Marantz SR5001

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Marantz SR5001 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Basco1975 22-11-2008
Geschreven voor: Marantz SR5001

Tja, wat zal ik zeggen over dit apparaat. Waar hij in eerste instantie voor bedoeld is doet hij goed. Daarmee bedoel ik het weergeven van surround. Een subwoofer heb je niet nodig, mooi warm geluid. Alleen de weergave van stereo? Oei, dan valt ie toch wel door de mand. Op lage volumes weinig warmte in het geluid en bij hogere volumes wordt het snel wat onrustig om naar te luisteren. Nu moet ik zeggen dat Marantz het dan nog beter doet dan het gemiddelde in deze prijsklasse. Nu moet ik wel opmerken dat ik behoorlijke stereoversterkers gewend ben die hetzelfde kosten als deze receiver die voor hetzelfde geld 7 eindversterkers, een tuner en veel meer electronica herbergt.

Het apparaat ziet er mooi uit met metalen front en knoppen. Zelfs het kunststof deel onder de display ziet er goed uit. Verder geen enkel technisch probleem gehad, dat is tegenwoordig vaak anders.

Gebruiksgemak valt een beetje tegen maar is na enige studie acceptabel. Het is nu eenmaal een apparaat met veel instelmogelijkheid. Al ben ik ervan overtuigd dat het gemakkelijker kan.

Resumé:
Mooi en degelijk toestel met redelijk gebruiksgemak en in surround mooi warm en vol geluid. De audioliefhebber adviseer ik om de set uit te breiden met een stereoversterker op de pre out voor het beluisteren van CD's.

Jervi 17-10-2008
Geschreven voor: Marantz SR5001

We hebben nu ruim een jaar de SR5001 i.c.m een vijftal Audio Pro boxen. In het begin was het even wennen over hoe dit apparaat te gebruiken. Na verloop van tijd krijg je het goed door hoe het voor jouw gehoor het beste klinkt. We hebben hem o.h.a voor muziek. Daarnaast hebben we de Logitech Squeezebox duet aangeschaft. Zeer verassend. We kunnen onze muziek besluisteren zonder dat de PC aan hoeft. Bij elkaar is het een genot deze combinatie te hebben. Dagelijks worden deze apparaten gebruikt. Verschillende soorten muziek. Zelfs de kinderen (rond 18 jaar) zijn hier zeer over te spreken. De kinderen gebruiken de Marantz regelematig voor een DVD film. Reacties zijn opmerkelijk. De noodzaak voor een Woofer is niet nodig. Bij lage volume toch hele goede kwaliteit.

havar 30-05-2008
Geschreven voor: Marantz SR5001

Ik heb de Marantz 5001 in combinatie met de Mourdant Short Genies. Een Combinatie welke hieronder al voldoende lauweren heefd gekregen.

En ik kan hier niet veel aan toevoegen. het klopt. Combinatie is over het hele spectrum goed. En met name het zowel op Video als Audio goed presteren is geen vanzelfsprekend heid. Ik heb wel eens Combi's beluisterd welke op Video Net zo, of wellichty iets beter presteerden. Maar die gingen dan voor mij door de mand op audio.

Kortom prima !!

Arno31 12-04-2008
Geschreven voor: Marantz SR5001

De 5001 nu een aantal maanden in bezit, en kan niet anders zeggen dan goed geluid!
Neutrale klank, met een warme tint.
Even nog wel wat uitdokteren met de afstandbediening en de combinatie met de dv3002 (vandaag gekoppeld en beluisterd), nog geen dvd afgespeeld, maar het kan eigenlijk niet missen: helder, krachtig en zuiver.
De receiver heb ik gecombineerd met de Vifa Premium 11 - zelfbouwluidpreker gekocht bij Speaker en Co.
Naar mijn mening een hele mooie combinatie, binnenkort uitbreiden met centerspeaker premium 22.
Ik verwacht geen sub nodig te hebben,maar dat is een kwestie van smaak en even beleven hoe films ervaren worden.

PietKnaakio 15-02-2008
Geschreven voor: Marantz SR5001

Ik heb sinds kort deze reciever, werkelijk een prachtig ding om te zien maar nog veel mooier om te horen!
De merken Onkyo, H.K. en Yamaha heb ik gelaten voor wat het is, ze konden me niet echt boeien wat het geluid betreft, de extra opties van Onkyo konden ook niet op tegen het grote verschil in geluid.

Klank heeft natuurlijk met smaak te maken maar ik ben van mening dat er weinig mensen zijn die iets op te merken hebben over het geluid van een degelijke Marantz.

Kwa functies heeft de 5001 al meer te bieden als wat ik nodig heb, om deze reden en het grote prijsverschil heb ik dan ook voor de 5001 en niet voor de 5002 gekozen.

Uit ervaring met andere componenten van Marantz weet ik dat de duurzaamheid een dikke 10 verdient.

PAS OP met internet aankopen i.v.m. de garantie!!! Marantz GAAT hier moeilijk over doen!!!
Wanneer u uw aankoop doet bij een erkende Marantz dealer\audiozaak zal u geen problemen ondervinden, en dat is mij die paar tientjes extra ZEKER waard.

Ik ga weer genieten en ik weet zeker dat een ieder die een Marantz heeft dat ook dagelijks doet!

Groeten, PietKnaakio.

joskie 29-12-2007
Geschreven voor: Marantz SR5001

Na een teleurstelling met de sony srt-da1200es ben ik naar de hifi speciaal zaak gegaan en daar een tig aantal recievers beluistert met als speakers de klipsch f2. Ik was op zoek naar een warme klank met een een goed stereo beeld en natuurlijk ook naar een goede cinnema sound. Na veel recievers te hebben beluistert sprong voor mij deze marantz er met kop en schouders boven uit. Hij gaf mij alles wat ik miste in de sony. Ik moet nog veel uitproberen met de vele instelingen die deze reciever bied maar kort om een aanrader voor ieder die op zoek is naar een warme volle en betaalbare sound is deze reciever warm aan te bevelen.

AC1969 10-12-2007
Geschreven voor: Marantz SR5001

Nu zo'n 9 maand in trots bezit met de ook al superieure en gelikt vorm gegeven dvd speler DV7001 welke ik voor alle af te speler schijfjes gebruik.
De Marantz versterker levert mijn Tannoy Sendys DC front- en centerspeakers een loepzuiver en krachtig signaal. De surrounds en subwoofer maken het muziekplaatje compleet. Stereo genieten blijft m.i. echter de basis van écht muziek luisteren en dat gaat deze kwaliteits receiver ook super af. Door dit uitstekende medium valle des te meer de kwalitatief verschillende bronnen op. Een ware ontdekkingstocht! In combinatie met een ferm LCD scherm van Sony is het geweldig film kijken. Met name muziek dvd's en cd's spelen is écht genieten. Daar gebruik ik mijn installatie het meest voor; om lekker van allerlei soorten muziek te genieten. Vooral symfonische en stevige rock/ hardrock bevalt me errug goed. Van Mike Oldfield / Pink Floyd tot Rammstein / Within Temptation en veeel meer is een ware beleving! Hoewel ik me ook altijd vooraf veel in specificaties verdiep, moet je toch echt gaan luiteren en vergelijken. Vermogen zat voor mij in ieder geval!

smeenk 18-11-2007
Geschreven voor: Marantz SR5001

ik heb een paar jaar en ik kan hem al weggooien de reparatiekosten zijn niet te overzien,van begin af slecht stereo geluid surround redelijk en zeer onpractiche afstandsbediening voor mij nooit geen Marantz meer jammer het was mij zo leuk voorgeschoteld.

De T 26-06-2007
Geschreven voor: Marantz SR5001

Na lang wikken en wegen en in verband met het feit dat ik afstudeerde en een baan had gevonde heb ik mezelf op een nieuwe versterker mogen trakteren.
Ik had al een jaar of 10 een Marantz stereo-receiver staan die me altijd uitstekend is bevallen, ik ben dan ook ietwat bevooroordeeld meteen naar de nieuwe Marantz receivers gaan kijken, hoewel ik nu wel voor een surround-receiver wilde kijken.
Ik ben bij een goede speciaalzaak gaan luisteren naar de SR5001, maar heb ook naar (onder andere) Denon en NAD geluisterd. Ik heb toen ook meteen voor nieuwe speakers gekeken, en eindeloos gecombineerd tussen speakers en versterkers.

Uiteindelijk was ik het meest tevreden met het geluid van de SR5001 in combinatie met B&W 603 S3 speakers als frontspeakers. De 906 en 908 van Mordaunt-Short waren ook lang in de running, maar de 906 had net te weinig en de 908 net wat te veel lage tonen, hoewel ze qua prijs beduidend aangenamer waren.

De versterker klinkt mooi vol, wat warmer dan bijvoorbeeld de Denon, toch wordt het geluid niet te wollig, het blijft goed afgrensbaar. Stereo klinkt prima, de veelheid aan surround-modi die erop zitten klinken ook goed.

De mogelijkheden zijn voor mij ruimschoots voldoende. Ik wilde verschillende videobronnen via de receiver naar de tv laten lopen (vooralsnog een gewone CRT), onder andere de DVD speler (Marantz DV6001), videorecorder en mijn pc. Dit werkt uistekend, bij een beeldbron kun je zelf een audiobron kiezen. Het schakelen van videobronnen gaat vlot, het beeld is uitstekend, en is zeker niet slechter dan wanner ik de bron rechtstreeks op de tv aansluit.
Er zijn voldoende aansluitingen, zowel analoog als digitaal.

Het gebruiksgemak is goed, hoewel het niet altijd even intuïtief is. Ik denk dat de gemiddelde gebruiker (ik neem mijn ouders als voorbeeld) er wel moeite mee zouden hebben, en er best af en toe met de handleiding bij zouden zitten. Gelukkig is in de meeste gevallen het één keer goed instellen voldoende, en is de bediening de keren daarna gewoon simpel.
De handleiding is duidelijk en uitgebreid (onder andere in het nederlands), en met wat hulp daaruit is alles goed in te stellen. Het was wel even wennen vergeleken met de oude Marantz, aangezien het instellen van het geluidsniveau van afzonderlijke speakers daar bijvoorbeeld niet van toepassing op was.
Mooie grote volumeknop en source-selectie knop, vind ik altijd een groot voordeel.

De vormgeving vind ik persoonlijk mooi, maar je moet ervan houden. Mijn vriendin is niet zo'n fan van het gebrushte uiterlijk, hoewel ze dit bij de zilveren versie die ik heb beduidend minder erg vind dan bij de zwarte versie.
Nadeel vind ik wel dat er geen klepje voor het middengedeelte zit (met de navigatietoetsen), iets wat de 6001 bijvoorbeeld wel heeft. Ook het plastic dekseltje voor de front-ingangen (aux1) had van mij wat stijlvoller gekund.

De duurzaamheid kan ik nog weinig over zeggen, maar het geheel voelt in ieder geval erg degelijk aan.

Happy with Marantz 04-05-2007
Geschreven voor: Marantz SR5001

Hiervoor de Denon AVR 2802 receiver in combinatie met de Denon DVD-2200 DVD speler gehad. Omdat de receiver defect is en de reparatie al 5 maanden op zich laat wachten ben ik op zoek gegaan naar een nieuwe set.
Ik ging weg voor een Harman Kardon 440 of Denon 2807 (de opvolger van de 2802). Op advies van de verkoper ook geluisterd naar Marantz.
De keuze voor HK viel al snel af. Het geluid was (in vergelijking tot de andere twee) wat mat. De Denon 2807 en de Marantz SR-5001 waren zeer aan elkaar gewaagd. Het verschil was nauwlijks waarneembaar. Omdat de Denon bijna 2 x zo duur was heb ik de Marantz aangeschaft in combinatie met de Marantz DV-6001.

Thuis aangekomen kan niet anders zeggen dan dat het geluid super is. In vergelijking met de Denon (die 5 jaar geleden 2 x zo duur was) is het geluid ruimtelijker en helderder, dit terwijl de bas voller en dieper klinkt (de speakers meer uit de hoek moeten halen om te compenseren). Mijn speakers komen nu veel beter tot hun recht.

Nadeel is de bediening van multi-zone. Hiervoor moet je eigenlijk een andere afstandsbediening hebben.

De receiver is aangesloten op 5 x Infinity Overture 1 + Rel Quake (I) speakers.

sirius101 11-01-2007

Ik wilde de Yamaha RX-V1600 aanschaffen maar na een luistertest bij een
Hifi-speciaalzaak, waar ik de Denon AVR2807 en HK 635 ook heb kunnen
beluisteren, is de keuze op de Marantz gevallen. Op stereo gebied iets
overtuigender. Het geluid komt niet uit de luidsprekers, het lijkt wel er of
het er net voor hangt.
Op surround gebied klinkt het ook zeer overtuigend. Omdat de Marantz wat ook
nog eens goedkoper is, heb ik van het overige geld nog 2 Surround speakers en
een centerspeaker gekocht, resp. TMA 10 en TMA20.
Wooooow, wat een geluid. Ik heb ze kunnen vergelijken met de KEF 5.1 en
Infinity Modulus en deze komen nog niet in de buurt. Krachtig en zuiver hoog,
power, bas(center), kortom voor dit in Nederland onbekend merk een zeer goede
prestatie. En ook betaalbaar.
Thuis alles aangesloten, gaat makklijk, kost wel wat vrije tijd met alle
settings, maar dat is de hobby hè.
De oude JBL 125 SUB-woofer, die vroeger dof klonk als of ie gedempt was,
klinkt nu ook super en de bas komt er lekker strak uit.