Panasonic Lumix DMC-FZ38 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 34 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic Lumix DMC-FZ38 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Corona 07-12-2010

De lensdop: Inderdaad, wanneer je de camera aanzet met de dop er nog op duwt de lens er tegenaan als je de FZ38 aanzet.
Zelfs als de ring voor de zonnekap er op zit is er niet genoeg plaats. Ik heb dan ook de lensdop verbannen...

Fotokwaliteit: Inderdaad prima zoals door vele sites bevestigd.
Ikzelf gebruik 3:2 verhouding op 7MP. Zo is er een beetje extra optische zoom beschikbaar.
Wel belangrijk: Stel de ISO limiet op 200! Dan wordt er gebruik gemaakt van ISO80, 100, 160 of 200.
Tot aan ISO250 (niet instelbaar helaas) valt het met de ruis wel mee. Hierboven wordt het duidelijk zichtbaar.

Verbluffend goede HD filmkwaliteit. Het geluid is wel wat zacht. Maarja als je vooraan staat een concert te filmen heb je dan ook niet snel last van vervorming. ;-)
Nadeel is wel dat het scherpstellen tijdens het filmen niet geweldig werkt. Dus tijdens het filmen is de kans dat het beeld onscherp wordt als het object het beeld uitwandeld zeer groot.
Wellicht is daar iets in de instellingen aan te veranderen.

rolfjansen 03-10-2010

Ik heb deze camera nu een paar dagen en kan niet anders zeggen dan dat het gewoon een super goede camera is. Ik heb de camera gekocht bij Mediamarkt Utrecht omdat hij daar in de aanbieding was voor 199 euro. Dat is echt geen geld als je kijkt wat je ervoor terug krijgt. De camera ligt lekker in de hand en voelt degelijk aan. De fotokwaliteit is uitstekend, al zeg ik het zelf. Vooral het inzoemen en scherpstellen gaat super snel. Ook de kwaliteit van de video's is zeer goed. Je hebt eigenlijk geen videocamera meer nodig want hij filmt gewoon in 720p. Al met al dus super tevreden. Heb zeker geen spijt van mijn aankoop.

Foto's: http://picasaweb.google.nl/rolfjansen2/SDHC#

Wesso 30-09-2010

Na 9 maanden gebruik ben ik zeer tevreden over deze camera. De fotokwaliteit is verbluffend en het is helemaal niet moeilijk om professionele foto's te maken. De scherptediepte grenst aan de kwaliteit van een spiegelreflex. In de P-stand kiest de camera de beste instellingen (maar ook de intelligente functies kunnen helpen). Het aantal opties is zo groot dat ik ze nog niet allemaal gebruikt heb. Panorama's zijn prima te maken, met de bijgeleverde software heb je zo een gestitchte foto.
Een minpuntje is wel de videofunctie. De kwaliteit is super, in AVCHD, maar de .MTS-bestanden zijn vreselijk moeilijk te bewerken. Ik gebruik Pinnacle Studio 11.1 en als ik een halfuur video laad (Super High quality), loopt halverwege het beeld niet meer mee met het geluid. Het schijnt ook nogal belastend te zijn voor een normale PC. Het andere formaat is .MOV maar daar heeft Youtube weer problemen mee (geluid loopt niet synchroon in geüploade video). Dus dan liever gewoon WMV, dat kan je ook gewoon bewerken in Windows Movie Maker. Maar dat zit er niet op.
Al met al is de camera een superapparaat, zeker ook degelijk, jammer van de AVCHD.

MauHe 28-09-2010

Net terug van vakantie in Italië, waarbij ik veel foto's heb gemaakt binnenin kerken en andere gebouwen. Ik had hiervoor een FZ18 en die had hiermee nog wel eens moeite, maar met de FZ38 kon ik zonder flits fantastisch heldere foto's zonder noemenswaardige ruis maken. Zonder flits zijn de foto's zelfs nog mooier dan met flits.
Wat die klacht van "eriqmr" over schade aan het objectief door een vergeten lensdop betreft: dit kun je voorkomen door een UV-filter te gebruiken. Ik heb er eentje van 15 euro op zitten. Is sowieso handig om je lens te beschermen.

eriqmr 25-09-2010

Heb met enthousiasme deze camera gekocht maar direct weer terug gebracht. Wanneer je de camera aanzet maar de lenskap niet verwijderd hebt, ramt het objectief er met geweld tegen aan. In mijn geval was er direct sprake van schade. Het is een constructiefout. Ik verbaas me dat niemand anders dit meld.

Leukste plaatjes 20-09-2010

Na een Canon sx200 is deze camera gekocht, en hij voldoet aan mijn verwachtingen.

Beter zijn de filmpjes en de Raw foto opnamen ook waar de Canon problemen mee had felle zonnestralen lijkt gaat beter.

Ook de ingezoemde fotos zijn mooi scherp het enige nadeel is dat hij iets groter is.

Verder werkt hij ook prettig net als de Canon.
- Snel opstarten.
- veel mogelijkheden
- Veel fotos knippen met de Lion accu.

bijgeleverde software vind ik van mindere kwaliteit dan bij Canon.

karlijn1994 30-08-2010

Al een tijdje was ik geïnteresseerd in fotografie, en omdat ik een fotografiecursus ga volgen en ik niet veel kon met de oude camera van mijn ouders, had ik besloten een nieuwe camera te kopen.

Eerst was ik van plan een spiegelreflex te kopen, maar omdat dit mij toch te duur zou worden met een fatsoenlijke lens en omdat ze moeilijk mee te nemen zijn, ben ik toch verder gaan kijken. Na maanden research (ik ben zo iemand die heel internet afspeurt en alle reviews leest en in verschillende winkels kijkt voor ik een duurdere aankoop aanschaf) heb ik besloten deze camera te kopen.

Ik ben heel tevreden met de camera, hij ligt lekker in de hand en weegt niet veel waardoor je hem i.t.t. een spiegelreflex makkelijk mee kunt nemen en lange tijd vast kan houden zonder kramp te krijgen, de prijs-kwaliteit verhouding is prima (op cameranu.nl was ik €350 kwijt voor de camera, een tasje, een geheugenkaart en een extra accu. aangezien er nu twee nieuwe modellen zijn zal de prijs van dit toestel nog wel dalen).
De camera heeft 18x optische zoom en deze werkt fantastisch, de camera stelt snel scherp en de beeldstabilistie doet zijn werk perfect. Ook het HD filmen ziet er natuurlijk goed uit. Het schieten in RAW formaat is ook een pluspunt.
Er zitten veel functies op de camera, via het draaiwieltje kun je in de volgende menu's komen:
iA (automatisch), P, A, S, M, creative filmstand, cust (zelf voorkeuren instellen), SCN (uitgebreid menu waar nog eens extra scenes staan mét uitleg), nachtportret, macro, sport, landschap, portret en creatieve modus (kleuren veranderen).

Iets wat ik graag wou en wat makkelijk lukt met deze camera is een scherpe voorgrond en een wazige achtergrond. De camera is trouwens -letterlijk!- haarscherp, op macrofoto's kun je de haartjes van een dier of plant tellen. (voor foto zie link aan het eind van recensie)

Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat een statief een pré is bij in het donker fotograferen. (nu stond er veel wind bij zee, dus wellicht kun je binnenshuis wel zonder statief in het donker fotograferen.)

Conclusie: het is een prima camera voor zowel de beginnende als de gevorderde fotograaf en zoals velen zeggen kan hij ook dienen als extra camera -of zelfs als vervanging- van een SLR.

Tot slot nog wat sites die mij geholpen hebben met mijn keuze, en waar veel uitleg en foto's opstaan. Ook de link van wat foto's die ik gemaakt heb (grootste gedeelte nog in iA stand).

mijn foto's:

reviews en foto's:

officiele site met uitleg en voorbeelden van de functies:

foto's:

Klaas-Jan 23-08-2010

ik heb de camera sinds een maand. na weken reviews vergelijken voor deze gekozen. ik ben er erg blij mee!
Ik wilde voor een lange reis een leuke makkelijke camera die compact is en goede foto's maakt. Hij moet een jaar mee in de rugtas.
Hij maakt hele goede foto's. ze lukken eigenlijk altijd, ook tegen de zon in e.d. de zoomfunctie is super en gaat erg snel. ook tijdens het HD filmen.
de besturing van de menu's vind ik dan wel weer heel makkelijk en zelfs een klein beetje childish zeg maar. De menu's zien er eerlijk gezegd wel minder fancy uit als bij Canon, het gaat bij deze camera overduidelijk om goede foto's. Zonder al te veel poespas.
de accu gaat ontzettend lang mee. ik heb tijdens Sail Amsterdam zo'n 400 foto's genomen in 4 dagen tijd en de camera was pas iets meer dan half leeg. Ik koop er wel nog een bij voor de reis.
de gesette scenes werken erg goed. zelfs bij vuurwerk etc.
De digitale zoeker werkt perfect als je een nog beter beeld wilt hebben van wat er op je foto komt.
de high speed burst functie is helemaal top.
Canon kan hier niet tegenop denk ik.. Alleen heel klein beetje jammer dat er geen kantelbaar scherm op zit, en ik had liever AA batterijen willen gebruiken vanwege altijd voorhanden zijn in de rimboe. maar ik doe het ermee!

Aad 07-08-2010

Na een tegenvallende compactcamera ( Canon IXUS870i) ben ik via een familielid bekend geworden met de FZ serie van Panasonic, wat een geweldig zoom bereik. Standaard 18x (486mm) bij 12 MPixels en als je de resolutie iets minder zet wat eigenlijk vaak toch (6MP ) voldoende is dan kan je de optische zoom tot wel 35 laten gaan. Ook in de woonkamer bij schemerlicht maak ik geweldige scherpe foto's met een laag ruis nivo . Eindelijk een camera die ik helemaal toppie vind. Ik wilde eigenlijk een Spiegelreflex maar de prijs kwaliteit verhouding van deze FZ38 is zo geweldig (250 EUR tov DSLR ca 500 body + 300) zoomlens )dat ik voor deze heb gekozen en met volle tevredenheid !

canonmen 26-07-2010

Tja wat zal ik schrijven over de Panasonic FZ38.Ik had al eerder een panasonic deze leek erg op een oude fotodoos maar het ding maakte ragscherpe foto,s met 5 pixel wel te vestaan.Deze Panasonic is op alle fronten gewoon super .Maakt gewoon zeer goede en scherpe foto,s en de films zijn gestoken scherp.Heel veel instellingen zitten op de FZ38 hij lijkt op een spiegel reflex .Maar dat is hij natuurlijk nog lang niet want het scherpstellen bij weinig licht laat wel te wensen over .Maar niettemin als je goed licht hebt is het een echte fotomachine .Ik fotografeer zelf ook met een spiegelreflex en heb de FZ38 erbij voor eventule macro opnamen maar ik moet zeggen dat ik mezelf erop betrap dat ik de FZ38 meer gebruik dan de spiegelreflex .Al met al ben ik zeer tevreden wat de kleine Panasonic te bieden heeft .Hij is een echte aanrader deze FZ38 je krijgt echt waar voor je geld .

bvdkruk 03-07-2010

Zeer goede en betaalbare camera.

De camera heeft vrij veel functies waarmee erg mooie foto's gemaakt kunnen worden.

De auto stand is was magertjes. Zodra je alles handmatig in stelt komen er écht top foto's uit deze camera! Kwaliteit, scherpte en kleuren zijn erg goed.

De camera is wat minder geschikt voor een leek, gezien alle instellingen en knopjes. Het menu is niet heel erg overzichtelijk.

Erg goede camera, zeker voor deze prijsklasse!

johan46b 22-06-2010

Na 10 jaar van mijn powershot A40 van canon te hebben genoten vond ik het tijd voor modernisering!
Na alle review,s en beoordelingen te hebben gevolgd van de diverse camera,s bleef de dmc-fz38 trekken.
Vooral om zijn goede en groot zoom bereik van 18x en hd film mogelijkheid.
Nu na een week spelen met de camera merk ik dat ik een goede aankoop heb gedaan.
Hoewel ik moet zeggen dat bij het werken met de automaat, de kleuren soms wat vlak kunnen zijn. bij veel groen in beeld (bomen en struiken met gras)kan het geheel nogal egaal groen en vlak overkomen. Een goede witbalans instellen verbetert dit dan weer. De kleuren van mijn oude canon zijn levendiger dieper van kleur.
Maar al met al ben ik dik tevreden, en het blijft een uitdaging om met de vele instel mogelijkheden de beste resultaten naar voren te halen.

Crnhrt 21-06-2010

Na lang onderzoek te hebben verricht en vele reviews te hebben gelezen/gezien heb ik uiteindelijk, na een paar dagen een andere camera te hebben gehad, de FC38 aangeschaft...

Vorige week eerst nog de TZ8 gekocht (ivm compactheid), deze viel me toch tegen, met name de irritante paarse strepen wanneer je tegen de zon of lamp in fotografeert vond ik persoonlijk een groot nadeel.

Vandaag dan toch de FC38 gehaald, erg mooie prijs vind ik zelf; 320,- incl Lowe camera-tas. De camera valt me qua grootte nog erg mee en is nog steeds compact, maar wat n fantastische mogelijkheden bied deze camera! Fantastische zoom (waarbij de stabilisator zijn werk top doet, de foto's blijven scherp!), geweldige foto's en perfecte filmpjes in HD...ik ben ERG blij dat ik de TZ8 heb teruggebracht en deze er voor terug heb gekregen.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat we hier veel plezier van zullen hebben, zeker gezien de topfoto's welke we nu al van onze zoontjes hebben gemaakt!

De behuizing voelt ook prima aan, had gelezen dat er mensen waren die dit als echte 'plastic-look' hebben ervaren, ikzelf totaal niet...

Aanrader!!

Mc2 15-06-2010

Na twijfel tussen deze camera en Canon heb ik voor deze gekozen. Heb hem nu 1 week en kan niet anders zeggen dan super. Gemakkelijke bediening, veel opties (als je dat prettig vind), lekker licht, super zoom, goede beeldstabilisatie, mooie foto's (ook in het schemer/donker)en ligt lekker in de hand. Kijk voor een goede recensie en vergelijk op www.cameralabs.com. Ik kan weer jaren vooruit en ben blij dat ik geen DSLR heb genomen met allerlei losse lenzen. NB: mijn videorecorder kan ook in de vuilnisbak want ook filmpjes zien er goed uit op mijn HD Plasma. Tip kijk voor opslag van je foto's/filmpjes eens naar een AC Ryan Mediaplayer.

hw2007 15-06-2010

i.t.t de amateuristische beoordeling van de Consumentenbond, wordt deze camera wereldwijd op de meest kritische en erkende beoordelingswebsites als een zeer goede camera beoordeeld.

Ik kan er niks anders van maken. Heb de FZ5, FZ8, FZ18 en FZ38 getest tov van de Canon powerwhot en andere merken, maar Panasonic is gewoon veel beter bij normale ISO waarden.

Se steadyshot (panasonic uitvinding) werkt heel goed, macro is prima, mogelijkheden zijn vaak nog beter als een standaard SLR en foto kwaliteit is uitstekend.

Een absolute aanrader !

mgrandia 03-06-2010

Heb meerdere typen camera's geprobeerd. Naast elkaar gezet: Sony HX1, Canon 20IS, Olympus 800UZ, Panasonic FZ38.

Lijkt mij goed eerst de camera's te omschrijven die voor mij afvielen, en waarom.

HX1:
De leuke extra's (panoramafoto's, uit de hand fotograferen in wenig licht door 6 foto's samen te voegen tot 1) wegen niet op tegen de tegen-argumenten. De HX1 geeft zelfs op buitenfoto's ruis, en met weinig licht binnen helemaal. Ook de videokwaliteit is ver beneden peil in weinig licht. Ook kwam de film heel schokkerig op mijn scherm. Scherpstellen duurt 3-4 seconden langer als de Panasonic FZ38.

Canon 20IS:
Gebroken witte tinten worden door de Canon zonder flits gewoon weergeven als wit zonder enige structuur. Uitgebeten wit, niet natuurlijk. Ook problemen met scherpstellen in weinig licht (langzaam). Filmen bij weinig licht geeft 'negatief-effect', alsof je vanuit een verkeerde hoek op een TFT-scherm kijkt. Groot, lomp en zwaar toestel, 4AA batterijen zijn veel sneller leeg als accu.

Olympus FZ38:
Leuk toestel, alleen voor buiten. 30x optische zoom functioneert binnen totaal niet, stelt zeer langzaam scherp binnen (als er al scherp wordt gesteld). Stabilisatie onvoldoende.
Scherpstellen binnen lukt echt niet.

Panasonic FZ38:
Dan de FZ38: de witbalans buiten dmv een wit a4-tje buiten instellen is absoluut noodzakelijk om een goede kleurweergave te krijgen (zie eerdere vraag). Maar als je binnen 10 seconden er eentje gemaakt hebt zijn de kleuren (ook de groen) werkelijk fantastisch, voldoen ook goed voor binnen. Er kunnen trouwens 2 eigen witbalansen opgeslagen worden in de camera.

Fotokwaliteit uitmuntend. Ook stabilisatie op 18x zoom is echt goed. En een ongelofelijk zoom-bereik!!Scherpe foto's uit de hand (buiten). Binnen werk is liefst met flits, maar ook zonder flits zijn er prima foto's te maken, die niet bewogen zijn.

Video is heel goed, ook bij weinig licht. Heb mijn Panasonic SD9 videocamera (Full HD) niet meer nodig. Video van de FZ38 is veel beter. Mijn I7-processor heeft geen enkele moeite met het verwerken van het AVCHD Lite formaat wat deze camera gebruikt.

Snelheid is goed. Misschien een SLR iets sneller, maar niet veel. Snelle burst-mode werkt ook goed.

Tevens staat Panasonic bovenaan in de lijst wat duurzaamheid betreft (recent onderzoek van deze maand). Dus dat zit ook wel goed. Ik ben best wel kritisch, maar de Panasonic bevalt mij heel goed! Komt denk ik ook door de Leica lens (alhoewel Kodak ook een kwaliteitslens gebruikt, en die presteert echt veel minder!).... Tevens heel veel handmatige instellings-mogelijkheden.

Petervl57 16-05-2010

Ik werk al sinds 1978 met spiegelreflexcamera’s. Ik heb een paar jaar geleden kort een uitstapje gemaakt naar een canon powershot S2 IS (4 MP). Het gebruiksgemak was geweldig, maar de fotokwaliteit was bedroevend. Dus na een poosje ben ik toch maar overgestapt op een digitale spiegelreflexcamera (met 6 lenzen), waar ik veel fraaie foto’s mee heb geschoten. Maar ik ben het gezeul met een paar kilo camera+lenzen behoorlijk zat. Is er dan geen goed alternatief. Ja, die is er: De panasonic FZ38.
Waarom heb ik voor de Panasonic FZ38 gekozen en niet voor de Canon powershot S20 IS, de canon SX1 IS of de fraaie Sony cybershot HX-1. De Canons vallen af vanwege de storende aanwezigheid van purple fringle (de blauw-paarse randjes op contrast-overgangen). Dat stoorde me bij het gebruik van de S2 al geweldig en dat probleem hebben ze nog steeds niet onder de knie. De Sony en de Panasonic doen het op dat vlak echt een stuk beter.
De Panasonic heeft (naast JPEG) de mogelijkheid om foto’s om RAW-formaat te maken en dat heeft de Sony niet. Het betekent dat de foto’s achteraf veel beter te corrigeren zijn, met name op belichting, kleur en ruis. Het is voor mij het doorslaggevende argument om de Panasonic te kiezen boven de Sony (die overigens fantastische JPEG-foto’s resultaten levert, dus als je niks om RAW geeft, zou ik de Sony van harte aanbevelen).

Pluspunten van de FZ38:
• Uitstekende fotokwaliteit/kleuren/scherpte (en daar gaat het uiteindelijk om)
• Goede zoom-flexibiliteit (28mm-486mm)
• Alles handmatig instelbaar (indien nodig)
• Enorme scala aan (nuttige) voorinstellingen beschikbaar (indien gewenst)
• Nuttige accessoires (macroconverter/teleconverter 1,7 bereik tot ruim 800mm)
• Universele filtermaat (46mm)
• Lichtgewicht
• Prijs

Minpunten (t.o.v. Canon en Sony):
• Geen swiffel-LCDscherm

Sidney1979 30-04-2010

Hallo beste mensen,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van de Panasonic DMC-FZ38 en ben zeer te spreken over de foto's die ik tot nu toe al gemaakt heb met deze camera.

Mijn andere camera een Panasonic DMC-FZ50 maakte al mooie foto's maar de FZ38 vindt ik net wat scherper, en het filmen in AVCHD formaat spreekt me erg aan.

Voor wat foto's die ik gemaakt heb met deze camera; http://picasaweb.google.nl/staffordshireterriers/NATUUR#

En dan ook nog een filmpje van een lieveheersbeestje; http://www.youtube.com/user/sidneyportier?feature=mhw5#p/u/6/d1povp-CziY
En een Slak; http://www.youtube.com/user/sidneyportier?feature=mhw5#p/u/7/r2_bDbbW3-g
Zet de instellingen op YouTube wel op HDvideo 720P anders gaat er erg veel van de kwaliteit verloren.

Gr, Sidney

wepo47 12-04-2010

Prima camera bevalt goed. Ook de video functie bevaltme. Een nadeel het handmatig scherpstellen met behulpvan de joystick is lastig.

LED 12-04-2010

Ik heb nog nooit zulke mooie foto's gemaakt met een digitale camera als met deze. Het is dan geen spiegelreflex, maar zelfs binnenshuis is de kwaliteit heel goed. Deze camera is lekker licht, compact (maar toch kun je er alles mee en heeft ie een enorm ' zoom-bereik' ). De camera start snel op, is makkelijk in gebruik en je kunt er alle kanten mee op. We maken graag foto's van ons zoontje (in actie) en foto's van de natuur. Voor beide doeleinden is deze camera zeer geschikt. Ik heb er zeker geen spijt van. Wat ik trouwens ook erg prettig vind is de lange levensduur van de accu (je kunt makkelijk 450 foto's maken zonder tussendoor op te moeten laden). Ik koop nooit meer een camera met gewone AA(A) batterijen, altijd ellende.

010henk007 20-02-2010

ik nu een paar weken in het bezit van deze camera kan u vertellen koop geen spiegelreflex onhanddelbaar apperaat maar een fz 38 zeker als je voor de goedkoopste spiegelreflex gaat bv sony 200 serie is deze qua foto bij weinig licht beter ook tegen de zon is geen enkel probleem als u mij vraagt stuur eens een opname zal ik dat zeker doen
dit is echt een super machine en ik overdrijf niet alleen de vele instelling vergt eenige moeite maar dat is bij dslr ook

aarts10 26-01-2010

Ik heb onlangs de fz38 gekocht. Ik vind het een zeer fijne camera met uitstekende foto en filmkwaliteiten. Ook de stabilisatiefunctie werkt uitstekend en zorgt voor een zeer strakke filmopname.

Johnny1965 11-01-2010

Na 6 jaar met m,n Kodak DX7630 te hebben gefotografeerd, was ik toe aan wat anders. Het aller belangrijkste is voor mij, snel opstarten, snelle auto focus, en bij volledige zoom toch een scherpe foto. Ik heb nu dit toestel een week in bezit en nu zo,n 1500 foto,s gemaakt. Ik kan niet anders zeggen dat dit toestel al de verwachtingen meer dan waar maakt, handige bijkomstigheid is het filmen op HD kwaliteit, ik liep heel vaak te zeulen met videocamera en fototoestel, dat is nu verleden tijd, hoewel de resolutie maar 1280x720 is de kwaliteit toch zeer acceptabel. Ook fotograferen binnenshuis op 6 meter afstand met 10x zoom is geen probleem, daar liet mijn Kodak(max 1x zoom op 3 meter afstand) altijd een steek vallen. De camera heb ik gekocht bij camera.nl te Barendrecht, je kunt er op je gemak alles uit proberen, zonder dat er iemand irritant om je heen staat te lopen,die je een camera in de maag wil splitsen. Ik hoop dat ik weer evenveel plezier aan deze camera beleef als aan mijn Kodak.

A.Benninga 30-11-2009

Ik adviseer kopers van dit en andere toestellen goed te bezien of de officiële accessoires bij het pakket zitten en of een Nederlandse of buitenlandse versie geleverd wordt. Dit laatste is van belang voor het menu, de software en de gebruiksaanwijzing. Mijn ervaring is helaas dat sommige keveranciers de originele accu en lader vervangen door een compatibel en daardoor met de prijs sturen.
Gelukkig is dat bij Camera.nl in Barendrecht zeker niet het geval. Een keurige zaak met eerlijke en goede informatie en met een zeer concurrende prijs. Een aanrader!

klaasvaak 18-10-2009

Hallo,eerst even proberen Yvresse te helpen je kunt met de camera in HD of in AVCHD filmen met deze laatste kan mijn pc niet overweg maar wel met de HD films (je filmt n.m in een MOV)Ik heb Quicktime player hiervoor moeten installeren en toe moeten staan bij het installeren dat deze met alle andere programmas verbonden is.
Ik werk met vista en heb als foto programma picasa 3, ik werk verder met een kaart lezer en zet zowel de fotos als filmpjes in een bestand en kan nu de filmpjes gewoon bekijken. Het op dvd zetten is veel meer werk hiervoor moet je de filmpjes converteren naar MPEG (dit accep. mijn brand programma)Ik gebruik hiervoor de AVS converter(moet je kopen)deze maakt autom. van je losse filmpjes een aaneengesloten film daarna kun je deze op dvd zetten of indien je deze nog wilt bewerken (met andere programmas van avs)daarna op dvd zetten.
Zo en nu naar de camera In het begin is het wel even wennen aan de omvang van de camera maar dat gaat snel ik vindt de bediening vrij gemakkelijk en heb nog niet alle mogelijkheden uitgeprobeert maar hoe dan ook het resultaat is verbluffend goed zowel de fotos als de film is van uitstekende kwalitet op mijn (plasma)tv. Ik heb hiervoor een canon A710 IS gehad en die was al goed maar dit resultaat is vele malen beter.Verder heb ik nog wat kosten gemaakt voor een HD dvd speler en die met hdmi en scart aangesloten op tv maar er is haast geen verschil in beeld kwaliteit(gewoon erg mooi)
Zo genoeg geschreven ik hoop dat u net zoveel voldoening mag hebben van deze camera als ik.