Sony Xperia Z5 goud / 32 GB - Reviews

Opslag
32 GB opslag
Besturingssysteem
Android

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 442 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

joptimmers1 07-10-2015

1. Welk toestel gebruik je momenteel?

Sony experia z5 ____________________________________________________

2. Hoeveel minuten, SMSjes en MB verbruik je ongeveer per maand?

Minuten: 50_________________

SMS: 70________________

MB’s: 200_________________

Sony experia z5

Vul je oordeel over de Sony Z5 in onderstaande ruimte in.

Eerste indruk Cijfer (1-10):
Hij ziet er mooi uit en ligt fijn in de hand.
(8)

Design Cijfer (1-10):

Ik vind het mat glas aan de achterkant en mooi en makkelijk dat er geen vingerafdrukken op komen. Dikte van toestel is prima en door het glas\gewicht heb je echt de indruk iets goeds in de hand te hebben. (8)

Gebruiksgemak Cijfer (1-10):

De vingerafdruk vergrendeling is erg gemakkelijk. Alle apps staan overzichtelijk. Ook is het erg fijn dat er geen klepjes meer zitten voor de openingen.
(8)

Snelheid Cijfer (1-10):

Toestel werk lekker vlot alles opent snel.
(9)

Geluidskwaliteit Cijfer (1-10):

De geluidskwaliteit is erg goed. Er zit een goede bass in het geluid.
Het is ook erg fijn dat het geluid aan de onderkant en aan de bovenkant zit, zo is het geluid goed verdeeld. (9)

Camerakwaliteit (foto’s en video’s) Cijfer (1-10):

De camera is super en maakt mooie foto’s.

Lekker snel met afdrukken, erg gemakkelijk als je iets in actie wil vastleggen.

Inzoemen werkt goed.(9)

Schermkwaliteit Cijfer (1-10):

Het beeldscherm is helder en duidelijk en ook buiten in de zon prima af te lezen\ kijken. (8)

Overige opmerkingen Cijfer (1-10):

Accuduur is goed , wel word hij redelijk warm. (8)

Algemeen oordeel
Pluspunten + Minpunten -
Vingerafdruk vergrendeling Telefoon wordt warm na een tijdje
Camera Geen oordopjes
Geluid
Snelheid
Ligt fijn in de hand

mat wit 03-10-2015

Via de testclub van Typhoon.nl heb ik de kans gekregen dit toestel te testen voor de daadwerkelijke lancering.

Geluidskwaliteit:

De geluidskwaliteit van de speakers van de Z5 zijn goed maar niet bijzonder. Wanneer het geluid laag staat is de kwaliteit vrij goed, maar wanneer je ze wat harder zet begint het gauw schel te klinken.

Mogelijkheden:

Door het gebruik van de laatste en snelste processor van Qualcomm draait android bijzonder soepel en zonder haperingen. Spelletjes als angry bird kun je zonder problemen spelen en de laadtijden zijn merkbaar korter dan bij oudere android smartphones. Ik heb wel gemerkt dat de telefoon vrij warm kan worden wanneer je veel van de telefoon gaat vragen. Ik was apps aan het downloaden en updaten en tegelijk op internet aan het surfen.

Voor het beveiligen van je telefoon is er een vingerafdrukscanner in de aan/uit knop verwerkt. Het is een relatief kleine knop als je deze vergelijkt met bijvoorbeeld de iphone,maar desondanks werkt hij sneller en nauwkeuriger. Tot nu toe heeft hij zeker 90 tot 95% van alle keren dat ik hem gebruikt heb mijn afdruk in één keer herkent.

Sony promoot vooral de camera van de Z5 en dit is terecht. Ik heb onder verschillende omstandigheden foto's gemaakt en ze zien er altijd goed uit. Het is niet te vergelijken met een normale camera, maar vergeleken met andere telefoons lijkt deze Z5 de mooiste foto's te schieten.

Gebruiksgemak:

De Z5 beschikt over Android 5.1.1 met de aangepaste software van Sony. Ik heb altijd al android telefoons gehad waardoor ik weinig tijd nodig had om te wennen aan deze telefoon. Alles staat op de bekend plek met een paar extra apps van Sony. Deze lijken op het eerste oog niet veel toe te voegen.

Vormgeving:

Voor het overgrote deel ben ik zeer tevreden over het uiterlijk en de ergonomie van de Xperia Z5.

Op de achterkant bevindt zich een soort matte afwerking van melkglas. Dit ziet en voelt bijzonder premium aan en vingerafdrukken zijn er niet op terug te vinden. De randen zijn gemaakt van aluminium en ook dit voelt goed aan. De rand steekt aan de achterkant iets uit ten opzichte van het glas, zodat het glas wordt beschermt wanneer hij bijvoorbeeld op tafel ligt. Aan de ene kant een welkome toevoeging, aan de andere kant voelt het wat scherp aan.

Aan de linkerkant van het toestel zit een klepje voor de simkaart en de SD kaart. Hier is weinig op aan te merken. Aan de rechterkant zitten de aan/uit knop, de volumeknoppen en de cameraknop. De aan/uit knop zit precies goed. Wanneer je het toestel met rechts vast hebt ligt je duim exact op de juiste plek waardoor het aanzetten van de telefoon snel gaat. Door de vingerafdrukscanner druk je eerst om de telefoon aan te zetten en laat je je vinger minder dan een seconde hier liggen. De telefoon wordt vrijwel direct ontgrendelt waardoor het lijkt alsof er helemaal geen beveiliging op zit.

De volumeknop zit onlogisch onder de aan/uit knop. Ik heb de telefoon al een paar dagen maar ik kan nog steeds niet wennen aan de locatie. Dit had beter rechtsboven kunnen zitten.
De cameraknop zit precies op de plek waar hij zich moet bevinden.

Over het algemeen ben ik tevreden, echter heb ik de telefoon "maar" een 8 voor vormgeving gegeven omdat ik hem aan de grote kan vind. De boven en onder balk lijken vrij fors. Door de breedte van het scherm is het toestel nauwelijks met één hand te bedienen, vooral wanneer iets linksboven in het scherm staat moet je er een tweede hand bij gebruiken.

Degelijkheid:

Voor de paar dagen dat ik de telefoon getest heb voelt de telefoon duurzaam aan. Ik heb hem nog niet laten vallen maar het voelt aan dat hij wel een stootje kan hebben.

De knoppen voelen goed en degelijk aan net als het klepje van de simkaart en SD kaart.