Panasonic Lumix DMC-FZ45 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ45 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

mojos 25-07-2012

Heb deze camera al een lange tijd in gebruik..en hij is geweldig. Ik maak veel aktie foto's van mijn honden en met de high speed burst is dat heerlijk fotograferen. Ook binnen met voldoende licht zijn de foto's in die stand mooi scherp.

Mensen vragen me altijd welke camera ik gebruik omdat de fotos zo mooi zijn..toch leuk om te horen :)

nixken01 14-03-2015

Hallo,

Ik heb dezelfde camera en foto's van mijn honden nemen is een ramp, ze zijn altijd bewogen. Kan je me zeggen welke instellingen je gebruikt om jou foto's te nemen?

Thanks!

bianca987 19-06-2012

Nog steeds ben ik heel erg tevreden met deze camera.
Ook heb ik de canon 550d maar toch pak ik sneller de panasonic omdat deze echt hele mooie scherpe foto's maakt.
Het is een echt aanrader

Tuppex 19-07-2012

Ik heb hem nu dik anderhalf jaar in gebruik en tjonge tjonge....wat een juweeltje. Ik ben leek en heb een paar cursussen gevolgd, dat is al, maar mijn foto's zijn TOP ( al zeg ik het zelf!!).
Ik raad wel aan om manueel in te stellen, voor zij die niet content zijn van dit apparaat!!! Allemaal heel gemakkelijk te doen!!
10/10 voor Lumix FZ45!!!!!

Marco66fotografeert 29-05-2012

Voor de FZ45 veel camera's gehad, waaronder een Kodak Z812iS, en een spiegelreflex van Canon, de EOS 1000 (wat een baggerbak) vroeger altijd met Pentax en Minolta gewerkt (ben professioneel fotograaf). Deze Panasonic Lumix kan meer dan welke andere camera ook, de lens van Leica is PERFECT, de fijne groothoek van de lens werkt fantastisch en macro fotografie kan al vanaf 1 cm, hoewel ik overweeg om voor de FZ45 wel een setje macro(voorzet)lenzen aan te gaan schaffen. Dit is de eerste camera die ik langer als 6 maanden in mijn bezit heb, meestal vlogen ze er om de 3 maanden alweer uit, inmiddels ben ik 25.000 foto's verder met deze camera en de nodige uren film, mocht ik hem weg doen, dan koop ik de FZ100 of de exact gelijke Leica V-3
Een aanrader voor iederee, van beginnend fotograaf tot professioneel fotograaf, deze camera heeft hét!!!!

jvanderhoef 09-04-2013

Marco ik ben het helemaal met je eens :hiervoor had ik de Lumix DMC FZ5, die werd in te trein gestolen. Gelijk een identieke voor +/- hetzelfde bedrag gekocht (Redcoon ..ook top)
ik ben geen prof en maak graag gebruik van de iA (Intelligent Automode)die ook tegen het licht i de prachtigste foto's maakt. Oorspronkelijk aangeschaft om zijn telezoom capaciteiten met zijn handig zoom wieltje.
Jaap van der Hoef Alkmaar.

Tuppex 31-03-2012

Nog steeds ben ik ENORM tevreden over dit toestel. Mijn ding is Macro. en dit toestel doet mij veel genoegen in mijn hobby. Ik heb een macro lens bijgekocht en waaaaw!!!!!Spijtig kan ik jullie langs deze weg geen foto's tonen. Ze zijn ongelooflijk!!!!
Toestel is zeer gemakkelijk te bedienen en wanneer je extra moeite doet om het handmatig in te stellen dan zijn je foto's helemaal AF!!!

stadsridder 16-03-2012

Na vele foto's en films verder, ben ik nog steeds te vreden met dit toestel. Als je binnen foto's maakt is het wel belangrijk dat je altijd met flits werkt, hierdoor worden de foto's minder korrellig. de batterij is sterk genoeg om meer dan 400 foto's te maken. Filmen doet hij zowel buiten als binnen erg goed. Conclusie nog steeds erg te vreden. Ik vind het een aanrader.

Tuppex 12-12-2011

Ik heb hem nu één jaar in gebruik en ik noem hem, mijn beste vriend, (bij manier van spreken dan..) Ik heb al de mooiste foto's gemaakt van mijn hele leven. Ik heb me ook een paar voorzetlenzen aangeschaft en ik maak fantastische macro's!!!!! Natuurlijk zullen er altijd betere toestellen zijn en zeker als je professioneel werkt. Maar voor een leek, die ik ben, kan ik mij geen beter toestel voorstellen.De batterij gaat uuuuuren mee. Toestel is niet zwaar en er is een zoom, waarmee je ongelooflijke beelden kan maken.
Voor mij is dit "HET FOTOTOESTEL"!!!!

stadsridder 27-11-2011

Mooi en leuk toestel, bij volledig inzoomen maakt hij foto's die grof zijn, de echte mooie foto's zijn die van 14m/p bij normale zoom. OOk filmen doet deze erg goed en scherp. Gebruik is erg fijn en makkelijk. Zie steeds meer grapjes die kunnen, maar foto's maken kan direct zonder opleiding. Degelijkheid moet deze nog bewijzen

Tuppex 17-03-2012

Je kan ook binnen foto's maken zonder flits, maar dan ga je je apparaat manueel(= M) moeten zetten. Lukt perfect hoor!!Een beetje oefenen.
Maar ik ben ook heeeeel tevreden over dit toestel en ik hoop dat ik er nog lang geniet mag van hebben en anders......zoeken, naar dezelfde!!!!

Marcel Stark 26-10-2011

Toestel was in eerste instantie prima. Goede foto's en prima variabele mogelijkheden. Tijdens de vakantie kwamen er echter een paar waterdruppels op de body van het toestel waarbij het toestel per onmiddelijk niet meer functioneerde. Ik heb het toestel voor controle aangeboden bij Panasonic en kreeg als reactie dat het toestel kon worden gerepareerd voor Euro 600,--. Dit is ruim 200% van de aanschafprijs.
Degelijkheid in mijn optiek dus zeer minimaal!

Mattia1972 23-09-2011

Na heel veel reviews gelezen te hebben en honderden foto's op flickr.com bekeken te hebben heb ik toch voor deze kamera gekozen (wou kiezen tussen de Nikon D3100 de canon SX30IS de Fujifilm HS20 en deze kamera)
De Nikon slr viel af omdat hij met een klein beetje zoomlens al snel ruim 2 keer zoveel kosten plus nog het gewicht dat mee gesleept moet worden.De andere kamera's waren beide erg goed maar ik vond van de Panasonic de foto's toch mooier van scherpte en kleur en vond er vaak veel meer detail in zitten. Ook is deze kamera erg snel met focusen.

Zoals in een paar andere reviews al werd gezegd heeft hij bij donkere omstandigheden wel snel wat ruis (bv bij 1600 iso), maar dat hebben de Canon en Fujifilm ook. Ik zelf vindt dit echter pas storend als je de foto erg vergroot en inderdaad als je de foto's op orgineel formaat ziet (poster formaat)dan is de kwaliteit niet te vergelijken met die van een spiegelreflex, maar in de praktijk komt dit praktisch nooit voor dat je zo'n grote afdruk laat maken.
Ik vindt dat als je de foto's tot ongeveer A4 formaat
bekijkt of passend in je beeldscherm je praktisch geen verschil ziet met een spiegelreflex, sterker nog veel foto's zijn zelfs mooier en scherper !

al met al is het echt een geweldige kamera met de mogelijkheden van een spiegelreflex en maakt echt zeer mooie scherpe en kleur-echte foto's.(op flickr.com zijn tal van voorbeelden te vinden).

Mieke1956 23-09-2011

Ik persoonlijk vind het geen goede camera, de foto's zijn vaak onscherp, misschien doen wij wat fout maar ik zou niet weten wat, ik weet wel dat je niet sterk moet inzoomen,want dan weet je zeker dat de foto onscherp is.

Sintje 19-01-2012

Hoi,
Ook ik heb prachtige scherpe foto's, óók met maximale zoom. Je drukt neem ik de ontspanknop eerst klein stukje in tot hij zich scherp stelt en dan druk je pas door?

Piet de Vlugt 07-11-2011

Ik weet niet of je misschien UV-filters gebruikt, maar onscherpte hoeft niet bij deze camera, ook niet bij maximale zoom. Probeer maar eens zonder filter.

Ik heb drie filters getest, en het Optimax en Kenko filter viel af. Een B+W filter doet het goed.

schre585 15-01-2012

Hallo Mieke,
Dat is toch raar omdat ik met deze camera mooie foto's maak. Ook andere review zijn lovend over de fotokwaliteit. Zou je een of twee 'mislukte' foto's kunnen mailen naar mij zodat ik eens kan bekijken wat er niet klopt en misschien een advies kan geven.
Reageer dan even op deze mail met opgave van je emailadres zodat ik die van mijn kan doorgegeven.
Leo

nollie 8206 08-09-2011

prima toestel maakt mooie foto's ,maar je moet hem goed stilhouden soms wat onscherp maar dat moet wennen.
geweldig is het filmen met de zoom dit werkt perfect okk de kwaliteit van de gemaakte video is super.
kortom een prima toestel,helemaal geen spijt

Tuppex 24-08-2011

Ik heb dit toestel meer dan een half jaar in gebruik en, ik wist niet, dat ik voor deze prijs, zoiets in huis kon halen!
Een vriendin van mij had hem al in gebruik en daarom heb ik dit ook gekozen.
Ik vind het zeer spijtig dat sommige dit toestel tot op de grond afbreken.
Voor mij, mooie foto's, geweldige zoom en gemakkelijk in gebruik. Ik neem bijna noot IA foto's, maar stel zelf een beetje in en dan FANTASTISCH!!! Ik heb het geheel ook uitgebreid met een paar lenzen, Macrolens en +1 +2 +4 +6. Ik heb zeer vele mogelijkheden nu!!

arnold trausel 23-04-2012

beste tuppex ik heb ook een fz45 maar de lens is vast,hoe lukt het bij jou om een andere lens er op te zetten gr arnold

Tuooex 27-05-2012

Hallo. Even op Google zoeken. "Voorzetlenzen voor FZ45".
De macrolens is van Raynox en ook de telelens. Ik heb ook close up lenzenvan +1 +2 +4 En + 10. Dat is een pakketje, per 4 te koop en helemaal in een handig opberg etui en niet duur. Even googelen!!

nature1 27-05-2012

Hoi,
ik heb de DMC FZ50 en die bevalt ook goed. Weet jij misschien hoe lang je de accu moet opladen? totdat groene lampje uit is? Ik heb pas ontdekt dat je door de pict.size van 10M om te zetten naar 2M (ez), dat je de optische zoom nog wat uitbreidt, naar 21x ipv 12x en de kwaliteit blijft hetzelfde....super dus.
groet

nollie 8206 23-10-2011

beste tuppex de panasonic fz 45 heeft een vaste lens ,hoe kan je dan andere lenzen bijkopen.

bianca987 19-02-2012

Ik heb ook dit toestel waar ik zeer tevreden mee ben.
welke voorzet lenzen heb je erbij?

mmmiek 31-07-2011

Fijne camera die mooie foto's maakt en voldoende mogelijkheden heeft voor de wat meer gevorderde fotograaf. De omvang zou een belemmering kunnen zijn, echter wij hebben er geen last van en de camera gaat werkelijk overal mee naar toe! Lange accuduur en snel in te snellen maken dat we ook de bewegende kids goed op de foto krijgen.

Dreman73 30-06-2011

Deze camera nu bijna drie weken in mijn bezit en heel veel mee uitgeprobeerd. Door de vele instelmogelijkheden denk je soms even met een DSLR te maken te hebben, maar eerlijk is eerlijk: de kwaliteit van de foto's haalt het daar doorgaans niet bij. Op de pc-monitor ogen de foto's scherp, maar bij inzoomen of ware grootte zie je al wat onscherpheden, waar je dat bij een DSLR nog niet ziet. Ook een verschil bij slecht licht: vanaf ISO400 verschijnt al veel ruis, waar een beetje DSLR nog prima raad mee weet.
Maar: Het is ook niet eerlijk om dit toestel met een DSLR te vergelijken, het is tenslotte gewoon een uitgebreide compactcamera. Vanuit dát oogpunt is het dan gewoon een prima apparaat, met waanzinnig veel mogelijkheden. Allereerst natuurlijk de zoom, 24x, maar in een aantal standen met Intelligent Zoom uit te breiden naar 32x, en digitaal zoomt ie tot ik geloof wel 123x. Maar verwacht er dan allang geen wonderen meer van natuurlijk. Als je het beperkt tot de optische of intelligente zoom levert ie prima prestaties. Verder is ie erg gebruiksvriendelijk, met o.a. ook een quick menu waar je heel snel de belangrijkste instellingen kunt aanpassen. Met macro en portret al een aantal prachtige foto's geschoten, en ook nachtopnames met lange sluitertijd. Binnenfoto's met weinig licht en geen flits gebruiken levert zoals al gezegd wat problemen op, al gauw ruis. Daarentegen kan je de ingebouwde flits instellen, waardoor je té veel flitslicht nog wat kan reduceren. Filmopnames zijn ook prima.
Het LCD scherm is niet kantelbaar, maar je kan je afvragen hoe vaak je dat zou gebruiken, foto's boven je hoofd maken geniet sowieso niet mijn voorkeur. Ik vind het totaal niet storend.
Ik twijfelde aanvankelijk tussen de FZ45, de Fujifilm HS10 en de Canon SX30. Qua prijs viel die laatste al gauw af, temeer daar de recensies en tests de hogere prijs niet leken te verklaren. De HS10 was een stuk groter en zwaarder, met bovendien een handbediende zoomlens, waardoor het uiteindelijk de FZ45 voor mij is geworden.
Conclusie: Aanvankelijk was ik wat teleurgesteld, mijn verwachtingspatroon was mogelijk iets te hoog. Gezien zijn prijs mág je hem echter ook gewoon niet met een DSLR vergelijken, en dan is het dus echt een prima camera waar je heel veel mogelijkheden mee hebt, en die bovendien nog niet al te groot en zwaar is. Als je een echt klein compact toestelletje gewend was maar nu meer wilt, en gelijk door naar een DSLR nog een stap te ver vindt, dan kan je je aan deze camera absoluut geen buil vallen!

H. Schottert 17-05-2011

Fijn toestel, maakt mooie foto's en heeft een overzichtelijke bediening, zelf als er ingezoomd word een stabiel beeld, flitser voldoet voor normale binnen fotografie.Ook het maken van film gaat met dit toestel perfect. Dus, voor een redelijke prijs een goed toestel ( prijs/kwaliteitverhouding zeer goed).

Frans vd W 14-05-2011

oude FZ7 vervangen door de 45. Ik ben voor compact en zoom gegaan, zoals alle Lumix'n. De 45 is in veel opzichten verbeterd, kan bijna alles wat de goede spiegelreflexen kunnen. Het gebruik van oculair is erg plezierig. Snel opties wijzigen met Quick menu is ook winst. De panorama optie is geen toegevoegde waarde. Het manual scherpstellen is zelfs minder makkelijk dan de oude FZ7. De zoom is top en instelbare flits ook. Ben weer zeer tevreden en je krijgt veel voor je geld.

Andreas99 26-04-2011

Jammer dat een enkeling met een afwijkende mening zo'n negatieve invloed kan hebben op de totaalscore van deze uitstekende camera ! Heb deze camera gedurende enkele dagen uitgebreid kunnen testen en vergelijken met de ( eveneens uitstekende ) DMC-FZ38. Als je ruim de tijd neemt om de FZ45 optimaal in te stellen dan doet dit toestel echt niet onder voor de alom geroemde FZ38. Er zijn volgens mij, behalve het grotere zoombereik, nog meer zaken verbeterd, zoals een nog snellere autofocus, nog betere stabilisatie. De gemaakte foto's zijn over het algemeen van zeer goede kwaliteit, evenals de filmpjes. Gewoon een genot om naar te kijken op een 50" plasmascherm van Panasonic. Leve het AVCHD systeem, kaartje in de TV en kijken maar !

Guido1985 08-04-2011

Camera nu een paar dagen in mijn bezit en voldoet volledig aan mijn verwachtingen. Ligt lekker in de hand en is redelijk gemakkelijk in gebruik. Al moet ik nog wel een beetje uitzoeken waar alles zit.

De kwaliteit van de foto's is uitstekend en de mogelijkheden zijn voor mij toereikend.

De degelijkheid kan ik in een paar dagen nog niet beoordelen, maar van buiten lijkt in ieder geval alles te kloppen.

Martin de Muis 25-12-2010

Er moest een opvolger komen voor mijn Konika Minolta Z6 camera, die er sporadisch wel eens de brui aan gaf. Ik had een Canon Powershot A480 gekocht, als tussen oplossing. Maar ik was er niet tevreden mee. Makkelijk had je te maken met bewogen foto's, onscherpe foto's, foto's van toch niet echt superkwaliteit, en die beperkte mogelijkheden, en zoom... Ja, dat begint toch weer te jeuken en na lang wikken en wegen heb ik besloten om mijn speurtocht te vervolgen naar een superzoom. Qua prijs en mogelijkheden kwam ik bij deze uit, en ik heb van alles lopen uit te zoeken bij Google. Daar kwam ik er achter dat men er over het algemeen erg goed over te spreken was, maar dat er toch erg snel ruis op de foto's zat. Er werd gesuggereerd dat deze kwalitatief minder mooie foto's maakt dan z'n voorganger, de Z38. Maar ik nam de proef op de som en heb besloten om toch de nieuwere versie te kopen, deze Z45.

Ik moet zeggen dat ik er in eerste instantie een beetje over teleurgesteld was. De eerste foto's waren binnen en het was buiten al donker aan het worden, je zag wel ruis op de foto. Maar na wat spelen met instellingen werd dit beter. Nu hebben we als "1ste" camera de Nikon D80, een spiegelreflex. Ik heb de neiging om de foto's te gaan vergelijken met dat toestel, maar dat moet ik niet gaan doen. Want als ik op ware grootte de foto ga bekijken bespeur ik toch wel wat ruis, wat onscherpheid, details die je op eerste gezicht niet zou zien, want zie je de foto gewoon in een "passend scherm" dan is het een scherpe foto. Tja, ik weet niet, misschien ben ik wat te kritisch. Mijn vorige camera, de Z6 had dit ook wel, ik had alleen gedacht dat deze wel iets beter daarmee zou zijn.

De kleuren vallen er wel mooi uit, zowiezo een verbetering t.o.v. de Z6.

Er zijn ruim voldoende instellingen, maar je verdwaalt er niet in. Je kunt de camera volledig naar je hand zetten en dat vind ik helemaal geweldig! Je kunt je fantasie met foto's maken er op los laten.

Filmen lukt ook goed, en zoals je op sommige filmpjes op Youtube kunt zien is dat van heel erg goede kwaliteit. Alleen met lichtinval van bijvoorbeeld de zon, of straatlantaarns in schemering/duisternis vallen er lichtstrepen over het beeld, omdat het licht op een bepaalde manier in de lens valt. Als je een foto maakt wordt dat gecompenseerd maar helaas maakt hij deze bewerking niet als je filmpt. Een kleine minpunt maar ach, het is een fototoestel, geen filmcamera. Voor een fototoestel maakt hij hele heldere, en scherpe filmpjes, met een voortreffelijke audio, dat vind ik ook erg belangerijk. De stereo-microfoon is erg gevoelig en duidelijk, het stereo-effect werkt net zo goed als op mijn JVC MGZ-630. Dan het rode record knopje om te filmen. Wel handig opzich, maar als je aan het zoomen bent geweest is het een beetje stuntelen om je camera rustig te houden om je vinger(s) terug te krijgen zodat je de record knop weer uit kunt zetten. Misschien een kwestie van gewenning...

De behuizing van dit fototoestel voelt iets minder degelijk aan dan je zou verwachten. Het is goed genoeg, maar het is erg plastic achtig, een beetje ruw, het voelt goedkoop aan. Mijn Konika Minolta Z6 was heel mooi afgewerkt, met glad en dik plastic. Het heeft een wat degelijkere uitstraling dan deze Panasonic. Het is niet slecht, maar, ja, het is erg 'basic'.

Het draaiknopje wat achter op het fototoestel zit zou een beetje zwaar gaan volgens een review hier; dat valt mee, ik zou het degelijk noemen. Net als de andere knopjes, is hier wel sprake van een degelijk gevoel, wel een pluspunt.

Het beeldscherm is heel erg duidelijk, ben er erg tevreden over.

De lens stelt verbluffend snel scherp en blijft continu gefocused, echt een absoluut pluspunt. Ook bij 24x inzoomen blijft het geheel stabiel, het stabiliseringssysteem van dit fototoestel werkt echt subliem. Wel rammelt hij een beetje, zoals eerder omschreven in de reviews, als je de camera een beetje rammelt. Er zit speling op. Dit is minder erg als de camera aan staat. Maar, het geeft niet, hij functioneert goed, daar gaat het om, maar, het doet wel weer een beetje afbreuk aan het onderwerpje 'degelijkheid'.

De flitser doet het in mijn ogen goed genoeg. Meer kan ik daar niet over zeggen.

Stroomverbruik: kan er niets over zeggen. Wel kan ik zeggen dat ik deze camera nu drie dagen heb, veel gebruik gemaakt heb van de camera, maar dat de accu indicator nog steeds 3 van de 3 vakjes stroom indicatie aangeeft. Dit is een erg positief signaal!

Alle klepjes die aan het foto toestel zitten zijn verder ook goed afgewerkt. Bij het fototoestel worden diverse losse accessoires geleverd; een lensdop + koord, een camera-riem voor om je nek, een losse acculader + accu (echt een pluspunt, het is namelijk not-done om je accu in de camera op te laden) en een zonnekap. Zo uit de doos krijg je dus al snel te maken met een zeer complete camera, en hoef je dus alleen maar een groot en snel genoeg SD kaartje te kopen, plus eventueel nog een tweede accu.

Dan de slotsom:

Ik ben nog een beetje terughoudend over de fotokwaliteit van de camera; die zou ik goed noemen, maar ik ben er niet erg overtuigd van. Daarvoor moet ik de camera langer en in meer situaties gaan gebruiken. Hij toont z'n zwaktes in donkere situaties, binnenshuis. Dit kun je duidelijk zien als je de foto op ware grootte bekijkt. Op afdrukgrootte (of passend scherm) zal het mee gaan vallen.

Maar over het algemeen ben ik wel erg tevreden over dit fototoestel. Die geweldige zoom (zonder vertekening), daarna zo razendsnel scherp gesteld, die geweldige continu focus, gezichtherkenning die perfect werkt, zuinig met de stroom, zo compleet en zoveel functies: het is echt mijn ding.

Of ik hem iemand ga aanraden? Nu nog niet, ik ga hem eerst heel erg veel uitproberen, omdat ik twijfelachtig ben over de kwaliteit van de foto's. Wederom zeg ik dat ik spiegelreflex kwaliteit gezien heb, dus dat is ook niet eerlijk tegenover dit fototoestel.. ;-) Maar ik denk dat ik uiteindelijk er wel vrede mee zal hebben. Want ik heb vanmiddag portetfoto's met dit fototoestel gemaakt en die zijn erg mooi geworden.

Een mooi toestel, met z'n zwakke puntjes; maar, zo heeft elke camera wel wat zeg ik dan maar..!

Geert16 13-12-2010

Ik heb deze camera sinds 4 maanden, had hiervoor een fz28. Ben erg tevreden met deze camera, ik vind de superzoom erg mooi, alleen vind ik het draaiwieltje rechtsboven een beetje stug werken. Voor de rest ben ik er erg tevreden mee, hij maakt moooie foto's en heeft mooie kleuren.

Tijodiri 24-11-2010

Dit toestel is een toestel wat ik altijd al zocht.
Een volautomatische stand, maar ook mogelijkheden om alles handmatig te regelen. Heb al diverse foto's gemaakt met dit toestel, te weten macro, landschap, enz....
Deze foto's zijn allemaal van zeer goede kwaliteit.
Ook HDR foto's gaat fantastisch met dit toestel.
Ik lees dat de lens wat spelling vertoont bij de 'uit' stand en dat heb ik ook. Zodra je gaat fotograferen, zit de lens meer vast. Verder heb ik zeker geen groene waas over mijn foto's en is er zeker geen ruis bij een lage ISO-stand. Zeker nog: ik heb een aantal foto,s gemaakt met ISO 200 en ook dan is er geen ruis te bespeuren. Mocht je een nieuw toestel willen kopen, dan is dit zeker een aanrader.

Groetjes,
Tijodiri
Mocht je een aantal foto's willen bekijken, dan zijn er egnoeg besckbaar op http://www.flickr.com/groups/1485522@N20/pool/

chrizzx 22-11-2010

dit toestel na een week of drie teruggebracht wegens teleurstelling. Het vergelijk met de FZ28 (in bezit) is absurd, zóveel beter als de foto's van de FZ28 zijn. De extra zoom gebruik je vrijwel nooit en het zijn simpelweg teveel MP's op een sensor van dit formaat. Ook het 'wieltje' werkt veel minder fijn dan het joystickje op voorgaande modellen. Gemiste kans van Panasonic om een hele goede reeks toestellen te updaten met zo'n wanproduct. Jammer!

andel46 20-11-2010

Ik ging voor de fz100 maar uiteindelijk voor de fz45 gekozen is ook nog 90 euro goedkoper kan alleen geen losse microfoon en flitser op
Deze fz45 maakt prachtige foto' en ook de video opname in HD is uitstekend
Ik heb alleen nog de ai instelling gebruikt
Misschien gevorderde fotografen verkiezen misschien een aansluiting voor een losse microfoon of flitser ik zie echter niet in dat de foto's nog beter worden als dat ze nu al zijn.
Ook de zoom is geweldig ongelooflijk hoe dat je een verstaand object zo dicht bij kan halen .
4 dagen in bezit en kan hem iedereen aanraden

a280265 15-11-2010

Heb in september dit toestel aangekocht. Wat een fijn apparaat. Foto's zijn geweldig (zeker i.c.m. Photoshop). Toen ik de filmpjes zag was ik helemaal om. Eindelijk een alles in één. Combineren met Pinnacle en klaar is kees.

Heb nog een weekend de 'grote broer' FZ100 uitgeprobeerd maar dit was echt een regelrechte afknapper. Wat een wankwaliteit, vooral het filmen. Niet eens in staat om een fatsoenlijk fimpje binnenshuis te maken. Ruis, ruis en nog eens ruis. Onbegrijpelijk Panasonic en dat voor 100 Euro meer. Ik snap hier niets van en de uiterst vriendelijke leverancier ook niet (platte tv).

Ben very happy met de FZ45 en maak foto's zoals ik ze met de spiegelreflex nog niet gemaakt heb!!!

gambler 29-10-2010

Deze opvolger van de inmiddels verouderde FZ38 bevalt uitstekend. Niet alleen veel meer zoom (32x optisch op IA stand) maar ook een nog betere stabilisatie waardoor het zoomen gewoon super foto's oplevert. Met deze kan ik weer een tijdje mee.
Het filmen in HD levert erg mooie en stabiele beelden op. Alles simpel af te spelen met bijvoorbeeld vlc-player. Top camera.