Sony PRS-T1 zwart - reviews

Leesbaarheid Scherm
Overige Mogelijkheden
3,3

Hallo,

Ik heb dit apparaat nu 2 jaar.
Veel mensen zijn positief over dit apparaat, helaas deel ik dat niet.
De opties zijn wat onzinnig, verbinding via wifi of bluetooth is mogelijk, maar je kunt er verder niets mee, geen bestanden overzenden, internetten, mail ophalen. Doe je dit wel dan crasht het apparaat. Dus mogelijk maar onbruikbaar.

Boeken op de reader krijgen is heel moeilijk. Ik moet de reader dan eerst resetten, de computer aanzetten en op het juiste moment de usb inpluggen en met veel geluk krijg ik dan contact. Vaak moet ik dit wel 5x proberen voor ik contact heb en als ik dan eindelijk boeken overzet crasht het programma vaak ook weer.

Opladen moet via de computer en dat lukt me vaak ook niet. Dan staat de computer dagen aan en is hij nog niet opgeladen. Sinds een maand laadt hij helemaal niet meer op en als ik dan een boek wil lezen is het met kabel aan de computer.

Kortom, zonde van je geld.

Score:

Nu ongeveer twee jaar in gebruik. Batterij raakt steeds sneller leeg, nu ongeveer 10 minuten lezen na volledig opladen. Op een mail naar Sony wat ik nu kan doen om de bruikbaarheid te verbeteren (bijvoorbeeld repareren) is gereageerd met de standaard mededeling dat de vraag is ontvangen en dat "spoedig" zal worden geantwoord. Dit is inmiddels twee weken geleden; een slak loopt sneller.

Slechte after sales lijkt trouwens standaard te zijn bij Sony. Een probleem met een defecte receiver werd pas opgelost nadat ik de CEO van Sony een klachtenbrief had gestuurd.

Dit was dud het laatste Sony produkt voor mij.

Score:

N geweldige ereader, maar omdat ik toch veel op bed lees mis ik 'n ingebouwd lampje.
Bij de nieuwe ereaders die er aan komen plaatsen ze wederom geen lampje, daarom heb ik gisteren besloten om van Sony af te stappen en voor de KoboGlo te gaan.

Ik vind dit echt n gemiste kans van Sony.

Score:

goed leesbaar, lettergrootte makkelijk aan te passen , zuinige batterij, handzaam en licht

een probleem met een deels onleesbaar beeldscherm werd vlot opgelost door het apparaat op te sturen naar tech repair

Score:

Heerlijk apparaat! Letters kun je groter instellen. Jammer vind ik dat er geen klokje of iets dergelijks op zit.
Ik heb het mapje met lampje er bij besteld en dit werkte ideaal...Ik heb de laatste tijd het probleem dat het lampje niet meer zo fel schijnt. Met als gevolg dat ik toch nog een andere lamp er bij aan moet maken. Iemand die weet hoe ik dit op kan lossen?

Score:

Een mooie reader, goed leesbaar. De software is
echter om te huilen. Absolute afrader of er moet
software opgezet worden

Score:

Sinds ik deze e-reader heb, lees ik geen geschreven boeken meer. Deze e-reader is echt een aanrader. De e-reader is erg makkelijk in gebruik en weegt bijna niets. En wat heel erg belangrijk is, je kunt blijven lezen zonder last van je ogen te krijgen.
Om het lezen nog makkelijker te maken raad ik u aan om een beschermhoesje erbij te kopen, (hoeft niet eens van sony zelf te zijn) zowel voor de bescherming maar ook voor de handigheid ivm het vasthouden.

Echt een top product!!!

Score:

Ik ben zeer tevreden over deze ereader.
Voordelen: De batterij blijft meer dan een maand opgeladen, ook bij dagelijks gebruik. Leest prima in het zonlicht. Ligt goed in de hand en is niet vermoeiend aan de ogen.
Nadelen: als het begint te schemeren, heb je sneller extra kunstlicht nodig dan met een echt boek. Het menu had iets beter/logischer opgebouwd kunnen worden. De hoezen van Sony vind ik niet mooi en te duur, ik heb er een van Gecko besteld voor 25 euro en die voldoet prima.
De bijgeleverde software heb ik nooit geïnstalleerd na het lezen van een aantal reviews, ik heb onmiddellijk Calibre gebruikt, een zeer gebruiksvriendelijk en gratis te downloaden programma.

Score:

ik was toevallig in NY de week dat de nieuwe sony e-reader uitkwam en heb hem direct gekocht. Zalig toestel!
resolutie is zeer goed, touch screen werkt goed, alhoewel soms een tikkeltje gevoelig.
Batterij gaat lang mee en laadt snel op.
lichtgewicht, wat voor mij zeer belangrijk is. Koop wel zeker de beschermhoes er bij, want de eigenlijke behuizing lijkt me zeer kwetsbaar (hoewel ik er niet echt over kan oordelen want hij zit altijd in zijn omhulsel).
prijskwaliteit zeker de moeite!

Score:

prettig om boeken te lezen met deze reader, maar er zijn wel kanttekeningen:
- hij onthoudt maar één boek, die waar je het laatst in hebt gelezen. Zelf lees ik verschillende boeken tegelijk
- het touchscreen is veel te gevoelig. inderdaad een vlieg zorgt al voor een pagina-omslag
- plots zat alles muurvast. niets werkte nog. opladen niet mogelijk. opgestuurd en na 3 weken teruggekregen. probleem opgelost, maar wel lastig
- per ongeluk laten vallen. een klein stukje maar en hij viel op tapijt, terwijl ie in z'n hoesje zat. sinds die tijd blijft een deel van een oude pagina staan en is niet weg te krijgen. opgestuurd en wachten nu op de reparatie.

Score:

Fijn scherm. Goede bediening. Ook in fel zonlicht. Prettiger dan het witte papieren scherm.De meegeleverde synchronisatiesoftware is een ramp. Calibre is veel beter (kan je ook PFD naar e-pub mee converteren voor het kunnen aanpassen van het lettertype).
Ik heb de luxe hoes met het lampje erbij gekocht voor op de camping en de batterij doet het nog steeds. En ik heb er al veel boeken mee gelezen.
Vergeleken met de PRS-T2 is het fijn dat de PRS-T1 een MP3speler heeft met een erg goede geluidskwaliteit. Het nut van Facebook op een zwart-wit scherm zie ik niet zo.
Verder heb ik geen problemen met de gladde rand. De PRS-T2 heeft een matte, die al snel vieze glimmende plekken geeft.
Kortom vergeleken met de PRS-T2 vind ik deze voorganger een fijner apparaat, waarmee je al dan niet met muziek snel in een boek kunt duiken.

Score:

Ik heb deze e-reader voor de vakantie gekocht en is me goed bevallen. De tekst is uitstekend leesbaar, terwijl de het apparaat weinig hoeft te worden opgeladen.
Een minpuntje is de leesbaarheid van pdf-jes. Deze zijn slecht te vergroten en de snelheid en leesbaarheid neemt af.
Ook is de software om e-books op de e-reader te zetten niet echt het toppunt van vernuft. Het is onduidelijk wat er gebeurt en de lay-out is niet praktisch. Zeker niet te vergelijken met Itunes.
Zeker geen spijt gehad van de aanschaf en een aanrader voor iedereen die geen kilo's aan boeken meer mee wil slepen tijdens de vakantie.

Score:

Gekozen voor deze reader omdat iemand in mijn familie precies zo'n apparaat in bezit had en deze goed beviel. Ben zeer tevreden over het apparaat. Helder scherm, scherpe letters. Dat het scherm niet wit is zorgt ervoor dat het er meer uit ziet als echt papier vind ik een voordeel. Touchscreen werkt erg goed zonder vingerafdrukken op het scherm achter te laten. Maar de meeste functies zijn ook met knoppen te bedienen. Bediening is eenvoudig en rechttoe rechtaan. Batterij gaat enorm lang mee (meer dan 50 uur). Wel jammer dat er geen netsnoer lader bij zit (wel een USB lader om via de computer op te laden). Op internet zijn eenvoudig goedkopere laders te vinden dan die van 30 euro van Sony. Heb er het bijbehorende hoesjes (50 euro, tsjakka) met LED lampje bijgekocht. Heeft het apparaat ook nog nadelen? Ja, één. De bijbehorende Sony Reader PC software is een draak. Als je dacht dat iTunes het absolute ICT dieptepunt was, dan heb je Sony Reader PC nog niet gebruikt. Het pakket is on-voor-stel-baar traag, niet intuïtief en de functies zijn zeer beperkt. De oplossing is simpel: installeer het gratis Calibre.

Score:

Pluspunten:
- Eenvoudige bediening
- Er kunnen heel veel boeken op.
- Scherm is goed leesbaar; achtergrond is niet spierwit, maar iets grijzig.
- Via PC kopieer je gewoon je boeken er op of via een ander (gratis) programma, zoals Calibre.

Minpunten:
- Laden via een standaard USB lader en bijgeleverde USB kabel werkt niet. Het moet via de PC en de bijgeleverde kabel, of blijkbaar via een speciale lader van Sony. Dit is dus niet zo fijn wanneer je op vakantie bent en je hebt geen PC bij je of die speciale lader. Je zit dan halverwege met een lege E-reader.
- Op vakantie slaat het apparaat spontaan een bladzijde om wanneer er kleine insecten op het scherm landen en er op rond kruipen.
- Een lijstje met laatst gelezen boeken ontbreekt. Alleen het laatst gelezen boek wordt getoond. Een eerder afgebroekn boek moet je dis opnieuw uit je lijst gaan zoeken. Hij houdt wel bij waar je was gebleven.
- Een klokje, om te zien hoe laat het is, zou wel prettig zijn.

Score:

Geweldig apparaat. Bediening is heel intuïtief, enige minpuntje voor mij is dat ik soms per ongeluk het scherm verkeerd aanraak bij omslaan en dan gelijk het woordenboek zie; maar dat is een kwestie van wennen.
Ik had hiervoor een prs-650, maar dit scherm is veel scherper en er is veel minder last van reflectie. Met deze reader geen last van reflectie, heb er wel een hoesje omheen. Overige mogelijkheden een 7 gescoord, maar ik wil ook eigenlijk niets extra's. Ik wil een boek kunnen lezen, anders pak ik wel een apparaat dat er voor gemaakt is. Voor mij is dit apparaat een absolute aanrader.

Score:

Had hiervoor de PRS 300. Deze is sneller, heeft wifi, helderder scherm, uitbreidbaar geheugen en is te jailbreaken [android]. Absoluut geen spijt.
Het bijgeleverde programma van Sony is waardeloos. Calibre is veel makkelijker om je bibliotheek te beheren.

Score:

Witte gekocht om geen erg in kleur afstekende rand rond scherm te hebben. Geen last van reflectie van de glimmende rand. Zeer tevreden over deze reader: makkelijk te bedienen, scherm goed te lezen, letters kunnen zelfs zo groot ingesteld dat ik zonder leesbril kan lezen... maar dan staat er erg weinig per pagina ;-)
Batterij gaat lang mee. Gebruik bijgeleverde software niet, maar zet boeken er via de Verkenner pc op, of met Calibre (gratis boekenprog) of via Dropbox/wifi. Dacht te kunnen laden met al aanwezige losse usb-lader, maar werkt niet met deze Sony. Laadt met micro-usb lader van Samsung Galaxy S2 wel, scheelt weer lader kopen. Met witte Gecko-cover erom, ligt reader nog lekker in de hand (voorkant is geheel naar achteren te klappen, waardoor nog klein formaat) en is goed beschermd. Kortom: heel blij met de reader, die ik meer gebruik dan ik verwachtte.

Score:

Deze reader ruim een maand in het bezit, en ben er erg tevreden over. Ik had niet gedacht zo snel gewend te zijn aan een e-reader.
Het apparaat is erg licht en mooi afgewerkt. De bediening is erg makkelijk, er zit maar een hele beknopte fysieke handleiding bij maar wel een uitgebreide handleiding in de reader zelf. Groot voordeel van deze reader vind ik dat je zowel touch-screen als knoppen heb.
Instelmogelijkheden zijn ruim, al kan je je afvragen waar je sommige functies voor nodig hebt. De internet-browser bijvoorbeeld. Scherm knippert dan vaak (opnieuw opbouwen scherm) en lees- en zichtbaarheid van de sites is beperkt (want enkel grijstinten natuurlijk). Het is niet optimaal, maar voor mij ook niet van groot belang, het is tenslotte vooral een reader en geen tablet.
Scherm is bij het lezen zeer goed, e-ink is geweldig buiten in de zon. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat bij invallende schemer het scherm wel sneller moeilijk leesbaar wordt dan een echt boek, doordat de achtergrond niet helemaal wit maar wat grijzig is. Met een specifiek leeslampje op de reader/hoes is dit overigens heel makkelijk op te lossen (en kan je gelijk ook in het echte donker lezen).
En verbruik van de reader is ook zeer zuinig, pas na een paar weken intensief gebruik (paar uur lezen per dag) moest ik hem weer eens opladen.
Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden over deze reader.

Score:

heerlijke kleine bibliotheek, voor duizenden boeken, geen gezeul, altijd wel een goed boek op de ereader, leesbaar in het donker etc. etc. Afgelopen vakantie lag ik te lezen bij het zwembad in een hotel in Marrakech, een engels sprekende marokkaanse vroeg mij wat voor een apparaat ik had, ik vanalles uitgelegd, en ze werd enthousiast, en daarna nog een aantal vakantiegangers het voordeel van de reader uitgelegd en ook enthousiast gemaakt. Zo werd vanuit het vakantieadres ereaders besteld, leuk toch. Het mooie is nu ook dat de allernieuwste boeken vrijsnel ook in digitale vorm te bestellen zijn.

Score:

Nog steeds dik tevreden, wel een klein irritatiepuntje; om de paar weken loopt hij vast en moet ik hem resetten, ook draait hij af en toe door met doorbladeren. Heb een firmware update geïnstalleerd, maar dat heeft helaas niet geholpen. Desalniettemin ben ik nog steeds erg blij met mijn aankoop. De voordelen wegen nog wel op tegen de nadelen, maar het moet niet veel vaker gaan gebeuren.

+ Toon meer reviews
Prijzen

Er zijn geen prijzen beschikbaar voor dit product. Zie hieronder de alternatieven of klik hier voor een volledige lijst.

Alternatieven voor de Sony PRS-T1 zwart