KEF iQ90 vloerspeaker / zwart, bruin

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de KEF iQ90 vloerspeaker / zwart, bruin op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,3

Oosthuizen 29-12-2010

Speakers bijna een half jaar in bezit, ik heb ze in een witte uitvoering. Eerst een paar weken in een kamertje gezet , aangesloten op een versterker met een toongenerator van 20Hz.
Ze klonken daarna heel soepel, af en toe schrik je van de lage tonen die deze kasten kunnen produceren.
Het midden/hoog is prachtig neutraal , vooral de middentoner in combinatie met de Uni-Q geeft prachtig mooi stereo-beeld die helemaal los van de kast komt.
Ik ben er zeer tevereden over.

EdwinP1973 08-01-2010

Ben zeer tevreden, super set speakers. Heb ze nu een aantal maanden in huis en ze komen nu een beetje los. Echt de tijd nemen/geduld hebben voor het inspelen. Prijs/kwaliteit -> niet beter te koop. Dit icm met een KEF 2005 sub welke bijspringt tijdens de fims.

Dairybeat 18-08-2009

Dit is mijn 5e type luidspreker binnen een (onrustig) half jaar en eindelijk ben ik (bijna) volledig tevreden. Het 'bijna' betreft de aanblik van de speakers, daar ze zijn uitgerust met een kunststof voet en dat had wel wat mooier gekund met een voet van hout of graniet bijvoorbeeld.
De fronten hadden van mij net als die bij de Kef Reference, waar dit type op lijkt, uitgevoerd mogen worden, die hebben een wat 'stoerdere' aanblik. Onder die 5 luidsprekertypes bevonden zich ook de fors duurdere KEF XQ40, welke luxer zijn uitgevoerd dan de IQ90, maar die qua inhoud, techniek en weergave erg veel op elkaar lijken. Om pragmatische redenen, (de niet vlakke onderkant met kegeltjes) heb ik die weg moeten doen.
De IQ90 hebben zelfs vóór, een 12Hz diepere basweergave tot 33Hz, 1 dB meer dynamiek en 1 dB meer gevoeligheid. Bij de IQ90 loopt het hoog echter door tot 'slechts' 40.000Hz, de XQ40 gaan tot 55.000Hz, maar daar kan ik mij niet druk om maken, want ik mag blij zijn op mijn leeftijd als ik er misschien nog zo'n 15.000 van hoor...!

Plaatsing:
De speakers staan bij mij redelijk vrij en een fraktie van iets meer dan 2 meter uit elkaar. Ik zit op 3,45 meter en zie dan net het begin van de binnenkanten. Mijn zitbank staat wat los van de achtermuur.

Apparatuur etc.:
Denon AVR-4308, Denon DVD-3930, Denon AK-DL1, Rel Storm-5, v.d. Hul CS-122.

Weergave:
Zonder de fronten, ervaar ik een mooi, schoon, breed en diep stabiel stereobeeld met rust, veel detail in het midden en hoog en een vaste goede laagweergave. Alles komt mooi los van de speakers en ik zit te genieten op mijn zitplek. De pianoklanken van Diana Krall, wandelen door het stereobeeld.
Wil ik een Kef 'Reference' laag, zoals met de contrabas bij Diana Krall, dan schakel ik mijn REL Storm-5 subwoofer bij (200W RMS). Die begint bij 16Hz (15Hz -3dB) en laat ik afkantelen bij 25Hz. De IQ90 krijgen dan een 'voelbare' laagaanvulling zonder gedreun en promoveren dan naar de 'Champion League'. Dát voor een gezamelijke prijs van beiden IQ90's plus de Rel, welke lager is dan één Kef Reference speaker! Het midden/hoog kan met matige opnames soms wat te fel zijn, maar dat is in te tomen door de fronten er op te doen, de stereo weergave wordt dan wel iets minder schoon, met een wat wollig laag.
Ik denk dat deze speakers met een fellere versterking dan de Denon niet goed zullen kombineren.

Een 10 voor geluidskwaliteit kan eigenlijk niet, want perfect bestaat niet, maar ik geef het toch vanwege de zeer goede prijs- kwaliteitverhouding!

ed666 17-07-2009

Hallo,

Heb mijn jbl xti's nu vervangen door 2 Kef iQ 90 front. iQ 60 c Center en 2 iQ 50 surround.

Dit gaat nu over de iQ 90.
Wat een verschil met de JBL xti 80. Een heel ander geluid.
Niet dat de jbl's slecht zijn maar de kef's zijn veel rustiger. Met de jbl had ik telkens de drang om het volume op te schroeven omdat ze meer power vroegen.

De Kefs spelen altijd duidelijk en helder bij ieder
volume.

Ik geef geen 10 omdat het altijd beter kan. Maar ik ben hier heel blij mee.

gr,

mhe 09-07-2009

Sinds enkele weken in mijn bezit i.c.m. de IQ10 als surroundspeakers en de 60C als centerspeaker. Als SW heb ik een REL Quake staan. Dit alles op de Marantz SR5003 aangesloten. Zeer mooi en helder geluid. Het is even zoeken naar de juiste instellingen op de Marantz maar dan heb je ook wat. In de horgere frequenties een heel helder en natuurgetrouw geluid. Met radio en CD heb ik de SW op de achtergrond meelopen om een wat diepere bass te krijgen. Als surround bij films doet de SW uiteraard ook zijn werk.
Design en afwerking zijn van hoog niveau. Met deze speakers krijgt de term luisteren naar muziek weer een hele andere dimensie.