Ricoh Aficio SG 3110DN

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Ricoh Aficio SG 3110DN op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

pjmv 09-04-2013
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Ik heb deze printer vooral gekocht omdat ik niet vaak een kleurenprint nodig heb, maar op bepaalde momenten wel de mogelijkheid om iets in kleur te printen wil hebben.
Het voordeel van deze printer is dat de inkt niet of nauwelijks uitdroogt. En dat heb ik gemerkt! Ik heb een paar keer meer dan 2 weken niets geprint en toch komt de eerste kleurenprint er weer prima uit! Ik ben blij met dit ding!

kleinebeer55 03-01-2013
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Het heeft een tijd geduurd om deze printer te leren kennen.Gelukkig zijn er ook reviews waarbij je veel kan gaan opsteken.Een gelprinter was dan ook helemaal nieuw voor mij.Ik plaats het ergens tussen inkt en laser in.De snelheid van de laser en de kostprijs van de inkjet.De grondstof voor de gelprinter is zogenaamde ‘Liquid Gel’. Technisch gezien lijkt dit meer op inkt van een inktjet dan op lasertechnologie. Ricoh stelt dat gel een aantal significante voordelen biedt ten opzichte van inkt. Op verf gebaseerde inkten kunnen vlekken achterlaten op papier en zijn van nature niet watervast. De gel is gebaseerd op een onoplosbare fijne poederkleurstof, die niet in het papier doordringt, maar tussen de lagen vezels blijft zitten. Hierdoor fixeert de inkt goed en wordt voorkomen dan de kleuren vervagen. Gel is volledig resistent tegen water (ook op normale papiersoorten), is direct droog en heeft een lange levensduur. Aan de andere kant gaan deze pluspunten vooral op ten opzichte van de oudere generatie inkjetprinters. Deze gelprinter is beduidend sneller dan de goedkopere laserprinters.Om deze snelheid te behalen gebruikt Ricoh een speciale draftmodus, want het afdrukken van een foto in de hoogste kwaliteit gaat beduidend trager (0,3 pagina’s per minuut), omdat de printkop in die stand nauwkeuriger te werk gaat met een kleiner afdrukgebied. De ‘Level Color’-modus is een variatie op de draftstand, waarbij tekst wordt afgedrukt in de normale dikte en grafische (kleuren)illustraties beperkt worden tot de helft hiervan. Dit spaart gel en levert nog redelijk goede afdrukken op. Redelijk goed, want de kleurenlasers presteren op dit vlak – los van de snelheid – wel beter. De kleuren worden een beetje flets en diepzwart wordt grijs en dat is niet altijd even wenselijk (geheel in zwart-wit printen is dan misschien toch beter.
Mijn conclusie:De claim dat de GelSprinter de snelheid van laser biedt en de lage aanschafkosten van inkjet, maakt Ricoh wel waar. Hij is bijzonder rap en de prijs is zeer betaalbaar ten opzichte van kleurenlasers. De kwaliteit in de draftstand is acceptabel, maar haalt het niet bij scherpe laserafdrukken. In de hoogste kwaliteit is hij – in combinatie met glossy papier – goed voor prima kleurenafdrukken, maar schakelt wel behoorlijk terug met z’n snelheid. De prijs per pagina komt iets hoger uit dan van laserprinters, vooral als u vrij veel print. Oftewel, hij zit met z’n voor- en nadelen precies tussen de lasers en inkjets in.
Voordelen:snel printen,goedkoper dan inkjet en lage aanschafprijs.
Nadelen:gel is duurder dan laser,iets mindere kwaliteit in hogere modus dan lasers.

pacs 27-12-2012

Motivatie voor review:
Deze printer heb ik aangeschaft via een aanbieding van iBood. Net als een aantal andere reviewers schrijf ik deze review in verband met een gehouden actie via iBood. Toch zal ik proberen zo objectief mogelijk te zijn.
Uiteraard heb ik deze printer gekocht omdat dit voor mij persoonlijk een goede aankoop leek. De scores hierboven geven maar een algemeen beeld. Belangrijker is een specifiek soort printer te vinden die bij je past. Hieronder een korte beschrijving daarom van waarom ik voor deze printer heb gekozen.

Waarom deze printer? - Over Mezelf
Als hobby leer ik graag. Ik ben gek op informatie. Graag leer ik via videos op de PC, of via audio opnames. Maar zelfs in deze digitale tijd merk ik dat ik nog erg een behoefte had om van alles (notities, samenvattingen, overzichten, schema's, etc) uit te printen. Zeker voor informatie die je regelmatig even over wilt kijken op allerlei plekken, of voor achter de PC terwijl je bijv. de PC tegelijk voor iets anders gebruikt .. in deze situaties is het fijn om het op papier uit te printen.

Waarom deze printer? - Veel pagina's op 1 vel (duplex)
Dit betekende voor mij dat ik heel graag een printer wou die veel pagina's kon printen per vel. Zowel meerdere per kant (2 of 4) .. als voor- en achterkant (duplex). Deze printer doet dat automatisch, waardoor je papier niet hoeft om te draaien. Hierdoor spaar je het milieu en je portemonnee.
Ook vond ik het belangrijk dat ik goedkoop kan printen. De printer was iets duurder in aanschaf dan veel van de echte budget printers. Echter zijn daarvan de cartridges vaak weer duur, of zit er weinig inkt in. Deze Ricoh heb ik gekozen omdat die heel goedkoop was per pagina.

Waarom deze printer? - Niet uitdrogen
Normaal zou ik nooit meer een inktjet printer willen, gezien deze snel uitdrogen. Ik heb ook nog een oude Epson staan uit mijn studietijd .. deze print nu niets meer (ook na meerdere reinigingen niet). Al het reinigen kostte te veel inkt, en leverde slechte (nu geen) prints op. Met deze Ricoh printer zou dit verleden tijd moeten zijn. Volgens Ricoh's productexpert op het iBood forum zou de printer de inkt vacuüm zuigen, terug de cartridge in. Wel zou hiervoor de printer altijd aan moeten staan, al verbruikt deze slechts 0,71W!! Echter stond in de gebruikershandleiding dat bij langere tijd geen gebruik de stekker eruit zou moeten. Dit is me daarom nog niet duidelijk.

Waarom deze printer? - Gel inkt -> Watervast
Deze printer gebruikt Gel inkt. Nadeel is dat de printer niet echt geschikt is als primaire foto printer, de kwaliteit hiervan is niet geweldig. Voordelen zijn dat de inkt vrijwel geen droogtijd nodig heeft, en dat de prints waterbestendig zijn! Vooral het waterbestendige heeft mij verrast. Hieronder meer.

Test afdrukkwaliteit
Voor het testen van de afdrukkwaliteit heb ik vele pagina's op een aantal verschillende instellingen geprint. Hier kort mijn bevindingen.

Test afdrukkwaliteit - Normale print kwaliteit: print snel en goed de pagina's tekst. Ook grafieken en tabellen zien er scherp uit. Foto's op normaal papier zien er zoals te verwachten niet geweldig uit, vergelijkbaar met andere printers op dit soort papier. Op glossy papier zien foto's er veel beter uit. Echter is dit niet helemaal zo goed als met printers die hiervoor bedoeld zijn. Het lijkt alsof de print iets minder scherp is.

Test afdrukkwaliteit - draft (snel en goedkoop)
Gezien ik vrij veel print voor mezelf om te leren hoeft de kwaliteit niet perfect te zijn. Leesbaarheid is wel heel belangrijk, zeker als je 4 pagina's per pagina zijde print. De teksten zijn heel goed te lezen, al worden de letters wel iets rafelig. Dit kan zeer goed komen door het papier (standaard print papier). Bij 2 pagina's per zijde zien de prints er goed uit.

Test afdrukkwaliteit - Waterbestendigheid
Voor het testen hiervan heb ik een druppel geplaatst op een op glossy papier geprinte foto. Ik was redelijk verbaasd dat de inkt totaal niet uitliep na het er een minuut op te laten (tijd waarbinnen je normaal wel iets wat je morst eraf kan halen). Maar zelfs na een tweede test, waarbij het water er ca. 90 minuten op heeft gelegen was totaal geen kwaliteitsverlies. Aanvankelijk leek er een kleine waas achter te blijven waar ik de print droog maakte. Maar na 5 minuten was dit niet meer zichtbaar.

Verantwoording Afdrukkwaliteit
Deze printer zou ik niet nemen als ik graag veel fotos zou af willen drukken. Voor studenten of bedrijven die veel tekst, grafieken, tabellen, etc printen is deze printer uitstekend. Tekst printkwaliteit zou ik een 9 geven. De fotokwaliteit een 7. Maar vanwege de waterbestendigheid lijkt mij een 9 een goed cijfer. Zeker gezien deze printer niet bedoeld is primair voor fotos. Het niet vlekken bij wat lekken, morsen of met een markeerstift eroverheen gaan vind ik een erg fijn voordeel!

Verantwoording Mogelijkheden
Mogelijkheden heb ik zelf niet uitgebreid getest. De printer kan met vrij kleine marges printen. Hij kan automatisch duplex printen. Het is zeer makkelijk om verschillende maten papier in te voeren. Wel moest ik handmatig de juiste papier grootte opgeven.
Voor mij zijn deze mogelijkheden erg belangrijk, en verdient enkel hierdoor al een 9. Ik kan echter lastig welke mogelijkheden andere gebruikers mogelijk zouden wensen, en of deze printer dit beschikt.

Verantwoording Duurzaamheid
Deze beoordeling is grotendeels gebaseerd op de informatie die te vinden was op iBood. De printer lijkt erg zuinig te zijn qua energiekosten vergeleken met (andere) (laser)printers. Deze (inkjet) zou ook een lagere CO2 uitstoot geven. De printer kan met goede kwaliteit 8 kantjes per pagina printer. Door dit te doen met een kleine marge is alles goed leesbaar. Prints blijven ook erg mooi doordat ze niet vlekken, zelfs niet als ze nat worden. Opnieuw hetzelfde uitprinten zal dan ook niet snel nodig zijn.
Hoe de printer zich op de lange termijn houdt is uiteraard niet te zeggen in 2 weken tijd.

Voordelen:
- Energiezuinig
- Gel inkt: vlekt niet, zelfs gelijk na het afdrukken!
- Gel inkt: veegt niet uit, zelfs met water op de inkt!
- Duplex - print op beide zijden zonder papier om te hoeven draaien.
- Per afgedrukte pagina erg goedkoop!
- Goede print kwaliteit voor teksten, tabellen, grafieken, etc.
- Printen in zwart/wit als kleurencartridges op zijn!

Nadelen:
- Niet de beste foto printkwaliteit
- Handmatig moeten aangeven van papierformaat
- Enigszins grote printer

mrdummy 27-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

In vorige review vertel ik dat duplex unit eraf moet voor de papierfeeder. Dat blijkt achteraf niet zo te zijn na goed bekijken printer. Hierbij een kleine toevoeging.

De papierfeeder moet je aanschaffen voor de handmatige invoer, welke ongeveer 175 Euro kost. Deze wordt achterin ingeklikt op de plaats, boven de duplex unit. De gleuf is zelf inderdaad voor de papierinvoer, maar je kan niet alvast papier erin schuiven, want dan gaat printer papierstoring melding geven. Dat is wel jammer. Eerlijk gezegd, ik snap die papierstoring niet, het is maar een simpele handinvoer.
De beoordeling op cijfers blijft gelijk. Zou de handinvoer gewoon werken, dan scoort de printer zeker wat hoger op de mogelijkheden. Maar nu niet.

mariusjr 27-12-2012

De reviewer:
Ik heb deze printer inmiddels een aantal weken intensief geprobeerd en zoveel mogelijk tests ermee uitgevoerd. Als particulier heb ik al bijna 30 jaar ervaring met inkjetprinters, zo beetje vanaf de eerste zwart-wit waterbased inkjetprinters van HP, ook heb ik bedrijfsmatig enige ervaring met laserprinters.

Motivatie:
Ik was al een tijd op zoek naar een nieuwe printer. Belangrijk voor mij zijn lage printkosten. Dit is niet belangrijk als je af en toe een briefje uitprint, maar ik wil niet meteen euro’s kwijt zijn als ik eens een A4-tje full colour uitprint. Verder wil ik ook niet minuten lang wachten tot het velletje papier er eindelijk uitrolt en vind ik dubbelzijdig afdrukken een must, omdat ik ook wel eens boekjes wilt maken. Liefst ook nog dat de printer dat dubbelzijdig afdrukken automatisch doet, zonder allerlei instellingen te moeten veranderen.
Zo zat ik al een tijdje te twijfelen tussen een laserprinter en een inkjetprinter. Vooral sinds de kleurenlaserprinters zodanig in prijs gezakt zijn dat ze binnen mijn budget passen ben ik al druk aan het vergelijken. Laserprinters zijn snel, hebben een goede afdrukkwaliteit en de printkosten zijn goed te betalen als je het juiste merk en model weet uit te zoeken. Wel zijn ze meteen wel weer een stuk lomper en zelfs bij niet gebruik maken ze herrie, gewoon wanneer ze aan staan. Dus minder geschikt voor thuis. En daarbij maak ik me zorgen om de O3 en fijnestof die bij laserprinters vrij kunnen komen.
Bovenstaande argumentatie, gecombineerd met de conclusie dat inkjetprinters nog steeds goedkoper zijn met hun afdrukken deed me toch erg overwegen om toch maar weer voor een inkjetprinter te gaan. Maar toen... kwam ik een interessante alternatief tegen.

De printer:
Ibood kwam met een hele leuke dagaanbieding, namelijk een gelprinter, of, zoals Ricoh het noemt, een GelSprinter. Ricoh is een pionier op het gebied van gelprinters en ze zijn met dit model, de Ricoh Aficio SG3110DN beland bij hun 4e of 5e generatie gelprinters. (Afhankelijk hoe je het telt). De SG3110 is de opvolger van de GXe3300 die 3 jaar geleden werd geïntroduceerd.
De meeste mensen kennen alleen Dye-based inkt en pigment-based inkten, waarbij pigment-based inkten technisch gezien eigenlijk een soort verf zijn. Grootste nadelen van pigment inkten zijn dat ze in principe niet watervast zijn en vlekken kunnen achterlaten.
De Gelsprinter van Ricoh lijkt een goed compromis tussen een inkjetprinter en een laserprinter. De snelheid van laser en de printkosten van een inkjet.
Gelprinters hebben tot op heden nooit een indrukwekkende doorbraak gekend, veel mensen hebben er zelfs nog nooit van gehoord. Degenen die het wel kennen en er ervaring mee hebben hebben vaak klachten over de afdrukkwaliteit of de consequentheid van de afdrukken. Ricoh, de eerste die ermee op de markt kwam, claimt echter de bekende kinderziekten overwonnen te hebben.
De Aficio SG 3110 komt in verschillende smaken. De geteste DN, maar ook is er bijvoorbeeld de DNw en de SFNw, waarbij de D staat voor duplex, de S staat voor scanner/kopieerfunctie, de N voor netwerk, de W voor wireless en de F voor fax, waarbij het meteen duidelijk is wat je met deze modellen kunt doen. Wil je bijvoorbeeld kunnen kopiëren, dan heb je een model nodig met een S achter de naam.
Persoonlijk had ik de scanner/kopieerfunctie van de SFNw wel fijn gevonden, maar die modellen zijn ongeveer 100 euro duurder en daarbij mist dit model de standaard duplexfunctie.
Er is ook een instapmodel beschikbaar, namelijk de SG 2100N, die op het moment van schrijven zo rond de 135 euro kost. Ook deze vergelijkbare printer mist de duplex eenheid.

Het milieu:
Ricoh neemt zijn maatschappelijke verantwoording erg serieus. Niet alleen doen ze hun best om de printers zo (energie)zuinig mogelijk te maken, ook bij de fabricage word er extra aandacht besteed aan het milieu. Zo word er geclaimd dat er bij de fabricage van deze printer er maar 0,6 boom sneuvelt, wat een fractie is bij concurrerende printers, en misschien wel belangrijker, bij een gemiddeld gebruik stoot deze printer bijna 5x CO2 de lucht in als een typische laserprinter.
Het energieverbruik in stand-by is indrukwekkend laag, slechts 0,71 watt!

De techniek:
Nu had ik wel eens van gelpennen gehoord, maar van gelprinters? Uiterlijk lijken ze uiterlijk een beetje op laserprinters, op de website van Ricoh staan ze zelfs ingedeeld als (kleuren)laserprinters, wat dus onjuist is, sterker, bij de specificaties noemt Ricoh de inktcartridges zelfs tonercartridges! Dit is misleidend. De beloofde snelheid is overigens wel vergelijkbaar met laserprinters of zelfs sneller, alleen gebruiken deze printers dus geen toner, maar een soort van inktcartridges.. of eh… gelcartridges!
Wat is eigenlijk het verschil tussen een inkjetprinter en een gelprinter? Het grootste verschil is dat de gels wat dikker zijn door een speciale toevoeging dat Ricoh aan de inkt toevoegt. Feitelijk gaat het hier dus om een viscose inkt. Ricoh noemt dit liquid gel. Voordeel is dat de inkt minder bleeding vertoont (minder doorlekt en minder in het papier trekt), omdat de inkt door de kortere droogtijd minder in het papier trekt en dat je hierdoor dus ook minder inkt nodig hebt. Volgens tests is deze gel tot wel 3x efficiënter als normale inkt, oftewel, minder inkt nodig! Veel mensen zullen de bleeding juist weer als een voordeel zien, omdat de kleuren een beetje in elkaar overvloeien krijg je een mooier overgangseffect bij foto's. Wel gaat dat weer ten koste van de scherpte.
Omdat de inkt minder in het papier trekt heb je als bijkomend voordeel dat deze printer geschikter is voor dubbelzijdig afdrukken, anders dan bijvoorbeeld met dye-based inkt waarbij je dat echt niet hoeft te proberen. Pigment based ink trekt nog minder het papier in, maar die heeft weer veel meer tijd nodig om te drogen.
De gel wordt van de cartridges via leidingen naar een reservoir getransporteerd, direct boven de printkop. Deze printkop meet maar liefst 32,3 mm en is in vergelijking met inkjetprinters reusachtig groot. Dit heeft als voordeel dat er een heel groot gebied in één keer geprint kan worden. De kop heeft wel 768 gaatjes, wat meteen ook de hoge snelheid van deze printer verklaard.

Het uitpakken:
Het uitpakken geeft weinig extasegevoelens. Veel zit er namelijk niet in de doos, behalve uiteraard de printer zelf, de stroomkabel, een boekje (met onder andere Nederlands), een installatie CD en 4 kleuren startersinktcartridges, goed voor elk ongeveer 500 afdrukken.
Teleurstellend is weer dat ook Ricoh er geen aansluitkabels bijlevert. Waarom eigenlijk niet? Het zullen de kosten niet zijn, neem ik aan. Gelukkig had ik nog wel een USB-kabel liggen, dus ik hoefde er niet voor terug naar de winkel.
Wel was ik verrast dat er toch een installatie CD bij zat, omdat ik in een Engelse videopresentatie zag dat Ricoh er geen drivers bij leverde omdat ze willen dat je altijd de nieuwste driver van internet download.
Na het uitpakken is het belangrijk om alle oranje tape te verwijderen en niets te vergeten! Een paar zitten een beetje verstopt aan de achterkont onder de printer en 2 deels onder de klep.

De 1e indruk:
De printer ziet er redelijk stoer uit, net als een laserprinter, maar echt de schoonheidsprijs zal het niet winnen. Een positief punt is dat de printer niet zo groot is als ik verwachtte en hij neemt dus niet al te veel ruimte in op je bureaublad. Omdat de printer vrij compact is steekt de papier wel uit de printer, het gaat er dus niet helemaal in.

Aansluitingen:
De printer is toegerust met zowel een USB 2.0 en een 100 Mbit ethernet aansluiting. Dit lijkt me ruim voldoende, een 1000 Mbit ethernet of USB 3.0 aansluiting zal onnodig zijn, omdat de datatoevoer niet de bottleneck is. Ook mist dit specifieke model wifi, wanneer je dit wel nodig hebt dan moet je het model SG3110DNw aanschaffen.

De installatie:
Installatie is kinderwerk. Er zijn wel een paar kleine dingetjes wat je moet weten. Bijvoorbeeld, je moet cartridges niet schudden voor gebruik, zoals bij inkjetprinters of laserprinters. Dus gewoon uit de verpakking en er in steken. De cartridges installeer je achter een klepje rechtsvoor van de printer. De cartridges installeren is een eitje, je duwt ze er 1 voor 1 in en klik ze vast, klaar! Ook de USB en netwerk-aansluiting zit, vreemd genoeg, achter een klepje, dus die zal je toch echt even moeten weghalen. Maar voordat de printer printklaar is, zal de inkt geladen moeten worden, en dat is een kwestie van gewoon even aanzetten! De printer heeft ongeveer 6 minuten nodig om het leidingsysteem te vullen met inkt, de inktcartridges zijn dan meteen voor een kwart leeg. Gelukkig hoeft dat maar 1x te gebeuren, en dat is bij de eerste keer gebruik. Dus ook als je de cartridges vervangt hoeft dit niet meer te gebeuren.
Ook de printersoftware is zeer makkelijk te installeren. Er word meteen een gebruiksaanwijzing geïnstalleerd.
Punt van aandacht is ook de volgorde van installeren: eerst de driver installeren, maar de printer pas aansluiten wanneer hier om gevraagd word. Of, je sluit de printer aan, maar zet de printer pas aan wanneer hier om gevraagd word.

De resultaten:
Ricoh belooft veel qua snelheid en kwaliteit. Vooral de beloofde snelheid tot wel 29 pagina’s per minuut klinkt indrukwekkend. Maar hoe is het in de praktijk? Dit blijkt nogal afhankelijk van de afdrukkwaliteit die je selecteert. 29 pagina’s per minuut lijkt het in ieder geval nooit te halen, misschien bij blanco pagina’s? Desondanks, als ik het vergelijk in de standaard modus lijkt het veel sneller als mijn laserprinter die ik gebruik op het werk. Zwart-wit gaat ongeveer 50% sneller als in kleur, maar gemiddeld kom ik op de 10 pagina’s per minuut, terwijl de laser maximaal 8 haalde! Echter, wanneer je de hoogste afdrukkwaliteit gebruikt valt de snelheid wel flink terug, voorbeeld, een A4 foto in de hoogste kwaliteit duurt ongeveer 2 a 3 minuten om af te drukken wat dan weer veel trager is als een laserprinter.
Een sterk punt van de Gelsprinter is dat de afdrukkwaliteit op normaal papier al heel erg goed is, dus ook van foto's, vergelijkbaar als een inkjetprinter, hier staat tegenover dat de kwaliteit op fotopapier niet zo heel erg veel verbeterd, terwijl de afdrukkwaliteit van inkjetprinters op fotopapier ongeëvenaard is, beter zelfs als van laserprinters. Wel zien de afbeeldingen van diagrammen en statistieken bijvoorbeeld wel weer perfect uit, dus ook op normaal papier. Deze printer heeft dus een pluspunt voor zakelijke toepassingen maar een minpunt als je foto’s wilt uitprinten in perfecte kwaliteit. Foto's zien er weliswaar erg scherp uit, maar de kleuren zijn niet altijd perfect. Maar zijn foto's niet de hoofdzaak, dan is de kwaliteit hiervan ruimschoots voldoende.
Qua droogtijd ben ik erg tevreden. De inkt is niet meteen 100% droog, maar droog genoeg om het vast te kunnen pakken. Ook als je dubbelzijdig foto's wilt afdrukken, dan hoeft de printer niet eerst te wacht totdat de inkt droog is, wat je bij andere printers dus vaak ziet, maar word het papier meteen teruggetrokken en door de duplex unit gehaald, klaar voor de 2e pass-through. Dus ook weer tijdwinst!
De claim is ook dat de afdrukken zon- en waterbestendig zijn. Nu heb ik nog geen tijd gehad om het langdurig op zoneffect te controleren, maar heb ik de afdrukken wel even onder water gehouden, en ja, het blijft zitten! Ook wel makkelijk, als je bijvoorbeeld tekst wilt markeren met een markeerpen, dat de inkt dan niet uitloopt, zoals je ziet met normale inkt. Ook wel makkelijk, als je iets buiten wilt ophangen. Iedereen kent wel die aankondigen buiten, je weet wel, een bekende is 50 jaar geworden, of de kat is weggelopen, dan zie je al die A4-tjes buiten op lantarenpalen met uitgelopen inkt. Wel, daar zal je met deze printer geen last van hebben. Dus ook enveloppen kan je er dus heel veilig mee bedrukken.

Gebruiksgemak:
Ik vind de printer redelijk gebruiksvriendelijk. Al vind ik de plek van de aansluitingen niet geheel ideaal (aan de voorkant). Alle knoppen aan de voorkant en met het LCD-schermpje kan je makkelijk door de menu-opties lopen. Ook geeft dit LCD-scherm een globaal inktindicatie aan.
Wat betreft de bediening denk ik dat het toch makkelijker zou zijn om wat meer knopjes er op te maken zodat het overzichtelijker is en je minder combinaties zou hoeven maken om de juiste instelling te vinden.
Heerlijk vind ik de duplex functie! Ik heb ooit eens een Canon all-in-one gehad, maar dan moest je steeds meerdere instellingen veranderen om duplex te printen terwijl deze printer het gewoon automatisch doet! Je hoeft er dus niet steeds aan te denken.
Waar ik zelf vooral duplex voor gebruik is om kleine A5 boekjes te maken, dit doe ik bijvoorbeeld als ik vrij grote documenten afdruk, dan verklein ik de A4-pagina’s naar A5 zodat er per bladzij 2 pagina’s op passen en ik er een boekje van kan vouwen. Word heeft hier een speciale functie voor, zodat de volgorde van bladzijdes automatisch gerangschikt word.
De letters worden hierdoor wel 2x zo klein, maar ik vind de printer duidelijk genoeg printen zodat dit toch goed leesbaar blijft.
De printer is erg flexibel met papierinvoer. Zonder problemen kan je hem voeden met A5 en zelfs met A6 papier,of zelfs karton. De printer kan zelfs tot 256 grams aan, maar dan moet je hem wel handmatig voeden. Echter, voor de handmatige invoer heb je de bypass tray nodig, wat weer een flinke kostenpost is.

Ergonomie:
Een belangrijke ergonomische eigenschap is de geluidsproductie. Mensen kunnen echt letterlijk ziek worden bij een constant eentonig geluid. Hoewel deze printer allesbehalve geruisloos print, is hij in standby zo stil als hij maar zijn kan. Ik hoor hem dan in ieder geval niet! Aangezien de printer bij mij veel vaker standby staat als in werking vind ik het geluidsniveau dus wel een groot pluspunt. Maar print je veel, en zeker als er huisgenoten zijn of collega's op het werk die dicht bij jouw werkplek zitten, dan is het geluidsniveau bij het opwarmen en afdrukken wel een minpunt en is de printer eigenlijk niet geschikt om op je bureau te staan.
Een minder ergonomisch puntje is het standby-lampje, die, vooral in een donkere kamer, erg prominent blijft branden. Zeker gezien de printer altijd aan moet blijven staan is dit wel een minpuntje.

Afdrukkosten:
De kosten van de cartridges zijn vrij prijzig, zeker van de hoge capaciteit cartridges, maar dan heb je ook wat! De kosten van een complete set hoge capaciteit cartridges zit om en nabij de 100 euro. Dit betreft dan de GC-41K, GC-41M, GC-41Y en de GC-41C. Maar 100 euro is absoluut niet duur als je je bedenkt dat je hiermee wel tussen de 9 en de 10.000 pagina's kan afdrukken! (gemiddeld 5% dekking, volgens ISO standaard). Tenminste, als je ze enkelzijdig afdrukt, dus misschien moet je dit getal dan door 2 delen. Hoe dan ook komt een gemiddelde afdruk niet veel duurder uit als een cent. (Papierkosten niet meegeteld). In de praktijk zal het wel iets hoger uitvallen omdat je tijdens het leven van de printer waarschijnlijk ook nog wel de inktopvangbakje zal moeten vervangen bijvoorbeeld.
Hoewel er een elektronische inktberekening is hoeveel inkt er nog zit in de cartridges, zal de printer niet stoppen zodra de printer denkt dat de inkt op is, zoals veel andere printers. Het systeem zal gewoon door blijven printen net zolang er geen druppel inkt meer uit de cartridges komt. Dus nooit meer inkt weggooien! Ricoh heeft hier, opnieuw, heel erg gedacht aan het milieu, maar dit is ook goed voor de portemonnee!
Een andere goede eigenschap wat de afdrukkosten positief beïnvloed is dat er weinig inkt verspild word door het unieke vacuumsysteem. Om te voorkomen dat de inkt in de printkop uitdroogt, word de inkt in de standby stand namelijk vacuüm gezogen, in plaats dat de inkt steeds weer doorgespoeld word. Dit scheelt inktcartridges, maar ook zal de inkt collectorbak zelden vervangen hoeven te worden! Dit is een belangrijke verbetering ten opzichte van alle inkjetprinters die ik ken, maar ook ten opzichte van de iets oudere generaties gelsprinters. Alleen wanneer je de printer heel lang niet gebruikt en de printer uitschakelt, zal er wel inkt verloren gaan. Het is eigenlijk gewoon het beste om de printer altijd aan te laten staan, wat eigenlijk geen probleem is, gezien de zeer laag energieverbruik in de stand-by stand.

Mogelijkheden:
De standaard duplexmode is al een aantal maal genoemd. Een scan- en of kopieermogelijkheid mist deze printer wel, wanneer je dit nodig hebt, dan is de SG3110SFNw een optie, alleen mis je dan de Duplex-functie.
De printer is erg flexibel in zijn papierinvoer. Van A6 tot en met A4, alles lust hij! Van dun papier van 60 grams /m2 tot karton tot 163 /m2. Zelfs tot 256 grams/m2 kan hij aan, alleen moet dit dan handmatig ingevoerd worden, maar hier lijk je perse de dure optionele papertray voor nodig te hebben
Randloos printen zal helaas niet lukken, maar met een marge van minimaal 3 millimeter kom je er wel aardig dichtbij.
Deze printer kan wel in het netwerk opgenomen worden, maar is standaard niet draadloos.
Exotische functies zoals e-mailen en vanaf geheugenkaart afdrukken en dergelijke zal je op deze printer ook niet vinden. Het is dus een no-nonsense recht-toe-recht-aan printer.

Optionele accessoires:
Normaal zou ik optionele accessoires niet bespreken, maar omdat Ricoh in zijn specificaties spreekt over maximaal 850 papiercapaciteit als optie, was ik toch nieuwsgierig wat je hiervoor moet doen. Het antwoord is, de aanschaf van optionele accessoires. Er zijn diverse optionele accessoires verkrijgbaar. Dit zijn:
Multi bypass tray BY1040 à € 199,50 ex btw
Paperfeed unit type TK1160 à 215,50 ex btw
Je kan maximaal 2 paperfeeds boven op elkaar zetten, met beiden een capaciteit van 250 vel. De vraag is, in hoeverre hebben deze opties zin en zijn ze het geld waard? De accessoires zijn per stuk dus ongeveer net zo duur als de printer zelf, dus als je het maximale er uit wilt slepen en beide papierlades EN de opzetstuk aanschaft, dan ben je dus 4x meer kwijt als alleen de printerprijs. Oftewel, bij elkaar kom je dan al in de buurt van de 1000 euro. De totale papiercapaciteit word hierdoor in ieder geval wel flink verhoogd. In de bypass tray passen er 100 vellen en in de paperfeeds passen er 250 vellen per stuk. Naast de standaard 250 vel papierladen kom je dus op een totaal van 850 vellen.
Is dit zijn geld waard? Vergelijk dit bijvoorbeeld met de Brother HL-4570CDWT laserprinter. Vergelijkbare snelheid en opties, met standaard 2 extra papierlades zodat je totaal 800 pagina’s kwijt kan voor een totaalprijs van onder de 500 euro.
Of de Oki MB480 laserprinter voor dezelfde prijs, waar je out of the box al meteen 1110 vellen papier in kwijt kan in de standaard 2 papierlades en de bijgeleverde tray.
Maar grootste nadeel hier dan weer van is dat ze in standby nog altijd minimaal 33 decibel produceren, nog afgezien van de uitstoot, oftewel, in tegenstelling tot de gelprinter zijn de niet geschikt voor op je werktafel, dus misschien valt dit alternatief dus voor sommigen af.
Misschien moeten we maar stellen dat Ricoh de prijs van de accessoires met opzet hoog houden zodat ze de prijzen van hun printers extra voordelig kunnen aanbieden, dus heb je al die poespas niet nodig, dan heb je wel een goede deal. Zeker als je gewoon een lawaailoze printer op je tafel wilt hebben zonder enige uitstoot.

Garantie / service:
De garantie op dit apparaat is 2 jaar. Laten we hopen dat ik die nooit hoeft te gebruiken. De service lijkt in ieder geval wel goed te zijn. Er is een Nederlandse klantenservice, en als je daar een mail naartoe stuurt krijg je redelijk snel een antwoord. In mijn geval altijd binnen een werkdag. Zelf had ik bijvoorbeeld wat vragen over de accessoires en verkrijgbaarheid. Een negatief puntje kan ik hierover wel noemen; er was wel wat tijdverspilling omdat ik eerst gesommeerd werd om de serienummer door te geven en daarna werd ik voor mijn vragen en onderdelen doorgestuurd naar iBood, waar ik deze printer gekocht heeft. Maar iBood verkoopt helemaal geen onderdelen! Dus dat voelt aan als kastje-muurtje, hoe vriendelijk ze het ook bedoelen. Ondanks dit tijdverspil, heb ik er wel vertrouwen in dat ik (uiteindelijk) wel goed geholpen ga worden, mocht ik de garantie ooit nodig hebben.

Technische specificaties:
Papieruitvoercapaciteit: Standaard 100 vel
Papiergewicht handinvoer: 60-256 g / m²
Papiergewicht handinvoer: 60-163 g / m²
Stroomverbruik: Voeding 25,6 W / Energy Saver timer 0,71 W
Windows: Windows XP, Windows Vista, Windows 7, Windows Server 2003, Windows Server 2008, Windows 8
Mac OS: Macintosh OS X versie 10.5 of hoger
Afmetingen: 399 x 436,5 x 212,5 mm
Gewicht: 10,5 kg
Garantie: 2 jaar

Pluspunten:
+ veel waar voor je geld
+ geen toner uitstoot
+ veel minder CO2 uitstoot als laserprinter
+ geruisloos in stand-by stand
+ zeer milieuvriendelijk gefabriceerd.
+ redelijk goedkope afdrukken, zowel zwart-wit als kleur
+ zeer weinig inktverspilling door vacuümsysteem
+ lage onderhoudskosten
+ printer gaat door met afdrukken tot de cartridges daadwerkelijk leeg zijn
+ print erg zuinig, met dezelfde hoeveelheid inkt meer afdrukken als andere printers
+ erg snel
+ afdrukken zijn zeer water- en zonvast
+ afdrukken zijn zeer snel droog
+ zeer lage energieverbruik in standby. (0,7W)
+ cartridges erg makkelijk te vervangen
+ lcd-scherm met inkt-indicator
+ alle functies aan de voorkant te bedienen
+ print standaard dubbelzijdig
+ print ook op normaal papier al heel mooie afbeeldingen
+ compact design, dus geen lomp ding
+ ethernet aansluiting
+ kan alle papierformaten van A6 tot A4 aan.

Neutraal:
+/- Klantenservice reageert best snel, maar stuurt je soms wel eerst het bos in. Maar helpt uiteindelijk wel goed.

Minpunten:
- geen scan- of kopieerfunctie
- dure accessoires
- geen USB- of netwerkkabel meegeleverd
- moet altijd aan blijven staan
- fotokwaliteit zou iets beter kunnen
- geen wifi (in tegenstelling tot het DNw model)
- beperkte houdbaarheid van de inkt
- niet randloos printen (min. 3 mm)
- niet echt mooi ontwerp
- redelijk veel kabaal bij opwarmen en afdrukken
- standaard een bescheiden papiercapaciteit van 250 vel, dat is slechts 10 minuten printen!
- door het compacte design gaat het papier er niet helemaal in, maar steekt uit
- uitvoerbak is wat krap met maximaal 100 pagina’s

Conclusie:
Deze printer heeft zijn eigen, en naar mijn mening zeer grote doelgroep. Het heeft zich in ieder geval zijn weg naar mij gevonden en daar ben ik blij ben. De veelzijdigheid is in ieder geval prima, de snelheid is in zijn standaard mode erg goed, maar stukken minder in de fotografische stand. Dit is duidelijk niet zijn expertise. Af en toe wat statistieken en diagrammen, perfect! Maar als je voornamelijk foto's wilt afdrukken zou ik een andere printer zoeken. Maar ik ben er van overtuigd dat de laserprinter met zijn fijnestof zijn langste tijd nu wel gehad heeft en dat de gelsprinters langzaamaan steeds meer marktaandeel verovert. Als de fotokwaliteit nog een heel klein beetje verbeterd zal de volgende generatie gelprinters de laserprinter zeker gaan vervangen! Maar nu al is dit een ideale printer voor op kantoor of klein bedrijf, of thuis bij de veelprintende particulier met een hele lage afdrukkosten per pagina.

mrdummy 25-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Als ontwerper werk ik met diverse printmedia. Ik gebruik inktjet, laserprinter en solvent inkt voor de diverse ontwerpen. Dan komt er een aanbieding met een Ricoh Aficio SG 3110DN.

Normaal koop ik geen andere inktjets dan Canon, maar deze springt eruit omdat het gel inkt gebruikt. Er wordt beweerd dat het watervast zou zijn. Watervast is voor mij interessant omdat de afdrukken goed blijven tijdens natte omstandigheden. Ik hoop dat Ricoh dan ook een nuttige
printer wordt voor mijn gebruik.

Installatie:
Het installeren verloopt zonder problemen, het heeft wel een aparte ontwerp ten opzichte van andere printers. Zo zijn de aansluitingen aan de zijkant en bijna vooraan te vinden. Meeste printers doen alles achter. De grote inktpatronen gaan wel makkelijk aan de voorkant erin. Onderaan is zelfs inktopvangbakje te zien. Het is zelfs geheel gesloten, dus knoeien zal het niet gebeuren.

Via USB is installeren op Windows 7 makkelijk te doen. Op CD-ROM installatie kun je kiezen uit USB en Netwerk optie. Wel is het jammer dat handleiding geforceerd meeingestalleerd wordt. En als je alleen drivers wil installeren moet je daarna handmatig netwerk kiezen. Niet handig. Het is wel jammer dat USB en netwerk aansluiting bijna vooraan staat, kabels wegwerken gaat nog niet goed met vrij zinloze gleuf, waarbij het kabel zo weer loskomt. Het had iets beter gekund.
Door de heuse vierkante behuizing kun je wel makkelijk beetje wegstoppen, want de papierinvoer en uitvoer gaat alleen via het voorkant. Er is geen aparte USB aansluiting aanwezig voor direct printen vanuit je fototoestel (ivm PictBridge).

Gebruik:
In het begin valt het snel op dat tekst printen heel snel gaat en praktisch meteen droog uit de printer komt. De duplex printen gaat ook vrijwel direct gaat dankzij snel drogen. Dat kan de andere inktjets nog niet.
Ook valt me op dat papier stuk minder nat is ondanks hele papier volgeprint. Bij inktjet (Canon) zijn wat rimpels te zien op het oppervlakte doordat het erg nat is. Met Ricoh gel inkt zijn er vrijwel geen rimpels te zien en dus veel droger. De papier is daardoor nog vrijwel vlak. Heel goed.

De bewering dat het waterproof is klopt inderdaad. Er is bijna geen inktafgifte als het nat is en met vingers overheen gebeurt het ook niet. Veel beter dan verwacht.
Het bewijst genoeg dat gel inkt interessant zal zijn voor mensen als lage instap tegenover duurdere laserprinter of nog duurder met solvent inkt, om waterproof te kunnen afdrukken! Vooral voor de stickers die je buiten plakt of op de postpakketten.

Tijdens hoge kwaliteit afdruk is wel te merken dat printer stuk langer over doet met aardig wat gezoem. Kijken we naar afdruksnelheid in de hoge kwaliteit:
Canon: 1:00 (1 minuut dus) - Ricoh: 1:57 (bijna 2 min)
Ricoh heeft fors grote koppen dan Canon, toch is er een verschil in snelheid. Canon is ook stuk stiller mee... Wellicht is die hoog gezoem te danken aan de grote koppen in Ricoh. Zoek je de handinvoer voor b.v. 200gram papier, die is er blijkbaar standaard NIET aanwezig. Er is wel een gleuf te zien achterin en het lijkt erop dat papier erin kan... maar printer geeft dan een papierstoring aan. Dat is jammer. Je moet een papierfeeder apart kopen, maar dan vervalt de duplex printen omdat de feeder achterin moet.
Dit is gewoon vreemd, omdat vrijwel elke inktjet en laserprinter al standaard handinvoer kent.
De printer ontwerp van Ricoh is dus niet zo handig bedacht. Gelukkig is de lade vrij makkelijk eruit te trekken, de lade kan aangepast worden voor de kleinere media. Leuk om te weten dat de papierlade zelf wel lekker groot is, er kan 350 vel in!

Kwaliteit & Afterprint:
De afdrukken zijn van goede kwaliteit, zeker op 80grams papier. Maar ik ontdek toevallig de verschillen in afdrukkwaliteit uit de verschillende programma's. Afdrukken vanuit ACDSee (fotomanager/viewer) zijn de afdrukken goed. Ze zijn ietsje lichter tegenover Canon. Maar zodra ik afdruk doe met Word, zijn de plaatjes duidelijk iets vervaagd en beetje platter van kleur. Het is minder mooi geworden. Misschien ligt het aan de verkeerde kleurprofiel in Word. Helaas weinig tijd om uit te zoeken waarom afdrukken minder mooi zijn geworden in Word.

Wat wel positief maakt is minder "doorvloeien" van gel inkt. De papier uit Canon is zo nat dat het zelfs aan de andere kant van de papier nog aardig sporen van de afdruk te zien is, maar Ricoh is dat veel minder te zien. Dit is gunstig voor dubbelzijdig afdrukken zodat aan beide kanten nog "schoon" en leesbaar blijft.
Er gaan 4 grote inktpatronen in. Er wordt beweerd voor 2500 afdrukken, maar dat is alleen tekst.
Bij HP 10 heeft 69 ml inkt ongeveer 1750 afdrukken. Dus Ricoh heeft circa 100 ml (zwart) en 80 ml (kleur) patronen. Dat is vrij groot.
De startersset heeft 600 afdrukken, dus meer dan helft minder inhoud. Ik kan nog niet zien hoeveel verbruik er is, maar prijs t.o.v. HP is wel stuk goedkoper per afdruk berekend.

Bij lang niet gebruik heeft Ricoh nog een speciaal feature: een vacuumpompje haalt inkt even uit de koppen zodat het niet opdroogt. Dat is anders dan steeds spuiten na lang niet gebruik en dus dit is positief voor het inktgebruik!
Helaas moet de printer wel aanblijven en de blauwe led op powerknop brandt gewoon de hele tijd. Eigenlijk vind ik de led beetje aan de felle kant, ook tijdens het gewoon gebruik. Sommigen hebben de neiging om printer echt uit te zetten maar dat is niet goed voor de inktcirculatie/bewaking in de koppen. Heel belangrijk om te weten. Ricoh is wel zuinig in de standby mode.
Toevallig zie ik heel soms wat onbedoelde vlekjes op het papier. Ik weet niet waarom het soms paar vlekjes maakt, maar dit is niet heel netjes gedaan. Ik hoop dat later alles nog goed meevalt.

Andere media printen:
Je koopt niet altijd printer voor alleen maar 80grams papier printen. Je wilt ook wel af en toe zwaar papier, stickers, fotopapier, en zelfs transparante vellen printen. Dat kan allemaal bij inktjet printers, omdat er genoeg keuze voor is. Maar Ricoh heeft door gel inkt veel minder media informatie. In de setup zijn er maar paar standaard media keuzes aanwezig. Ik wou dat Ricoh wat meer media tests doet en welke instellingen erbij horen. Dan wordt de printer stuk nuttiger voor iedereen.

Ik heb met opzet op een witte transfervel geprint, dat voor de laserprinter ontwikkeld is. Een gewone inktjet inkt kan niet erop printen, want dat gaat zo eraf omdat laag van rubber is. Maar de gel inkt blijkt toch wel te hechten. Ik heb voor Glans Papier moeten kiezen omdat anders teveel inkt erop komt. Deze heb ik versneld laten drogen met de heteluchtpistool op 120 graden. Dat komt omdat gel inkt op rubber veel langzamer droogt. Zodra het droog is, heb ik even vinger en waterproof test gedaan. Beiden zijn geslaagd en dus weet ik dat afdruk goed blijft zitten. Met warmtepers op het tas aangebracht gaat goed. Dit is grote voordeel tegenover bekende HP Iron-on inktjet transfers. Deze zullen langzaam verbleken na wat wassen omdat ze niet waterproof zijn. Met Ricoh kan het wel!
De proef met HP Photo Papier Glossy is ook goed geslaagd. Ook hier moet ik iets wachten met drogen. De afdruk is prima in orde. Je kan dus op fotopapier printen met "Glans Papier". Vreemd genoeg kan je niet hoge kwaliteit kiezen, alleen "gewoon kwaliteit". Gelukkig zijn de afdrukken nog scherp genoeg. De voorlade kan 200 grams papier oppakken. Je zal moeten zorgen dat de koppen wat hoger staan voor dik papier printen. Dit is niet duidelijk bij standaard media keuze, je zal handmatig moeten controleren. Dit maakt de afdruk wel iets minder scherp.

Conclusie:
Met als doel voor transfers en waterproof printen kan ik zeggen dat gel inkt inderdaad werkt en toekomst heeft. Spijtig genoeg is er weinig media informatie aanwezig voor de weinig gebruikte gel techniek. Ik zal dus veel dingen zelf moeten uitzoeken.
Ik ben tevreden met de printer. Alleen omdat gel inkt niet door iedere fabrikant wordt gebruikt, zal het dus nog even "duur" blijven met weinig alternatieven. Hopelijk wordt het later beter.

Het gemis van echte handmatige papierinvoer is jammer en heeft zelfs een vreemde storing. De felle led tijdens standby is wel beetje jammer. Er had gewoon rode ledje ernaast gekund. En mogelijk zal je verschillen in afdrukken meemaken uit de verschillende programma's, maar in algemeen zijn de afdrukken prima in de orde. Let daar dus goed op.

Ik kan de printer zeker aanbevelen als je graag ook waterproof wil printen.

fabman 23-06-2013

Je gaf aan dat 200 grams papier ook in de lade kan. Is die ervaring er ook na langduriger gebruik? Of hebben anderen er ervaring mee? Kun je ook vensterenveloppen in de lade doen?

tripl3 21-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Ik was op zoek naar een vervanger voor mijn HP inkt jet printer. Als voorwaarde wilde ik de voordelen van een laserprinter maar niet de nadelen. Deze printer voldoet in mijn ogen aan die voorwaarden. Met laser snelheid printen zonder het vrijkomen van gevaarlijke fijnstof. Mijn eerste indruk is dat het een niet al te grote en makkelijk te installeren printer is. Sluit je het in Win7 via USB aan dan wordt alles automatisch herkent en geïnstalleerd. Als je het via een netwerk kabel aansluit zal je de driver via de cd-rom moeten installeren. Grootste voordelen van deze printer vind ik het automatisch duplex printen, de snelheid van het printen door de korte droogtijd van het inkt en dat het door het zeer lage energieverbruik altijd in stand-by mode kan blijven. Je hoeft dan niet eerst naar de printer toe om hem aan te zetten maar je documenten meteen uitprinten. Minpunten zijn de te felle blauwe led in de aan/uit knop en het moeten vervangen van een Inkt Collector Unit. Deze Inkt Collector Unit zou je eigenlijk moeten kunnen reinigen voor hergebruik. Ik heb de printer nog niet lang genoeg om de duurzaamheid en inktverbruik te beoordelen. Tot dusver geen spijt van mijn aankoop en tijd zal uitwijzen of dat ook zo blijft.

iric 20-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Het is een makkelijke, redelijk goed uitziende printer, echter de afdrukkwaliteit is behoorlijk matig. Veel beter dan een gemiddelde inkjet is het niet, veel sneller ook niet, maar hij maakt wèl een helskabaal en schudt dat het een lieve lust is. De ventilator blijft minuten lang een enorm kabaal maken voor hij in standby mode gaat. In standby mode blijft een kamerverlichtend blauw lampje branden die alleen met de hand en fysiek op het apparaat uit te schakelen in, maar als je dat doet dan print hij niet meer tot je hem weer aan zet. Er is dus geen 'deep standby' mode zonder lampje.

Kleuren zijn erg dof en lijntjes lopen uit op bepaald papier. Ook is de inkt niet direct droog, hetgeen wel beloofd werd.

Dubbelzijdig printen doet hij heel goed, dat is zeker een positief punt, maar voor mij was dit het toch niet.

pjmv 20-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

De eerste paar prints komen er prachtig uit. Ben vooral te spreken over de duplex-mogelijkheid. Dat naast de energiezuinige slaapstand en het doorblazen (eigenlijk doorzuigen) van de cartridges zijn mijn positieve punten. Waarbij de laatste zich nog moet bewijzen.
Minder ben ik te spreken over het ontbreken van een USB-kabel, de plaats van de USB-aansluiting (linksvóór!!) en het ontbreken van een 3e mogelijkheid in de setup-software, nl het gebruik van de printer in een netwerk, waarbij de printer (via bijv. USB) is aangesloten op een printserver. Mijn printserver werkt via een draadloos netwerk.
Voorlopige conclusie: Een voorlopig positieve beoordeling, waarbij met name de duurzaamheid zich nog moet bewijzen.

figaro-venlo 20-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Ik heb de printer pas een paar dagen in mijn bezit. Eerste indruk is heel goed. Fijne printer. Cartridges zijn niet goedkoop. Van andere inkjetprinters zijn de inktcartdiges ook niet goedkoop. Ik ben tot nu toe gewoon tevreden!!!

fotoman152 03-12-2012
Geschreven voor: Ricoh Aficio SG 3110DN

Superprinter voor mijn regelmatige fotowerkzaamheden. Zeker als je de prijs per print bekijkt. Cartridges zijn wel 100 euro bij elkaar maar dan heb je wel meer dan 2000 printjes in full color. de inkt (Gel eigenlijk) is direct droog en watervast. de voordelen van een inktjet met de prijs en de snelheid van een laserprinter (zelfs in kleur supersnel). Heb een hoop printers gehad maar deze is zn 189 euro ruim waard. Vormgeving vind ik niet optimaal maar het gaat mij om het resultaat en dat is top.

fotoman152 04-12-2012

ik bedoel inderdaad ...volgens de standaard norm. maar werkt voorlopig nog met de bijgeleverde 1e inktset

mariusjr 04-12-2012

2000 printjes in full colour? Je bedoelt waarschijnlijk toch niet met volledige dekking, maar met dekking van 5% volgens ISO, vermoed ik?