Philips RQ1250 - reviews

• Degelijkheid
    8.3

• Degelijkheid 9
Product een jaar of meer in bezit
Ik vergelijk dit apparaat met mijn vorige scheerapparaten, de Philips Arcitec RQ1050 met kop RQ10 (uit 2008) en de Philips HQ7830 met kop HQ6 Quadra (uit 2004). Tevens scheer ik ook regelmatig nat met de Gillette Mach3 (3 scheerbladen) en de Gillette Fusion ProGlide Power Razor (5 scheerbladen), waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de Mach3.

Nat of droog scheren kost evenveel tijd. Bij natscheren moet je wel inzepen, scheren, spoelen etc en dit liefst 2x. Maar bij droogscheren moet je langer doorscheren voor voldoende resultaat. En je kunt dit gedachtenloos doen.

Voordelen van de 1250 is dat deze zeer stil is, veel stiller dan de andere machines. Ook de andere machines zijn vrij stil, maar de 1250 is echt amper te horen.

Grotere kop. Meer beweging. Krachtiger motor trekt echt op. Goede display met voldoende info. Fraai verwerkt.

Scheerresultaten:

De 1250 kan bijna even glad als een mes scheren, maar dan moet je wat langer doorscheren. Als je kort scheert dan geeft dit een redelijk voldoende resultaat. Langere haartjes worden ook goed gepakt. Onder de neus blijft een probleem, hier moet je vaak overheen gaan. De 1050 lijkt iets gladder te scheren, maar je moet dan echt lang scheren (bij kort scheren is het resultaat slechter) en dit apparaat pakt de wat langere haartjes niet. Als je kort scheert geeft de 7830 een voldoende glad resultaat maar langer doorscheren geeft geen verbetering. Bij de mesjes moet je 2x scheren voor een gladder resultaat dan de machines. Als je met de Gillette Mach3 1x scheert is het resultaat gelijk aan de 1250 en de 1050, en beter dan de 7830. Als je met de Gillette Fusion Proglide 1x scheert is het resultaat slechter dan met de Mach3, bij 2x scheren iets beter.

Scheerervaring:

Ligt wat hoger in de hand dan de 1050. Even aan wennen.

Koppen lijken warmer te worden dan bij de oude scheermachines, maar als je het meet dan is er weinig verschil (opwarming 4 graden temperatuurstijging in 1 minuut); wellicht dat een beter huidcontact of kleinere warmteafvoer voor dit gevoel zorgt.

Opladen:

Lader weer erg groot. Maar kleiner dan die absurde bak van de 1050. Komt door de 2 laadcontacten aan de zijkant. Zogenaamd (volgens Philips) vanwege de waterdichtheid maar Braun lost dat beter op met alleen een snoertje. Sowieso is voor Philips reizen en makkelijk meenemen van het apparaat geen belangrijk item. De hoes is ook erg groot en slecht ontworpen. Wel beter dan bij de 1050 maar dat was niet zo moeilijk. Ook niet gedacht aan 12V voeding. Dat kan nl wel (opladen gaat goed met 12V) maar er is geen autoadapter. Beter zou nog zijn een kleine aansluiting met voedingsconnector en deze vastzetten in de tafelstandaard, is erg makkelijk te ontwerpen.

De 7830 heeft gelukkig een gewone snoeraansluiting.

Accu:

De accu van de 1250 (en 1050) gaat minder lang mee dan bij de grotere apparaten als de 7830. De accu van de 1250 ging bij mij na de eerste keer vol opladen 14 dagen mee, tot die er mee stopt. Als het rode lampje gaat knipperen kun je doorscheren, maar het apparaat houdt er abrupt mee op na enkele dagen. Enkele minuten opladen en je kunt de scheerbeurt afmaken.

Ligging op de planchet:

Alle Philips machines hebben problemen met het stabiel liggen op een planchet, ze kukelen makkelijk om, hebben niet echt een stabiele positie. Zeker als je de koppen uitspoelt en open laat drogen. Ik heb de 1250 nu in de tafelstandaard staan, maar dat is meer een winkeldisplay dan een echt stabiele oplossing.
3,5
  • Scheerresultaat 6
  • Mogelijkheden 1
  • Gebruiksgemak 6
  • Degelijkheid 1
Product een paar dagen in bezit
Na twee jaar met redelijke tevredenheid geschoren te hebben met dit apparaat wilde ik nieuwe mesjes kopen. Het is immers normaal dat de mesjes bot worden. Blijkt dat je alleen de hele scheerkop kunt vervangen voor €52! Dat terwijl ik alleen de mesjes nodig heb. Dit riekt dit naar een melkkoetje. Een dikke onvoldoende voor Philips. Ik heb dus spijt van dit apparaat.
  • Scheerresultaat 1
  • Gebruiksgemak 3
  • Degelijkheid 6
Product een jaar of meer in bezit
Zeer slecht scheerresultaat. Als je haar meer dan 1 dag heb laten staan, dan ben je met dit scheerapparaat vlot een kwartier bezig en dan is het nog niet glad. Ik betrap me op in hun commercie getrapt te zijn. Philips maakt zijn naam van vroeger voor mij niet meer waar. Voor dit scheerresultaat kun je net zo goed een goedkoper model nemen. Ik heb er overigens een jaar terug 150 euro voor betaald en kreeg nog 30 euro terug
Product een paar weken in bezit
scheert goed maar in de hals niet zo .

mijn vorige was ietsje beter .

maar toch tevreden met deze scheerapparaat.
6,5
  • Degelijkheid 4
Product een jaar of meer in bezit
Ik heb dit scheerapparaat 2 jaar en 3 maanden geleden gekocht. Hij scheert snel, glad en de accuduur is uitstekend. De tondeuze werkt echter nauwelijks dat is erg teleurstellend, aangezien een ca. 6 jaar oude philips nog steeds een prima werkende tondeuze heeft.

Een maand gelden ging ik op vakantie en de dag ervoor schoor ik mij nog met het apparaat. Aangezien het oplaadstation niet goed mee te nemen is op vakantie liet ik het scheerapparaat tijdnes de vakantie thuis liggen. Na vier weken wilde ik mij opnieuw scheren en toen bleek het apparaat dood. Geen indicatorlampje brandde, hij laat niet meer op, terwijl de opader stroom levert. Er is niets meer mee aan te vangen.

Ik heb customer care van Philips benaderd en die willen niets voor mij betekenen. De garantieperiode van 2 jaar is voorbij, einde verhaal.

Ik vind het ook erg teleurstellend dat dit behoorlijk dure scheerapparaat na iets meer dan 2 jaar de geest heeft gegeven en dat Philips niet verder wil gaan dan me doorverwijzen naar hun reparatiecentrum. Kosten zijn dan voor mij.

Om die reden heb ik de degelijkheid een 4 gegeven.
  • Mogelijkheden 9
Product een paar weken in bezit
Mijn vorige was ook een Philips, maar die was na een week al twijfelachtig, gezien het resutaat.

Nu moet ik zeggen dat ik een hele moeilijke huid heb en een zware baardgroei. Mijn haargroei zit echt overal.

Bij de eerste scheerbeurt merkte ik al gelijk dat deze zeer krachtig is en alle haren goed weg scheert.

Gewoon uit de losse pols scheren en m'n huid is glad.

Het enige nadeel dat ik kan ontdekken is, dat vlak onder m'n neus, daar zit een lastig haartje, hier moet ik wat meer aandacht aan besteden om deze weg te scheren, dit komt dat de kop breder is, maar verder ben ik dol enthousiast over dit apperaat. Een aankoop waar ik beslist geen spijt van hebt.
Product een kwartaal in bezit
Omdat mijn oude scheerapparaat niet best meer was en met de accu ik me net 1X kon scheren, was het tijd voor een nieuwe.

Na wat reviews en zo deze gekocht, en deze is echt super goed. Zelfs nog niet nat geschoren, maar binnen een paar minuutjes kan ik me al behoorlijk glad scheren. En met iets meer geduld...

Ook qua irritatie heb ik bijna geen last. Dit terwijl als ik me met mes scheer echt een aantal dagen last heb van mijn nek.

En na het scheren ff uitkloppen en afspoelen en gaat zeker een keer of 5 mee zonder opnieuw op te laden.

Het clean systeem werkt super makkeijk, apparaat is goed in de houder te zetten en blijft goed staan. Ook is het makkelijk om schoonmaakspul te vervangen.
5,2
  • Scheerresultaat 3
  • Mogelijkheden 5
  • Degelijkheid 5
Product een paar weken in bezit
Op basis van de goede revieuws gekocht

Hiervoor een Panasonic en verder ook vaak Braun en de lang geleden een van de eerste CoolSkins van Philips (dramaproduct)o ja ook nog ooit een Remington gehad

Zelden zo slecht apparaat gehad en ik had het kunnen weten met de ervaring met die coolskin maar je denkt dat de techniek vooruit is gegaan

Zou tot 17 scheerbeurten moeten meegaan, bij 3 scheerbeurten staat de indicator al op rood

Wangen worden redelijk glad maar de rest is een drama en ik ben 10 minuten bezig om alles na de wangen een beetje geschoren te krijgen met als gevolg een dag huidirritaie...en een raspende kaak en kin

Ik begrijp echt niet de goede reviews Ja het is een mooi apparaat en ja de contouren worden prachtig gevolgd het is een stil apparaat maar daar heb je weinig aan als er weinig van de baard af gaat

Droog scheren is dramatisch, nat scheren iets beter

Tot nu toe is van de laatste 20 jaar het beste apparaat de Panasonic gebleken 3 jaar in gebruik, alleen die is wel erg duur in het gebruik, scheerkoppen messen en de schoonmaakpatronen maakten dat ik dacht de investering snel er uit te hebben met een nieuw veelbelovend scheerapparaat die onder de kraan is af te spoelen

Ik ben maar weer gaan scheren met de Panasonic en scheer me nat in 6,5 minuut en een stuk gladder en met weinig irritatie

Al met al is mijn mening dat dit een triest product is

en zijn goede reviews niet waar maakt Beste Philips, ik wil me gewoon goed kunnen scheren en dat kan hier niet mee helaas
6,8
  • Degelijkheid 5
Product een half jaar in bezit
Sinds een half jaar dit scheerapparaat in bezit. Hij scheert goed, mijn huid is een stuk minder geirriteerd dan voorheen.

De tondeuse vind ik niet zo goed.Is erg kort.

Over het jetclean systeem ben ik minder tevreden. Bij het cleanen valt het apparaat naar voren. Het lijkt alsnog de magnetische puntjes niet sterk genoeg zijn om het apparaat "vast" te houden. Hierdoor valt het apparaat naar voren en wordt de schoonmaakbeurt onderbroken. Erg irritant, zeker gezien de kosten van dit apparaat zou je verwachten die ie langer dan 6 maanden meegaat.

Net met de klantenservice van Philips gebeld. Die stellen voor het apparaat naar Philips toe te sturen zodat ie gerepareerd kan worden (gratis, want binnen de garantietermijn van 2 jaar). Maar... dan ben ik hem wel 3 weken kwijt. Daar heb ik dus niets aan...

Balen, want ik was zo tevreden.
  • Gebruiksgemak 5
Product een maand in bezit
Had hiervoor hetzelfde apparaat maar dan 2d koppen met imulsie.

Dat apparaat beviel mij beter.

Scheert gladder.

Met nat scheren loopt het water en schuim over je shirt en mouwen heen.

Ik zou hem graag willen omruilen voor mijn vorige model.
Product een jaar of meer in bezit
Eindelijk een electrisch scheerapparaat dat glad scheert. Ik gebruik de RQ1250 langer dan een jaar nu. Hij scheert nog steeds glad!! De accuduur is prima, 1 keer opladen en minimaal 3 weken scheren.
5,5
  • Mogelijkheden 5
  • Gebruiksgemak 5
  • Degelijkheid 7
Product een half jaar in bezit
Ik scheer sinds mijn 16e, (nu 64) met een Philips en vind dit een zeer matig apparaat qua scheerresultaat.

Hij scheert erg moeizaam en vooral in de hals krijg ik de haartjes gewoon niet goed weg.

Het schoonmaken gaat ook niet erg handig, dus ik heb echt spijt van de aankoop.

Misschien ziet er 'gelikt' uit, maar dat is dan ook het enige wat ik als positief kan vermelden.
3,8
  • Scheerresultaat 7
  • Gebruiksgemak 1
  • Degelijkheid 1
Product een kwartaal in bezit
ik scheer al 40 jaar met philps ,maar dit vind ik de slechste tot nu toe .ik bedoel daarmee de degelijkheid en het schoonmaken .Het openenen moet je heel voorzichtig doen .Voor je het weet heb je een bouwpakket. Ook de oplader is een lastig ding om op te ruimen incl de de zuignoppen,vroeger gewoon een snoer voldeed prima.Zie alles maar in het tasje te krijgen.

voor mij wordt het tijd om over te stappen.
  • Degelijkheid 9
Product een kwartaal in bezit
Nooit gedacht eens een goed apparaat te vinden. Ik heb een moeilijke baardgroei om te scheren, altijd even met het mes na scheren... Dat is nu verleden tijd. Even wennen aan het "in de hand hebben" van het apparaat, voelt vederlicht. Niet verder zoeken & duurder is de prijs niet waard. Scheert perfect. Pluim voor Philips!
Product een jaar of meer in bezit
Ik gebruik de RQ1250 ruim een jaar nu. Hij scheert nog even glad als in het begin. Voor de tondeuse moet je zo een apparaat niet nemen natuurlijk. De accuduur is dik in orde. Voor een vakantie laad ik het apparaat een keer op en kom ik makkelijk 4 weken verder. Bijgeleverd reis etui is een handig accessoire.

Ik wissel het nog steeds af met nat scheren met Gilette fusion power. Om en om dus. Het resultaat met Gilette scheren is onovertroffen.

Ik kan deze Philips serie beslist aan raden. Ik heb geen al te zware zware baardgroei, een keer scheren in de 2 a 3 dagen reikt gelukkig.

Ook gebruik ik deze Philips i.c.m. scheerschuim van Nivea, dat gaat beter als droog scheren. Afspoelen daarna met koud water en dan de huid verzachten met een lekkere verkoelende scheeremulsie van Clinique, dit maakt electrisch scheren tot een heerlijke bezigheid.

Kortom ook na een jaar ben ik nog zeer tevreden met dit apparaat. Het is maar hoe je het gebruikt!
  • Scheerresultaat 7
Product een half jaar in bezit
Ik heb de RQ1250 gekocht ter vervaging van mijn ongeveer 10 jaar oude Philips HQ5815. Ik zocht een stiller apparaat dat ook sneller glad moet scheren. De vele positieve reviews op kieskeurig hebben mij over gehaald.

Ik heb het apparaat nu een half jaar en ben inmiddels minder positief dan in het begin. De reden is dat de tondeuse alleen in de eerste 2 weken goed werkte, maar daarna ineffectief werd. De tondeuse van mijn 10 jaar oude HQ5815 doet het nog perfect. Die van de RQ1250 is zo bot als ik weet niet wat. Totaal onbruikbaar. Het nat scheren blijkt niet sneller te gaan dan het droog scheren met mijn oud scheerapparaat. In het begin leek het wel een gladder scheerresultaat te geven, maar inmiddels niet meer. Sinds een maand heb ik last gekregen van een geïrriteerde huid bij het scheren en ingegroeide haartjes. Dat is iets dat je eerder verwacht als je net een nieuw scheerapparaat hebt en niet pas na een half jaar. De zogenaamde revolutionaire scheerkoppen met speciale gleuven voor ingegroeide haartjes en dergelijke, werken niet beter dan alle andere scheerapparaten van Philips met drie koppen.

Ik vind het wel prettig dat je de scheerkoppen onder de kraan kunt afspoelen. Na een half jaar beginnen ze wel aanzienlijk meer geluid te produceren. Kennelijk slijt er iets in de afgelopen periode. Erg onhandig vind ik dat je op vakantie gedwongen bent de standaard mee te sjouwen om het apparaat op te kunnen laden.
  • Degelijkheid 7
Product een paar dagen in bezit
Naar aanleiding van kieskeurig.nl en de bijbehorende reviews (120 reviews waarvan merendeel positief), deze Philips RQ1250 aangeschaft.

De huid voelt glad aan na een scheerbeurt (ondanks dichte baardgroei).

Het apparaat is makkelijk schoon te maken door deze onder een lopende kraan te houden.

Het apparaat voelt goed in de hand.

Het apparaat is erg stil in vergelijking met de Braun 730.

Het apparaat is snel opgeladen. Alleen jammer dat het in de houder opgeladen moet worden.
6,8
Product een maand in bezit
Altijd met Gilette Mach 3 mesje en scheerschuim geschoren. Heb behoorlijke baardgroei. Afgelopen zomer reisbaard laten staan, waardoor scheren met mesje onmogelijk was. Zocht dus apparaat met trimmer, verder weinig eisen.

Mijn verwachtingen vooraf:

- Gladder resultaat dan met 'ouderwets' mesje (dat wil zeggen: niet na één dag alweer stoppels)

- Gebruik zonder scheerschuim

- Sneller scheren

- Minder irritatie op gevoelige plekken (kin, hals) (3D technologie klonk veelbelovend)

Resultaat:

Positief was dat het mij weinig moeite kostte om aan de ronddraaibewegingen te wennen. Toch merkte ik dat het scheerresultaat tegenviel. Het apparaat scheert wel 'dieper' dan met mijn oude mesje, dus minder snel last van stoppels. Maar dit is vooral op de wang het geval. In lastige gebieden (hals en kin) liet het apparaat regelmatig haren staan (zowel met als zonder scheerschuim).

Ik had ook problemen met het scheren van het snorgebied. Misschien heb ik het verkeerd aangepakt, maar met de ronddraaiende beweging is dit nogal pijnlijk en zorgt dit voor irritatie. Via andere manieren (verticaal/horizontaal) idem.

Resultaat viel over het geheel genomen dus tegen. Ik moet wel zeggen dat ik me niet elke dag scheer; meestal om de dag of eens in de drie dagen. Daardoor zijn de haren iets langer en dit apparaat laat iets langere haren gewoon te makkelijk staan. Daardoor is bijwerken met een mesje nodig en dat zorgt voor dubbele investeringen + extra irritatie.

Wie zich elke dag scheert zal misschien een beter resultaat in de hals hebben, maar dan nog moet je soms meerdere keren over plekken heen. Dat zorgt voor irritatie van de huid, maar vergt ook meer tijd. Wat me bovendien opviel is dat het apparaat niet zo wrijvingsarm is als wordt beweerd; de koppen worden bij herhaaldelijk over dezelfde plek bewegen (wat helaas nodig is) toch snel warm.

Ik kon ook het schoonmaken van het apparaat niet echt waarderen. Ik heb bewust gekozen voor de uitvoering zonder dock (lijkt me ondanks alle chemische reinigingsmiddelen niet erg hygiënisch) en merkte dat het apparaat toch wel na elke scheerbeurt omgespoeld moest worden. Zeker in combinatie met scheerschuim en water is het sneller om je met een mesje te scheren.

Voor mij woog de prijs (199 euro + jaarlijks 40 euro voor een nieuwe scheerkop) niet op tegen de prijs van een nieuw mesje (Gilette PowerGlide) met jaarlijkse kosten van +/- 50 euro. Bovendien is de PowerGlide een aanzienlijke verbetering ten opzichte van de Mach3.

Ik heb de gok genomen, omdat er ten tijde van de aanschaf sprake was van een niet goed geld terug-regeling. Dit is inmiddels zeer snel en netjes afgehandeld, Philips komt dus wel haar afspraken na maar maakt de belofte van perfect scheerresultaat, minder irritatie en tijdwinst dus niet waar.

Positieve punten zijn wel de ergonomie, vormgeving, batterijtijd en de kwaliteit van de ingebouwde trimmer (al is de trimmer wel erg lastig schoon te maken).
Product een kwartaal in bezit
Voor mij is dit apparaat een flinke verbetering tov de diverse coolskins die ik eerder heb gehad. Met name met scheerschuim is het resultaat werkelijk superglad! Ook langere haartjes worden probleemloos weggeschoren; iets waar de coolskin veel moeite mee had. Het apparaat is handig te reinigen door de koppen gewoon open te klappen en onder de kraan met een borsteltje schoon te maken. Bij de volgende scheerbeurt hapert het apparaat wel even voordat de koppen weer goed staan. Het apparaat ligt lekker in de hand en heeft een duidelijk display. De accu gaat lang mee en is snel opgeladen. De standaard is klein waardoor deze gemakklijk in het spiegelkastje past.
Product een paar weken in bezit
Na wat informatie op gezocht te hebben en veel twijfel dit scheerapparaat gekocht met de Philips actie.

De actie en het cijfer een 8,5 met 117 reviews trok mij over de spreek. En ik heb er geen spijt van.

Ik scheer mij al jaren nat en ging er vanuit dat er geen apparaat is dat het beter kan dan nat scheren met het mes. Het tegendeel blijkt waar te zijn. Ik ben onder de indruk van het resultaat.

+ Scheer resultaat

+ Met gel scheren