De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Neato Robotics D9 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,4

Hatsevink 29-12-2021

Fijne extra hulp bij het schoonhouden van je huis.

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Bij ons in huis wordt dagelijks stof gezogen. Zeker nu we een hond hebben. Om dit zware werk uit handen te nemen hebben we besloten op zoek te gaan naar een robotstofzuiger. Niet de goedkoopste maar wel een stofzuigerrobot met potentie is de Neato D9. Door zijn unieke vorm met platte voorzijde heeft de robotstofzuiger een brede zuigmond en meedraaiende borstel. Door de “D-vorm” kan hij ook makkelijker in de hoekjes komen dan een ronde robot. Daarnaast heeft hij een meedraaiend borsteltje aan de rechter buitenzijde die de onderkant van de plinten schoon veegt.
In de verpakking vind je naast de robotstofzuiger, zijn laadstation, de handleiding en twee extra filters.
Het installeren van de robot gebeurt met een app. Stap voor stap doorlopen is niet mogelijk en je hebt alles werkend binnen een paar minuten. Klaar voor zijn eerste rondje. De eerste keer maakt de robot een plattegrond van het gebied. Deuren open zetten, losse rommel van de grond en eventueel de stoelen op de tafel. Best knap dat je de eerste ronde een plattegrond van je woning hebt in de app. De eerste keer duurde het wel wat lang. 45 minuten voor een oppervlakte van 60m2. Later deed de robot er iets meer dan een half uur over.
Na het maken van de eerste plattegrond kan je ook zones instellen waar je niet wil dat de stofzuiger komt. Erg handig als je bevoordeeld speelgoed wil laten liggen of de de gang een keer niet mee wil laten zuigen. Als de robot een keer de weg kwijt is (bij ons door een los snoertje of het vast lopen achter de bank) dan is hij niet meer heel nauwkeurig met de “no-go zone”. Hierdoor ging het bij ons een keer fout met de kerstboom. Ik ben sinds dien voorzichtiger met mijn vertrouwen in de robot.
De Neato D9 kan werken in twee standen. De turbo stand zorgt voor meer zuigkracht, ook meer herrie en niet in het sneller afleggen van zijn parcours. De eco stand is stiller en gaat net zo snel als de turbostand maar de zuigkracht is iets beperkter. Wij hebben een tegelvloer liggen. Hierdoor is veel zuigkracht niet echt nodig. Hij heeft geen probleem met losse haren, los zand of broodkruimels. Hij heeft wel moeite met ingelopen zand op onze droogloopmat.
We gebruiken onze robot bijna iedere dag. Even snel een rondje laten schoonmaken als wij een rondje lopen met de hond. Je moet dan niet snel terug zijn. Het is echter geen vervanging voor onze “gewone” stofzuiger. De robot komt niet op de bank en niet op de trap. Hierdoor pakken we ook nog regelmatig onze oude stofzuiger.

Pluspunten

• Komt op alle plekken
  • Goede kwaliteit
  • werkt met app

Minpunten

• Geen vervanging voor stofzuiger
  • Loopt snel vast
  • Geen losse spullen in huis

Kay 27-12-2021

Apparaat zit continue vast en app is een drama.

Geschreven voor: Neato Robotics D9

De bouwkwaliteit is prima en ook ziet de stofzuiger er mooi uit. Tot zover de positieve punten.
De app geeft continue de foutmelding dat deze geen verbinding met de servers kan maken. Het aanmaken van zogenaamde no-go zones is daarom onmogelijk. Enkel door de stofzuiger uit de app te verwijderen en deze vervolgens volledig opnieuw in te stellen kunnen deze zones ingesteld worden.
Daarnaast zit de app vol kinderziektes: traag en loopt continue vast.
Het wordt pas echt fraai bij het stofzuigen zelf. Ik heb dit apparaat 4 weken mogen testen, waarbij deze elke nacht zou moeten schoonmaken. Het apparaat loopt echter continue vast achter de meest simpele en standaard voorwerpen: tafelpoten, een schoen, bankstel, noem maar op. Al met al heeft het apparaat slechts 7 (!) keer zijn ronde voltooid in deze 4 weken. Het absolute toppunt was een schoonmaakronde van welgeteld 47 seconden, alvorens vast te lopen achter een tafelpoot. Ook de laser werkt slecht waardoor het apparaat continue overal tegenaan rijdt, met krassen op plinten als resultaat.
Al met al is het product ronduit waardeloos en wordt het dus geretourneerd.

Minpunten

• stofzuiger loopt continue vast
  • App is een drama
  • Maakt krassen op plinten

Janine 24-12-2021

Prima robotzuiger, maar niet beter dan vorig model

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Aangezien dit al onze derde generatie Neato robotzuiger is die we gebruiken, zijn we al behoorlijk bekend met dit merk en robot. Het viel gelijk op dat deze nieuwe D9 weinig vernieuwingen heeft vergeleken met de vorige generatie. De zuiger is hoger geworden waardoor bij ons niet meer onder alle kasten en bank kan komen. Flinke tegenvaller.
De D9 werkt met een vernieuwde Neato app. Deze app is alleen nog niet af en mist ook nog belangrijke functies. 1 daarvan is het melden dat de afvalbak geleegd dient te worden. Aangezien mijn oude D6 deze functie wel heeft heb ik contact opgenomen met de Neato service. Ik kreeg te horen dat deze functie in de toekomst wordt toegevoegd.
De Neato navigeert met een laser. Hierdoor kan deze ook in het donker zuigen. Merken die navigeren met een camera kunnen dit niet. Die hebben altijd een beetje licht nodig.
In de app kun je de plattegrond van je woning zien. Je kunt kamers een naam geven en je kunt No Go zone's instellen. Handig wanneer de kerstboom staat of bijvoorbeeld voor de speelhoek van de kinderen.
Doordat de Neato een D shape heeft komt deze goed in de hoekjes.
Ik heb een lei stenen vloer. (natuursteen) Deze tegel is niet helemaal glad. De D9 trekt helaas strepen op de stenen. Dit komt doordat de houder van de borstel de grond raakt. Ik kan ook zien dat de houder is afgesleten. Trouwens doet de oudere generatie dit ook. Jammer dat dit niet is verbeterd door Neato.
Persoonlijk ben ik van mening dat je niet per se de nieuwe D9 hoeft te kopen. De oudere generatie zoals de D6 voldoet ook prima en heeft een app die beter werkt.

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Makkelijke bediening via telefoon
  • Eenvoudig in bediening
  • No go zones

Minpunten

• Hoger dan ouder model
  • Geeft geen signaal bijv. bij volle opvangbak

j******@g***** 19-12-2021

Weinig vernieuwingen en hoger dan de oudere generatie

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Wij hebben deze D9 mogen testen omdat we op zoek waren naar een tweede robot. Onze oude D6 wilden we een verdieping hoger zetten en een nieuwe D9 op de begane grond. Het viel ons gelijk op dat de D9 niet overal kon zuigen waar onze oude D6 wel kan komen. De nieuwe D9 is namelijk net iets hoger waardoor hij niet onder onze kasten en bank kan komen. Het is niet veel, maar wij hebben er last van in ons huis. De D9 werkt met een vernieuwde Neato app. De oude app werkt niet voor deze robot omdat volgens Neato de software van de robot anders is geschreven waardoor niet niet mogelijk is. Beetje jammer want wij moeten nu met 2 App's werken en zelfs met 2 verschillende accounts bij Neato.
De Robot maakt een plattegrond van de woning en je kunt zone's instellen waar de robot niet mag komen. Bijvoorbeeld de speelkamer of kerstboom. Dit werkt zeer goed. Ook kun je in de app een schema instellen zodat de robot elke dag zijn schoonmaak rondje doet. Doordat de Neato's navigeren met een laser kan deze ook in het donker schoonmaken. Bij ons maakt de robot elke nacht een rondje door de woning, dus 's ochtends hebben wij altijd een schoon huis. En een bijkomend voordeel is dat je geen last hebt van het geluid van de robot.
Na een weekje zuigen was ik aan het wachten op de melding om de afvalbak te legen. Deze kwam alleen maar niet. Vervolgens de bak maar eens opengemaakt en deze zat prop vol!!
Onze oude D6 geeft een push melding in de app wanneer de afvalbak vol is en de robot stopt met zijn dagelijks rondje en geeft met lampjes aan dat de afvalbak geleegd dient te worden. Ik vind dit erg vreemd en hebt contact opgenomen met de klantenservice van Neato. Wat blijkt deze functie zit nog niet in de app van de D9. Dit zal in een toekomstige update worden toegevoegd. Tot die tijd zal je zelf eraan moeten denken om regelmatig de afvalbak te controleren/legen.
Buiten het design zie ik ook bijna geen technische veranderingen ten opzichte van de oudere generatie zoals bijvoorbeeld de D6. Ja de D9 heeft een extra val sensor aan de achterkant, maar meer kan ik niet ontdekken. Beide hebben dezelfde borstels en grote opvangbak. De accu is misschien iets groter van de D9. Maar mocht de accu leeg zijn dan gaat de robot terug naar zijn laadstation en hervat de schoonmaakbeurt wanneer de accu weer vol is. De grote van de accu is dus niet zo belangrijk.
Om eerlijk te zijn zou ik eerder een oudere generatie Neato kopen zoals de D6 ipv de nieuwere D9 welke nog niet helemaal is uit ontwikkeld en ook net iets te hoog is.

Pluspunten

• Zuig prestaties
  • App bediening
  • No Go zone's

Minpunten

• Hoogte robot
  • App nog niet af
  • mist functies die de oudere generatie wel hebben

marcozuidam1@icloud.com 17-12-2021

Bevalt erg goed

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Het overwegen om een robotstofzuiger te nemen was niet zo moeilijk. Wat wel moeilijk bleek was mijn vrouw te overtuigen. Zij was namelijk van mening dat zo’n robotstofzuiger nooit in de buurt kon komen van het handmatig stofzuigen. Uiteindelijk toch maar de Neato D9 gekozen en het valt haar totaal niet tegen. Sterker nog ze is zelfs fan van de robotstofzuiger geworden. Het resultaat is uitstekend en deze robotstofzuiger kan zelfs gesproken instructies geven als bijvoorbeeld de batterij leeg is en opgeladen moet worden. Verder is het ideaal dat hij doormidden van een app op je telefoon te bedienen is en na elke schoonmaakronde weer netjes op het oplaadstation rijdt. De stofzuigrobot werkt zelf goed tegen dieren haren en op een vloerkleed. Kortom mijn vrouw van van te voren zeer sceptisch maar zou nu niet meer zonder willen. Dit door zowel het schoonmaakresultaat als het gemak. Het enige minpunt van deze robot stofzuiger kan het geluid zijn want hij maakt tijdens het stofzuigen best veel geluid.

Pluspunten

• Goede reiniging
  • Nederlandse communicerend

Minpunten

• Geluid

Nick 16-12-2021

Niet meer zelf stofzuigen!

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Deze robotstofzuiger maakt goed schoon. Door zijn platte voorkant worden ook de hoeken goed meegenomen. Wel zou hij efficiënter te werk kunnen gaan. Ik heb nu het idee dat hij sommige stukken dubbel doet en andere stukken soms overslaat. Hij doet nu ook vrij lang over het schoonmaken, maar hij kan onze beneden verdieping makkelijk meerdere keren stofzuigen op één acculading. Na het stofzuigen rijdt hij automatisch terug naar het basisstation waar hij, zonder dat je hem aan moet sluiten direct weer oplaadt. Dit is heel handig, zolang hij het basisstation kan vinden. Ook kan je een schema opstellen wanneer de robot automatisch aan de slag moet gaan. De robot stofzuigt dan automatisch het aangegeven gebied en wanneer hij leeg is laadt hij zichzelf op en gaat zelfs terug om het nog af te maken. Het gebruik van het schema lijkt me erg handig, maar omdat de vloer ‘ leeg’ moet zijn werkt dit niet bij ons. Er liggen diverse speeltjes van de katten die we eerst weg moeten halen voor we hem aan durven zetten. Wel gebruiken we vaak de koppeling met Google om een deel van de woonkamer te laten stofzuigen.

Er worden extra filters en een borsteltje meegeleverd waarmee je hem schoon kan maken. Ook is het legen van de vuiltank erg eenvoudig.
Een aantal reviews geven aan dat de robot vrij veel geluid maakt, maar dit valt mij erg mee. Onze andere stofzuiger is een stuk harder.
Al met al een prima robotstofzuiger. Aangezien dit onze eerste is durf ik hem niet met andere te vergelijken. Hij is wel wat prijzig, maar werkt zeer goed.

Pluspunten

• Niet meer zelf stofzuigen
  • Extra filters
  • No go area's

Minpunten

• Niet efficiënt
  • Niet perfect schoon
  • Prijzig

marjoleinefokkert@hotmail.com 11-12-2021

In basis goed, maar helaas te veel minpunten

Geschreven voor: Neato Robotics D9

We mochten deze robotstofzuiger uittesten, wat heerlijk is want we zijn op zoek. De voordelen; het is een stevig design en oogt netjes. De robot zuigt erg goed. Zowel dierenharen als grover afval, waarbij hij bij ons nauwelijks wat mist. Je moet een app downloaden en hiermee verbinden om de robot te kunnen starten. Dit gaat niet erg soepel en heeft even tijd nodig, maar hier valt mee te leven. Hij maakt tijdens het stofzuigen een kaart van de kamer. Hiervoor moet hij echter eerst een keer of 2/3 de kamer gestofzuigd hebben. In die paar keer liep hij vast bij ons op diverse punten, zoals onder de tafel (buispoten) en kasten en de bank, waar hij onder kon, maar klem kwam te zitten als hij er onder weg wilde. Als de kaart eenmaal aangemaakt is, kan je dit makkelijk voorkomen doormiddel van no-go zones. Bij ons werkte dit goed en kwam hij niet vastste zitten. We moeten dan alleen niet te veel schuiven met de tafel. Er wordt dan echter niet meer onder de bank gezogen. Na een goede kaart gemaakt te hebben, duurde het niet lang voor de robot raar begon te doen en geen verbinding meer had met de app. Het was even flink puzzelen om weer verbinding te krijgen en de kaart was ook weer weg, ditmaal had hij na 3 rondjes nog geen nieuwe kaart aangemaakt. De frustraties liepen bij ons toen wel erg hoog op. Ook is de app nogal opdringerig, bij een foutmelding krijg ik vele pushberichten op mijn telefoon. Het is een stofzuiger met potentie, maar de software is echt benedenmaats en de verhoging die op de robot zit, maakt hem net wat te hoog. Daarom geen aanrader vanuit ons, wij zoeken nog even verder.

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Stevig design
  • No go zones in te stellen

Minpunten

• Blijft veel vastzitten
  • Net te hoog
  • Matige software

Lidia 09-12-2021

Blij mee, maar met wat voors en tegens

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Wat een geluk! Eindelijk een echte goede robot stofzuiger testen voor de reviewclub! En ja ons drukke huishouden is echt schoner nu, met minder moeite. Met twee kinderen, twee katten en een tuin vol zand is vaak stofzuigen geen overbodige luxe. We zetten onze “Sjakie” elke avond aan het werk, wel pas als we naar boven gaan want heel stil is hij niet. Niet storend luid maar lekker tv kijken met Sjakie die druk zijn werk doet is niet echt fijn.
De app is overzichtelijk en je hebt de stofzuiger binnen no time aan de slag. Hij zuigt goed, ik kan hem niet betrappen op falen op dat gebied. Het bakje is makkelijk schoon te maken, wel de goede kant naar boven anders valt het vuil er uit. Wel jammer dat hij niet zelf aan geeft wanneer het bakje vol is, je moet er dus zelf aan denken. Het bakje is best groot dus dat scheelt.
Toch zijn we niet onverdeeld enthousiast over onze Sjakie, hij maakt namelijk geregeld zijn rondje niet af, onze schuine tafelpoten blijken een brug te ver en deze moeten we dus iedere keer blokkeren anders vinden we hem in de ochtend daarop vast gelopen. Ook het onderstel van de wipstoel bleek vanochtend niet een match. Ook is het al een aantal keer voortgekomen dat hij wel terug gekeerd was naar de basis maar volgens de plattegrond wel (flinke) stukken over had geslagen, een raadsel waarom! Ook onze zwarte deurmat is niks voor Sjakie, ik denk dat hij het ziet als een afgrond want deze slaat hij steevast over.
Al met al is er zeker liefde voor deze werk uit handen nemer maar de verwachtingen waren wel wat hoger gespannen eerlijk gezegd. Voors en tegens dus! We zetten Sjakie desalniettemin vanavond weer snel aan het werk en hopelijk komen we morgen ochtend beneden in een volledig schone beneden verdieping.

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Stoer uiterlijk
  • Makkelijke bediening
  • Past in z’n geheel onder de kast met de lader

Minpunten

• Loopt geregeld vast
  • Slaat soms stukken over
  • Beperkte mogelijkheden app
  • Geen melding als bakje vol is

Johan de Meijer 08-12-2021

Slim en maakt erg goed schoon door vlakke voorkant

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Mijn eerste robotstofzuiger en hij doet het boven verwachting! Ik had niet verwacht dat hij zo slim zal zijn en zo schoon kan maken.

Het geluidsniveau is zeer acceptabel in mijn jaren 30 huis. Ik slaap 1 verdieping hoger en je hoort hem af en toe, maar dat is zeker niet storend. Ook niet wanneer hij zacht botst tegen objecten, waarmee hij zichzelf corrigeert.

Ook ziet hij met een oogje bovenop waar hij heen moet rijden. Dat gaat echt heel nauwkeurig! Hij rijdt strak langs muren en maakt echt netjes schoon. Mede door de vlakke voorkant en korte draaicirkel.

Ideaal is dat je hem gewoon een verdieping hoger kan zetten dan z'n basisstation, op het apparaat op play drukt en hij z'n werk doet. Geen poespas, want hij doet alles (ook de stofwolken onder het bed) en hij keert gewoon terug waar je hem hebt laten starten.

Ook de app is handig, maar die heb je niet echt nodig. Behalve wanneer je plattegronden wilt instellen, die hij overigens zelf meestal nauwkeurig aan je voorstelt. Hierna kan je no-go zones instellen, of zones waar hij z'n turbo moet aanzetten.

Pluspunten

• Vlakke voorkant
  • Lange batterijduur
  • Maakt zelf slim plattegronden in app
  • Leest de omgeving goed en gaat strak om alles heen
  • Handige app

Minpunten

• Keert niet altijd terug op z'n basisstation
  • Instructiestem vrij hard en niet aanpasbaar

Marange 08-12-2021

Super!

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Yes, we werden uitgeloot om de neato d9 te reviewer. En het is een echte keeper! Hij gaat nooit meer weg. Door de d vorm pakt hij goed alle hoeken, doordat hij mijn woonkamer en keuken eerst heeft verkent, konden we in de app aangeven waar hij niet mocht komen, mijn planten en nu de kerstboom. Dit kan je later weer makkelijk aanpassen. Het is ingesteld om iedere avond schoon te maken, we worden wakker en de woonkamer helemaal schoon. Super fijn! Mijn schoonmaak routine is nu aanzienlijk ingekort. Al met al, een aanrader!!

Pluspunten

• Geluidsniveau valt mee
  • Pakt goed alle hoeken
  • Makkelijk te bedienen

paul1173 08-12-2021

Fijne machine, uitgebreide mogelijkheden in de app

Geschreven voor: Neato Robotics D9

We zijn de D9 nu een week of 2 aan het testen, de machine pakt de zichtplekken mee maar we moeten toch wel zelf (maar wel een stuk minder dan voorheen) de stofzuiger er bij pakken. Zeker wat gekke hoeken worden wel eens over geslagen. Ook wel jammer dat de sensor zo gevoelig is dat bekleding over de bank als obstakel wordt gezien, onder de bank wordt daardoor niet gezogen.
Zuigkwaliteit vind ik erg goed, we hebben, naast ons zelf, 2 kinderen en 3 poezen rondlopen maar alles wordt opgezogen, zelfs in de eco (=stille) stand. De turbo stand hebben we nog niet hoeven te gebruiken.
Wel moeten kabels onbereikbaar worden gemaakt anders loopt de D9 daarop vast, ook een sjaal die op een stoel hing zat op een gegeven moment vast in de borstels maar dat kan je de D9 niet verwijten, die riep heel lief "Help er zit iets in mijn borstel", heel schattig! (en nuttig), ook komt er dan een melding in de app.
De D9 loopt wel vast onder het bed, doordat de bolling bovenop boven de sensoren uitsteekt loopt die daarop klem, dat is een minpuntje.

Na het maken van de plattegrond kan je daarin zones aanmaken die wel of niet gezogen moeten worden, een plek waar veel speelgoed staat of rondom het bed wordt dan overgeslagen. Ook kan je de zones namen geven en die in een weekplanning zetten, de woonkamer kan je dan vaker laten stofzuigen dan een andere ruimte. De D9 moet daarvoor wel toegang hebben tot de andere ruimtes (ook bij het maken van de plattegrond, je kan maar 1 kaart als hoofd-plattegrond aanmaken. (maar je kan wel wisselen tussen plattegronden als je wil)

Al met al een goede toevoeging voor een huishouden, uitgebreide mogelijkheden met de app. Alleen een paar beperkingen zoals de hoogte en gevoeligheid sensoren maar ik weet niet hoe andere robotstofzuigers dat doen, geen ervaring mee.

Pluspunten

• rechthoekig, komt goed in een hoek
  • maakt een uitgebreide plattegrond
  • mogelijkheid tot uitsluiten gebieden (via de app)

Minpunten

• hoogste deel heeft geen sensor

Lott 06-12-2021

Dikke aanrader

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Wij vinden deze stofzuiger echt een dikke aanrader. Hij ziet er mooi uit, maar is ook nog eens redelijk stil.
De eerste keren dat we hem aanzette moest hij echt nog de plattegrond maken, dus was ie nog erg zoekende. Hij bleef ook hangen onder onze salontafel dus die zette we nu elke keer weg.
Na 2 keer wist hij precies zijn route. Zowel boven als beneden. Boven zetten we hem eigenlijk altijd aan wanneer wij aangekleed zijn en beneden blijven, je hebt er zeker geen last van als ie aanstaat.
Wanneer we weggaan dan zetten we beneden de spullen aan de kant( zoals de salontafel en de eetkamerstoelen) en dan zuigt ie beneden alles.
In het begin een paar keer een foutmelding gehad dus maar maken er nu elke dag met heeeel veel plezier gebruik van.
De prijs vind ik wel een beetje tegenvallen, het is echt een top apparaat, maar wel redelijk aan de prijs.
Al met al zijn we dit tevreden

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Redelijk stil
  • Heeft snel zijn route gevonden

Minpunten

• Loopt soms te snel vast
  • Duur

Jurgen 06-12-2021

Een verbetering met verbeterpunten

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Deze D9 nu in gebruik gehad ipv de D3 die ik had. Wat mij opviel is de aanzienlijk langere batterijduur, het relatief lagere geluidsniveau en beter zuigresultaat. Wat me negatief opviel was vooral de moeite met kleine drempels. Hierop loopt hij vast en dit betreft in dit geval een stoel die op verschillende plaatsen kan staan, dus dan is een no-go zone ook lastig in te stellen.
Al met al een prima hulpstofzuiger, maar zeker geen vervanger van een gewone stofzuiger en ook zijn er nog steeds verbeterpunten.

Pluspunten

• Accuduur
  • Relatief laag geluidsniveau

Minpunten

• Loopt vast op drempels

neato d9 06-12-2021

neato d9

Neato D9 robot stofzuiger,
We hebben hem nu een week in huis. Zijn wat betreft het zuigen en schoonmaken van de vloer zijn we zeer te vrede. Wat wel een groot nadeel is dat hij geen rekening houd met zijn eigen afmetingen, zo loopt hij gereld vast op de hoge achterkant van de robot en heeft er dan moeite mee om weer los te komen. Ook heeft hij moete met verhogingen zoals ronde stoelpoot van een relaxstoel dan loopt hij vast er moet je hem verzetten anders stopt hij er mee. Omdat te voorkomen kan je via de app no go zones instellen het nadeel daarvan is dat als je de stoel of andere objecten verplaatst je de no go zones ook moet aanpassen. Al met al een groot nadeel.

Pluspunten

• goede zuigkracht
  • lange duur accu

Minpunten

• het geluid
  • prijs kwalitijd

Slv8 05-12-2021

Fijne robot stofzuiger, tevreden

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Wij hebben de Neato D9 nu zo’n weekje in gebruik. Tot nu toe zijn wij tevreden over zijn schoonmaak werk! Deze robot stofzuiger neemt ons veel stofzuig werk uit handen, zeker met ons jonge gezin - kids en huisdieren (hond en kat). Wij zetten de Neato minimaal 1 keer onder dag aan, en tussendoor een enkele keer onze “gewone” stofzuiger. Tot nu toe zijn wij positief verrast met de batterijduur van deze robot stofzuiger. De afvalbak is makkelijk en goed te legen. De robotstofzuiger is gekoppeld aan een app, dit is fijn om te zien, waar de stofzuiger mee bezig is en of heeft gedaan. Wel kost het instellen van de robot best veel tijd, maar als het klaar is heb je hier wel je plezier van. Wij hadden het wel treurig gevonden als er misschien iets van afzet lint - paaltjes bij zouden zitten, voor het eenmalig instellen van de zones. Helaas in de robot voor bij ons net te hoog, waardoor deze niet onder een kastje kan staan. Hij neemt best veel ruimte in, doordat hij aan beide zijde minimaal 30 cm vrije ruimte moet hebben om zijn basis station. De robot stofzuiger maakt op de gewone stand, al best veel geluid, tevens vinden wij dat hij best veel “bij” geluiden maakt. Geen idee waar dit vandaan komt.

Pluspunten

• Doet wat hij belooft
  • Tevreden

Minpunten

• Zuigt lange haren op, maar loopt dan vast
  • Best veel geluid (al was dit bekend)
  • Veel bij geluiden
  • Veel ruimte nodig (30 cm aan beide zijde)

Loezelleke 05-12-2021

Krachtpatser maar helaas veel navigatieproblemen

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Ik ben al een tijd op zoek naar een robotstofzuiger die voldoet aan mijn wensen. Ik heb een druk huishouden met twee honden, een kat, ik krijg veel hulp en zit zelf in een rolstoel. Er wordt dagelijks dus nogal wat troep van buiten mijn huis in gelopen. Ik zoek een stofzuiger die het vele stofzuigen van de mantelzorgers over kan nemen en m’n huis een stuk schoner kan houden door specifieke ruimtes te zuigen dagelijks. De neato D9 leek me dan ook een erg goede testkandidaat. Om te beginnen met de goede punten: daar waar hij daadwerkelijk zuigt doet ‘ie zeker z’n best. Het is te zien dat het schoner is, het meeste vuil neemt ‘ie mee en voor mij heel belangrijk: óók in de hoekjes. Hij maakt redelijk wat lawaai maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf weinig hinder van ondervind.
Als ik in de woonkamer zit en hij is 10 meter verderop in de slaapkamer bezig kan ik probleemloos tv kijken. De filter werkt ook goed, ik ruik geen muffe stofzuiglucht, ook niet als de bak vol zit met hondenhaar. De bak is makkelijk te legen en je krijgt er vervangende filters bij. De bak is ook lekker groot, dus de eerste keer moest ik ‘m een paar keer legen, maar er lag zoveel haar dat zelfs de gewone stofzuiger met een 2 liter bak tussendoor geleegd zou moeten worden.

Het negatieve echter is dat hij na z’n testperiode zeker terug gaat en geen kandidaat meer is. Een serieuze kloppende kaart maken lukt helaas niet, na 3 keer alles te resetten in de hoop dat nu echt het hele huis “gescand” zou worden heb ik de hoop opgegeven. Let wel: ik heb een overizichtelijk ruim huis met alleen maar laminaat. Op de kaart die dan wel gemaakt wordt kan ik zones maken. Go en no-go zones waar hij wel en niet heen mag. De go-zones zijn goed te doen, hal, woonkamer, slaapkamer etc. en daar “luistert” ‘ie braaf naar. De no-go zones echter kunnen ‘m weinig schelen. Ik heb bijvoorbeeld de salontafel afgetekend als no-go zone, getekend op de kaart die hij zelf gemaakt heeft gebaseerd op de pootjes van de salontafels die daarop mooi te zien zijn. Helaas is er niks van te merken als daar gestofzuigd wordt. Hij blijft proberen zich met lomp geweld onder de salontafel door te duwen, met menig reddingspoging tot gevolg. Helaas kun je ook (voor zover ik weet) niet meerdere zones per ronde aangeven. Zoals: elke avond om 19:00 doe je de hal en de keuken. Dan moet ik een planning aanmaken voor de hal én een voor de keuken.
Daarnaast loopt hij snel vast op stoelpoten, de eettafel is tot op heden nog niet geslaagd zonder minstens 3 reddingspogingen. Het speelgoed van de honden is ook drama, ik doe mijn best alles op te ruimen, maar 1 speeltje vergeten dat onder de tafel ligt en de error is gevonden helaas. Hij gaat daarna dan, als je ‘m red en zegt dat het tijd is om verder te gaan, wel weer braaf verder.

De conclusie is vrij simpel. Heb je een vlak huis met weinig spullen en bijvoorbeeld geen huisdieren dan zal ‘ie met wat geduld (voor de kaarten) je huis zeker goed schoonmaken. Zoals gezegd, waar ‘ie wel braaf komt wordt er goed gestofzuigd, je hoeft er dan ook zeker niet met de stofzuiger achteraan bijvoorbeeld. Maar je zult wel even goed bezig moeten gaan met het maken van de juiste kaart en zones. En hopen dat ‘ie onder de salontafel door past…

Ik had graag een veel positievere review geplaatst voor een product dat ik zo mocht testen. In mijn ogen siert het een fabrikant namelijk enorm als deze zijn producten eerlijk en onafhankelijk laat testen. Maar in dit geval adviseer ik ze zeker de software te updaten, als hij goed zou scannen en luisteren naar de go en no-go zones is het een serieuze krachtpatser die het overwegen waard is.

Pluspunten

• Krachtig
  • Goed in de hoeken
  • Goed aan te sturen
  • Overzichtelijke app
  • Makkelijk te maken zones (woonkamer, hal etc)

Minpunten

• Kaarten maken gaat slecht
  • Luistert slecht tot niet naar no-go zones
  • Een zone per ingeplande ronde.

Brouwer112 04-12-2021

Top robot

Geschreven voor: Neato Robotics D9

De Neato heeft een gebruiksvriendelijk app. Werkt goed en is goed in te stellen. Na iedere toer wel even opvangbak legen is namelijk snel vol. Geeft goed weer waarop hij vastloopt en geeft dat niet alleen op de app aan maar ook op apparaat zelf

Pluspunten

• Snel
  • Goed resultaat

Minpunten

• Kleine opvangbak

S. Bijl 04-12-2021

Hoogwaardige topper maakt beloftes waar

Inleiding
Omdat ik alle hoop had opgegeven met mijn iRobot I7 heb ik mijn hoop gevestigd op de Neato D9. De convectorput bleek een onneembare hobbel en daarom besloten mij te oriënteren op de markt. De Neato D9 blijkt een gedegen krachtige alleskunner te zijn. De fraaie vormgeving en deugdelijke bouwkwaliteit bieden in elk geval een verwachtingsvol begin.

Appkwaliteit
De app en het apparaat zijn allebei in het Nederlands. De taal van de robot moet je zelf even instellen in de app, standaard kletst de robot Nederland. Ik heb de robot aan mijn Google Home gekoppeld en een eenvoudig command: Laat de keuken stofzuigen is voldoende om het apparaat aan het werk te zetten.

Schoonmaken:
De D9 doet, mede door de vorm, haar werk goed. Strak langs de muren en plinten weet de Neato tot in de hoekjes goed schoon te maken. Uiteraard ontkom je er niet aan af en toe zelf ook de stofzuiger door het huis te trekken, maar in plaats van meerdere keren per week, kan dit nu prima eens per maand. Wat een tijd!

De schoonmaakbak is makkelijk van de bovenkant eruit te halen en te legen. Bij de iRobot werd dit nog wel eens een knoeiboel, de Neato heeft dit beter voor elkaar.

Geluid:
Geen enkele stofzuiger is zacht, maar de Neato doet het relatief goed ten opzichte van de iRobot en zeker de Dyson. De eco stand zorgt ervoor dat het geluid binnen de perken blijft. In turbo-modus is het wat heftiger, maar deze modus vindt ik niet nodig voor houten vloeren.

Conclusie:
Je mag topresultaten verwachten van dit apparaat. Hoewel er nog een paar kleine klunzigheidjes in de app zitten is het al met al een apparaat wat hoge ogen gooit in dit segment.

Pluspunten

• goede stofzuigresultaten
  • maakt nauwelijks brokken
  • handige app
  • geluid blijft binnen de perken

Minpunten

• af en toe een vastlopertje
  • redelijk fel groene led blijft branden

VincentR 04-12-2021

Kan al niet meer zonder!

Geschreven voor: Neato Robotics D9

Boven verwachting! Zuigt minstens zo goed als wij zelf doen!
Was een beetje sceptisch maar hij doet het gewoon erg goed.
Gaat niet helemaal vanzelf. Het werkt het beste als de vloer zo leeg mogelijk is. Ook de stoelen heeft hij moeite mee maar dat ligt vooral aan onze stoelen.
Accu is zeer goed. Slechts 15% op turbostand op 30m2 zuigen. Een zuigbeurt duurt ongeveer 40 minuten. Maar who cares, ik ben er toch niet als hij zuigt.
Knikkers en kleine Lego poppetjes vindt ie niet leuk. Dan loopt de borstel vast. Is wel makkelijk op te lossen door de borstel eruit te halen.
Gebruik via de app werkt prima.
Helaas nog geen ondersteuning voor meerdere etages. Komt wel volgens Neato. Dan gaat hij ook boven gebruikt worden.
Kortom, onmisbaar geworden voor ons!

Pluspunten

• Zuigt erg goed
  • Maakt gedetailleerde plattegrond
  • Accuduur
  • Constructie

Minpunten

• Klein speelgoed is een probleem
  • Stoelen met lastige stoelpoten gaat niet
  • Touw en snoeren laten hem ook vastlopen,

j**********@h********** 04-12-2021

Goede stofzuiger, makkelijk in gebruik

Geschreven voor: Neato Robotics D9

We hebben de Neato D9 nu ruim een week in huis om de stofzuiger uit te testen. Het wordt geleverd in een goede en stevige verpakking. Bij het uitpakken van de stofzuiger valt mij direct op met wat voor zorg het verpakt zit. Zeer netjes. Het design van de stofzuiger is strak. Het bijgeleverde oplaadstation is klein en compact waardoor het niet veel ruimte in huis inneemt. Voor het bedienen van de stofzuiger moet je een app installeren. Dit installeren is gemakkelijk, maar neemt wel even tijd in beslag. Na 30 minuten was het goed en wel geïnstalleerd en konden we de stofzuiger direct in gebruik nemen. Tijdens de eerste ronde die het apparaat maakt, scant hij direct zijn omgeving. Hiervan maakt hij een plattegrond, die zeer accuraat is. Aan de hand van de plattegrond kan je instellen welke gebieden het apparaat niet mag komen, de “no-go”zone. Dit is in ons geval erg handig, zo kunnen we de plek met allerlei klein kinderspeelgoed vermijden. Daarnaast kan je ook instellen bij welke plekken hij extra voorzichtig te werk moet gaan, waardoor hij meer afstand tussen oppervlakken neemt. Handig als je bijvoorbeeld kwetsbare meubels hebt staan. In de app kan je ook een weekplanning instellen. Hierin kan je aangeven welke dagen van de week hij moet stofzuigen en in welke ruimtes. Daarbij kan je ook de tijd instellen. Heel handig, wij zetten hem aan op het moment dat we naar het werk zijn. De stofzuiger maakt namelijk wel geluid, maar niet meer dan een normale stofzuiger. De batterijduur van de stofzuiger is voor ons huis ruim voldoende. Wanneer het hele huis gedaan is, heeft hij nog ruim 60% batterij-capaciteit over. Kijk wel uit voor losse kleine voorwerpen, hier kan hij op vast lopen. Dit kan ook gebeuren op losse kabels. Je krijgt dan automatisch een melding op je mobiel dat hij vastgelopen. Wanneer hij klaar is, gaat hij direct terug naar het oplaadstation. Super apparaat, wij zijn er tevreden mee.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • handige app
  • goed te programmeren