JURA ENA 7 zwart, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de JURA ENA 7 zwart, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

p****@z******* 30-06-2021

10 jaar probleemloos lekkere koffie!

Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

De Jura ENA7 was mijn eerste Jura koffiemachine. De koffie nog nooit zo lekker gehad en ook ons bezoek vraagt altijd om een tweede kopje. In 2011 gekocht en probleemloos 10 jaar geworden. Altijd de waterfilters gebruikt en gereinigd als de machine daarom vroeg. Nooit laten servicen of laten reinigen door een reparateur. Ik weet niet hoeveel kopjes er mee gezet zijn, maar bij gemiddeld 2 per dag zullen het er zeker meer dan 10.000 zijn geweest. Nu weer een Jura gekocht, de E8. Hopelijk blijf die net zo lang probleemloos lekkere koffie (en meer) geven.

Pluspunten

• Smaak
  • Duurzaamheid
  • Desgin
  • Gebruikgemak

Minpunten

• Kosten waterfilters
  • Schoonmaken zetgroep niet mogelijk

Vis 11-01-2021

Jura Ena 7

Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

In december 2011 hebben wij de Jura Ena 7 gekocht. In 2019 hadden we voor het eerst problemen, een lekkende waterreservoir. Deze laten repareren met gelijk een onderhoudsbeurt. Nu nog steeds heel veel plezier ervan. Onderhoud is makkelijk, door het gebruik van de reinigings- en ontkalkingstabletten. Wij zijn heel tevreden dat dit apparaat nog steeds heerlijke koffie zet

Jan Steenman 29-01-2020

duurzaamheid Jura Ena7

Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

De Jura Ena7 heb ik 6 jaar geleden gekocht. Thans is het binnenwerk gebarsten en is het apparaat niet meer te repareren. Ruim 8.500 maal koffie en espresso gezet bleek bij uitlezen van het apparaat in Zoetermeer. Ik had verwacht dat het apparaat veel langer zou meegaan. De servicetarieven van Jura, een hoger tarief bij meer dan 10.000 maal, gaan hier ook van uit.

Pluspunten

• kwaliteit
  • gebruiksgemak
  • weinig onderhoud

Minpunten

• duurzaamheid

Tiny 07-01-2020

Ik zou het product niet meer kopen

Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

Ik heb dit apparaat in 2014 voor € 829,00 gekocht en nu in 2020 € 752,00 aan reparaties armer. Koop een Senseo dan verwacht je niets. Dit apparaat is alleen maar ellende.

Minpunten

• zeer reparatiegevoelig

pellink 19-03-2015
Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

In bezit van Jura ena 7 drie jaar. Tijdens de garantieperiode een maal stuk gegaan. gerepareerd on der de garantie. Wekelijks reinigingstabletten toegevoegd. Jaarlijkse koste 50€. maandelijks een nieuw filter Kosten: 120€. Nu ding stuk. Reparatiekosten bij Jura 265€. Ik houd er mee op. Het is een financiële fuik.

Bartdev 20-03-2015

Waarom wekelijks reinigingstabletten en maandelijks filter vervangen. Bij normaal huiselijk gebruik lijkt me dit volstrekt overbodig

Henricus 10-12-2014
Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

Heb de Jura inmiddels 4 jaar.
En al die tijd probleemloos koffie gezet.

Afgelopen zomer de machine bij Jura laten service-n.
We hadden er toen 7621 koopjes meegeniet.
Was even een uitgave (€189) maar heb wel ook weer een jaar garantie.

Maak de machine schoon met de tabletten van Jura als de machine erom vraagt.
Heb 3 jaar de waterfilter gebuikt. Die vond ik te duur dus nu ontkalk met een tablet.

ErikGoessens 01-08-2014
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Een kleine update op mijn vorige review van 4 jaar geleden (September 2010): Inmiddels zijn we al duizenden kopjes koffie (en espresso) verder en we zijn nog steeds ontzettend tevreden over de Jura ENA7!

De machine heeft tot nu toe zonder problemen gefunctioneerd en we hebben alleen de filter periodiek hoeven te vervangen. Als zodanig raad ik deze espressomachine zeker aan!

phil1963 21-09-2013
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Inmiddels heb ik de jura Ena 7 bijna twee jaar en ik moet tot mijn grote spijt concluderen dat het een grote miskoop is geweest. Inmiddels ben ik 4 keer terug geweest naar dezelfde winkel met een kapote molen. En wat extreem vervelend is is dat de importeur geen garantie geeft als je die niet bij een erkende dealer koopt. als consument voel je dan echt bedondert. Het apparaat is bij een van de grootste winkels van Nederland gekocht. Maar de officiële door Jura erkende importeur redeneert als volgt. Niet via ons gekocht dan is het geen echte Jura! als je dan nog in gesprek gaat maar het apparaat is reuze slecht gemaakt en er bestaat zoiets als wereld wijde garantie dan krijg je als antwoord: Pech gehad. Over service gesproken!
Ordeel na bijna 2 jaar
Positief
1. smaak
2. temp
Negatief
1. kwaliteit apparaat
2. niet goed kunnen schoonmaken. Blijft vuil achter in het apparaat.
3. het doseer bakje voor gemalen koffie werkt niet goed na verloop van tijd. Koffie valt ongebruikt in opvangbakje
4. het niet kunnen schoonmaken van de zet groep. je ruikt dat het binnenin schimmelt maar je kan er niets aan doen. Voelt niet goed. 1x in de 2 jaar moet je hem laten schoonmaken. prijzig.
5. extreem slechte service van importeur. Niet meer van deze tijd.

Advies
Niet kopen deze ena7 en de vraag is zelf of je überhaupt een jura moet kopen vanwege punt 4 en 5

ppppffff 19-03-2012
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Overwogen om Nespresso aan te schaffen maar gezien een echte espresso toch beter smaakt en de cups belachelijk duur zijn ben ik voor deze Ena 7 gegaan.
Deze Jura heeft dan inderdaad onderhoud nodig, maar je krijgt wel een echte heerlijke kop koffie!!
Met deze Ena 7 zijn de koffieresten mooie ronde stevige koekjes.
De zetgroep wordt automatisch gespoeld wat het uitnemen overbodig maakt.

Over het vrij kleine waterreservoir is al e.e.a. besproken in vorige reviews en voor mij geen probleem.

Aangeschaft bij Simon Levelt om de reden dat Jura alleen garantie geeft op machines aangeschaft bij een van hun dealers.

k heb even goed overwogen om weer een espresso machine aan te schaffen.
Met mijn vorige machine Siemens EQ7 daarmee heb ik minder goede ervaring gehad en de koffie was gewoon niet goed (te slap).
2x terug zonder goed resultaat.
Volgens mij ligt dit aan te weinig druk in combinatie met de uitneembare plastic zetgroep gezien de koffieresten een drassige massa is.
Een uitneembare zetgroep is zeer zeker geen garantie dat de machine niet voor onderhoud terug moet!!

eligius 29-04-2012

De zetgroep wordt weliswaar gespoeld, maar om 'm goed schoon te maken zou jet de groep er mijns inziens uit moeten kunnen halen. Er blijft namelijk koffie achter en die gaat schimmelen. Kijk maar eens op Youtube.com en je zult er de feiten over vinden (helaas).

adviesjevanmij 14-02-2012
Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

De Jura 7 is een mooie machine om te zien en gemakkelijk in gebruik. Lekkere warme koffie en mooie cappuccino. Hij maakt mooi melkschuim (vergt wel wat oefening).
Enige minpunt aan deze machine is de warm water functie.
Door zijn compacte formaat heeft hij een relatief klein waterreservoir en is deze snel leeg als je ook water voor thee wilt pakken uit deze machine. Het duurt vrij lang om een kop thee gevuld te krijgen (ik heb grote glazen), maar de temperatuur is prima. Ik heb er voor gekozen om een aparte waterkoker er bij te houden voor de thee. Ik vind het een fantastische machine, en vind de prijs/kwaliteit verhouding goed. Na lang vergelijken met andere machines heb ik bewust gekozen voor de Jura ena 7 omdat hij ondanks zijn compacte maten toch voldeed aan mijn hoge eisen. Ik heb de machine gekocht bij Redcoon en ben zeer tevreden. snelle levering en duidelijke website.

phil1963 27-12-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

tot nu toe zeer tevreden. heerlijke koffie, goed heet (voor mij een must) en volgens mijn partner een uitstekende capo. model is prachtig en neemt naar verhouding weinig ruimte in. ziet er ook nog mooi uit. bediening erg eenvoudig (wel even boekje lezen). tot nu toe een soort bonen geprobeerd. apart vakje voor decafe echt een uitkomst.

tarjan56 09-12-2014

Helemaal mee eens. Wij hebben dezelfde ervaring met onze Ena. We hebben het apparaat nu anderhalf jaar en het is al 3 keer aangeboden ter reparatie.
De koffiesmaak is prima.
maar negatief is vooral dat het apparaat een eigen leven schijnt te leiden.
regelmatig reageert het niet op de knoppen of de koffie blijft doorstromen.
Onlangs is er een nieuwe zetgroep ingezet.
Nog geen maand later werkte het apparaat al weer niet.
het apparaat is slecht schoon te maken.
De laatste dagen viel gemalen koffie los in het apparaat en kregen we kopjes water. Koffie viel niet eens in het opvangbakje.

Miskoop. veel geld voor slechte kwaliteit.

Fred25 22-09-2013

De winkel is degene die je moet helpen, niet de importeur al zou dat soms wel handig zijn. Na 4x reparatie zonder resultaat mogen ze wel eens met een ander aanbod komen. Een dure koffiemachine zoals de Jura kan niet na 2 jaar kapot zijn zonder gevolgen voor de verkoper. Nogmaals, de winkel moet een oplossing aanleveren. Niet de importeur. Schriftelijk in gebreke stellen etc. zie sites als consumentenbond.nl hoe je dat kunt doen.

phil1963 23-09-2013

Fred, maar gedeeltelijk eens. De verkopende party repareert zonder morren. Maar als een importeur (verlengstuk van de Fabrikant)onderscheid maakt tussen verschillende type klanten zegt dat voldoende volgens mij. dan heb je geen geloof in je eigen product of je discrimineert. De Fabrikant (importeur) geeft 24 maanden garantie maar zegt doodleuk, als het niet via onze distributeurs is gekocht, dat geldt er geen garantie.... dat mag volgens mij niet. Let op: als ik bij de winkel xxx een sony koop, dan ga ik terug naar de winkel en dan zegt xxx wij kunnen het terug sturen maar u kunt dat ook zelf doen..dat is sneller..de reparatie wordt uitgevoerd door Sony of het reparatiebedrijf van Sony. Garantie is garantie. er wordt geen onderscheid gemaakt tussen klanten. ander voorbeeld: als ik een camera koop in Japan is de garantie geldig in Nederland en dan kan ik binnen het garantie termijn deze laten repareren bij Sony (zelf meegemaakt). Met andere woorden Jura is zeer klantonvriendelijk bezig.

ErikBakker 19-08-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 zilver

We zij erg tevreden over de Jura Ena 7. Gebruiksvriendelijk, makkelijk te bedienen en strak design.
De smaak hangt wel erg af van de bonen die je neemt. Bonen van La Place(V&D)zijn prima bonen voor een prima prijs. Voor de echte liefhebber raad ik Laurentis koffiebonen aan (www.koffievoordeel.nl).

Tinus41 18-06-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Na een teleurstellende ervaring met een Nivona 650 espresso automaat het apparaat met bijbetaling kunnen omruilen voor de €100 duurdere Jura Ena 7.

Smaak: De Jura Ena 7 levert een perfecte kop koffie of espresso af.

Mogelijkheden: Jammer dat de Ena 7 niet is uitgerust met de profi capuccinatore (los te verkrijgen voor net geen €50,-) i.p.v. de easy cappucinatore.

Gebruiksgemak: Prettig in gebruik door het tekst display. Handig dat je de koffie hoeveelheden kunt instellen aangepast aan het formaat van je eigen espresso- en koffiekopjes.

Vormgeving: Prachtig apparaat. De witte uitvoering staat mooi in de keuken. geen "zwart gat" op het aanrecht. Het compacte formaat is natuurlijk ook ideaal. Ook de details van de vormgeving: Uitloopstuk van de koffie, draairing waarmee je de maalgraad van de bonen instelt, opening voor gemalen koffie, zijn een lust voor het oog!

Duurzaamheid: Moeilijk te beoordelen na een paar dagen, maar het geheel komt robuust over.

Tot slot: Het waterfilter voor in het water reservoir van Jura vind ik erg prijzig. Daarnaast heb al een Brita waterfilter staan voor het strijkijzer, het water daaruit is natuurlijk perfect voor de Jura. Je kunt er ook voor kiezen de waterfilter van Jura niet te gebruiken. Dan moet je wel de waterhardheid instellen. Het apparaat geeft dan zelf aan wanner ontkalkt moet worden. Omdat ik gefilterd water gebruik is dat niet nodig en het blijkt gelukkig mogelijk om de melding dat ontkalkt moet worden helemaal uit te zetten!

nathalie53 17-04-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 zilver

Na alle goede recensies ook een Jura Ena 7 gekocht. Helaas heb ik andere bevindingen dan dat ik hier lees. Apparaat nummer 1 heeft niet een kopje geproduceerd en was meteen kapot. Deze terug gestuurd naar de winkel.Nu apparaat 2 wel uit een winkel met Jura garantie( let daar ook op bij de aankoop!)en na 1 dag bleef het afvalbakje hangen...dus weer terug naar winkel...geen idee wat het was dus weer naar huis. Inmiddels zijn we twee dagen verder en nu spoelt de machine niet meer, gaat het afvalbakje weer niet open en ook het opschuimen van de melk hapert... Wat een teleurstelling omdat we na het debakel van de Krups nu toch echt dachten een goed apparaat te hebben gekocht... dus helaas ook deze Jura geen aanrader.

Burundi Bean Junky 01-04-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Smaak: zowel espresso als koffie smaakt heerlijk. Niet alleen ikzelf, maar ook gasten beamen dit. Besef wel dat veel afhangt van de bonen die je gebruikt.

Mogelijkheden: dit apparaat is bedoeld voor de gemakzoekende fijnproever. Veel werkt automatisch. daardoor is het apparaat qua instelmogelijkheden wat beperkt. Zo zijn er slechts twee koffiestanden (plus een aromaboost) en volumes (espresso en standaard klein kopje koffie). Zelf heb ik er geen problemen mee: ik drink vooral cappucino of espresso macchiato waarvoor alleen de espresso nodig is.

Gebruiksgemak: Alles zeer eenvoudig en duidelijk. Enige minpuntjes zijn de kleinere waterreservoir en opvangbakjes. Tegelijkertijd heb je dan wel altijd vers water en je moet de opvangbakjes gewoon elke dag schoonmaken. Voor thuisgebruik prima, maar voor kantoor wellicht wat minder geschikt.

Vormgeving: perfect. Ik heb de zilver-rode uitvoering en die staat mooi in de keuken.

Duurzaamheid: Apparaat nu twee maanden in gebruik. Daarom even gewacht met een review. Nu heb ik de eerste schoonmaakbeurt en filterbeurt gehad. Het apparaat werkt na gewoon nog perfect. Ik weet, dat zou toch normaal moeten zijn met zo'n duur apparaat. Maar de vorige (Gaggia Titanium) kreeg na 2 maanden kuren en werd door BCC reparatie ook nog eens kapot afgeleverd (na nog eens 2 maanden wachten). Ook bij veel andere merken lees ik veel over problemen met automatische espressomachines. De Jura is tot nu toe goed en degelijk.

Heb hem voor de zekerheid wel bij een leverancier met garantie gekocht.

Henricus 01-01-2011
Geschreven voor: JURA ENA 7 rood, zilver

We hebben deze machine precies 1 maand. Na 2kg koffie even een korte review hier posten.

Wij vinden het een hele mooie/strakke machine die makkelijk bedient en erg goede koffie kan zetten. (dit ligt natuurlijk ook aan de bonen en de instellingen van het apparaat).
Instellingen zijn makkelijk aan te passen. Ik vind de Rotary knop ook erg makkelijk als je eenmalig een mildere of sterkere kop wilt zetten.
Machine voelt degelijk aan en is goed schoon te maken. Wij gaan er vanuit dat de Jura ook erg degelijk is en lang mee zal gaan.
(vorige apparaat, Gaggia Titanium, was na 5jr/10000 kopjes op)

Nadelen:
-niet echt mogelijk om 2 koffies tegelijk te zetten. (1x malen met 2 hoeveelheden koffie -> slappe kop)
-als koffie of water op is wordt het zetten niet onderbroken maar krijg je een niet lekkere koffie

bartdev 09-09-2010

---------- update review, 09-09-2010 ----------
hebben de jura 7 nu bijna 2 maanden en het apparaat bevalt prima. je moet wennen aan het regelmatig schoonmaken van lekbak en koffiedrabbakje.
diverse bonen geprobeerd maar DE goud smaakt tot nu toe het beste. Heb ook V&D geprobeerd en nu van de HEMA. Weet niet of het elkaar echt veel ontloopt qua kwaliteit in die prijsklasse,
Merk wel dat we meer koffie drinken dan voorheen,
het maken van schuim gaat prima en ziet er goed uit. ook halfvolle melk doet het prima.
schoonmaken nu een keer gedaan en ging soepel. zelfde geldt voor het vervangen van waterontharderflacon.
kortom: we zijn tevreden.

---------- 1e review, 23-07-2010 ----------
ENA 7 is een mooi design;
instelingen op zich niet ingewikkeld maar je moet wel even goed in het boekje kijken. de goede afstelling heb ik nog niet voor elkaar. ik heb nog geen koffie met een dikke schuimlaag gezien;
uiteindelijk toch bij dealer gekocht en niet via internet. prijsverschil van 150 euro kunnen reduceren met 45%.
eerste indruk is een prima apparaat.

Erik Goessens 08-09-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zilver

Sinds een maandje zijn wij nu in het bezit van de Jura ENA7. Vanwege de goede ervaringen van familie en kennissen met het merk Jura en het leuke design van deze machine, was de keuze snel gemaakt.

We hebben de machine vlak over de grens in Duitsland (Aken) gekocht aangezien dat toch nog wel een paar tientjes scheelt op de prijs (zelfs als de reiskosten meegenomen worden in de berekening).

Na een maandje gebruik, zijn dit onze eerste bevindingen:

- Goede bonen (en de afstelling van de machine per type boon) maken het verschil!
- Schuim wordt veel steviger en lekkerder met volle melk.
- Kijk voor het maken van twee espressi of normale koffie altijd of er genoeg water in het reservoir zit. Indien niet, dan worden er twee halve kopjes gezet en zal de machine niet verder gaan als het water bijgevuld wordt.
- Het is altijd handig om een extra kopje bij de hand te hebben omdat de machine bij het in- en uitschakelen even doorspoelt.

Al met al zijn ook wij erg tevreden met deze machine.

Marijn84 19-07-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zilver

Sinds 2 weken hebben we onze Senseo ingeruild voor dit espresso-apparaat. De koffie smaakt erg goed en de bediening is eenvoudig. Enige minpunt is dat de machine zichzelf reinigt bij het aan- en uitzetten. Je moet er dus altijd aan denken om een extra kopje onder de machine te plaatsen.
De melkopwarmer/ schuimer heb ik nog niet gebruikt dus hier kan ik niets over zeggen.

'Nadeel' is dat ik nu meer koffie drink dan voorheen!
Al met al een prima apparaat en daar komt nog bij dat deze white blossom versie erg mooi staat in keuken.

Janneke 06-06-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Na jaren dubben hebben we sinds 2 weken hebben de JURA ENA 7, gekocht bij een erkende dealer. Via internet istie wel goedkoper maar ik durfde het niet aan, en nu hebben we ook goed advies gekregen.
Koffiedrinken is weer een feest! Wat heb ik mezelf al die jaren aan gedaan met Senseo??? Ik dronk van de week weer Senseo bij iemand en hoe ik ook proefde, ik proefde géén koffie :-(
De koffie van de ENA 7 is echt heerlijk, vele malen warmer dan Senseo en vooral vers. Voor decaf een apart vakje, ideaal!
Ik zag op tegen het maken van een cappuchino met zo'n apparaat maar het is een eitje. Ik gebruik een Mepal thermo mok om de melk koel te houden. Het lekkerste is inderdaad houdbare volle biologische melk.
Het ontwerp moest ik even aan wennen, de kleur is geweldig! (ik heb een rode)Bediening is simpel.
Onderhoudskosten ja die heb je maar als je pech hebt kun je elke 2 jaar een nieuwe Senseo kopen, kies maar!
Enige ienie mienie minpuntjes: relatief klein opvangbakje en waterreservoir maar ach hij geeft aan als er iets moet gebeuren dus dat is ook weer niet zo'n ramp.

pakomaba 27-05-2010

---------- update review, 27-05-2010 ---------
Hallo mensen ,hier weer een update van onze jura.
wij hebben de jura nu 7 maanden in bezit en hij bevalt nog steeds supper,het enige minpuntje is dat wij steeds vaker thuis koffie drinken ipv in de stad!,niet voor de prijs hoor maar voor de bagger die ze je verkopen,gelukkig hebben we nu in heerlen een tentje ontdekt die wel goede koffie schenken,dus kunnen we weer op het teras zitten.
ik zeg heij heerlen.
greotjes en tot over 6 maanden.
ps wij drinken zo`n 80 koppen per maand,en zijn over het gebruik zeer te vreden.

---------- 2e review, 13-01-2010 ----------
De jura ena 7 wat is het toch en mooi stuk disigne.maakt over heerlijke capucino esspreso en natuurlijk niet te vergeten de lagga machiatto in een handomdraai.het mooie kraagje schuim wat je bij de cappucino/lagga machiatto hebt, hier geniet ik elke dag van,je hoeft nog niet meer na de stad te gaan voor een lekker bakkie koffie.gewoon een een woord geweldig.

---------- 1e review, 30-12-2009 ----------
Beste mensen:graag wil ik een review geven over deze ena7,na heel veel lezen op deze site over div automaten,hebben wij voor deze gekozen en het is een plaatje,gewoon een geweldig ding.
we hebben hem bij de dealer bij ons in heerlen gekocht,en een zeer goede uitleg gekregen over garantie onderhoud en bediening,twee dagen later werd hij geleverd en ingesteld op onze persoonlijke wensen,wat een verschil in koffie,wij hadden senseo wel de goede van DE,maar deze kan hier niet aan tippen.
25 maanden garantie,makkelijk in onderhoud,doet alles zelf en geeft een melding als wij iets moetten doen,bij ons kan hij op 6 dh graden kalk staan op advies van de dealer,dus af en toe eens ontkalen,met de bij geleverde ontkalk tabs,en geen extra filter nodig en zal over drie jaar +/- eens opgestuurd worden naar zoetermeer voor groot onderhoud.
wij krijgen de profi cappoccinatore na geleverd met een demonstratie latte macchiato maken.

verder gaan we lekker genieten van de deze ENA7 en schrijfover een tijdje nog een review.gr pako

Fred25 18-04-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Ook ik was de Senseo moe en zocht een nieuw volautomagisch koffieapparaat met mogelijkheid tot gebruik van koffiebonen. De ENA7 was net uit. De decafeinado's kunnen hun snelfiltermaling in een apart luikje kwijt voor 1 kop koffie. Hij maalt dan 1x geen bonen. Handig lijkt me, maar nog niet nodig gehad.

In het kort: hij bevalt prima. Niet alleen wij maar ook ons bezoek drinkt meer koffie dan vroeger met de senseo. Achteraf vraag je je af waarom je al die tijd genoegen hebt genomen met de senseo...

De installatie is gedaan door de winkel waar ik de ENA7 kocht die hem 's avonds thuis kwam 'installeren' en afregelen naar onze smaak. Dat kun je ook prima zelf mbv de gebruiks-aanwijzing maar het is zo wel makkelijk. (Het kostte ook niets extra en we kregen er alvast 3 pakken bonen bij).

Dan het apparaat zelf:
Bij het aanzetten spoelt hij even door, net als bij het uitzetten. Hij schakelt zichzelf uit na een zelf te kiezen tijd.
De hoeveelheid water per kopje en de koffiesterkte zijn tijdelijk of permanent instelbaar. De temperatuur is 4 graden hoger in te stellen maar dat leek ons niet nodig. Als je sterke koffie wilt is er de aromaboost knop die inderdaad voor sterke koffie zorgt.

Reinigen moeten wij ongeveer maandelijks met aan te schaffen reinigingstabletten, na 3 maanden meldt hij zich voor ontkalken waar we eerder de meegeleverde filter gebruikten (ca. 10 euro). Als je geen filter gebruikt moet je met de hand ontkalken. Met filter hoeft dat nooit. Reinigen wijst zichzelf met de aanwijzingen op het display.

Melkopschuimer: het slangetje hang je in de melk en na 30 sec opwarmen en een draai aan de kraan krijg je mooi melkschuim dat nauwelijks inzakt. Net als met de keuze van espressobonen maakt het uit welke melk je gebruikt: wij gebruiken geen halfvolle melk meer voor de koffie maar volle biologische houdbare melk.
Schoonmaken: dagelijks de onderdelen van de melkopschuimer uitspoelen. Zeker niet dagelijks de jura-reiniger gebruiken. Dat doe ik eens per 2-3 weken oid.

Ik zie hier klachten over de tijd tot je een kop koffie klaar hebt in de ochtend maar dat is geen probleem voor ons. Het gaat immers om een minuutje meer bij het aanzetten van het apparaat. Ik sta liever 5 minuten eerder op. Het is maar wat je over hebt voor goede koffie en hoe je hem wilt drinken.

Nadeel: ik erger me wel aan de m.i. dure reinigingstabletten en ontkalkingstabletten (of het filter). Huismerk is veel goedkoper maar dan begint Jura over de garantie te zeuren. Het gaat om erg goedkope grondstoffen die zeker niet zoveel hoeven te kosten. Ik zou zeggen: halveer de tablet- en filter-prijs en huur toptennisser Federer niet in voor reclame.

Ik ben wijnfanaat en ook daar proef je duidelijke verschillen in kwaliteit (en prijs) en ga je als je niet oppast meer (en duurdere) wijn drinken. Bij koffie is het niet anders: wij wisselen nog steeds van merk espressobonen en het is duidelijk dat het echt uitmaakt welke je koopt. Maar over smaak valt niet te twisten. Gewoon uitproberen is dus het devies.

Dat er maar 125 gr. bonen in het reservoir passen vind ik eigenlijk wel goed. De koffie wordt zo nooit oud. Iedere 1-3 dagen moet ik bijvullen, maw: 2-3 kg koffie per maand gaat er nu wel doorheen. De hoeveelheid suiker en melk in de koffie heb ik fors teruggebracht: het is niet meer nodig.

Fred25 22-09-2013

Update: nu 3 1/2 jaar verder zonder problemen al ken ik lekkerder koffie. Achteraf had ik ook een goedkoper apparaat kunnen kopen. De ontkalking en reiniging koop ik niet meer altijd van Jura. Het blijft irritant dat het zo duur is, iedere keer blijf ik dat gevoel houden getild te worden en de hoofdprijs te moeten betalen. Volgende machine wordt wat anders. Mogelijk half-automaat. Een reinigingsbeurt komt er misschien aan: alweer 150-200 euri. Heb er niet zo'n zin in. Dat is omgerekend heel wat kilo's koffie.

mikemans 09-04-2010

Heerlijke koffie!
Jammer had het app. na 2 dagen een irritante harde brom. Terug gestuurd, 2 weken gewacht en het is weer genieten! Transformator was stuk. Kan gebeuren.

Voor de rest:
+ Makkelijk te installeren
+ Simpel menu
+ Vormgeving
+ Snel met het opwarmen

- Filter is erg duur (10,- euro)
- niet geschikt voor grote koffiebekers

Martijnnnnn 01-03-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zilver

SUPER APPARAAT!!! Gekozen vooral om het design, maar geeft daarnaast heerlijke koffie en cappuccino. Eenvoudig in gebruik. Kortom iedereen aan te raden. Overbodig om te vermelden maar zeker 1000x beter dan senseo!

ReneMarco 09-02-2010
Geschreven voor: JURA ENA 7 zwart, zilver

Gekocht omdat we verse koffie wilden zetten, met de mogelijkheden van espresso en melkopschuimen. We zijn voormalig Senseo gebruikers.

Voordelen:
+ compacte vormgeving, slechts 23cm breed, past dus ook op een kleiner aanrecht.

+ makkelijk in de bediening,met snelkeuzeknoppen voor espresso,koffie of "aromaboost" (kop zeer sterke koffie)

+ drie energiestanden: gewoon (14watt), spaar (4 watt) en uit (0,01watt). Je kan zelf instellen waneer hij automatisch uit gaat.

+ koffiemalen in drie fijnheden (grof,gewoon en fijn)

+ aantal ml per kop (25 - 240 ml) makkelijk eenmalig in te stellen voor 1 kop of alle volgende

+ elke kop zwarte koffie heeft een mooie crema laag van een paar mm :-)

+ bij gebruik van goede koffie (b.v. Cafe Diemme Oro of Bristot Tiziano), smaakt de koffie uitstekend en is HEET

+ Melkopschuimen kost iets meer handelingen (knopje opwarmen indrukken,wachten, kraan opzetten en voila) en tijd (+/-30 seconden), maar werkt perfect. Ik heb met volle, verse melk altijd een prachtige hoeveelheid schuim.

+ als je een cappucino of latte maakt in een glas, zie de melk en de koffie prachtig mengen in laagjes. Net als in een profi restaurant :-)

+ je kunt via een apart luikje, gemalen koffie toedienen. Ideaal voor incidentele decaf drinkers.

Maten:
* Waterreservoir = 1100ml
* Residubak is voor ca. 10 kopjes koffie,
* Koffiebonenresevoir is voor ca. 125 gr koffiebonen.
* Espresso wordt gezet met 50 ml en koffie met 100ml. Je kunt hier zelf van afwijken, door de instelling eenmalig of permanent aan te passen.

Let op de volgende zaken:

- machine is voor max. 2-persoonshuishouden. Drink je veel koffie, koop dan een grotere machine, anders blijf je legen en bijvullen.

- koffie zetten gaat redelijk snel, voor melkopschuimen heb je meer tijd nodig. Heb je altijd haast, koop dan een Senseo of Nespresso (maar dan niet zeuren over de smaak van die koffie)

- op een feest of verjaardag wil iedereen cappuccino of latte, want ze smaken zo lekker. Het kost je dan wel wat tijd en kostbare bonen om al die kopjes te zetten ...

- waterreservoir zit achterop, bonenreservoir bovenop. Plaats de machine niet onder een keukenkastje, want dan kun je niet meer bij deze reservoirs

- zoals iedere volautomaat, moet je hem schoonhouden. Dit is niet typisch JURA, andere merken hebben dit ook. Iedere avond even de afval- en lekbak afwassen (mag niet in de vaatwasser) en vergeet de cappucinatore (melkopschuimer) niet!

- om verkalking te voorkomen, adviseert JURA een waterfilter te gebruiken.Deze kost 10,- en gaat bij ons ca. één maand mee. JURA zegt hierover: ca. 50l water of ongeveer twee maanden. Blijkbaar drinken wij iets meer dan gemiddeld. Je kunt natuurlijk ook 1x per jaar gewoon ontkalken met een JURA tabletje.

- koffiekosten: wij gebruiken Cafe Diemme of Bristot à 20 euro per kilo. Een portie koffie uit de JURA is ca. 6-8 gram. Reken maar uit wat je dan kwijt bent en het valt altijd tegen. Wij vermalen zo'n twee kilo per maand! Aan de andere kant, het goede leven mag ook wat kosten, de koffie smaakt erg lekker en ik wil mijn Senseo echt niet meer terug in de keuken.

Gekocht bij ArteDellEspresso in Zaandam, prima tekst en uitleg gekregen. In gebruik sinds begin december 2009.