Microsoft Surface Laptop Go 3 - Intel Core i5/16GB RAM/256GB SSD - 12.4 Inch Touchscreen - QWERTY - Platinum - Reviews

• Best Reviewed feb 2024
  • Test panel 8.5 feb 2024

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Microsoft Surface Laptop Go 3 - Intel Core i5/16GB RAM/256GB SSD - 12.4 Inch Touchscreen - QWERTY - Platinum op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

InterFred 10-02-2024

Mooie dunne laptop die lang meegaat op 1 batterijlading

Na het ontvangen van het pakketje met daarin deze Microsoft Surface Laptop Go 3 , heb ik deze snel uitgepakt en aan de bijgeleverde oplader gelegd. Na het volledig opladen en het aanzetten viel mij al snel wat op : wat een fijn beeldscherm. Mooie en zeer heldere kleuren. Ook het touchscreen werkt goed al viel mij wel iets “storends” op : als ik met m’n vinger over het scherm wrijf , is er een kort een klein sleepspoor zichtbaar. Dit geprobeerd om in de instellingen uit te kunnen zetten maar helaas deze instelling niet kunnen vinden. De vingerdruklezer reageerde erg goed.
Alles liep lekker vlot , zelfs als ik meerdere programma’s tegelijk gebruikte. Nu is dit wel vaker het geval bij een nieuwe laptop dus ik weet niet of dit op langere tijd nog steeds het geval is. Deze laptop kort kunnen testen voor Review.nl (nieuwe testers kunnen zich hier ook inschrijven)
Wel een aanrader ook al ben ikzelf meer fan van een (wat) groter beeldscherm.

Pluspunten

• Vingerafdruklezer
  • Dun en licht
  • Accuduur

Minpunten

• Touchscreen laat spoortje achter

Klaas 09-02-2024
Microsoft Laptop Go 3 - 12.4 inch - Intel Core i5 - 16 GB - 256 GB
Een hele fijne laptop in gebruik
Handig formaat, handig om overal mee te nemen en te gebruiken.
Gebruik buiten is minder prettig door het gladde spiegelende scherm. De helderheid komt daarbij iets tekort. Spiegelend scherm heeft niet mijn voorkeur.
Best wel snel om mee te werken. Ik gebruik alleen office en internet, geen games.
De accu houdt het redelijk makkelijk een hele werkdag vol.
Ook een fijn toetsenbord dat goed en snel reageert op de aanslagen.
.......

Pluspunten

• Formaat
  • Snelheid
  • Robuuste bouw

Minpunten

• Scherm spiegeling
  • Prijs

Richard 08-02-2024
Dit was een erg leuk laptop om te gebruiken. Ik vond de beeldverhouding erg leuk als ik naar 2 documenten tegelijk keek. Het is echt de beste manier om aan een computer te werken. Het toetsenbord voelde goed aan. De vingerafdruklezer was ook gemakkelijk te gebruiken.

Pluspunten

• Geweldige Aspect-verhouding
  • metalen frame
  • vingerafdruklezer

s*************@g******** 07-02-2024
Mooi kleine krachtige laptop, voor een betaalbare prijs. Teat hem nu maar heeft een lange accu duur. Handige magnetische oplaadkabel. Inlog via vingerafdruk werkt niet zo goed.

Pluspunten

• Compact
  • Krachtig

Minpunten

• Vingerafdruk om in te loghen werkt niet altijd

G************@g******** 06-02-2024

Verrassende krachtpatser in een klein jasje

En dan komt er een doosje binnen wat er heel verzorgd uitziet. In het doosje zit een klein, doch zwaar laptopje, die kwalitatief zeker goed aanvoelt. De laptop kan dmv een meegeleverde magnetische adapter opgeladen worden wat erg handig en slim doordacht is. De pre installatie is niet helemaal ok maar het was voldoende om de laptop te testen. Het beeld is zeer helder te noemen en bleef met tegenlicht ook goed zichtbaar. Het geluid is meer dan goed te noemen, dit was echt boven verwachting. Touchscreen reageert heel prettig en fungeert ook als vingerafdrukscanner. De I5 processor icm een snelle SSD en voldoende RAM geheugen, maakt de laptop bruikbaar voor de wat zwaardere games en kon zelfs een zware benchmark aan. Kortom, een waardig krachtpatsertje en geschikt voor veel doeleinden!

Pluspunten

• Magnetische adapter
  • helder beeldscherm
  • goed geluid

Minpunten

• Redelijk zwaar voor een kleine laptop

Karin 123 06-02-2024
Een kleine, lichte krachtpatser.

De laptop is heel handig in gebruik. Hij weegt niet veel en je neemt de laptop makkelijk mee.
Het werken met de programma's voor dagelijks gebruik is snel en gemakkelijk. Je kunt vele programma's open hebben staan zonder iets te merken met betrekking tot de snelheid.
Het toetsenbord werkt fijn, lichte aanslag en elke aanslag is raak.
Pas als ik een 3D-programma slice of een video edit moet de laptop werken. De snelheid wordt dan minder, hij wordt warm en de ventilatoren moeten hard werken.
Kortom het is een laptop voor dagelijks gebruik en fijn om mee te werken. Voor zware programma's zou ik een andere laptop zoeken.

Pluspunten

• Gewicht, de laptop is licht in gewicht.
  • Vele programma's kunnen open staan.

Minpunten

• Video renderen gaat traag.
  • Het toetsenbord is niet verlicht.

Rinaldo 01-02-2024
Voor review.nl heb ik deze laptop een aantal weken mogen testen.

Als eerste ben ik te spreken over de verpakking van de laptop. Deze is erg minimalistisch en compact. De laptop is erg dun en heeft een mooi design. De kwaliteit van de behuizing is erg degelijk en ik denk zeker dat deze lang kan meegaan. Met zijn gewicht van 1.13 kilogram is hij zeer makkelijk mee te nemen. En ik hem dan ook elke dag bij me gehad. De accu gaat lang mee en je kan er makkelijk een dag mee doen met standaard kantoor gebruik. De laptop heeft een USB-C port en daarom is deze makkelijk aan te sluiten op een docking station om de porten uit te breiden.

Het 12,4 inch scherm met 1536x1024 resolutie is niet slecht. Alleen had de resolutie wel wat hoger gemogen. Ook reflecteert het scherm wel in het licht. Het touchscreen was onverwacht wel een toevoeging. Door de kleine bezel is deze goed te gebruiken en voelt dit heel natuurlijk. Ik begon het ook steeds vaker te gebruiken.

De Intel Core i5-1235U is snel en in combinatie met het 16GB LPDDR5 RAM geheugen loopt de laptop nooit vast. Snel wisselen van applicaties en de laptop is altijd responsive ook start deze heel snel op.

Ik zou deze laptop zeker aanraden aan familie en vrienden.

Pluspunten

• Touchscreen
  • Intel i5 Processor
  • 16GB Geheugen

Minpunten

• Lage resolutie

Samantha 30-11-2023

Krachtige lichtgewicht laptop

Ik heb deze laptop een aantal weken mogen testen voor Review.nl.
Bij het uitpakken verbaasde mij het gewicht/stevigheid en uitstraling gelijk.
HIj heeft een mooi design met zijn licht metalen behuizing, vind het soms alleen wat moeilijk open te krijgen. Dit komt omdat hij erg dun is en er geen inkeping zit voor je vingers.
Doordat hij maar 1,13 kilo weegt is het de ideale laptop voor onderweg!
Zeker gezien de accu een dag lang meegaat bij gemiddeld zakkelijkgebruik.
Let wel als je echt films/games gaat kijken gaat het wel sneller met de accu.
En doordat hij zo dun en klein is past hij makkelijk in een handtas, wat hem erg praktisch maakt.
Ondanks de grote engewicht is dit een redelijke krachtpatser met zijn Intelcore I5 processor, en kon ik tegelijk werken in meerdere Office en Excell applicaties.
Wat ik zelf erg fijn vond aan deze laptop is het pixelsense touchscreen. Merk dat je deze gaande wel steeds meer gaat gebruiken i.p.v. het touchpad, die overigens ook prima werkt.
Beeld is scherp en mooi van kleur, en het geluid valt zeker niet tegen.
Opladen duurt ongeveer 2,5 uur als hij leeg is. Bekabeling hiervan is fijn door de magneet aansluiting minder kans op kabelbreuken.
Tevens iets dat mij echt is opgevallen aan deze laptop is dat hij erg stil is, dit is echt ontzettend fijn werken en zeker een groot pluspunt.
Al met al een prima laptop, die indeaal is voor onderweg, stil, snel, oftewel een echte aanrader!

Pluspunten

• gewicht
  • klein handzaam
  • touchscreen
  • mooi design
  • krachtig

Minpunten

• 2,5 uur opladen
  • 1 usb

s***************@o********** 30-11-2023

Zeer goede werk laptop

Een geweldig laptop met sterke prestaties, geschikt voor werk en entertaiment.
Ondanks zijn kleine format , kan je zeker uren mee aan documenten werken, , muziek luisteren , foto's bewerken. En als er tijd is voor rust, lekker naar de film kijken.
Laptop is preinstaleerd en het afronden en personaliseren is snel en makkelijk.
Apparat is stil, fijne toetsenbord, vingerafdruk herkening. Met een aanraking ben je ingelogd.
Baterij duur naar tevredenheid. Het houd bijna een dag vol. Oplader is ook licht wat betreft de gewicht. Passende format en makkelijk mee te nemen.
Videokaart vind ik ook naar tevredenheid. Heldere kleuren, snel.

Pluspunten

• krachtig
  • licht van gewicht

Trudy 29-11-2023

kleine, handige krachtpatser

deze laptop mocht ik enkele weken testen. De laptop is door zijn beperkte afmeting en zeer lichte gewicht zeer makkelijk mee te nemen bv naar school of als je een gesprek op locatie hebt. Een volledig opgeladen laptop gaat tot 15 uur mee. Ook de oplader is heel erg handig met een magnetische aansluiting en een mooi lang snoer maar ook licht van gewicht. De laptop levert een goede prestatie en speelt filmpjes perfect af en in een prachtig beeldscherm. Ook het geluid is geweldig voor zo'n klein apparaat. Het toetsenbord is handig te bedienen en de toetsen zitten niet te dicht op elkaar zodat je goed de ruimte hebt voor je handen. Ik vind de prijs wel wat aan de hoge kant, maar ik denk dat als je hem dagelijks meeneemt naar je werk of school dat dan de prijs juist wel heel mooi is. Ik verwacht dat de laptop wel tegen een stootje kan maar ik zou er wel een hoesje omheen willen als ik hem mee zou nemen. Het beeldscherm is maar een halve cm dik!! maar echt heel erg stevig. De laptop produceert totaal geen geluid dus ook in bv bus of trein is deze prima te gebruiken. al maken de toetsen dan weer wel wat meer geluid als je deze gebruikt. maar je kunt ook het beeldschermtoetsenbord gebruiken waarvan je het aanraak geluid kunt uitzetten. Kortom; een kleine, handige krachtpatser met een chique uitstraling!

Pluspunten

• licht gewicht
  • magnetisch oplaadsnoer
  • helder scherm en prachtig geluid
  • lange gebruiksduur batterij
  • mooi design

Minpunten

• 1 usb aansluiting

Ronald Houtman 29-11-2023

Degelijk. Goede extra's. Bovenal licht en compact

O9p zoek naar een compacte laptop voor mijn werk als adviseur, kwam ik deze Go-3 tegen. En nog mooier, via Kieskeurig/Reshift heb ik de mogelijkheid gekregen hem eerst een paar weken te testen. Eisen die ik had waren: (1) compact en licht om hem makkelijk mee te kunnen nemen en (2) toch goed qua prestatie voor mail, Word, Excel, PowerPoint, e.d.
En is hij bevallen? Zeker, meer dan dat.
Om bij het eerste te beginne, ik vind dat de Go-3 zich onderscheid in formaat en gewicht. Je neemt hem makkelijk mee. Toch is het lekker werken. Toetsen hebben een fijne drukweerstand en zijn niet te klein. Ben ik thuis, dan leg ik hem wel aan een groter scherm en extra toetsenbord/muis-combi Betekent wel dat daarmee de poorten vergeven zijn: via adapter HDMI-naar USB-c is de USB-c poort bezet. Blijft de USB-A over, in mijn geval nodig voor de zender van mijn muis/toetsenbord.
Tweede punt, de prestaties. Goed, geen bijzonderheden. Deed wat hij moest doen, ik denk te danken aan de Intel i5, 8 GB RAM en snelle SSD. Maar ook weer geen krachtpatser. Daar was ik overigens niet naar opzoek. Is gelijk een stuk duurder.
Dan de bonus. Batterij ging goed lang mee. En moet je laden, dan in ieder geval een fijne, kleine lader met magnetische aansluiting. Is toch een zorg minder als je voeding als een struikeldraad ligt naar een te ver afgelegen stopcontact.
Mooi scherm met als extra dat het een prettig werkende touchscreen is. Ook een plus is de vingerafdruk gevoelige aan/uit-schakelaar.
Kortom: geslaagd in gewicht en formaat en voldoet voor mijn werk.

Pluspunten

• licht, net iets meer dan 1 kg
  • touchscreen
  • fijne toetsaanslag en niet te kleine toetsen

Minpunten

• slechts 1 USB-c en 1 USB-a aansluiting

Dunet 27-11-2023

Bij deze mijn rieview over de MSL- Surface Laptop Go 3.
Ik vond het fijn deze Laptop te mogen testen via Rieview.nl
Het is een mooi afgewerkte laptop. Een stevige kunstof behuizing.
Een fijn licht te bedienen toetsenbord en mousepad. Het thatch screen heb ik niet veel gebruikt. Maar bij aanraken werkt het zoals het zou moeten denk ik.
Het beeldscherm is 12,5 inch. En zeer duidelijk en scherp. Ook de instelbare verlichting is top. Mooi af te regelen naar ieders wens volgens mij. De MSL. Is handzaam en de batterij gaat lang mee. De oplaattijd
Is mooi kort. Er zit een compacte lader bij met een prettige stekker voor in de Laptop. De opslag is 237 GB. Ik weet niet hoe dit verdeeld word maar is overzichtelijk in Systeem / opslag te zien. Ook is het fijn dat Microsoft de koppeling aangeeft met mijn andere toestellen. Dat scheelt weer in de installatie. Al met al een mooi klein apparaat.

Pluspunten

• Mooi beeldscherm
  • Klein
  • Handig in gebruik

Minpunten

• Te weinig ingangpoorten

David van Gelder 23-11-2023

Maatje voor onderweg

Ik mocht deze laptop testen en heb daarbij met name gekeken of hij bruikbaar is als ik onderweg ben met mijn camper.
Ik vindt het echt een maatje voor onderweg, Hij is niet te groot en weegt nog geen 1130 gram.
De combinatie van touchpad en aanraakscherm werkt heel intuïtief. Ik heb gemerkt dat ik regelmatig wisselde tussen die twee. Het werkt soms heel handig om niet met je cursor ergens naartoe te gaan, maar om het aan te wijzen.
Het scherm is goed bevallen, ook al kan het geen HDR-video aan. Ik heb enkele uren achter elkaar achter het scherm gezeten zonder problemen.
Het geluid dat ik met spotify kreeg vond ik opvallend goed. De microfoons heb ik getest met de Skype-testservice. Toen ik de boodschap insprak stond achter mij een TV aan. Ondanks dat kwam de ingesproken boodschap duidelijk terug.
De accuduur viel me wat tegen. Er wordt een accuduur van 15 uur gebruik gesuggereerd, maar bij mij was de accu na vijf uur voortdurend werken al gedaald tot 20%. Het opladen vanaf 6% duurde ongeveer 2,5 uur. Natuurlijk is de accuduur afhankelijk van het gebruik en ik denk dat hij voor mijn doel voldoet.
De laptop komt zonder handleiding of instructies, maar installeert zichzelf op het moment dat je hem opent. Dat werkt zonder problemen.
Daarbij wordt ook een app geïnstalleerd waarmee je alle informatie over je laptop kunt vinden. Het nadeel vind ik dat die alleen werkt als je een internetverbinding hebt en als de laptop werkt.
De Bluetooth-muis die ik gebruik heb ik ook aangesloten en die werkte zoals ik het gewend ben.
Alles bij elkaar een laptop om mee te nemen met de camper met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Pluspunten

• Makkelijk mee te nemen
  • Combinatie Touchpad en aanraakscherm
  • Mooi geluid

Minpunten

• Batterijduur korter dan gesuggereerd
  • Handleiding alleen op de laptop

javaneyk 20-11-2023

ruimte voor verbetering wat betreft de batterijduur

Gedurende enkele weken heb ik de Microsoft Surface Laptop Go 3 mogen ervaren, met een gewicht net onder de 1,13 kg. In die periode heb ik uitgebreid getest door verschillende software, waaronder autocad, Photoshop en het volledige Microsoft Office-pakket, te installeren om de laptopprestaties te evalueren. Opmerkelijk genoeg presteerden alle applicaties uitstekend, zonder enige problemen met de algehele performance. Het beperkte gewicht en het 12-inch scherm deden geen afbreuk aan de functionaliteit van deze laptop.

Wat betreft de batterijcapaciteit, kan ik zeggen dat deze redelijk is. Tijdens het gebruik van Microsoft Teams was de batterijduur als volgt: om 09:00 uur stond de batterij op 94%, een uur later was dit gedaald naar 69%, wat neerkomt op een verlies van 25% in slechts één uur. Later op de dag was de batterijstand om 13:45 uur 36%, om 14:15 uur 23%, en om 14:22 uur zelfs 20%. Op dat moment schakelde de laptop automatisch over naar de batterijbesparingsmodus. Na het opladen was de batterij om 15:45 uur weer op 37%, en om 16:22 uur zelfs op 99%. Mijn ervaringen met de batterijduur en het snelle opladen komen dus niet helemaal overeen met wat de fabrikant aangeeft.

Desondanks is de laptop aangenaam licht, heeft een mooie afwerking van verfijnd metaal en beschikt over een handig touchscreen. Over het algemeen ben ik tevreden met de prestaties, maar er is ruimte voor verbetering wat betreft de batterijduur.

Pluspunten

• klein formaat
  • laag gewicht
  • goede presetaties

Minpunten

• batterijduur

Ling 20-11-2023

Het is een lichte laptop en het formaat lijkt op een grote tablet. Het ligt niet zwaar op je schoot. De batterijduur is heel goed. Deze gaat wel 15 uur lang mee. En de oplaadtijd is ook erg snel. Je kan alleen niet zien wanneer het opladen klaar is. Het lampje blijft de hele tijd op de kleur wit staan, ook als de batterijduur 100%  is. Ik heb het liever dat het lampje eerst rood van kleur is en daarna  wit van kleur is als hij is met opladen. Over beeld- en geluidskwaliteit ben ik zeer tevreden over. De kleuren zijn scherp en heel helder. Ik heb het product al een paar dagen mogen testen en ben er heel tevreden over.

Pluspunten

• licht van gewicht
  • kleine formaat
  • heldere kleuren

Minpunten

• Kleur lamp oplader blijft de hele tijd wit