Panasonic S5II + Lumix S 20-60MM F3.5-5.6 - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic S5II + Lumix S 20-60MM F3.5-5.6 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

G************@g******** 06-02-2024

Panasonic is goed bezig

De Panasonic Lumix. Eigenlijk had ik er niet heel veel van verwacht en dat is meer vanwege het vooroordeel en voorkeur voor andere merken maar het heeft mij doen verbazen. De afgelopen weken heb ik deze Camera mogen testen en dit heb ik met veel plezier gedaan.

De Body van de camera is heel degelijk en overzichtelijk met de draaiknoppen en andere functies. Eigenlijk is een paar weken te kort om echt alles met deze camera te testen dus heb ik mij geconcentreerd op de gangbare functies. Geheugenslots is x 2 wat het makkelijk maakt om veel foto’s te kunnen maken. Aan de andere zijde van de body is er een mogelijkheid om een HDMI aan te sluiten en de USB-C voor het laden. Dan zit er ook nog 2 jack aansluitingen voor een koptelefoon en microfoon. Het systeem wat ze hebben gebruikt om die poorten af te dekken. (soort van rubber) ben ik niet helemaal over te spreken omdat het lijkt alsof het niet helemaal sluit en/of makkelijk opent. Dit laatste is absoluut geen dealbreaker maar wel een puntje van aandacht. Het display daarentegen is erg mooi en helder te noemen. Deze is draaibaar en kan je kantelen op veel verschillende manieren. Ook kan de display op 2 manieren gedraaid in de body zitten. 1 scherm naar binnen gedraaid zodat deze niet beschadigd en 2 display zichtbaar om foto’s/video’s te bekijken. Dit draaisysteem voelt heel degelijk aan en zal ook niet snel zomaar kapot gaan. Zelf gebruik ik het display niet vaak en kan daarom ook niet zeggen in hoeverre dit ten kostte van de accuduur gaat. De accu is helemaal niet verkeerd te noemen. Vorige week heeft de camera zeker een uur of 8 aangestaan en heb ik ca 200 foto’s gemaakt, nog zit er best nog wel wat in de accu.

Het belangrijkste is natuurlijk de kwaliteit van de plaatjes die je ermee schiet. Eerlijk is eerlijk, deze camera maakt echt schitterende foto’s. Autofocus werk snel en accuraat. Ook zitten er wat handigheidjes in het beeld gebouwd zodat je zeker weet dat je foto’s “recht” zijn. De Multi shot is echt supersnel te noemen alleen heeft de autofocus daar wel een probleem mee om bij te houden. Dit mag de pret niet drukken want vaak zijn de foto’s van goede kwaliteit te noemen. Is het een camera voor iedereen? Ja en nee, de prijs is best fors maar daar heb je ook wel wat voor. Camera is zeer gebruiksvriendelijk alleen een korte cursus in fotografie is wel aan te raden om meer uit de camera te halen. Zelf zou ik liever voor een ander merk gaan maar dit zou echt in mijn achterhoofd blijven en daarom kan ik de camera zeker aanraden.

Pluspunten

• Fijne Body
  • voldoende geheugenruimte
  • Snel in verwerking van foto's

Minpunten

• Multishot gaat iets te snel voor de autofocus
  • Aanschafprijs is best fors

Mandy441 06-02-2024

Veelzijdige camera met eindeloze mogelijkheden

Als een enthousiaste amateurfotograaf kan ik niet genoeg benadrukken hoe goed de Panasonic Lumix DC-S5II + Lumix S 20-60mm F/3.5-5.6 is. Vanaf het moment dat ik het vasthield, wist ik dat dit geen gewone camera was. Het ergonomische ontwerp ligt perfect in de hand en voelt stevig aan, wat een gevoel van vertrouwen geeft, vooral tijdens langdurige shoots. Fotograferen met deze camera is genieten; de beeldkwaliteit is verbluffend en het vastleggen van bijzondere momenten is toch ontzettend leuk!
Hoewel een week testen te kort is om alle mogelijkheden volledig te verkennen, heeft deze camera me al verbaasd met zijn veelzijdigheid. De boost is razendsnel, waardoor ik moeiteloos actiefoto's van mijn energieke hond kon maken. De Phase Hybrid AF en beeldstabilisatie bij het filmen zijn uitstekend en zorgen voor vloeiende en scherpe beelden, zelfs in uitdagende omstandigheden.
Een aspect waar ik bijzonder van onder de indruk ben, is de Real Time LUT-functie, hoewel het niet mijn persoonlijke voorkeur heeft voor het bewerken van beelden, waardeer ik de veelzijdigheid die het biedt voor creatieve mogelijkheden. Kortom, de Panasonic Lumix DC-S5II + Lumix S 20-60mm F/3.5-5.6 is een hoogwaardig product dat perfect is voor iedereen die op zoek is naar een betrouwbare en veelzijdige camera om hun fotografievaardigheden naar een hoger niveau te tillen.

m******@m***************** 29-12-2023

Mooie camera, super kwaliteit

Ik heb de Panasonic DC-S5M2KE in combinatie met de Lumix S 20-60mm F/3.5-5.6 kitlens twee weken mogen testen. Het is een mooie en robuuste camera, die wat aan de zware kant is. De knoppen op de camera zijn zeer handig en zorgen ervoor dat je snel en eenvoudig je instellingen kan aanpassen, zonder in menu’s te moeten gaan zoeken. Je focuspunt kan je met een joystick bijwerken, maar deze zit als je met je linker oog door je zoeker kijkt vrij dicht op je neus en is daardoor wat moeilijker te besturen. Sowieso reageert de joystick niet optimaal en hapert soms. Verder is de camera in te stellen via het menu. Dit is echter dermate uitgebreid dat je soms door de bomen het bos niet meer ziet, dit had wel iets overzichtelijker gemogen. Een pluspunt is het kantelbare scherm, welke het makkelijk maakt om in elke foto op je scherm te kunnen kijken. De toevoeging van 2 SD-slots is ook een plus, hierdoor kom je niet snel met capaciteitsproblemen te zitten, helemaal niet als je gaat filmen.

De autofocus is snel en herkent gezichten, of hele onderwerpen, maar niet altijd accuraat, maar dat is ook even wennen. Als je je onderwerp fotografeert, zal je zien dat het erg scherpe foto’s zijn. De Real Time LUT is echt een meerwaarde aan het fotograferen als je je foto’s in jpg wil delen. Je kan daarmee vooringestelde presets instellen en deze ook direct op je scherm terugzien. De beeldstabilisatie was erg goed, waardoor je zelfs in het donker met een langere sluitertijd redelijk scherpe foto’s kon maken uit de hand.

De accu was wel erg snel leeg, met name toen ik met de burst foto’s ging maken. Het opladen duurde in verhouding redelijk lang en ik zou zeker een extra accu erbij aanschaffen.

Zelf zou ik er een andere lens bij aanschaffen, ondanks dat de camera het goed doet in donkere omstandigheden, zou ik een lens met een groter diafragma aanbevelen. Al met al is het een mooie camera, waar scherpe beelden uit komen, maar moest ik erg wennen aan de bediening van de camera. Maar als je er éénmaal gewend aan bent, zit alles wel op een relatief logische plaats. Het is een mooie allround camera, waarbij je zowel met video als fotografie er heel veel plezier aan zal beleven.

Pluspunten

• Scherpte
  • Real Time LUT
  • Beeldstabilsatie
  • Kantelbaar scherm

Minpunten

• Accu relatief snel leeg
  • Joystick

MenenLot 27-12-2023

Fijne handzame camera met prima kwaliteit

Samen met mijn dochter heb ik deze camera 2 weken mogen testen.
Fysiek: ook al is dit een wat fullframe camera betreft (groter/zwaarder), ligt deze zeer fijn in de hand. Ook de standaard bediening (Focus, ISO, Diafragma en Sluitertijd) ligt voor de hand.

Werking: Het was meteen duidelijk dat deze camera ongelofelijk veel kan en dat mondt uit in een zeer uitgebreid menu met niet altijd direct te begrijpen opties. Het is allemaal na te gaan maar kostte even tijd om het uit te vogelen.

De praktijktest. We hadden alleen de KIT lens (20-60mm) dus wel veel bereik maar konden bv geen tele- of groothoekfoto’s testen.
Positieve punten tijdens de test: Makkelijk te bedienen en dus snel in te stellen naar wens; Burst is razendsnel. Focus is zeer goed en een van de krachtpunten van de camera is de phase hybrid focus waarbij de scherpte zeer goed in stand wordt gehouden op bewegende objecten (of ogen) en ook heel makkelijk in te stellen; de camera functioneert goed met weinig licht; heeft een stille modus. De foto’s zijn goed en zeer mooi qua kleur. Real Time LUT kan handig zijn. (een snel bereikbaar menu samen met kleur/belichting instellingen) Zelf fotografeer ik eigenlijk liever RAW om alles achteraf bij te werken. Dat is dus een keuze bij deze camera.

Echt grote minpunten hebben we niet gevonden maar toch wat zaken die anders kunnen: menustructuur is wel even wennen / opzoeken om alles te begrijpen; geen vaste bracketing knop (wel via Q-menu in te stellen), hogere ISO’s geven toch wel ruis (ruisonderdrukking in camera bv bij ISO10000), joystick moet van bovenaf bediend waar wij met onze camera’s een stik gewend zijn die van de zijkant te bedienen is (smaak kwestie)

Al met al een fijne en handzame camera met erg veel mogelijkheden en prachtige foto’s

Pluspunten

• verschillende focus mogelijkheden
  • fijne grip en handig scherm
  • snel en eenvoudig belangrijkste instellingen
  • snel(le burst)
  • Mooie foto's (kleur)

Minpunten

• menustructuur
  • ruis bij echt hogere ISO's (10K)