Nokia N8-00 grijs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 79 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia N8-00 grijs op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

Het nieuwe land 23-02-2013
Geschreven voor: Nokia N8-00 zilver

Ik heb mijn N8 nu meer dan 2 jaar en ben er zeer tevreden over. Dit is de beste telefoon die ik ooit heb gehad. Normaal gesproken stap ik over van toestel als mijn abonnement is afgelopen dat is bij deze N8 niet het geval. Ik gebruik hem hoofdzakelijk waar hij voor gemaakt is, bellen dus. Zakelijk en prive gebruik ik hem ook veel als fototoestel en filmcamera. De 11MP lens van Carl Zeis is echt goed. Bij mijn 1e abonnement heb ik er ook mobiel internet op gehad maar dat gebruikte ik te weinig en heb ik dit dus uit mijn bundel laten halen. De telefoon is al een paar keer gevallen (op betonvloer) maar doet het nog steeds zeer goed. Ik vind dat Nokia in het begin betere telefoons maakte dan nu, maar deze N8 is daar een uitzondering op.

jandeman63 01-12-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Dit wordt een beetje vreemde review. Waarom? Omdat ik de telefoon niet voor de telefoon functie heb gekocht.
Toen het toestel uit net tekoop was las ik dat er hardware problemen waren en toen ben ik in de android HTC toestellen terecht gekomen waar ik geen spijt van heb gekregen.
Jaren later had ik een mp3 speler nodig en had goede dingen gelezen over die functie op een N8. Ik heb hem 2de hands gekocht en een extra 16 gb kaartje erin gedaan en dat is samen met de 16 die er al in zat genoeg. Er zitten fijne in-ear doppen met uitgebreide bediening in het snoer bij...heerlijk.
Als extra heb je altijd die hele goede camera bij je. prima foto`s en film. Afspelen via de hdmi poort op je led tv! Hij heeft nog een verborgen talent wat ik niet wist. Er zit een FM-transmitter in waardoor ik mijn mp3 ook op mijn oude buizenradio kan afspelen. Old meets new,echt handig.In de auto hang ik hem aan de bluetooth natuurlijk. Er zit een USB host aansluiting op zodat je een USB stick erin kan pluggen.Het laatste is de prima levensduur van de accu. Deze gaat zeker 2 tot 3x zolang mee als een android toestel.
Nadelen zijn er ook. Het scherm is smal en daardoor met toetsenbord matig te bedienen en symbian is een besturing dat niet lekker werkt tenzij je van submenu`s achter submenu`s houd. Er zit geen echte logica in. Symbian zorgt wel voor de lange accuduur.
Bellen kan ook en doet ie goed maar daar gebruik ik hem dus niet voor.

arnold666 29-05-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

de meeste zijn wel erg te vreden of het toestel maar ik kan me niet voor stellen dat ik de enige ben die gek word van de bediening,omdat scherm warmte gevoelig is en regelmatig niet goed werkt, waardoor je dingen niet open of dicht krijgt. ook is symbian af geschreven en komen er bijna geen goede app's meer uit. dus als je nu moet kiesen neem dan de lumia met windows heeft meer toekomst

disumi 10-08-2012

het klopt inderdaad dat de telefoon niet gebruiksvriendelijk is. Toestel werkt niet goed en valt regelmatig uit. tijdens bellen ben je mensen kwijt omdat het scherm blijft werken. nu valt helemaal uit en doet niets meer. nog geen jaar oud

Christel 40 06-05-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Zeer degelijk toestel dat alles kan wat ik verwacht van een smartphone. Vooral de degelijke bouwkwaliteit en het goede fototoestel maken indruk.

annie79 02-04-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Ik heb nu dik n jaar de nokia N8. Tot nu toe redelijk tevreden, hij valt regelmatig uit terwijl je smst, emailt, whats-appt wat erg irritant is! Tot afgelopen weekend, ik maakte een foto en kreeg zwart beeld met wat vage tekst schuin in scherm en dat bleef 3 kwartier tot een uur aanhouden en kon hem niet uitschakelen hij reageerde nergens op. Toen ik even later keek was hij helemaal uit en was niet meer aan te zetten. Heb hem moeten laten opsturen, en ben hem 3 weken kwijt!! Heel fijn. Ik ben hem nu kotsmoe, ik wil allerlei apps installeren maar die heeft nokia niet, zoals o.a. wordfeud. Maar helaas moet ik nog tot december. Dan ga ik voor een IPhone!
Dus mijn tip; Laat de N8 voor wat het is en ga voor een ander toestel!!

annie79 05-04-2012

Weet iemand hoe het zit als je telefoon niet meer gemaakt kan worden? Kun je dan een andere uitzoeken, een ander merk?

Desley2 23-02-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Een grote plus en een grote min!
De plus zit 'm in gebruiksgemak, het is een fijn systeem, mooi vormgegeven. Straalt luxe uit.
De grote min zit 'm in het ontbreken van een goede appstore.
Letterlijk al mijn vrienden spelen bijv. Wordfeud, maar Nokia biedt deze (en vele andere) app niet aan. De appstore van Nokia is gevuld met B-klasse namaakapps waar je vaak nog veel voor betaalt. En dit is enorm jammer, omdat de helft van die telefoonmarkt tegenwoordig toch bestaat uit apps en gadgets...

Voor mij geen Nokia meer, na een jaar haal ik morgen een Galaxy S2.

ClioCees 25-06-2012

@ Desley2: De appstore is prima, het zit `m in het feit dat het OS Symbian is.
Gr.

Johanneshans53 22-02-2012
Geschreven voor: Nokia N8-00 16 GB / brons

Vorige week heb ik m'n N8 geipload naar Symbian Belle, hierdoor heb ik nu een compleet nieuwe telefoon met o.a. 6 i.pl. van 3 startschermen. Symbian Belle is niet te vergelijken met de vorige aanpassing naar Symbian Anna. Nasat ik "Anna" had geinstalleerd merkte ik dat de N8 langer werk had om op te starten en soms wat traag was bij het intikken van tekst. Dit alles is met Symbian Belle verledentijd. Een compliment voor Nokia, het ziet er allemaal gelikt uit met nieuwe widgets en het draait allemaal perfect en snel.
Nokia heeft bij Belle een dashboard geleverd die vanuit elk startscherm met een veeggebaar naar beneden geopend kan worden. Op dit dashboard zitten 4 knoppen waarmee je meteen de mob.data, Wi-Fi, Bluetooth en het profiel kunt in en uit schakelen. Hierdoor kun je o.a. direct op stroom besparen. Ook kun je op dit dashboard de nieuwe gebeurtenissen aflezen.
Al met al is de N8 met Belle een fijne eigentijdse telefoon!

Het nieuwe land 14-12-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Nokia is nu echt de weg kwijt, stond het bedrijf voor kwalitief goede telefoons met veel gebruiks gemak Nu produceert het de ene alles kunner na de andere. N95, mar met name de N97 en de N8 zijn stuk voor stuks telefoons waar het bellen als gadget is toegevoegd. In zake de N8 is het een fototoestel geworden waar je mee kunt bellen. Het is zeer irritant dat je de telefoon niet altijd direct kunt opnemen maar eerst een tussen stap moet nemen of dat hij gewoon uitgaat. De volgende wordt in ieder geval geen Nokia.

caroline76 26-11-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

ik heb mijn nokia nu een half jaar. Na veel opstart problemen ben ik er nu tevreden mee. Let goed op je updates. Check deze regematig voor optimaal gebruik. Het enige wat ik maar niet onder de knie krijg is het beheersen van het toetsenbord, beide. De liggende versie us groot genoeg maar te gevoelig naar mijn smaak. Het vertiale toetsenbord is helemaal n ramp. Wat dat betreft is een I Phone vele malen beter. Oh en met Nokia heb je geen android dus geen wordfeud, angrybirds en nog veel meer apps waar je geen deel van uit kunt maken. I love Nokia maar over ander half jaar, als mijn abonnement afloopt, wordt het toch echt een I Phone of iig een android telefoon. De luxe van vroeger bij Nokia als koploper zij voorbije jaren, jammer....

PI2011 02-12-2011

Angrybirds is gewoon te verkrijgen in de Nokia winkel.

midap 19-11-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Ik heb net de N8 in mijn bezit, wat mijn ervaring tot nu toe is dat het besturingssysteem niet echt heel snel is maar ik had hiervoor de E72 dus moet ik niet zuuren. Wel heb ik een klein probleem met het office pakket wat op een of andere reden niet volledig is ik mis de Adobe Reader en dat is wel lastig aangezien ik dit toestel zakelijk gebruik. Voor de rest vindt ik de vormgeving niet echt spectaculair maar het is dan ook een telefoon. Later meer als ik hem een maand of wat in bezit heb.

M. Reijnen 18-10-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Ik gebruk al vanaf de begin tijd mobiele telefoons. Mijn eerst was nog een vast ingebouwde unit in de auto.

Vanaf de eerste handheld telefoons, later gsm genoemd, gebruik ik al Nokia. Twee keer een uitstapje gemaakt naar een ander merk maar snel weer terug gekeerd naar Nokia. Bevalt toch het beste.

Deze N8 werkt prima en het uiterlijk is ook ok.
Bedieningsgemak zou nog verbetert kunnen worden en helaas zijn er voor Symbian nog niet zoveel apps als voor de Android of Iphone.
Voordeel is echter het bestuuringssysteem. Symbian is veel minder kwetsbaar als de andere twee. Met name als het gaat om hacken en virusgevaar. Het is ook een stabiel besturingssyteem. Maar ondanks dit draaid er op mijn gsm wel een virusscanner. Voor de zekerheid.

Toch ook een min puntje, mijn carkit, Bury, bleek nog niet goed overweg te kunnen met deze versie van Symbian.
Inmiddels is deze ge-update naar de versie Änna" en gaat het beter.

Een ander minpuntje is de accu. Als je G3 en Wireless Lan gebruikt voor internet verkeer is de accu te snel leeg. Soms binnen één dag. Kan duidelijk verbetert worden.

Een enorm pluspunt is de camera, 12Mb, maakt prima foto's en zelf midden in de nacht met nagenoeg geen licht was een foto van de maan heel acceptabel. In acht genomen dat het een gsm is waar je de foto mee maakt.

Overall gezien ben ik erg tevreden over de Nokia gsm en zou ik hem een ander ook zeker aanraden.

M. Reijnen

mikerally 12-09-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 roze

altijd LG gehad wou ik weer een keer een nokia pakken,ik heb deze telefoon nu sinds april,ondanks alle slechte berichtgeving over het besturings systeem toch naar de winkel geweest en daar door de medewerkster gerust gesteld dat alle problemen zouden zijn verholpen met de N8,tot begin september geen problemen gehad met de tel,maar toen kwam de update Anna die heeft me tel helemaal verpest,me whatsapp berichten komen niet meer aan me emails haalt de tel niet meer op, internet is heel traag geworden,soms wordt me tel warm zonder reden! hopen dat ze bij business centre me kunnen helpen,

M. Reijnen 18-10-2011

mikerally,

Waarschijnlijk is je up-date niet geheel vlekkeloos verlopen. Ik herken de fouten die je noemt helemaal niet. Mijn N8 draaid probleemloos, Whatsapp werkt normaal, alle e-mail van 4 accounts worden normaal opgehaald. Internet werkt zoals voor de update en mijn toestel wordt alleen warm wanneer ik een half uur aan de telefoon zit.

En zelf de communicatie met mijn carkit is na de up-date verbetert.
Kijk eens of je de fabrieksinstellingen kunt terug zetten en "Anna" opnieuw kunt installeren. Als je dat niet zelf kan, kan zal het Business Center je zeker helpen.

Succes er mee.
M. Reijnen

klaasvaak 07-09-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Beste lezers, een groot aantal reviews gelezen hebbende moet ik aangeven dat ik alle genoemde problemen zoals het uit de hand glijden doordat het toestel te glad is, het vastlopen bij voornamelijk navigeren enz.ook heb.
Daardoor een polsbandje,een siliconen hoesje en een tork no 5 schroeven draaiertje aangeschaft.
Deze laatste heb je nodig om de accu los te maken bij een echte vastloper!!
Toch bevalt het toestel wel maar ik kan het verschil niet maken daar dit mijn eerste toetsloze telef.is
Ik gebruik het toestel,en nu niet lachen, echter niet om mee te bellen maar voor de foto en film kwaliteiten
,het gratis navigeren en het via wlan internetten.
Het bellen doe ik met mijn oude telefoon zonder internet.
Dit komt mede doordat ik regelmatig in het grens gebied ben en ik geen dure telefoonrekeningen wil ont-
vangen omdat ik b.v. op het duitse net zit zonder dit te weten.
Moet ik nu echt internetten daar waar geen wlan punt is dan zet ik het sim kaartje om.
Voor mij heeft het toestel dus een toegevoegde waarde
vooral omdat ik het tegen een redelijke prijs op marktplaats heb kunnen kopen,alles wetende denk ik dat ik het toestel niet voor de nieuwprijs zou willen aanschaffen.

Yvon78 06-09-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Wat een waardeloze telefoon. Ik was er in het begin helemaal lyrisch over. Dit kwam voornamelijk door de kwaliteit van de foto en film functies. Deze zijn van zeer goede kwaliteit. Helaas heb ik me daar op blind gestaard bij de aanschaf van een smartphone.
De Nokia N8 heeft een zeer traag besturingsprogramma, Symbian. Daarnaast kan je niet zelf de batterij verwijderen, dus bij vastlopers of oververhitting(wat bij deze telefoon regelmatig gebeurd) moet je naar de winkel om de batterij er uit te laten halen. Ik heb nu in 1 week tijd al voor de 2e keer een dode telefoon. Laad niet op en is niet aan te krijgen. De vorige keer duurde het 24 uur. Ik ben klaar met deze telefoon en volgende maand ga ik voor een I-Phone.
Nokia je hebt je naam verpest met deze waardeloze telefoon.

Urtmensch 24-08-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Helaas een ondergewaardeerd toestel tussen al het Android- en dual-core geweld.
Na een paar maanden de N8 gebruikt te hebben,niets dan lof voor deze smartphone en Nokia.
Het design en aandacht voor kwaliteit is het eerste wat opvalt.
De prestaties op het gebied van foto/video/audio zijn top; scheelt je een extra fototoestel/cam in je zak.
De hdmi uitgang, usb on the go, gratis navi, appz en echte multi-tasking maken het smartphone plaatje compleet. Accuduur is goed, 2 tot 3 dagen dankzij het efficiente OS Symbian.
Alhoewel de levensduur van Symbian beperkt is door de strategische samenwerking met MS, blijft Nokia Symbian ondersteunen met nieuwe updates tot 2016 (Anna & Belle & ?). Dit is bij andere merken wel anders is mijn ervaring....
Ook al is Symbian niet zo intuitief als Apple, de mogelijkheden zijn niet minder. Bladeren door foto's en de muziekcatalogus gaat supersnel dankzij de grafische chip.
De appz winkel is niet zo groot als Android of Apple maar genoeg om je niet te vervelen. De meest populaire en functionele appz zijn ook voor Symbian verkrijgbaar; dat moet ook wel aangezien miljoenen mensen Symbian gebruiken wereldwijd. Met de app SPB mobile shell laat je je vrienden met tranen en jaloezie verder aanmodderen met hun blinkyblinky Android.
Minpunten van dit toestel zijn de niet zelf verwisselbare accu en de trage standaardbrowser (Anna schijnt dit probleem op te lossen, tot dan gebruik Opera)

Voor diegene die weet wat hij écht nodig heeft een perfecte keus! Zeker met de update 'Belle' in aantocht en de lage prijs.

Bert van Beers 17-10-2011

De Nokia N8 is op het GPS en Wlan/Wifi gedeelte een goede telefoon, een goede sms'er met een mooi Amoled scherm. Groot, jammer is het aantal pixels klein.
De camera is TOP. Goede chip en fantastische ZeissIkon Tessar lens. De mijne ligt nu bij de leverancier ter reparatie van het GPS en Wlan gedeelte. Aan de ene kant hoop ik dat hij gemaakt kan worden. Kijk op Flickr en Picasaweb voor foto's en vergelijk bijv. de veel geprezen iPhone 4 met de N8.

Denver 1965 23-08-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

N8 na update een heel ander menu en taal. Nog maar 6 talen beschikbaar maar geen Nederlands meer. UK menu is verder oké, maar lastig bij het sms'en. Deze herkend alleen de Engelse woorden. Nokia Care heeft geprobeerd de oud firmware terug te zetten, maar helaas deze starten niet meer en moest terug naar de fabriek.

Caroline1976 08-08-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 roze

Op zich een hele fijne telefoon. Waar ik de grootste problemen bij heb is het internet. Nokia helpdesk al gesproken maar niet verholpen. De telefoon blijft de hele tijd naar internet zoeken. Heb het al ingesteld om de 30 minuten maar hij blijft wegvallen. Zwaar irritant. Ben ik met sms/app of muziek aan het luisteren en dan valt ie gewoon uit. Hup, kan ik het bericht weer helemaal opnieuw typen. Heb hier inmiddels ook een klacht over in gediend bij mijn provider. De goede punten zijn de goede foto kwaliteit, de manier van gebruik en de goede kwaliteit van geluid.

jelmers2 03-08-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

zo m'n N8 is overleden na een miliseconde in bad te hebben gelegen, m'n n82 en N95 hebben beide een een veel natterpak overleeft, zwembad voor 1/2 uur en en een keer hoosbui terwijl die in m'n fietshirt zat.

helaas doet een toestel met minder knopjes het niet meer, nou nog 30 seconden, en heb hem toen maar voor de zekerheid uit gedaan te drogen gelegt voor 3 dagen.... mocht niet baten. misschien komt het wel doordat de batt er niet uit kon... wie weet.

Nouja nu verwelkom ik de S2 die zelfs betere foto's maakt en icm met picasa brilliant is.
ha en wat is google sky gaaf met al die sterre, earth is dan toch maar gewoontjes op je mobiel.

dus na 10 jaar nokia, buy buy

rogierrr 18-11-2011

Haha je hebt werkelijk niets te melden dan 100% je eigen fout en dan geef je hem voor degelijkheid een 3? Ideetje voor je: schakel over twee lege blikjes met een touwtje ertussen om te bellen!

p.smit 26-07-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 roze

Ik heb de n8 nu een half jaartje in gebruik,voor mij een geweldig toestel,ligt lekker in de hand,goed geluid,geen storingen,perfect!
Om de n8 goed te blijven laten functioneren raad ik mensen aan om voordat ze software installeren,eerst deze goed te controleren.Heb zelf een probleem gehad met iets dergelijks.De n8 deed raar,reageerde haast niet,laatste app die ik had geinstalleerd meteen verwijderd en dan OPNIEUW OPSTARTEN!
Nadien nergens geen last meer van gehad,navigatie werkt perfect,snel en correct zoals het hoort,ook in het buitenland(2 weken vakantie Tenerife).
Voor mij blijft het gewoon nokia,ondanks alle negatieve kritiek! Nokia is the best,xxxx the rest!

retep43 03-07-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Ik heb mijn N8 nu 2 maanden en vind het maar een matig ding. Hij ligt niet fijn in e hand waardoor je hem nogal eens uit je handen laat glippen, en werkt de gps iets beter dan op mijn oude N958gb, want hij heeft soms nog steeds last met het leggen van een gps verbinding. Ook binenhuis bellen is een ramp, want na een halve minuut horen ze mij niet meer, en daar had ik met de n95 absoluut geen last van. ook het aanraakscherm werkt vervelend want de ene keer reageerd die wel zoals het hoort en soms moet je echt langdurig goed je vinger er op duwen om iets gedaan te krijgen. Wat ook heel erg waardeloos is is, is dat er maar 1 speaker opzit, en dan onder de camera, dus als je net als ik een hoesje er omheen hebt zitten, dan hoor je hem maar amper, en tijdens het werk als het rumoerig is, al helemaal niet meer.
Pluspunt is wel de camera, want die maakt mooie foto's en filmpjes, en start vrij vlot op.
Ik hoop verder dat nokia geen 2e N8 gaat maken, want
de vormgeving is slecht omdat niet lekker in de hand ligt, en valt er voor de rest zoals het touchscreen en de speaker een hoop te verbeteren, dus kunnen ze beter een compleer niet toptoestel gaan bedenken, want met deze slaan ze de plank behoorlijk mis.

wipkip 51 24-06-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

voelt lekker degelijk aan. Europees produkt en geen Chinees samenraapsel van plastic met een kwetsbaar touchscreen.
Ondanks een mogelijk wat verouderd besturingssysteem kan het apparaat heel veel. Goede synchronisatie met Ovi, perfecte offline routeplanner. Menu is niet altijd even gebruikersvriendelijk, maar het went wel. Maakt perfecte foto's, is voorzien van een echte flash en geen Led-lampje. Videopnamen ook zeer goed. Leg je de N8 naast een Iphone, dan merk je wel dat die apple mooier en sneller loopt, maar dat ding kost toch wel enkele honderden euro's meer. Ben benieuwd naar de verbeteringen van Symbian Anna, die binnekort ook als updat beschikbaar komt.

EdwinnK 21-06-2011

----------1e review 1-4-2011----------
Heb de N8 nu ruim 5 maanden in bezit. Ben altijd 110% nokia fan geweest maar moet nu toch (met spijt) bekennen dat de N8 mij zwaar tegenvalt!

Eerst de goede punten:
- maakt superfoto's
- kan tegen een stootje
- zeer helder en duidelijk scherm

Dan de nadelen:
- veels te zwaar i.c.m. materiaal, hij glipt echt supersnel uit je handen, de combinatie van materiaal/gewicht/plaatsing van bedieningsknoppen en het formaat is ergonomisch gezien echt slecht gekozen, daar is NIET over nagedacht... wie heeft dat in vredesnaam getest en goed bevonden???
- trage reactie van touchscreen wat (bij mij althans) vaak resulteert in onbedoelde "vervolgacties" omdat ik dan twee keer het gedrukt
- continue vastlopen bij surfen/webmail lezen op thuis wifi netwerk, zeer irritant, moet ie helemaal gereset worden
- videokwaliteit is redelijk, maar echt niet beter dan bijvoorbeeld een Sony HD camcorder, dat vind ik ook wel logisch maar volgens Nokia's reclamecampagne vorig jaar zou ie beter moeten filmen omdat er een grote beeldsensor in zit. Mijn 1 jaar oude Sony HD camcorder heeft een kleinere beeldsensor maar het beeld is echt stukken beter!
- navigatie pakt slecht satelieten en ook heel onregelmatig, ene keer redelijk snel, andere keer totaal niet
- in de camerafunctie zijn de functies die aan de randen van het scherm zitten zoals "opties" en "afsluiten" met één hand slecht te bedienen, lijkt wel of de touchsreen ze dan niet voelt
- het hele toestel is sowieso slecht met één hand te bedienen, sms'en gaat heel moeiljk in de landscape modus, qwerty toetsenbord is dan te klein en toestel glipt zó uit je handen weg.

Hiervoor had ik een 5800 expressmusic en die vond ik qua gebruiksgemak veel beter dan de N8.
In mijn ogen zou een 5800 met het scherm van de N8 een ideaal toestel zijn....

Maarja, ik heb nu de "zo gewilde" N8 en ja, ik stond zelf als haantje-de-voorste klaar om hem te kopen dus voorlopig zal ik het er ook nog wel mee (moeten) doen....

Maar of ik hiernaa weer een Nokia koop?? Dan moet ie wel héél goed worden, anders moet ik toch naar een ander merk gaan kijken en dat wil ik eigenlijk helemaal niet want na 12 jaar alleen maar (+/- 10) nokia's kan ik mijzelf toch wel een Nokia-adept noemen die niet graag naar een vreemd merk overstapt, maar de ergernis die ik nu van de N8 heb beweegt mij toch wel langzaamaan die kant op.....

NOKIA DOE HIER WAT AAN AUB!!!!

----------Update review 22-6-2011----------
Tweede review.
Ik gebruik de N8 niet meer, mijn vrouw heeft hem nu, als fototoestel dat ook kan bellen. Daarmee heb ik eigenlijk ook gelijk het enige sterke punt te pakken, de N8 maakt goede foto's, hoewel òòk dat wel soepeler en sneller zou kunnen.

Ik ben nu op de iPhone 4 overgestapt en kan niet anders zeggen dat dat een verademing is! Ik ben altijd zeer terughoudend geweest v.w.b. Apple producten, maar na aanschaf van de iPad was ik in één keer om. Het wèrkt gewoon ècht góéd. Telkens even snel en precies zoals je verwacht. Qua gebruiksgemak en bouwdegelijkheid is de iPhone gewoon beter dan de N8. zelfs de foto's van de 5MP AF camera met zijn erg goed. Ik denk dat 99% van de mensen geen verschil zal zien. Ook iTunes is heel goed mee te werken, werkt i.i.g. soepeler als de Ovi software.

Verder vind ik de N8 te glad en te zwaar, hij is echt al diverse keren uit m'n handen geglipt en veel te traag in de bediening. Zeker nu ik een iPhone heb, voelt het echt aan als een nog niet goed door- en uitontwikkelde supertrage telefoon.

Na 12 jaar alleen maar Nokia's en ook altijd nokia's bejubeld te hebben, vind ik de N8 echt tegenvallen. Zeker gezien de ophef die Nokia zelf er over gemaakt heeft met alle reclamecampagnes en vertraagde leveringen en niet te vergeten de hoge prijs!
Alle verkopers raadden mij de N8 al af maar, eigenwijze Nokia-adept die ik was, heb hem toch gekocht, nu baal ik daarvan als een stekker! Weggegooid geld

Dus, als iemand nog twijfelt tussen de N8 of de iPhone.... GA VOOR EEN iPHONE!!!!
Je zult er geen spijt van krijgen

martijn75 19-06-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 zilver

Prachtig toestel met de beste 12 MP camera die momenteel te koop is op een smartphone! Ik heb het menu eenvoudig naar eigen wens in kunnen richten en de wegenkaarten van heel Europa gratis gedownload. Grootste voordeel van de Nokia N8 vind ik dat je via Ovi Suite zeer eenvoudig internetverbinding maakt met bijvoorbeeld je laptop, zo gebruik je het data abonnement op je gsm optimaal! Scherm is verder mooi helder en de accu gaat redelijk lang mee. Zeker wanneer je niet permanent alles aan hebt staan (klik op opties, naar offline modus voor energiebesparing). Een aanrader!

Hilleen 03-05-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Ik ben zo blij met m'n nieuwe aanwinst. Heb heel lang gezocht, gewikt en gewogen. De offline navigatie werkt zeer goed en er zijn voldoende apps beschikbaar om bijv. te chatten, verkeersinfo te krijgen, games, van de telefoon afbeelden op tv. De camera is zeer goed en de filmpjes zijn direct te bewerken ( in te korten, van tekst en muziek te voorzien). Bellen gaat natuurlijk goed. En de touchscreen werkt zeer goed. Als je 'm liggend houdt heb je altijd een volledig toetsenbord en hoef je niet 3x op de 1 te drukken voor een c. Het gebruiksgemak is zeer goed. Ik had nog geen smartphone, maar vanaf de eerste dag lukt me alles en zitten zaken op logische plekken. Kortom, van harte aanbevolen.

dvr-Belgie 28-04-2011
Geschreven voor: Nokia N8-00 grijs

Na lang twijfelen het GSMToestel begin dit jaar aangekocht. Nog nooit probleem mee gehad. Ik ben vooral tevreden over de widgets, de gratis GPS (heel snelle en gemakkelijk satelietverbinding + prima gratis kaarten), prima geluid (muziek), foto's en video's, agenda, wekker, FM radio en -transmitter. Onder andere volgende apps van de Ovi-store gedownload: angry birds, NFS Schift, teletekst, Shazam, internet radio, NMBS train info,F1.com, roadpilot mobile. Batterij gaat veel langer mee dan de I-phone 4 batterij van mijn zoon (die i-phone is trouwens al in herstelling...).
Enig minpunt in mijn ogen: het surfen zou gebruiksvriendelijker sneller mogen verlopen. Hopelijk brengt symbian anna dit ook in orde.