Nikon D5100 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D5100 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

RashC 08-03-2014
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Ik was op zoek naar een camera met de beste kwaliteit van foto's en die goed te gebruiken is voor iemand die net begint met fotografie. Dit artikel heeft een zeer goede lens, waarmee ik verschillende foto's kan maken zonder de noodzaak om het te veranderen. De interface is zeer eenvoudig en handig als je kunt kiezen "?" mark voor elke functie die u niet zeker bent over. Camera is niet erg zwaar, is het gemakkelijk om in je hand te houden. Veel functies en opties om te beginnen met fotografie. Mooi instapmodel, met net iets meer dan de D3100

rob711 30-09-2012
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Ik heb altijd analoog gefotografeerd en was op zoek naar een niet al te dure camera. Ik heb uiteindelijk gekozen voor de 5100, de camera ligt goed in de hand, mogelijkheden zijn legio en de eerste foto's zijn van uitstekende kwaliteit. Alhoewel de kitlens uiteraard wat beperkt is, vind ik dat voor deze prijs je een uitstekende camera krijgt.Mijn cijfers baseer ik op de prijs/kwaliteit verhouding, uiteraard zijn er betere camera's verkrijgbaar, maar die zitten in een heel ander prijs segment en zijn dan ook niet te vergelijken. Voor een gewone gebruiker is deze camera uitstekend te noemen

toontje2012 10-06-2012

Ik heb voor een goede prijs ook een nikon d5100
in mjn bezit.een prima prijs/kwaliteit dslr en met de sensor innerlijke bouw v/d 5000.
(Ik had hiervoor div top compact camera,s nikon p7000/p7001 met twijfels en een canon g12.)

Voor mij zat ik te twijfelen of de canon d600
of deze maar de prijs gaf de doorslag, ondertussen ben ik er van overtuigd dat het met een dslr wel de ware fotos naar boven komen,nu is een compact niet slecht maar je gaat met deze camera,s gewoon beter te werk.
voordeel is een goed draaibaar scherm 3inch beeld en groot voordeel inklappen en deze is beschermd.
Het snel verwerken v/d fotos.
En voor mij ligt voor mij goed in de hand,de body geeft een robuuster gevoel knopjes zijn duidelijk,en ook het menu is oke.en wat kleine dingetjes die net iets meer de camera een tintje geven.
En deze camera is vriendelijk in gebruik,voor de gemiddelde hobby foto gebruiker dus voor mij een goed keuze.
En je kunt er aardig filmpjes mee maken maar de nikon laat aardig wat camera geluiden horen.

Tot slot de kitlens is niet slecht maar ik ga voor
een 50mm lensje.

Waarom gewoon een 8 het is geen top dslr maar ook niet de minste maar gewoon een v/d de betere dslr tot nu toe weet ik weer waarom een dslr het betre camera werk is.

knarry45 21-05-2013

Is deze camera geschikt voor een beginnend fotograaf?

Canonbefore 13-05-2012
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

De D5100 heeft dezelfde kwaliteit beeldprocessor als de duurdere D7000, maar heeft minder functionaliteiten. Een voordeel daarvan is wel dat de camera gemakkelijker te bedienen is. De kwaliteit van de foto's is prima en ook het filmen is heel goed. Scherpstelling gaat snel en goed met 11 scherpstelpunten. Had wat mij betreft meer scherpstelpunten mogen zijn maar het voldoet in praktijk. Helaas heeft de body geen anti vibratie, dus is een lens met VR een must. De knoppen zitten af en toe wat vreemd geplaatst. Met name snap ik niet waarom er twee info knoppen op zitten. Ook het vrij benoemen van één functieknop met een andere functie is aan de krappe kant. Daar had best een knop extra bij gemogen. Handig is het uitklapbare draaibare scherm voor menu instellingen of live view.
Tip: als je dat scherm wil beschermen kun je een plastic schermpje kopen dat voor Nintendo DS lite gebruikt wordt. Jammer dat de live view hendel vreemd geplaatst zit. De camera heeft een goede informatievoorziening in de zoeker, hoewel een extra venster bovenop de camera ook niet had misstaan. De camera heeft heel veel mogelijkheden op de instelknop maar ontbeert wel een extra instelwiel. Het is in praktijk erg wennen dat je het instelwiel aan de achterkant in combinatie met een knop bovenop moet bedienen om de instelling van het diafragma te veranderen: regelmatig mistasten is het gevolg. Dat tweede instelwiel is dus echt geen overbodige luxe. Met deze camera moet je gewoon zelf mooie foto's maken zonder veel bewerkingen op de camera, hoewel deze wel een aantal mogelijkheden daartoe biedt. Wil je veel nabewerken dan kun je of fotoshop pro gebruiken, of als je dat op de camera zelf wil doen, dan kun je beter een D7000 kopen. Een ander goed punt is dat deze camera minder snel ruis laat zien bij hogere ISO waarden in vergelijking met zijn concurrenten Canon D550/600 en Sony Alpha 580. Al met al een prima camera voor een scherpe prijs. Met namen van belang als je grotere objectieven gebruikt met een lichtsterkte van F 3.5-5.6. Een schitterend objectief van Nikon 18-200 of 28-300 dan wel een goedkopere, ichtere en kleinere Tamron 17-270 maakt de body compleet. Het is met name de kwaliteit van de foto en film als gevolg van de zeer goede beeldchip die de doorslag geeft.

Canon Before 26-03-2012
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Tip: als je dat scherm wil beschermen kun je een plastic schermpje kopen dat voor Nintendo DS lite gebruikt wordt. Jammer dat de live view hendel vreemd geplaatst zit. De camera heeft een goede informatievoorziening in de zoeker, hoewel een extra venster bovenop de camera ook niet had misstaan. De camera heeft heel veel mogelijkheden op de instelknop maar ontbeert wel een extra instelwiel. Met deze camera moet je gewoon zelf mooie foto's maken zonder veel bewerkingen op de camera, hoewel deze wel een aantal mogelijkheden daartoe biedt. Wil je veel nabewerken dan kun je of fotoshop pro gebruiken, of als je dat op de camera zelf wil doen, dan kun je beter een D7000 kopen. Een ander goed punt is dat deze camera minder snel ruis laat zien bij hogere ISO waarden in vergelijking met zijn concurrenten Canon D550/600 en Sony Alpha 580. Al met al een prima camera voor een scherpe prijs. Een schitterend objectief van Nikon 18-200 of 28-300 dan wel een goedkopere en lichtere en kleinere Tamron 17-270 maakt de body compleet. Het is met name de kwaliteit van de foto en film als gevolg van de zeer goede beeldchip die de doorslag geeft.

Tjiftjaf 17-11-2011
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Ik heb een cijfer 6 gegeven voor de “kwaliteit foto” om mijn teleurstelling tot uiting te brengen over de 18-55 VR kitlens. Deze lens is weliswaar goedkoop maar ook waardeloos. Ik dacht in mijn naïviteit dat Nikon alleen maar goede lenzen maakt maar dat bleek dus niet waar te zijn. Als je van iemand een portret opname maakt dan moet je m.i. met een goede lens de haren op iemands hoofd kunnen tellen. Dat was met deze lens echt niet mogelijk. Ook foto’s op een statief gemaakt waren mij niet scherp genoeg. Ik ben misschien een beetje scherpte fanaat maar daarom koop ik dan toch ook een Nikon? Ik heb destijds een kit gekocht en dacht daar lekker goedkoop mee weg te kunnen komen. Dat viel dus tegen. Mijn advies koop een body met een goede lens en let dus niet te veel op de prijs van de lens want een goede lens is nou eenmaal een dure lens. Om prijstechnische redenen verkoopt men kits met goedkope (slechte) lenzen.
Ik heb nu een (universele) 18-200mm lens gekocht en ben daar best mee tevreden. Op reis is het namelijk fijn om één lens bij je te hebben. Het “kwaliteit foto” cijfer zou met deze lens een 8 kunnen worden.
Met een 50mm. lens en f 1.8 of f 1.4 zou het “kwaliteit foto” cijfer overigens waarschijnlijk een 9 worden. Ik heb deze lens (nog) niet aangeschaft want je bent dan wel erg beperkt in je mogelijkheden. Het lijkt mij op zich echter wel een mooie portretlens (voor de hoofdhaartjes).
mvg Tjiftjaf

JackJack3 04-09-2011
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Sinds begin augustus is deze camera in ons bezit. Het is onze eerste spiegelreflexcamera. Wel altijd heel veel gefotografeerd maar het werd nu eens tijd voor een "echte" camera. Na ons goed geïnformeerd te hebben over de diverse modellen is onze keuze gevallen op de D5100. We hebben hierbij geen kit objectief/lens genomen maar de Nikkor 18-200 VRII. We zijn op vakantie geweest en hebben veel geëxperimenteerd met alle mogelijkheden van de camera. En dat zijn er nogal wat! De camara werkt sowieso al erg goed in de automatische stand. Alle belangrijke instelmogelijkheden zijn via één knop makkelijk te bereiken. Je hoeft dus niet menu na menu te openen om de instellingen (m.b.t. tot het daadwerkelijke fotograferen)te vinden. Het kantelbare scherm is erg handig als je bijvoorbeeld over het water of vlak langs de grond wilt fotograferen. De kwaliteit van de foto's is erg goed. Kleuren zijn mooi en helder. In ieder geval met het door ons gebruikte objectief. De foto's kunnen in de camera al goed worden bewerkt op diverse manieren. RAW bestanden kunnen door de camara worden omgezet in .JPG bestanden. Wat ook fijn is is dat je voor alle menu-instellingen in het menu informatie op kan vragen. Deze info is ook duidelijk. Pluspunten: Hele goede foto's, fijn menu, ligt prettig in de hand, HDR stand werkt prima, erg snel met alles, goede automatische stand, batterij gaat lang mee, doordat het scherm om te draaien is blijft deze beschermd tegen krassen. Minpunten: Eerlijk gezegd hebben wij deze nog niet echt kunnen ontdekken. De kwaliteit (lees: resultaat) van de foto's heeft veel te maken met hoe je de camera bediend en insteld en is dus grotendeels afhankelijk van de fotograaf, hebben wij tenminste ervaren. We zouden kunnen zeggen dat de camera vrij prijzig is, maar hiervoor krijg je wel een goede camera (is dus net wat je wilt betalen). Ook kunnen we zeggen dat hij zwaar is, maar dan hadden we een andere camera/objectief moeten kiezen. Naar ons idee is de prijs/kwaliteit verhouding prima. Al met al zijn we zeer tevreden met de camera en raden ook aan om de 18-200 VRII objectief te kiezen. (scheelt een hoop wisselen en de kwaliteit is echt goed).

DwZ 31-07-2011
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Kwalitatief maakt hij perfecte foto's. Helemaal met een betere lenze dan de "kitlens".

Mogelijkheden genoeg, bracketing 3 foto's, full HD filmen, veel creatieve effecten, alles manuaal in te stellen. Cijfer niet hoger omdat:

Exposure is niet in te stellen bij het filmen, alleen vast te zetten. Flits kan ik niet instellen zonder helemaal naar het hoofdmenu te gaan.

+puntje voor het scherpe, kantelbare scherm!

Gebruiksgemak: je hebt bij alle menu-items een help-menuutje met heldere uitleg. 't is heel simpel, mijn eerste DSLR en kon bijna meteen op manual schieten. Je mist misschien wel een 2e scrollwiel, displaytje bovenop (maar dat is het formaat camera).

Vormgeving: knoppen zijn goed en andig geplaatst, niet meer niet minder!

Degelijkheid: komt degelijk over, maar is wel plastic-ig vergeleken bij de highend DSLR's

Conclusie t.o.v. concurrentie: z'n grote concurrent (600D): 600D filmt beter, deze maakt betere foto's. Verder is het allemaal persoonlijke voorkeur..

DwZ 10-01-2012

Ik wil graag een update doen over het filmen met de camera.

Ik ben er achter gekomen dat je ISO en sluitertijd wel kunt instellen, maar...

zodra je naar live view switcht hij automatisch naar auto ISO, wat inhoudt dat je bij schemerige omgevingen mooi belichte onderwerpen krijgt. Echter, dit doet hij wel met ISO 3200 of 6400 wat inhoudt dat je heel veel (kleur)ruis hebt.

Oplossing: Via het menu instellen op maximale sluitertijd 1/50ste en ISO max op 800. Vervolgens in 'Liveview' exposure vastleggen op iets wat goed uitgelicht is. En dan heb je verbluffende resultaten.

Echter is dit wel een minpunt omdat het omslachtig werkt...de concurrent (Canon) heeft het filmen wel beter voor elkaar.

Overige ervaringen zijn top. 't is echt een performertje in z'n prijsklasse (en daarboven).

Bojkess 10-07-2011
Geschreven voor: Nikon D5100 zwart

Geweldige camera! Hoe kan het ook anders bij Nikon. Moet er wel eerlijk bij vertellen dat er een objectief van Tamron op zit (18-270) en een flitser van Metz (richtgetal 58). Prachtige combinatie!
Moet ook melden dat ik nog lang niet alles heb geprobeerd, dus mogelijk wordt het cijfer naar beneden bijgesteld. Paar minpuntjes... Batterij is erg snel leeg, daarom een 8 voor gebruiksgemak en als ik met effecten ga werken loopt de camera vast, daarom een 9 voor mogelijkheden. Zeer slechte zaak trouwens dat Nikon niet toestaat dat er alternatieve batterijen worden toegestaan. Volgende keer toch maar een Canon?