Nikon D90 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 24 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D90 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Test case 17-04-2013
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Een fijn toestel deze D90. Bedieningsgemak is goed en degelijkheid idem. Kwaliteit foto's is ook goed. Ik heb lang gewacht met de aanschaf van een digitale spiegelreflex omdat ik voorheen altijd analoog prenten schoot met diafilm. De scherpte haalt het nog steeds niet wat dat betreft maar dan zou je moeten opschalen naar duurdere spiegelreflex camera's (factoren duurder).
Wat ik een enorm uitspringende kwaliteit van deze Nikon vind is de gigantische capaciteit van de accu. Dat heb ik bij geen enkel ander toetsel gezien.
Ingebouwde flitser is redelijk en goed voor standaard gebruik maar voor opnames op grotere afstand heb je echt een externe flitser nodig (kan zeker ook met Nikon).
HD video stand is leuk maar moet gewoon gezien worden als een leuke aanvulling. Scherpstellen met video is lastig omdat projectie alleen plaatsvindt op LCD scherm (dus niet via zoeker).

bssb-187 18-11-2011
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Heb de D90 nu een aantal maanden en ben er zeer tevreden over. Ook al is het een uitlopend model die al wat verouderd is, het blijft een toppertje.

-Kwaliteit foto: Heb ik een 9 gegeven omdat het grotendeels aan de fotograaf ligt of de foto lukt of niet.
-Mogelijkheden: Ook een 9. Nieuwe modellen hebben weer wat meer mogelijkheden.
-Gebruiksgemak: Een 10. Erg fijn en makkelijk in gebruik.
-Vormgeving: Een 9. Mooi of lelijk dat is persoonlijke smaak. Voor mij is het vooral de lay-out(van de knoppen) die hoog scoort.
-Degelijkheid: Liever gezien, omdat het toch een semi-pro model is, dat hij spatwater en stofdicht was.

Voor mij een absoluut toppertje.

Arie Speijker 04-11-2011
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Heb deze camera met een nikon 16-85 lens sinds 1,5 jaar en ben zeer tevreden. Goede kwaliteit foto's
Veel mogelijkheden, maar kost veel tijd om het te beheren.
Sommige instellingen zijn wat lastig uit te voeren, bijvoorbeeld ontspanknop half indrukken en dan gelijkertijd de hoofd of secundaire instelschijf verdraaien.

e.r.a.fokkema 06-09-2011
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

De D90 lijkt scherpe foto's te maken, maar dit is pas echt te beoordelen met een 35mm f1.8 objectief. Bij grote opening blijken een aantal D90s, waaronder de mijne last te hebben van backfocus, hij stelt scherp ACHTER het punt waar je op instelt. Je kunt een ander scherpstelpunt proberen om te kijken of die WEL een scherp beeld geeft. Vaak is er 1 bij, die wel een scherp beeld geeft. Op zich is dat ook niet goed, want alle scherpstelpunten horen goed te werken. Maar zo kun je erom heen werken. Nadat het toestel bij Nikon was geweest om bij te stellen, was het nog niet in orde. Ik vind het geen aanrader.

E.R.A. Fokkema 19-11-2011

Beste Dioptrie,

Ik heb de D90 inclusief mijn 18-200 zoom, waarmee ik goede foto's maakte en het 35mm objectief ingeleverd. Daarbij vermeld dat de 18-200 goed werkte en het 35mm objectief niet. Het toestel is bijgesteld en de lenzen "vielen binnen de marge" en zijn niet bijgesteld. Daarna maakte het toestel nog steeds geen scherpe foto's met de 35 mm met f/1.8. De andere D90's waar ik het over had, waren verslagen van anderen van internet. Andere D90's en andere lenzen. Ik heb op MIJN D90 twee 35mm lenzen geprobeerd, die beide last hadden van back focus.

Dioptrie 09-11-2011

Beste Fokkema,

Ik mag aannemen dat u ook de lens heeft meegeven toen het toestel terug naar Nikon ging. Zo niet is dat het eerste wat u moet doen.

Elke camera en lens heeft in een bepaalde mate last van een back- of frontfocus afwijking. Waar de ene lens de afwijking van het toestel versterkt kan een, andere verder gelijke lens, de afwijking verdoezelen.

Gezien dat u in uw probleemomschrijving het heeft over meerdere D90s zou het wel eens meer aan de lens dan aan het toestel kunnen liggen.
Maar alweer een 100% perfect exemplaar is zeldzaam. Dan heb ik het niet eens over temperatuursinvloeden en slijtage van de instelmechanica.

Miranda Zweers- Veraar 25-08-2010
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Ik ben overgestapt van de Olympus E-510 naar de Nikon D90 en ik ben erg tevreden!

Ik fotografeer al enkele jaren als hobby, dus vond het niet nodig om eerst naar de D5000 te gaan (die heeft veel meer uitleg etc. voor de beginnende fotograaf in het menu).

Ik vind de D90 gebruiksvriendelijk. 't Is even wennen als je eerst met een andere camera hebt gefotografeerd. De handleiding is duidelijk en je kunt er alles in terugvinden!
De body ligt goed in mijn handen en de zoeker is lekker groot.
Ik fotografeer in RAW en in de M-, A- of S- stand. De handmatige instellingen zijn makkelijk te wijzigen, al snap ik nog niet helemaal waarom er twee "wieltjes" zijn om instellingen te veranderen. Soms draai ik nog aan het verkeerde wieltje als ik bv de sluitertijd wil veranderen.
ISO is snel aan te passen, evenals het scherpstelpunt. Er zijn 11 scherpstelpunten wat voor mij een hele vooruitgang is (ik had er drie op mijn olympus).

Ik heb de camera gecombineerd met een 50mm 1,8 VR en een 55-200 VR lens. Supercombinatie voor mij, vooral de 50 mm lens is een aanrader. Mooie foto's mee te maken, ook binnenshuis, zonder flits!

Ik vind de kleurstellingen mooi op de foto's en ze zijn goed te bewerken met Lightroom.
Ik heb alleen nu twee keer iets paars gefotorafeerd wat op de foto blauw werd. Ik kreeg alleen de originele kleur als ik in de Automatische stand fotografeerde. Maar goed, ik heb dit nog niet verder uitgezocht, ws ligt het aan mijn eigen instellingen qua sluitertijd, diafragma en ISO.

bssb-187 18-11-2011

Hoi Miranda,

Ik denk dat het eerder aan je witbalans ligt. In de auto-stand krijg je soms niet het gewenste resultaat.

Marpan 19-04-2010
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

De D90 van Nikon geeft de beste kwaliteit-prijs verhouding voor de startende spiegelreflex amateur fotograaf. Het menu geeft veel meer opties dan bijvoorbeeld vergelijkbare Canons (500D en 550D) en Sonys (A550).
De D90 heeft 12 witbalans-posities, waarvan 5 voorgeprogrammeerd, en er bovenop witbalans in Kelvintemp. De belichtingcompensatie van van -5 tot +5 stappen. Een flitsbereik van 17m is ver en doet het prima, met front en rear window. Met 96% van het beeld in de viewfinder (waar je doorheen kijkt) heeft de Nikon een vrijwel perfect zicht op wat er gefotografeerd wordt (Canon komt bv slechts tot 86%). De autofocus- en belichtingssoftware werken uitstekend.

De logisch ingedeelde knoppen zijn voor alle maten handen perfect te gebruiken.
De fotograaf die het uiterste van deze camera vergt loopt misschien tegen op dat de bracketing 'slechts' 3 standen heeft (ipv 5 bij de duurdere Nikons). Het geleverde contrast is prima, maar kan, zoals bij vrijwel alle niet-professionele spiegelreflex camera's, vergroot worden met software.

De software van Nikon, ViewNX, werkt prima, ook in Windows Vista (64 bits) en Windows 7 en wordt wanneer nodig tijdig geupdate. Fijn is de optie dat je ziet waar de camera in de foto heeft scherpgesteld.

Raytje73 08-02-2010
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Ben overgestapt van een(in 2006 aangeschafte) d40 naar de d90.
Logischerwijs ben ik geen betere plaatjes gaan schieten. Snelle wijzigingen ten aanzien van o.a. ISO, focus en WB zijn makkelijker. LCD tje die je snel kan verlichten boven op de camera is ook fijn. HDR plaatjes maken gaat nu sneller met minderkans op beweging ook vanaf statief/gorilla pod /muurtje etc. Ik kan er nu andere lenzen op zetten zonder interne motor. Alhoewel ik de kans klein acht deze aan te schaffen. Heb nu voor de nikons een 18-55 en een 18-200. De volgende aanwinst wordt een sigma 10-20 voor steden en landschappen. (en een 35mm f1.8G voor, jawel, op de d40)
Liveview is handig voor sommige posities, bijvoorbeeld vanaf de grond met lange sluitertijd. Bij de d40 had ik daar een AB voor die ook op de d90 te gebruiken is. 11 scherpstelpunten (kun je natuurlijk wijzigen) niet extra handig. Had genoeg aan drie bijvoorbeeld i.c.m. AF L
12M heeft een voordeel voor afbeeldingen op canvas maar scheelt in de breedte ook maar 33%. ( van 3000 naar 4000 px) 6M NEF van de D40 vind ik toch wat handiger dan de 12M NEF van de D90.
Filmpjes maken blijft een leuke gadget maar daar is ook echt alles mee gezegd.
JPGs in goede omstandigheden van Canon vind ik persoonlijk mooier omdat ze (van dichtbij) gewoon scherper zijn. In (NEF) RAW vervalt dit. Daarbij voelen de Canon’s (honderdtallen en de 1000) wat cheapy aan en hebben ze minder levensduur o.a. in aantal shots.
Bij slechter licht is de D90 natuurlijk winnaar t.o.v. de D40. In een fotoboekje A4 ( geprint met een fuji frontier) zie je (of ik)bij de meeste foto’s 0,0 verschil.
Waarom d90. Ergonomie, degelijkheid en wat extra spielerei. Blij? Ja redelijk. Als er over drie jaar een betere d90 met het formaat van de d40 komt. Wow.

AlbertW1980 05-01-2010
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Na een tijdje met Sony DSLR te hebben geschoten, nu een nieuwe Nikon D90 met 16-85 DX VR G-lens gekocht. Mede vanwege mijn studie.

Toen ik de eerste foto's schoot en die op het display van de camera terug zag, dacht ik 'had ik beter verwacht'. Maar toen ik de foto's op mijn iMac bekeek dacht ik Whoooo. Deze foto's zijn echt mooi en super van kwaliteit. Het schermpje van de camera is goed, maar de foto's zijn in het echt veel en veel beter.

De body van de camera is degelijk en ligt goed in mijn hand. De extra functies van de camera zijn erg leuk, maar ik gebruik voornamelijk de A. Erg tevreden over de body. Ook de HD film kwaliteit is erg goed voor een DSLR. Daarnaast is het extra instellingen display met LED boven op de camera erg prettig.

Allemaal leuk die mensen die over hoge ISO waarden schrijven, maar de mooiste foto's maak je toch echt tot 400 ISO en soms kan 800 ISO ook prachtig zijn. Dus camera's die 12.800 ISO hebben......be my gast. Op feesten en partijen waar het zo donker is dat je je eigen handen niet kunt zien, kom ik toch niet.

De G-lens vond ik prijzig, maar zeker de moeite waard. Stelt ontzettend goed en snel scherp en maakt onwijs scherpe foto's met zeer mooie en realistische kleuren. De MTF (resolutie) van deze lens is echt heel erg goed.

Deze camera in combinatie met de 16-85 DX VR lens, hebben mij overtuigd van de topkwaliteit van Nikon. Een camera waar ik nog lang plezier van hoop te hebben en die mij zeker bij het Nikon huis zal houden.

Al met al een zeer aan te bevelen camera die in combinatie met deze lens uitmuntend presteert binnen het APS-C repertoire en naar mijn mening niet voor niets door diverse fotografie hogescholen wordt aanbevolen.

ONE-NL 03-01-2010
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

overgestapt van Canon 450D naar de D90.

kwaliteit van de foto's zijn ok, niet slecht maar ook niet goed. ondanks de dure objectieven (16-85VR en 70-300VR) toch nog vele matige foto's. ook de iso standen hoger dan 400 kan je niet gebruiken, zo giga veel ruis dat het verschrikkelijke foto's zijn geworden!

helaas mis ik verschillende leuke functies op de nieuwe (en duurdere) camera van nikon, zoals instellingsinfo altijd op het display achterop. display achterop dat automatisch uit gaat als je het bij je gezicht houdt, detectie van geopende SD kaart klep, automatische standby, en verschillende instellingsfuncties die ik op dit moment erg onhandig vind. maar dat kan te maken hebben omdat ik het canon menu gewend ben.
Wat ik wel een erg leuk plus punt vind is het draadloos flitsen met de SB-600 flitser

De camera ligt bij mij goed in de hand, maar de bediening laat nogal wat te wensen over. de rare combinaties van knoppen zorgen ervoor dat je de camera eigenlijk alleen kan instellen als je niet door de zoeker kijkt (bijvoorbeeld het instellen van het focus-punt)

wel ontevreden over de degelijkheid.
vele verkopers waren van mening dat nikon beter is dan canon, maar het SD kaart klepje is de eerste dag al afgebroken. het gaat gewoonweg té gemakkelijk open. hierdoor is het waarschijnlijk in mijn tas open gegaan waarna het is afgebroken...

al met al een prima camera, maar ik vind met alles wat ik erbij gekocht heb nou niet zo'n grote vooruitgang op de canon 450D

Pierre Gielen 22-11-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Een geweldige camera. De eerste digitale die me werkelijk mijn trouwe FE2 uit 1984 doet vergeten. Ik heb overigens de 16-85mm VR lens erbij als standaard. De lens kost net zo veel als de camerabody maar is een goede investering. Het extra bereik in de groothoekstand komt me in het dagelijks gebruik veel meer van pas (bijv. bij het binnen fotograferen) dan het geringere telebereik.

RobPG 12-11-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Sinds een paar weken in 't bezit van de D90 met 16-85 mm VR, 70-300 mm VR en SB-600. Een prima set. Komend van een goede compact (Canon G7) viel de scherpte in de automaatstand wat tegen. Daardoor de matige beoordeling door de Consumentenbond? In de P, S of A-mode met de scherpte op standje 5 of 6 is het echter helemaal oke. Mooie kleurrijke plaatjes met volop details. De handleiding is duidelijk, maar gaat niet diep in op wat je met de vele instelmogelijkheden kan bereiken. Gelukkig zijn er op internet inmiddels heel wat tips te vinden. Ook de digitutor van Nikon is een snelle manier om wegwijs te worden.

rob schijns 14-08-2009

ik heb sins een week een nikon d90 lens 18-200 gekocht,
dat somige mensen zeggen dat hij onscherp is kan ik niet zeggen, die foto's die ik schiet zijn haar scherp, ook dat hij te licht is heb, ik geen last van, mischien licht het aan de lens.
snap niet dat de consumentenbond een 7,8 geven
nadeel is dat hij wat zwaar is maar dat komt ook door die lens.

findus 17-07-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Ik ben sinds een kleine twee maanden de eigenaar van een D90. Ik had ten zeerste gehoopt hier een mooie lofzang te kunnen plaatsen, dat is jammer genoeg niet het geval.
Om even de setting van mijn review duidelijk te maken.. Ik ben een erg fanatiek amateurfotograaf, die zo nu en dan eens de kans krijgt om te exposeren of te publiceren. Ik ben vooral bezig met natuurfotografie en dat valt prima te combineren met biologisch onderzoek dat ik doe op veel plekken over de wereld. Ik ben ook maar een arme student, dus geld om een D3x aan te schaffen is er niet. Vandaar dat de stap van een D50 naar een D90 voor mij de beste optie was.
Heb ik destijds de D50 met een gemiddeld cijfer van een 9.8 beoordeeld (en daar sta ik nu nogsteeds achter!) komt mijn D90, die ik al uitvoerig uitgeprobeerd heb, niet hoger dan een 7.8.
Dit even ter informatie, zodat niet iedereen meteen denkt dat deze review is geschreven door een beginner die de gebruiksaanwijzing niet heeft gelezen en verwacht meteen world press foto's te gaan maken.

Om maar even het lijstje af te werken..

Kwaliteit foto:
Dit is meteen mijn punt waarover ik ab-so-luut NIET tevreden ben. Het lijkt wel of Nikon zo veel mogelijk flauwekul in dit apparaat heeft willen stoppen. De lichtmeting is veeeels te optimistisch. Om of ISO 200 een mooi contrastrijk plaatje te schieten heb ik de belichtingscorrectie voortdurend op -1.0 of nog lager staan! Vrijwel alle foto's zijn te licht; het lijkt wel alsof deze camera standaard overbelichte foto's wil maken. Ik heb de D-lighting nooit aan staan omdat de foto's dan alleen maar nog lichter en nog minder contrastrijk worden.
De D90 heeft ook een vreselijke functie genaamd 'hoge ISO-ruisonderdrukking'.. Schandalig! Om een mooie foto te maken heb je ruis nodig. Op alle scheidingslijnen tussen onderwerpen moet ruis zitten anders krijg je geen scherpte. Wanneer je deze functie dan ook aan hebt staan fotografeer je schilderijen! Al je scherpte valt weg en je foto lijkt zelfs uit penseelstreken te zijn opgebouwd. Alleen al voor deze functie moet Nikon zich schamen! Maargoed, je zult zelf ook begrijpen dat je de functie net zo goed uit kunt zetten als deze je niet bevalt. Het probleem bij mij was echter dat ik er pas na drie weken achter kwam dat het probleem hier lag. (Maargoed, waarom koop je een camera met nieuwe features als je deze toch niet gaat gebruiken omdat je er lelijke foto's mee krijgt?)
Het volgende punt is de lichtmeting. Je hoeft met deze camera geen goede foto's te verwachten wanneer de zon wat fel schijnt. Nou zijn de 'spot- en centrumgerichte-lichtmeting niet heel makkelijk te gebruiken (over het algemen) en daarom verwachtte ik een goede matrix-meting. Als de zon ook maar een beetje schijnt resulteerd dit in een overbelichte lucht en een onderbelicht landschap. (Bij foto's van een zonsondergang is de lucht ook op een ISO van 200 nog veels te licht!) Het zou niet zo moeten zijn dat ik voor elke snapshot van een landschap 6 foto's moet maken voordat er een fatsoenlijke tussenzit. Dat is nu namelijk bij veel foto's het geval. Terwijl ik er bij mijn D50 vanuit kon gaan dat een foto goed was als ik m maakte, moet ik bij mijn D90 elke keer de foto bekijken en ben ik 6 foto's lang aan het prutsen met instellingen voordat de juiste foto gemaakt is. De standaardprogramma's doen dit jammer genoeg ook niet veel beter!
Het is meerdere malen al voorgekomen dat ik gedurende een fotografeer sessie mijn D90 het opgeruimd en mijn D50 erbij heb genomen omdat me dat zekerheid gaf over het resultaat.. Dat moet echt niet kunnen!

Mogelijkheden:
Om te beginnen moet ik toegeven dat een D90 een hele range aan mogelijkheden heeft die op het eerste gezicht erg fijn lijken te zijn. Vol goede moed begon ik met functies als 'Active D-lighting' en het verbeteren van foto's in de camera zelf. Na drie keer ben ik hier al mee gestopt want om eerlijk te zijn; je hebt er geen drol aan! Dus mocht je omwille van deze functies overwegen om een D90 te kopen.. Niet doen!
Het blijft dus een gegeven dat je heel veel mogelijkheden hebt, maar dat je daar eigenlijk al snel van af ziet. Voornamelijk omdat veel van die functies je foto's eerder slechter maken dan beter!

Gebruiksgemak:
Het gebruiksgemak van deze camera vind ik wel echt prima! Ik heb het een 8 gegeven omdat ik 'de-slechte-inschatting-van-wat-de-camera-gaat-doen-als-je-op-een-knop -drukt-of-aan-een-wieltje-draait' heb meegenomen. Het instellen van je camera gebeurd op een heel gemakkelijke en eenvoudige manier. Alle waardes staan glashelder op je scherm en in je zoeker weergegeven en alle in te stellen factoren heb je binnen een seconde met een gelinkte knop bijgesteld. Met wat oefening kun je moeiteloos al je instelling blindelings veranderen zonder je oog van de zoeker af te halen.

Vormgeving:
De vormgeving is prima, de camera is duidelijk en logisch ingedeeld en ligt lekker in de hand. Persoonlijk vind ik de nikon camera's veel prettiger vasthouden dan een vergelijkbaar model van canon of een dergelijk merk. Dat is natuurlijk puur persoonlijk, maar een niet onbelangrijk punt is misschien het gewicht. Er is een bepaald optimaal gewicht waarbij je je camera het stilst kan houden. Wordt en camera te zwaar dan ga je dat merken aan vermoeide spieren, is een camera te licht dat ga je al snel zwiepen. De D90 (620gram) ligt volgens mij vrij dicht bij het optimale gewicht. (een aantal andere spiegelreflexcamera's can nikon zoals bijvoorbeeld de d40 (475gram) zijn een stuk lichter, en dus lastiger om goed stil te houden)

Degelijkheid:
De camera zelf is ontzettend degelijk. Ik merk het verschil met de D50 goed, en die was al oerdegelijk. Ik heb mijn D50 zeer intensief gebruikt, hij is meegeweest over de hele wereld en heeft een hoop ongunstige omstandigheden weten te doorstaan. Hij is na 3 jaar veel gebruikt te zijn geweest nogsteeds in nieuwstaat! Ik verwacht van deze D90 dan ook niks anders!

Ik gebruik zelf eigenlijk nooit de standaard programma's omdat ik ondertussen wel door heb hoe ik moet fotograferen met de manuele programma's. Af en toe gebruik ik wel nog eens de 'sport- of landschapstand' gewoon om te vergelijken. Als je dus van plan bent om enkel met deze standen te fotograferen hoef je je waarschijnlijk niet zoveel van mijn geklaag aan te trekken.

Ik kan ook al vermelden dat ik niet de enige ben met deze ervaring en deze mening. Verschillende personen zijn al bij me langs geweest om me te vragen of ik dezelfde klachten had. Ik heb ze meteen ervan overtuigd de 'Hoge ISO-ruisonderdrukking' uit te zetten, omdat deze ook bij een ISO van 200 je foto's lelijk maakt(!) en om wat vaker je belichtingscorrectie naar onder bij te stellen. Ik lees op fora en op deze reviewpagina enkel positieve en ophemelende verhalen, maar het leek me niet slecht om ook eens een kritische revieuw te schrijven. Misschien heeft iemand er wat aan.

Mocht je dit verhaal lezen en mijn mening deels of geheel delen, laat dat hier blijken. Misschien zijn er meer mensen teleurgesteld in deze camera maar komt dit verhaal hier niet terecht. Mocht je tips hebben, of mocht je mij kunnen overtuigen waarom en hoe ik mijn foto's kan verbeteren, ik hoor het graag!

Oh, en om verwarring te voorkomen. Ik zeg niet dat je er geen mooie foto's mee kan maken. Als je de instellingen precies goed hebt staan dan maak je er best mooie foto's mee! Maar het duurt alleen heel lang voordat je je instellingen optimaal hebt afgestemd op de informatieverwerking van de camera!

E.H. Drost 15-07-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Klasse camera. Is redelijk eenvoudig te bedienen, heeft heel veel mogelijkheden.
Ik heb hem aangeschaft met een Nikkor 18-200mm DX lens. Mooie combinatie.Scherpe foto's. Daarnaast een Nikon speedlight SL-900 aangeschaft. Geheel is nu compleet en is goed op elkaar ingespeeld. Alles werkt (als je daarvoor kiest) automatisch.
Goed kijken op Google om prijzen te vergelijken. Scheelt per onderdeel soms honderd euro.

Hansvb1 14-07-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Vorig week de D90 aangeschaft i.c.m het 18-200 vr nikkor objectief.
Ik heb hiervoor 2 jaar met een panasonic fz 50 gefotografeerd. top camera om mee te beginnen. Nu de overstap gemaakt naar de dslr Nikon D90. Tsjonge jonge wat een topding is dat. Het lijkt wel of er geen slechte foto mee gemaakt kunnen worden. De bediening was geen probleem ,dat had ik zo onder de knie. Samen met het 18-200 vr objectief voelt het degelijk en robuust aan. Autofocus werkt snel en accuraat. Het filmen is leuk dat het erop zit, maar ik denk dat ik er weinig gebruik van zal maken. Hat live view is leuk en handig maar voor de rest werkt de focus niet snel en moet je het alleen gebruiken als het echt niet anders kan. Conclusie:
De camera doet waar die voor gemaakt is ,en dat is mooie foto's maken. Dat doet die dan ook top. functies en instellingen werken ook top. Live view en filmen , leuk dat het erop zit en dat is het. Voor de rest topcamera en zijn geld zeker waard.

TH1990 27-06-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Heb deze camera een week in bezit. Mij valt de beeldkwaliteit tegen dit had ik niet verwacht voor een camera van 709 euro zo heeft hij veel ruis en is dynamisch bereik slechter dan bij mijn goedkopere Nikon D40. Verder heeft hij wel veel mogelijkheden die je bij de D40 mist, heeft hij 11 AF punten en schiet aardig wat beelden achter elkaar.

Zo zijn de klepjes van de TV/usb uitgang en van de geheugenkaart niet gemaakt voor veelvuldig gebruik.

famvanrooij 17-06-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Als een niet (semi-)profesioneel fotograaf ben ik als volwaardig, onbekend en onbevooroordeeld amateur fotograaf (lees: hobbyist die graag de huis-, tuin- en keuken foto's vastlegt) op zoek gegaan naar mijn eerste digitale spiegelreflex. Heb er de tijd voor genomen en me niet laten sturen door (opdringerige) verkoopinformatie noch door merktrouwe derden - het gaat er tenslotte om hoe JIJ wil fotgraferen.
Heb hiervoor de budget-lat iets hoger gelegd en, zonder de andere merken te noemen, uiteindelijk gekozen voor de Nikkon D90.
De tijd die ik in mijn aankooponderzoek heb gestoken zal ik zeker dubbel investeren in de tijd om de camera te leren kennen - wellicht is een door Nikkon opgezette cursus hierbij niet overbodig.
Het resultaat van mijn 'eerste' foto's hebben me hiertoe uitgedaagd en mijn enthousiasme vergroot.

jcneijs 04-05-2009
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Lang gewacht met de opvolger van mijn D70S, tussendoor een Nikon S600 gekocht (en de megapixels tellen toch wel degelijk als je tuinposters op canvas gaat laten printen) en nu gegaan voor de D90.

Wat een camera; was eerst niet echt enthousiast over de Live View functie maar na afgelopen Koninginnedag met de mensenmassa's vind ik dat toch ook wel handig. Kwaliteit van de foto's is uitstekend (okay, nog even gekeken naar de D3X maar ruim 6 mille).

Inmiddels al ruim 1000 opnames geschoten en wat opvalt is de snelheid in iedere situatie, gebruiksgemak, snelheid en de nog betere ingebouwde flitser (die het gebruik van de SB800 bijna overbodig maakt).

Kortom, voor 700 euro een camera in huis gehaald die wat Nikon betreft alleen de D3X boven zich duldt en als ik dat soort centjes had dan nog een D90 erbij omdat die zo lekker werkt.

wmkok 04-12-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

d90 met 12-105 kit gekocht. Bevalt super.

Hiervoor een d50, en het is een enorme vooruitgang. Belangrijkste plussen:
- betere kwaliteit bij hogere ISO
- betere AF
- betere belichting en met name betere processing (d-lighting e.d.)
- hogere ISO
- retouchering op camera, meerder raw-processings mogelijk
- hoger aantal pixels
- betere display
- betere bediening
- sneller
en over de d50 was ik al tevreden...

Coenk0 01-12-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Mooi ding, film functie en live view zijn niet echt belangrijk voor mij. Grote zoeker, groot beeld is wel erg prettig.

Ik gebruik icm mb80 grip, voor meer stabiliteit. Snel genoeg is hij ook zeker!

peter2 30-10-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Fantastische camera! Sinds enkele weken in bezit en al een paar duizend foto's mee geschoten. Ik ben begonnen met de D70 en hierna de D80 maar deze is qua werking en ergonomie veel beter. Instelmogelijkheden zijn enorm en het resultaat van je wijziging zie je ook meteen in het fantastische 3inch scherm! Filmfunctie is een leuke gadget voor erbij maar voor de rest een perfecte keuze. Belangrijke voordelen t.o.v. de D80 (of D60/D40X/D40);

- 12,3MP CMOS sensor
- 3inch 930.000pixel scherm
- zeer goede beeldkwaliteit
- veel contrast en scherpte
- auto-ISO instelling is top!
- weinig korrel bij hoge ISO dus ook bij weinig licht gewoon door fotograferen zonder flitser!!

Kijk ook eens op andere fora voor een goeie review. Dan weet je gelijk waarom je sowieso een Nikon moet kopen!

P.s. als objectief heb ik trouwens een VR16-85mm. Ook dit is een goede combi met de D90

klaas1566 06-10-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

camara voldoet aan mijn verwachting, gebruik hem met 18-200mm foto's zijn schitterend, veel eigen instellings mogelijk heden, met filmen is het even wennen met scherpstellen, maar luik om er bij te hebben.Bij hoge ISO waarden 3400 is er wienig ruis.

mtk_d90 30-09-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

Kwaliteit CMOS sensor is gelijk aan die van het 'zwaardere broertje' D300, ook de hoge ISO waardes zijn goed bruikbaar. Flits werkt ook prima.
Veel instelmogelijkheden (nog niet alles uitgeprobeerd).
Heb de body met een Nikkor 50mm 1.4 lens (75mm effectief op DX formaat) aangeschaft, erg mooie combinatie, AF werkt snel en goed.
De movie feature is handig en de kwaliteit is zeker vergelijkbaar met tot €500,- klasse DV camera's (en vaak zelfs beter door de toepasbaarheid van een heel arsenaal hoge kwaliteit lenzen). Minpunt is de handmatige instelling van AF in filmmodus, maar dat is een kwestie van wennen.Op veel fora zijn al tips te vinden voor de beste film-instellingen, maar deze heb ik nog niet kunnen testen.
Eerste dSLR en zeer tevreden.

Trick 28-09-2008
Geschreven voor: Nikon D90 zwart

De camera voldoet de verwachtingen. Filmen is niet zo makkelijk om het beeld goed scherp te krijgen. De foto's zijn zeer scherp. Alleen lijken de foto's iets overbelicht te worden.

Een extra batterij en een grote (of meerdere) SD kaart is aan te bevelen als er gefilmd wordt.