Asus K75VM-TY096V

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus K75VM-TY096V op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Stingray454 30-08-2014
Geschreven voor: Asus K75VM-TY096V

Heb deze laptop nu bijna 2 jaar. Ik vind het opstarten traag duur zo'n anderhalve minuut. Misschien ben ik te ongeduldig. Het beelscherm vond ik heel goed maar nu vergeleken met een nieuwe laptops goed. Je moet er alleen goed voorzitten de kijkhoek is nogal klein. Het geluid is goed voor een laptop. Voor de rest zeer tevreden. Nooit problemen gehad.

Jan van Polanen 29-12-2012
Geschreven voor: Asus K75VM-TY096V

Een impressie van de K75 na een maand gebruik:
Beeldkwaliteit 1600x900 pixels over een 17 inch scherm was een paar jaar geleden nog een 10 waard, maar als je het vergelijkt met de beeldschermen van een tablet of smartphone kan je er maar een 8 voor geven.
De geluidskwaliteit is prima voor een laptop maar het blijft wat lichter dan dat van een flatscreen TV.
We hadden al een Asus K72JR-TY159V (met i5) van Asus uit nov 2010 (toen 699 euro). Deze werd vanaf het begin al heet en slaat tegenwoordig nog wel eens af door oververhitting na een uurtje of wat. Ik heb de laptop open gemaakt maar kon stof blokkade of zoiets vinden. Misschien helpt het de koelgelei te vervangen. De i7 processor van de K75 zou meer energie verbruiken dus zou je een nog hetere laptop verwachten. Tot nu toe is dit echter geen enkel probleem. Vanaf het begin bleef de K75 koeler dan de K72. Onverklaarbaar maar ik ben er wel blij mee.
Qua snelheid merk je in dagelijks gebruik weinig tussen de K75 en de K72. Alleen als je Rise of Flight speelt of Il2 Cliffs of Dover draaien die op de K75 wel vrij soepel. Dit kan ook liggen aan de 2 Gb grafische kaart vs de 1 Gb kaart in de K72. Speel je geen spelletjes die grafisch veeleisend zijn, bezuinig dan en koop een i5.
Een grote pro van de K75 is het aluminium frame (zou degelijker moeten zijn), hoewel op het plastic frame van de K72 ook weinig aan te merken is. De K72 was wel moeilijk te (de)monteren.
De K75 heeft 2 USB3.0 poorten. Ik heb echter nog geen andere USB3.0 devices dus ik doe er nog niks mee. Helaas werken USB2.0 devices niet op USB3.0 poorten blijkt (waarom nu weer niet?). Van de 4 USB2.0 poorten op de K72 gebruikte ik er toch maar maximaal 2 tegelijk, dus in de praktijk maakt het niet uit. Er komt mogelijk nog wel een keer een toepassing voor USB3.0.
Alle hardware doet het, de software had echter wel aandacht nodig. Dit was op de K72 ook al zo. Je bent wel een paar dagen aan het upgraden voor alles een beetje stabiel werkt. Zelf nu klapt Internet explorer er dagelijks nog uit zonder veel foutmelding. Blijkbaar is de afdeling software installaties van Asus nog niet volwassen. Voor geinstalleerd is Windows 7. Windows 8 is meer voor tablets en smartphones vind ik.
Het 17 inch scherm gekozen om als TV vervanger te dienen en dit werkt prima. Een via nieuws groepen gedownloade 720p film kijkt prettig. 1080p wordt niet veel beter ivm met de K75 1600x900 pixels.
Verder was de keuze tussen Asus en Dell deze keer. Dell had een vrijwel identiek interieur en wel Windows 8. Echter de NL versie en we zochten naar EN versie. Verder had de Dell een plastic frame. Het toetsenbord van de Dell leek me wel wat prettiger. Ik heb liever wat ruimte tussen de toetsen. De Asus was iets goedkoper.
Een klein nadeel van de K75 tov de K72 is dat de uitknop boven de ESC knop zit ipv aan de rechtkant. Als ik een spel wil eindigen zet ik vaak per ongeluk de laptop uit waarna je je score kwijt bent!
En ik wil nog even bevestigen dat er ruimte is voor een tweede interne harde schijf. Dat is haast niet te vinden in de online specificaties. Dus als de eerste harde schijf vol zit komt er een tweede bij, solid state natuurlijk. Maar het kan wel even duren voor de eerste vol zit.
Samenvattend; we gebruiken de Asussen beide dagelijks en zijn zeer tevreden!
Ik hoop dat je er wat aan hebt.