Garmin Forerunner 305 grijs, rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 30 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Garmin Forerunner 305 grijs, rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Henk 02-01-2016

Geweldig apparaat maar volgens mij in Nederland niet meer te koop helaas. Misschien dat iemand het nog weet?

josbm 24-11-2013

Heb de Garmin Forerunner 305 nu 6 jaar en er 15.000 km mee gelopen. Heeft al die jaren prima gefunctioneerd. Vertoont nu kleine slijtage aan een van de knopjes en sinds kort heeft de verlichting kuren. Al met al ben ik dik tevreden.

TacoRojo 15-09-2012

Heb er nu drie jaar met veel plezier mee gelopen.
Na verloop van tijd wordt batterij zwakker, zoals ook geconstateerd is in enkele onderstaande reacties. Bij mij was dit eveneens het geval. Ik post deze review in de hoop dat anderen er wat aan hebben: de batterij kun je zelf moeilijk vervangen. Na even zoeken op het internet kwam ik door enkele positieve referenties bij gpsfix.nl. Hierachter zit een liefhebber die de batterij voor je kan vervangen voor E25,- en schrijft: 'Deze service is voornamelijk mijn persoonlijke strijd tegen de wegwerpmaatschappij en een service aan collega hardlopers.' Verder erg tevreden over dit apparaatje.

mple 08-11-2011

Ik heb sinds kort het genoegen te mogen trainen met de Forerunner 305! het apparaat is al enkele jaren op de markt, maar daarom niet minder functioneel en kwalitatief goed. Mooi groot display, niet zwaar, draagt prettig. Het apparaat oogt alleen wat lomp, maar dat neem ik op de koop toe. Wat betreft de koop, ik heb even gezocht op het net en de froerunner bij Amazon Duitsland gevonden en gekocht voor € 133,-, zonder verzendkosten naar Nl.! Mooie prijs voor dit geavanceerde apparaat dacht ik zo.

Koning1969 28-11-2011

Misschien een domme vraag, maar is de forerunner ook in NL als je hem in Duitsland koopt?

John ter Meer 04-11-2011

Ik heb nu een aantal keren gelopen met deze 305 en hij voldoet uitstekend. Het enige probleem, maar dat kan aan mij liggen, is dat de hartslag erg klein rechtsboven wordt weergegeven. Met de knoppen aan de rechterkant kun je van display-weergave wisselen, maar de weergave van de hartslag blijft zó verschrikkelijk klein dat je er tijdens het lopen niets aan hebt, je kunt het gewoon niet lezen. In de handleiding vind ik ook nergens of dat vergroot kan worden.
Verder is het een uitstekende begeleider, deze 305. Nog geen seconde spijt van.

janverwoert 05-11-2011

Hallo John.
Dit is heeeeel envoudig aan tepassen.
Je kiest bij de instellingen geen 4 maar bv 3 datavelden, en dan kies je ervoor dat de hartslag op het grote scherm bovenin weergegeven wordt.
Je heb dan je hartslag in het groot afleesbaar, net als op het plaatje hierboven.
Verdere vragen ??

bart802 27-02-2012

John Het is gewoon mogelijk om je handslag in een groter vakje te plaatsen door het indelen van je display. Wat ik alleen mis is het weergeven van % van de hartslag iemand een idee hoe dit wel mogelijk is?

bart802 27-02-2012

Hoi Jan,

Ik vroeg mij af of jij misschien weet hoe ik de hartslag in % kan weergeven op de Garmin 305?

Alvast bedankt voor je reactie!
Bart

GJW 08-01-2012

John,

Is het jou wgelukt de hartslag aanduiding groter te krijgen? Heb de instructie opgevolgd om slechts 3 datavelden te selecteren, maar de hartslagaanduiding blijft heel klein rechtsboven aan. Ik krijg hem niet groter. Dit heb ik gedaan:
stap 1 : mode en kies instellingen
stap 2 : kies Algemeen
stap 3 : kies Datavelden
stap 4 : kies Hoofd 1
stap 5 : kies 3 als het aantal datavelden
Wat heb ik gemist?

janverwoert 12-09-2011

nu ik was dus te voorbarig met mijn conclusie.
Na een drukke garmin gebeld te hebben, 45 minuten in de w8, het opvolgen van de aanwijzingen van de medewerker, het indrukken van de lap /mode knop 10 sec, hierna mode power kreeg ik ineens beeld, JOEPIE, wat was er gebeurd ?, volgens de medewerker een corrupt bestand van mijn laatste loop.
En dit klopte dus.
Na het toch nog proberen te laden van mijn laatste loop kreeg ik na 87% de melding: Tijdens het ontvangen van activiteiten heeft zich een probleem voorgedaan.
dus was er een probleem met mijn laatste loop waardoor het horloge gecrasht was.
enigste optie, geheel resetten.
Helaas dus mijn laatste wedstrijd kwijt maar wel een werkend horloge.

Kees 29-01-2017

Hallo Jan

Vanmorgen, na een half jaar de Garmin vanwege een blessure niet meer gebruikt te hebben, wou ik hem weer opladen en gebruiken, maar dit lukte niet.
Ik zag jou review en probeerde de combi lap/mode, en eerst gebeurde er niets maar na dat ik de Garmin aan de oplader legde en het opnieuw probeerde laad hij weer op.

Dank voor jou bericht, groeten Kees Bredewold

janverwoert 11-09-2011

een aanvulling op mijn eerdere beoordeling.
eind juni na 4 maanden gebruik werd het geluid opeens heel zacht.
het horloge opgestuurd naar Garmin en na iets meer dan 2 weken een nieuw horloge toegestuurd gekregen.
Na gisteren nog een hardloopwedstrijd gelopen, en vandaag wil ik mijn loop uitlezen, en het horloge is zo dood als een pier.
Geen enkele knop reageerd, hij wil totaal niet aan.
De betrouwbaarheid is voor mij dus gedaald en ook de duurzaamheid.
Morgen maar weer bellen, en ik denk er sterk aan een 2e aan teschaffen want zonder horloge lopen, geen hartslag, geen tempo, geen intervals is voor mij zeer lastig.
Moet er wel bij zeggen, ik gebruik het horloge zeer intensief, 4x per week.

Neyurk 14-08-2011

Ik heb de 305 3 jaar met veel plezier gebruikt, een geweldige "klok".
Het probleem nu is dat de inwendige oplaadbare batterij defect is,wat op zich geen probleem hoeft te zijn als je de batterij zou kunnen vervangen, echter niets is minder waar.
In een wereld waar technisch steeds meer mogelijk is en we duurzamer moeten denken en doen,is het een schande dat je het hele horloge moet weggooien.
Iedereen kan het bedenken,6 schroefjes in de achterkant en een verwisselbare batterij van 20 euro. Maar Garmin denkt daar commercieel anders over, jammer van een verder technisch prachtig horloge!

Voetje123 13-06-2011

Mijn eerste Forerunner is na 2,5 jaar en enkele 1000 km aan zijn laatste adem toe. De volgende is al besteld! Kost zeer weinig voor wat je er mee kan, ben je hem gewoon, kan je niet meer zonder!

janverwoert 03-05-2011

Na lang zoeken deze garmin aangeschaft, eigenlijk wad er geen alternatief op dit moment vanwege de zeer lage prijs,( rond de €120 )
Ik heb er al een aantal wedstrijden mee gelopen en train er 4 x per week mee.
Ben onlangs ook begonnen met mijn eigen gemaakte intervals erin te zetten, vanaf de computer, en ookheb ik via afstandmeten.nl een eigen gemaakte route erin gezet.
Deze heb ik in een vreemde omgeving gelopen en af en toe op het horloge kijken, met super mooie grote display om te zien welke weg ik rechts of links moest.
Ook online bij garmin hartstikke leuk je gelopen routes terug zien en deze delen met je vrienden.
Ook zijn deze routes weer leuk te tonen op je eigen website of hyves.
zie voorbeelden hiervan op mijn eigen website www.jverwoert.nl

Martin T. 23-04-2011

Vandaag heb ik er dan ook 1 in m'n bezit. Schrok toch wel even toen ik de doos open maakte: 't is een vrij groot ding. Maar hij zit comfortabel om je pols, is niet zwaar, en irriteert niet tijdens het lopen.

Je kunt er echt een hoop gegevens uittrekken: echt hartstikke leuk. Ik vind wel dat de snelheid wat fluctueert en dat de locatie niet extreem exact wordt bepaald. Desondanks dat is het wel gewoon een aanrader!

siep 10-03-2011

Ik heb de Garmin 305 nu enkele dagen en ik heb er inmiddels één training mee gelopen. Ik ben echt dik tevreden over dit horloge!! Zeer duidelijk en werkt perfect! Geeft me ook wat extra stimulatie om te gaan trainen :-)

ronirosp 06-03-2011

Ik had voorheen altijd een Polar hartslagmeter. Echter omdat Polar nog steeds geen geintegreerde GPS ontvanger heeft toch maar besloten een Garmin Forerunner 305 te kopen. Mede door de goede ervaring van collega hardlopers tot deze beslissing gekomen. En ik moet zeggen hij bevalt prima!! Zeer uitgebreid menu maar wel duidelijk beschreven in de handleiding. Ik ben er nu na 2 weken ook zeer tevreden over. Ik maak overigens wel gebruik van de website :Garmin Connect om mijn data naar toe te up-loaden. Deze is toch wat gedetaileerder dan de bijgeleverde software. Is ook gratis toegankelijk. Wel een acount aanmaken.
Al met al denk ik wel dat Polar zo snel een groot marktaandeel zal verliezen. Ook wat de prijs betreft is Garmin een stuk aantrekkelijker. Een echte aanrader!

Veekeren 29-09-2010

Fantastisch apparaat voor de prijs. Ik leg hem alvast even buiten om verbinding te maken, dat kan een paar minuten duren. Verder is het enige nadeel dat het een groot horloge is, niet qua draagcomfort, maar dat zorgt er wel voor dat ik hem op de fitness niet ga dragen. Vergeleken met een Polar van 500 euro, die is mooier maar wat mij betreft onpraktischer (gps los op arm dragen, gegevensoverdracht via infrarood).

Geen spijt van de aankoop, motiveert me enorm om te gaan lopen. De meetbaarheid stimuleert me progressie te willen maken.

Premmit 14-07-2010

Goed GPS horloge.
Toch een aantal opmerkingen:
Gebruik hem voor het lopen en fietsen. Vooral bij het fietsen geeft hij regelmatig (vaak) een te lage snelheid aan, ook al heb ik de losse snelheid/cadanssensor gemonteerd, GPS is dus leading. Nu schakel ik voor het fietsen de GPS uit en dan is de snelheid wel normaal maar lijkt mij niet de bedoeling.
Ook het lopen onder een dicht bladerdak levert wel eens verkeerde waardes op, ondanks alle updates, tevens duur het soms lang voordat er satteliet ontvangst is.
Voordeel is wel dat de GPS in het horloge zit dus niet lopen met een losse pod.

loper69 04-06-2010

Alhoewel het een al wat ouder model horloge is bevalt deze prima. Het vinden van de gps satelieten levert geen problemen op. Hij is eenvoudig in gebruik zelfs zonder handleiding die overigens gewoon in het nederlands bijgeleverd is. Kleine nadelen: het speakertje is de enige plek waar vocht in kan dringen. opgelost door een stukje tape ( bijvoorbeeld uit de verbanddoos ) te plaatsen en goed laten luchten. Verder kan de geschiedenis alleen handmatig uit het horloge gewist worden, maar je kan hem ook gewoon de data laten overschrijven, geheugen vol dan schrijft hij over het oudste bestand heen. Verder is de bediening robuust maar goed. Horloge is qua formaat wat groot echter eenmaal om merk je daar niets van. Bijgeleverde software voldoet goed en in combinatie met garmin connect account kun je alles nog extra bijhouden. Persoonlijk vindt ik dat je voor deze prijs ( 170 euro ) geen ander vergelijkbaar horloge kan kopen met zoveel mogelijkheden en gebruiksgemak.

jeroen1963 27-05-2010

Heb de Polar RS400 vervangen door dit apparaat. Reden hiervoor was met name de optie van de ingebouwde GPS in het horloge en de mogelijkheid om hetgeen je gelopen hebt terug te zien op google earth.

Eddy818 13-05-2010

Na rondje in de woestijn en een verfrissende douche deed de forerunner het niet meer na 2,5 jaar trouwe dienst.

Thuisgekomen zag ik vocht/water aan de binnenkant. Horloge opengemaakt en helaas bleek de binnenkant gecorrodeerd :-(...

305 is onvoldoende waterdicht, bekend probleem op internet, maar helaas onvoldoende bij Garmin.
Ik hoop dat de 310 een goede opvolger wordt.

Steve_Woutters 10-05-2010

De combinatie van nauwkeurige positie- en hartslagregistratie zorgt ervaar dat je vele kanten op kan met je training.

Hiervoor gebruikte ik nog niet een hartslagmeter. Dit toestel maakte in combinatie met de juiste lectuur meteen komaf met het systematisch overtrainen. Dat was op zich al de aanschaf waard. Ik heb nu veel meer plezier in het trainen want het hoeft immers niet altijd hard te gaan.

Mijn vriendin is beginnen lopen met een beginnersprogramma die je heel eenvoudig in het toestel kan laden. Met de software kunnen we perfect de evolutie op de voet volgen.
Intervaltraining leg ik met behulp van de Garmin gewoon in het park af.
Je houdt je vanzelf aan je vooropgestelde programma en doelstellingen. Het toestel is dus een prima coach.

Afgelegde loop-en mountainbikeroutes stippel je later uit in google earth. Prachtig gewoon.

Het toestel kan nog meer maar bovenstaand gebruik is de aanschaf voor 200 EUR al waard.

Ik heb de indruk dat er goed over het toestel is nagedacht.
Heel tevreden met de aankoop.

JoTRo 05-04-2010

Apparaatje twee weken in bezit. Had hiervoor al een hartslagmeter maar vond de GPS-optie een goede reden om naar de Forerunner 305 over te stappen.
Eerste conclusie: het werkt fantastisch! Niet alleen hartslag of snelheid / afstand, maar ook het meegeleverde softwarepakketje. Vroeger tekende ik na een training het afgelegde rondje in Google Earth om afstand te weten, en zette ik in Excel rondetijden/afstanden/snelheden etc erbij.
Nu leg ik het apparaatje na een training naast mn computer en wordt mijn geschiedenis aangevuld met de laatste training, inclusief alle statistieken. Werkt heel intuïtief, zo zie je per training of per week je totaal aan km's / verbrande calorieën etc. Er zit ook een knop bij om de training in google earth te bekijken, zo zie je precies terug hoe hard je overal liep en hoe hoog je hartslag was. Tot nu toe nog geen gekke fouten kunnen ontdekken, apparaatje en programma lijken zeer degelijk in elkaar te zitten. was de bijna 160E wat mij betreft zeker waard. Mn vriendin wil hem nu ook gaan gebruiken, ik heb voor haar alvast een account aangemaakt op het horloge :) (Dan ziet zij onder haar account al haar eigen trainingen/verbrande kcal's etc terug)
Een tip: neem voor je van start gaat even dertig seconden de tijd om het horloge contact te laten maken met de satelieten (stilstaand). Als je te snel vertrekt zijn de metingen aan het begin van je training minder accuraat.

hmbr 24-01-2010

Ik heb de 305 nu een maand hiervoor een Polar F5serie het is een verademing hoe accuraat de hartslag meter van de 305 werkt. Ik heb er nu een paar loopjes mee gedaan en de afstand die het het horloge aangeeft nadat je gefinisht bent komt exact overeen met de door de organisatie op gegeven afstand. De snelheid tijdens het lopen fluctueerd in bochten wat mij ook logisch lijkt aangezien de GPS van punt naar punt rekend en in een bocht is het zo dat je sneller of langzamer het volgende punt bereikt. Kortom ik ben het met de vorige reviewer eens een van beste hardloop aankopen en ik ben niet van de firma Garmin.

Mike1969 05-11-2009

Ik heb de Forerunner 305 nu 2 jaar in bezit en het is de mijn beste hardloop-aankoop in alle jaren dat ik nu hardloop. Dit is mijn derde snelheidsmeter (had eerst een Amerikaans merk en een Forerunner 101) en dit is de eerste die echt bruikbaar is. Uiteraard heeft een GPS apparaat beperkingen, daar moet je rekening mee houden, maar de vele teleurgestelde reacties begrijp ik niet zo.

De nauwkeurigheid is veel beter dan wat ik zelf zou kunnen voorspellen, en bij goede ontvangst (bijv tijdens Zevenheuvelenloop) komen de kilometer-piepjes binnen 10 meter van de aangegeven kilometers. Na het lopen door een bos heb ik op de computer exact de gelopen route.

Waar het horloge moeite mee heeft is informatie tijdens het lopen. De betrouwbaarheid is minder goed vlak na een bocht en onder bomen. Hij registreert de gegevens wel goed (want op de computer komt de route perfect over) maar het is kennelijk lastig om real-time al deze gegevens te presenteren.

Voor hoogte is 'ie volgens mij niet ontwikkeld, daar kun je weinig mee tijdens het lopen.

De software die ik gebruik is SportTracks 2.1 (gratis, even googlen) en deze biedt allerlei mogelijkheiden om de route te plotten en om de data te bewerken (bijv meer realistische hoogteprofielen).

Het horloge is vrij groot maar niet zwaar, goed leesbaar, en hartslagmeter werkt goed, lijkt heel veel op Polar.

Er zitten heel veel snufjes op zoals instellen interval-trainingen die goed werken, maar veel voorbereiding vergen. Je moet haast een laptop meebrengen naar de atletiekbaan. Ik gebruik 'm vooral voor registreren van trainingen die ik in het bos afwerk.

Auke23 11-09-2009

Ik heb de forerunner nu 2 jaar en 4 maanden. De hartslagfunctie is nu kapot en niet meer reparabel. De leverancier stelt dat een forerunner máár 2 jaar mee hoeft te gaan en stelt dat het typische een geval van jammer is. Dus denk na voor je dit apparaat koopt.
Verder ben ik het met andere gebruikers eens dat de knopjes moeizaam werken en de meetresultaten veel niet reële hoge en lage pieken geven.

HarriekeW 30-11-2011

Hallo Auke, met mij Forerunner 305 had ik hetzelfde probleem, de hartslagfunctie werkte niet meer. In mijn geval was de batterij leeg maar na vervanginging van de batterij bleek de hartslagfunctie nog steeds niet te werken.
Ik moest mijn hartslagmonitor opnieuw koppelen aan mjn Forerunner 305. Opnieuw koppelen (scannen) doe je op de Forerunner.
Ik hoop dat je (nog) iets hebt aan deze informatie

sportieve groet,
Harr

kleijtje1990 22-05-2009

Na-/voordeel
Het uiterlijk is mooi alleen is de klok zelf wat groot ( niet hinderlijk)

Voordeel
het zoeken naar de sataliet doet hij bij mij binnen de 30 sec dus binnen tijd die in het boekje staat

vrij nauwkeurig alleen wijkt iets af tegen over google maps.

Victueel parter is leuk en handig als je een bepaald tempo wild lopen.

Nadeel

Software doet het nie die er bij is geleverd als je op google kijkt bij de garmin forerunners 305 snel te vinden.

nog niet lang in gebruik dus er komt nog een reactie

maar tot nu te vreden

donQuichotte 28-01-2009

Prima toestel alles werkt perfect op een belangrijk ding na ... de buzzer zit onder het toestel, door zweet en zouten gaat dit oxideren.

Na 6 maanden had ik al geen geluid meer. De waarschuwingsgeluiden voor hartslag, fitness programma's enz. hebben geen zin meer.