Energieprijzen vergelijken Vragen?

Veelgestelde vragen over energie

Op Kieskeurig.nl kun je betrouwbaar en onafhankelijk de actuele energieprijzen van alle energieleveranciers vergelijken. Kieskeurig.nl werkt voor het vergelijken van energieleveranciers samen met Pricewise. Pricewise is een onafhankelijke energievergelijker, die altijd actuele tarieven toont en voor jou de beste energiedeal heeft.

Hieronder geven we vast de antwoorden op een aantal veelgestelde vragen. Wordt je vraag niet voldoende beantwoord? Neem dan contact op met de klantenservice via e-mail of telefoon: 088-6699 085.

We hebben eerst wat informatie van je nodig: je postcode, huisnummer en je huidige energieleverancier. Ook willen we graag weten hoeveel stroom en gas je jaarlijks verbruikt. Geef daarbij aan of je een enkele of dubbele meter hebt. Als je niet weet hoeveel stroom en gas je verbruikt, kun je het gebruik laten schatten op basis van je het aantal personen waarmee je je huishouden deelt.

Met deze gegevens maken we een berekening en kijken we welke energieleverancier voor jou het meest interessant is. We tonen het energieaanbod gesorteerd op prijs; gebruik de filteropties boven het energieoverzicht om ook te sorteren op looptijd, vast of variabel tarief en duurzaamheid. De prijzen die we laten zien, zijn altijd inclusief btw.

Het kan goed zijn dat er een andere leverancier uit de bus komt dan waar jouw stroom en gas nu vandaan komen. Dan is het tijd om over te stappen. Dat kan direct online door het overstapformulier in de vullen. Je verzendt het formulier en wij regelen de rest.

Het gemiddelde energieverbruik van een huishouden in Nederland bedraagt voor gas ongeveer 1800 m³ en voor stroom circa 3500 kWh. Dit zijn ook de waarden waar we op Kieskeurig.nl standaard, als er geen verbruiksgegevens zijn ingevoerd, mee rekenen.

Wanneer je je verbruik niet weet en schatting wilt laten maken, kun je uitgaan van het gemiddelde energieverbruik per gezinssituatie. Kies het aantal personen waarmee je je huishouden deelt, dan vullen wij je verbruik automatisch voor je in. Houd er wel rekening mee dat het slechts een schatting is; een klein appartement verbruikt bijvoorbeeld minder dan een vrijstaand huis.

Of je direct kunt overstappen naar een nieuwe energieleverancier is afhankelijk van het soort contract dat je nu hebt en de restduur van dat contract.

Heb je een contract voor onbepaalde tijd, dan kun je direct overstappen. Wel heb je te maken met een opzegtermijn van 30 dagen.

Heb je een contract voor bepaalde tijd, bijvoorbeeld een contract voor 1 of 3 jaar, dan betaal je meestal een opzegvergoeding als je dit contract verbreekt. De hoogte van de opzegvergoeding is afhankelijk van de restduur van je contract. Ook bij een contract met een bepaalde tijd heb je te maken met een opzegtermijn van 30 dagen.

Het aanvragen van een overstap naar een nieuwe energieleverancier kun je al zo'n 2 maanden voor het einde van je lopende contract doen. De nieuwe energieleverancier zal je lopende contract respecteren en pas starten met de levering wanneer je huidige energiecontract afloopt. Dit voorkomt een overstapboete van je huidige energieleverancier.

Energieleveranciers concurreren hoofdzakelijk met elkaar op basis van prijs. Om nieuwe klanten te werven, gebruiken leveranciers vaak een welkomstkorting. Deze welkomstkorting is meestal een geldbedrag, maar kan bijvoorbeeld ook een aantal maanden gratis stroom zijn. Je vindt deze welkomstkorting alleen op Kieskeurig.nl en niet op de website van de energieleverancier zelf.

Welkomstkortingen krijg je bijna altijd alleen bij een voor jou nieuwe energieleverancier. Soms krijg je het geld gelijk terug gestort op je rekening, maar meestal wordt de welkomstkorting verrekend met je jaarkosten.

Alle veelgestelde vragen