Sennheiser HD 595

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sennheiser HD 595 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

petmirfin 23-06-2012
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Idd een geweldig geluid en een mooie vormgeving! Alleen de kwaliteit van materiaal is onder de maat. Ik heb hem nu 2 jaar en de koptelefoon begint te scheuren bij het harde plastic er zijn zelfs stukjes uitgevallen en daarom zit hij nu met tape aan elkaar. Sennheiser gemaild....voor 50 euro onderzoeks kosten mag ik hem opsturen. en van een coulance regeling hebben ze ook nog niet gehoord.Nogmaals ....hij heeft een heel goed geluid maar de rest....ach

Hobokop 23-04-2011
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Wat is dit een fantastische hoofdtelefoon!
Het geluid is werkelijk fenomenaal. Goed opgenomen (SA)CD's klinken als een klok (b.v. Peter Gabriel-4/Security op SACD). Slechte opnamen/masters vallen genadeloos door de mand (o.a. Beach Boys - Smiley Smile), je hoort werkelijk alles wat je niet wilt horen. Opmerkelijk: enkele CD's uit mijn collectie (o.a. Magna Carta-Seasons) klinken op mijn audiosysteem voor geen meter, maar komen pas tot leven met deze koptelefoon.

Met deze hoofdtelefoon maak je geen vrienden, want iedereen kan meeluisteren, vanwege het open systeem. Hij is dus vooral geschikt om alleen op de bank van goed opgenomen muziek te genieten.

Verder ziet het ding er mooi uit en lijkt, ondanks de wat wiebelige constructie, behoorlijk stevig.

Een aanrader!

sbbr 06-02-2011
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Naar aanleiding van een aantal reviews de HD 595 on-line gekocht. Het geluid is prima, echter de oorschelpen drukken nogal hard tegen je hoofd. Dit is nogal oncomfortabel. Doorom heb ik de koptelefoon weer terug gestuurd. Dus ga ik eerst maar eens een paar koptelefoons passen en dat wil iedereen ook aanraden om te doen voordat je een koptelefoon aanschaft.

Bass-v 16-09-2010
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

voor iedereen die van house/popmuziek zou ik deze koptelefoon afraden.. Ik heb m zelf gekocht om muziek mee te produceren (dance) maar daar is ie eigenlijk niet bruikbaar voor. Er zit totaal geen bass (lage tonen) in.

Helderheid is verder prima.. dus luister je klasieke muziek oid dan kan je deze gersust nemen!

Lars80 26-05-2010
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Als groot liefhebber van klassieke muziek kan ik jullie deze hoofdtelefoon van harte aanbevelen. De bas die in sommige reviews als the weinig wordt aangemerkt is perfect voor alle stromingen, van barok tot groot romantisch repetoire. Clavecimbel is geen gepingel en ook als er zang in de werken is klinkt het heel natuurlijk en ruimterlijk. Doen dus!

Root123 23-03-2010
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Deze koptelefoon heb ik ongeveer 2 jaar geleden gekocht.

Ik ben altijd erg sceptisch geweest over de wijsheid dat een koptelefoon "ingespeeld" moest worden, maar ben daar inmiddels van teruggekomen. Waar ik direct na de aanschaf lichtelijk teleurgesteld was over de geluidskwaliteit, ben ik na 2 jaar laaiend enthousiast over de kwaliteit van deze koptelefoon. Het lijkt wel alsof de geluidskwaliteit met het jaar beter wordt.

Momenteel heb is de koptelefoon op de volgende manier aangesloten: SACD speler -analoog -> home cinema receiver -analoog-> koptelefoonversterker. Het resultaat is fenomenaal. Een poging om hetzelfde kwaliteitsniveau te behalen bij een set met speakers zal je boven de duizend euro leiden, en misschien nog wel een stuk meer.

Mijn PC is ook aangesloten op de receiver (optisch), en daarmee speel ik ook regelmatig (lossless) muziek af. Ook erg goede kwaliteit.

Op dit prijsniveau is het werkelijk een fantastische prestatie.

Tennie 29-08-2009

Heerlijke koptelefoon.

Geluid:
Zeer zuiver, helder en niet te diepe bas. Een verademing om naar te luisteren (mijn vergelijk is een Sennheiser HD 437 (van 20 euro). Bij het (direct) inpluggen van de koptelefoon op mijn (Creative X-fi Xtreme Music) geluidskaart, klinken de hoge- en midtonen al heel erg helder, alleen mist er dan een diepere bas. Deze diepere bas heb ik weten te verwezelijken met mijn oude Pioneer versterker(maar dan ook weer niet te diep). Dit is ook niet verwonderlijk, want het is een high-end koptelefoon die wat meer versterking nodig heeft dan een koptelefoon met rond de 30 Ohm impedantie(Deze HD 595 heeft 50 Ohm). (Al hebben de HD 600 en HD 650 nog meer versterking nodig dan deze HD 595).

Bouwkwaliteit (op het eerste gezicht):
Het plastic waar de koptelefoon van gemaakt is lijkt op het eerste gezicht wat licht en breekbaar (zelfs in vergelijking met mijn 20 euro kostende HD 437). Maar het voordeel van dat hij zo licht is, is dat hij na 10 minuten niet meer op je hoofd te voelen is, terwijl de muziek zijn gang gaat.
De hoofdkussen op de bovenkant van je hoofd voelt ook zeer goed.
De draad is lang (3 meter) en lijkt zeer sterk.
De pluggen zijn verguld en stevig.
De ringen om mijn oren zijn zeer comfortabel.

Voor en nadelen van een open koptelefoon:
Een open koptelefoon houd in dat de achterkant van de speakers die naar je oren richten, open is. Dus het geluid gaat èn naar je oren, maar ook deels je omgeving op.
Voordelen van open koptelefoons zijn, dat het geluid er meer helder van wordt en de bas strakker en vaster wordt, dus voor sommigen mooier. Strakke bassen zijn vaak niet fijn voor de techno/hardstyle lovers. Maar een klassiek tot rock lover vind dit een verademing. (Voor de bas lovers zijn er dichte koptelefoons, zoals de HD 25 II)
Nadeel van een open koptelefoon is dat je gehele omgeving kan meegenieten. Ik heb het even getest en iedereen kan gewoon heel goed horen wat voor muziek/track je draait. Dus als je alleen maar thuis achter je pc zit (in een aparte kamer) en je draait daar muziek, dan zal je niet je vriendin/moeder wakker maken.

Conclusie:
Eeen super koptelefoon voor klassiek tot rock lovers.
Kwaliteit van het geluid is super met versterking en de kwaliteit van de constructie lijkt middelmatig tot goed genoeg en het draagcomfort is super.

Antoon 04-08-2009
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Een perfecte Sennheiser HD 590.
Goed geluid en draagcomfort.
Gewoon wat men van een High End hoofdtelefoon kan en mag verwachten--gewoon top--
P.S.wel veel problemen ondervonden bij bestelling op Hobo Hifi site, Veel beloven maar onjuiste sennheiser bestelling afleveren ..Hobo Hifi verstuurd, en de klant draait er voorop.,dus zéér slecht van Hobo Hifi.Dus u bent gewaarschuwd.!!
Groeten.Anton en Nelly

Merlijn 25-06-2009
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Goede draagcomfort, maar ik heb beter gekend.
Zeer mooi geluid... zuiver en helder; je kan echt alle details horen.
Ik ben erg tevreden.

yes112 13-03-2009
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Super ding. Half jaar in bezit. Zeer natuurlijke weergave van zowel hoog als laag. Totaal geen vervorming hoorbaar. Bas zeker voldoende aanwezig; zelfs diep te noemen (niet luid, maar sommigen vinden bas alleen mooi als het gepaard gaat met vervorming...)

chicolindo 13-03-2009

in 1 woord super

heb ook de sennheiser HD 205

voor mijn werkzaamheden als dj voor mij niets anders dan een sennheiser

wat een super kwaliteit!!!

Loempiaja 10-01-2009
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Aangezien mijn bovenbuurvrouw Armin van Buuren niet kan waarderen heb ik een paar dagen geleden deze koptelefoon gekocht.

Dit is mijn eerste echte hoofdtelefoon dus ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Maar ik moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben. Bij alle soorten muziek die ik tot nu toe geluisterd heb (trance, jazz, lounge, pop) hoor ik gewoon veel meer detail.
Ik was vooraf bang dat de bas tegen zou vallen, maar ook dit valt me 100% mee. Je voelt de bas weliswaar niet zoals bij een subwoofer, maar het klinkt veel zuiverder dan mijn Logitech Z-5500 speakers.

Nadeel is dat de slechte kwaliteit van sommige MP3's en online radio veel meer opvalt. Lossless klinkt daarentegen geweldig! En dat is bij gebruik van een onboard soundcard. Ben benieuwd hoe het zal klinken met een ASUS Xonar Essence of andere goede geluidskaart.

Als je geen behoefte hebt om jezelf uit te roepen tot audiofiel en je je niet druk maakt om een Hertzje meer of minder is dit gewoon een perfecte koptelefoon om van je muziekcollectie te genieten.

Hans Sas 01-01-2009
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Dit is een geweldige hoofdtelefoon. Heb hem gekocht nadat ik al geruime tijd de AKG 501 in bezit had. De AKG is ook een hele mooie hoofdtelefoon, heeft alleen 1 manco: erg weinig bas.

De HD595 is iets 'donkerder' in midden en hoog dan de AKG 501. Je zou ook kunnen zeggen: iets terughoudender. Dat wil niet zeggen dat je iets mist - de HD595 geeft juist prachtige details van opnames. Ook bij CD's die ik al lang ken, vallen me geregeld weer nieuwe details op.

Ik luister naar alles - van Bach tot Gnarls Barkley en alles klinkt mooi op de HD595. Een recente CD met opnames van Handel orgelconcerten klinkt bijvoorbeeld prachtig. Enige 'nadeel' is dat de HD595 zo ver doorlopen in de bas dat je ook het verkeersgerommel hoort van de omgeving van deze opname.

De HD595 loopt echter niet zover door in de bas dat de zeer lage bassen van Moby (Play) nog krachtig doorkomen. Je hoort ze wel, maar behoorlijk verzwakt. Dat is echter nogal extreem, voor het overige prachtige bas weergave van de Sennheiser.

Afwerking van de hoofdtelefoon is zeer goed - stevige en mooie materialen, zoals een leren hoofdband. Ik ben brildrager, maar heb daar geen last van bij deze hoofdtelefoon, hij zit heel lekker.

Klein minpuntje is de aansluiting - hij heeft standaard een 'grote' klinkaansluiting, met een verloopplug naar een kleine (3,5 mm) aansluiting. Dat vind ik niet zo handig. Maar voor mijn Creative Zen MP3 speler is de HD595 sowieso minder geschikt - deze kan hem niet goed aansturen.

Combinatie met de uitstekende hoofdtelefoon uitgang van de Marantz CD6002 is echter geweldig.

fr4545 14-11-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

ik heb 3 ervaringen met sennheiser, de eerste is volledig uit elkaar gevallen. was ook niet zo `n duure. de draden was ook een zwak punt. de 2 de was de hd 497, mooi geluid was ook nog wel vrij duur ik meen over de 70 euro. ik heb deze nu 1.5 jaar nu had ik de luidspaekers opgeblazen , ik gebruik hem bij een digitale piano ook heel intensief gebruikt, na verschillende sennheisers geprobeerd te hebben,(andere merken hadden ze daar niet) heb ik nu de hd 595. prachtig geluid, klonk net wat beter en sprankelender dan de goedkopere, dus wat betreft de duurzaamheid moet ik het nog afwachten. zal er wel voorzichtig mee zijn.

consument55 05-07-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Was in de winkel en hoorde eerst de AKG K 530, daar kwam ik eigenlijk voor door de positieve revieuws hier.

Maar toen ik deze hoorde was ik direct overtuigd! Het geluid klinkt naar mijn idee breder, dieper warmer, etc. Het is moeilijk uit te leggen maar bij deze had ik zoiets van WOW!

Ik vond hem ook beter zitten dan de AKG, die trok een beetje met de elastische band boven bij mij. Dit was niet af te stellen. Deze past perfect!

Je krijgt er ook een soort houdertje bij om hem aan tafels/bureaus op te hangen.

Duurzaamheid lijkt me prima, want de kabel zit met een plug erin, dus dat sloop je niet zomaar en is te vervangen. Ook earpads e.d. zijn over het algemeen bij sennheizer nog tientallen jaren later te krijgen.

M.Gerritsen 29-06-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

In het verleden altijd geluisterd via een sennheiser hd 580 en later de hd600. Beide uitstekende hoofdtelefoons. Op dit moment gebruik ik ultrasone HFI 700 en sinds kort deze hd 595.

Mijn indrukken zijn erg goed. De hoofdtelefoon zit zeer comfortabel en de vormgeving ziet er goed uit.

Het geluid is anders dan die van mijn vorige sennheisers. Het geluid is meer forward (ik houd persoonlijk wel van deze meer heldere afstelling). Bovendien werkt E.A.R. daadwerkelijk. Het geluid komt anders je gehoorgang (lees meer natuurlijk). Hierdoor ontstaat er een meer ruimtelijk beeld waardoor je ook zonder crossfeed langer kunt luisteren naar deze hoofdtelefoon. Het geluid is gewoon minder in je hoofd, soms zelfs erbuiten.
Ik prefereer deze sennheiser boven de 580 en de 600.

De bassen zijn goed, en diep, hoewel minder prominent dan die van de ultrasone, maar goed dat is dan ook een gesloten model. Dat maakt deze sennheiser ook minder geschikt voor de bassfreaks onder ons.

Over de duurzaamheid kan ik nog niets zeggen. Maar de schanierpunten lijken mij kwetsbaar.

dj3 04-03-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

De kwaliteit van deze koptelefoon wordt naar mijn mening zwaar overschat. Een paar weken geleden deze hd 595 gekocht. De 'voorloper' hd 590 heb ik ook in mijn bezit, maar jammer genoeg is daar het luidsprekergedeelte aan een kant stuk. Daarom heb de hd 595 maar aangeschaft.

Ik beluister muziek op een goede hifiinstallatie. De koptelefoon is daar op aangesloten. De hd 595 is duidelijk een andere koptelefoon dan de hd 590. Qua comfort en geluid verschillen de 2 nogal.

Het geluid van de hd 590 was/is prettig redelijk open, wat naar de achtergrond, heeft mooie klanken, is gedetailleerd en is ook qua comfort een prettige koptelefoon om op te hebben. De klank was bijna hetzelfde als mijn luidsprekers, behalve dat er iets meer bas uit de koptelefoon kwam. Ik vergat vaak dat ik een koptelefoon op had.

Het geluid van de hd 595 is meer direct, harder (komt met meer volume naar je toe), heeft geen voorkeur bepaalde tonen. Het klinkt wat dicht, gemoffeld (lijkt alsof er een deken omheen zit), wel groots en zwaar, niet echt subtiel. Alle muziek krijgt een bepaalde zwaarte mee en dat is niet wat je wil. Ik hoor wel een bepaalde kwaliteit in het geluid, maar het komt er niet goed uit. De helderheid en subtiliteit van de hd 590 mis ik in de hd 595. Die klonk wat losser en prettiger.
Wat me ook opvalt is dat het luisteren naar alle muziek bij de hd 595 bij mij overkomt als licht oninteressant, op een gegeven moment heb je er wel genoeg van. Qua comfort zit de hd 595 iets minder goed als de hd 590, door de hardere kussens en minder goed draaibare schelpen.

Positieve punten:
- Het uiterlijk, ziet er best wel luxe uit
- Dikkere kabel
- Stevige behuizing

Ik vind plezier in het beluisteren van muziek toch wel erg belangrijk en dat mis ik eigenlijk bij de hd 595.

(hoofdtelefoons laat ook altijd eerst lang inspelen, zeker wel 80 of 100 uur, ook bij de hd 595)

kees123 26-02-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Ik heb deze sennheiser een week gehad, vond hem mooi klinken, maar na een week ging hij al kapot. Ik heb hem toen geruild voor een AKG K 530 die er heel wat steviger uitziet en ook sprankelender klinkt! en dat voor minder geld.

R De Vries 12-02-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Na een waslijst aan hoofdtelefoons te hebben gehad (allen goedkoper segment <= 80 Euro) was ik toe aan wat fatsoenlijks. Met name door de ervaring die ik eerder had met Sennheiser van mijn aller eerste hoofdtelefoon, en de magere ervaringen met andere merken van mijn tussenliggende hoofdtelefoons, dus nu een Sennheiser.

Omdat de woonkamer zich minder laat lenen voor een dure geluisinstallatie (geluid zal niet optimaal zijn), de keuze gedaan om dan een goede hoofdtelefoon te kiezen voor het echte luisterplezier. Dus wat meer besteden voor goed geluid en draagcomfort, dan ik eigenlijk van plan was.

De eerste selectie op internet gedaan, wat mogelijke kandidaten waren. En uiteindelijk vanwege de positieve reviews, het oog laten vallen op dit model, de HD 595.

Met Peter Gabriel's Long Walk Home: Music From the Rabbit-Proof Fence in de jas naar de speciaal zaal om de nieuwe luisterpartner te ontmoeten. De CD leent zich uitstekend om details te beluisteren, en gelukkig het test exemplaar was prima ingespeeld. Ondanks het omgevingslawaai in de winkel (het is een open model hoofdtelefoon), al direct verbaasd over de detaillering. Direct afgerekend, en met de speciale rode uitvoering (ter gelegenheid van 60 jaar Sennheiser) onder de arm naar huis.

Direct ingeprikt op de Mac, en toch wat teleurgesteld. Laag blijft achter, hoog mist detaillering. Ingeprikt op de CD speler - en .... wat een verschil! Enorme detaillering, maar ook daar is de bas wat in de achtergrond. Bas is wel heel strak, maar te ver in de achtergrond naar mijn smaak. Tenslotte via een Toslink in de versterker (vanuit de Mac) - fantastisch geluid. Conclusie: hij heeft wel wat power nodig om tot volle kracht te komen. Misschien is het ook het inspelen wat eerder miste, maar voor luistersessies is een goede (voor)versterker wel nodig.

Detaillering is echt fantastisch. Het geluid kan volledig loskomen. En laag is niet overheersend, maar mooi en strak (hoewel ik de bas vaak wel een tikje terugdraai op de versterker).

Draagcomfort is uistekend. Soms wel hele dagen op achter de computer, en prima te doen. Uiteindelijk worden de oren wel wat warm na een paar uur, maar niet heet, of zweten.

En het is misschien al eerder gezegd: de bijgeleverde houder is erg handig.

Ook een aandachtspunt: het is een open hoofdtelefooon. Dus het geluid straalt erg goed uit, waardoor de omgeving op zelfde niveau meeluistert. Voor kantoor gebruik zou ik hem minder geschikt achten. Voor thuisgebruik geen bezwaar natuurlijk.

Tenslotte: ik gebruik hem dagelijks, muziek Apple Lossless formaat, via een Toslink naar de Denon AVR-1803.

Kamiel 05-02-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Dit is een bijzondere koptelefoon. Toen ik hem net in het bezit kreeg vond ik hem eigenlijk een beetje tegenvallen. Na alle verhalen hier en andere reviews had ik meer verwacht. Inmiddels heb ik een little dot II koptelefoonversterker op de kop kunnen tikken, en een oude SACD speler. Ik ben zeeer onder de indruk van de geluidskwaliteit. Gewone CD's en SACD's worden prachtig weergegeven. Beter dan een set boxen van EUR 500 per stuk. De detaillering is fantastisch, een warme bas is aanwezig, en het mooiste: hoe langer ik dit paar heb, hoe beter het lijkt te worden! Absolute aanrader voor de prijzen waarvoor het tegenwoordig wordt aangeboden.

Anton van der Kabel 18-01-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

De HD595 is qua geluidskwaliteit zoals hieronder al uitvoerig is omschreven: uitstekend. Ik heb/had hem nu ruim anderhalf jaar. Er zit helaas één nadeel aan: de kwaliteit kunststof is nogal belabberd. Al na een half jaar scheurde één kant van de hoofdbeugel vlak boven een schelp. Ook het kabelschoentje onder de schelp was na circa een jaar volledig afgescheurd. Nu na anderhalf is het hele ding letterlijk aan brokkelen en bungelen de schelpen los aan de hoofdbeugel. En dat terwijl ik toch echt geen headbanger ben. Ik heb vervolgens een veel goedkopere Sennheiser HD205 gekocht. Je weet dan pas hoe je de afgelopen jaren verwend was. Toch maar weer een nieuwe HD595 kopen......

mysticslayer 02-01-2008
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Ik was zelf op zoek naar een goede hoofdtelefoon en ben dus op mijn gemakkie gaan luisteren naar de diverse hoofdtelefoons. Uiteindelijk kwam ik bij de HD595 van Sennheiser waar ik van genoot. Op het moment dat ik deze op mijn oren zette was ik verkocht. Ik ben gek op audio. Ik luister practisch alleen metal en dat komt zeker ten goede in deze hoofdtelefoon.

Jazeker 25-10-2007
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Product nu een half jaar in huis, na veel gelezen te hebben op 't internet.
De koptelefoon is een open koptelefoon, ben je dus op zoek naar een koptelefoon zodat mensen buiten u niks horen overweeg deze koptelefoon NIET! Een open can hoofdtelefoon geeft een betere soundstage, een fijner geluid volgens meesten.
Als je een basshead bent, en dus vooral van overdreven veel bass houdt, (lees surround set met bass op +10) dan is dit ook niet de keuze.
Dit is een erg goede random hoofdtelefoon, hij draaid hoge en lage tonen uitstekend goed, ook is hij makkelijk te driven, geen dure extra benodigheden dus.

Het geluid, het is echt superkwaliteit, ik zit liever met men hoofdtelefoon op dan dat ik luister naar men dolby set van een aantal honderden euros. Ik gebruik hem voor alles, tv kijken, films, muziek, spelletjes..
Het allerfijnste vind ik hem bij films, het geluid is echt bioscoop waardig met deze koptelefoon, als er iemand om je heen zit is het amper te begrijpen dat die persoon het geluid wat jij hoort niet hoort..
De hoofdtelefoon zit ook enorm lekker, hij is goed verstelbaar, niet zwaar en zit gewoon goed om de oren..heb je erg grote oren (groter dan normaal ^^) dan raad ik deze hoofdtelefoon wel af, de kussentjes bij de oren lopen namelijk OM de oren heen, heb je te grote oren voor dit dan kan ik me niet voorstellen dat die lekker zit.

albert 63 06-07-2007
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

het is een superkoptelefoon het doet helemaal aan
mijn verwachting
het zit heerlijk op je hoofd ,goed verstelbaar lekker
zachte oorschelpen
het is zijn geld dubbeldwars waard ,erg degelijk,
fijn dat er ook een houder bij zit
ik raad hem iedereen aan.

Ivootje 01-03-2007
Geschreven voor: Sennheiser HD 595

Geluid is beter dan dat van goedkopere Sennheisers, maar bepaald niet zodanig dat je ervan van je stoel valt. Ik had echt meer verwacht van een koptelefoon van deze prijs. Ik had de 555 beluisterd en ging ervan uit dat de 595 nog wel beter zou zijn zonder te luisteren. Besteld op internet, dus voor redelijke prijs.

Hoofdtelefoon maakt aan de buitenkant bijna net zo veel lawaai als aan het binnenkant. De bedoeling van een hoofdtelefoon was voor mij nou juist.... tja, vul maar in. Hier heb ik verder geen referentie van, dus ik weet niet hoe dat bij andere modellen is.

Al met al niet wat ik ervan verwacht had. Zeker niet als je bekijkt wat ie kost!

Ivo