Nikon COOLPIX P510 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 17 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon COOLPIX P510 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Fotograaf09 10-02-2014
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Had eerst zijn voorganger de coolpix P90 ,prima camera de P510 is zo nog beter ,Wel is het zo je even in zijn instellingen te verdiepen deze zijn eénvoudig te vinden en in te stellen ,Eén keer goed ingesteld heb je ook wat van macro groothoek tot tele maakt de camera samen (met een GOEDE fotograaf)perfecte foto's ,Niks mis mee vooral geschikt als reis camera.

Fotograaf09 07-01-2015

Bij deze even een vervolg op eerste recensie ,Camera voldoet technisch nog steeds naar behoren goed ,wat men wel moet weten is de zeer slechte rubber behuizing deze laat na eén a twee jaar los en is zelfs slecht te herstellen ,Ongekend slecht voor een merk als NIKON, Ben een ferquent NIKON gebruiker met div NIKON camera's maar dit is echt niet goed ,Overweeg zijn opvolger te nemen maar mocht deze nog de zelfde behuizing hebben zie ik ondanks dat het een goeie camera is er van af .
vr gr Kees rosenbrand.

pietervdkoppel 05-09-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Heb deze camera nu 1,5 jaar. Ben erg teleurgesteld.. Vooral in de degelijkheid. Alle rubber handvaatjes zijn eraf, terwijl ik hem normaal gebruik. De autofocus is soms erg frustrerend, werkt niet vaak goed in een keer. Vooral bij macro laat hij je vaak in de steek. Ik ben nu aan het sparen voor een spiegelreflex camera maar omdat hij in zo'n slechte staat is kan ik hem ook niet meer verkopen. Jammer.

wildemeers 26-10-2013

Ik weet niet wat je uitgemeten hebt maar tot op heden heb ik nog geen problemen met het toestel ondervonden. Ik heb nu ook de panasonic fz72 en moet eerlijk zeggen de nikon is stuk beter.vooral scherpstelling en beeld stabiliteit bij volledige zoom vind ik veel beter. Wat ik wel doe is na het spelen met de instellingen nu en dan eens alles terug op standaard waarden terug zetten. Dit toestel wil ik gewoon niet meer missen.

Frits Raaf 06-09-2013

Ik had dezem camera ook ben al vrij gauw overgestapt op de Canon SX50HS. En deze bevalt wél goed!
Ook een enorme zoom, maar ook goed in wat mindere lichtomstandigheden. Bovendien meer ISO-instellinger, minder ruis, etc. etc.
Met een spiegelreflex loop je overigens weer met objectieven te zeulen.

TeeVeeGee 20-12-2013

Heb de voorganger (P500) nu ruim 2 jaar. Grotendeels een vergelijkbaar model. Altijd netjes behandeld. Moet toegeven dat de autofocus bij dit model ook wel een problemen geeft (mn te maken met afstand, licht en hoe ver je hebt ingezoemd). Camera zelf is niet te vergelijken met spiegelreflex, maar veel zoom voor relatief weinig geld. Prima voor leuke kiekjes!

Schrok vandaag ff toen de lens niet meer naar buiten wilde komen en de camera met tussenpozen korte bromgeluiden gaf.....lensmotor stuk? Geen notificatie van een lege batterij namelijk.....Lijkt het nu toch weer te doen. Anders zou de duurzaamheid er zijn tegengevallen. Will keep you posted!

wishmeluck 03-06-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Mijn vorige P90 was kapot gevallen. Was zo tevreden met die camera dat ik eens ging kijken voor een nieuwe van Nikon. Wil niks anders meer super camera met nog veel meer mogelijkheden en nog meer zoom.Heb honden die altijd in beweging zijn. Kan loepzuivere mooie foto's maken.De prijs is kei goed vergeleken met wat je krijgt. Een aanrader dus.

Davennep 21-05-2013
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Hiervoor een Nikon D7000 gehad, iets heel ners en veel duurder maar ik was echt niet tevreden over de vaak onscherpe foto's en het onhandige gebruik in de praktijk van wisselen van objectieven. Ik wilde veel zoom en dan ben je veel geld kwijt wanneer je voor een 500 mm objectief moet shoppen. Ik was er klaar mee. Nu een Nikon coolpix P510 gekocht en wat een heerlijke scherpe foto's en mooie kleuren! En een waanzinnig zoom bereik! Ik heb nu veel meer plezier in het maken van foto's en ze zijn voor 90% direct haarscherp. En dan maakt hij nog hele mooie HD opnamen, echt heel veel foto en film kwaliteit voor relatief weinig geld met deze coolpix. Nikon zou deze serie eigenlijk moeten opwaarderen met een nog betere body en nog soepelere zoom motor dat weet ik zeker dat de spiegelreflex camera's het nakijken hebben voor veel mensen! Ik lees ook dat de accu niet lang te leven heeft maar dat valt reuze mee. Ik heb laatst een dag foto's gemaakt en filmopnamen zonder accu probleem. Ik heb voor de zekerheid wel een extra accu gekocht die ik vol in mijn camera tas bewaar voor het geval dat.....ook weer opgelost.

Ik kan deze echt aanbevelen, veel gebruiksvriendelijker en trefzekerder dan de spiegelreflex camera's die zwaar, duur en ongandig zijn door het constant wisselen van objectieven.

Voor mij dus de Coolpix P serie, een digitale camera met grote opening en een flink zoombereik en bovendien een groothoek van 24mm!

evandort 27-10-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Bij contrastrijke foto's lijkt de camera wat finesse te missen. De foto's worden vrij hard met overbelichte partijen. Overigens is dat wel goed te corrigeren.

Of hij nou echt beter is dan mij oude Nikon compact camera? Ik weet het niet.

Wel zijn de mogelijkheden uitgebreid. Vooral in lichtarme omstandigheden is bijvoorbeeld de Museumstand geniaal.

evandort 21-09-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Leuke camera met heel veel mogelijkheden. Soms laat de autofocus wel eens een steekje vallen, maar als je goed kijkt waarop wordt scherpgesteld is dat wel te overkomen.

Op automatische stand is de belichting niet altijd optimaal. Overschakelen naar de S of A stand verhelpt dat (met even goed nadenken).

Voor de prijs vind ik het zeker een prima apparaat!

Berend Jansen 16-09-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Tja, ik wordt steeds minder enthousiast. De autofocus laat vaak steken vallen, terwijl de handmatige scherpstelling ook beperkt is.
Meest teleurgesteld ben ik over de vervaging op pixelniveau en de te vaak overbelichte foto's in extremere lichtomstandigheden.

James1969 18-07-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Heb deze camera nu 2 maanden na jaren, naar volle tecredenheid, een Panasonic DMC F27 te hebben gehad. Panasonic leek wat achter te blijven in het zoombereik tov andere merken als Nikon en Canon en zodoende kwam ik op deze terecht. Blijkbaar was ik nogal verwend met de Panasonic want dit apparaat kon dingen die ik hier mis. Zoals het rechtopzetten van de fotos. Erg handig. Bij Nikon mag je het zelf doen. De kwaliteit van de fotos is goed te noemen echter niet indrukwekkend. Het zoomen en focussen werkt ook goed naar wat je mag verwachten. Het ( gedeeltelijk) draaibare display is erg handig. De rubber grip is ook erg prettig en was voor mij een reden deze camera te verkiezen boven een Canon SX waarvan ik de vormgeving iets minder fraai maar wel robuuster vond. Verder heeft de Nikon bijzonder veel mogelijkheden, effecten etc en je kan je afvragen waar het allemaal goed voor is maar leuk is het soms wel. Een enorm minpunt is dat de acculader niet los geleverd is. Deze mag je, net als een extra accu, er bij Nikon apart bij kopen in tegenstelling tot bijvoorbeeld een Panasonic. Verder vind ik het halskoord te kort.

Berend Jansen 13-07-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Een update: hoewel er zeer goede foto's mee te maken zijn, toch enige minpunten.
- vervaging/ruis bij sterke zoom
- af en toe moeite met scherpstellen, vooral bij filmen wat onbruikbare beelden kan opleveren
- geen losse oplader meegeleverd

Bij "normaal" gebruik is dit een prima camera, maar mijn volgende bridge-camera wordt toch weer een Canon, denk ik...

Gerrit 23 10-07-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Bij volledig uitzoomen veel ruis op de foto's waardoor ze praktisch niet meer te bewerken zijn.Lijkt wel af er digitaal uitgezoomd wordt i.p.v.optisch

MaschaC91 13-06-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Ik heb nog weinig camera-ervaring, en daarom gekozen voor een bridgecamera: dat leek me heel geschikt voor iemand als ik, die kwalitatief mooie foto's wil maken zonder te veel geld uit te geven en zonder lenzen mee te moeten slepen. Na wat internetgezoek gekozen voor deze Nikon, die leek me van goede kwaliteit en met een goede prijs-kwaliteit-verhouding.

En dat is ook zo gebleken! Ik ben zeer tevreden met de foto's. Veel bruikbare functies, goede macro-functie, goede landschapsfunctie, zeer goede zoom die ook op behoorlijk grote afstand zeer scherpe foto's levert. Ook is hij lekker stabiel: zelfs als je hand een beetje trilt maak je met een flinke zoom nog een scherpe foto.

Hij ligt bovendien fijn in de hand en is niet te zwaar.

Misschien kom ik nog wel meer negatieve puntjes tegen als ik meer ervaren raak met camera's, maar voor nu ben ik ZEER tevreden!

Kermis 23-05-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Heb deze camera nu enkele dagen in mijn bezit na voorheen altijd content geweest te zijn met een Fuji s5800. Echter door meer bezoeken aan dierentuinen en pretparken was de behoefte naar een camera met meer zoom en meer mogelijkheid een wens.

Na veel vergelijken, reviews en testen bekeken te hebben, bleven 2 kandidaten over, namelijk de HS20EXR van Fuji of de P510 van Nikon. Meerdere vergelijkingen gaven toch de voorkeur aan de Nikon tov de Fuji (ivm hogere zoom en betere verwerking lichtinval) en mede hierdoor toch de keuze gemaakt voor de Nikon. Tevens ook omdat de HS20 van Fuji inmiddels is opgevolgd door de HS30 en deze toch wel boven budget lag, wat overigens ook voor de Nikon gold, maar dat terzake en eigenlijk ook geen reden mag zijn bij de aanschaf.

Uiteraard is de camera pas enkele dagen in bezit en zijn er pas rond de 150 fotos mee gemaakt, maar voldoende om hier een eerste indruk achter te laten.
De camera ligt lekker degelijk in de hand en de combi van viewfinder/lcd scherm vind ik perfect. Ook de hogere resolutie op zowel viewfinder als lcd scherm zijn ideaal voor een goede weergave van de foto welke je gaat maken. Ditzelfde geld voor de 2e zoomknop aan de zijkant van de lens, welke het nog makkelijker maakt om de 42x zoom van deze camera optimaal te benutten of langzamer in te kunnen zoomen op het object, wat het focussen zeker ten goede komt bij gebruik van de zoom.

De vele instelmogelijkheden van deze camera maken het mogelijk om bij een juiste instelling in 9 van de 10 situaties een perfecte foto te schieten, ook in onderbelichte of juist overbelichte situaties. Alhoewel ik moet toegeven dat de auto stand bij normale omstandigheden ook goede fotos maakt. Hierbij refereer ik dan wel naar de standaardweergave van de foto's aangezien vergrotingen toch enige onscherpte tonen.
Camera is getest op zowel de macromogelijkheid, waarbij de camera goed in staat is te focussen op het onderwerp, als de volledige zoomfunctie. Zelf bij max zoom is het mogelijk een scherpe fotos te schieten uit de losse hand. Dit mede door de compensatiefunctie in de camera welke de sluitertijd en iso verhoogd zodra beweging wordt weergenomen. Wel zorgt dit ervoor dat in ongebruikelijke omstandigheid de foto minder natuurlijk/scherp wordt, maar hiervoor is de handmatige focus en de mogelijk deze correctie uit te zetten dan ook ideaal voor.

De voorgeprammeerde scenes zijn makkelijk, maar voegen voor mijn gevoel niet veel toe als je met regelmaat de P,S,A stand gebruikt, echter vergt dit wat meer kennis van het fotograferen, dus wellicht voor de beginner welke overstapt van compactcamera naar bridgecamera ideaal. Dat alle standen van de camera in 1 selectieknop zijn gebundeld schakelt makkelijker over naar een andere stand, ook omdat dit in de viewfinder zichtbaar is. Tevens maakt de scroll en de multiselector het mogelijk om per stand aparte opties te selecteren.

Enige minpuntje van de camera welke ik tot nu toe ben tegengekomen is de terugkijkfunctie op de camera. Het bekijken van genomen fotos duurt relatief lang net als de mogelijkheid om foto-series (genomen in sportstand bv) terug te kijken. Mogelijk heeft dit te maken met het geheugenkaartje (class4) en de leessnelheid van het kaartje. Binnenkort wil ik overgaan tot de aanschaf van een class6 of 10 kaart, mede om wat meer te gaan filmen (tot op heden toe nog niet in verdiept) en wellicht dat hiermee de snelheid van het terugkijken ook nog door verbeterd.

Kortom, ik ben tot nu toe zeer tevreden met de Nikon P510. Een complete camera voor een schappelijke prijs. Eigenlijk aan te raden voor iedereen die wat "meer" wil kunnen met zijn camera, maar de overstap naar DSLR niet wil of durft te maken.

Mochten er nog plus- of minputen ontdekt worden, zal ik dit tegen die tijd proberen bij te werken.

Tienen geeft ik zelden aangezien het altijd beter kan, maar voor een "amateur" als ik, is dit een ideale camera en zeker een hele vooruitgang tov mijn Fuji S5800.

A.A.DRU 19-05-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Ik heb deze camera 3 weken geleden gekocht bij media markt, en ben zeer tevreden over dit foto toestel.
Ik heb eerst veel reviews gelezen over deze soort foto camera's.
Ben toen uitgekomen op deze nikon coolpix p510, maakt zeer goede foto's zowel binnen als buiten.
Heel veel instel mogelijkheden, die vind ik namelijk belangerijk.
Het filmen gebruik ik niet, voor de verderes een prima toestel en ligt goed in hand.

Berend Jansen 07-05-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Ik heb deze camera ruim een week en heb er bijna 900 foto's mee gemaakt. De vergelijking met een spiegelreflex is overigens absoluut niet reëel.
Voorlopig oordeel: goed, maar met minpunten. Heeft wat moeite met contrastrijke omstandigheden; donkere partijen kunnen dichtlopen of lichte partijen worden uitgebeten. Groen en rood worden soms te fel weergegeven. Er is vervlakking in details.
Stel daarom ook de beeldkwaliteit vooral in op fine.

Groothoek en zoom zijn overigens prima: weinig vertekening en geen purple fringe.

De beeldbewerkingsmogelijkheden zijn overbodig: dat kan later ook in Photoshop...

Ten opzichte van m'n oude Canon SX10 geen spectaculaire verbetering, meer een goede vervanger.

Fotograaf1954 16-08-2012

Beste Berend Jansen,

Dan moet je met je Nikon P510 camera terug gaan naar de Leverancier voor je garantie, want de minpunten die jij opsomde, heb ik niet.
Succes!

Frits Raaf 27-01-2013

Ik heb deze camera ook en kan alleen maar onderschrijven wat er in deze review wordt gemeld. Met m'n oude Canon superzoom had ik veel plezier in fotograferen, maar met deze Nikon is dat beduidend minder geworden.
Ik wacht de prijsdalingen af en ga dan t.z.t. de Canon SX50HS aanschaffen.

Fotograaf1954 28-04-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Ik heb sinds kort de Nikon coolpix p510 in mijn bezit.
De camera is best wel ingewikkeld in bepaalde dingen, maar als je de gebruiksaanwijzing opvolgd en je neemt je tijd, dan valt het met ingewikkeldheid best welmee.
De camera maakt hele mooie foto's en filmopnames, de camera heeft ook een bewegings detector en een vibrator functie; wanneer de lichtomstandigheden van minder goede kwaliteit is, dan geeft de camera dit aan en je ziet op je monitor de flits symbool verschijnen alsmede de bewegingssensor.
Wanneer je trild op dien wijze dat de camera dit registreerd, dan zorgd de vibratie sensor; handje, ervoor dat je dit te zien krijgt in de vorm van een rood vlak.
De camera heeft ook een Gps functie, maar voor deze functie dien je een Eye-Fi geheugenkaartje te hebben.
De camera heeft zoveel functionaliteiten, dat dit teveel is om op te noemen.
Twee minpuntjes aan de camera is dat het niet Waterbestendig is en ook niet schokbestendig.
Voor de rest is het voor de echte fotoliefhebbers, een echte aanrader.
Wat ook een aanrader is, een cameraverzekering.( loop de Verzekeraars af voor de beste service)

Frits Raaf 22-02-2013

@ l.heugten3: ik kan je camera niet aanraden. Ik ben er niet tevreden over en ga nu de Canon SX50 kopen. De Nikon gaat naar m'n dochter. Mocht je alsnog de P510 willen: misschien kun je afspreken of je de camera een tijdje mag uitproberen?

fotograverenishobby 18-07-2015

De Nikon Coolpix P510 is een prettig toestel om mee te werken. Gemakkelijk in te stellen en ligt fijn in de hand.
Wel loop ik nog steeds na drie jaar heel veel foto's gemaakt te hebben aan tegen het feit dat ik nog steeds niet helder heb hoe ik bijvoorbeeld het toestel moet instellen bij noorderlicht of bij bliksem. Adviezen zijn welkom, want het moet mogelijk zijn. Een echte aanrader dit toestel.

Sanderdekker83 17-08-2012

In de M-stand moet je zelf sluitertijd EN diafragma instellen. Als je deze niet goed instelt wordt je foto onder- of overbelicht. Weet je zeker dat je voldoende licht op je foto krijgt? Probeer anders je sluitertijd te verlengen of je diafragma verder te openen (kleinere f-stop waarde)

Fotograaf1954 16-08-2012

Een update op mijn geplaatste reactie:

In de gebruiksaanwijzing staat dat je ook in de M-stand kan fotograveren; maar er word niet bij vermeld dat je hiervoor voldoende dag licht moet hebben, want mij is gebleken als je in de M-stand foto's gaat maken, je na het maken van de foto een zwart display te zien krijgt waarbij de foto niet afgebeeld word omdat ondanks je in de M-stand bij voor onze ogen goed zicht, onder belichting krijgt, de gemaakte foto in de M-stand is na het transporteren naar de pc. ook niet zichtbaar.
Verder heeft de camera nog een minpunt en dat is de vooropname cache functie.
Als je een foto maakt indeze functie, dan maakt het in de vooropname cache functie heel veel foto's van een opname en dan pas maakt het de echte foto.
Als je de foto dan wilt wissen, heb je heel veel werk om dit te verwijderen.
Indien ik alleen betreft het bovenstaande dat probleem heb, hoor ik het graag, daar ik dan een beroep kan doen op mijn garantie.

Fotograaf1954 18-08-2012

Ik ben zojuist eens wezen experimenteren in de M-stand n.a.v. het bericht van Sander Dekker83 en inderdaad moet je gaan werken met je sluitertijden en diafragma, maar ook met de Iso waardes.
Dus Sander bedankt voor je reactie.

l.heugten3 20-02-2013

Ik Ga deze ook kopen wat moet weten voordat ik het koop alvast bedankt

Zender69 24-04-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Reeds een maand in mijn bezit en voldoet erg goed.
Foto kwaliteit is meer dan voortreffelijk.
Door de eenvoudige bediening zijn er op eenvoudige wijze betere resultaten te verkrijgen dan met een spiegelreflexcamera van honderden euro's meer, waar de bediening in sommige gevallen lastiger/complexer is.
Ook het grote zoombereik is voor zo'n compacte camera fantastisch.

Ik heb voornamelijk sportwedstrijden gefotografeerd maar ook binnen voldoet hij erg goed.
Tot nu toe voor ons een uitstekende keuze.

Cecilia74 01-07-2012

Dank je voor de review. Ik ben me aan het oriënteren dus handig om te lezen. Ben benieuwd of je ook foto's online hebt staan?

NikonP510 31-03-2012
Geschreven voor: Nikon COOLPIX P510 zwart

Prima ervaringen tot nog toe. Heb de Nikon nu twee weken in bezit en de resultaten zijn geweldig. Mijn eerdere camera's waren compacte camera's, dus dit is natuurlijk een grote verbetering. Heb ook een echte spiegelreflex overwogen, maar uiteindelijk toch gekozen voor een complete, kant-en-klare camera met alles erop en eraan. Ik kan niet goed beoordelen of een echte spiegelreflex nog beter is, maar voor deze prijs (ca. 380 euro) biedt de camera erg veel. Hij maakt echt mooie scherpe foto's, zelfs bij ver inzoomen. Het is wel belangrijk om soms de lichtbalans even aan te passen, vooral bij veel licht is het belangrijk (rechter knopje/ pijltje) dit iets naar beneden bij te stellen. Anders worden de kleuren soms wat fletser dan ze in werkelijkheid zijn. Verder hoef je eigenlijk weinig aan te passen, met de standaard instellingen (auto stand) zijn de foto's eigenlijk altijd goed en scherp. Zeker een aanrader dus! De GPS-functie is ook leuk, maar kost volgens mij wel redelijk wat stroom, dus deze heb ik uitgeschakeld.

naam1305 08-08-2012

heb net ook een nikon coolpix p510 gekocht.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik de camera in moet stellen om versneld foto's achter elkaar moet maken bv. serie van 10. Kunt U mij vertellen hoe dit moet