Canon PowerShot SX50 HS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 35 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX50 HS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

k*******@g******** 14-10-2022

De Powershot SX50HS

Heerlijke en veelzijdige camera voor dichtbij, portret en landschapfotografie. Goede beeldkwaliteit. Heb er tot nu ruim 20000 foto's meegenomen sinds 2005 en de camera werkt nog voortreffelijk.

Pluspunten

• Goede stabilisatie bij groot zoombereik
  • Goede beeld kwaliteit
  • Veelzijdig te gebruiken

Minpunten

• Kleinste diafragma is f3,5 in plaats van f2,8

nicaroger 19-08-2014

Heerlijke, gebruiksvriendelijke camera. Snel te hanteren. Geweldig zoom-bereik en voor niet te specialistisch gebruik heel prima foto-kwaliteit. Voor die prijs (299 euro) echt heel prima kwaliteit!

Johan3107 17-05-2014

Deze camera gekocht naast mijn spiegelreflex ( Canon EOS 5D )
Eigenlijk alleen maar voor het zoombereik gekocht !
Een 1200mm lens voor de EOS 5D kost "honderdduizend" euro !!
Dit is geen grap maar echt waar, zie: http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-EF-1200mm-f-5.6-L-USM-Lens-Review.aspx

De Canon Powershot SX50 hs heeft natuurlijk niet geheel de beeldkwaliteit van bovengenoemnde lens.
Maar kan heel erg mooie foto's maken en de prijs/kwaliteit verhouding is simpelweg subliem te noemen !
Ik heb hem altijd bij me samen met mijn andere apparatuur en de foto's die ik met de camera maak zijn echt prachtig.
De voordelen voor mij: ik bespaar 950000 euro, ik kan hem zo in mijn tas stoppen en hij is heel veel makkelijker te hanteren dan de 1200mm lens van Canon !

Natuurlijk heeft deze camera ook enkele nadelen.
De ISO moet niet te hoog gezet worden want dan gaan de beelden toch tegen vallen, 400 ISO gaat nog goed hoor.
Het scherpstellen gaat wat traag, maar dat is enkel te wijten
aan het feit dat dit soort "bridge-camera,s" op contrast scherp stellen. ( dit is nou eenmaal inherrent aan een camera zonder spiegel )
Verder volop tevreden met de camera !
Ook als ik een keer niet mijn grote tas mee neem gaat deze camera mee en maak ik er mooie foto's mee.

DeFanaat 19-05-2014

Hoi Johan, ik ben al een tijdje op zoek naar accessoires voor deze sx50 hs. Ik weet niet zo goed wat ik kiezen moet m.b.t.:

- zonnenkap (moeilijk verkrijgbaar)
- remote control (Canon of ander merk, verschil?)
- extra batterij (Canon of ander merk, verschil?)
- draagtas, bijvoorbeeld Case logic CPL-107 of andere?

Groetjes.

Me Andre 22-05-2014

@de Fanaat, kijk eens onder mijn review van 13 mei 2013, interessant adresje voor betaalbare accessoires.

Erik W 03-03-2014

Geweldig toestel, misschien net niet het beeldkwaliteit van de betere spiegel reflex, maar doet niet onder voor een 1100D van Canon (zelfde 12mp lens) Hij is wel duurder dan een 1100D, maar heeft het voordeel dat je geen dure lenzen erbij hoeft te kopen wat je bij een 1100D wel moet (zit alleen Standaard lens bij). 1100D met kitlens zonder stabilisatie (IS) kost 270, en mét IS kost hij 280, maar de kitlens 18-55mm kan maar 3x inzoomen, een 30-200lens met IS kost al gauw 150euro, zonder IS 120. de SX50HS kan tot 215mm. alleen een telelens van 300mm komt verder, maar goedkoopste zonder IS kost 160euro.
Het zoombereik is geweldig, en beeld blijft gewoon erg mooi.
Camera voelt als een spiegel reflex, maar is lichter, knoppen zitten zeer logisch geplaatst en alles voelt ook kwalitatief goed.
Voordeel van deze camera is dat je in Manuel mode alles zelf kan instellen, sluitertijd, diafragma, ISO, maar ook bij voorgeprogrammeerde scene's zoals: portret, landschap, vuurwerk, sport krijg je erg mooie foto's. Beeldstabilisatie werkt perfect.
Nog een voordeel is dat hij in een normale camera tas past, en je geen grotere tas hoeft te kopen waar ook 2-3 lenzen in moeten passen.
Ik vind dit werkelijk een top camera, vooral voor wie wel groot bereik in/uit zoom wil zonder dure lenzen te hoeven
kopen.

onlinegewicht 21-02-2014

Fijne camera, kan veel meer dan mijn vorige powershoot. Kan vogels dichtbij halen en maak wauw foto's. Op automaat maakt hij mooie foto's, maar handmatig nog mooier. Wel even oefenen natuurlijk.
Ik ben erg tevreden en de eerste 1000 foto's zijn al geschoten. Gaat natuurlijk snel, ik fotografeer alle dagen, tijdens mijn wandelingen. (365DagenWandelproject)

pn.stoop 04-02-2014

Trage scherpstelling en het opslaan van serie foto's . Had eerst een Canon met 36 opt. zoom en dat beviel mij puur beter en zeker bebruiksvriendelijker .

Viktor Groenewegen 31-01-2014

Goede camera, snel, mooie/ strakke beelden, instelbare flits, ideaal!!
Heb een autolader voor op laden van extra accu`s erbij genomen.
Kan zo de hele dag opnames maken!

chico del sol 20-01-2014

hele fijne camera met mega zoom, heb super leuke, prachtige vakantie foto's kunnen maken (Lanzarote)ook met veel licht, of sterk contrasten. Zoom is echt mega, kon eindelijk vogels van dicht bij opnemen, ik vind deze camera echt een aanrader, zeker voor die prijs!

Sander-san 11-12-2013

prima toestel met prima beelden !mooie behuizing niet te zwaar en lekker in de hand ! ook de ook is giga mooi filmen heb je ook een vaste hand nodig of een goed statief !

dloutfi 07-11-2013

Had eerst een Sony DSChx300, ik vond het niet meer dan een Minolta met Carl zeiss lens, goedkope body en kwetsbare scherm.
Ingeruild voor SX50Hs. ik moet zeggen Canon heeft een master piece geleverd in deze klasse. De zoom is simpelweg bizar !
Foto's zijn perfect, met behulp van een statief zijn de opnames en foto's zelfs op 200x digi zoom uitstekend van kwaliteit. Zeer handig scherm.
De camera is niet op te laden via een USb, vind ik toch een min puntje.

jellepieter 23-10-2013

Prima camera ligt perfect in de hand Het kleine duimwiel is voor mijn dikke duim lastig. Hij maakt brandscherpe foto's en toch iets bibberige video's. Je gaat er zo mee aan de slag. Minpuntje de toebehoren zijn erg karig
geen usb kabel geen accu geen oplader en een beetje vreemd dat een sd kaart groter dan 8 gig niet werkt Hierover staat niets inde handleiding.

JolnHam 14-01-2014

Geen USb kabeltje maar, wel een accu en oplader. Kaartjes doen het prima.

Weasel 24-10-2013

Het klopt dat er geen kabel bij zit. Echter er zit zo wie zo een lader en 1 accu bij. Dat staat ook in de manual en geloof me die zit erin. Ok werken de geheugenkaarten tot 32 gig zo wie zo dus ook dat klopt niet. Even formateren in de camera in dit geval.

h.panky 24-10-2013

USB kabel zul je niet gauw missen.De meeste computers zijn in staat de SD kaartjes zo te laden. Beetje vreemd een camera zonder accu en lader, zat er bij mij gewoon standaard bij.
De SD kaarten van 16 Gb werken bij mij gewoon, en ik denk de kaarten 32 Gb ook.

rrroel8 13-01-2014

Hoi Jelle
ik heb een 32 gig kaart er bij gekocht met een snelheid van 45mb/s"

en bij mij zat er wel een oplader bij

frank A. 19-10-2013

Deze camera gekocht omdat hij lekker in de hand ligt, de kwaliteit van de foto's erg goed is, het enorme zoom bereik, het gebruikers gemak en de mogelijkheden die erop zitten.
Nadeel is verlies van scherpte bij inzoomen. Verder geen handleiding mee geleverd, maar die is via internet gemakkelijk te downloaden. Ben geen expert in het maken van foto's, maar de resultaten zijn verbluffend. Had ergens gelezen dat je geen panorama foto's kan maken, maar het tegendeel is waar. op de mee geleverde cd rom zit een stitch programma, waar je prachtige resultaten mee krijgt. kortom een geweldige camera...

Weasel 20-10-2013

Hallo Frank, als je verlies van scherpte hebt klopt er iets niet. Ik maak ze nog nagelscherp op 1200mm uit de hand. Werken met photoshop werkt wel enorm prettig maar ondanks dat de raw wat traag werkt pak ik hier gewoon goed spul uit wat geschikt en gebruikt wordt in magazines en boeken.

Hans Breda 09-09-2013

De kwaliteit van foto's van de SX50HS is uitstekend. Ook in de automatische stand. Minder te spreken ben ik over de video opnames. De beelden zijn op zich haarscherp maar zijn regelmatig erg schokkerig. Verder is de zoomlens zeer nadrukkelijk en storend aanwezig met geluid. Als je dit toestel alleen gebruikt om foto's mee te maken niets dan lof.

Merkie 27-09-2013

Ik had het ook op een gegeven moment.
Maar zet de camera maar eens terug naar de fabrieks instelling, bij mij hielp het.
Ik had namelijk ongewild iets (verkeerds) aangepast.

veel succes

Hans Breda 16-09-2013

Beste Helene

Jouw video is inderdaad aanmerkelijk beter van kwaliteit. Ik heb inmiddels contact gehad met Canon en waarschijnlijk is er sprake van een exemplarische fout. Ik laat het hier overigens bij omdat ik de SX50 uitsluitend voor fotografie gebruik en voor video een andere camera heb. Zoals ik al vermeldde in mijn review zijn de foto's uitstekend en is deze camera zeker aan te raden.

Groeten
Hans

tw20132ch 10-09-2013

Ik weet niet wat je van een video opname verwacht, maar ik ben het niet helemaal met je eens dus ik zou aanraden mijn video te bekijken van de Vierdaagse en daarover je mening te geven wat betreft je klacht over het schokken van de SX50HS. Het is moeilijk in te schatten wat jij daaronder verstaat terwijl ik heel tevreden ben over de kwaliteit, maar misschien ben jij er een expert in;-)
Ik weet niet of een link zo werkt, anders even kopiëren.
Ik zou wel heel graag je mening willen weten.

Groeten Hélène

h.panky 18-08-2013

Na de camera nu een half jaar in gebruik te hebben, is beoordeling niet veranderd ten opzichte van de eerste.( zie vroegere beoordeling)
Wel heb ik nieuwe mogelijkheden dankzij deze rubriek ontdekt.
Een negatief punt heb ik positief kunnen veranderen. Ik ontdekte pas nadat ik het toestel in bezit had, dat lange nachtopnamen (langer dan 1.3 sec ) alleen met iso 80 te maken zijn. Een fikse beperking. Ook Canon hielp mij daarin niet. Via aanpassing met het programma CHDK kon ook met de hogere iso waarden lange sluitertijden gebruiken wat spectaculaire beelden opleverde. Wel gaat de ruis fors
omhoog en moet er handmatig worden scherpgesteld. Het programma is overigens niet altijd stabiel,maar makkelijk uit schakelen middels schuif op CD kaart.
Verder bied het toestel zoveel mogelijkheden dat een zomer niet genoeg is om het uitputtend te testen.
Macro natuur opnamen, worden gemakkelijk met de tele stand, vooral door de selectieve dieptescherpte.Hier is met veel plezier mee gewerkt.
Graag hoor ik nog adviezen om de lichtgevoeligheid van de video opnames te vergroten, omdat deze erg laag is in alle resoluties. Het zou theoretisch mogelijk moeten zijn , bij lage resolutie een hogere lichtgevoeligheid te programmeren. (Combinatie van meerdere pixels tot 1 signaal?)

tw20132ch 21-06-2013

Ik had de Powershot SX-20-30 al maar nog meer zoom is wel heel aantrekkelijk. Niet gedacht dat de zoom nog meer zou worden opgeschroefd, maar ja het is Canon weer gelukt een camera te leveren die aan veel verwachtingen voldoet. De SX50 HS is een knap stukje techniek waar veel fotografen blij mee zullen zijn. Je kunt als je een vaste hand hebt zelfs uit de hand nemen, want ik neem de éénpoot met wandelen niet mee. De tele op zich is fantastisch, snel en secuur. De knop voor aan/uit zit nu op een andere plek, maar dat is heel snel gewend.De flitser kan niet meer per abuis omhoog klappen, dus ook een pluspunt. De foto kwaliteit vind ik van Canon altijd geweldig, ook een uitsnede blijft goed, alhoewel de pixels behoorlijk zijn verlaagd. Het is een camera met veel mogelijkheden, RAW in het menu en is bovendien veel sneller geworden dan de voorganger. Ik zweer ook bij een display die je naar alle kanten kan draaien, foto`s met een laag standpunt vind ik een must zeker als je als voorgrond bloemen wilt fotograferen of een lange bomenrij, en dan bedoel ik echt laag.

HDR foto`s zonder statief gaat prima, (uitgeprobeerd) ik was erg verbaasd over de snelheid waarmee de foto`s worden gemaakt. Met sport zijn de continu opnamen geweldig, (kermis geprobeerd)heerlijk hoe snel deze camera is, je hoeft echt geen moment te missen. Met wandelen is het gewicht prima, geen lenzen verwisselen je hebt immers alles bij de hand.

De 1200mm is heel prettig als je vogels wilt fotograferen, en geloof het of geloof het niet maar uit de hand lukt zelfs prima. De cashback actie wordt ook heel snel afgehandeld, nee niets dan lof zowel voor de camera als de snelheid waarmee het geld wordt terugbetaald. Geen kabeltje, geen zonnekap en de F3.5 vind ik kleine minpuntjes. Een filmpje maken gaat daartegen weer prima, het in/uitzoomen is iets hoorbaar dus voorzichtig daarmee zijn is geboden.

De macro is heel bevredigend, met de lens haast in de bloem wordt het gefotografeerde goed scherp. Ik was al heel lang een tevreden Canon fan, en ben het nu nog meer.

Op mijn website kun je foto`s beoordelen, hieronder de link.

Agnes67 17-06-2013

Deze camera heb ik een paar weken geleden gekocht en ik ben er enthousiast mee aan het fotograferen. Het is een cameraatje wat er prettig in de hand ligt en het is niet zwaar (wat ik een enorme pluspunt vind).

Verder ben ik aan het ontdekken wat er allemaal aan mogelijkheden zijn en dat zijn er vele en erg leuke. Zo kan je scene-opnames maken en één van de vele mogelijkheden is ook dat je bij een wedstrijd (bijv. hardlopen) de camera hierop kan instellen zodat je diegene kan fotograferen die jij op het beeld wilt hebben. Ik heb deze fototoestel/camera uitgekozen omdat ik een reis ga maken naar Zuid-Afrika, mede door de enorme optische zoom (50x) heb je een enorm bereik. Al is het wel verstandig om dan een statief te nemen.

Al met al ben ik zéér tevreden over deze camera (waar je overigens ook mee kan filmen).

Weasel 22-06-2013

je kan met 1000mm op 1/30 zelfs uit de hand schieten. Onscherpte ontstaat ook door afstand vervuiling heatwaves etc. Als je op statief gaat koop dan een pixelpawn met de juiste draadjes erbij en zet je image stab uit! Ik heb jarenlang met 300 500 en 600L gewerkt en weet uit ervaring dat deze die lenzen verslaat. Een statief raad ik je af maar wel een beany aan. Das een zakje waar bonen of rijst in zitten. Die gooi je boven op een auto en de rest laat zich raden. Ga je toch voor een statiefje koop dan iets waar je je niet hongaars aan sleept. Voor 40 kan je al iets kopen waar je met een pixelpawn meer mee kan dan voor 300 euro's. Deze camera beats de rest met ruime voorsprong. Het enige nadeel is de snelle noodzaak voor wissel van de accu. Vergeet die dus niet in reserve mee te nemen. Succes daar.

gerrit.765 12-06-2013

Ik heb een Canon HS50 gekocht voor de vele mogelijkheden en de grote zoomfactor. Het beeld is goed. Wil wil je op de computer bijsnijden dan komt er een beetje ruis(acceptabel)tip:zoom wat groter in. Maar:in alle standen van de bovenste instelknop P Tv M enz moet je de waarde van het diafragma/sluitertijden instellen met de controleknop(plastic ring)om de FUNCSET knop. Wel eens geprobeerd tijdens fotograferen? Deze is slecht te bedienen en vaak druk je gelijktijdig de zelfontspanner in. Je moet kleine vingers hebben om dit te bedienen. Dit is een zeer slechte en goedkope constructie een Canon onwaardig. Als je er veel mee wilt werken, ook s'avonds, dan zou ik een ander vergelijkbaar toestel kiezen. Voor het overig een zeer goed toestel met vele mogelijkheden.

haand069 15-05-2013

Dit is een fantastische camera, ik heb mijn Nikon D7000 met een 18 300mm verkocht omdat ik me er een breuk aan tilde wat zijn die camera,s zwaar en onhandig daardoor. Wij lopen en fietsen veel en na een uur met dat ding om je nek heb je het wel gehad althans ik.
Ik was bang dat ik er behoorlijk op achteruit zou gaan maar dat valt geweldig mee zelfs vooruit in sommige opzichten.
De SX50 heeft een voor een DSLR een onmogelijk te kopen en te betalen lens van 24-1200MM dat is 50x zoom en zelfs uit de hand zijn de beelden prima scherp dankzij de fanatische beeldstabilisatie. Ook kan je gelukkig alles handmatig instellen en zijn de resultaten minstens gelijk aan de Nikon D7000 zeker overdag. Bij minder licht is het wat minder dan de D7000 dat is dan de meer ruis. Er zijn zoveel optie,s en heel leuke optie,s zoals fischeye en foto,s maken in zwart/wit met een kleur in de foto van iets wat je wil wel in beeld.
Er zijn 53 verschillenden items in te stellen.
Macro vanaf 0 cm en een prima groothoek.

De video optie is ook uitstekend en je kan ook zoomen onder her filmen. En de handige draaibare scherm die zeer scherp is.

Met CHDK Canon software geïnstalleerd op de camera kan je nog veel meer instellen dan is het werkelijk een supercamera ( ff Googelen )Sneller en/of langere sluitertijd b.v. zoveel in te stellen.

Dit is een uitstekend keuze van mij en ik mis de D7000 zeker niet. Canon prima gedaan al kan de EVF wel wat beter.

adwan 17-08-2013

met CHDK ben ik langgeleden eens bezig geweest met m'n vroegere powershotje A640. Ik weet er dus weinig meer van. 't Voldeed niet dus heb ik er verder geen werk meer van gemaakt. Maar ondanks dat deze camera, de SX50 dus, nu al super is, begint 't nu toch wel te kriebelen.
Mijn kennis van de engelse taal is bedroevend slecht, is er ergens een nederlandse uitleg?

h.panky 16-05-2013

haand069 wat bedoel je met instellen van sneller en langere sluitertijden. Anders dan het wisselen van iso gevoeligheden en sluitertijden? Ik loop op tegen de beperking dat bij langere sluitertijden dan 1.3 sec alles wordt teruggeschakeld naar 80 iso Dat is een zeer belangrijke beperking.
Als dat software matig is te ondervangen ,ben ik daar zeer benieuwd naar. Voor nachtfoto's is dit n.l. geen optie.

Me Andre 17-05-2013

Mn reaktie van gisteren is kennelijk verdwenen, nog maar een keer dan.
haand069, heb je de CHDK software daadwerkelijk ge-installeerd?
Met name de langere sluitertijden vind ik interessant.
Maar wil mn SD card niet "per ongeluk" wissen.

Weasel 18-05-2013

Hallo haand069.

Je hebt het over chdk, wat geeft dit als toegevoegde waarde in de firmware en wat moet je ontberen? Zijn de raw bestanden ook daadwerkelijk beter etc etc? Firmware is een lastig fenomeen en elke upgrade word je ook happy van als het werkt. Let us know.

haand069 21-05-2013

Even een antwoord over de CHDK. Het is geen firmware maar aparte software die je op de geheugenkaart moet zetten. Enkele belangrijke dingen zijn b.v. de sluitertijd die kan je overschrijven tot max 2048 sec of min 1/264000 van een sec. Tevens kan je iso waarden aanpassen naar b.v 30 en je diafragma overschrijven. Ook is het prima om voor dat je de foto maakt kan zien wat en waar het over of onderbelicht is. Ook voor RAW zitten diversen optie die weet in niet moet ik nog doen. En zijn veel scherm mogelijkheden om te laten zien wat je instelt. Het is zoveel dat kan ik niet allemaal noemen gewoon super. Het is echt heel veel wat je kan veranderen.

adwan 29-04-2013

Net als bij de sx40 is de kwaliteit weer uitstekend!
Ik meen wel iets meer chromatische abberratie te bemerken, maar er zit dan ook weer een stukje zoom meer bij... hoewel ik niet precies weet of dat invloed heeft. Maar 't is minimaal.
Meer mogelijkheden zoals oa. de door door mij zeer gewilde remotecontrol en wat minder gewilde RAW. (gebruik ik nog niet veel).
Ik merk dat ik de ingebouwde waterpas heel veel gebruik.. ----

Gebruiksgemak is beter geworden, het wieltje is wat stugger, dus wat minder kwetsbaar voor per ongeluk verkeerde functies.
De plaats voor aan/uitknop is in zijn voordeel veranderd. Je drukt 'm ook niet zo snel in, lijkt soms zelfs te haperen, zoals in een andere posting is opgemerkt.
Vormgeving blijf ik uitstekend vinden, ik viel er al voor bij de SX30 ;) ----

Op de degelijkheid heb ik niks aan te merken.
Batterijhuis heeft nu een ander systeempje, gaat gemakkelijker open. ----

De levensduur van een Canonbatterij is naar gelang je het toestel gebruikt. Veel zoomen en je schermpje op volle helderheid aan laten staan betekent kortere duur. Ik kom met een dag wandelen en 500 foto's met twee accu's makkelijk uit. ----

De opmerking dat de zoom niet voldoet aan kwaliteit bij helder weer en van verre afstand, is zeker waar. De lucht trilt en dat zie je op de foto's terugkomen. (Volgens mij komt er geen SX60 meer (??? ;))
Maar voor kortere afstand (nu vanaf 1.30m ipv 1.40m) is ook dit toestel weer geweldig. De achtergrond vervaagt dan zo mooi! ----

Scherpstellen gaat best wel snel, een vogel in de vlucht heeft tie snel te pakken... (moet je 'm wel in de zoeker proberen te krijgen ;) ) ----

Programma's of automaat gebruik ik niet, (ik speel liever zelf met sluitertijd, iso en diafragma's) dus ik kan niet beoordelen of deze opties voldoen. ----

Filmen met dit toestel is aardig voor op een vakantie of zo... ----

Ik was op vakantie in Frankrijk aan de kust met somber weer, zodat ik het toestel continue op I-contrast heb gezet. Al blijft het nare weer te zien, de foto's zijn briljant!
Met mooi weer zou ik deze optie niet inschakelen, achteraf is dit namelijk ook aan te passen.
----
Met dit review met mooie cijfers hoop ik de ten onrechte negatieve reacties wat te temperen...
----

Ik heb in dit review veel alinea's gemaakt maar t is toch een hele woordenbrij geworden ;)

adwan 25-06-2013

-> Lucia van Amsterdam

Als tweede accu vind ik die van t merk Jupio erg goed, gevolgd door die van OTB.. Misschien zijn er nog andere goede accu's, maar van deze weet ik uit ervaring..
Maar Canon blijft toch wel de beste..

-> Weasel

Dank je wel voor t compliment. Ik ben zeker geen prof, maar ik houd veel van fotograferen en doe dat al bijna m'n leven lang. Een vader en een broer met eigen doka, dan krijg je wel wat mee ;)

Ik zou er nog best wel veel meer verstand van willen hebben, bijvoorbeeld wat de Eos serie tegenwoordig allemaal kan... maar waarom zouden we eigenlijk, als de SX50 in één klap bijna dit alles ook kan??

Zoals ik al schreef, ik gebruik niet veel RAW, maar ik denk niet dat je een hoger burstgetal kan krijgen, omdat tie best wel een groot bestand moet wegschrijven (gemiddeld 14 mb).

Weasel 06-05-2013

Kijk Adwan, jij kan dus ook fotograferen. Dit is een nette rev wat ook op mijn mennig aansluit. Ik heb met een 300 en 500L gewerkt en lange afstanden zijn met elke lens boven de 500 een wezenlijk probleem. Stof tussen object en lens, trillende lucht door warmte etc. In de zomer kan ik met 300 ook geen mooi shot op een startbaan maken door de heatwaves. Daarbij de vraag of jij nog een optie hebt gevonden om burst shots te maken in raw. Ik heb er een gat in zitten van pak hem beet een halve seconde voor de volgende plaat terwijl ik toch met een high speed geheugenkaartje werk. Daarbij dat ik het een mooi gegeven van canon zou vinden om hier een batterij grip voor te maken wat ook de grip en balans ten goede zou komen. Ik ben een goed gebruiker van deze SX50 en ben ook erg tevreden. Tot 800mm kan je er meer dan perfecte shots uithalen. Die hebben de zelfde kwaliteit als uit de eos1d mark2 met L lenzen.

Lucia van Amsterdam 24-06-2013

deze reactie vind ik zeer duidelijk. als kunstenaar ben ik momenteel op zoek naar een camera met heeel veeeel zoomvermogen. zeer belangrijk: een 2. accu. mijn vraag:wat raad je aan en hoe duur is die?

h.panky 29-04-2013

DE SX50HS heb ik nu bijna 4 maanden in bezit, en heb nog nog lang niet alle mogelijkheden nagelopen. Na mijn ervaring met 30 jaar spiegelreflex met div lenzen en 10 jaar de Canon G5 heb ik een tijd getwijfeld om weer spiegelreflex of EOS M te kiezen. De combinatie van alles in een, met wat kwaliteits- verlies maar zonder tas vol lensen gaf de doorslag. Vooral geinteresseerd in de extremen heb ik gekeken wat de prestaties zijn. Met een zoomfunctie van 50x op 10 km hoogte uit de hand, vliegtuigen opgenomen die nog zo scherp zijn dat letters en raampjes te zien zijn, echter wel onder ideale omstandigheden, maar het kan. Bij extreme zoom is automatische scherpstelling snel en ideaal, maar werkt ook wel eens tegen,vooral als het contrast niet al te hoog is.
Over het algemeen is de kwaliteit van de foto's stukken hoger dan de powershot G5 maar daar zit ook 10 jaar tussen.
Wat ik wel jammer vind is dat de gevoeligheid bij belichtingen boven de 1,3 sec teruggeschroefd word naar 80 iso ,een betutteling die ik niet begrijp. Vooral omdat de lens niet erg lichtsterk is, is dit bij avond en nachtopnames, een terugval t.o.v. mijn oude toestel. Hier zou software matig iets aan gedaan moeten worden.
Wat ook tegenvalt is de geringe lichtgevoeligheid bij video opnames.Bij HD opnames begrijp ik dit nog, maar bij geringe resolutie moet het mogelijk zijn,om meer licht te vangen. Een goedkope Canon Legria bied betere resultaten. De HD opnames onder normale omstandigheden zijn overigens zeer fraai.
De accu gaat niet al te lang mee, en een 2e is aan te bevelen. Een zonnekap is af en toe nodig, en i.t.t.tot mijn ervaring niet bij groothoek maar bij teleopnamen.

Weasel 04-06-2013

chdk http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK google :-)

haand069 04-06-2013

1.00B is de versie van CHDK en hier kan je hem vinden een na de onderste.CHDK Download - build 1.1.0, revision #2821

h.panky 03-06-2013

De laatste weken kocht ik 2 extra accu's en filteradapter met zonnekap , lenskap en UV filter.
In tegenstelling tot sommige reviews, kan deze kap gewoon op de filter geschroefd worden.
Bij het monteren van de adapter is het wel nodig om de lens helemaal uit het toestel te laten komen voor een goed houvast.
Het kost wel wat kracht om de adapter hieraan te laten vast klikken.
Ik kocht deze onderdelen bij AQ4u voor 26 en 30 eur.

Verder zo ik graag CHDK voor Canon bemachtigen, weet iemand waar dat dit te laden is.

Me Andre 17-04-2013

Update: Bedenk ook dat wanneer je een (bv) UV filter wil gebruiken je dan eerst een Filteradapter 67 mm moet hebben en dat je de Lenskap dan niet kan gebruiken.

Me Andre 30-03-2013

@Weasel, Nee diafragmawaarden enkel van F 3.4 tm F 8.0

@Anjastef, wat betreft wegschrijven van opname's: 10 foto's achter elkaar op bijv.
Sport-instelling en/of High-speedburst HQ gaat met mn Sandisk Extreme Pro 32GB (95Mb/s) in 4 seconden.

Wat betreft batterij, ik heb er een 2e bij, Phottix variant, 13 Euro ;)

borr 15-03-2013

Ook ik kocht deze PowerShot SX 50 HS vanwege zijn fenomenale zoombereik. Eerder gebruikte ik de SX 10 en de SX 30. Verder heb ik nog de spiegelreflex 600D en diverse Canon objectieven in huis. De firma Canon heeft dus een goeie aan mij.

Een belangrijke reden om weer te kiezen voor een Canon compactcamera uit de SX-serie, was onder andere het kantelbare en draaibare lcd-scherm. Nu de botten wat brozer worden, kan ik dankzij deze voorziening toch laag-bij-de-grond(se) foto's maken. Ook het maken van macrofoto's levert met deze SX 50 magnifieke resultaten op. Omdat de techniek van deze compactcamera’s steeds beter wordt, geloof ik steeds minder van de algemene opvatting dat een spiegelreflexcamera sowieso betere foto’s maakt, vanwege de grotere sensor. Het geavanceerde HS-systeem van deze SX 50, laat prima prestaties zien.

Toch is het niet alleen maar halleluja, ondanks de mooie fotoresultaten. Ik mis de landschapsmodus. Landschappen fotografeer ik daarom maar in de AV-modus. De portretmodus zit 'verstopt' achter de SCN-modus. De diafragmamogelijkheden blijven beperkt van F3.4-F8.0. Toch blijkt het in de praktijk voldoende voor het behalen van prachtige fotoresultaten.

Irritant vind ik de plaats van het programmakeuzewiel, vlak bij de rand van de camerabehuizing. Regelmatig tik ik per ongeluk de rechterkant van het programmawiel aan en krijg dan de keuzemogelijkheden van de zelfontspanner in beeld. Ook de plaats van de rode filmknop vind ik niet fijn, zo dicht bij de uitsparing voor de duim. Meermalen drukte ik daardoor per ongeluk de filmknop in.

De papieren gebruikershandleiding is gedegradeerd tot een armzalige paar pagina's onder de noemer introductie. Wel staat er op de bijgeleverde cd-rom een zeer uitvoerige handleiding in een pdf-bestand. Maar ik heb niet altijd zin om voor het raadplegen van informatie over een onderwerp, mijn computer te starten. Zelfs een usb-kabel voor de verbinding tussen de camera en de computer kon er niet vanaf. Ik vind dit toch een essentieel onderdeel, net zoals een wel meegeleverde batterij plus oplader en een lensdop. Aan de andere kant begrijp ik dat mijnheer Canon behoorlijk bespaart door zo'n usb-kabel niet mee te leveren. Maar treurig vind ik het wel, voor zo'n toonaangevend bedrijf als Canon.

Samengevat: ik ben over het geheel genomen blij met deze Canon PowerShot SX 50 HS. Lekker handzaam, niet zwaar, makkelijk overal mee naar toe te nemen, geen gedoe met verwisselbare lenzen, heerlijk! Steeds opnieuw hoor ik van anderen hoe prachtig zij mijn foto's vinden. With Canon, you can, is een terechte slogan. Ik zal niet gauw kiezen voor een ander merk.

SarahJ 30-03-2013

Aan Anjastef, wb batterij: Mijn ervaring is dat deze heel snel leeg raakt. Natuurlijk is het afhankelijk van het aantal opnames dat je per keer maakt en wat je verder doet aan inzoomen, terugkijken ed. Ik gebruik meestal de zoeker ipv het scherm en als ik erop uitga om te fotograferen, maak ik regelmatig rond de 150 foto's. Bv met vogelfotografie gebruik ik burstshoot, dus dan loopt het aantal ook snel op.
De originele batterij gaat hooguit 2 dagen mee, een onlangs aangeschafte compatible helaas nog geen dag. Wil je een extra batterij van Canon dan betaal je rond de 80 euro. Compatibles zijn veel goedkoper, maar daar zal ook wel een kwaliteitsverschil in zijn. Ik heb voor een onbekend merk 19 euro betaald, maar vond op internet ook het merk Jupio voor rond de 30 euro. Geen idee of deze dan beter is. Hiervoor had ik een Panasonic Lumix FZ 28. De batterijen hiervan gaan aanmerkelijk langer mee, zelfs de compatibles.

Anjastef 26-03-2013

Oh ja, en nog vergeten: andere negatieve ervaring met de Olympus: hij focust niet snel (in automatische stand) en het duurde voor mijn gevoel secondenlang voor een opname was weggeschreven naar het (zeer snelle) geheugenkaartje, dat vond ik heel erg storend. Hoe brengt deze SX50 het er hier van af?

noble002 19-04-2013

Even voor degene die een Jupio willen bestellen, ik heb er een voor mijn Canon Legria HF200 Video camera perfecte accu gaat zeer lang mee. Alleen geen info in je cameradisplay dus niet bekend hoe leeg of vol hij is, en laden in eigen lader.

Weasel 17-03-2013

Ik ben het inderdaad met je eens aangaande de kabel. Dat is pure armoede om niets. De achterliggende gedachte zal wel zijn dat die overal bij worden geleverd of zo. Aangaande de diafragmawaarden kan je het zo zien dat het merendeel toch met die standen worden gemaakt hoewel mijn inziens dit loopt van 2.8 tot 11 maar goed.De knopjes zitten ook dicht bij elkaar maar ik kan met het fotograferen toch niet door die zoeker kijken. Alles gaat via het 2.8 schermpje. Daarbij dat ik nu toe moet met een kleine ipv een 2.8 300 met 1.4 extender en mijn 1d mark 2 wel mis. Het gewicht is een mooi tegenwicht en hoe het zich zal op een vliegveld met straaljagers? Even afwachten nog.

Anjastef 26-03-2013

Dankjewel voor deze review, ik zou echter ook graag enig idee willen hebben hoe lang 1 batterij meegaat voor ie weer opgeladen moet worden. Had ooit een klein Pentax fototoestelletje waarbij de batterij het tijdens de vakantie dagenlang volhield (echt waar) maar bij de Olympus compact superzoom camera die ik daarna kocht, ging de batterij tot mijn schrik maar zo'n 120 opnames mee, terwijl ik alleen maar foto's maakte en verder niets.......

Me Andre 08-03-2013

Ik zocht een camera voor zowel het huistuinenkeuken gebeuren alswel wat extra opties. Deze camera is leuk. Positief zijn absoluut de opties die je van Canon mag verwachten, Auto, Tv,Av,M, C1/2 etc etc. De zoom en zeker de digitale zoom is absurd en leuk.
Alle opties: zoals de Menu's en Func gaat je wat tijd kosten.
Neutraal: Vergeet niet dat zeker voor de genoemde zoom optie je echt een statief nodig hebt, en op zn minst de afstandsschakelaar. Zit een batterij bij maar die is snel leeg dus koop een extra.
Objectief is onbeschermd dus een lensfilter lijkt me belangrijk, maar dan moet je ook eerst een Filteradapter kopen.
Negatief: Diafragma bereik enkel tussen f/3.4 en f/8.0
Slechts terug te vinden in de specs, Canon is daar vaag.
Het draaiwieltje (func), tricky, voor je het weet druk je per abuis op een niet gewenste funktie zoals de zelfontspanner opties.
Desalniettemin leuke camera wanneer je niet teveel eisen stelt, is geen Eos ;)

Weasel 18-04-2013

Kan je me nu eens toelichten waarom je een uv filter wil en zal gebruiken op een digitale camera? Ik fotografeer pas 35 jaar maar dat van en uv filter ontgaat me compleet.

Weasel 20-04-2013

Dat is wel een goede reden.

Bushmaster 24-07-2013

Ik zit te overwegen om deze kaart (Sandisk Extreme Pro 32GB (schrijfsnelheid 90Mb/s) ook aan te gaan schaffen. Op dit moment heb ik de "ultra" versie, welke schrijfsnelheden tot 30MB/s mogelijk zou moeten maken. Beide zijn overigens "Class 10". Gaat het schrijven ECHT sneller? Ik meet namelijk op dit moment een 4.9 sec. voordat de HQ burst opnames op de memory kaart staan. Kan de camera wel 90 Mb/s schrijfsnelheid aan?

Me Andre 17-04-2013

SarahJ 11-03-2013

Evenals Weasel wil ik bestrijden dat je met volledig inzoomen een statief nodig zou hebben. Ter illustratie heb ik een Picasa album gemaakt en bij de foto's div. gegevens gezet:

Geen enkele bewerking op deze foto's losgelaten en zelfs bij 1/60 ISO 800 geen slecht resultaat

Weasel 09-03-2013

Ook al geef ik je gelijk aangaande een stuk van je revieuw. Ter info, ik ben een doorgewinterde eos1dmark 2 gebruiker geweest met alels tussen de 17 en 600mm L. De ervaring leert dat de meeste shots tussen de F5.6 en F11 worden genomen. De accu is snel eeg maar voor gemiddeld gebruik meer dan genoeg. Het nadeel aan de lensfilter is dat het zonnekapje weer niet past tegelijktijdig. Das een lastige keuze op zich. Toch wil ik er op aanmerken dat ik met deze camere perfect scherpe beelden maak en een erg vaste hand heb. Ik fotografeer pas 35 jaar maar ik maak met die 1200mm op sluitertijd 1/160 met iso 800 een nagelscherp shot. Kwestie van gevoel en weten waneer je even de adem in moet houden. Alles is te leren en vooral het eigen lichaam als statief is een leuk kunstje. Het voordeel aan dze camera is dat er minder wind wordt gevangen dan met een 500mm L. En geloof me die vangt wind in de open lucht.

Me Andre 18-05-2013

@Galbak, accessoires hoeven echt niet zo duur te zijn hoor.
Er zijn zat alternatieven voor (de erg dure) Canon accesoires.
Als je genoegen neemt met ander merk of merkloos spul betaal je 2x niets en kwaliteit is gewoon goed.
Ik heb hier: http://www.aq4u.nl/catalog/OCWebShop/
al diverse dingetjes gekocht, oa uv filter, zonnekap, filteradapter, afstandsbediening, accu.
Zonde om niet op de kleintjes te letten midden in een recessie ;)

Galbak 27-04-2013

Dat is inderdaad een nadeel, ik vind de prijs van de filteradapter en t zonnekapje ook nogal hoog, 34 euro voor een stukje plastic en een nadeel is dat de gebruiksaanwijzing niet in het nederlands op papier te verkrijgen is, dat heb ik via Canon en via de verkoper geprobeerd, ik heb t geprint! T is en blijft overigens een heerlijke camera!

Me Andre 08-03-2013

Oops vergeet nog 1 klein dingetje, de manual wordt meegleverd op cd dus als je die wilt printen ben je wel ff bezig, +- 300 a4-tjes
En de meegeleverde softeware is wel leuk maar daar met andere prg's gaat dat wellicht zelfs beter;)

Me Andre 09-03-2013

@Weasel. bedankt voor je aanvulling op mijn review.
Zoals ik al aangaf dit is geen Eos camera.
Diafragma bereik enkel tussen 3.4 en 8.
Zonnekap tbv flair is helemaal niet nodig, wordt reeds digi gecompenseerd ;)
Wat mi wel belangrijk is de
Filteradapter FA-DC67A deze heb je nodig voor de (een) filter:
Canon-lensfilter (67mm-dia) of iets dergelijks.
Ook handig voor grote zoom opnamen is de Afstandsschakelaar RS-60E3.
En dat hoeft echt niet altijd Canon te zijn hoor, er zijn veel goedkopere alternatieven te vinden ;)

Galbak 10-03-2013

voor ver inzoomen een monopod gekocht voor 15 euro, weegt niets, erg handig voor onderweg, goed dingetje, rubber dop voor binnen, ingeschroefd met pin voor buiten, http://www.ekabels.nl/diverse-accessoires/camera-statief/camera-monopod---vloermodel-1780-mm.asp?utm_source=beslist&utm_medium=cpc&utm_campaign=beslist3&utm_content=default

Me Andre 09-03-2013

Jammer dat we berichten alhier niet kunnen editten want ik vergat weer iets. Gezien de enorme zoom funktie heb je dus ook, naast de rest, zoals ik heb aangegeven, ook absoluut een statief nodig, zoom 200x gaat echt niet meer uit de hand ;)

Me Andre 19-04-2013

@Wuesel, ik zocht een beschermfilter, deze uv idd niet nodig maar kon voor zacht prijsje bekomen ;)

JolnHam 24-02-2013

Ik heb nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt maar, tot nu toe zeer tevreden met de foto's, super zoom en ook zonder flits nog goede foto's, binnen en buiten. Voor snelle sport, super veel beeldjes per seconde. Heel blij met deze camera.

Lizzie77 06-03-2013

Ik heb deze camera sinds kort ook in mijn bezit. Hij is super, vooral de zoom. heb er al mooie foto's mee gemaakt. De foto's hebben mooiere kleuren dan zijn voorganger de sx30. maar wat me opvalt is dat de powerknop soms niet reageert. Dan moet ik twee keer drukken voordat de camera aan gaat. Is dat bij jou ook?
Alvast bedankt voor de reactie.
Gr Liesbeth