Sony Xperia Xperia X5 IV 5G 128GB D.Sim - Black / 128 GB /

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Xperia X5 IV 5G 128GB D.Sim - Black / 128 GB / op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ramloes 08-12-2022

Bevalt goed

Een mooi toestel, wel even wennen aan de iets smallere uitvoering. Helder en duidelijk beeldscherm en super goed geluid. Helaas werd hij zonder oplader en kabel geleverd en moet je opzoek naar iets waarmee hij gaat opladen, diverse blokken en kables geprobeerd maar snel opladen zit er niet in, jammer dat dit soort accesoires niet mee worden geleverd , het zou de telefoon ervaring compleet maken. Het toestel werkt verder super goed en camera is uitstekend. Ligt zonder hoesje wel was minder stabiel in je hand door het vierkant design maar hierdoor is het beeld wel helemaal goed te zien. De batterij gaat langer als dag mee en dat is wel fijn. Wat standaard apps die je vanuit oude toestel gewend bent apart moeten downloaden maar dat was gewoon even wennen. Kopie maken van de oude naar de nieuwe telefoon ging ook erg simpel zelf zonder kabel. Mooi en snel toestel zeker an te raden.

Pluspunten

• kwaliteit camera is goed
  • duidelijk scherm

Minpunten

• geen oplader
  • zonder hoesje weinig grip

Sander 23-11-2022

Leuke compacte telefoon, maar erg duur

De Sony Xperia 5 IV is een compacte "flagship" telefoon, precies waar ik naar op zoek was.

De telefoon is snel, niks over te klagen. Verbindingen (bijvoorbeeld met mijn deurbel) komen snel tot stand. De software is vrijwel stock Android, wat ik erg fijn vind. Uiteraard zitten er wel wat kleine aanpassingen aan, maar die zijn eerder een verrijking dan storend.

Voor mij is de accuduur erg belangrijk. Ik gebruik de telefoon regelmatig, met dual sim en vaak ook op 4g/5g. Dit kan allemaal invloed hebben op de accuduur, maar ik haal gewoon het einde van de dag met nog 30-40% over (als ik niet teveel browse). Ik denk dat ik in de afgelopen weken misschien 1 of 2 keer bij heb moeten laden richting einde dag. En dat was met mijn gebruik een stuk beter dan bij de Pixel 7.

De camera lijkt op zich in auto modus prima te werken. Ik vind de camera apps daarentegen wel erg lastig en ik ga die manuele standen waarschijnlijk niet gebruiken. Ik had het fijn gevonden als er een uitgeklede versie van de camera app zou bestaan. Past beter bij het grote publiek in mijn ogen.

Wat ik wel een beetje zorgelijk vind, is dat de telefoon snel warm wordt. Heet is hij nog niet geworden bij mij, maar zelfs in standby merk ik dat de telefoon warmer is dan wat ik gewend ben bij andere telefoons. Ik ben een beetje huiverig voor de zomer...

De vingerafdrukscanner werkt an sich prima, maar ik vind de plaatsing helemaal niet fijn. Ik gebruik de telefoon met mijn linkerhand, waardoor je het beste met je wijs- of middelvinger kunt ontgrendelen, maar die moet je dan in een hele specifieke houding houden. Dit werkt verre van optimaal. Als ik de telefoon op een andere manier oppak, dan werkt het doorgaans instant. Jammer. Face unlock gebruik ik niet, aangezien het met een camera werkt en niet via IR (wat veel beter werkt). Tikken om het vergrendelscherm aan te zetten heb ik uitgezet, omdat de telefoon in mijn broek vaak unlockte. Nu heb ik daar geen last meer van.

Al met al is dit een prima telefoon. Niet te groot, goede specs en vergeleken met andere (compacte) telefoons een prima accuduur. Daarbij nog dual-sim en draadloos laden, wat voor mij een must is. Helaas is de telefoon erg duur. Eigenlijk te duur voor wat er voor wordt geboden.

Pluspunten

• Formaat
  • Snelheid
  • Accuduur

Minpunten

• Wordt warm
  • Vingerafdrukscanner
  • Prijs

luigino 21-11-2022

Compacte telefoon met mooie specs

Allereerst het in gebruik nemen van de telefoon was een eitje. koppelen met oude telefoon ging haast vanzelf. telefoon vraagt zelf of hij deze mag koppelen. de rest doet hij zelf. Mijn pluspunten zijn: Een hele goeie camera, zelf onder slechte lichtomstandigheden maakt deze telefoon prima foto's vooral binnen in huis ben ik erg onder de indruk. Tevens gaat de telefoon bij normaal gebruik prima twee dagen mee erg fijn en dit voor een compacte telefoon. Door zijn formaat ligt deze telefoon erg prima in de hand. Tevens is de telefoon snel genoeg zelf wanneer ik meerdere applicaties te gelijktijdig open heb staan. Tip: de orginele hoesje van Sony combineert prima houd het toestel compact en je kan de telefoon recht opzetten tijdens het kijken van bijvoorbeeld films en series. Al met al een verademing vergelijken met mijn oude telefoon :)

Pluspunten

• camera
  • standby tijd
  • foto's

RB16 21-11-2022

Elegante Slanke Telefoon

Mooie, elegante telefoon. De verhouding van het scherm maakt dat de telefoon wat langer is dan de gemiddelde smartphones tegenwoordig op de markt. Dit maakt het een uniek toestel, echter dit maakt het ook een wat moeilijker bestuurbaar apparaat.

De batterij van de telefoon lijkt snel op te gaan. Mijn inziens doe ik op een dag geen gekke dingen met de telefoon maar toch heeft hij een aanzienlijk gedeelte van de batterij verbruikt voor het einde van de dag.

Telefoon maakt schitterende foto's en de video's.

Pluspunten

• Vormgeving
  • Foto en video kwaliteit

Minpunten

• Batterijduur

Sandra uit Eindhoven 21-11-2022

Goede telefoon maar te prijzig

Een mooie telefoon maar voor de prijs heeft deze mijns inziens toch wat teveel nadelen.

De voordelen:
-Mooie handzame telefoon, net wat smaller dan andere modellen waardoor hij makkelijk in de hand ligt.
-De camera is werkelijk top
-Werkt snel, bijvoorbeeld mijn Ring werkt super snel op deze telefoon waarop dit op mijn vorige Android
drama was.
-Werkt stabiel (tot op heden nooit vast gelopen, geen problemen mee)

De nadelen:
-Wordt geleverd zonder laadkabel en blokje, snel lader van vorige Android blijkt wel te laden maar niet te snel laden.
-Selfie camera vind ik matig. Foto's maken in slechte belichting valt mij erg tegen. Zeker voor deze prijsklasse.
-Laden gaat tergend langzaam en de batterij is onvoldoende voor mij om de dag op door te komen.
Tot op heden kon ik met een nieuwe telefoon met gemak de hele dag doorkomen maar dat haalt deze
dus niet.
-De prijsklasse is voor mij niet in verhouding tot wat er geleverd wordt.

Pluspunten

• Smallere telefoon, makkelijk in de hand
  • Stabiele werking
  • Top camera's met veel opties
  • Overzetten vzeer eenvoudig

Minpunten

• Prijzig
  • Camera onvoldoende bij slechte belichting
  • Accuduur
  • Levering zonder laadkabel en blokje

Jeffb 20-11-2022

Slanke alleskunner

Mijn eerste indruk is nu ik het toestel een aantal weken in bezit heb is uiterst positief. De Xperia ligt heel prettig in de hand door z’n smalle vorm, hierdoor zijn alle toetsen goed bereikbaar.

De fysieke vingerafdrukscanner in de aan- uitknop is ideaal gepositioneerd. En de camerakwaliteit is geweldig, echt een verademing.
De aparte knop voor scherpstelling is ook fijn.

De batterij gaat met gemak 2 dagen mee. De snelheid en werkgeheugen van de Xperia heeft geen moeite met meerdere toepassingen. Tot nu toe werkt alles supersnel en soepel. Daarbij is het fijn dat er weer een koptelefoon aansluiting is.

Ik zou deze telefoon dan dus ook echt absoluut aanraden!

Pluspunten

• Slank
  • Prestaties
  • Audio jack

UlkoV79 20-11-2022

verrassend mooi compact toestel

Nu inmiddels ruim in een week in het bezit van dit toestel. Ik was al langere tijd op zoek naar een ander toestel en de sony Xperia reeks vond ik een aantrekkelijk ogend toestel met goede specificaties. Alleen de prijs was en bleef een dingetje.
Nu dit toestel mogen testen en ik was aangenaam verrast.
allereerst al bij het openen van het doosje, er zit alleen een telefoon in, geen oortjes, geen blokje en kabel om het toestel op te laden. Wel viel het me meteen op hoe mooi dit toestel is. Elegant, slank en ligt fijn in de hand, een echt compact toestel dus. Wel voelt hij best glad aan, ondanks het gorilla glas heb ik toch maar direct een hoesje aangeschaft om het toestel goed te beschermen.

Inmiddels kun je tegenwoordig met 1 lader bijna alles laden dus ik had thuis nog een (snel)lader liggen van mijn oude telefoon. Wat me wel opviel is dat de laadtijd ontzettend lang is.. Daarentegen is de batterijduur erg lang dus ik kon zonder angst makkelijk een dag overleven met intensief gebruik met 120 Hz ververs snelheid van het scherm voor mooie soepele overgangen. Ook de functie draadloos laden is aanwezig. Omdat ik ook al een lader had om draadloos te laden deze ook regelmatig gebruikt de afgelopen week. Dit gaat bijna net zo snel als met de kabel en werkt prima.

Het beeld van dit toestel is echt haarscherp en heel erg mooi. Zeker vergeleken met mijn oude telefoon ernaast. De trailer (4K) van Avatar is bijvoorbeeld een genot om naar te kijken, zelfs op een klein schermpje.
Ook de foto's geven een mooi scherp en helder beeld. Met de camera app heb je veel mogelijkheden om zelf instellingen aan te passen. Ook zit er een aparte sony app op waar je nog meer mee kunt instellen voor het maken van foto's. Deze heb ik niet gebruikt dus hier kan ik niet veel over zeggen. Maar voor de fotograaf die net iets meer wil doen met de camera van zijn mobiele telefoon is dit een aanrader. Ook de aparte knop aan de zijkant om foto's te maken is heel fijn.

Verder heeft dit toestel ook nog de mogelijkheid om een hoofdtelefoon met draad te gebruiken. Ook die functie heb ik niet getest aangezien ik draadloze oordopjes heb. Maar dit kan ook voor sommige mensen een doorslag geven om voor dit toestel te kiezen.

Ben zeer tevreden met dit toestel. Hij is snel, soepele overgangen, mooi beeld, goede foto's alleen de prijs zou me tegen kunnen houden dit toestel aan te schaffen.

Pluspunten

• accuduur
  • beeldkwaliteit
  • lekker compact
  • mooie foto's

Minpunten

• laadduur
  • prijs

j*******@k********* 18-11-2022

Voor de liefhebber van haarscherpe, natuurlijke beelden

De Xperia 5IV oogt elegant; lang, slank en dun. Qua vorm is t enkel jammer dat boven en onder nog een zwarte balk zit zodat niet het hele schermoppervlak gebruikt wordt. Bij kijken van filmpjes is eerste wat mij opvalt de scherpte van het beeld. Heerlijk om dit haarscherpe beeld te zien met de brillante kleuren. Als ik mijn huidige telefoon ernaast leg, is het verschil duidelijk zichtbaar. Foto's laten ook deze scherpe beeldkwaliteit zien. Met kleuren die goed met de werkelijkheid overkomen. Door de smalle vorm vind ik de Xperioa lekker in je hand liggen en makkelijk te bedienen. Hij is wel erg glad, dus oppassen dat hij niet wegglijdt (gelukkig wel voorzien van beschermend Gorilla glas :-). Batterijduur is prima - gaat bijna 2 dagen mee. Opladen daarentegen gaat vrij traag. Wat tegenvalt is dat er geen oplader bij geleverd. Draadloos opladen is leuk extraatje, maar dan moet je er wel eerste oplader voor bij bestellen. Al met al tot nu toe een prima toestel - met name om mooie foto's te maken en video's te bekijken. Gezien de prijs moet je t daar wel voor over hebben, want verder lijkt er niet zoveel verschil met de midden-range toestelllen.

Pluspunten

• Hoge resolutie beelden
  • Mooi slank ontwerp

Minpunten

• Relatief duur
  • Laadt langzaam op