Sony ES series amplifier, silver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony ES series amplifier, silver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

desprao 06-08-2017

mooie vormgeving

De Sony DA1200ES heb ik vanaf de begin fase. mee van de eeste type met LCD scherm. deze is +/-15 jaar oud en nog in perfecte staat en werkt geweldig. ik heb er veel plezier van. alleen geeft deze veel warmte af. maar met de huidige type weet ik dat niet.

Minpunten

• warm afgifte(oudere type)

HHHH1111 09-04-2010

----------Update review, 9-4-2010---------
Inmiddels is het lcd scherm vervangen voor een Full-HD 52" en deze loopt via de 1200 dit mede i.c.m. een HD tuner van UPC.
De problemen met de keuze schakelaar zijn nog niet verholpen dit een paar seconden geduld extra nodig heeft.
De weergave van nu Full HD zijn zeer goed te noemen via de 1200. De cd speler is een oudje geworden met een overweldigende kwaliteit Sony CDP-X559 ES(de X555 ook) dit zeer goed wordt verwerkt door de 1200.
Iets had ik wel gewijzigd willen hebben en dat is 1 of 2 optisch ingangen extra. Verder ben ik nog steeds super tevreden over de prestaties en blijf ik bij mijn eerdere mening dat Sony voor het geld een goede reciever heeft gemaakt.
Opgevallen is dat enkele 2e hands prijzen zelfs iets omhoog zijn gegaan.
Wilt u er één kopen dan zult u hier geen spijt van krijgen denk ik.

-----------1e review, 10-1-2010----------
Inmiddels heb ik deze reciever al weer een poosje en ben nog steeds onder de indruk van de weergave. Er zijn wat wijzigingen geweest in de opstelling en de cd speler is een gemodificeerde Sony SACD 940 geworden en de DVD is een blue-ray Panasonic BD-60 geworden en de speakers zijn nu de Magnat Quantum 507 front, 505 rear, 503 center. Alles werkt bijna naar behoren op een kleine hapering van de keuze switch HDMI ingang na.
Dit HDMI signaal heeft af en toe wat geduld nodig of de keuze switch moet even versteld worden voordat het HDMI signaal doorgezet wordt.
Zijn er nog anderen die dit laatste ook ondervinden ?

frelin 19-08-2009

Heb sinds vorig jaar november de 1200 ES. Kan niets anders zeggen dat het een geweldige machine is. Had hiervoor de 930 OS. De 1200 is veel beter in geluid met name de details.
een aanrader!!!!!!!!!!!!!

falco 15-06-2009

Mijn 1200ES draait inmiddels al weer enige tijd op een Kef speakerset aangevuld met een REL Quake I Sub. De combinatie werkt prima, maar is aan de scherpere kant. Ben hiervan bewust met de speakercombinatie! Alle toonregeling staat op 0, wat voor mij aangeeft dat de basis goed is. Speelde voorheen met een 940 QS. De 1200 ES geeft een veel helderder en meer gedetailleerd geluid. Dit zowel in stereo als surround. Details vallen meer op. (in positive zin) Het nadeel van de HDMI aansluiting -zoals hier al eerder aangegeven- is dat de versterker hier geen geluid vanaf haalt; alleen het beeld wordt doorgevoerd. Dit betekend in de praktijk dat bv bij de playstation bij het afspelen van Blue ray het geluid via PCM binnenkomt. (het blauwe lampje op de versterker blijft in dit geval uit) Dit is voor mij de (enige) reden een 2400 es aan te schaffen. (inmiddels besteld!) Overig niets dan lof over deze fijne machine. Aanrader! Gr. Falco

Colin S 05-09-2008

Een super receiver voor een acceptabele prijs!

Ik heb een poos getwijfeld tussen Onkyo, Marantz en deze Sony.
Na heel veel luisteren en vergelijken heb ik toch gekozen voor deze SUPER Sony!

Ongelofelijk wat een geluid dit monster doorgeeft aan mijn Canton luidsprekers met (pasieve) subwoofer.

Een absolute aanrader!

Albert de Fluiter 21-01-2014

Beste medemens / mede audiofreak Ik ben een audiofreak senior
die deze receiver binnekort gaat kopen!
Aub type nummer van uw luidspreakers EN subwoofer mij mailen@
ik overweeg deze Canton audio boxen+passieve subwoofer
er bij te nemen!
OF website links a,u,b doorsturen.
Mvg G.de Fluiter

Reinoud_ned 28-08-2008

Ongeveer een jaar in bezit van deze receiver. Zeer krachtig en goed geluid. Ook uitgebreide mogelijkheden. Dus zeker zeer tevreden.
Enige minpuntje (vandaar de 7) vind ik dat de volumeregeling niet fijn is. Als je het volume verhoogt of verlaagt gaat dat soms in wat abrupte stappen (niet vloeiend) waardoor het soms lastig is een juist volume even vlot in te stellen, zeker de wat lagere geluidssterktes.
Maar verder doet het apparaat zeer degelijk aan en doet ie wat ie moet doen: goed geluid geven.

Hans Hendriksen 07-07-2008

De STR-DB840QS (5.1) heeft plaats gemaakt voor de STR-DA1200ES(7.1)(5.1 aangesloten) en wat mij direct opviel is de rust waarmee deze receiver om gaat met het toegevoerde signaal dat bij mij hoofdzakelijk optisch aangevoerd wordt vanaf een Sony HDMI dvd player, Topfield digitale Sat-tuner en Sony HD rec. De 1200 is echt gemaakt voor detail en dit is duidelijk hoorbaar en merkbaar in het bedienen. De volume regeling gaat in stapjes van 0,5db en desgewenst in grotere stappen. Klankkleur, volume van alle speakers is instelbaar in het menu.
Voor de hoger eisende audio en dvd liefhebber is dit wat betreft de aansluitmogelijkheden, geluidskwaliteit, uitstraling en niet te vergeten de prijs een 'must have' receiver. Ook met de HDMI en Component ingangen werkt het voortreffelijk.
Als dd/dts versterker mag de 1200 er ook wezen en hier is niets op aan te merken. Inregelen was een fluitje van een cent met de bijgeleverde microfoon. De Subwoofer aansturing en regeling werkt voortreffelijken mijn Sony SA-WM40 actieve sub staat hierop zeker zijn mannetje.
Naar mijn mening voldoet hij voortreffelijk als een 2-ch versterker.
Voor de liefhebbers die gebruik maken van de soundprocessor komen dan ook aan hun trekken want hij heeft mogelijkheden genoeg ofschoon naar mijn mening dit direct verwijderd mag worden.
HDMI ingang wordt keurig doorgezet naar een Sony Bravia KLV-S40A10E HD-ready en zelfs met de upscaling werkt dit perfect.
Het was een genot om te kijken en te luisteren naar Starwars III waarbij nieuwe details mij direct opvielen.
Op de Component ingangen is ook niets aan te merken en hier is de Topfield op aangesloten dit ondanks geen HDMI resolutie toch een plaatje is om naar te kijken.
Menu van de 1200 kan ook zichtbaar gemaakt worden op de aangesloten tv.
Ik ging voor een 3200 en kwam thuis met een 1200 die weinig van elkaar verschillen en heb er tot op vandaag geen spijt van. Naar mijn mening heeft Sony hier voor het geld een pracht van een receiver geproduceerd met voor de meesten precies die aansluitingen heeft en een kwaliteit neer zet waar menig merk een puntje aan kan zuigen.
Maar.....het kan altijd beter.

Darunia 26-02-2008

Waanzinnige receiver! Wat een topklasse voor deze prijs zeg. Heb als auto calibratie Engineer gebruikt, films klinken fenomenaal.
Mooie robuuste kast. Heb hem een week, maar nu al razend enthousiast. Top

Peter Tromp 29-12-2007

Marc, die zogenaamd goeie tip van jou slaat natuurlijk he-le-maal nergens op! Dan zouden alle schrijvers op dit forum dus allemaal onzin hebben geschreven?
Het ligt er maar net aan welke instellingen je gedaan hebt, en welk speakersysteem je eraan hebt hangen.
Geluid ervaren is iets heel persoonlijks, het is niet correct dat je op zo'n manier hier stemming komt maken. Ik heb deze Sony STR-DA1200E pas geleden aangeschaft n.a.v. de zeer goede recencies hier èn op advies van de audiozaak. En kan alleen maar zeggen dat ik het een fantastisch apparaat vind. Heb er de sub ASW608 van B&W bij aangeschaft, en speelt nu nog op de oude 3 surround Flex-set van JBL en 2 front-speakers van BNS. En nu al een geweldige sound!
Met de gisteren bestelde 3 M1 speakers van B&W i.p.v. de JBL-set zal ik me ongetwijfeld in een bios wanen...

Erwin1963 23-12-2007

Geweldig apparaat van Sony voor deze prijs. Ik had een complete set van Pioneer, maar die gaf na 15 jaar de geest. De oude speakers waren flink aan de maat (iets wat vrouwen vaak minder op prijs stellen in een huiskamer). Met de aanschaf van deze Sony-receiver tevens een 5.1 surround speakerset van Canton (movie CD102) aangeschaft en deze combinatie is echt genieten. Na de auto-calibratie te hebben doorlopen de dvd van Tombraider bekeken/beluisterd. Fenomenaal ! Een aanrader dus.

joskie 23-12-2007

Ik zie dat jullie allemaal vol lof over deze reciever praten.Dat is voor mij aanleiding geweest om er 1 aan te schaffen.Ik heb hemnu 4 weken in bezit maar ik ben niet echt tevreden, de mogelijk heden zijn ruimvoldoende maar ik vind hem wat blikkerig klinken om mijn klipsch luidsprekers. Ik heb de treble al wat naar beneden gezet. Wat mij verder opvalt dat ik er weining bas uit kan persen. Ik heb de bas knop al op +10 gezet maar het is nog niet wat ik graag wil. Als jullie nog tips voor mij hebben om dit alles te verbeteren hoor ik dit graag. Al met al valt me deze reciever tegen.

smeenk 05-12-2007

Heb deze Sony str-1200se nu omdat mijn Marantz na 3jaar te duur werd om hem nog te reparen maar wat een verschil met de Marantz deze heeft een geluidsklaliteit zo mooi en helder dit is pas genieten ik had al de Bose accoestimass 16 deze conbinatie komt nu pas tot zijn recht.Ik had veel meer van de Marantz willen genieten maar ik ben van Marantz genezen.

jovon 08-11-2007

De reciever heb ik nu ongeveer een week in bezit. Ik had hiervoor een oudere reciever van Philips de fr-996 in combinatie met Bose acoustimass 10 maar nooit het maximale uit deze set kunnen halen. Nu met deze reciever er op aangesloten weet je niet wat je hoort!! het geluid komt werkelijk van alle kanten. Daarnaast is het doorlopen van de instel menu's op de reciever vrij simpel. Ook de mogelijkheden voor diversen geluids instellingen zitten er genoeg op. Kortom voor mij een zeer goede reciever waar ik nog vele jaren plezier van zal hebben.

darealvegeta 29-07-2007

Wederom een uitstekend apparaat van Sony. Had hiervoor zo'n 4 jaar een STR-DB 790QS wat overigens ook een geweldig apparaat was. Het was tijd om deze te vervangen wegens o.a. de HDMI aansluitmogelijkheid van de 1200ES. Op de 1200ES zitten weer iets meer opties en het geluid is nog beter. Kortom een zeer goede aankoop voor relatief weinig geld.

pfhh 24-06-2007

Deze receiver ruim half jaar in bezit en is een zeer fijne aankoop geweest. Had zeer goede reviews gelezen en dat was voor mij reden hem te gaan overwegen. Na een luistersessie vond ik deze 1200 beter klinken dan andere merken in dezelfde prijsklasse. Na alles aangesloten en ingesteld te hebben én handmatig gecalibreerd (toch meest nauwkeurig) kon het kijken en luisterem beginnen. Het geluid digitaal (coax) is mc én stereo! zeer goed met zowel film als muziek. Deze receiver laat een neutraal, levendig en open klank horen wat velen zullen aanstaan. Analoog (sacd en dvd-audio) is zowel mc als stereo is ook levendig en open. Zelfs bij hoge volumes met dynamische pieken (bv explosies) geeft deze 1200es geen krimp.
Mogelijkheden zijn er te veel om op te noemen en kan je beter ff kijken op de site van Sony zelf.
Gebruiksgemak is doeltreffend en met het makkelijke on-screen menu zo door te lopen. Tevens zit er een uitstekende gebruiksaanwijzing bij. De afstandsbediening is vrij log met teveel kleine knopjes. Het geheel is vrij zwart cq donker van opzet en dat maakt hem niet overzichtelijk vooral 's avonds niet (geen lcd scherm of glow keys).
De vormgeving van de nieuwe ES lijn vind ik persoonlijk een goede zet van Sony; aluminium front met een lichte knik onder het grote overzichtelijke fl display. Daaronder kleine zilveren knopjes voor meest voorkomende funkties en alumiunium regelaars. Ook het blauw oplichtende multichannel balkje ontbreekt niet. Tevens weinig gedrukte teksten op het frontpanel zelf wat ik zelf professioneler vind overkomen.
Duurzaamheid denk ik wel dat het goed zit. Deze receiver ziet en voelt goed aan voor het geld. Het gewicht van +/-17 kilo mag er ook wezen. Grappig detail: alle aansluitingen achter zijn fabrieksaf afgedekt met rubberen dopjes. Aansluitingen die je dus niet gebruikt blijven zo stof en corrosie vrij.

jos88 22-05-2007

hallo, ben zelf nu een half jaar in het bezit van deze reciever.
ik kan er niet meer zeggen, dan dat het een super aankoop is geweest. voor film is hij uiterst gedetailleert en heb je aan de 50 ES watten meer dan zat om zelfs zuilluidsprekers aan te sturen, en met stereo is hij helemaal geweldig omdat hij in 2 channel mode al zijn vermogen (7 x 50 watt) aan je fronts geeft. dat houd dus in dat je een versterker hebt die 2 x 175 watt geeft. ook getest met 2 eindtrappen van rotel. een maat van me heeft de versie van 180 watt en je hoort bijna het verschil niet tussen de versterker en de eindtrappen.

ook het design vind ik zelf te bruut voor woorden. zo min mogelijk knopjes op de voorkant. super strak.

dit is mijn 3de echte versterker, en ik hou het de eerste jaren bij dit apparaat. super tevrede en nadat ik mijne had gehaald waren 2 van mijn maten ook overtuigt en hebben hem zelf ook gekocht na 1 keer luisteren en bekijken.

tails 25-02-2007

Ongehoord goed voor dit geld.... Heb een hoop merken getest maar dit slaat echt alles. Deze machine heeft terecht de 'what-hifi' award gewonnen voor 2007. Home theater performance is top, installatie kinderlijk eenvoudig, geluid is zeer gedetailleerd. Sluit er maar eens twee fatsoenlijke zuilen van B&W op aan in een bi-amp config en luister een cd af in analog direct modus.... Chapeau Sony, zo'n stereo performance uit een home theater bak voor dit bedrag? Fantastisch, in 1 woord knap!

GeBe. 03-12-2006

Door een terugkerende storing mijn een jaar oude Sony STR-DB795 kunnen
vervangen door de Sony STR-DA1200ES. Het in mijn ogen al zeer goede geluid van
de DB795 wordt ruimschoots overtroffen door het kunnen en de mogelijkheden van
deze DA1200ES.
Perfecte eigenschappen en geluid voor zo'n prijs. De afstandsbediening die er
net zo robust uit als de versterker zou naar mijn gevoel wel wat kleiner
mogen.

justin2003 20-05-2012

hoi gebe ik las jou reactie ik heb zelf ook een str db 795 super apparaat maar ik zoek al een tijd de de ronde functie knop kan er niet aan komen zelf bij sony nl lukt het niet ik hoop dat jij me kan helpen want ik zit ook in twijfel on dee sony da 1200 es aan te schaffen goeie refentie lees ik hier ik als liefhebber net als jullie ik hoor het wel gr alex

teus66 27-11-2006

Ik heb deze receiver nu een paar weken, bevalt uitstekend. Waar ik erg blij mee
ben is dat 2 kanaals (stereo) ook prima klinkt, automatische setup is een leuke
noviteit wat je steeds meer ziet, maar het loont wel om even te controleren of
de metingen ook echt kloppen. Dolby Digital en DTS varianten worden goed
ondersteunt. Helaas verwerkt deze receiver alleen het beeld signaal over HDMI
en niet het geluid zodat een coaxiale of optische kabel nodig blijft, ook
worden signalen van andere bronnen niet geupscaled dus composiet blijft
composiet en dat geldt ook voor de andere ingangen. In de review van 'What
Hifi september of oktober nummer is deze receiver verkozen tot producr of the
year, vijf sterren. De kandidaten waren;
DENON AVR-1907 4/5*
JVC RX-D701 2/5*
ONKYO TX-SR674E 3/5*
PIONEER VSX-1016V 4/5*
SONY STR-DA1200ES 5/5*
YAMAHA RX-V559DAB 4/5*

De versterker voelt lekker robuust en zwaar aan, voor mij ook altijd wel van
belang.