HTC Legend zilver / (dualsim)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 38 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de HTC Legend zilver / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

JGS195 29-10-2012

Ik heb hem nu 1 jaar en 10 maanden, altijd gewerkt maar na 1 jaar werd hij toch trager waardoor je beter de spelletjes kon laten en daardoor alleen goed te gebruiken was voor whats app en sms en bellen en agenda enz.

Prima telefoon niet te groot, niet te zwaar, leuk ding.
Als HTC hiervan een nieuwe versie zou maken even groot enz dan zou het een wereldse koop wezen voor iedereen.

S.Pamhier 12-06-2012
Geschreven voor: HTC Legend zwart

Na hem ruim twee jaar gebruikt te hebben kan ik zeggen dat ik nog steeds heel tevreden ben over mijn HTC Legend.
Hij is nog steeds mijn steun en toeverlaat. Ik gebruik hem overal voor: navigatie, woordenboek, nieuwslezer, enz.. Na twee jaar zitten er wel een paar krasjes op, maar alles werkt nog goed. Ik gebruik hem ook als mijn "grote" camera niet genoeg groothoek bereik heeft. De fotokwaliteit is ruim voldoende.

Ik doe gemiddeld anderhalve dag met een acculading.
Het RAM geheugen is wat krap bemeten: de "Appie" app van Albert Heijn doet er 10 seconden over om te starten en dan drukt hij alle andere apps uit het geheugen. Maar nieuwe smartphones hebben vaak niet meer RAM. De nieuwe mode is zelfs dat ze dat niet eens opgeven.

Hij heeft wel een bug: soms slaat het init process op hol en pakt 100% CPU. Gevolg: hij wordt heel traag en batterij is snel leeg. Workaround: USB-foutopsporing aanzetten. Dan heb je nergens last van.

Tomai 13-01-2012

Ik heb na een Nokia N97( waar ik hoge verwachtingen van had ) deze telefoon gekregen...

Wat een wereld van verschil.. Dit is echt een top toestel! ik moest even aan android wennen maar ik vind het een super besturingssysteem.

Het toestel is klein niet zwaar en ook goed te gebruiken als WiFi hotspot(draadloze router voor je laptop of Tablet)om te internetten.

minpuntje vind ik de camera verder toppertje!

Grizly21 06-12-2011
Geschreven voor: HTC Legend zwart

Het is echt een bagger telefoon.! hij is nu voor de derde keer weg voor reparatie. Continue problemen mee, loop steeds vast, reageert niet als ik iets wil intoetsen, zelfs tijdens het bellen loopt hij vast. En dat terwijl ik er niet eens extra Apps op heb gezet ivm het vast lopen.. Waardeloos toestel. Al vanaf ik heb hem problemen mee.

renaat24 12-11-2011

ik heb de legend nu bijna een jaar

het eerste half jaar top telefoon daarna alleen maar problemen 3 x opgestuurt
steeeds weer terug met de zelfde problemen .
nu eindelijk van de week een nieuwe gehad

maar ik raad hem niet aan

Minjon 25-09-2011

Niet kopen! Binnen 1 jaar was de touchscreen kapot. Ter reparatie aangeboden aanHTC customer service. Ik was het toestel 4 weken kwijt waarna ik het ongerepareerd terugkreeg. Er was zogenaamd sprake van waterschade hetgeen niet onder de garantie viel. Het toestel is echter nooit met water in aanraking geweest! Kortom, de kwaliteit van het toestel is slecht en je hebt ook geen enkele garantie.

nohtclegendforme 13-07-2011

Ik heb de HTC Legend sinds juli 2010. Ik heb de telefoon ook al een keer retour gestuurd aan HTC. Ik ben helemaal niet tevreden over de telefoon. Tijdens bellen valt regelmatig de verbinding weg. Op internet of in het berichten menu loopt de boel vaak vast en dan krijg je de melding "helaas wilt u wachten of sluiten". Nooit meer een HTC voor mij, helaas.

renaat24 12-11-2011

ik ben het helemaal met je eens slecht ding maar als die 3 x is opgestuurd krijg je een nieuwe:)

hahaha zo spijt van dit ding

Lacey-73 24-06-2011

Ik heb de HTC bijna driekwart jaar met veel plezier gebruikt. Echt een fijne telefoon. Snelle browser en Android maakt alles lekker soepel. Moest wel echt wennen aan het toetsenbord maar binnen twee dagen was ik daar aan gewend. Toestel heeft veel mogelijkheden, die ik niet eens allemaal heb gebruikt. Zo heb ik nooit de "scenes" gebruikt, hetzelfde geldt voor de "footprints".

In al die tijd heeft het toestel geen kuren vertoond, plus hij ziet er nog steeds als nieuw uit, ondanks ik hem zonder hoesje heb gebruikt. Het is een erg solide toestel, is een paar keer gevallen. Maar niks te zien en alles deed het nog naar behoren.

Ik moet hem elke avond even opladen, maar dat vind ik niet erg, ik reis 4 uur op een dag met het ov dus maak dan gebruik van de mediaplayer en zit intussen ook op internet of te whatsappen. En verder wordt ie gedurende de dag veel gebruikt.

1 minpuntje maar, bij felzonlicht is het scherm moeilijk te lezen, maar ik denk dat veel toestellen dat hebben. Voor de rest super. Mijn vader neemt de Legend van mij over en ik ga nu voor de Sensation.

Kim0101 31-05-2011

Hallo,

Voor iedereen die nu nog van plan zou kunnen zijn een legend aan te schaffen: NIET DOEN!!!

Ik vind het persoonlijk een knap waardeloos toestel.. Zo lang ik me kan heugen heb ik Samsungs gehad en dit was echt een tegenvaller!
Een paar van al mijn ergernissen van dit toestel: Niet eens albums te maken voor je foto's, de SD-kaart kan ik niet normaal gebruiken, met geen mogelijkheid de foto's via het kabeltje op mijn computer te krijgen, gemaakte filmpjes verdwijnen spontaan, hij is VRESELIJK traag, navigatie is niet aan de gang te krijgen, in huis vaak geen bereik pas als ik hem tegen het raam houd, elke dag de batterij leeg, bij het smsen onthoud hij woorden die je ooit 1x hebt gebruikt en die geeft hij elke x als eerste optie.. Ik vind het een vreselijk ding.. Voor mij nooit een HTC weer..

Quietly briliant, my ass ;)

Ed12 19-05-2011

Ik vindt het een zeer prettig apparaat om mee te werken goed geluid, gebruiks vriendelijk en lekker in de hand.alle menus zijn goed te door lopen al moet je in het begin wel even zoeken waar wat onderstaat.Veel aps te downloaden via market die het gebruik nog makkelijker en leuker maken.Mijn volgende telefoon is zeker weer een HTC en dan wel de sensation.

Ruben. 02-03-2011

Hallo,

als ik mijn batterij 's avonds aan de oplader doe, en ik hem er 's ochtends afhaal. is hij 's avonds al weer helemaal leeg!!
misschien komt het dat ik het internet veel gebruik?
maar dan nog, dan zou hij alsnog niet zo snel leeg moeten worden.

Misschien is de accu "lui" geworden?

Groetjes

Jan Eelde 01-02-2011

Dit toestel gebruik ik een half jaar. Ik heb vooral problemen met bellen hier in huis. Geen ontvangst en het gesprek verbreekt heel vaak. Met mijn vorige Nokia heb ik nooit dergelijke problemen gehad. Het toestel heb ik naar KPN gestuurd en na drie weken teruggekregen. Wat men er aan gedaan heeft weet ik niet. Het is wel iets beter geworden, maar bellen in huis werkt nog niet vlekkeloos.

stephan39 14-12-2010

Ben al toe aan mijn 2e Legend.
Iedere keer hetzelfde probleem, scherm wil niets meer doen. Opstarten, updaten etc., helpt allemaal niets.

Ben teruggegaan naar de KPN en het toestel omgeruild, het 2e toestel was binnen 1 week alweer ter ziele.
Kortom, ik ga nu voor de i Phone4.
Geen HTC voor mij meer!

jandeman63 06-11-2010

Ik lees zo vaak een revieuw die zeggen, fantastisch toestel.Maar waar vergelijk je het toestel dan mee?
Is dat met je oude koelkast of je I phone?
Waar gebruik je hem hoofdzakelijk voor is erg belangrijk.Ik ken heel wat mensen die een smartphone hebben maar er alleen maar mee bellen.Als je vraagt of hij bevalt zeggen ze ,prima! maar eigenlijk heb je aan deze uitspraak niets.
ik wil de legend vergelijken met mijn ouwe Nokia N95 omdat er in mijn omgeving heel veel mensen zijn die de overstap willen maken van een 2 a 3 jaren oud toestel naar iets totaal anders.
3 maanden geleden de legend 2de hands aangeschaft van iemand die zei niet te kunnen wennen aan de touchscreen en liever doorging met zijn ouwe nokia.Ik vond het zelf ook gevaarlijk vandaar dat ik hem ook niet nieuw heb gekocht.
Nu naar 3 maanden heb ik een goed oordeel (voor mijzelf) over de telefoon wat betreft voor en tegens.
De legend draait op android en dat werkt perfect.Bijna alles draait als de gesmeerde bliksem en het touchscreen werkt hierbij erg goed.Het toestel zelf is mooi en mooi stevig uit 1 stuk alu.
Alle appjes draaien goed en e-mail en internet ook.
Ik gebruik de N95 ook voor foto`s en video omdat het een prima kwaliteit was en hoopte dat dit op de legend ook zo zou zijn.Helaas, het is bere slecht.De foto`s zijn om de huilen.Wazig/niet scherp en het vasthouden van de legend om een foto of video te maken is niet echt geweldig.
En dan is er nog de optische tracball.Wie heeft dit verzonnen? Het is toch een touchscreen waarom dan dit nutteloze ding.Het zit mij altijd in de weg en je kan hem niet uitschakelen.
Het scherm is bij zonlicht niet af te lezen en het alarm werkt niet bij uitgeschakelt toestel.
Op de N95 klonk muziek prima en er zat een goede bediening bij.Op de legend is dit matig,geen afstandsbediening,geen equalizer,erg jammer en ook met een appje niet op te lossen.Wel is het radio ontvangst veel beter dan op de N95.
Als laatste de standby tijd, Ik dacht dat de N95 tijd kort was maar dit is bij veel gebruik 1 a 1 1/2 dag.
Conclusie: Ja een erg mooi toestel met erg veel mogelijkheden maar ook met veel nadelen en hou je van bellen dan adviseer ik om je oudje te houden en natuurlijk is dat mijn mening en mag iedereen hier anders over denken.
Ja...

Jelle1992 11-10-2010

Ik heb deze mobiel nu een paar dagen in bezit.
het is een prima toestel, mooi vormgegeven, prachtig scherm, het touchsysteem werkt perfect (heel precies),
en ik ben erg blij dat het op android werkt. verder vind ik wel dat het geluid wat harder had mogen kunnen, en foto`s maken gaat mij niet altijd even goed af aangezien ik zo`n 5x moet drukken voor hij daadwerkelijk een foto maakt.
conclusie: het is het geld zeker waard!

HJ11 08-10-2010

Ik heb het toestel met een abonement van vodafone aangeschaft. Heb het toestel nu 6 dagen in bezit en heb er veel mee gespeeld op mijn Wifi die ik thuis heb. Het abonement moet nog in gaan dus heb nog niet kunnen bellen. Dit is mijn 1ste smartphone en zelfs ik snap, zonder de handleiding te gebruiken, hoe het werkt. De mogelijkheden, vormgeving en gebruikersgemak zijn prima in orde MAAR !!!!!!!

Helaas is het toestel vanaf levering niet in orde geweest. Het toestel valt om de 5 minuten uit en gaat dan opnieuw opstarten. Met als gevolg dat je als kwijt bent van je voorgaande handelingen en weer, nadat het toestel is opgetart, in het beginscherm staat.

Dit is best irritant en dacht eerst dat het lag aan het feit dat mijn abonement nog niet in was gegaan en dat het toestel elke keer ging zoeken naar iet wat er nog niet was :-)

Hoop dat vodafone dit snel oplost.

steven 01-10-2010

Sinds enkele weken heb ik de HTC Legend. Ik heb lang gewerkt met een basic telefoon (Nokia 3109) en nu dan de stap gemaakt naar een smartphone. Hierbij mijn bevindingen.

Exterieur
De legend maakt een degelijke, stijlvolle indruk met zijn aluminium frame en hard rubberen onder- en boven kant. Het aluminium is vrij glad en daardoor is het wel uitkijken hem niet uit je hand te laten glijden. De vier knoppen moeten vrij hard in gedrukt worden. Een groot verschil met het touchscreen, dat heel plezierig werkt. Het scherm is mooi helder, binnen perfect, buiten toch lastig leesbaar. Ik vind de volumeknoppen en knop voor aan/uit wat ongelukkig. Vaak raak ik ze per ongeluk aan, bv bij het nemen van een foto. Ook zet ik soms per ongeluk het belvolume zachter. De telefoon ligt goed in de hand voor telefoneren. De bovenrand is vrij scherp, waardoor de telefoon wel wat irriteert bij langdurig gebruik tegen de oorschelp.

Bellen en mail
Telefoneren blijft toch een belangrijke functie. In het algemeen gaat dat goed. Helaas is de luidspreker van de telefoon van slechte kwaliteit (vervormt sterk) waardoor handsfree gesprekken maar net gaan. E-mail zowel activesync als gmail werkt prima.

Android/Sense
Dit is in één woord geweldig. Het werkt heel intuïtief en is erg overzichtelijk. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. De combinatie van GPS, foto/videocamera, bewegingssensoren en internet maken heel verrassende functionaliteit mogelijk met layers en locatie-informatie. Het toestel functioneert dan bijna als een extra zintuig, leuk om mee te experimenteren, maar wel uitkijken met je privacy.

Media
De mogelijkheden om media af te spelen zijn verrassend, Youtube filmpjes worden (via wifi) prima afgespeeld. Muziek gaat ook prima. De geluidskwaliteit is via de hoofdtelefoonaansluiting prima. De FM-radio is handig. Ik heb ook een internetradio geïnstalleerd. Als je de hoofdtelefoonaansluiting op je hifi aansluit heb je een prima gebruikersvriendelijke internet radio.

Fotocamera
De fotocamera beschikt over autofocus, een flitser, zoom en een zelfontspanner. De camera geeft buiten een prima bruikbaar resultaat, maar is toch geen volledig vervanging voor een goede camera als een Canon Ixus. Binnen is de kwaliteit van de foto’s matig. De flits leidt vaak tot overbelichting van de voorgrond.

Toetsenbord
Ik heb vooraf zitten twijfelen of ik een toestel met toetsenbord of touchscreen zou nemen. Het touchscreen toetsenbord bevalt mij maar matig. Sommige applicaties zijn alleen in portrait mogelijk zoals de Takenwidget en dan is het toetsenbord erg klein en sla je vaak verkeerde toetsen aan.

Batterij
De batterij houdt het bij regelmatig gebruik een dag vol. Ik heb er daarom inmiddels een autolader bij aangeschaft. Ook een autohouder is een must. Zorg wel voor een stevig model zodat je de knoppen goed kunt indrukken.

Samenvattend een mooie en krachtige smartphone met veel goede functionaliteit.

Edwin V 21-09-2010

Prima toestel en een mooie vormgeving. Alles werkt naar grote tevredenheid. Dit is een echte aanrader. Ik heb ook nog de HTC Desire. Die is een fractie sneller en heeft een iets groter scherm.

coldplay4ever 20-09-2010

Echt een supertelefoon! Na mijn LG Cookie (natuurlijk niet te vergelijken maar goed) is deze telefoon een verademing. Het Android systeem bevalt mij zeer goed. Het is snel, duidelijk en geeft veel mogelijkheden.

Heb sinds een week ook Swype erop gezet via een application installer. (Google: Swype_1.60.36.8214_HVGA.apk) Na een beetje oefenen kun je ontzettend snel smsen. Ongelofelijk.

Wat al vaker is gemeld op deze site is de krasbestendigheid. Mijn vriendin heeft de telefoon laten vallen op straat en nu staan er 2 lelijke krassen op de hoeken. Maar achteraf had ik dat ook moeten weten. Aluminium is niet krasvast, ondanks dat het aluminiem 'geanalyseerd' is.

Een aanrader!

RoeliusMaximus 03-09-2010

Heb de HTC Legend nu 4 weken in bezit, en moet zeggen een heerlijk toestel. Android loopt erg soepel en het ziet er dankzij de HTC Sense interface ook nog eens heel gelikt uit. HTC heeft echt werk gemaakt van hun interface, je zult versteld staan hoe goed dit systeem in elkaar steekt. Op het gebied van internet/multimedia kun je het zo gek maken als je wilt, van alles en iedereen op de hoogte blijven tot alleen bellen/smsen maar daar koop je een dergelijke telefoon niet voor.

Op multimedia gebied scoort de HTC naar mijn mening erg goed. In de Android-Market zijn enorm veel nuttige en leuke apps (Games/Toepassingen) te vinden. Je kunt deze vervolgens gemakkelijk in een van de zeven 'homescreens' zetten d.m.v. een widget of snelkoppeling.

Verder zit er een Camera, MP3-speler, Radio en een videospeler op. Allen werken prima en zijn erg gebruiksvriendelijk. De MP3-speler steekt erg mooi in elkaar, kritiek puntjes zijn er ook zo ontbreekt een equalizer en is de geluidskwaliteit niet het je van het. De Camera is voor een Phone-camera redelijk te noemen, je kunt er veel aan sleutelen op het gebied van instellingen en filters maar de kwaliteit van de foto's is niet erg sterk.

Over het algemeen kan ik zeggen dat de HTC een meer dan goed toestel is. Hij ziet er ook erg stijlvol uit, maar dat is dan ook het enige echte unieke punt van deze telefoon. Er zijn inmiddels al heel wat android telefoons op de markt die allemaal hetzelfde of soms misschien wel meer bieden. Zo zijn er ook telefoons met een krachtigere processor en een groter beeldscherm. Welke voor jou de beste keus is ligt aan jou voorkeuren, ga je voor stijlvol of voor de beste prestaties.

Plus en Minpunten:

- Aluminium niet erg krasvast
- Wifi-ontvanger niet erg sterk
- Krachtigere Concurrenten

JasperFC 31-07-2010

Ik heb de HTC Legend nu een dag en ben tot nu toe tevreden over het toestel, heb alleen wel wat vragen/opmerkingen.

De Legend wordt bij namelijk bij redelijk normaal gebruik (beetje surfen op het internet, email ophalen en dergelijke) al snel erg warm. Alsof je een kacheltje in je hand hebt. Hebben hier meer mensen last van?

Verder vind ik dat de trilfunctie te wensen overlaat. Ik was het trillen van mijn nokia gewend, nou dat kon je niet ontgaan maar ik heb mijn telefoon nog geen enkele keer voelen trillen als ik een smsje ontving.

De grootste irritatie bij mij is het maken van een smsje. Steeds als ik op de spatie wil drukken, toets ik de punt in. Is dit een kwestie van wennen of is de spatie-knop gewoon te smal gemaakt?

Voor de rest ben ik erg enthousiast over deze telefoon, hij ziet er zeer strak uit!

SuperBanjer 29-07-2010

Toestel is fijn in gebruik en biedt veel mogelijkheden.

Groot nadeel is echter de batterij.. na 2 maanden was mijn batterij al dusdanig "op" dat ik 3x per dag moet opladen...

Rulesss 29-07-2010

Inmiddels heb ik de HTC Legend ruim in een week in gebruik Mijn vorige toestel was de Nokia N97 mini ook leuk maar kan echt niet tippen aan de legend.

Algemeen
Een grandioos apparaat. Alle functies werken uitstekend tot perfect.

Geluidskwaliteit
Goede geluidskwaliteit van de MP3 speler/radio (wel met goede doppen, Sennheiser CX-300 II in mijn geval).

Mogelijkheden
Qua mogelijkheden in programma's, widgets en standaardfuncties is dit “the legend” de absolute top. Hij verslaaat met gemak de Iphone 3GS op snelheid, functies, het tweaken van de phone en de Market doet qua functionaliteit het zeker niet slechter dan de Apple App Store. Bovendien zijn er veel meer gratis aps. Toppers voor mij zijn de webbrowsers: de standaard browser is de absolute top.
Maar ook Dolphin doet het goed en skyfire werkt ook prima. De tekst wordt steeds perfect uitgelijnd op het scherm. Ook belle, sms, email draait als een tierelier.
Verder zijn de functies eigenlijk onbeperkt. Jammer dat Nederlandse instellingen en bedrijven niet echt voorop lopen in de ontwikkeling van aps. Dat de NS nog geen Android app heeft is toch eigenlijk niet te filmen.

Gebruiksgemak
Soepel, Simpel, uit de kunst. Ik heb een half uur besteed aan het doorlezen van de handleiding op de sd card. Dan weet je alles. Verder werkt alles heel intuitief.Pluspunten zijn het scherm, het gevoelige pinch en zoom, de optical mouse, en HTC sense UI.
Minpunten zijn de overbekende accutijd en het feit dat apps niet zelf automatisch sluiten maar ergens op de achtergrond actief blijven en accu-capaciteit vreten. Daar zijn dan wel weer apps voor maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn. Hiervoor kan je wel een leuke app downloaden nl “Advanced Task Killer” deze killed alle progjes die op de achtergrond draaien.

Het scherm staat op 25% helderheid . Dan is het qua accu-duur te doen. Jammer, maar al de high tech komt met een prijs.

Vormgeving.
Mooi, een prachtig gestijld toestel.

Degelijkheid,
Geen problemen ondervonden Niet laten vallen 

Tenslotte, conclusie
Totaal geen spijt! Het scherm is prachtig, de mogelijkheden zijn onvoorstelbaar groot, het werkt lekker en het ziet er geweldig uit. Deze telefoon overtreft al je verwachtingen !!

Tim_18 19-07-2010

Ik heb de HTC Legend nu al een tijdje en het is mijn eerste touchscreen telefoon en 1 van de beste telefoons die ik tot nu toe heb gehad. Hij is heel erg makkelijk in gebruik. (dus je hebt hem heel snel door) Internet is heel snel en werkt zeer goed, er zijn genoeg mogelijkheden om je persoonlijke smaak er aan te geven. Dus kortom een geweldige telefoon.

Peter038 27-06-2010

Sinds 3 weken dit toestel en tot nu zeer tevreden. Werkt goed en snel, geen vastlopers of rare dingen. Batterij gaat tussen 3 en 4 dagen mee, dus ook hier geen problemen. Voelt degelijk en solide aan. Goed in te stellen naar persoonlijke smaak, al is het wel even zoeken hoe dat allemaal moet.
Kortom; goed toestel met veel mogelijkheden, en je kunt er nog mee bellen en gebeld worden ook.