JBL NORTHRIDGE™ SERIES E80 Beech

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 44 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JBL NORTHRIDGE™ SERIES E80 Beech op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

gijs98 06-04-2014

Wij hebben deze speaker nu al meer dan 5 jaar, en we houden ze tot ze het opgeven!

Het zijn echt topspeakers. En dat voor zo weinig geld ( toen der tijd 150 per stuk ).
Bi-amped aangestuurd, voor de beste kwaliteit. In combinatie met 2 surroundjes (ook JBL) en een zelfbouw (XXLS 12) sub is dit echt een top set!

Versterkers zijn recentelijk geupgrade naar 2 Behringer iNukes DSP (bi-amped). En dat gaat als een trein.

j.v.aert 10-12-2011

als je hem harder zet ,vervormt hij,en schakelt de bas uit.
heb al 2x opgestuurd naar bbc ,(slechte service overigens)en nog steeds 1 speaker waardeloos.
voor mij nooit meer jbl!!!
Yackall 27-12-2013

Is dan een foutje, want ik heb ze al 7 jaar en heb op geen enkel volume ooit problemen gehad. Is (zeker voor deze belachelijke prijs) een top speaker met een mooi geluid. Voor de aanschaf ben ik bij RAF Amsterdam gaan luisteren en vond het geluid (is persoonlijk, natuurlijk) mooier dan bv. Dali speakers die meer dan 4 keer zo duur waren. Gebruik ze stereo voor muziek en samen met jbl center en rearspeakers als 5.1 set. Yamaha versterker en cd-speler.

Robin 04-02-2017

misschien een beetje laat, maar het lijkt mij het probleen in de versterker.
speakers kunnen zichzelf onmogelijk uitschakelen.

HJbl 24-06-2012

Lijkt me prductie fout, kheb deze serie zelf al 5 jaar.
Nergens last van gehad. JBL=goede kwaliteit, punt.

drums97 15-02-2010

Deze speakers een half jaartje tegen een zeer aantrekkelijke prijs gekocht icm 4 x E20, 1 x EC25 en E150, zodat ik de 7.1 opstelling aan kon sluiten op m'n nieuwe Denon avr 1910.
Perfecte combi: mooie (doffe) europese geluid van de Denon over de harde amerikaanse JBL's.
Ik heb veel speakers beluisterd en uiteraard zijn er betere speakers, maar niet tegen deze prijs, zeker als je een 7.1 opstelling wil.

Ik heb ook ervaren als ik het volume wat harder zet, dat de frontjes beginnen te trillen, ook vond ik de basweergave rommelig. Dit heb ik opgelost door de basreflex poortes dicht te maken. Nu klinkt de bas strak en bij hogere volumes geen last meer van trillende frontjes.

Voor mijn huiskamer zijn deze speakers meer dan voldoende en hebben precies het geluid waar ik naar op zoek was. Dit zal ook te maken hebben hoe de speakers worden gevoedt door de Denon.
Al met al heel tevreden met deze set.

Matthieu123 06-12-2009

Mede op basis van de reviews hier ben ik deze set eens gaan beluisteren. Ik moet zeggen dat ze (zeker gezien de huidige prijs) het erg goed doen.

Het hoog is mooi en gedefinieerd en niet overheersend. En wat mij betreft zit er genoeg (sub)laag in. Ik kan niet zeggen dat ik behoefte heb aan een subwoofer.

Ik heb ze aangesloten op een onkyo tx-sr507 waarvan ik nu dus alleen de voorste kanalen gebruik. Ik wil ze nog wel gaan bi-wiren, maar het geluid is echt al super!

Butcher84 09-04-2009

---------- update review -----------
Zijn erg leuke speakers doe het goed! Ook de lage tonen zijn erg goed zeker voor muziek prima geen sub nodig. Ik heb ze in combinatie met: 2 E20 rear een EC25 center en E150p op een HK avr 135. Voor muziek alleen de 2 E80 is perfect geniet er nog steeds van. En met dvd kijken is het ook fantastich.
Ik heb wel de kappen erafgelaten omdat die idd soms irritant trillen.

----------- oude review 28-02-2007 ----------
Ik heb 2xE80, 2xE20, EC25 en E150 op Een Harman Kardon avr 135 versterker 6x45 continu en ik kan je vertellen het is goed spul. mooie bas goede hoge tonen en middeltonen een aanrader. Heb het speakersetje samen voor een mooie prijs aangeschaft.

Tanja_1970 09-04-2009

Ik heb deze speakers staan sinds oktober en ik meot zeggen ik ben meer dan tevreden
Ook over de E20

jordy pereira 19-12-2008

Zeer mooie en goede speakers! Ik was in eerste instantie gaan luisteren naar de KEF iQ5, maar dat was een grote teleursteling. Ze klonken heel dof, vooral in het midden. In vond het ook een hele iele speaker om te zien. De verkoper adviseerde mij toen te luisteren naar de JBL E80 en dat was echt een verademing! Er kwam een heel mooi en vol geluid uit, dit in tegenstelling tot de KEF! Ben blij dat ik ben gaan luisteren en niet blind KEF's heb gekocht! Anders had ik deze kanjers nooit gekocht :-) !

Birdy D 14 05-11-2008

Ik gebruik deze spreakers als rear speakers in combinatie met de JBL ES serie.

Goede effecten, probleemloos en zeker het audiogeluid komt prachtig over. Ook als ze dienst doen zonder 5.1 met audio, de reciever verstuurd dan ook het front signaal naar de achterspeakers, geeft dit een mooi strak geluid. Kortom, erg tevreden!

Hans Hendriksen 24-10-2008

Omdat ik naar andere speakers op zoek ben en diverse positieve meningen gelzen heb op deze site ben ik naar de winkel gegaan en heb ze laten aansluiten in een luisterruimte.
Ze waren aangesloten op een separate voor en eindversterker van Marantz type niet gezien. EQ op neutraal en de cd van Tony Jo White - Closer to the truth meegenomen een combinatie van blues en een beetje rock waarbij ook de kleine foutjes hoorbaar zijn.
Wat mij opviel is dat ze het zeker niet slecht doen op het midden en hoog gebied ook in detail maar wat betreft de lage tonen schieten ze echt tekort en is naar mijn mening een sub woofer op z'n plaatst.
Ook als het volume omhoog gaat treden er geen afwijkingen op. Wellicht is het e.e.a. bij te regelen door een paar db laag meer uit te sturen want daar is de regeling dan ook voor.
Het uiterlijk en formaat zijn goed ofschoon ik afwerking rondom de woofers niet echt mooi vind maar dat is persoonlijk.
De bi-wire aansluiting is zeker een plus punt.
Mijn conclusie is dat JBL voor het geld een uiterlijk nette speaker heeft gemaakt die zeker niet verkeerd klinkt behalve dan de lage tonen.
Ik overweeg om ze aan te schaffen en bij mij komen ze dan aangesloten op een Sony STR-DA1200ES i.c.m. een Sony SA-WM40 actieve sub die een het laag zal goed maken.

owman666 21-09-2008

kheb deze boxen nu al een tijdje in huis en aangesloten op een HK homecinema 5x 60 watt versterker. levert dan al aardig wat volume maar ik had ze laatst meegenomen naar iemand met een 2x 180 watt versterker en toen gingen ze zooooooo ontiegelijk hard. dat had ik niet achter deze boxen gezocht. het meest opmerkelijke vond ik nog dat er bijna geen geluidsvervorming optreed.

Akeem 17-08-2008

Zelf werk ik op een hifi-afdeling. Dagelijks kom ik in aanraking met de nieuwste speakers van hoge kwaliteit, merken als Canton, JBL, Harman/Kardon, Quadrall, Mordaunt, KEF enz. gaan aan mijn oren voorbij.
Toen ik echter speakers voor mijzelf moest kopen ging ik gewoon aanbiedingen bekijken, wat viel mij op? Een andere winkel had deze E80's voor een schrijntje te koop staan. De keus was snel gemaakt nadat ik ze in de winkel een kwartier lang allerlei verschillende nummers heb af laten draaien.

Eenmaal in bezit heb ik ze ook nog uitgebreid getest. De punten die opvallen naast het feit dat deze speakers een lage prijs hebben:
* er treedt vrijwel geen vervorming op bij het opdraaien van het volume (ze staan gekoppeld aan een Onkyo TX-SR 506);
* de speakers zijn volwaardig 3-weg, een subwoofer is overbodig, door de equalizer juist in te stellen kan elke muziekstijl goed uit de verf komen, van Michael Bublé tot Trance en Hip-hop;
* goede afwerking, deze doet niet onder voor speakers uit hogere prijssegmenten.

Al met al een zeer goede prijs-kwaliteit-verhouding. Ik ken persoonlijk geen andere speakers voor dit geld die je zulk plezier kunnen bezorgen. Zeker aan te raden deze E80's dus!

joostwijten 30-05-2008

ik heb deze speakers nu een tijdje. na het inspelen vind ik de bas toch een beetje tegen vallen. verder is het een super speaker voor de hoge en lage tonen. ik heb er wel een sub bij gekocht, de es250p. en dat maakt het helemaal compleet..... ik heb ze aangesloten op mijn harman kardon 3490....(aanrader).

mr ramon 06-04-2008

Ik heb deze speakers nu een week in huis, en wat mij meteen opvalt, zijn de hoge tonen, die zijn gewoon pefect, lekker helder en zuiver. Ik moet de speakers nog goed inspelen, zodat de bassen straks ook beter klinken, dat doen ze al wel, maar ik had wel iets meer verwacht van deze lage tonen, maar op mijn nieuwe Harman Kardon 3480 stereo receiver, klinken ze gewoon heel goed, zoals ik van JBL gewend ben. De speakers zien er heel mooi uit, en zijn strak afgewerkt. De afmetingen vallen mij reuze mee, oké ze zijn niet klein, maar ook niet erg groot. Het zijn gewoon goede speakers, die totaal geen probleem hebben met mijn zware Receiver.

niek84 24-03-2008

Hallo,

Ik heb de E80's nu ongeveer een half jaar in bezit en ze bevallen uitstekend. Ik heb ze in combinatie met een HK 3480 stereo-reciever en een HD970 cd-speler van Harman\Kardon en ik heb een mooi strak geluid, met veel detail en een strakke bas. Er zijn natuurlijk meer dan genoeg betere speakers maar voor dit geld is er niks beters te krijgen en daar krijg je een erg lekker geluid voor terug.

musicfreak1 02-01-2008

Prachtig geluid, prijs/kwaliteit verhouding erg goed. Ik ben er erg tevreden mee.

Wilbert 20-12-2007

Ik kan wel zeggen dat ik zeer kritisch ben wat geluid-apparatuur betreft. Ik ben in eerste instantie op de reviews afgegaan. (Ook omdat ik altijd al een JBL-fan ben geweest). Kan inmiddels zeggen dat ik veel -ook duurdere- speakers heb beluisterd en ondanks het een kwestie van smaak blijft moet ik zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de prijs kwaliteit-verhouding van deze JBL's. Oke, er zijn betere maar die zijn vaak erg veel duurder. Hoeveel wil je uitgeven?
En eerlijk is eerlijk, je krijgt echte klasse voor je geld!
De speakers zijn erg zuiver/helder en de stereo wordt op een zeer natuurgetrouwe weergave neergezet en geïntregeerd. De bas overheerst wel bij normale afstelling op de versterker (Marantz SR4001) maar dit is gewoon een kwestie van terugdraaien. Een aanrader dus!

Hankman 18-12-2007

ik zal hier niet een ooohh aaahh verhaal vertellen over deze e80. Maar wel het volgende.

Ik ben een echte audiofiel, heb heel veel muziek (MP3) op m'n laptop die ik aan mijn Pioneer VSX-814 receiver heb gekoppeld. Daarnaast kijk ik regelmatig naar een DVD. CD's draai ik zelden.

In het verleden heb ik een Infinity Beta HCS 5.1 set gehad en een Bose Acoustimass 5. Daarvoor had ik zelfs een Audiosonic 5.1 set die ik gratis kreeg bij een mobiele telefoon. Tot nu toe ben ik altijd uitermate ontevreden geweest over de audio kwaliteit die de speakers produceerden, een DVD klinkt al snel goed op een 5.1 systeem vind ik zelf. Als ik Lord of the Rings kijk, had ik bij alle sets het gevoel alsof de paarden zo de huiskamer binnenstormden. Maar audio (MP3) klonk altijd zeer vlak.

Ik wilde nu echt voor een goede set gaan en heb in een speciaalzaak met mijn ogen dicht verschillende speakers beluisterd. De E80 sprong er voor mij uit door z'n mooie warme klank. Ik heb ook dure sateliet setjes beluisterd (oa. KEF KHT 2005.2 en Mordaunt-Short Genie), die zijn misschien best redelijk maar vielen voor mij direct af door hun blikkerige geluid naast de E80's. Bovendien vond ik die setjes erg lelijk. Ik zat niet echt te wachten op grote zuilen maar nu ze in mijn huiskamer staan, valt het erg mee, zeker met de kappen er op staat het best fraai. De E80's komen op mij zeer degelijk over.

De verkoper adviseerde mij de 2 E80's te combineren met een JBL CS680-set, daarvan gebruik ik de subwoofer, center speaker en 2 achter speakers. Een prima combinatie. Ik heb nog wel geïnvesteerd in goede (lees dure) bekabeling van de E80's naar mijn receiver.

Het resultaat vind ik verbluffend, ik ben razend enthousiast, zowel op de surround- als stereo- stand krijg ik er kippenvel van, zelfs van MP3's, ik hoor details in de muziek die ik tot nu toe nog nooit heb gehoord. Die kwaliteit schrijf ik voor 100% toe aan de E80's.

Er zijn ongetwijfeld betere speakers maar vind het een heel persoonlijke keuze. Ik zou iedereen dan ook aanbevelen gewoon 'ns te gaan luisteren in een speciaalzaak en dan een keuze te maken.

Ik geef hoge cijfers voor deze E80 omdat ze voor mij de perfecte prijs/kwaliteit verhouding hebben.

Karel9 16-12-2007

goede speaker leuk design zonder grill lekker agressieve uitstraling de kwaliteit is top voor het geld dat je er voor uitgeeft ik wilde eerste de kef iq9 hebben maar het prijs verschil is het kwaliteits verschil niet waard vandaar dat ik voor de JBL e80 ben gegaan en het bevalt me uitstekend na goed in te spelen kun je em helemaal opendraaien zonder dat het kraakt of piept...(aantal weken in bezit)

Joep Kokkeler 28-07-2007

zelf gebruik ik ze nu als 2 front speakers op een rx459 van yamaha in combinatie met ns-125 speaker set van yamaha en ik vind het geluid bij in het algemeen heel goed.

geluid is goed en klinkt dichtbij, geeft volle tonen maar een actieve sub voor de lage tonen is wel bij sommige muziek stijlen aan te raden, als je het niet gewend ben is het geen gemis.

enige nadeel wat ik heb gevonden is mij maar opgevallen bij 1 cd en daarop staat alleen solo gitaar spel, bij bepaalde nummer klinkt het wel of er een papier trilt in de box zelf.

ik zat te twijfelen tussen de e80 en de e100, niet vanwege het geld maar vanwege de ruimte, de e80 zijn wel gemiddelde zuilen qua formaat maar de e100 doen daar net een schepje boven op, deze zijn namelijk aanzienlijk groter.

geluid bij de e100 en e80 was bijna hetzelfde, bij de e100 heb je de diepere bas die je bij de e80 zonder actieve sub mist.

de boxen zien er mooi uit, enige nadeel vind ik dat je het hout patroon ziet, had liever gezien dat dit helemaal zwart was(heb ze dus in het zwart)

ze staan stabiel en de algehele kwaliteit van de materialen vind ik voldoende toch vind ik de pootjes net iets te zwak, ze houden de boxen wel op de plek toch had ik hier iets anders voor gezien.

het is niet dat ik dit slechte boxen vind, vind ze juist beter dan de andere die ik heb gehoord maar er zijn altijd wel kleine mankementen te vinden aan geluidsproducten

Yackall 24-07-2007

Omdat mijn Pioneer-installatie en Magnat Sonobull's bijna 20 jaar oud waren, tijd voor iets nieuws (en leuks). Heb de Northridge's (mede door de reviews hier) anderhalve week geleden beluisterd en gekocht, samen met een Yamaha RX-V559 surround receiver.

Zelfs de Kef's en de Dali's (in vergelijkbare en hogere prijsklasse) die er naast stonden tijdens het beluisteren konden qua 'volheid' van het geluid niet aan deze JBL's tippen. Was uiteindelijk een makkelijke keuze. Op dit moment als 'gewoon stereo' in gebruik en errug tevreden over het geluid. Zeker niet te veel bas, maar gewoon mooi gebalanceerd en vol. Vind dat ze met name acoustische instrumenten erg goed brengen. Tot nog toe op elk uitgeprobeerd volume ok....ook vorige week tijdens mijn verjaardags-parijtje. ;-)

Ik ga hier nog jaaaaren plezier aan beleven.

Absolute aanrader....zeker tegen de prijzen waar je ze nu voor kunt kopen!!

(Nu alleen nog even op zoek naar eeen leuke center-speaker). :-)

iddefridde 21-07-2007

na enige onderzoek op verschillende fora en sites heb ik uiteindeiljk de E80 aangeschaft. Hiervoor was ik in het bezit van een heel eenvoudig simpel philips mini setje.
ik had wel wat verwachtingen omdat ik de prijs voor 1 box toch aardig wat geld vond. maar aangezien ik totaal geen ervaring op het gebied van degelijk geluid heb kan ik slecht meten of dit veel beter of slechter is als menig ander merk in deze prijsklasse. maar mijn ervaring met deze speakers is over het algemeen zeer goed.
als eerste vind ik ze er netjes uit zien. het is geen B&O maar ze zien er netjes en degelijk uit.
ik heb ze aangesloten op een onkyo TX-SR504E met een 130w uitgangsvermogen per speaker. dit alles heb ik aangesloten (optische) op mijn pc.
Vanaf dag 1 vond ik het geluid heerlijk! heerlijk om eidenlijk je geluid ook een beetje te voelen! het geluid is helder met een volle bas. Er zit wel aardig wat bas in wat misschien voor de bepaald muziek liefhebbers niet gewenst is. toch kan ik hier op ook heel goed genieten van St. Germain en Blof.

Wil je waar voor je geld koop iets dergelijks uit deze lijn van JBL! mooi vol geluid voor een zeer goede prijs!

Electronerd 19-07-2007

Leuke speakers als je van hard geluid houdt. Ik zelf vind de speakers niet veel aan omdat het geluid er te veel bass in zit en omdat de geluidskwaliteit niet erg goed is. Ik heb ze nu een paar dagen gehad maar ik ga ze weer terugruilen en dan koop ik de Harman Kardon Soundsticks II 2.1 of JBL Spyro 2.1 Soundsystem dat is erg mooi helder geluid ook mooi design. Heb je een opmerking over dit review geef dan een reactie?????
jantjabo 17-01-2012

waar vergelijk je de jbl's mee dan?
ben wel benieuwd waar je voor dit geld zulke speakers vind namelijk :)

Roland2006 01-07-2007

Hallo,

Ik heb de:

Northridge E80
Northridge E50
Northridge E250P
Northridge EC35

Ik heb deze speakers aangesloten op de Sony STR-DB795.

Ik moet zeggen ik heb nog nooit zoon waanzinnig geluid gehad.

Heb hiervoor de Infinity gehad, maar deze kan niet tippen aan de Northridge.

rbeek 27-06-2007

Ik heb deze set speakers als frontspeakers i.c.m. KEF2005.2. de reciever is een cambridge. Ik ging eigenlijk voor de kef Q5. Echter ondanks de fors duurde prijs klinken deze veel matter dan de JBL's. Ik ben over de geluidskwaliteit erg te spreken. Ten opzichte van de KEF Q7 een klasse beter. Een mooi open klinkende luidspeaker, die ruimvoldoende laag heeft. Een echt aanwinst voor mijn stereo geluid. Daarnaast bieden ze ook veel luisterplezier bij 5.1 en DTS films en muziek.

mickymouse 15-06-2007

Heb hen in combinatie met de Denon DRA-700AE Receiver, Denon DCD - 500AE CD speler. Heb hen nu een aantal weken en ze gaan steeds beter klinken, het lijkt wel of ze zich eerst even thuis willen voelen.