Canon PowerShot SX30 IS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 32 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX30 IS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

Spreeuw 30-04-2012

Hallo Oke geen 40 maar de 30 ruim een jaar geleden aangeschaft. Heeft 3 x een crash overleefd van ca. 50 cm ja op beton. Film en fotografeerd nog zoals het hoort. Het enigste is dat de zoomfunctie wat versleten is, enerzijds door gebruik anderzijds, doordat per ongeluk wel eens in de tas de camera werd aangezet, waardoor de startpostitie van de lens wat in de knel kwam. Hierdoor is het geluid bij filmopname wat hinderlijk toegenomen. verder buiten de tientallen gemaakt filmpjes zeker een 15.000 stuks foto's gemaakt.
De meeste prima, soms wat matig bv. ,met max. zoom en 4x digi enz. Desondanks een uiterst tevreden klant van Canon. Mocht hij het begeven koop ik er weer een, dan de SX40 natuurlijk.

Spreeuw

gert van pelt 19-01-2012

Werk nu ongeveer een jaar met de camera. Betekende ook, dat ik tijd nodig had om met de camera te leren werken. Zoombereik is spectaculair al zit er een nadeel aan: ongemerkt zoom je erg ver in met een risico op onscherpte! Ik heb een klein model statief, dat ik ook als 'grip' gebruik.
De stand "weinig licht' onder SCN heeft fenomenale mogelijkheden en dito resultaten.
De handleiding heb ik uitgeprint en in een ordner gedaan: makkelijk naslaan.

adwan 17-01-2012

kleine aanpassing wat betreft kwaliteit foto

M.E. Vooren 23-12-2011

Ik heb het toestel nu een jaar. Het is heerlijk dat er 35 x zoom opzit. Je moet het toestel wel leren gebruiken. Ik vind de kleuren in automatische stand en ook in andere standen erg fel geel en niet helemaal natuurlijk. Ik heb deze klacht al meer gehoord. Het beste kun je fotograferen in de P stand en dan neutraal kiezen en niet levendig. Hoewel ik een grote canonfan ben, moet dit me toch even van het hart. Mijn vorige toestel is (gebruik ik ook nog) de Canon Powershot S5IS en daarvan zijn de kleuren in de automatische stand veel natuurlijker.
Margriet

adwan 17-11-2011

Fijne camera,mooie kleuren, prachtige shots in telestand, waarbij ik me verbaas over de scherpte...
Ergens las ik ik m.b.t. deze camera: wat doe ik nog moeilijk met een spiegelreflex??? ik kan dat van harte beamen en ik ga sparen voor de sx40, want die schijnt nog ietsje beter te zijn en mijn echtgenoot neemt graag de sx30 van me over ;)
Geen RAW deert me niet (meer), speed heb ik tot nu toe nog niet nodig gehad, de inderdaad wat ongelukkige handgreep went snel.... het enige wat ik wel eens mis, is een externe afstandbediening.. maar dat is meestal te verhelpen met de timer..
Ik hou van deze camera ;)

Bolderder 29-10-2011

Een camera met veel potentieel, betreft zoombereik en manuele instellingen belichting en kleuren. De scherpte bij 80 ASA is goed, bij 100 en 200 redelijk, 400 is eigenlijk niet bruikbaar, en nog hoger is een ramp. Uitsneden maken van de fotos kan je vergeten, wegens korrel en onscherpte. De IXUS van mijn echtgenote maakt opmerkelijk scherpere foto's. Bij snel zoomen maakt het mechanisme een akelig schurend geluid. Ik betwijfel daardoor de duurzaamheid. Echt aanbevelen kan ik dit toestel niet. Ik koop hem alvast niet weer.

toontje2010 27-10-2011

Na wat vervelende ervaringen met andere goede merknamen, kom ik toch weer terug op de Canon.

Er zijn een aantal +en- punten maar over het algemeen
is het in zijn soort en prijs zeker
een boven gemiddelde prima camera.

Voor mij is een Canon product altijd waardig en de camera fabrikant heeft altijd goed begrepen wat een consument nu met een camera wilt.

En de powershotserie heeft altijd wat goeds te bieden in elke prijsklasse.
Maar dat is alang bewezen door de vakmensen,en zowel in magazines als www.

Zet daarbij de meer dan 50jaren lange ervaring in het maken van lenzen en cameras; dus Canon behoeft geen uitleg meer.

Natuurlijk moet je de reclames met een korrel zout nemen,want het is geen dslr,en je budget en persoonlijk smaak bepaalt met wat voor soort camera jij tevreden bent.

Tot slot of je nu een dslr van 1200eu koopt
of een kijkshopper a25eu,
de fotos zorgen voor een herinnering en dat unieke kiekje bepaal jijzelf.
De camera zorgt er alleen voor dat het plaatje wat mooier wordt weergegeven.

Gerjannn 19-09-2011

Mooie camera, het is mijn eerste camera. Ik heb ook een Desire HD waar ik mooie foto's mee kan maken, maar helaas geen zoom, en dat is vaak handig voor natuurfoto's. Dus heb gezocht op camera's, en aangezien ik nu 18 ben heb ik geen geld voor een spiegelreflex met allemaal lenzen, maar ik wilde wel graag ver in kunnen zoomen. Na zoeken kwam ik uit op deze camera. En heb er tot op heden nog geen spijt van! Meeste foto's op de automatische stand gemaakt, wat meestal een goede keuze is, maar ik wil ook nog gaan spelen met handmatige instellingen. Nadeel van deze camera is dat er aardig gauw ruis is, en ook het nadeel van superzoom met spiegelreflex is dat je niet kan draaien aan de lens om scherp of minder scherp te stellen. Voor de rest een prachtding, alles-in-1!

Johannes Veenstra Ureterp 17-08-2011

Sinds een half jaar een sx30 is. En ben er tevreden over. Wel moet ik erbij vermelden dat je wel wat geduld moet hebben bij deze camera en er echt even mee moet leren omgaan. Soms is het wat lastig om scherp te stellen maar even 20cm voor of achteruit en hij werkt prima. De camera is in staat zeer goede foto's te produceren. Bij stilstaande objecten gebruik ik vaak de selftimer in combinatie met een statief om elke bewegingsonscherpte te voorkomen. Zeker in omstandigheden met wat minder licht een aanrader! Gebruik je de volledige 35x zoom dan is een statief ook lekker want de zoom is gigantisch. beweeg je 1mm is het beeld al 1mtr verschoven bij wijze van spreken. Maar de zoom is indrukwekkend. Ook de videofunctie is meer dan prima! Bij snel bewegende beelden op verre afstand is de videofunctie zeker aan te bevelen, je krijgt erg mooie beelden. (gebruik wel statief) Gebruik ook eens stand SCN hieronder zitten leuke opties! Ga gewoon eens rustig aan de slag op stilstaande objecten om je camera te verkennen. Dat voorkomt teleurstellingen en levert je later schitterende foto's op. Tevens een leuk weetje er kunnen ook filters op. Hiervoor heeft u nodig de Canon FA-DC67A adapter.
Dit is een adapter die u in staat stelt om filters en andere accessoires met een filtermaat van 67mm te plaatsen op uw Canon Powershot SX30 camera. De lensring bevestigt u rechtstreeks op de lens van de SX30. Hij is ontworpen om met het gehele zoombereik van de camera mee te bewegen waardoor vignettering uitgesloten is.
Probeer hierop eens een closeup filter voor schitterende macro foto's!
Tot slot: Zou de camera kapot gaan, zou ik direct weer 1 kopen!!!!!!!!!
Met een beetje inzet van de fotograaf een prachtding om te fotograferen en te filmen!
Doet waar je normaal een dure spiegelreflex met peperdure lenzen voor nodig hebt. Die ook nog eens veel wegen, en dat wil je niet als je lekker aan het wandelen wilt!

Paul Lempens 31-07-2011

Wat een monster van een fototoestel. Gewoon doen wat de handleiding zegt en je krijgt waanzinnige foto's. Heel vroeger veel met een spiegelreflex camera gewerkt, maar dit ding slaat alles en zeker voor gebruik waarvoor wij hem gebruiken. Ik kan me voorstellen dat professionele mensen hier anders over denken, maar de doorsnee persoon zoals ik, super, vet , gaaf cool ding.

paul6262 26-07-2011

Ik heb deze camera precies 1 dag in mijn bezit gehad. Bij mediamarkt bleek deze camera het goedkoopst te zijn. De camera ligt goed in de hand en lijkt gebruikersvriendelijk. Foto's zijn redelijk ok, maar met flits zit er behooorlijk wat ruis op de foto.
Wat ik het meest ergerlijke aan deze camera vind is dat hij zo tergend langzaam is. Ook met een snelle kaart klasse 10/32 GB. De zoom gaat heel erg langzaam. Snelle foto's achter elkaar maken gaat gewoonweg niet. Je maakt een foto..dan geeft het scherm ruim een seconde aan dat hij "even" bezig is en dan kun je de volgende foto maken. Ook opstarten gaat erg langzaam. Hij kan ook maar 0,6 fps maken en er zit geen "burster" op. Het feit dat hij zo langzaam is irriteerde mij en daarom heb ik hem snel teruggebracht. Voor dit geld kun je heel wat meer cameraplezier kopen.

truckerbram 28-06-2011

Goedenavond,

Heb deze camera nu een half jaar en ben zeer tevreden. Had hem voor namelijk gekocht voor de vele concert bezoeken die ik per jaar doe. Aangezien je niet altijd dicht bij het podium kan komen maar toch leuke foto`s wil hebben is dit de ideale camera. Maar alle mogelijkheden van deze camera hebben bij me het fotovirus wakker gemaakt. Heb daar door erg veel foto`s gamaakt met de camera en vind het een super ding. Wil wel gaan kijken voor een spiegelreflex maar doe deze nooit meer weg.

Groetjes Bram

Jan Konings 26-05-2011

Heb zelf de Powershot een half jaar in mijn bezit gehad. Foto's, die ik ermee gemaakt heb, zijn vrij goed, echter er komt bij een iets hogere ISO waarde al heel snel ruis. Dit viel mij zwaar tegen. Ben daarom teruggegaan naar de Canon EOS 500D dslr en ik moet zeggen: de foto's van deze camera zijn veel en veel scherper. Ook bij ISO van 1600 kom je bijna geen ruis tegen (max. ISO tot 12800, maar dan heb je dus echt veel ruis). Heb bij deze camera ook de Canon 70-200mm zoomlens en daarnaast ook de Tamron 18-270 PZD zoomlens bij gekocht. Deze laatste heeft 15x zoom, dus veel minder als de Powershot, maar lens is enorm goed.
Als ik alle plus- en minpunten van deze beide camera's naast elkaar leg, is mijn conclusie: geef mij toch maar de Canon 500D spiegelreflexcamera.

grutto28 22-05-2011

Heb deze camera een half jaar in het bezit(gehad) ,daar voor een Panasonic Lumix fz100.
Met de fz100 was ik eigenlijk al snel klaar mee,na toch wel veel teleurstellende foto's.
toen de Canonsx30is gekocht en de fz100 ingeruild.
En ik moet zeggen wat een zoom bereik en wat een mooie foto's,maar ook waren er veel foto's bij waar ik verschrikkelijk van baalden,op de automaat en ook in de P stand.En elke keer waren de foto,s het net niet wat kwaliteit betreft.In Normandië veel foto's gemaakt,en dat was eigenlijk de druppel die de emmer deed overlopen.Canon sx30is ingeruild voor een SLR Nikon D3100 met een 18-270 objectief.
En als je dat verschil ziet dan weet je ook dat een
superzoom camera nooit en te nimmer de kwaliteit van een slr camera kan evenaren.
Maar het neemt niet weg dat de sx30is een superzoom camera is met een geweldige zoom en ook met redelijke goede foto kwaliteit.
Heb er echt hele mooie foto series mee gemaakt,maar voor mij was het nog net niet goed genoeg.

Jeroentjuh1974 17-05-2011

---------- update review 17-05-2011 ----------
Als je zoekt naar een simpel cameraatje die even snel foto's maakt, dan zit je met deze camera niet goed!
Nee.. Deze camera is toch echt voor de wat gevorderde fotograaf. Deze camera moet je leren kennen. Oefenen, oefenen, oefenen.. En dan... Jaaaa! Dan maak je gewoon erg mooie foto's met deze camera! Handmatig werkt deze camera gewoon t beste! Net zoals met een digitale reflex.
Ik he al een hoop foto's gemaakt en ik ben steeds weer verrast van de mogelijkheden en resulaten.
Inmiddels polarisatiefilter, ND filter, close-up lens en externe flitser aangeschaft. Het wordt alleen maar leuker met deze camera. De zoom is geweldig. Macro ook. Tuurlijk weleens last van vignettering en purple fringing, maar over het algemeen toppie foto's.
Ik blijf bij mijn eerste review over deze camera. Geweldig apparaat!

---------- oude review 22-10-2010 ----------
Voor mij een flinke vooruitgang qua zoom aangezien ik hiervoor de Sony DSC H50 had. Vogels zijn nu makkelijker te fotograferen. Als je daar niet van houdt is het nog steeds een prima camera. Scherpe plaatjes. Mooie electronische viewfinder waarin je alle details terug kan zien t/m live histogram toe.
Draaiend lcd scherm is echt handig! Veel scene-mogelijkheden. Alles ook handmatig in te stellen wat ook een pre is. Zoom-assistent is erg handig als je ineens je object uit het oog verliest. Druk op de knop en hij zoomt uit. Object gevonden, knop loslaten en hij zoomt meteen terug in naar het object.
35x ingezoomd levert nog steeds een stil beeld op. Soms wat last van vignettering in de hoeken op de foto's bij 35x zoom.
Automatisch foto's maken levert wat mij betreft minder goede foto's op dan wanneer ik handmatig instel. Pakt soms een te hoge ISO waarde binnen met daardoor meer kans op ruis, terwijl je met handmatig de ISO lager kan houden en de flits kan instellen op minimaal, half of maximaal. Dat scheelt.
Hi speed bursting zit er niet op. Dus je kan niet heel snel foto's achter elkaar schieten itt de Pana-FZ100. Fotokwaliteit is echter beter dan voorgenoemde camera. De SX30 maakt ook mooie HD filmpjes. En met de Image Stabilizer maakt ie rustige filmpjes. Zoomen tijdens het filmen kan. Is geen 1080, maar ja... Ik koop een camera voor het maken van foto's. De filmfunctie is leuk meegenomen, maar zeker geen pre.
Wel stereo-geluid. Da's top :-)
Er zit een hot-shoe op voor externe flitser. Is handig, maar weet niet of ik er gebruik van zal maken.
Accu gaat lang mee. Tja.. Kan nog wel even doorgaan. Je zal t zelf moeten ervaren of de SX30 de camera is voor jou. Voor mij in ieder geval wel. Na de finepixS5600 en de DSC-H50 weer terug bij de Canon en zeker geen spijt!

Voordelen :
-35x zoom
-Super groothoek
-Stabiel
-Ligt lekker in hand
-EVF erg duidelijk
-Multi-angle lcd-scherm.
-Wisselen tussen EVF en LCD, automatisch/ handmatig.
-Knoppen op handige plek
-Maakt mooie scherpe foto's. Ook op 35x zoom.
-Goede accuduur
-Veel scene-mogelijkheden (fisheye, miniatuur, extra levendig, poster, flora, etc)
-Groothoek en teleconversie.

Nadelen :
-Ruis bij hogere ISO (kan gereduceerd worden als je handmatig fotografeert) Komt schijnbaar ook door de combinatie sensor en hoog aantal Megapixels (14).
-Geen snelle foto's achter elkaar nemen
-Geen panoramafunctie. Wel helpfunctie om achteraf panorama's te maken en dat werkt prima :-)
-Vignettering in hoeken soms bij zoom (en met name bij digitale zoom tot 140x na de 35x optische zoom)

Charlotte1008 24-01-2012

Hallo Jeroen

Er is dus wel een soortegelijke van burst! :)
Kijk eens wanneer je je draaiwiel op SCN zet, dan duw je op Func.Set dan zie je die dingetjes aan de linkerkant van je scherm, 4de icoontje, is 'continu' opnames, je blijft duwen, hij blijt foto's nemen. :)
Groetjes charlotte

Ralph de Jong 10-05-2011

Ondanks de nagatieve beoordelingen hier wil ik melden dat ik zeer tevreden ben over deze camera.
Heb hem nu al ruim een half jaar en heb hem gebruikt in sneeuw bossen zon tuin en strand en echt prima foto's.
Zeker met het in zoemen verbaast het me elke keer hoe schep de foto's zijn.
zoasl u leest een tevrede gebruiker.

hans de w 28-04-2011

een perfecte camera maakt mooie foto's en een uitmuntend zoombereik ook als je verder in digitaal verder zoomt vindt ik het opzig niet slecht .
Ik heb er ook nog een eos 50D bij maar ik neem de sx30 tegenwoordig vaker mee om foto's te maken ze zouden deze lens met dit groote zoom bereik ook bij de eos toestellen moeten integreren

will1965 22-03-2011

Hallo mensen,daar ben ik weer,wat een rare camera,maakt zeer slechte foto's en best wel goede,in een grotere ruimte binnen met wat weiniger licht begint die al moeilijk te doen,veel ruis echt erggg,vanmiddag in de zon ook wat foto's geknipt zonder in te zoomen,ook echt waardeloos,begin nu wel te twijfelen,de zon moet precies goed staan en dan in zoomen dat ding,dan krijg je best scherpe foto;s met wazige achtergrond (net echt) ben volgens mij al te laat om hem in te ruilen,gelukkig heb ik de g10 nog ,een stuk scherper,maar geen tele.groetjes

Hoge Noorden 12-03-2011

Omdat ik als amateur vogelfotograaf geen zin heb om met veel gewicht de natuur in te gaan, heb ik de afgelopen jaren regelmatig een nieuwe megazoom camera aangeschaft. De Panasonic camera's, waarmee ik begon, maakten aardige plaatjes, maar voor vogels bezaten ze te weinig optische zoom. Een regelrechte miskleun was mijn vorige toestel, de P90 van Nikon. Een heleboel zoom, maar door de te kleine sensor, was er geen fatsoenlijke foto mee te maken. In december schafte ik daarom, voordat ik op vakantie naar Afrika zou gaan, deze Canon aan. Het apparaat heeft mij regelmatig verbaasd. Voor het eerst kon ik zonder mijn Telescoop te gebruiken vogels dicht genoeg bij halen. Zelfs de foto's gemaakt met optische + digitale zoom, waren nog zeer acceptabel. Vogels, die ik door mijn verrekijker amper kon onderscheiden, stonden behoorlijk gedetailleerd op de foto.
Door deze camera heb ik er weer goede hoop op, dat er ooit een Megazoom camera op de markt komt, die het meeslepen van een Spiegelreflex met dure en zware lenzen overbodig maakt. De Canon Powershot SX30 IS is in ieder geval een mooie stap in de richting

will- 09-03-2011

Hallo mensen, wilde ook nog even iets zeggen,vanmiddag een paar foto's gemaakt van de honden met sx30,kwam thuis zet ze op de computer,ik kijk,wauw vett scherp,als iemand mij zei dat ze gemaakt waren met een toestel van 2500 euro,zou ik het geloven,beetje inzoomen beetje spelen met flexizone dat vierkantje verplaatsen ,diafragma op zen groots,dus het kleinste getal (dacht ik),zodat ik een beetje wazige achtergrond krijg,ik schrok ervan zo scherppp,met gewoon een foto maken van een landschap vind ik het idd iets minder,macro opname's ook haarscherp,s'avonds met flits ook alles ok ,maar idd als je niet uitkijkt wat ruis op de achtergrond,ook beetje mee spelen sterkte van de flits,mooie kleuren valt me op ,maar als die een beetje ingezoomd is is het een knaller,pffff,ben er blij mee,maar er viel me wel wat raars op,heb ook de g10 ,heb alles het zelfde ingesteld maak dan 2 foto's van het zelfde onderwerp,ze zijn alle 2 14.miljoen nog wat pixels,maar de bestanden zijn de helft kleiner van formaat ,de meeste foto's van de sx30 zijn rond de 3mb,en die van de g10 rond de 6mb,en daar zie ik dan wel verschil met scherpte van een panorama foto,van g10 is beter ,zal wel aan de sensor chip liggen mss,iets word gecomprimeerd mss?kweet niet vind het wel een beetje strange,maar die zoom van de sx30 ja die is te gek en filmpjes ook scherp en goed warm geluid,ok groetjess will

noordkaap1 28-02-2011

Met deze camera al flink gestoeid. Prima resultaten, alhoewel er grenzen zijn. Als men nog meer wil dan de uitersten, komt een spiegelreflex in beeld. Deze camera bevindt zich met de concurrenten aan het eind van een serie van dit type. In hoofdlijnen liggen ze niet ver uit elkaar. Heb vanwege de goede greep en de plaats van de knoppen gekozen voor de Canon SX 30 IS.
Zondermeer een goede aankoop. Zonnekapje en filter (lensbescherming) zijn een aanrader.

peterace 29-01-2011

Ik ben zeer te spreken over de SX30IS, ik heb deze camera onder andere gekocht om van onze eerste dochter de beste foto's te maken. het valt mij op dat zelfs bij weinig licht de foto's toch nog scherp en niet bewogen zijn. overdag kon ik met de 35x zoom de raam stikkers op 12 hoog van de flat tegen over ons huis lezen. Ik kan ook de mooiste special effect foto's maken met het simpele menu van Canon.
Eigenlijk ben ik zeer tevreden, een vriend kon mij vertellen dat hij als semi prof fotograaf best jaloers was van alle mogelijkheden die de Sx30IS heeft. daar waar hij met zijn spiegel reflex 3 verschillende lenzen nodig heeft, kan ik af met een complete camera die dan ook bijna alles kan. in een woord "top"

MTV 29-01-2011

Sinds ruim een week deze camera in het bezit. Gaat dus om een eerste indruk. Uiteindelijk gekozen voor de Canon SX30 IS ipv de Panasonic DMC FZ45 / FZ 100.

Maakt prima foto's. Duidelijk menu. Prima filmbeelden, voor zover je dat van een fotocamera (wat dat is het in principe) mag verwachten.

Begrijp eerlijk gezegd niet zo goed dat er geklaagd wordt over slechte kwaliteit foto's. Daarnaast heb ik de indruk dat men niet altijd de uitgebreide handleiding (die op bijgeleverde cd-rom staat) leest. Dit kan mijns inziens veel vragen oplossen.

Wil SX30 26-01-2011

Ik heb ruim twee maanden geprobeerd goede, scherpe foto's met deze camera te maken. Op aut. lukte niet 1 foto. Filmen ging fantastisch. Al met al ben ik dus niet tevreden over deze camera, jammer. Ook de belichting liet te wensen over. En de knopjes zitten in de weg. Je raakt ze makkelijk aan bij het fotograferen en daarmee is dus het één en ander ontsteld. Ik kon de SX30 retour doen. Dat is het voordeel als je bij een goede zaak koopt.
Inmiddels gekozen voor een Canon 500D spiegelreflex; wat een verademing. Fantastische foto's en film.

pim.01 25-01-2011

ergonomische compacte camera, ligt prima in de hand.
Alle knopjes prima onder vingerbereik
Groot en volledig draaibaar LCD scherm erg prettig.
Fantastisch groot zoombereik ( zowel tele als wide).
Uitgebreide instelmogelijkheden voor de gevorderde amateur. In automatische stand ook prima geschikt voor de beginner
Autofocus soms moeizaam bij weinig licht of bij macro. Lichte zweem aan de randen bij maximale telestand.( mogelijk een incidenteel probleem, omdat anderen hier geen geen melding van hebben gemaakt).
Helaas geen zonnekap meegeleverd, los te bestellen á 30 Euro. voorzetfilters passen niet rechtstreeks op de lens, er moet een aparte adapter tussen á 30 euro (tip : op de originele canon adapter passen alleen de duurdere filters van 67 mm, er zijn echter ook vreemdmerk adapters op de markt voor 58 mm lenzen.