Sony Cyber-shot HX DSC-HX1 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 41 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX1 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Derk 04-01-2017

probleem

Heb het toestel 5 jaar gebruikt en nu alleen nog maar een zwart scherm.
Volgens fotohandelaar niets meer aan te doen.
Kennis heeft zelfde toestel en krijgt nu ook problemen.

JMSB 07-02-2014

Naast zwaardere en grotere Nikons, D50 en D300 + losse objectieven, heb ik op reis altijd de Sony DSC-HX1 bij me. Spaart veel ruimte in rugzakje, altijd snel bruikbaar, groot zoombereik van bruikbaar groothoek tm meer dan een halve meter K B equivalent tele. Doe dat maar eens na met SLR camera's, dan gaan gewicht volume en aanschafprijs een veelvoud kosten.
Nadelen? Hangt af van wat je wilt. Neem een tweede accu mee op koude dagen met veel zoomwerk, pak een 4GB kaartje als je veel schiet, zet altijd de hoogste beeldkwaliteit aan, en schakel de digitale zoom uit. Een beperking is niet altijd een nadeel. Grotere sensor wil iedereen wel, maar dat levert weer grotere behuizing etc op.
Ik overweeg een occasion HX1 erbij te kopen voor het 'regen- en modderwerk'.
JB

corina41nl 24-12-2011

Ik ben niet tevreden over deze camera. Hij is erg traag met in en uitzoomen en hierdoor moeilijk snel dichtbij foto's te maken.
Ook zit er veel ruis in de foto's vooral in het donker! Foto's maken in zonder flits in het donker is helemaal een drama! Van de week foto's gemaakt van kertsfeest van mijn dochter op school. Zonder flitser was het niet om aan te zien, dus dan maar met wat dus weinig sfeer brengt dan. Ik ben me aan het orienteren om in te ruilen! Waartegen weet ik nog niet, Waarschijnlijk een Canon of Nikon of ik ga weer terug naar mijn vertrouwde merk Panasonic.

P.P.S. van Dijk 31-01-2012

O,o: je veroordeelt de camera zonder de gebruiks-aanwijzing helemaal te lezen: Sony HX-1 kan in low-light 6 foto's tot 1 foto samenvoegen: alle ruis is WEG!
Hij heeft ook een stand voor een bewegend onderwerp in een low-light omgeving.
Bespaar je dus een hoop geld en lees de gebruiksaanwijzing!

robprinzen 21-09-2011

de gebruiksmogelijkheden zijn enorm.
Van groothoek naar 20x inzoomen gaat heel makkelijk en snel. Je kan geweldige portret foto's maken vanaf grote afstand, je voelt je soms net een spion.
de panoramafoto's gaan ook perfect. je kan in 4 stappen een foto van een uitzicht rondom maken (360 graden)
Het meest enthousiast ben ik over de stabilisatiefunctie; bij sterk inzoomen heb je kans op onscherpe foto's; met de speciale stabilisatiestand maakt de camera 6 foto's die hij samenvoegt tot een scherpe opname (alleen bij stilstaande voorwerpen).
Kortom: ik ben heel tevreden over de camera; ik heb nog geen zwakke punten ontdekt.

decrosser70 28-06-2011

Na onze vakantie en de eerste ervaringen toch nog erg blij met de camera maar er zitten wel degelijk beperkingen op...
Niet altijd scherp in de achtergrond. Hoge of grote objecten een hol of bol effect. Als je echt iets bijzonder wilt fotograferen, bijvoorbeeld gebouw in het donker, moet je echt wel de handleiding en of ervaring hebben.

Voor ons doel: gemakkelijk, snel mooie foto's maken is deze DSC-HX1 perfect

gerscho 04-04-2011

Wat een geweldig toestel is dit! Het instellen vraagt even wat tijd maar dan maak je ook foto's die je eigenlijk niet voor mogelijk had gehouden. De panoramafunctie is top, de handheld nachtopname is helemaal geweldig. Ook de videofunctie is klasse m.n. door de optical steady shot die het gebibber en gebeef prachtig nivelleert.

Daarom snap ik werkelijk niet waarom iedereen zit te wachten op de hx100v. De enige "pluspunten" van het nieuwe model zijn de GPS-functie, het fotograferen cq filmen in 3D (wat overigens nog in de kinderschoenen staat), de GPS-functie en 16,2 megapixel t.o.v. 9,1.
In verschillende vakbladen, denk bv aan chiponline.de is al vaak aangetoond dat meer pixels niet per definitie betere foto's oplevert.
En dat is nog niet alles want het mooiste komt nog: de prijs van dit geweldige toestel is ca. 200 euro lager!!!
Wil je het nieuwste van het nieuwste, ok wacht dan nog maar even. Maar als je slim bent ga je snel naar de winkel om nog een van de laatste exemplaren van de DSC HX1 te scoren want zo'n toestel voor 257 euro ga je niet gauw meer tegenkomen!!!

domnl 22-10-2010

voor het eerst meegenomen op een zonvakantie en onder de indruk van het apparaat. Standje automaat herkent zelf de meeste situaties goed en stelt dan goed in. Maar je kunt ook zelf vrijwel alles beinvloeden. Met 'maar' 9mp toch betere plaatjes dan een 12mp camera, ik denk vanwege de goede lens.

Uitgebreid instelbaar, ook P/M/A standjes waarbij alles op smaak te maken is met meteen het resultaat in beeld en de opties in beeld. Settings als panorama foto van 180 graden is prachtig. Ook heel mooi: bij heel weinig licht toch een goede foto maken: hij neemt 5 foto's in een halve seconde en plakt dat in elkaar; geen flits nodig. Klapdisplay is ook handig. Snelheid van verwerken is bij een volle burst van 10 foto's wat lang maar geen hindernis voor ons.
HD video is mooi en scherp maar een beetje wind en je geluid is onbruikbaar. En stabiel houden is lastig, al helemaal als je inzoomt. Maar daar hebben we hem niet voor.

Kortom: aanrader.

Frans Bindels 13-10-2010

Jeeka bedankt voor je reactie. Heb het toestel nu een week en.....ben enorm tevreden. Is precies wat ik zocht voor mijn doelen.
Zondag foto's gemaakt vanaf de zittribune, zonnig weer met het maximale zoombereik,in de autostand, uit de hand, haarscherpe foto's (. Beeldstabilisator werkt dus perfect. De blurr-modus werkt perfect ( 10 foto's achterelkaar) enige nadeel is dan dat het even duurt voor het toestel de foto's verwerkt heeft. Gisteren 's avonds foto's gemaakt (kunstlicht, max zoom, auto) net teveel gevraagd veel foto's wazig, onscherp dus geen succes. Wellicht e.e.a. nog eens met de handinstellingen proberen, maat lijkt me dan ook veel gevraagd. Ook portretfoto's gemaakt, haarscherp, mooie kleuren (wist niet dat mijn vrouw zo mooi is). De films zijn van zeer hoge kwaliteit (ook die van gisterenavond vreemd genoeg). Kortom ben zeer tevreden over het toestel. Ieder hier bedankt voor zijn reviews en andere bijdragen die de keuze voor mij een stuk makkelijker hebben gemaakt.

Puck 2210 18-11-2011

hoe gaat het nu na een jaar?
Ik was ook zo tevreden en nu kan ik er niets meer mee. zie mijn review.

A.S 19-08-2010

Ik heb lang overwogen welke camera ik zou kopen, de Panasonic FZ38 of wachten op de nieuwe FZ45 en de Sony HX1.
Ik heb in verschillende foto zaken advies ingewonnen en tot de conclusie gekomen dat de Sony voor mij de beste camera was. (voor mij was panasonic altijd de betere camera) Ik heb tot nu geen spijt van mijn aankoop, dat enkelen slechte ervaring met de Sony hebben kan ik niet begrijpen. De Exmor CMOS sensor van sony gaf voor mij de doorslag, deze wordt ook in profesionele fotowereld gebruikt en inderdaad snel en maakt zeer scherpe foto,s, ook de G-reeks 20x zoomlens is uitstekend, vooral bij donkere omstandigheden is de belichting zo te regelen dat er toch nog een goede foto gemaakt kan worden. Het opklapscherm is ook zeer handig en duidelijk. Ook de mogelijkheden zijn legio aamwezig maar bestudeer eerst goed de beschrijving dan heb aan deze Sony een zeer goede camera waar jarenlang plezier van zult hebben.
Kortom ik kan een ieder die overweegt een compactcamere met een groot zoombereik aan te schaffen, deze camera aanbevelen, ben zeer tevreden, want ik ben zelf zeer crities.

Nathalie11 12-08-2010

Ik heb de Sony nu 2 maanden in mijn bezit.
Op een aantal punten ben ik zeer tevreden. Hij is licht in gewicht, gebruiksvriendelijk en maakt aardige foto's.
Nu ben ik niet te spreken over wanneer ik de foto's op ware bestandsgrootte laadt op mijn computer. De foto's zien er dan erg 'digitaal'(blokjesachtig) uit en er zit ruis op. Ondanks dat ik de ruisonderdrukking op max heb gezet. Voor normale afdrukken en foto's op beeldscherm zijn ze prima maar wanneer ik er een vergroting van zou willen laten maken dan ziet het er niet uit.
En dat vind ik erg jammer want ik heb deze camera aangeschaft naar aanleiding van de grote hoeveelheid positieve reviews.
Ik heb er toch wel een beetje spijt van.

Martin Nooij 02-08-2010

Er staan tussen de méér dan 100 positieve reacties drie super negatieve recenties. Hoe kan dat?
Ik zelf ben nu zo'n kleine maand met de HX1 nog steeds proefopnamen aan het maken, maar kan nog steeds niet die negatieve klachten te voorschijn toveren. Ik fotografeer al sinds mijn 16e jaar dat zijn intussen 45 jaren. Ik mag van mij zelf verwachten dat ik weet wat ik doe met een camera en wat ik er van mag verwachten. Wat mij betreft zijn alle gemaakte buiten opnamen met de HX1 uitstekend in orde. M'n eigen instellingen via het menu gemaakt, dus nog maar weinig over van de standaard instellingen. 100, 200 en 400 ISO prima. 800 en hoger hoop ik niet te hoeven gebruiken. Nog slechts één binnenfoto gemaakt, maar die in Photoshop (heel toevallig m'n vak als grafisch ontwerper) enorm uitvergroot. Ruis? waar hebben jullie het over mabuhay73, mgrandia en Jim23?
Als je een nieuw fototoestel koopt, eerst twee keer het handboek doornemen en dan pas je kritiek spuien als daar recht op heb.
Nou, oké, ik heb ook 'n minpunt! Er zit geen zonnekap bij de HX1 en als ouderwets fotograaf vind ik dat dat eigenlijk niet kan. Heeft iemand een oplossing?

Ferdi P 31-07-2010

Wat een geweldige camera. Heb hem nu een jaar en heeft 2 vakanties meegemaakt. De doorslag was destijds de panoramafunctie en die heeft zich perfect bewezen. In de bergen kun je met een normaal toestel geen goede indruk krijgen van de immensheid van een berg. Je krijgt alleen maar een stukje erop en eenmaal thuis maakt dat geen indruk meer. Met de panoramafoto's wel! Een complete berg of bergketen krijg je erop. Prachtig. Heb ook leuke resultaten behaald door te rommelen met sluitertijden, diafragma, het is net een spiegelreflex :) ook het kantelbare scherm is erg handig, je hoeft dan niet heel de tijd op je knieen als je laag wil fotograferen. Ook boven je hoofd (andere kant opklappen) is erg handig.

Wim Schaerlaecken 27-06-2010

Ik heb dit toestel nu een week in gebruik en moet zeggen => perfect. Een groot verschil met mijn vorige compact van Sony (7 jaar). Stond in twijfel tussen dit toestel en de HX5. De 20x opitsche zoom is perfect en blijft scherp van kwaliteit. Ook als je digitaal inzoomt geen kwaliteitsverlies. De panoramafunctie is een leuke, handige functie. Ondanks dat het een vrij groed toestel is, ligt het goed in de hand. Het draaibaar LCD scherm is ook zeer handig. Zeer tevreden over de HX1.

Jeekaa 15-06-2010

Ik heb deze Sony nu een week, en ben vooralsnog erg tevreden.De foto's zijn mooi en scherp en de bediening is vrij gemakkelijk. In de automatische stand komt het bijna altijd goed. Buitenfoto's prachtig van kleur, binnen bij gebruik van flits soms wat rood. Alternatieve flitsmogelijkheden geven dan soms een beter resultaat.

RudolfM 12-06-2010

Deze Sony inmiddels een paar weken in mijn bezit. Wat een super alleskunner is deze camera. Goede (tele) lens, en vooral de scherpte in details is een opvallend item bij deze camera. Verder een goede uitgebalanceerde belichting. lekkere grote lcd en een supersnelle autofocus maken dit een ideale reiscamera. Beschikt ook nog eens over een krachtige flits. Kortom is deze Sony een van de beste cameras die ik de laatse jaren in mijn handen heb gehad. Een winnaar onder de compact cameras.

mgrandia 07-06-2010

Juist, na alle reviews gelezen te hebben van deze HX1 begrijp ik niet waarom deze camera zo goed gewaardeerd wordt.

De HX1 was de camera de camera die ik in eerste instantie had uigezocht, omdat ik hele goede resultaten had op videogebied qua kleur. eén ding ben ik eens: kleurschakering is prima. Beter dan de Panasonic FZ38. Alleen is het bij de FZ38 heel eenvoudig de overmatige kleur groen weg te halen in de witbalsns: prima fotos's. De kleur groen is te flets als in werkelijkheid is. En wat er niet is kan ik ook niet corrigeren..... RAW bied de camera niet.

Maar het gaat hier om de Sony HX1. Reden van het slechte cijfer wat betreft kwaltieit foto's: OVERMATIGE hoeveelheid ruis. Zelfs bij buitenfoto's is er mn. in de groene gebieden (bijv. groene auto) ruis te zien. Tevens blijkt ook dat de groene kleur flets is mbt de werkelijke kleuren. Ruisreductie aan? Dan is mijn scherpte in de foto helemaal verdewenen, dus gewoon geen optie.

's Avonds zonder flits? Hoef je niet te proberen: ruis, ruis, ruis. Op het schermpje valt het niet op, moet je maar eens kijken op het beeldscherm! Maar dat kan ook niet anders: als Sony een Carl Zeisslens had gebruikt wat het totaaal anders geweest. De FZ38 heeft een Leica, bijv.

Ik heb gewoon zonder vooroordeel de FZ38 naast de HX1 gezet, en bij middaglicht in onze keuken (witte kastjes) een video gemaakt.
De kastjes waren niet wit, nee, gespikkeld.....
En scherpstellen: elke keer als je zoomt en je laat de zoomknop los zoomt de camera elke keer iets terug en weer naar voren, misschien om zichzelf te corrigeren? Dit ziet er dus niet uit en is heel lastig aan te passen in een videobewerkings-programma.

Mijn fotograaf zei het uit zichzelf: Sony maakt best wel goede camera's, alleen één type moet je NOOIT nemen, en dat is de HX1. Bij mn. uitvergrotingen zijn er een heel aantal paarse/blause randen te zien op de foto. Deze zijn zelfs te zien bij normale buitenfoto's, bijv. een bruin paaltje aan de kant van de weg. Met het blote oog zichbaar!

In eerste instantie wilde ik eigenlijk niet naar wat anders dan de HX1, de 6 foto mogelijkeheid bij weinig licht bijv.: toch vind ik de ruis nog echt aanwezig! En bewegende mensen? Dat wordt ene wazige vlek. Komt door lage sluitertijden.

Jammer, de HX1 ziet er gewoon leuk uit, alleen heb ik niet zoveel behoefte aan een 'mooi weer' camera. En om nu altijd te moeten flitsen geeft heel weinig sfeer aan de foto's. Maar zonder flits is het gewoon niet werken binnen. Jammer, Sony! Een gemiste kans.

rvm 01-06-2010

Afgelopen week de Sony HX1 binnen gekregen. Keus was tussen de Lumix Z38 en deze Sony. Goed dat er genoeg testen van cameras te lezen valt. Beslissen word daardoor iets eenvoudiger in cameraland. Mooi stukje techniek van Sony deze camera. De G lens is state of the art. Mooie neutrale kleuren, veel scherpte, zeer goede belichting en natuurlijk de sweep panorama functie, laten je de mooiste gedeatileerde creatieve beelden maken.

Na div. Nikons reflex D50, D60 en lumix compact cameras en gezien het gemak van de telelens, ben ik voor dit soort type camara gegaan.

Vooralsnog uiterst tevreden met deze aankoop. Een geweldige camera.

sjefke4 21-04-2010

- Foto's van erg goede kwaliteit.
- Erg snel.
- Krachtige flits.
- Veel mogelijkheden.
- Goede accu.
- Handig kantelbaar scherm.
- Eenvoudig te gebruiken erg mooie panoramafunctie.
- Videokwaliteit.
- Ligt erg fijn in de hand.
- Optisch zoombereik.

javan 11-01-2010

heb deze camera nu een week en had ook mijn twijfels,maar als je in de ai mode op je gemak foto's trekt,zijn ze ook echt zeer mooi.
ik had een oude canon ixus 960 waar ik zeer tevreden over was tot mijn zoontje hem liet vallen..
maar als ik de fotos vergelijk met de sony zijn de kleuren in de sony mooier,wat ruis betrefd valt het heel goed mee.
het is nog altijd een camera,waar je op je gemak deze de tijd moet geven om te focussen(wachten op het groen kadertje)en dan kan je echt wel een zeer goed resultaat hebben.
de panoramic mode vind ik echt prachtig,alleen niet gebruiken op bewegende beelden.

mabuhay73 27-12-2009

Na 6 maanden ben ik eigenlijk helemaal niet zo tevreden met deze camera. Bij het fotograferen binnen, is er veel ruis aanwezig en is met een lage iso en met de belichting ook veel ruis en zijn de beelden niet scherp te krijgen. buiten gaat het wel goed. Ook worden niet alle gemaakte foto`s en video`s opgeslagen op de geheugenkaart of zijn sommige bestanden gewoon beschadigd. Met mijn vorige Sony geen problemen gehad. Toch veel spijt van de aankoop van deze camera ook al is de beoordeling door de meeste gebruikers goed.

I-Know 24-12-2009

Was op zoek naar een andere camera.
Ik had de tijd want mijn huidige TZ5 functioneert nog prima.
Maar zocht toch wat extra’s functies, en die heb ik gevonden.

Ik hoorde heel vaak in mijn zoektocht van andere dat Sony niet van origine geen “echt” camera merk zou zijn?
Maar als ik dan vroeg hoe de meeste films en Tv uitzendingen hun woonkamer binnen komen al jaar en dag, dan was het stil!
Had 3 camera’s op het oog; de Panasonic DMC-FZ38 , Canon PowerShot SX1 IS en deze Sony DSC-HX1
Heb ze gelukkig ze alle drie uit kunnen proberen en keuze was daarna snel gemaakt.
Het wachten was alleen nog op de kerstbonus !

Voordelen ten over, maar voor mij persoonlijk de doorslag heeft gegeven is:

• Weinig Ruis
• Zulke mooie mooie heldere foto’s met kleur echtheid.
• Zeer Snel!, echt bizar te noemen.
• Kantelbaar LCD-Scherm
• Mogelijkheid voor mooie panoramafoto's
• Goede flitser
• In het donker maakt het scherpe foto’s zonder flitser
• Lekker licht
• Accu gaat lang mee
• Voelt zeer goed aan, en leg lekker in de hand
• Zeer goede beschrijving
• Filmkwaliteit is bijzonder goed. ( zonder schokken )

Nadelen/Twijfels waren er natuurlijk ook:

• Geen mogelijkheid extra flitser
• Geen RAW
• Geen zonnekap

Maar de ingebouwde flitser met richtgetal 9,2 maakt een hoop goed.
En persoonlijk vind ik zo’n zonnekap alleen maar onhandige dingen.
RAW ach, het bewerken van foto’s, zo ver ga ik persoonlijk niet, en met de huidige JPEG kwaliteit kun je al zoveel paintshoppen, dus ook dat zie ik niet echt als een gemis.

Het is echt een geweldig fotocamera en ik hoop dat ik er lang plezier aan zal beleven !!!
Een echte aanrader voor mensen die net iets meer willen.

Ryka 09-12-2009

Ik heb, na deze site en andere uitgebreid bestudeerd te hebben, en bij een winkel de verschillende camera's eens vast mogen houden, uiteindelijk besloten om deze camera te kopen. En ik heb er tot nu toe absoluut geen spijt van.
Vooral de kwaliteit van de foto's in het donker met de functie van de 6 foto's die samen 1 scherpe maken is wonderbaarlijk. We waren naar een circusvoorstelling in een groot theater. Wij zaten in het donker op het balkon, en op het podium gebeurde van alles. Zonder flits, met maximale zoom, los uit de hand heb ik mooie heldere scherpe foto's kunnen maken, met meer detail dan ik met mijn eigen ogen live had kunnen zien. Dat had ik absoluut niet verwacht.

Wat ik wel een paar minpuntjes vind is de levensduur van een volle accu. Die gaat vrij snel leeg naar mijn gevoel, helemaal als je de foto's over moet zetten op je pc. Ik zal er dan ook een bij gaan halen.
En ik vind het knopje waarmee je foto's terug kunt zien niet helemaal op een handige plaats zitten. Op mijn vorige camera zat die dichterbij.

Ik zal nog een hoop moeten oefenen met dit fantastische apparaat vanwege alle functies en mogelijkheden. Maar ik ben heel blij met deze keuze.
Ik geef uit principe geen tienen, maar deze score is hij toch dubbel en dwars waard.

wipy45 12-11-2009

duidelijke en makkelijke structuur van menu en symbolen.
goede stabilisatie vanuit de losse hand, mooie heldere kleuren en scherpe foto's.
lang getwijfeld tussen olympus 590 uz en sony hx1, de scherpte van de foto's de heldere kleuren en de vele mogelijkheden zoals 10 fps in hoogste resolutie, hd kwaliteit filmen hebben de doorslag gegeven.

Sir_Hendro 10-11-2009

Vorige week heb ik de HX1 gekocht als cadeautje voor mijn vriendin. Ondertussen hebben wij beiden al wat foto's gemaakt en deze zien er schitterend uit! Ook de video opnames zijn super met als enige minpuntje dat je de motor van de zoom functie kunt horen wanneer je aan het zoomen bent tijdens een opname wat verder opzich geen groot probleem is. De video functie en de panorama mogelijkheden maken deze camera toch wel een uitblinker tegen over andere camera's en ben dan ook uiterst tevreden met deze aankoop.

lengers1 10-10-2009

Camera ca 1 maand in bezit. Zeer tevreden over de kwaliteit van de foto's en de kwaliteit van de hd-films. Enige minpunt tot nu toe is de gevoeligheid van de toetsen. Reageren zeer snel na aanraking, maar dat zal wel wennen. Foto's met maximaal gebruik van de telelens zijn extreem goed.