Nikon Z f + NIKKOR Z 40mm f/2 SE - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon Z f + NIKKOR Z 40mm f/2 SE op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

evvams93 18-02-2024

Prachtige / professionele camera

De Nikon Z f is een prachtige, professionele camera met veel opties (ik heb deze nog niet allemaal gebruikt).
De Nikon Z f heeft een mooie vintage uitstraling maar is wel wat zwaar.

• Kwaliteit foto's

Minpunten

• Gewicht

Sharr 17-02-2024

Aanrader, geeft mooie foto's en camera ziet er goed uit

Deze camera heb ik ontvangen om voor een periode te testen. Tot nu toe vind ik het een hele fijne camera. Eentje die ik zo zelf ook zou kopen. Het uiterlijk is leuk door de retro looks (geen must voor mij trouwens) en hij werkt ook lekker. Overigens wel even wennen hoe de knopjes en draaischijven werken. Wat ook direct opviel is dat het een redelijk zware camera is.

Maar dan verder: het scherm is handig qua gebruik. Hij heeft een touchscreen, maar je kan ook de knopjes gebruiken of juist de zoeker wanneer je minder goed ziet op het scherm. Daarnaast is hij goed draaibaar.

Foto's maken gaat heel simpel en ze worden heel mooi. Je hebt niet altijd veel licht nodig, want zelfs wanneer het wat donkerder is maakt hij heldere foto's. Leuke bijkomstigheid is dat er een knopje is waardoor je meteen zwart-wit foto's kan maken. Ook video's maken werkt goed. Geluid is prima.

Pluspunten

• Kantelbaar scherm werkt heel fijn
  • Uiterlijk van het toestel zelf

Minpunten

• Aan de zware kant

n********@l****** 06-02-2024

Moderne klassieker!

Afgelopen maand heb ik de Nikon Zf in bruikleen gekregen om deze uitgebreid te kunnen testen.

Wat direct opvalt is het retro design. Boven op de camera bevinden zich de klassieke mechanische instelschrijven en dankzij het retro Nikon logo doet deze camera erg denken aan de analoge Nikon FM2. Maar laat dit klassieke uiterlijk je niet misleiden, deze camera is voorzien van alle moderne gemakken, zoals een heldere EVF, een draai- en kantelbaar scherm, uitstekende autofocus en 8-stops beeldstabilisatie. Ook biedt de camera handige functies, zoals automatische focus-stacking en een hoge resolutie pixel-shift modus.

Ik heb de Nikon Zf onder andere in dierentuin Blijdorp uitgebreid kunnen testen en ik was zeer aangenaam verrast door de autofocus mogelijkheden. De camera stelde in combinatie met mijn Nikon AF-S 80-400 (mogelijk dankzij de FTZ-adapter) perfect scherp op de verschillende dieren, zelfs in suboptimale belichtingsomstandigheden. Dankzij de krachtige EXPEED 7 processor (bekend van zijn grotere broers Nikon Z8 en Z9), heb je bovendien de mogelijkheid tot snelle burstopnames en een grote buffercapaciteit.

Daarnaast heb ik de camera kunnen testen tijdens het maken van avondopnames in de stad Rotterdam. Ook hier presteerde de autofocus van de camera uitstekend. Bovendien vielen hierbij ook de heldere EVF/scherm op, waarop zelfs in het donker alle details goed helder en scherp zichtbaar zijn.

Bij de set kreeg ik bovendien de Nikon Z 40mm f2.0 SE meegeleverd. Het design van deze lens lijkt erg op dat van de klassieke Nikon AI-lenzen. Zoals je van een prime mag verwachten, maakt deze lens prachtig scherpe foto’s. Wat ik persoonlijk wel jammer vind, is dat de lens volledig van kunststof is gemaakt. De lens is hierdoor weliswaar lekker licht van gewicht, maar voelt ook wat goedkoper aanvoelt als de klassieke Nikon lenzen.

Zijn er dan ook nadelen aan deze camera? Het korte antwoord is helaas ja. Het retro design gaat onvermijdelijk wel ten koste van de ergonomie, zeker als je dit vergelijkt met moderne systeemcamera’s zoals bijvoorbeeld de Nikon Z6ii. Ik vond de handgreep erg klein (Nikon biedt wel een optionele SmallRig-grip als oplossing, maar ik heb deze helaas niet zelf kunnen testen) en het gebruik in combinatie met grote objectieven zorgt ervaar dat het geheel wat ongebalanceerd aanvoelt. Bovendien heeft de camera maar één instelbare functie knop, dus veel functies kunnen alleen worden bediend via het elektronische menu. Gelukkig kun je dit menu wel naar je persoonlijke voorkeuren instellen, zodat je de belangrijkste functies toch binnen handbereik hebt.

Is deze Nikon Zf dan geschikt voor iedereen? Hoewel het klassieke design erg aanlokkelijk is en de camera bovendien van alle moderne functies is voorzien, denk ik dat toch dat deze camera niet voor iedere fotograaf de beste keuze is. Uiteindelijk zul je bij de keuze voor deze camera toch de afweging moeten maken wat voor jou als fotograaf belangrijker is, het retro-design of het gebruiksgemak.

Pluspunten

• Retro-design en robuuste bouwkwaliteit
  • Uitstekende beeldkwaliteit
  • Snelle en accurate autofocus
  • Goede beeldstabilisatie
  • Heldere EVF + draai-en kantelbaarscherm

Minpunten

• Zeer kleine grip
  • Micro-SD card slot ipv tweede SD card slot
  • Nikon Z 40mm van kunstof

Sab123 01-02-2024

Fijne camera

De afgelopen weken heb ik deze mooie camera in mijn bezit gehad. Normaal gesproken maak ik veel foto's mijn iPhone pro en was erg benieuwd naar deze camera. Ik maak foto's voor de hobby en omdat ik graag in de keuken sta en daar content voor maak. Met de camera heb ik voornamelijk portret en close up foto's gemaakt van taartjes en personen. De kwaliteit is prachtig, super scherp en mooie kleuren.
De veel verschillende instellingen heb ik niet gebruikt maar de automatische stand maakt prachtige foto's. De camera ligt stevig in de hand en de vintage uitstraling is erg mooi.
Al met al een aanrader voor de iets gevorderde fotograaf

Nora 19-01-2024

Fantastische Nikon camera met retro uiterlijk

De Nikon ZF camera heeft me werkelijk verrast. Het vintage ontwerp spreekt niet alleen visueel aan, maar toont ook functionaliteit met een draaibaar touchscreen display. De autofocus overtrof mijn verwachtingen, waardoor het bijna verslavend werd om foto na foto te schieten. De mogelijkheid om het focuspunt rechtstreeks op het display te selecteren voegt een handige dimensie toe aan de autofocusfunctionaliteit. Een extra pluspunt is de toevoeging van een zwart-wit optie, waarmee ik mijn creatieve expressie verder kan diversifiëren.

Wat deze camera echt onderscheidt, is niet alleen zijn vermogen om hoogwaardige foto's vast te leggen, maar ook zijn veelzijdigheid in videografie. Dit maakt de Nikon ZF niet alleen een krachtige fullframe systeemcamera voor fotografie, maar ook een betrouwbare keuze voor filmopnames.

Al met al heeft deze camera mijn fotografische ervaring naar een hoger niveau getild, en ik beveel het ten zeerste aan voor diegenen die op zoek zijn naar een combinatie van stijlvol ontwerp, geavanceerde autofocus en veelzijdigheid in zowel fotografie als videografie.

Pluspunten

• Retrolook
  • Gebruiksgemak
  • Zwart wit optie

Minpunten

• Iets wat zwaar toestel

Michelle Vreugde 14-01-2024

Een prachtige retro camera met alle features van deze tijd

Ik heb deze camera ongeveer twee weken mogen uittesten. Normaliter fotografeer ik met een spiegelreflexcamera van Nikon. Het retro uiterlijk maakt het een stoere camera om te zien. Of je dit mooi vindt, hangt af van je persoonlijke smaak. Ik vond het zelf een ontzettend mooie camera, past wel bij mij. De camera voelde stevig in de hand, in vergelijking met mijn spiegelreflex was hij een stuk lichter wat ontzettend goed beviel. Je bent dan sneller geneigd om hem ‘’even’’ mee te nemen en een foto te maken, bijvoorbeeld wanneer je op reis bent. De kwaliteit van de camera is goed. Hij maakt mooie foto’s en met de lens kun je een mooie scherptediepte creëren, perfect voor portretten. Ook laten de camera en bijgeleverde lens veel licht binnen. De autofocus is goed en werkt heel snel.

Pluspunten

• Retro uiterlijk
  • Draai- en kantelbaarscherm
  • Pre-capture mode
  • Mechanische instelschijven
  • Licht in de hand

m*******@g******** 29-12-2023

Wat een prachtige camera!
Ik ben een hobby fotograaf, maar de foto's die deze camera maakt, zijn zo mooi, dat ik verbaasd stond van mijn eigen kwaliteiten. Er zitten zoveel mogelijkheden op. Je kan ook filmpjes maken en foto's in zwart-wit maken. Deze stand scheelt ook een hoop nabewerken. En zwart-wit fotografie vind ik fantastisch. De foto's zijn haarscherp.
Zo mooi. En dat gewoon met de automatische stand.
Wat ik ook heel tof vind, is dat je een preview hebt op het schermpje, maar wanneer je je oog tegen de zoeker doet, verschijnt het beeld van het scherm in de zoeker.
Het schermpje zelf is draaibaar en te kantelen. Hierdoor zou je ook boven een menigte foto's kunnen maken.
Het grootste pluspunt vind ik dat je hem via wifi en/of Bluetooth kan verbinden met je telefoon. Hierdoor kun je snel je foto's eventueel bewerken en delen.
De camera zelf heeft een retro uiterlijk. Hij heeft ook wel een beetje het gewicht van een retro model, hij is best zwaar. Dat is een minpuntje, maar te verwaarlozen tegen de pluspunten van deze camera.
Een ander minpuntje vind ik wel iets groter. Er zit een oplaad kabeltje bij, maar deze is niet compatible met mijn reguliere oplaadblokjes voor mijn telefoon. Hier heb je een supersnel lader voor nodig met een dubbele USB-C aansluiting en was helaas niet meegeleverd.
Buiten deze 2 minpunten, vind ik de camera echt waanzinnig en zou hem echt aanraden. Het is jammer dat hij zo duur is voor mij als hobbyist, maar heb hem zeker op mijn lijstje gezet!

m*******@g******** 19-12-2023

Wat een waanzinnige camera! Ik ben geen professioneel fotograaf, maar dat zie je niet aan de foto's! Ze zijn haarscherp. Er zijn 3 opties: kleur, zwart-wit of video.
De camera ligt fijn in de hand, maar ik vind hem wel redelijk zwaar. De camera wordt opgeladen met een USB-C kabel welke is meegeleverd, maar je hebt hier wel een turbolader voor nodig. Deze zit er helaas niet bij meegeleverd.
De camera is makkelijk te verbinden met je smartphone via WiFi of Bluetooth. Hiermee kun je heel simpel de foto's van de camera opslaan op je telefoon.
Ik zou deze camera zeker aanraden. Helemaal als je (semi-) professioneel foto's wilt gaan maken

Alexander de Koster 18-12-2023

Moderne verrassing in retro uiterlijk

Afgelopen anderhalve week heb ik deze prachtige camera mogen testen. Ik ben al een lange tijd Nikon fotograaf en dit voelde echt weer als mijn oude filmrol camera. Het retro design, waarvan je het scherm ook nog eens helemaal dicht kan klappen en de draaiknoppen voor de essentiële instellingen bracht mij weer helemaal terug naar die tijd. Maar de techniek die ze in deze body hebben gestopt maakt dit ook nog eens een geweldige, moderne camera. Snelle eye autofocus die je perfect helpt bij portretten van mens en dier. De full frame sensor en de snelle processor maken het helemaal af.

• Dubbele SD
  • Manuele bediening
  • Respons snelheid
  • Auto focus
  • Dubbele SD
  • Manuele bediening
  • Respons snelheid
  • Auto focus

Minpunten

• Grip niet heel prettig met zwaardere lens
  • Geen weather sealing in de lens
  • Grip niet heel prettig met zwaardere lens
  • Lens van kunststof en geen weather sealing

harald74 11-12-2023

Fantastische camera met retro uiterlijk

Afgelopen weken heb ik deze camera mogen testen. Het is een fantastische camera om mee te fotograferen, hij ligt heel goed in de hand en beeldkwaliteit is heel erg goed. De autofocus is snel en goed. Veel beter dan die van de Nikon Z7 waar ik gewend ben mee te werken. De gezichts- en oogherkenning is snel en doeltreffend.
De camera heeft van Nikon een retro uiterlijk meegekregen, erg mooi moet ik zeggen.
De bediening (mooie retro draaiknoppen) is even wennen, maar qua menustructuur werkt hij hetzelfde als andere Z camera's van Nikon.
Ook over de kwaliteit van de video's ben ik zeer te spreken. Handig is het uitklapbare scherm waarbij je de camera ook als vlogcamera zou kunnen gebruiken.
Opladen van de batterij gaat gewoon in de camera met een usb-c kabel. De accuduur is prima.
Al met al een camera die ik graag aan mijn verzameling toe zou willen voegen.

Pluspunten

• uiterlijk
  • beeldkwaliteit
  • bouwkwaliteit
  • autofocus
  • zwart-wit knop

Minpunten

• geen lader meegeleverd

AnkeDis 25-11-2023

Nikon Zf

Ik heb deze camera een paar weken mogen uittesten. Het retro uiterlijk maakt het een stoere camera om te zien. Ik vind de camera redelijk zwaar in de hand liggen.
De kwaliteiten van de camera zijn goed. Hij maakt mooie foto’s en met de lens kun je een mooie scherptediepte creëren. De autofocus is goed en heel fijn.
Ik ben fan van de zwart/wit knop, zodat je snel kunt schakelen en ook op je beeld de foto in zwart/wit ziet.

Pluspunten

• Stoer uiterlijk
  • Autofocus
  • Zwart/wit knop

Minpunten

• Redelijk zwaar

Kim W 21-11-2023

goed werkende autofocus in foto en video en handige functies

Ik heb een tijdje deze camera mogen testen en ik ben zeer tevreden over de kwaliteit.
De camera is niet alleen mooi maar maakt ook mooie heldere beelden. Niet alleen foto’s maar ook video ziet er helder uit. De camera biedt ook heel wat geavanceerde functies zoals gezichtsherkenning en autofocus. Deze werkt in foto’s heel goed maar in video’s weet die het object ook goed te volgen en zelfs bij snelle bewegingen heeft hij de focus weer snel gevonden. Zo leg je makkelijk spontane momenten vast. Daarnaast heeft de camera wat kleine punten die ook erg prettig zijn. Er is geen losse batterij lader meer nodig je legt de camera makkelijk aan de usb-c kabel om op te laden.

Pluspunten

• Auto Focus
  • Video

Minpunten

• Beetje zwaar