Mio Spirit 695 LM

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Mio Spirit 695 LM op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

bigmike1 26-10-2014
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

Heerlijk toestel, heb hem donderdagmiddag gekocht en vrijdagmorgen meteen mee op reis genomen. Zeer accuraat met verkeerssituaties zowel in binnen als buitenland. Fijne rustige voicebegeleiding waardoor je heerlijk ontspannen rijd. Klein minpuntje, zelf aan denken na installatie PC herstarten anders werkt de software niet goed bij Windows 7 en helaas geen USB kabeltje meegeleverd.

arjoderoon 27-10-2014

bijzonder dat je de verkeersinformatie zo accuraat vindt. Ik heb alleen maar gehad dat de melding die ik kreeg nergens op sloegen. Er zouden werkzaamheden zijn waardoor ik beter een omleiding kon nemen: ik heb de melding genegeerd en heb niets gemerkt van vertraging.

Later nog een keer: een file of vertraging door werkzaamheden. Er was helemaal niets te zien.

Maar goed, ieder zijn ding..

Enpassant 03-02-2014
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

Uitstekend toestel. Ben ermee door Duitsland en Tsjechië gereden. Zowel op snelwegen als op kleinere wegen en in steden een duidelijke, anticiperende navigatie. Kaartbeeld is helder en extra routeaanduidingen zijn dat ook. Gesproken tekst (tekst to speech) is opvallend goed. Het komt heel natuurlijk over. TMC werkt ook goed en is mooi geïntegreerd in de aanwijzingen. Vormgeving is lekker strak. Betaalde met wat pingelen 135 euro en daar zitten dan levenslang gratis TMC en kaartupdates bij. Heel gunstige prijs/kwaliteit verhouding derhalve. Installatie van software op Windows 7 was nog even zoeken, maar is in tegenstelling tot andere berichten op internet geen probleem. Kwestie van rechter muisknop, Eigenschappen en Compatibiliteit. Met de Vlaamse taal is er ook de aangename Vlaamse vrouwenstem van Ellen. Met een hoop (motor)lawaai op de Autobahn is het luidsprekertje soms wat iel. Alles bij elkaar echter een heel goede keus.

Jack-1974 01-09-2013
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

Voordelen:
- zeer veel opties voor een in verhouding lage prijs
- goede vacuum nap voor op de voorruit
- favorieten en recente bestemmingen makkelijk te benaderen
- flitspalen (verboden in Frankrijk) staan standaard niet geinstalleerd in Frankrijk

Nadelen:
- bij luid geluid niet even zuiver
- de mannenstem zegt "doorrijken" ipv "doorrijden" (bij een rit van 1500 km iedere 20 km deze melding, wordt op een gegeven moment vervelend)
- in Frankrijk verschillende instellingen geprobeerd (kortste -snelste - gemakkelijkste route), maar leidde toch veel over smalle wegen, soms parallel aan een ruimere D-weg

In juni gekocht en op vakantie even goed kunnen testen. Voorheen had ik een TomTom XL, maar die was gejat uit m'n auto. Het was wel even wennen om over te stappen van merk, maar uiteindelijk ben ik wel tevreden.

Als ik een vergelijkbare navigatie van TomTom zou kopen was ik zo'n 150 euro duurder uit geweest.

rako23 05-08-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

heel slechte navigatie route wil niet snel zoeken
bij herbereken is ook niet goed laat lang wachten
er zijn vier routes die je kunt kiezen maar die zijn
ook waardeloos hij wil alleen via binnendoor dat is heel vervelend en kost alleen maar benzine en drukte.
ik heb spijt van deze navigatie nooit meer een mio
tomtom is de beste.

Officiele reactie van Mio Technology Europe 03-09-2012

Geachte Rako23,
Kan het zijn dat u 'snelwegen vermijden' aan heeft staan? Dat zou verklaren waarom uw Mio alleen binnendoor rijdt. Met vriendelijke groet, Mio Webcare.

arjoderoon 04-08-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

heb sinds kort deze gloednieuwe mio in mijn bezit. Mijn eerste ervaringen ermee zijn nog niet positief en dan ben ik er nog niet eens de deur mee uit geweest. ik kan dus alleen over gebruiksgemak iets zeggen, de rest volgt later nog (hoop ik).
In de korte handleiding staat dat de mio eerste 8 uur thuis aan de thuis lader moet om volledig opgeladen te worden. Ik heb de mio op een thuislader aangesloten maar ik krijg niets te zien op de mio dat deze aan het laden is. Ik weet dus niet of er wel iets gebeurt.
Omdat ik hier een vraag over wilde stellen, ging ik op zoek naar de klantenservice. om te kunnen mailen (dacht ik) moet je eerst je aankoop registreren. Dat wil ik wel gezien de lifetime map updates die erbij zitten. alleen, als ik me wil registreren krijg ik een hele lijst met producten waar ik uit kan kiezen. De mio 695 is blijkbaar nog zo nieuw, dat deze er niet tussen staat. Ik heb hem maar geregistreerd als een 685, ervan uitgaande dat de 695 de opvolger daarvan is.
Eenmaal geregistreerd dacht ik een emailbericht te kunnen sturen, maar helaas. Die vlieger gaat niet op.
Mio (klantenservice)blijkt geen emailadres te hebben of deze althans niet zomaar te vermelden(maar mio is wel op facebook en twitter te vinden). Via Facebook heb ik dan maar een vraag gesteld. Ik krijg snel een reactie terug met de belofte dat ik die dag nog gebeld zou worden als ik mijn telefoon nummer zou geven.
Dat heb ik gedaan maar het is inmiddels een aantal dagen later en ik heb nog niets gehoord. Ik heb er de dag erna nog een bericht achteraan gestuurd met de vraag of het klopt dat ik niet gebeld ben. Als reactie krijg ik terug dat ik zo spoedig mogelijk gebeld wordt. Dat was afgelopen vrijdag. Gisteren, maandag, had ik nog niets gehoord. Wellicht hebben Mio en ik een andere interpretatie van 'zo snel mogelijk' maar er is bij mij wel een bepaalde verwachting gewekt.
Ik heb vanochtend (dinsdag) dan een facebook bericht terug gekregen van Mio.
Daarin geeft Mio aan dat het klopt dat er geen icoontje verschijnt als het apparaat aan de oplader ligt (en dus ook geen melding geeft dat het aan het laden is of dat het klaar is met laden). Een detail maar wel iets dat ieder modern apparaat gewoon heeft.
Verder is nu het apparaat wel te kiezen bij registratie voor Mio Advantage. Alleen kan ik mijn registratie van een mio 685 met het serienummer van mijn mio695 niet ongedaan maken. Ik kan nu dus nog niet mijn Mio 695 registreren. Jammer.
Ik heb het apparaat nu wel aan de pc gehangen. Dat ging niet direct goed maar toen deze aangesloten was kon ik ook de mogelijkheden van Mio more desktop gebruiken. Daar zitten een hoop mogelijkheden in!
Het updaten naar de nieuwste kaarten ging heel makkelijk.
De optie van de route planner in Mio More desktop snap ik alleen nog niks van.
Ik heb nog geen route kunnen plannen. wat ik ook probeer: ik krijg geen resultaat. Zoeken op trefwoord, adres of postcode helpt niet. Daarbij helpt het ook niet dat er niet staat hoe je het in moet tikken. Dat kan nog beter.

Tot zover mijn bevindingen tot nu toe... Zondag gaan we het apparaat voor het eerst gebruiken op de weg. We zullen zien hoe dat gaat, dat is uiteindelijk toch waar het apparaat voor dient.

Update:
net terug van vakantie kan ik ook een oordeel geven over de navigatie: deze is goed al snap ik sommige dingen niet.
ook zijn er een dingen die beter kunnen.

De navigatie is duidelijk, de gesproken instructies zijn ook goed te verstaan. de bediening is eenvoudig en het opzoeken van adressen ging ook prima.

In tegenstelling tot mijn (antieke) nuvi 275 heeft deze mio snel een gpsfix.

bij het starten krijgen je 4 route opties: snelst, goedkoopst, makkelijkst en kortst. Daar zit ook direct een punt dat ik niet snap. op de route die wij gingen rijden was de snelste route 1011 km en 9:32 uur.
De goedkoopste route was 1004 km en 9:28 uur. Dan snap ik niet waarom de snelste route niet sneller is....
Wellicht dat ze daaar bij Mio antwoord op kunnen geven.

Verder past het apparaat snel de route aan als je een afslag mist. Verder is het ook zeer accuraat in het weergeven van de maximale snelheden. Ik heb erop gelet en echt exact op het moment dat ik langs een bord kwam met de nieuwe toegestane snelheid, veranderde deze ook in het scherm van de Mio. Wel klopte de snelheid van de mio een aantal keer niet.

het apparaat beschikt ook over gesproken straatnamen. dat klinkt leuk maar de nederlandse stem die franse straatnamen uitspreekt heeft niet heel veel nut omdat deze nauwelijks herkenbaar uitgesproken worden. wellicht dat dit met nederlandse straatnamen beter gaat.

dat was het. ik ben overall dik tevreden met het apparaat.

arjoderoon 04-08-2012

3 toevoegingen:
1. via het facebook account van Mio heb ik iedere keer wel goede reacties gekregen.

2. 1 ander "plus" punt: de Mio navigeerde mij zelfs over de camping waar ik stond. blijkbaar stonden die straten ook in de kaarten...

3. in tegenstelling tot de plaatser van de andere review had ik geen enkel probleem met het updaten van de mio via de bijgeleverde software. Ik had enkel moeite met het plannen van een route via deze software, dat zou ik dan ook afraden. het plannen via de mio zelf gaat een stuk makkelijker.

arjoderoon 27-10-2014

update 27-10-2014:
over de berekening van de 4 route opties schreef Mio aan mij het volgende:
De snelste route wordt berekend op basis van de snelste gemiddelde snelheid op die route. In jouw geval kan je dus op het grootste deel van de route gemiddeld harder rijden.

De goedkoopste route daarentegen zal een lagere gemiddelde snelheid opleveren. Daarnaast hebben tolwegen of veerboten op de route ook effect op de uiteindelijke berekening.

dat vind ik nog steeds een onduidelijke uitleg overigens.
Omdat ik daarop nog gereageerd heb, kreeg ik nog onderstaande aanvullende uitleg:
"In dit geval is het inderdaad verwarrend dat de snelste route qua tijd langer is dan de goedkoopste route.

Normaliter zou de snelste route daadwerkelijk korter moeten zijn qua reistijd. Daarbij kan het wel mogelijk zijn dat het totaal aantal kilometers van deze route hoger is dan het aantal kilometer van de goedkoopste route. Dit komt door de eerder uitgelegde berekening van de gemiddelde snelheid op dat traject (bijvoorbeeld: via snelwegen kan je voor een langere tijd aaneengesloten harder rijden dan op provinciale wegen). "

Officiele reactie van Mio Technology Europe 03-09-2012

Geachte Arjoderoon,
Als de Mio laadt, ziet u een batterijtje met een bliksemschichtje rechts bovenin het display en lichten de knopjes 'Hoofdmenu' en 'Parkeerknop' oranje op. Als u de lader eruit trekt, ziet u een batterijtje met streepjes die aangeven hoe vol hij is en gaan de lampjes bij 'Hoofdmenu' en 'Parkeerknop' uit.
We hebben wel een e-mailadres voor Webcare. Het is niet toegestaan het op Kieskeurig te noemen.
Mocht u liever een stem hebben die geen straatnamen uitspreekt (bijvoorbeeld om te gebruiken in het buitenland) dan kunt u die onder 'Instellingen' - 'Taal' - 'Stem' wijzigen. Er zijn ook twee Nederlandse stemmen die geen straatnamen uitspreken. Met vriendelijke groet, Mio Webcare.

marcver 03-08-2012
Geschreven voor: Mio Spirit 695 LM

Heel slecht. Zowel de service als de opzet van het product. Software installatie blijft errors geven en link met GPS werkt niet. Op de website is heel weinig info van deze GPS te vinden, enkel om accessoires of updates bij te kopen wel. GPS geeft melding van dringend registreren blijkt dat dit enkel voor proeflicensie te zijn voor een gps die ik niet heb(truck). Dat vind men bij MIO normaal. Gebruiksgemak is lecht tov TOMTOM. Ik moet verschillende handelingen doen bij vertrek en stop, eb het zijn altijd dezelfde. Bij TOMTOM is op en afzetten, 1 toets voldoende. Er zweven rond deze ene GPS wel 5 codes en serienummers die allemaal als belangrijk gemerkt zijn . Van gebruiksgemak gesproken. Voor mij nooit meer MIO. Na 1 maand koop ik terug TOMTOM. Moet iemand gratis nieuwe MIO hebben?

rako23 04-08-2012

hallo,zo horen bent u niet tevreden.ik wil het graag
van u over nemen wat is u contact gegevens.
graag hoor ik van u.
mvg,roy