Pentax K-5 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K-5 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,7

zarathustraisalive 13-04-2014
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Mooi vormgegeven en van goede materialen (magnesium legering) gemaakte camera. Nu 3 jaar in bezit. De beeld kwaliteit is van de bovenste plank. Kan zeker nog concurreren met de huidige camera's op de markt. Nog geen problemen mee gehad. Batterij gaat extreem lang mee. Top Product.

robbierut 01-10-2012
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Na de K7 overgestapt op de K5. Waar de K7 al erg goed is maakt de snellere AF en de extreme iso prestaties de K5 echt super! Hij ligt nog steeds erg goed in de hand,knoppen zijn goed bedienbaar en erg degelijk. Camera voelt erg stevig aan en ziet er professioneel uit.

Jan Wind 17-07-2012
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Na jaren gefotografeerd te hebben met een pentax k200d weet ik gewoonweg niet wat me overkomt met deze k5, het is in één woord formidabel.
Het is volkomen logisch, voelt goed aan, alles zit op zijn plek en de foto's zijn verademend mooi.
Is alles dan echt een tien waard? , Ja!
Ik was best huiverig om weer enkele honderden euro's neer te tellen voor een nieuwe body maar ik heb geen seconde spijt van deze beslissing.

hansjhk 27-07-2012

werk jij bij pentax nederland .
een tien .
wel wat overdreven voor een camera met de zelfde censor als in de nikon D 7000 .
van SONY .
ik heb ook een K5 .
dus ik weet waar ik over praat

C1 14-06-2012
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Na de Pentax K200D, Kx, heb ik een half jaar geleden de Pentax K5 gekocht. Ik heb deze camera getest met de sigma 17-70mm 2.8-4.5 DC Macro en de Sigma 18-200mm 3.5-6.3 DC. De camera stelt snel scherp met beide objectieven.

Vooral de foto's met de 17-70mm hebben een geweldige fotokwaliteit. Ook de foto's met de 18-200mm zijn goed, echter je kunt toch merken dat de kwaliteit van deze lens de beperkende factor is.
De kleuren van de foto's zijn zeer natuurlijk met een uitstekende detailweergave. Tot 3200 iso heb ik ruisvrije foto's kunnen schieten.

Nadelen van de camera vind ik dat deze slecht omgaat met "onverwacht" licht uit b.v. een raampje waardoor je enige overbelichting krijgt in dat gedeelte van de foto. Misschien is hier nog bepaalde instelling
van de camera voor nodig.
Verder zijn er geen instellingen als macro, landschap enz. dus minder geschikt voor beginners, hoewel de camera het ook goed doet op de automaat.

Emile. Theunissen 16-11-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Ik heb de K5 gekocht na eerdere zeer goede ervaringen te hebben opgedaan met de K 10, inmiddels heb ik ongeveer 700 opname's gemaakt met deze camera gemaakt en ben zeer tevreden met de resultaten.
In alle licht omstandigheden reageert de camera zoals ik gehoopt en verwacht had.
Al met al is het een prettige en robuuste camera geheel volgens de Pentax traditie.

Ronvss 13-11-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

De Pentax K5 is de prefecte allround camera! Hij maakt geweldige foto's binnenshuis, ook zonder flits.
Deze camera is waterdicht en met de stof- en waterdichte lenzen van Pentax kun je elke regenbui of tropisch klimaat (vocht, zand) de baas.
Fantastisch is het systeem van Pentax dat alle oude lenzen (ook uit het analoge tijdperk) nog altijd op de nieuwe digitale camera's gebruikt kunnen worden.
Het is beslist de moeite waard om eens naar deze Pentax camera te kijken wanneer je op zoek bent naar een nieuwe digitale spiegelreflexcamera.
Nota bene, Pentax heeft heel slim een anti-shake mechanisme ín de camera ingebouwd, zodat alle lenzen (ja, ook de oude analoge lenzen!) van Pentax automatisch een vibratie-reductie hebben, dit in tegenstelling tot Nikon en Canon, die dit telkens in elke lens apart inbouwen, waardoor die lenzen vele duurder worden. Pentax houdt de lenzen zo goedkoper.
Dat geeft veel plezier bij het fotograferen binnenshuis. Samen met de hoge Iso-waarden van deze K-5 scheelt dat zo 3-4 stops bij binnenfotografie.

Dixiekees 14-10-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Degelijk gebouwde spiegelreflex die ook nog eens spatwaterdicht is. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding. Dit is mijn 2de pentax, een upgrade van k-x. Wat een camera die k-5, beeldkwaliteit ongehoord goed, ongekende mogelijkheden, maar een makkelijk te begrijpen menu structuur. Video zou beter kunnen (geen autofocus tijdens filmen), maar daar koop je zo'n semi pro camera niet voor.

dixiekees 01-02-2012

Inmiddels 3000 opnames gemaakt met deze camera en ben nog steeds meer dan tevreden. Zeer goede prijs kwaliteit verhouding.

de Raat 15-06-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Heb de K5 in december vorig jaar gekocht i.c.m. de Pentax 17-70mm/f4. De lens heb ik binnen 14 dagen geruild tegen de Tamron 28-75mm/f2,8 vanwege het diafragma. Aanvankelijk leek het erop dat mijn sensor ook last had van stain op de sensor. Er zaten kleine ronde vlekjes op sommige opnames, die ik niet met de ingebouwde sensorreiniger of een blaaskwastje kon verwijderen. Heb hem toen voor alle zekerheid via CameraNu naar De Beukelaer gestuurd om na te laten kijken. Bleek niets aan de hand te zijn. De toevallig ook ronde vlekjes bleek vuil te zijn dat alleen nat te verwijderen was. Kreeg de camera netjes na precies 14 dagen terug, schoongemaakt en voorzien van de laatste FW-upgrade. De K5 is een supercamera, kan niet anders zeggen. Afgezien van de vele functionele mogelijkheden en de hoge, echt bruikbare ISO waardes, maakt hij in combinatie met de Tamron ragscherpe en kleurrijke opnames. Ik fotografeer altijd in RAW/DNG zodat ik meteen in Photoshop aan de gang kan. Verder ligt de camera prettig in de hand, voelt hij erg degelijk aan en zijn alle instellingen gemakkelijk te bedienen. Een en al kwaliteit, ondanks de relatief kleine body.

MarcusvanDoorn 23-05-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Een hele fijne camera. Hoewel alles automatisch kan zou iemand die deze camera koopt daar heel bewust mee om moeten gaan. Deze camera kan heel veel alleen niet voor de gebruiker denken. Degelijk, voelt robuust aan en ligt lekker in de hand. De bediening is heel logisch, en de knoppen zijn gemakkelijk te vinden. Bijzonder is het grote iso-bereik, veel instellingen aanpasbaar aan eigen voorkeur. Lange levensduur accu. Aantal nuttige maar minder vaak voorkomende eigenschappen: Het iso bereik van 80 - 51.200, ingebouwd waterpas, 7 beeldjes per seconde. Zeer redelijk geprijsd. Shake-reduction in de camera ingebouwd. Bij een aantal lenzen automatische lenscorrectie. Ik heb overigens de 16-45 mm lens ipv de standaard kit-lens. Goede prijs gekregen bij Foto Verschoore Breda. (ook internetwinkel).

Pentaxfan 07-04-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Extreem goede hoge ISO prestaties. Weathersealed dus minder last van stof en regen. Voelt oerdegelijk aan, geen "plastic" camera. Kortom, niet voor niets zeer lovende reviews.

anoniem1956 19-02-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

De Pentax K-5 is een bijzonder prettige camera om mee te werken. Ik fotografeer bijna 40 jaar met Pentax en ook dit nieuwste model stelt nergens teleur. Robuust, snel, ligt prettig in de (mijn) hand. Gemakkelijk te bedienen, zeer veel mogelijkheden, hoge kwaliteit foto's, maakt alle beloftes waar waardoor ik hier niet in technisch jargon hoef te geraken, er zijn sites genoeg waar die info is te vinden.

Helaas was er met mijn model iets aan de hand (gewoon domme pech) en de communicatie hierover met de importeur verliep zeer moeizaam. Een betrouwbare dealer is dus van het grootste belang. Gelukkig had ik hem bij Cameraland gekocht en die staan pal voor de klant en hebben perfect gezorgd dat alles goed is gekomen.

bbeetje 11-01-2011
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

De Pentax K-5 is zonder enige twijfel de veelzijdigste APS-c DSLR op de markt.
Het sterkste en belangrijkste punt is de 16MP Exmor sensor.
Deze sensor heeft het grootste dynamische bereik van alle consumenten camera's en verslaat op dit punt zelfs Full Frame en 645 camera's.
Het toestel gaat uitstekend om met hoge iso waarden.
Tot iso 3200 kun je zorgeloos foto's maken van landschappen en architectuur.
Voor portretten is het aan te bevelen niet hoger dan iso 1600 (basis bereik) te gaan omdat de detailering 'soms' wel wat achteruit gaat.
Nog een belangrijk punt is de instelbaarheid, alles wat je hartje begeert is naar jouw voorkeuren in te stellen. Je kunt o.a. een ruisreductie profiel toewijzen aan een willekeurige iso-waarde, je kunt de belichtingskeuze van de camera aanpassen: langzaam - normaal - snel etc. etc.
De verticale spleet sluiter haalt 7 fps en is de geruislooste op de markt, echt een gigantisch verschil mijn Nikon D700.
Al deze techniek is samengebracht in een compacte en robuuste body die desondanks de afmetingen een voorteffelijke ergonomie heeft.
Met een prime uit de limited reeks haal je de beste kwaliteit in huis waarmee je onder elke omstandigheid uitstekende resultaten behaald.

De K-5 is wat mij betreft de beste APS-c camera van dit moment.
Keep up the good work Pentax!

Hans19632 03-11-2011

@Karel23. Misschien is het een idee om eens naar Sony te kijken, de Minolta lenzen passen op de huidige Sony Alpha camera's en de sensor van de Pentax K-5 komt volgens mij van Sony.

Karel23 21-10-2011

Mag ik u vragen welke lens u heeft aangeschaft na aankoop van de body? Al jaren volg ik de ontwikkelingen en commentaren op Kieskeurig rond de Pentax, omdat naar mijn mening het grote voordeel de anti-shake is in de body van Pentx. Nikon stabiliseert elke lens afzonderlijk wat het extra kostbaar maakt. Ben thans nog in het bezit van een Minolta 3.2 Mp en verbaas me nog steeds door de zeer goede kwaliteit van de foto's! De kwaliteit van de lens?? Vandaar mijn vraag.

LLLLLLampo 15-12-2010
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Inmiddels fotografeer ik alweer een maand met de Pentax K-5 met daarop mijn manuele Super-Takumar lenzen en de Pentax DA 12-24mm lens. Omdat de stabilisatie in de body zit, kan ik dus met al mijn oude lenzen nog gewoon fotograferen zonder dat ik bewogen foto''s heb. Mijn Super Takumar lenzen zijn uit de jaren '60 en daarmee maak ik met deze camera nog steeds hele mooie scherpe foto's.

De camera is zeer degelijk en bestand tegen stof en vocht. Alles aan de camera voelt goed aan en het geheel geeft mij de indruk om voor de eeuwigheid gebouwd te zijn. Het prettige aan de "wheather sealing" is dat je met deze camera in combinatie met een WR lens ook in de regen of in een stoffige omgeving foto's kunt blijven maken zonder dat je je zorgen hoeft te maken over de camera. De camera ligt ook erg prettig in de hand, voor zo'n degelijke spiegelreflex camera is hij bovendien compact (compacter dan de Nikon D90/D7000 en de Canon 60D bijvoorbeeld)zodat de camera ook makkelijk meegenomen kan worden op reis in een kleinere fototas.

De camera heeft zeer uitgebreide instelmogelijkheden zodat je alles naar eigen smaak kunt instellen. Het voert te ver om dat allemaal hier uit te leggen, maar zelfs de meest veeleisende fotograag zal zich met deze camera kunnen uitleven.

De kwaliteit van de foto's is erg goed, door het grote en zeer bruikbare iso-bereik is het mogelijk om binnenshuis bij gedempt lamplicht te fotograferen zonder flitser terwijl het toch mooie foto's met weinig ruis oplevert. Zelf gebruik ik bijvoorbeeld regelmatig ISO 6400 zonder problemen. De camera kan foto's maken tot ISO 51.200 en zelfs die foto's zijn met de juiste software (Topaz DeNoise 5 bijvoorbeeld) nog bruikbaar! De camera heeft ook de mogelijkheid om met ISO 80 opnamen te maken en in die stand heeft deze camera een ongeëvenaard dynamisch bereik (DR), wat inhoudt dat als je een foto maakt met zowel een felle lucht als een donkere schaduw, beide onderwerpen details behouden en niet 'clippen'.

De autofocus vind ik ook erg goed, het is snel en accuraat, de camera focust in één keer correct, dus geen 'hunting', ook niet in de woonkamer met gedempt lamplicht.

Met een snelheid van 7 foto's per seconde hoef je tijdens het maken van actiefoto's ook niet bang te zijn dat je wat mist, dit gaat echt heel erg snel!

Hoewel deze camera heel veel functies heeft en alles in te stellen is, is de camera heel gemakkelijk in het gebruik. Wanneer je minder ervaren bent, laat je de camera al het denkwerk doen en naarmate je meer leert neem je meer over van de camera. Dit is niet lastig.

bymy141 22-11-2010
Geschreven voor: Pentax K-5 zwart

Eén van de eerste K-5's in NL ontvangen, prijs was €1024 bij Topfoto.nu.
De kwaliteit is geweldig! Vooral bij erg weinig licht.
Wat een vooruitgang.
Niet alleen de hoopg ISO foto's, het dynamisch berijk is ook heel erg groot.
De body is tegen kou en weer bestand, dus hij mag eerst in de sneeuw en dan onder de douche!
Verder erg veel verborgen extra's en functies; 2 assen compas, horizon correctie, veel interne filters, objectief correcties, Sv en Tav modes, HDR, multi opname, seq opnames, etc etc etc.
Ik ben er bijzonder tevreden mee.