Siemens TE607203RW - Reviews

9,1

aNyWay 12-09-2016 Product paar maanden in bezit

Fantastische koffiemachine

Fantastische koffiemachine. Sinds 1992 verschillende espressomachines versleten 2 x Krups 1 x Jura en 2 x Delonghi nu dan naar een volautomaat van Siemens. Het was niet het eerste apparaat waar ik mij op richtte maar na goede testen en reviews op uitkwam. En nu na 4 maanden kan ik niet anders dan zeer enthousiast zijn. Makkelijk schoon te houden en de tiptoetsen met de grote keuzes en instellingen werken zeer goed. Temperatuur instellingen zijn zeer goed in te stellen en ook de vele mogelijkheden in sterkte en hoeveelheid bij de grote van de gebruikte kop/glas zijn top. Het enige wat zowel als min of pluspunt ervaren kan worden is dat hij veel spoelt tijdens en na het gebruik. Daardoor geeft het scherm vaak aan dat de lekbak geleegd moet worden of de waterbak gevuld moet worden, wel fijn dat beide behoorlijk groot zijn.

De duurzaamheid moet uiteraard nog bewezen worden maar ook dat lijkt veel belovend.

Nadelen? je gaat wel heel veel koffie drinken :-)

S 01-08-2016 Product paar dagen in bezit

Mijn eerste volautomatische koffiezetapparaat

Na lang twijfelen tussen een Jura c65 en de Siemens eq 6 700 hebben we toch voor de Siemens gekozen omdat hij veel meer opties heeft dan de Jura. De Siemens heeft een stille koffie maler en is een echte eyecatcher. Het touchscreen werkt fijn en de afbeeldingen zijn duidelijk. Ookal drinken wij niet zo veel koffie (totaal 8 à 12 koppen per week) zijn wij enorm blij met onze keuze.

Dennis 11-07-2016 Product paar weken in bezit

mooi en vriendelijk espressomachine

De EQ.6 is makkelijk te bedienen dmv touchtoetsen. De machine ziet er mooi slank uit en is in deze serie volledig voorzien van rvs delen aan de voorzijde. Het schoonmaken van de zetgroep is ook zeer goed te doen, snel te verwijderen en simpel af te spoelen. Over smaak valt te twisten maar de maalgroep is goed instelbaar waardoor de persoonlijke smaak in te stellen is.

miep 10-07-2016 Product paar dagen in bezit

Wat een luxe met dit apparaat

Wat een mogelijkheden met dit apparaat. Smaak wel afhankelijk van de soort bonen die je gebruikt.Duurzaamheid weet ik niet, te kort in bezit.

Schouten 07-07-2016 Product paar dagen in bezit

Aanrader in design en gebruik

9,4
Fantastisch advies bij mediamarkt helaas gebruiksaanwijzing boekje over onderhoud niet goed echter geweldige uitleg bij mediamarkt verkoper

Peatsmoke 06-07-2016 Product paar dagen in bezit

Siemens TE607203RW

Inleiding
Omdat onze Siemens TE712201RW, na zes jaar en ruim 12.000 kopjes, tegen het levenseinde aan begon te lopen en water begon te lekken op plekken waar dat niet zou mogen, gingen we op zoek naar een nieuw apparaat. Reparatie zou misschien wel mogelijk zijn geweest, maar was economisch gezien niet meer verantwoord. In onze vrienden- en kennissenkring hebben meer mensen een volautomatische koffiemachine en als regelmatige bezoekers van Italië, weten we hoe een goede kop Espresso, Cappuccino of Latte Macchiato hoort te smaken. In onze kennissenkring hebben mensen zowel veel duurdere (Zwitserse) machines als veel goedkopere (Italiaanse en Duitse) machines, waarvan de koffie- en vooral melkschuimkwaliteit, soms te wensen over laat.
We wilden in ieder geval een machine die een goede kwaliteit melkschuim kon leveren en daarbij ook nog stil zijn werk deed. Omdat bij de eerste Siemens de melkschuimkwaliteit na verloop van tijd steeds meer ging lijken op badschuim, ging de eerste voorkeur niet uit naar een machine van dezelfde fabrikant. Na verschillende reviews gelezen te hebben en de smaak van koffie toch iets heel persoonlijks is, werd onze aandacht gevestigd op de Siemens TE607203RW. Volgens de reviews op internet leverde deze machine een goede kwaliteit melkschuim, was de smaak van de koffie individueel aan te passen en bood deze dezelfde mogelijkheden als onze oude machine. Verder moest de machine eenvoudig in onderhoud zijn.
We besloten hierop nog maar eens naar de MM te gaan om verschillende merken en typen te bekijken. Toen de prijzen bij de MM hetzelfde bleken te zijn als de laagste prijs op pricewatch, besloten we toch voor de Siemens TE607203RW te gaan.

Technische gegevens
Maalwerk: Keramische schijven
Gemalen koffie mogelijk: Ja
Uitneembare zetgroep: Ja

Bouwkwaliteit en duurzaamheid
De Siemens TE607203RW laat een aantal zaken zien ten opzichte van de ouder machine, die doen vermoeden dat de duurzaamheid van dit nieuwe apparaat verbeterd is ten opzichte van de vorige machine.
Het eerste dat opvalt is natuurlijk de buitenzijde van de koffieapparaat, die deels uitgevoerd is in metaal in plaats van kunststof.
De andere zaken die doen vermoeden dat de duurzaamheid verbeterd is ten opzichte van de oudere modellen, zijn onder andere de zetgroep en de melkopschuimer. De zetgroep lijkt iets eenvoudiger van ontwerp. De groep draait duidelijk soepeler en maakt daardoor veel minder geluiden dan bij het eerdere ontwerp.
De melkopschuimer is nu geïntegreerd in de verdeler en is gemaakt van siliconen of rubber, waardoor deze veel beter afsluit dan in het vorige systeem, waarbij gewerkt werd met hard kunststof en afdichtringen, die na verloop van tijd (en dat was al vrij snel) niet meer goed afsloten en daardoor valse lucht aanzogen, waardoor de melkschuim van slechtere kwaliteit werd. Gezien het feit dat het apparaat pas in bezit is, lijkt het niet objectief om voor duurzaamheid een cijfer toe te kennen.

Uiterlijk en bediening
De Siemens TE607203RW is, ten opzichte van onze eerste machine, iets kleiner en neemt daardoor ook minder plaats in op het aanrecht. Dientengevolge heeft deze machine ook een iets kleiner waterreservoir (1,7 liter) en lekbak. Doordat de nieuwe machine echter zuiniger omgaat met water, hoeft de lekbak niet vaker geledigd te worden en kunnen we nagenoeg dezelfde hoeveelheden koppen koffie zetten als met de oude machine.
Waar bij de oude machine nog met een draaiknop gewerkt werd, waarvan de bediening in de loop der tijd ook te wensen over begon te laten, werkt deze machine met een duidelijk bedieningsveld met tiptoetsen die goed reageren op aanraking met zowel droge als natte vingers en koude en warme handen. De voor- en bovenzijde van de machine is uitgevoerd in geborsteld RVS, terwijl de zijkant uitgevoerd is in lichtgrijze kunststof. Bij de koffie uitloop zit een ledverlichting, die de afdekplaat (en het kopje) verlicht. Niet dat het nodig is, maar het ziet leuk uit.
Op het duidelijk afleesbare LCD display, dat netjes geïntegreerd is met bedieningsveld, staat de keuze van het koffiesoort en wordt het verloop van het zetproces weergegeven. Op dit display verschijnt ook de melding dat de waterbak bijgevuld moet worden of de lekbak gereinigd moet worden. Verdere fout- of storingsmeldingen zijn ook van dit display af te lezen.
Vanaf het eerste gebruik viel ons op dat dit nieuwe apparaat duidelijk stiller zijn werk doet dan onze voorgaande machine, dit is niet alleen fijn wanneer je visite hebt, maar ook wanneer overige huisgenoten nog in rust liggen en jij wilt genieten van een lekker bakje koffie. Dit apparaat is het stilste die wij uit onze omgeving kennen.

Onderhoud en schoonmaak
Uit reviews op internet blijkt dat onderhoud of schoonmaak van volautomatische koffieapparaten vaak een moeizame en tijdrovende klus is. De oude Siemens die we hadden was al redelijk eenvoudig in onderhoud, maar bij deze nieuwe machine heeft Siemens het voor elkaar gekregen om het onderhoud nog eenvoudiger en sneller te laten verlopen. De zetgroep en het melkschuimsysteem zijn op eenvoudige wijze uit te nemen en laten zich net zo eenvoudig reinigen. De zetgroep mag uitsluitend met lauwwarm water gereinigd worden en nooit in de vaatwasser! Afhankelijk van de koffieconsumptie is dat een klusje dat ik één tot twee keer per week uitvoer, om een goede koffiesmaak te garanderen. Het display geeft zelf aan wanneer het echt nodig is om de zetgroep te reinigen, maar die meldingen wacht ik –in verband met smaak en vooral ook hygiëne- nooit af.
Het melkschuimsysteem is ook op een eenvoudige manier af te nemen en lijkt –door het gebruik van andere materialen- duurzamer dan bij de eerdere machine die we hadden. Het melkschuimsysteem mag overigens wel gewoon in de vaatwasser gereinigd worden, maar omwille van eventuele smaakafwijkingen en zoutresten die achter zouden kunnen blijven, gebruik ik hiervoor ook gewoon een heet afwassopje, waar ik de onderdelen indien nodig eerst even enkele minuten laat weken.
Om het gemakkelijk te maken heeft Siemens echter een zogenaamde Milk Clean functie aan het apparaat toegevoegd, die na het gebruik van melkproducten uitgevoerd moet worden. Bij deze functie wordt het melksysteem automatisch gereinigd met schoon water, waardoor het niet nodig is om na elke kop cappuccino, het melksysteem handmatig te reinigen. Bij deze machine is de automatische reinigingsfunctie ook een stuk makkelijker geworden en het waterverbruik behoorlijk terug gedrongen. Het grote voordeel van de reinigingsfunctie van de TE607203RW ten opzichte van de oude machine, is wel het feit dat er enkel nog schoon water door het systeem gepompt wordt. Bij de oude machine werd het systeem doorgespoeld met deels –met melkresten- vervuild water.
De machine geeft zelf aan wanneer hij ontkalkt dient te worden, hiervoor adviseert Siemens een door hun gefabriceerd tablet te gebruiken. Deze zijn in de handel verkrijgbaar, maar behoren niet tot de goedkoopste in hun soort. Wanneer je een ander middel gebruikt, dient dit in ieder geval niet gebaseerd te zijn op azijn of citroenzuur. Met een waterhardheid van 3,5 dH, op mijn woonadres, hoef ik het ontkalkingsproces maar zeer zelden te volgen. Zelf hanteer ik een termijn van ongeveer elke 2 maanden, ondanks dat de machine niet aangeeft dat het nodig is om het proces te volgen, doe ik dat dan toch maar. De waterhardheid dien je overigens in te stellen, wanneer je de machine in gebruik neemt. Daarvoor is een stripje meegeleverd dat de hardheid van het water kan meten, maar de hardheid van het water is ook op te vragen bij de waterleverancier. Ga in elk geval niet af op de waarden die bedrijven aangeven die ontkalkingsapparaten leveren, want die schetsen vaak een onjuist (negatief) beeld! Het ontkalkingsproces neemt ongeveer 20 minuten in beslag.
De machine geeft ook aan wanneer er een reinigingsproces doorlopen dient te worden. Hiervoor zijn ook, door Siemens gefabriceerde, reinigingstabletten te koop. Ook hiervoor wacht ik de meldingen niet af, maar hanteer ik een termijn van ongeveer één maand. Dit komt de smaak van de koffie ten goede.
Voor het ontkalken en reinigen is de speciale Calc ’n Clean functie. Daarvoor moet de watertank gevuld worden met een ontkalktablet en de machine geeft aan wanneer het reinigingstablet ingeworpen dient te worden. Dit hele proces duurt ongeveer 3 kwartier, waarna de hele machine weer ontkalkt en gereinigd is.
Na het doorlopen van bovenstaande processen is het raadzaam om de eerste twee koppen koffie de gootsteen af te gieten, daarna smaakt de koffie weer heerlijk.
De buitenkant van de machine is uitgevoerd in geborsteld RVS en is dus nogal vatbaar voor vingervlekken, welke echter met een doek en een sopje, eenvoudig te verwijderen zijn.

Mogelijkheden en smaak
De Siemens TE607203RW kan de volgende koffiespecialiteiten maken:
• Espresso
• Koffie
• Koffie verkeerd
• Cappuccino
• Latte Macchiato

Verder kan hij melkschuim, warme melk en heet water leveren.

De smaak van de koffie kan, door instelling van de verschillende sterktes van zeer mild, mild, normaal, sterk, zeer sterk, doubleshot sterk en doubleshot sterk plus, aangepast worden aan de individuele smaak. Het is belangrijk om voor het gebruikte koffiesoort, de juiste maalgraad te kiezen om te vorkomen dat de koffie te zuur of te bitter wordt. Het maalwerk is van keramisch materiaal, waardoor de koffie nooit te warm wordt bij malen en eventuele verontreinigen die wel eens in koffie zitten (zoals steentjes) het maalwerk niet vernielen. Hoe dieper de koffie gebrand is, hoe fijner de maalgraad. Let wel op dat je de maalgraad veranderd bij een draaiend maalwerk. De koffie heeft een mooie crème-laag die niet snel verdwijnt. De temperatuur van het water is in drie afzonderlijke temperaturen in te stellen. Onze ervaring is dat “heet” de beste kwaliteit levert, zeker wanneer de koffiekopjes voorverwarmd worden met heet water. In sommige reviews las ik dat de temperatuur van koffiespecialiteiten met melk, te koud zouden zijn. Wanneer de kopjes, zoals de gebruikershandleiding ook al aangeeft, goed voorverwarmd worden, is dat echter absoluut niet het geval. Deze zogenaamde problemen die in de reviews staan zijn een duidelijk gevalletje van RTFM! De melkschuim is stevig en de hoeveelheid melk die gebruikt wordt is goed. Onze ervaring is dat de koffie sterk of zeer sterk gezet moet worden om een echt Italiaans bakje cappuccino of “latte” te krijgen.

Conclusie
Nu we de Siemens TE607203RW enkele dagen in bezit hebben, zijn we zeer tevreden over de kwaliteit van de koffie en koffiespecialiteiten die de machine maakt. Het is een mooie machine die ook nog eens opvallend stil zijn werk doet. De sterkte van de koffie is aan ieders smaak aan te passen en de koffie en de koffiespecialiteiten zijn heerlijk.
Door de verschillende instelmogelijkheden van watertemperatuur, koffiesterkte en hoeveelheid water, is de machine perfect af te stellen op je eigen wensen (en grootte van koffiekopjes). De machine maakt met een druk op de knop een heerlijke kop koffie, cappuccino of latte macchiato. Het grote voordeel van deze machine, ten opzichte van het type dat hier net onder komt (en 30 euro goedkoper is) is het feit dat je ook twee kopjes cappuccino of latte macchiato tegelijk kunt zetten, wat vooral handig is wanneer je visite hebt en je gasten eenmaal de smaak van een lekkere kop koffie te pakken hebben.
Het feit dat de machine ook nog eens bijzonder stil zijn werk doet en onderhoudsvriendelijk is, maakt het tot een geweldig apparaat, dat we zonder blikken of blozen aan iedereen kunnen aanraden. De prijs van €788 (die wij ervoor betaalden) is deze machine meer dan waard. Voor een high-end telefoon die na twee of drie jaar vervangen wordt, geven veel mensen dit zonder blikken of blozen uit, voor een koffiemachine wordt dit als nadeel beschreven. Deze machine is wat prijs en kwaliteit betreft, dit geld meer dan waard.

Gerrit Marchal 06-07-2016 Product maand in bezit

Boven verwachting blij met 'onze' machine.

Na goed overwogen en uiteindelijk voor dit product gekozen. Boven verwachting tevreden over de keuzemogelijkheden, en bedieningsgemak. Een aanrader !! NB. Wij hebben nu een maand in huis, en wij zijn er dubbel en dwars tevreden over.

MenR 04-07-2016 Product paar dagen in bezit

Heerlijk apparaat

Heerlijke koffie. Top design. Praktisch schoon te maken. Weinig herladen. Snel en relatief stil. Top koop!

wdegraaf 04-07-2016 Product paar weken in bezit

beste koffie ooit!

heb dit apparaat een aantal weken, werkt super makkelijk, is veelzijdig en qua instellingen naar eigen smaak aan te passen. topproduct!

jdirkx 04-07-2016 Product paar weken in bezit

Siemens TE607203RW

Fijn apparaat, de koffie smaakt goed. We moeten nog oriënteren op koffiebonen, op zoek naar 'onze' koffie. Verder nog niet alle koffiesoorten getest.
Nadelen:
1- steeds een nat kop-plateau door spoelwater. Daarom plaatsen we steeds een leeg kopje onder de uitloop.
2- Ondanks het leeg kopje, moeten we moeten regelmatig de lekbak ledigen. Waar komt dan het lekwater vandaan?

Trea 01-07-2016 Product paar weken in bezit

exact wat we zochten

Wij stelden hoge eisen aan een koffiemachine; gebruiksgemak en geluidsarm stonden bovenaan. Dit apparaat maakt het waar!!
Mooie dikke schuimlaag op je cappuccino en perfecte latte. Machine wordt goed doorgespoeld, ook het melksysteem dus geen resten in je volgende kopje koffie.
Makkelijk te onderhouden.
Ook in te stellen hoelang het apparaat stand-by blijft, ideaal!!
Vormgeving en materiaal keuze zijn zeer mooi.
Dit apparaat is een eyecatcher in je keuken.

KoffieLaaf 01-07-2016 Product paar weken in bezit

Aanrader volautomatische espressomachine

Als je eigenlijk zonder de handleiding te lezen alles voor elkaar krijgt wil dat zeggen dat het ontwerp goed in elkaar steekt.
De mogelijkheden zijn per gewenst koffie product makkelijk en uitgebreid (hoeveelheid, sterkte) in te stellen.
De vormgeving is mooi en goed. Hoogwaardige afwerking zodat het een toegevoegde waarde geeft in je keuken.
De duurzaamheid kan ik niets over zeggen omdat we de machine pas 3 weken gebruiken.

Wilco 30-06-2016 Product paar dagen in bezit

Super bonenmachine van Siemens!!!!

Lekker gebruiksvriendelijk en heerlijke koffie! Machine is fraai van vormgeving, makkelijk mingebruik en makkelijk te reinigen.

Otto 28-06-2016 Product paar weken in bezit

Siemens volautomaat

Nu net een paar weken in huis en zeer tevreden. Maakt alle soorten koffie, goede schuim op de cappuccino en, heel belangrijk, goed heet. Schoonmaken heel gemakkelijk.

cf muller 27-06-2016 Product half jaar in bezit

mooie machine met een enkele kanttekening

de machine is mooi en erg makkelijk te bedienen, echter..... hij spoelt na EN voor elk kopje de machine door waardoor je afval water in je koffie krijgt van het kopje er voor. Of.... je moet heeeeeel snel je kopje na t spoelen eronder zetten. Ook vind ik het water gebruik voor spoelen erg veel en moet je de lekbak erg vaak legen. Ik heb hierover met siemens gebeld maar hier is niets aan te doen.

Patrick 27-06-2016 Product paar weken in bezit

Weer lekker koffie

Na een aantal jaren een te grote instant koffiemachine gebruikt te hebben, toch maar weer overgestapt op de vers gemalen bonen koffie. Dat blijft toch het lekkerst

Rico 25-06-2016 Product maand in bezit

Deze beste Maschine van dit moment

9,4
Nu 1 mnd in gebruik supper ding.
Mijn oude siemens was ook goed maar dit
Is 200 x beter en super makelijk.
In de bediening en schoon maken dat is
Veel makkelijker
Siemens hoe simpel kan het zijn

Supppper apparaat

Sylvia Kruijt 22-06-2016 Product paar dagen in bezit

Koffiemachine is makkelijk in gebruik en overzichtelijk

Geweldig apparaat en zeer makkelijk te bedienen.
Koffie smaakt heerlijk, maar dat ligt ook aan wat voor merk koffiebonen je gebruikt.
De koffiemachine is makkelijk schoon te houden.

Leen 22-06-2016 Product paar weken in bezit

Voor ieder gemak een heerlijke bak

Een zeer gebruiks vriendelijk apparaat.
Zowel in het zetten van verschillende soorten heerlijke koffie, al in het schoonmaken.
Kind doet de was.
Gezien het aantal reviews behoeft dit geen verdere uitleg

Marc 21-06-2016 Product paar dagen in bezit

Eenvoudige bediening, heerlijke koffie

Dit apparaat is zo eenvoudig te bedienen dat ik iedere koffiekeuze door mijn kinderen kan laten bereiden als ze dat willen. Alles met zo goed als 1 druk op de knop. Ook makkelijk dat je warme of geschuimde melk kunt maken en heet water, zodat de waterkoker ook van het aanrecht af kan. Koffie is heerlijk. Enige verbeterpunt dat wij tot nu hebben ervaren is dat de melkvarianten iets warmer mochten, de koffie is goed heet, maar de melk mocht iets warmer zijn. Maar nog steeds heerlijke cappuccino. Eenvoudig in onderhoud.
Appraat oogt heel duurzaam, maar daar durf ik nog geen oordeel te geven aangezien we het pas een week in gebruik hebben.