Sony α68 Body - Reviews

Corrytjuh 05-07-2016 Product paar dagen in bezit

Voor mij opvolger A55

Mijn vorige camera de Sony A55 was ineens "dood" reparatie was duur dus voor nwe camera gezocht, de A68 is het geworden. Omdat ik de A55 4 1/2 jaar (veelvuldig) heb gebruikt was/is het menu en gebruik niet geheel onbekend omdat dit bijna hetzelfde is. De camera maakt mooie foto's, steady shot werkt nog beter, iso is in meer (kleinere) stappen in te stellen. Ik heb nog niet alles ontdekt wat er op de camera zit. Maar de F /sluitertijd/iso zijn allemaal makkelijk te vinden en te bedienen.
Ook heb ik de panoramastand geprobeerd en ook dit geeft mooi beeld.
Nadeel is dat niet in RAW maar in ARW bestand foto's worden opgeslagen. Deze worden dus niet herkend door Lightroom 4.4 dus moet alles omzetten naar DNG bestanden (met https://www.adobe.com/support/downloads/product.jsp?product=106&platform=Windows) PS elements 14 waar ik ook mee werk herkend ARW bestand wel.
Het geluid van de camera bij afdrukken is niet te hard. Het menu is duidelijk. Camera ligt lekker in de hand wel zwaarder dan de a55. Jammer dat ie niet stof/spatwater dicht is. Lenzen zijn makkelijk te verwisselen. Aktiefoto's heb ik nog niet uitgeprobeerd. Kortom ik ben tot nu toe zeer tevreden over de camera. En ja handleiding is weer te vinden op internet want boekje dat erbij zit is niet voldoende. Wil je goed advies?

Boss-19 26-03-2016 Product paar dagen in bezit

Unboxing en eerste impressie

Wat er in de verpakking zit: de body, een usb-kabeltje, een schouderband, een oplader, zowel een Engelse als een Europese stekker voor bij de oplader en een aantal handleidingen/ overige papieren. Wat betreft de handleiding kun je beter de onlineversie gebruiken ( http://helpguide.sony.net/ilc/1610/v1/nl/index.html ) .
Het enige dat ik (enigszins) mis in de verpakking is een plastic kapje voor de bescherming van de flitschoen (of Multi Interface Shoe zoals Sony hem noemt). Bij een camera van rond de 200 euro (Sony HX-50) wordt deze netjes bijgeleverd, wat het (mijn inziens) wat vreemd maakt dat je hem bij deze camera voor 6 tot 10 euro apart moet bijbestellen (FA-SHC1M).
Het eerste kwartier ben ik vooral druk geweest met de bevestiging van de schouderband. Dit gaat iets minder soepel als de afbeelding in het boekje doet denken en het gebruik van een mesje of ander hard en smal voorwerp is aan te raden. Na het bevestigen ben je er in ieder geval wel zeker van dat de band goed vastzit.

Aangezien ik heb gekozen voor een TAMRON 18-200 lens en niet voor de originele lens ben gegaan kan ik hier ook niks over zeggen. Voor een gebruiker die van een compact (superzoom) camera naar een spiegelreflexcamera gaat is het aan te raden om een lens met een iets groter bereik te halen. De camera die voorging aan deze was voor mij de Sony Hx200v (superzoom). Zelfs met deze iets grotere lens merk ik wel dat de zoom een stuk minder is (wat op zich natuurlijk geen ramp is). In vergelijking met de Hx200v is de body (zoals te verwachten ) een stuk groter. De camera ligt fijn in de hand en de knoppen zijn goed bereikbaar. Aan (een groot aantal) knoppen zijn , middels het menu, andere functies toe te wijzen. Dit is vooral handig voor de C1 (custom1) en de C2 knop op de achterzijde van het toestel. Het kantelbare scherm voelt , net als de rest van de camera, solide aan. Bij het wisselen van de modus middels het moduswieltje dien je eerst de lock-knop (die zich in het midden van dit wieltje bevind) in te drukken, iets dat niet in alle situaties simpel is/ makkelijk gaat.

Bij het maken van de foto’s was het voor mij nog even wennen aan het scherpstellen, wat natuurlijk niet meer zo simpel gaat als bij een superzoom of compact camera. In de Manual mode kun je makkelijk de sluitertijd en het F-getal aanpassen door aan de draaiwieltjes voor- en achterop de camera te draaien. Een realistisch liveview beeld kan zowel op de elektronische viewfinder als op het LCD-scherm worden weergeven. In tegenstelling tot de HX200v heb ik het bij deze camera nog niet meegemaakt dat er op ongewenste momenten (door de sensor) wordt overgeschakeld tussen de viewfinder en het LCD-scherm. Aan de bovenkant van de camera bevindt zich een klein schermpje waarop de basisinstellingen te zien zijn. Dit schermpje is voorzien van een lampje dat aan en uit gezet kan worden.

De volledige review zal op een later moment volgen.