Pioneer AVIC-F930BT

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pioneer AVIC-F930BT op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,5

juurlink 28-11-2015
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Hallo ik heb de pioneer avic 930bt nu een maand in bezit plus punten geluid is goed ziet er goed uit usb aan sluiting gebruik gemak

Maar regelmatig kompleet de weg kwijt hij weet niet meer waar je bent bijvoorbeeld opnieuw de motor starten even 10 minuten wachten voor dat hij het signaal opnieuw oppakt helpt niet ook is hij mijn usb stick met muziek kwijt eruit halen en dan opnieuw er in drukken vindt ik raar ik heb net een andere navigatie bestelt ik ben er klaar mee

djieahr1 29-11-2015

Ik heb ook steeds problemen met een verdwaalde navigatie. ALs je ergens vreemd bent en je wil wegrijden, dan eerst tien minuten wachten voor ik verbinding heb. Bovendien zit de navigatie vaak een paar honderd meter rechts van waar ik mij bevind.
Heb inmiddels weer een Tomtom gekocht, helaas niet ingebouwd.Een mooie zeer uitgebreid model GO 6100. Geweldig apparaat.

djieahr1 22-07-2013
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Ik heb de 940 BT in mijn nieuwe auto. Ik had gedacht voor zo'n duur navigatie veel meer te krijgen. ik had een simpeler TOMTOM van 200 euro en die heeft veel meer mogelijkheden. Spraakherkenning mis ik en ook de snelheid met daarbij een melding dat je harder dan de snelheidslimiet rijdt. etc. Ik had nooit verwacht dat dit niet op een ingebouwd systeem zou zitten die 5 x zo duur is. Valt me dus erg tegen.

mino123 17-07-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Ik heb de Pioneer AVIC-F930BT nu ongeveer 10 maanden in gebruik. Het gebruiksgemak vind ik zeer slecht.Ik zou dit apparaat niet aanraden. Zie onderstaande review commentaar.

Geluid: Prima

Radio: Nadat in eerste instantie de ford dealer de radio ontvangst niet goed kreeg. Is het na 4 keer terug te zijn geweest bij de garage nu prima in orde in mijn Ford Focus van 09-2011. Het radio gedeelte vind ik prima in orde.

Navigatie: Zeer irritant: Bij elke start moet je op OK drukken op de kaartweergave te starten. Er is geen optie om dit uit te zetten. Alsjeblieft Pioneer haalt dit er uit!. Het starten met navigeren is verder nogal omslachtig. Je moet een aantal keren opties bevestigen voordat je kan starten. Ik zou veel liever zien dat het systeem zo snel mogelijk start met navigeren en als ik dan extra opties wil hebben, dat ik daar dan wat extra voor moet doen. Verder graag de mogelijkheid om direct naar het centrum van een plaats te navigeren. Zeker op vakantie een onmisbare optie als je een stadje wilt bezoeken en je geen naam weet van een straat in het centrum.
Op lange ritten gaat er iets mis met de gyroscoop functie en wordt de plaatsbepaling zeer onnauwkeurig. Ofwel het ding raakt de weg kwijt en ik vervolgens ook.
Ook mis ik een automatische kaart zoom optie: Uitzoomen op snelwegen. Inzomen bij afslagen en in de stad.

USB: Het duurt heel lang voordat het apparaat start met het afspelen van muziek vanaf een USB. Het lijkt wel of de USB stick bij elke start helemaal opnieuw wordt ingelezen. Verder gooit de AVIC-F930BT bij het toevoegen van muziek de volgorde door elkaar. Sorteren op alfabet is geen optie. Zeer storend. Ook de limieten qua aantal folders en nummers. Dat is toch niet meer van deze tijd.
Aanraakscherm: Werkt niet altijd goed. Respons van touch-screen is matig. Soms meerdere keren aanraken voordat er iets gebeurd.

Carkit: Werking is prima. Enige minpuntje is dat bij een telefoonwissel (als mijn vrouw in de auto rijd) de carkit de volgende keer dat ik weer alleen in de auto zit, deze niet automatisch opnieuw connectie maakt met mijn telefoon. Dit moet ik elke keer handmatig doen en je merkt het pas als je gebeld wordt. En nog een minpunt: je kan niet een lijst met favoriete nummers vastleggen.

Video/DVD: Het video gedeelte is waardeloos. Ik heb problemen met het afspelen van video bestanden en bepaalde (originele) DVD's. Ik heb nu bijvoorbeeld geen geluid als ik de UMOJA DVD van Blof afspeel. Wel in het menu, maar niet als ik daadwerkelijk een nummer afspeel. Dat is nu juist waarom ik de video optie in mijn auto gebruik: Voor het geluid van muziek DVD’s. Contact hierover gehad met Pioneer maar zij kunnen/willen mij niet verder helpen en verwijzen mij naar een update op de website en geven daarbij aan dat het nog niet bekend is wanneer er een update komt. Slechte service Pioneer, dat kan echt veel beter.
Ook heb ik problemen met het afspelen van video vanaf een SD kaart en USB stick. Kortweg komt het er op neer dat geen enkel bestand wordt afgespeeld. Het systeem geeft de melding: niet alle bestanden kunnen worden afgespeeld. Ik heb ter test verschillende formaten en coderingen gebruikt (H264, MPEG4, avi, WMV). Ik heb voor het coderen zowel van het programma Handbrake als Freemake Video Converter gebruik gemaakt.

Kortom een update is zeer gewenst!

Niki74 12-09-2012

hallo, ook ik heb sinds een paar maanden deze f930bt. Twee dingen vallen mij op, wat ook hierboven wordt omschreven...

1. Ook ik ervaar de navigatie als slecht! Bij het ingeven van een bestemming raakt hij van de wijs, en stuurt mij niet via de snelweg naar de snelste bestemming maar via (de weg ernaast) een net naast de snelweg gelegen binnendoorweg. Zo snap ik er niets van, maar zeker ook deze f930bt niet.

2. Het afspelen van videobestanden is inderdaad een ramp. Er wordt gezegd, en zo ook in de gebruiksaanwijzing, dat je via een usb/sd kaart video's kan kijken. Maar dit geldt alleen voor zeer beperkte bestanden en moet aan allerlei eisen voldoen (niet groter dan, aantal frames, enz.

Al met al verwacht ik een update van pioneer, die in dit geval zeker GRATIS moet zijn. Er is namelijk sinds juli een update, maar weet niet eens zeker of ook deze problemen zijn opgelost.

Ik hoor graag verder van anderen of via pioneer.

Eelco van Vliet 16-07-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Ik ben zo langzamerhand een ervaren gebruiker van meerdere Pioneer systemen, waaronder de AVIC-D3BT, de AVIC-F910 en in mijn laatste auto de 930.

Je merkt dat men bij Pioneer nou niet echt eebn lijn volgt in bedieningsgemak en ook zomaar dingen weer anders indeelt en verplaatst. En niet altijd ten goede.

Allereerst maar de pluspunten:

De geluidskwaliteit is zeer goed
De geluidsinstellngen zijn prima, equalizer, instelbare subwoofer en volume aanpassing om bronnen qua geluidssterkte aan te passen
De carkit is voor mijn doel prima, lekker ook dat hij (in tegenstelling tot de 910) het telefoonboek automatisch overneemt.
Het system werkt behoorlijk veel sneller dan de 910 en de D3
het scherm is goed afleesbaar
De bediening is redelijk logisch
Het afneembaar front is lekker klein.

tip: markeer de binnen zijkanten waar het frontje ingaat met wat rode electratape, zodat door het raam duidelijk zichtbaar is dat het frontje mist. Als het front in de radio zit zie je er niks van.

Nu zijn er helaas ook de nodig minpunten

Mp3 afspelen van de SD kaart werkt niet goed. De afspeel volgorde in sommige mappen is soms niet goed. Dan begint hij bij nummer 11 en dan 3. Terwijl het ID goed staat en ik het zelfde MP-3 archief voor zowel de 910 als de D3 als de Iphone gebruik en daar geen problemen met de volgorde heb.
Ook ziet hij nummers die niet meer op de kaart staan

Bij het invoeren van een bestemmingsadres vraagt hij tot 2x toe een bevestiging wat irritant is. Doe gewoon maar navigeren en maak een button om de huidige route de editen.

Sommige icoontjes zijn niet heel erg logisch, zodat een handleiding nodig is om niet vaak gebruikte functies op te zoeken.

Al met al best tevreden, maar zou graag zien dat Pioneer een update uitbracht om de laatste bugs eruit te halen. En een kaartupdate zou zo langzamerhand welkom zijn. Een premium leverancier als Pioneer zou het beter moeten doen in de nazorg !

Robert SSSS 26-06-2012

Geen aanrader

Apparaat ziet er op het eerste gezicht mooi uit maar als je hiermee wilt navigeren neem dan een kaart extra mee!
Bij het instellen van een adres vraagt hij om bevestiging op een landkaartje of ik die plek bedoel (dat weet ik dus niet!)
Ontvangst van de radio is uitermate slecht.

Pluspunten:
* Zeer goed geluid.
* Werkt heel mooi samen met I-Phone muziek/video.
Minpunten:
* Zeer slechte radio ontvangst
* Slechte navigatie - geen steden overzicht bij lange
routes
- onnauwkeurig bij 2 afslagen na
elkaar
- plaatsen en straten in Friesland
wisselend in fries/nederlands
- flitscontrole verdwijnt bij
inzoomen.
*Carkit - Herkent de telefoon niet automatisch.
- Als je bij gesprek begin te snel op volume
min drukt dan verbreek je het gesprek.

Jordy19 25-04-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Heb de pioneer nu ongeveer een weekje nu. Hierdoor heb ik nog geen duurzaamheid ingevuld omdat me dat niet van toepassing leek. Ik heb deze radio in laten bouwen in mijn Volkswagen Polo bij de autogarage. Goed systeem!

Geluidskwaliteit:
Goede geluidskwaliteit, veel meer mogelijkheden aan instellingen dan mijn oude Volkswagen RCD310 radio.

Beeldkwaliteit:
Goede kwaliteit, alleen jammer dat deze geen .avi-bestanden afspeelt. Even converten naar .mp4 en ze doen het! Nog een nadeel is dat er geen video's kunnen worden gekeken tijdens het rijden. Dit is wel veilig, maar als er meerdere mensen in de auto zitten is dit natuurlijk wel handig als het wel zou kunnen. (Even nagelezen en het is zelfs verboden om video's tijdens het rijden voorin de auto te kijken, weet niet of dit in NL geldt).

Mogelijkheden:
Genoeg mogelijkheden om alles naar wens in te stellen, POI's, AV, Telefoon, het werkt allemaal correct, m'n mobiel (nokia n97 mini) werkt goed met het systeem.

Ook handig is even registreren op de pioneer website. Dan kun je flitspalen van europa op je sd-kaartje zetten en op je navigatiesysteem laten weergeven.

Een USB-Stick met genoeg geheugen is ook zeer handig, gewoon inpluggen in je opbergkastje en dan heb je muziek genoeg! Een optionele ipod-kabel werkt ook naar behoren!

Gebruikersgemak:
Gewoon goed, niets op aan te merken, werkt zoals het hoort, makkelijk om een snelkoppelingmenu aan te maken!
In het begin vond ik het scherm wat aan de lichte kant voor als het 's avonds was. Maar ik ben er 3 dagen geleden achtergekomen dat als je je lampen aanzet (ik zelf heb ook dagrijverlichting) dan gaat de felheid van het scherm omlaag en gaat de navigatie in nachtmodus.

Vormgeving:
Mooi uiterlijk, en altijd handig om zelf de kleuren van je knoppen in te stellen.

Al met al een goede koop! Snap niet waarom anderen negatief zijn :)

Reviewer2.0 29-03-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Waardeloos systeem. Radio-ontvangst is slecht in Ford Focus 11-2011. Al 4 keer bij de dealer geweest. Antenneversterker geplaatst, software vervangen, instellingen gewijzigd. Nu iets beter resultaat, maar nog steeds op 538 wegvallende stereo, kleine storingen, plotseling 0,1 seconde op een andere frequentie ontvangen.
Respons van touch-screen is matig. Beter in navigatiesysteem Avensis hiervoor. Keuzemenu's zijn onbegrijpelijk.
Scroll systeem (fingerslide) bij selectie snelkoppelingen werkt niet goed. Beeldscherm is niet gevoelig genoeg.
Al met al een miskoop geweest. Ik verlang weer terug naar het navigatiesysteem in m'n Toyota. Ik had deze redelijk blind gekocht, vertrouwend op de kwaliteit van Pioneer. Dit heeft toch een flinke deuk opgelopen.
Het apparaat is ook geschikt voor digitale radio-ontvangst. Dit is in NL niet beschikbaar, maar wel in de VS. Het lijkt wel of het apparaat daarop gebouwd is en dat er weinig aandacht is besteed aan analoge ontvangst.

E.D36 25-03-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Dit systeem had ik samen besteld met mijn nieuwe volkswagen golf. Het uiterlijk, puur zich buitenkant is netjes en overzichtelijk, alleen de volume knop is aan de klein kant, zeker als je wat grotere vingers hebt. De knoppen links onder zijn erg handig zodat je waar je ook bent in het menu altijd je muziek een nummer vooruit/achteruit kunt zetten. Verder, het frontje links onder is afneembaar. Tevens had ik hier een subwoofer van Pioneer op aangesloten en het geluid is vol/diep (instelbaar voor elk oor).
Inhoudelijk: Het menu is als je start overzichtelijk. Je hebt hier dan de keuze uit Navigatie, muziek en instellingen. Alleen als je eenmaal in de muziek zit moet je altijd weer terug en ik vind dat persoonlijk wat omslachtig.
Het apparaat werkt snel (sneller dat een standaard volkswagen golf rns-510, die is langzaam). Om een indruk te geven, stel je toetst een straat in in je navigatie gedeelte, als je rustig letter voor letter typt kun je gewoon doortikken.
Al met al uiterlijk/werking een mooi apparaat met zijn aandachtspunten. Echter, diefstal beveiliging daar lijkt pioneer een broertje dood aan te hebben. Het front is weliswaar afneembaar alleen voor een paar pond zo weer te bestellen. De 4 schroeven waarmee dit systeem "vast" zit gaat het de dief ook niet heel erg moeilijk maken. Als je om een reactie vraagt van pioneer dan geeft deze aan erg tevreden te zijn met het afneembare front en verwijst verder naar de dealer wat natuurlijk erg jammer is. De dealer geeft aan dat zij wel bezig zijn dit beter te beveiligen omdat de cijfers, zeker met dit systeem, aangeven dat meer dat 2 van de 3 geleverde systemen gestolen worden bij eerste nieuwe aanschaf/inbouw.
Dit kan dus een mooi systeem zijn, maar het advies zou zijn dit niet te kopen.

collodi 13-03-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

jammer, systeem bij mijn nieuwe auto gekocht maar moet helaas concluderen dat dit een miskoop is. ongemakkelijk apparaat, moeilijke instellingen, geen regelmatige kaart- en flitsupdates.
denk met weemoed terug aan mijn simpele TomTom !

niet kopen, kijk even bij de nieuwste TomTom inbouw systemen !

bramoneer 14-01-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

systeem aangeschaft als vervanging gestolen RNS (VW); moest van leasemij een systeem met frontje. navigatie kaartje was wennen; alles kleiner, maar na een tijdje gaat dat wel goed. schaal wordt niet direct aangegeven op scherm; kun je wel redelijk aanpassen; tijdens aanpassen zie je welke schaal toegepast wordt.
Telkens meer knoppen ter bevestiging bij naviagtei is irritant. werkt verder goed met goed geluid en instelmogelijkheden.
ECHTER: ontvangst radio is rampzalig; dit komt volgens INTEC (=installateur) door softwareprobleem in Pioneer; dit probleem doet zich vooral voor na diefstal blijkbaar. heeft te maken met verschillende antennes (radio/navigatie etc) heb nu een aparte antenne op voorruit, echter nog slechtere ontvangst. Pioneer schijnt dit probleem erkent te hebben en zou in januari 2012 met een software-oplossing komen. Van deze oplossing zijn de verwachtingen niet al te hoog gespannen. Als dit niet door Pioneer opgelost wordt probeer ik gebruik maken van garantie en verwacht ik dar systeem teruggenomen wordt.

mino123 16-01-2012

Beste Bramoneer,

Je review geeft precies weer wat ik ook ervaar.Wat een ellende met het bevestigen van je route. Ook het annuleren is omslachtig vind ik. Daarin was mijn columbus (RNS510) een stuk prettiger in gebruik.

Wat betreft de radio ontvangst, daar heb ik een andere ervaring mee. Over een software probleem doen verschillende verhalen de ronde. Mijn ervaring is dat de garage dit op een hardwarematig (andere antenne, bedrading, versterker) heeft opgelost. Helaas pas wel nadat ik 4 keer terug ben geweest. Ik rij nu een ford focus uit 09-2011.

Oplossen kan dus wel.

Ad Vorst 30-03-2012

Mijn F9310BT heeft dezelfde problemen, slechte radio ontvangst en meestal geen TMC ontvangst, dus geen file meldingen!! Hoe is de oplossing van jouw dealer
i.v.m. de nieuwe aanstuitingen?

Anton62 12-06-2012

Ik heb hier hetzelfde probleem met mijn Pioneer AVIC-F930-BT: slechte FM ontvangst, geen TMC en totaal GEEN MW-LW ontvangst.
Mijn dealer kan het probleem niet oplossen.
De dealer van mino123 heeft het probleem wel opgelost.
Wat heeft hij precies gedaan?

Guido1970 13-01-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Heb er helaas 2 gekocht, 1 doet het momenteel niet meer en wordt hopelijk gemaakt. De 2e doet het nog wel.

Nav;

De nav is je vaak kwijt en dan moet je hem zelf vertellen waar je bent?!

Carkit;

Als je met 2 personen of meer de auto gebruikt dan moet je als de andere bestuurder zijn telefoon als laatste heeft aangemeld zelf je telefoon verbinden!
Met een echte parrot hoeft dat niet die pakt gewoon het toestel dat hij als eerste ziet. Erg vervelend! Pioneer Firmware update!

Samsung galaxy S een zeer gangbaar toestel toch koppelt deze maar 2 minuten daarna is de verbinding verbroken, bel nu dus handheld. Heb zakelijk de goedkoopste gewone parrot en ja die werkt natuurlijk wel. Ik hoop dat ik de bekeuringen bij Pioneer mag indienen, Pioneer software / firmware update NU!! HELP!!

Geluid;

Perfect!!! maar begint wel laat te spelen eerst moet de "PC" opstarten.

Genoemde problemen voorgelegd aan Pioneer, ik doe niets fout maar het apparaat heeft deze beperkingen, ze kunnen niet voor ieder "wissewasje" firmware updates maken lieten ze weten. Op de site staat echter nog geen enkele software- update. Misschien sparen ze alle problemen op, komen ze met firmware update nadat mijn 2e privetoestel ook is overleden?...

pioneer master 08-01-2012
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Heb het systeem als vervanging van affabriek systeem.
zeer veel mogelijk heden zelf usb harddisk worden ondersteund.
telefoon werkt veel beter omdat er nu een parrot module in zit.
navigatie en radio tmc ontvangst zelfs met kleine minie antenne op dak.
Super systeem heeft nu in meerdere auto`s gezeten.
keer op keer kom ik hier op terug.

mino123 10-01-2012

Beste Pioneer master, mooi dat je zo tevreden bent met dit systeem. Ik deel deze mening zeker niet. Ook niet als ik dit systeem met juist de affabriek systemen vergelijk. Ik had hiervoor een Columbus (RNS510) af fabriek en moet zeggen dat het systeem vele male prettiger in gebruik was.
Kan je wat meer toelichting geven over welke af fabriek systeem je hiervoor hebt gebruikt? Ook geef je aan dat je dit systeem al in meerder auto's hebt gebruikt. Dat vind ik vreemd aangezien dit systeem nog geen jaar op de markt is. Vergis je je niet in het type systeem?

s0012823 10-12-2011
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

NIet echt tevreden over dit produkt. Knoppen op het apparaat drukken niet lekker in (geen echte klik), en zijn klein. Het touchscreen is ongevoelig, je moet behoorlijk hard drukken. Navigatie naar adres wordt gevolgd door nog 3 vragen of het OK is. Er zit geen automatische geluidsaanpassing in relatie tot de snelheid op. (echt een gemis). Bij telefoongesprekken miniscule buttons op het scherm om op te hangen. Radio heeft geen goede ontvangst. Opstarten traag, navigatie ziet er niet mooi uit. Geen aanrader, ik zou 'm zo weer willen inwisselen.

mino123 03-01-2012

Bijna helemaal mee eens met deze review. Absoluut geen aanrader. Ik mis het automatisch zoomen van de kaart.
@Pioneer: Wanneer komt er een firmware update?

Wat betreft de radio ontvangst: Na drie keer terug te zijn geweest bij de dealer is de ontvangst perfect. Het ligt dus vooral aan de aansluiting in de auto. Pioneer geeft verkeerde informatie aan de dealers.

passie77 07-11-2011
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Het is het allemaal net niet bij deze radio. Ik snap werkelijk niet dat Pioneer zo'n radio durft te maken.

Super groot display en alles mega klein weergegeven. Radio ontvangst is ronduit slecht te noemen. Carkit functie laat nog flink wat te wensen over, zoals het niet herkennen van contactpersonen uit m'n gsm en je radio niet zachter kunnen zetten als je gebeld wordt. Hij gaat automasisch wel zachter maar niet zacht genoeg.

Ben zeer ontevreden over dit ding. Wat mij betreft geen Pioneer meer.

NetworkGuru 29-10-2011
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Op zich een prima vervanger als je RNS (VW) uit je auto is gejat. Prima compleet systeem met afneembaar frontje en dat is het grote voordeel van dit systeem.

Navigatie
Navigatie werkt prima, scherm is goed duidelijk en de nogelijkheden zijn ook prima, zowel voor het incvoeren van een nieuwe bestemming als tijdens het rijden. Alleen er komen we gelijk een paar kleine nadelen in het gebruiksgemak tevoorschijn. Allereerst zijn de knoppen op het touchscreen niet al te groot. Ik had ervoor een RNS510 en die knoppen waren net wat groter en dat was wel fijn voor het invoeren. Ten tweede, als je een adres hebt ingevoerd, dan moet je tot 3x op OK drukken. Eerst voor het adres, dan voor de plek op het kaartje en dan voor de gekozen route. Hallo, 95% van de keren zijn die 2e en 3e keer eigenlijk blind OK, maar als je dan met je dikke vingers een keer mist (gebeurt op het kaartje nog wel eens) dan kan je weer overnieuw beginnen. Ook is de volgorde van de meest recent gebruikte bekende punten echt een raadsel en ben je dus aan het zoeken.

Geluid
Gewoon prima

Radio
De AF op de radio, daar ben ik niet zo tevreden over. Kan ook liggen aan mijn antenne-kabel, die hebben ze niet zo subtiel losgemaakt bij het jatten van de voorganger. Maar toch.....Ook de RDS info is maar klein weerggeven en dat is een gemiste kans met zo een groot scherm ter beschikking

MP3
Voorop zit een mini-SD slot en ik heb daar een kaartje met de MP3's in zitten. Fijn om veel muziek bij je te hebben, alleen niet alle MP3's worden goed herkend. die paar MP3's die die dan niet herkend is niet een heel erg probleem, alleen dat die daarna de shuffle uitzet (na een onherkenbare MP3 of file gaat de shuffle uit en gaat tie verder met de volgende file), dat is erg onverwacht en soms wel erg vervelend. Ook de weergave van de tag info kan een stuk beter (mooier) als je dan zo een groot scherm hebt.

Telefoon
Op zich werkt de car-kit goed, alleen ik ben niet tevreen over het telefoonboek dat tie van mijn telefoon haalt. Nummers komen er kennelijk wel in, maar niet goed omdat ik in mijn telefoon +31 overal voor heb staan (ivm) regelmatig bezoek buitenland) en dat begruipt de Pioneer niet. Mooi crap, maar aangezien ik de carkit heb voor als ik wordt gebeld, is het vor mij niet de grootste ramp.....maar dat is niet voor iedereen zo.

Op zich een mooi systeem dus, maar de kleine knopjes, de vele malen op OK drukken en het begrip van telefoonnummer zijn welzeker minpunten. Ook dat Pioneer geen beschermhoesje voor het frontje levert vind ik een gemis.

Anoniem 10-10-2011
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Dit toestel mist adaptief volume, het automatisch aanpassen van het volume bij hard-zacht rijden. Weet je wel wat voor een aandacht en tijd het kost om èn het audio-volume, de navigatiestem èn de telefoon steeds weer in samenhang af te stellen op dit totaal autogebruikersonvriendelijke apparaat? Want je moet dan telkens via het touchscreen op een piepklein buttonnetje de geluiden weer harde of zachter zetten. WAARDELOOS! Dit is de meest elementaire comfort voorziening op een autoradio en die ontbreekt bij zo'n geavanceerd model. Het moest net als handsfree bellen verboden worden!

Jelleg 30-08-2011
Geschreven voor: Pioneer AVIC-F930BT

Nadat mijn RNS510 uit mijn VW was gestolen, moest ik op zoek naar iets nieuws. Bij voorkeur met afneembaar front (verzoekje leasemaatschappij). Aangezien ik niet iedere keer met een 6 inch frontje over straat wil, heb ik deze gekozen. Ik heb hem nu 4 maanden in gebruik, maar hij bevalt niet echt goed.

Navigatie:
De navigatie op zich is goed. De instructies zijn duidelijk. Heel irritant is, dat iedere keer wanneer je de set aan doet, je OK moet klikken voor de waarschuwing met aansprakelijkheid van Pioneer. Ook al was je geëindigd bij de radio. Dit is voor mij een reden om gebruiksgemak een 3 te geven. Met omleidingen komt ie vaak te laat. Nog een irritante: voor iedere instructie klinkt er een piep. Pluspunt is de rijbaan instructies. Is grafisch erg duidelijk.

Telefoon/carkit:
Ben ik niet tevreden over. Het bellen gaat goed, men verstaat mij duidelijk (via bijgeleverde externe mic.). Echter, als je aan het bellen bent, heb je niet de beschikking over je numerieke toetsenbord. Die is "uitgegrijsd". Je kan dus niet door een keuzemenu van je voicemail (toest 1 voor ...., toets 2 voor...) of fileinformatie. Hierover contact opgenomen met helpdesk Pioneer. Die gaven aan dat je dit maar op de telefoon moet doen. Ja, hallo, daarvoor heb ik geen geïntegreerde carkit! Dit werkte op mijn VW navigatie een stuk beter. Ik bel met een HTC toestel (desire HD), dat paren via bluetooth gaat goed. Mijn vriendin belt via een andere GSM. Het is helaas niet zo, dat zodra ik dan weer ga rijden, hij automatisch weer mijn telefoon vind. Je moet dan iedere keer weer handmatig verbinding maken. Het systeem onthoud dus het laatst verbonden toestel, ook al ga je de volgende dag met een andere toestel op pad. Erg irritant. En nog een vervelend punt: je kan niet een lijst met favoriete nummers aanleggen. Je hebt alleen de beschikking over een lijst met laatst gekozen of ontvangen nummers. Dit is voor mij een reden om gebruiksgemak een 3 te geven.

Audio:
Over dit gedeelte ben ik redelijk tevreden. Je kan een USB stick aansluiten met MP3 bestanden. Dat werkt prima. Het geluid vind ik van een prima kwaliteit en je hebt ook de beschikking over een equalizer. Gebrande cd's pakt ie ook prima.

Schermindeling:
Een gemiste kans. Je beschikt over een groot scherm, maar je hebt aan de linkerzijde op het display een verticaal rijtje met knoppen. Die zijn nogal klein uitgevoerd. Je klikt heel makkelijk op de verkeerde en ze zijn moeilijk te lezen. Als klap op de vuurpijl verspringt de volgorde van knoppen ook nog eens wanneer je een toets hebt aangeraakt. Niet handig. Ondanks het grote scherm, is de tekst (van bijv. radiozender) erg klein uitgevoerd.
Je kan naar een volgend nummer of zender gaan door de knop met pijltoetsen, maar ook die is klein, je klikt dan soms per ongeluk op een knopje op het display. Dit geldt ook voor de volumeknop. Ook klein uitgevoerd, en je raakt dan snel één van de digitale toetsen op het display.
Uit de dit grote scherm hadden ze veel meer moeten halen. O.a. grotere en duidelijkere digitale knoppen. Vandaar een 5 voor vormgeving. Met zonnig weer is het scherm overigens slecht af te lezen, maar dat geldt voor meerdere merken.
Wat dan wel weer handig is, is dat je zelf een home scherm kan maken met snelkoppeling. Dat heb ik maar gedaan om zo snel te kunnen switchen tussen navigatie, bellen en muziek luisteren. De snelkoppelingen kan je zelf bepalen en indelen.

Mogelijkheden:
Met een aanvullende kabel, is het mogelijk om de temperatuur van je airco en je parkeersensoren op het display te zien. Dit is bij mij geïnstalleerd en werkt goed (behalve dat je weer als eerste langs de pioneer waarschuwing moet als je de auto gestart hebt, ik wil dan meteen de gegevens van de sensoren zien als ik achteruit rijd). Het afnemen van het frontje linksonder werkt goed. Is ongeveer 6 x 1 cm. Vandaar een 6 voor mogelijkheden. Niet meer door alle eerder genoemde beperkingen. Je moet wel opletten dat je het frontje niet kwijtraakt, bij mij is ie al bijna een keer in de wasmachine belandt nadat ik hem in een broekzak had gedaan.

Conclusie:
Een systeem waar het gebruiksmak ver van achterblijft. Carkit functionaliteit schiet voor mij te kort. Tenminste, als ik hem vergelijk met zijn voorganger die ik had. Ben je dat niet gewend dan valt het misschien mee.
Het benutten van de grote van het display is een gemiste kans, hier had meer gedaan mee moeten worden.
Het afspelen van audio werkt prima, maar de bediening gaat omslachtig via te kleine knoppen.

Kortom, ik had er meer van verwacht, zeker van een merk als Pioneer.