Reviews

Kieskeurig.nl toetst haar productreviews, winkelreviews, vragen en antwoorden uitvoerig, zodat we de betrouwbaarheid en kwaliteit kunnen waarborgen. Hieronder lees je er meer over.

Wat is een review?
Een review is een extra hulpmiddel, waarmee je andere consumenten kunt helpen om een keuze te maken. Kieskeurig.nl vindt het daarom belangrijk dat er een duidelijke motivatie bij de gegeven beoordeling wordt gegeven.
Welke kwaliteitseisen hanteren we bij het toetsen van berichten?
Kieskeurig.nl hanteert bepaalde kwaliteitseisen waaraan ieder bericht moet voldoen.
• De review moet van waarde zijn voor andere consumenten.
• Een winkelreview gaat vooral over de ervaring met de winkel. Een productreview over de gebruikerservaring met het product.
• De reviewer mag niet gegarandeerd worden beloond voor het achterlaten van een review.
• De reviewer moet bij zijn of haar review aangeven of het product gekocht, gekregen of getest is.
• Geen beledigende, suggestieve en/of aanstootgevende taal in de review.
• Geen persoonlijke e-mailadressen, namen, telefoonnummers en/of website url's.
• De inhoud en afzender van de review moeten betrouwbaar zijn.
• De review moet met een geldig e-mailadres geschreven zijn. Kieskeurig.nl behoudt zich het recht voor een review te verwijderen indien deze met een foutief of ongeldig e-mailadres geschreven is.
• Om een zo recent mogelijk beeld te geven aan andere consumenten, worden alleen shopreviews geplaatst die over een ervaring gaan van maximaal een jaar geleden. Indien je review over een ervaring gaat langer dan een jaar geleden, kan de review niet geplaatst worden.
• Kieskeurig.nl behoudt zich het recht voor gebruikersnamen te weigeren/aan te passen indien deze naar het oordeel van Kieskeurig.nl inbreuk maken op de rechten van anderen en/of anderszins onrechtmatig of ongewenst zijn.
• Kieskeurig.nl behoudt zich het recht voor om steekproefsgewijs een aankoopbevestiging van een bestelling te vragen bij de controle van een product- en/of winkelreview. Indien een consument niet in staat is, om welke reden dan ook, een aankoopbevestiging te sturen, wordt de review niet geplaatst op de website.
• Als Kieskeurig.nl tot de conclusie komt dat een bezoeker in strijd handelt met deze kwaliteitseisen of onrechtmatig handelt, zullen passende maatregelen worden genomen. Zo kan Kieskeurig.nl berichten aanpassen of verwijderen of een bezoeker tijdelijk of permanent uitsluiten van toegang tot de website.
Welke kenmerken kun je onderbouwen bij een winkelreview?
Wanneer je een winkelreview schrijft kun je verschillende kenmerken toelichten:
• Gemak: We zijn benieuwd naar hoe gemakkelijk het je werd gemaakt om de online aankoop uit te voeren. Je kunt hierbij denken aan punten zoals:
- Vond je de website duidelijk of juist niet?
- Hoe makkelijk kon je de producten die je zocht vinden?
- Was het makkelijk om te betalen of juist lastig?
- Moest je veel of weinig gegevens in vullen?
- Hoe heb je het bestelproces ervaren?
- Was het duidelijk wat je kon verwachten bij elke stap die je deed?

• Service: We zijn benieuwd naar hoe je werd ondersteund voor, tijdens en na het aankoopproces. Punten waar je aan kunt denken:
- Wat was je ervaring met de bereikbaarheid van de winkel voor vragen?
- Indien je contact opgenomen hebt met de winkel: Wat was je ervaring met de professionaliteit?
- Zijn de levertijden en de manier van leveren volgens je verwachting, of op welke manier week dit af van je verwachting?
- Wat vind je van de retourprocedure van de winkel?
- Worden er extra kosten berekend voor bepaalde service elementen en zo ja, wat vind je hiervan?

• Assortiment: we zijn benieuwd naar jouw beoordeling over het assortiment.
- Voldoet het assortiment van de winkel aan je verwachting?
- Vind je dat er genoeg keuze is binnen een productgroep?
- Heb je alles bij deze winkel kunnen vinden wat je verwachtte?
- Is de prijs waarvoor het product wordt aangeboden concurrerend?
- Kun je dezelfde soort producten vinden in verschillende prijsklassen?

Welke kenmerken kun je onderbouwen bij een productreview?
Bij ieder product worden er een aantal kenmerken gegeven die je kunt beoordelen. Deze kenmerken kunnen verschillen per product.
Wanneer worden de reviews gecontroleerd?
Zodra er een review geschreven is, wordt die direct op de site geplaatst. Daarna toetst Kieskeurig.nl de review aan de hand van bovenstaande kwaliteitseisen. We controleren iedere review binnen 24 uur.
Waarom worden berichten op de site geplaatst, zonder dat deze eerst getoetst zijn?
Op deze manier staan de geschreven reviews direct op de site.
Tellen reviews die nog niet getoetst zijn wel mee in het eindcijfer van een bepaald product?
Reviews worden pas meegenomen in het eindcijfer van een product of winkel als de review getoetst is aan de kwaliteitseisen van Kieskeurig.nl.
Wat gebeurt er als een bericht achteraf afgekeurd wordt?
Mocht jouw bericht niet voldoen aan bovengenoemde kwaliteitseisen, dan wordt deze alsnog van de site verwijderd. Je ontvangt hierover een e-mail waarin we aangeven wat je eraan kunt doen om het bericht wel te kunnen plaatsen.
Zijn de reviews op Kieskeurig.nl betrouwbaar?
De betrouwbaarheid van de reviews staat bij ons hoog in het vaandel. Iedere review wordt handmatig gecontroleerd op diverse kwaliteitseisen. Ook doen we speciale betrouwbaarheidschecks, zodat wij zo goed mogelijk kunnen waarborgen dat de reviews ook daadwerkelijk door echte consumenten zijn geschreven. Wil je weten op welke manier wij reviews controleren? Klik hier om er alles over te lezen >>
Kan ik reviews beoordelen?
Ja, je kunt bij iedere review op Kieskeurig.nl aangeven of je deze nuttig vindt. Dat is handig voor andere consumenten die zich oriënteren op een product.
Worden reviews verwijderd als webwinkels of fabrikanten contact opnemen met Kieskeurig.nl?
Het komt regelmatig voor dat webwinkels en fabrikanten contact opnemen met Kieskeurig.nl. Ze vinden het vaak erg vervelend als een consument een negatieve review schrijft over hun bedrijf.

Kieskeurig.nl zal nooit zomaar een review verwijderen van consumenten op aanvraag van een webwinkel of fabrikant. Wel zullen we hoor en wederhoor toepassen. Indien een webwinkel of fabrikant zich totaal niet vindt in een review en de situatie niet herkent, dan zullen wij onderzoek verrichten naar de desbetreffende review.

Kieskeurig.nl blijft te allen tijde een objectieve rol innemen en zal geen kant kiezen. Alleen als het bewezen kan worden dat een bepaalde review niet op waarheid berust, zullen wij in deze uitzonderlijke gevallen de review verwijderen. Hierbij zullen we altijd contact opnemen met de consument, om ook zijn kant van het verhaal mee te nemen in het onderzoek. Over het algemeen adviseren we de webwinkel of fabrikant een officiële reactie te plaatsen. Slechts in uitzonderlijke situaties zullen we een review verwijderen, mits het onderzoek doorslaggevend is dat de review niet op waarheid berust.

Een winkel vraagt mij direct na de aankoop een review te schrijven op een apparaat in de winkel. Mag dat?
Nee. Het is niet toegestaan om consumenten reviews te laten schrijven vanaf een apparaat dat zich bevindt op een locatie die op enigerlei manier in verband kan worden gebracht met een verkopende partij, zoals een winkel of fabrikant. Aan klanten mag dus niet worden gevraagd om een review te schrijven op een pc, laptop of tablet in/van een winkel, showroom of afhaallocatie. Reviews mogen enkel geplaatst worden vanaf een prive-apparaat dat eigenaar is van betreffende consument.

Reviews van andere partijen

Waarom zie ik reviews van andere partijen op Kieskeurig.nl?
Op Kieskeurig.nl tonen we ook reviews van andere partijen. Denk hierbij aan expertreviews van o.a. ANWB en BesteProduct.nl en reviews afkomstig van bijvoorbeeld bazaarvoice.com. Zij verzamelen voor grote merken reviews. Op Kieskeurig.nl willen wij je helpen bij het doen van een aankoop. Betrouwbare prijs- en productinformatie en gecontroleerde reviews kunnen je hierbij helpen.
Wie controleert de reviews van andere partijen?
Kieskeurig.nl toont alleen maar betrouwbare reviews. Daarom wordt voordat Kieskeurig.nl gaat samenwerken met een andere partij, het reviewproces uitvoerig bekeken en besproken. Pas wanneer deze partij aan onze eisen van controleren voldoet, plaatsen we de reviews door. Afhankelijk van de technische mogelijkheden ligt de controle van de reviews bij de partij waar we mee samenwerken of controleren wij deze reviews zelf.
Hoe betrouwbaar zijn de reviews van andere partijen?
Kieskeurig.nl werkt pas samen met een andere reviewpartij wanneer deze partij voldoet aan onze eisen van controleren. Zo willen we bijvoorbeeld geen reviews van partijen die een beloning in het vooruitzicht stellen voor het schrijven van reviews.
Hoe controleert een andere partij als BazaarVoice reviews?
Kieskeurig.nl plaatst productreviews van BazaarVoice op het platform. Deze reviews worden niet gecontroleerd door Kieskeurig.nl en tellen daarom ook niet mee in de gemiddelde productbeoordeling. Wil je weten hoe deze reviews worden gecontroleerd? Lees hier meer over het controleproces>>.
Tellen de reviews van andere partijen ook mee in de reviewscore?
Nee. De reviewscore is alleen gebaseerd op reviews die geschreven zijn op Kieskeurig.nl of via het Kieskeurig.nl reviewsysteem dat gebruikt wordt op websites van aangesloten partijen.
Hoe herken ik de reviews van andere partijen?
Op de reviewpagina bij een product wordt duidelijk aangegeven of het om een expertreview, een consumentenreview via een andere partij of een eigen consumentenreview gaat.