Canon G2560 MegaTank - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Canon G2560 MegaTank op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Frans den Oudsten 15-06-2023

Uitstekende keuze

Geschreven voor: Canon G2560 MegaTank

Ik heb de Canon G2560 sinds november 2021 in mijn bezit en wat een fantastisch ding is dat zeg!!!

Maar laat ik beginnen bij het begin. Hiervoor had ik een Canon G2500 wat 1 van de eerste inktankprinters was. Ik was hier matig tevreden over, in het begin ging het nog wel maar op een gegeven moment begon hij toch kuren te vertonen hetgeen zich uitte in matig printwerk qua kleuren (veel horizontale strepen) wat ik overigens wel kon verbeteren door in een hogere kwaliteit te printen maar dat duurde langer. Op een gegeven moment (na ongeveer 2 jaar) gaf hij het op en heb ik na enige overweging toch maar besloten om 1 van zijn opvolger te kopen, de
G2560. Die lijkt het zelfde maar heeft toch verbeteringen. Die weet ik niet allemaal maar 1 ding wel. De G2500 had een soort sterk absorberend vloeipapier om overtollige (schoonmaak)inkt op te vangen maar dat is op een gegeven moment vol. De G2560 heeft een vervangbare onderhoudscassette en dat is wat mij betreft duidelijk een verbetering want die is nu na anderhalf jaar intensief printen nu voor iets meer dan de helft vol en dus heb ik nog een tijdje te gaan voordat hij helemaal vol is.

Een andere verbetering is volgens mij dat ik met mijn oude G2500 constant bezig was om handmatig onderhoudsprogramma’s uit te voeren. Dat heb ik bij deze G2560 nog geen 1 X hoeven doen want dat doet hij automatisch. Dat deed de G2500 ook maar dat was niet voldoende.

De G2560 print (ook in kleur) zeer goed op standaard printpapier. Omdat ik voor anderen ook wekelijks een zogenaamde Nieuwsbrief print, print ik iets van tussen de 50 en 100 kantjes A4 per week plus nog een tiental C5 enveloppen. De standaard printkwaliteit is dermate goed dat ik nog geen 1 X in een hogere kwaliteit heb hoeven printen om een beter resultaat te krijgen. Dat moet uiteraard wel als je een keer een foto wilt printen op fotopapier en ook dat doet hij heel goed.

Of dat nu nog zo is weet ik niet maar bij mij werd hij standaard geleverd met 2 potjes zwarte inkt van 135 ml en 1 kleureninktset bestaande uit 3 potjes van ieder 70 ml. En die verhouding bleek redelijk uit te komen en dus goed op elkaar afgestemd te zijn. Inmiddels ben ik al weer een aardig eindje op weg met mijn derde portie zwart en mijn tweede portie aan kleureninkten.

(Naschrift: op diverse pagina’s lees ik nu de volgende tekst: ‘’Printers worden geleverd met setup cartridges om de printer te installeren. Hierdoor zijn de cartridges na een aantal prints leeg).
Dat is dan wel weer jammer maar ik heb daarbij ook de indruk dat ze daardoor bij sommige leveranciers wat goedkoper zijn geworden en zoals gezegd: heel duur zijn die flesjes niet. Voor € 45,- heb je een set originele Canon inktflesjes waarmee je dan weer heel lang vooruit kunt.

Toen ik hem kocht in november 2021 schatte ik in dat ik er 2 jaar over zou doen waarna ik weer een nieuwe zou moeten kopen. Het is nu juni 2023, ik kan niet in de toekomst kijken maar als hij blijft gaan zoals hij nu gaat dan ga ik dat waarschijnlijk nog halen ook ondanks dat ik nu (op verzoek) veel meer print dan ik oorspronkelijk had ingeschat.

Tot slot nog enkele opmerkingen:

. Canon levert hem volgens eigen zeggen met een 2-regelig LCD-display. Wat ze er echter niet bij vertellen is dat je daarvoor je bril, een vergrootglas en een zaklantaarn nodig hebt om dat te kunnen lezen. Dat kan dus beter. Gelukkig worden de meeste boodschappen ook op je beeldscherm getoond en dus heb je dat dingetje eigenlijk helemaal niet nodig.

. Hij is 1 X weg geweest omdat het papier was vast gelopen hetgeen echter onder garantie is verholpen.

. De printer heeft geen Wifi, dat heb ik ook helemaal niet nodig omdat hij met een kabel aan mijn desktop vast zit en dat werkt prima. Maar Canon heeft ook machines die dat wel hebben.

. Het is een all-in-one (kopiëren, printen, scannen), print geen A3 (enkel A4 en kleiner). Ik beprint daarbij ook mijn eigen C5 enveloppen.

. Kort geleden las ik een verhaal over een andere fabrikant die een upgrade had gedaan waarna hun machines geen merkvreemde cartridges meer accepteerden. Bij een inkttankprinter heb je daar dus helemaal geen last van om de simpele reden dat die niet werkt met dure cartridges.

. Ik vind hem niet duur maar dat is natuurlijk heel persoonlijk. Maar duur of niet, je voordeel haal je uit het printen zelf. Eenmaal gevuld doe je, afhankelijk van hoe vaak je print, heel lang met één lading inkt, je hebt de ergernissen van die dure cartridges ook niet meer en ook geen last van overijverige printerfabrikanten. Bovendien vind ik de prijs van eventueel aanvullende inktflesjes ook heel acceptabel. Ik zie mijn aankoop zodoende als een investering, het rendement op die investering volgt daarna.

Ik geef geen tienen onder andere vanwege dat miniscule displeetje maar een vette 9 verdient hij wel want hij doet het nog steeds maar heeft zijn geld nu al dik opgebracht.

Den Haag, 15 juni 2023

Pluspunten

• De geweldige printkwaliteit op gewoon printpapier

Minpunten

• het display