Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mart 61 19-01-2013

Ik heb de EF100-400mm f/4.5-5.6L IS ULM aangeschaft naast mijn EF24-105mm 1:4L IS USM em mijn EF70-200mm 1:2.8L IS USM om opnamen op grotere afstand te kunnen maken.
Ik heb al veel foto's met de lens gemaakt en hij gaat mij steeds beter bevallen. In het begin was het even wennen aan het schuifsysteem, maar dat was heel snel geen probleem meer.
Ik ben zeer tevreden over de lens.

Hans Dekeling 03-01-2013

Had eerst de 70 300 voor mijn 50D . Deze bij Cameranu.nl ingeruild voor de EF 100-400mm. Het is nu veel makkelijker om dieren in je lens te vinden en dan in te zoemen. De lens werkt fantastisch en stelt ook erg snel scherp. De metalen constructie weegt nogal wat, maar daar is goed mee te leven. Opvallend veel scherpe foto's , ook als je 100% inzoomt en uit de hand fotografeert. Het is een genot om mee te werken. Als de afstand groot genoeg is, dan ook best geschikt voor landschapsfoto's. Minder vervorming en door meerdere foto's naast elkaar te nemen ook prachtige panorama's te maken. Ik ben erg tevreden.

MicheLenie 14-12-2012

Eindelijk kan ik dankzij dit objectief vogels heel herkenbaar fotograferen.
Dat was de reden van aanschaf, heel blij mee.

Dit objectief is makkelijk in gebruik, kan iedereen mee werken.
Houd er wel rekening mee dat deze “telelens” minder geschikt is
om een landschap te fotograferen (smaller bereik, vooral dichtbij)

P.Reuters 29-01-2012

Het is een geweldige lens voor mijn 50D, onder alle omstandigheden, ik ben ook met regen en wind onderweg.
Aan het schuifmechanisme was ik snel gewend en ik ervaar dit nu als bijzonder prettig.
ik zou er 5 maal een 10 voor willen geven in combinatie met de 50D.

Op de 5d markII is er helaas spake van vignetering die wel goed weg te werken is met fotobewerking, maar toch.
de 5d markII gebruik ik meestal met de 24-70 en ook daar ben ik supertevreden over

wilt altijd het beste 23-01-2012

De 100 400 4- 5,6 met een 2x converter is een 200 800 8-11 lens waarmee je uit de hand kan schieten bij helder weer ivm sluitertijd. Je moet dan wel handmatig scherp stellen wat prima te doen is.
Van vliegtuigen op 12km hoogte kan je de registratieletters lezen!!! Dus mensen die zeggen dat deze lens niet scherp zou zijn hebben of een maandagmorgenmodel of er nooit mee geschoten. Ik ben er zeer tevreden mee.

Je hebt wel zonnig weer nodig voor mooie kleurrijke contrastrijke resultaten. Want bij minder licht is de kleurweergave minder mooi dan mijn 70 200 2,8 maar bij voldoende licht is het om het even. Erg leuke lens voor mensen die van digiscoping houden, sportfotografie, dieren en natuur (maar niet in bossen ivm te weinig licht) vliegtuigspotten etc. Multifunctioneel en draagbaar (Misschien niet voor watjes). Vanwege het bereik een geweldige lens.

Ik wou de 300 2,8 kopen omdat die scherper zou zijn, maar bedacht mij dat ik dan nooit goed zou kunnen kaderen en vaak dus met halve objekten zou komen te zitten of achteraf op computer zou moeten croppen en dan weer scherpte zou verliezen. Alleen bij exact 300 mm zou hij dan beter zijn maar bij alle andere mm kan je beter de 100 400 hebben.

canonmen 27-12-2010

Tja wat zal ik zeggen , een dijk van een lens .
Gebouwd als een tank maar wel wat zwaar .
Over onscherpte heb ik niets gemerkt maar aan de schuifzoom moest ik wel ff wennen .
Voor mij is het objectief zeer zeker 100 punten waard .
Ik gebruik hem veel in het veld en zeker in het begin moet je wennen aan de schuifzoon maar als je er eenmaal aan gewend bent wil je niets anders meer ,

janus2 06-09-2010

Ben zeer tevreden over de mogenlijkheden van natuur (vogels) tot het spotten van vliegtuigen uit de vrije hand
ik merk wel dat er snelheid en kwaliteits verschil is tussen mijn 30d en de 7d bij het experimenteren ook foto's van de maan gemaakt die zeer indrukwekkend waren dat ik de lens overmoedig op jupiter richte tot mijn verbazing waren de vier manen waarneembaar dit natuurlijk wel met statief en IS uitgeschakeld.

MartinDD 25-06-2009

Dit is een fijne lens om mee te werken.
De bediening is makkelijk.
Er zijn mensen die roepen dat de push-pull zoom even wennen zou zijn.
Ik kan dit niet onderschrijven.
Van meet af aan was ik gewend de zoom te gebruiken.

Lekker vlot en geen draaibeweging nodig.
Op de 40D met grip is dit een goed hanteerbaar samenstel.
De USM doet z'n werk snel maar nauwkeurig.
Ook de IS werkt gewoon goed.

Zolang er maar voldoende licht is, zal het objectief presteren!
Ik heb getwijfeld tussen de 100-400 en de 70-200 F2.8 IS met 2x extender.

Uiteindelijk de knoop doorgehakt en de 100-400 gekocht.
Het prijsverschil tussen de 100-400 en de 70-200 F2.8 IS ICM extender gaf hierbij de doorslag.

Alex en Annette 13-06-2009

Wij hebben deze lens nu 3 maanden in ons bezit en zijn heel erg tevreden. Op 400mm is uit de hand fotograferen nog altijd zeer goed mogelijk. Foto's zijn scherp, kleuren intens en natuurgetrouw. Goede contrasten. Erg bruikbaar voor natuurfotografie omdat de scherpstelling zeer snel is. Schuifzoom is in het begin wennen (met name door de ring waarmee de zoom wordt vastgezet) maar ook dit is voor natuurfotografie een plus. Je kunt sneller in- en uitzoomen dan met de draaizoom. Kortom: een aanrader!

phatom009 13-09-2008

Hallo, ik heb deze lens 2 jaar gehad en moet zeggen dat ik ook een Canon 24-105 4.0 L lens heb beide was voor mij een goed combinatie (i.c.m. Canon 5D), maar over de 100-400 mm lens was ik toch minder tevreden. Ik miste vooral veel kleur en scherpte (met name op 400mm welke ik ca. 90% gebruikte). Inmiddels heb ik een Canon 70-200 2.8 IS L lens aangeschaft en moet zeggen dat deze veel mer kleur en scherpte heeft dan de 100-400mm.
Voor het 400mm werk heb ik een Canon 400 2.8 L (zonder IS) aan geschaft maar deze lens is in geen enkel opzicht vergelijkbaar met de 100-400mm (gewicht, prijs, snelheid van scherpstellen, kleur, contrast, scherpte).
De 100-400mm is goed hanteerbaar en i.c.m. de IS zijn lange sluitertijden nog goed te doen, maar mijn advies koop een 70-200 2.8 met IS en je zult veel meer waar (en veel mooiere foto's) voor je geld krijgen (eigen ervaring).

Derk2006 07-06-2007

Echt een geweldige lens, als aanvulling op mijn 70-200. Voordelen:

- Degelijk qua bouw en bediening
- Schuifzoom handig voor snel zoomen maar ik was dit wel al gewend vanaf mijn eerste zoomlens in 1976!
- IS, mijn eerste lens met, en al snel onder de indruk
- Past staan in mijn tas naast 70-200.
Nadelen:
- Niet al te lichtsterk
- Zoominstelling (slip) vergt nogal wat gewenning
- In de scherpstelstan 1.8 meter zoekt de lens soms lang naar scherpte.

Tegen deze aanschaf zat ik al een tijd aan te hikken, maar ik heb er nog geen milliseconde spijt van. Veel handiger en bruikbaarder dan een vaste telelens.

remco18s 20-02-2007

Afgelopen zaterdag de lens aangeschaft en tot nu toe geen spijt gehad! Trof in de binnenstad van Amersfoort een brand aan in een schoenenzaak en had alles bij me dus meteen uitgeprobeerd.
Wat een scherpte zeg! En wat een afstand kan hij overbruggen met die 400mm. Daardoor mis ik de 2.8 70-200 niet meer maar het zou wel makkelijk zijn die lichtsterkte....

De USM is lekker snel en strak en de scherpte is perfect als je weet hoe je er mee om moet gaan! :)
De schuifzoom moet je echt aan wennen. Draaizoom is makkelijk maar is bij deze lenzen niet mogelijk.

johan43 19-10-2006

prima lens. Helaas op sommige sites genoemd als niet al te scherp. Ik heb hier
echter geen problemen mee. Volgens mij is een oorzaak hiervan dat men inzoomt
en de lens vasthoud bij de scherpstelring terwijl de voorste (vaste) greep
hiervoor bedoeld is. Indien men tijdens het fotograferen de lens aan de
scherpstelring beetpakt en maar iets verschuift, dan is er inderdaad kans op
onscherpte. De eerste dag met deze lens wel iets onscherpe foto's, maar na
aanleren om de lens gewoon bij de voorste greep beet te pakken, prima foto's.
(dieren, vliegtuigen enz.) In schemering wordt het wat lastiger, daar de lens
niet zo erg lichtsterk is, maar gewoon overdag: uitstekend.
Ook er om denken om bij het fotograferen van bewegende beelden de image
stabiliser op standje 2 te zetten.
De lens is stevig uitgevoerd en goed afgewerkt, voorzien van twee standen voor
wat betreft de scherpstelafstand, te weten vanaf 1,8 meter en 6,5 meter. Indien
de lens op de stand 6,5 meter gezet wordt is de scherpstelling snel genoeg,
daar de lens het eeste stuk (1,8 tot 6,5 meter) overslaat.
Geen problemen met het fotograferen van overvliegende vogels, vliegtuigen enz.