TomTom Via 125 - Europe

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom Via 125 - Europe op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,8

c***********@g******** 08-08-2023

als deze via 125 zou functioneren dan had ik geen klachten

Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

ik heb nu een update gekocht maar het lukt niet om deze update te krijgen en heb wel betaald

FritsW 03-11-2013
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

De Via 125 heb ik twee jaar in gebruik, vooral binnen Nederland en soms in Duitsland. De navigatie in Nederland verloopt bij het overgrote deel van de ritten prima. Als ik een keer een afslag hebt gemist, verloopt herberekening van een route snel. Zeer incidenteel wordt van doorgaande wegen afgeweken, waarbij korte tijd een raadselachtig achterafweggetje wordt gekozen. Dit niet vanwege de verkeersinfo-service, want die heb ik niet. Soms wordt hierbij slechts honderd meter rijafstand bespaard en nauwelijks rijtijd. In Duitsland ben ik een keer vanaf een provinciale weg over de binnenplaats van een boerderij geloodst (recht van overpad...), maar zo'n route heb ik toch liever niet. Ook in Duitsland wilde ik dat de Via me naar een dichtstbijzijnd tankstation zou brengen, maar bij aankomst bleek dat niet te bestaan. In de wijde omtrek alleen weiland te zien...
Sommige onverharde wegen in Duitsland kent de TomTom niet. Ik heb een abonnement op Europese kaart-updates. Over deze fouten heb ik kaartcorrecties ingestuurd.

Een kaartupdate voor één jaar kreeg ik recent van TomTom aangeboden voor 40 euro, normale prijs 80 euro.

Sinds oktober 2013 is er nieuwe kaart-update software, genaamd MyDrive. Op mijn pc met Windows XP heeft het me uren gekost om MyDrive aan de gang te krijgen. Op een forum van TomTom kreeg ik uiteindelijk de oplossing: .NET Framework moest worden geïnstalleerd. Om veiligheidsredenen had ik .NET Framework niet op mijn pc staan, maar nu was er geen ontkomen meer aan, anders zou ik mijn Via niet meer kunnen updaten. Bijkomend nadeel is dat .NET Framework honderden MB's groot is en er veel updates moeten worden geïnstalleerd. Dit is tijdrovend. Eenmaal geïnstalleerd en werkend, functioneert MyDrive goed. Na enkele keren gebruik heb ik de indruk dat MyDrive soepeler werkt dan de vorige update-software van TomTom.

Nog enkele ervaringen:
Na twee jaar is de accuduur van teruggelopen van 2 uur tot ongeveer anderhalf uur.

De Via 125 heb ik gekozen o.a. omdat hij handsfree bellen ondersteunt. Het geluidsvolume is echter te laag, zodat handsfree in de rijdende auto niet bruikbaar is voor mij. Misschien ligt dit aan mijn oude LG-telefoon? Jammer in elk geval. De geluidskwaliteit en volume van gesproken route-instructies vind ik wel goed. Ik gebruik de Via echter meestal zonder geluid.

Het (brede) beeldscherm is goed afleesbaar, behalve wanneer de zon er op schijnt, wat bij een laagstaande zon gebeurt.

sjj54 21-05-2013
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Grootste miskoop die ik gedaan heb, apparaat is niet fatsoenlijk te updaten na enkele minuten krijg ik de melding kan geen verbinding maken met apparaat.
Stel ik een adres in waar ik naar toe moet kom ik in een heel andere straat uit.
Alleen maar bugs en problemen waar Tom Tom mij niet verder mee kan helpen apparaat is net een jaar oud geweest dus garantie helaas pindakaas.
Heb spijt dat ik dit apparaat gekocht heb, het heeft een leuke vormgeving en beeld is prima maar daar is alles mee gezegd.
Geef mij mijn ouwe Garmin Nuvi 350 maar die werkt altijd nooit geen problemen mee gehad maar op aanraden van iemand anders dat Tom Tom beter zou zijn ben ik gezwicht voor het slechte apparaat.

BartJC 30-09-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Ik heb achteraf geen klachten over mijn apparaat, de in gebruik neming verliep niet vlekkeloos tot mijn aanmelding bij MyTomTom via mijn PC. Kreeg direct nieuw content aangeboden en werd alles keurig netjes bij gewerkt, nieuwe kaart, nieuwe programmatuur, nieuwe OS, werkt perfect met de raam zuignap.
Zet hem nu op het dashbord en ja het beeld en het apparaat trilt een beetje maar blijft goed leesbaar, zeer tevreden!

frank152 19-08-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

tom tom via is een vervelend produkt. het maakt vreemde berekeningen en rare routes. netjes via parijs, dan niet met de A1 naar boven, nee, van de snelweg af, en tig rotondes. eigenlijk moet je dus zelf ook heel goed de weg kennen, maar als je dan anders rijdt krijg je de hele tijd "probeer om te draaien" en als je dat 4 keer weigert krijg je alsnog een alternatieve route, die je toch naar je laatste goeie punt brengt. op de heenweg vet omgereden, en op de terugweg boven parijs ook te lang omgereden en als je via een bepaald punt wilt, moet je altijd door het stadscentrum. echt, voor de tom tom via 125 heb je een speciale handleiding nodig

jan 97 14-07-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Dit toestel is inmiddels 3 maal op en neer gegaan om defecten m.b.t. GPS, schermkleuren, zoeken satelieten, geluisstoringen, wegvallen GPSverbinding en nog meer onhebbelijkheden. Kennelijk is de servicedienst alleen in staat software aan te pakken.
Toen dat na de tweede keer ook niet lukte kreeg ik een ander toestel terug met de ellende van een andere klant. Bij reclamaties vindt men het vreemd dat ik in dit type geen vertrouwen meer heb en een regeling voor een beter toestelkan alleen tegen betaling van een minimale korting die ook via aankoop op het net kan worden verkregen. Kortom waardeloos en direct uit de handel nemen

Van den Born 01-07-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Ik vind het erg jammer dat er zoveel negatiefs over een product wordt geschreven terwijl der niet eens even simpelweg op de site van tomtom wordt gekeken.
Inderdaad het systeem ontving geen gps signaal meer, maar dit is simpelweg op te lossen door hem up te daten via de site...
1 bezoek aan de website en je zag het gelijk staan dat er een belangerijke update beschikbaar was wat de oorzaak van het verliezen van het gps signaal verhelpt. En overigens was dit niet het enige model van Tomtom die geen gps signaal meer ontving.

Kortom ik ben zeer tevreden met deze gps hij doet waar hij voor gemaakt is en lekker simpel!

ronald 1964 05-06-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

ook ik met mijn tomtom via 125 in de problemen,geen gps.grote ergenis , dit was al vaker voorgekomen.opgelost met hamer.
nu op zoek naar een ander.

G.Huigen 25-05-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Sinds november 2011 heb ik de Tom Tom via 125 in mijn bezit. In maart 2012 kon hij plotseling de GPS signalen niet vinden, zeer vervelend wanneer je hem nodig hebt. Ben direct naar de Dixon geweest en ze hebben een programma gedownload omdat er kennelijk een fout in de sofware aanwezig was dit i.v.m. het schrikkeljaar.
Op 18 mei j.l ging ik op vakantie naar Duitsland. Alweer weigerde de Tom Tom de GPS signalen te ontvangen. Dit is niet vervelend maar zeer frusterend op de eerste dag van de vakantie, Ik was alweer genoodzaakt een omweg te maken naar de Dixon .

arendw1 20-05-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

meteen na aansluiten op de pc was ik ales kwijt .terug naar Dixons die hebben hem opnieuw geladen .dit was volgen hun een software fout dit had te maken met het schrikkeljaar 29feb na 14 dagen geen stem besturing meer en geen flitspaal meldingen .nu willen ze hem opsturen naar tomtom dus zit ik dan weken zonder navigatie ,dit is mijn eerste tomtom ,maar wel de laatste hier voor had ik een Garmin .nu maar afwachten hoe dit afloopt

SKennedie 11-05-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Zeer ontevreden over de Via125!

Hiervoor andere systemen gehad maar door kennissen en sommige 'experts' werd mij toch TomTom aangeraden. Mooi vormgegeven apparaat met handige clip om te bevestigen... echter;

Na een aantal ritten bleek de accutijd van 2 uur al gekelderd te zijn naar ongeveer 15 minuten.
Het geluid van de stem(men) is slecht, storende manier van 'spreken', vandaar dat bij mij het geluid nu standaard uit staat (zorgt ervoor dat de straatnamenhulp niet meer van toepassing is). Dit is natuurlijk persoonsgebonden.

Verder duurt het herberekenen van routes erg lang en reageert het (wel scherpe) beeld vaak traag en schokkerig.
Ook de spraakbesturing werkt niet altijd even soepel. Merk toch dat instellen met de hand vele malen gemakkelijker is dan praten tegen het apparaat.

Martijn75 12-05-2012

Erg vreemd, accuduur van slechts 15 minuten? Dan heb je hem vast niet volledig opgeladen of het ding is kapot. Die van mij gaat echt veel langer mee. Heb je bluetooth aan staan? Dat neemt ook erg veel stroom. Geluid is bij mij super duidelijk, weke stem heb je geselecteerd? Heb je de nieuwste software er ook op staan, er zijn een paar updates geweest namelijk. Even aan de pc hangen en naar www.tomtom.nl/getstarted gaan. Spraakgestuurd zoeken werkt ook super, wel duidelijk spreken, na de toon en met weinig omgevingsgeluid.

Met de nieuwste updates en de juiste instellingen zou alles prima moeten werken, anders even omruilen voor een nieuwe.

Succes want het is een super toestel

Leur1963 08-03-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Deze Via vervangt onze oude One V3 tom tom, update was duur en geheugen te beperkt. Uiteindelijk bij ANWB actiemodel VIA 125 gekocht. Voordeel bij deze set dat er een dashboardmount bij zat, dit werkt prima (geen zuignapkringen op de ruit meer). Gelijk nog een gekocht met (Tomtom voucher korting!) voor onze andere auto. Toestel werkt sneller dan oude One en is nog net iets beter uitgerust, heeft ook Bluetooth wat ik nog moet uitproberen. Ervaar geluid wat ''blikkerig'' verder prima toestel en navigeert zeer snel ook als er herberekend moet worden

EML75 01-01-2012
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Wat een fantastisch toestel is dit, na vele andere merken te hebben geprobeerd ben ik blij dat ik weer een TomTom heb die gewoon doet wat ie moet doen. Ik heb niet voor de LIVE versie gekozen omdat ik niet dagelijks in de file sta, het verschil in aanschafprijs zeer fors is t.o.v. deze gewone VIA 125 en het mij tegen staat dat ik na 1 jaar 50 euro per jaar voor de LIVE services moet gaan betalen. Voor mij is de gratis verkeersinformatie via de extra aangeschafte RDS/TMC-ontvanger (in de laadkabel) voldoende. Met een beetje geluk heb ik dan ook in het buitenland nog gratis verkeersinfo wat je met LIVE volgens mij sowieso niet hebt.

Na het uitpakken het toestel eerst aan de pc gehangen en via tomtom.nl/getstarted met het grootste gemak de nieuwste firmware en kaarten van heel Europa geinstalleerd. De standaard geleverde kaarten zijn van 2010, zorg dus wel dat je direct update (binnen 90 dagen in elk geval).

Het mooie 5" scherm is zeer helder en groot en je kunt hem aan het voorraam bevestigen of op het dashboard, het scherm draait mooi mee als je hem andersom monteert namelijk. De bediening is uiterst eenvoudig en het toestel is voorzien van wat aardige extra's als bluetooth en stembesturing. Je spreekt het adres eenvoudig in, nooit meer voorover bukken om met veel moeite op de leine lettertjes te moeten tikken! Ook zijn meerdere tussenstops mogelijk. Alle afritten worden keurig getoond met ondersteuning van een afbeelding en de GPS ontvangts is super. Vooral dat laatste vind ik erg belangrijk, mijn vorige Mio navigatie liep regelmatig een paar seconden achter en gaf net even de verkeerde positie aan op belangrijke punten, uiterst irritant natuurlijk!

Ik heb er voor 39 euro een autolader met geintegreerde RDs/TMC ontvanger bij gekocht en dat werkt super, hij geeft nu precies aan of er files op mijn route zijn, blijvend gratis!

Al met al zeer tevreden over deze aankoop en ik kan hem iedereen aanbevelen.

MarcoTB 27-01-2012

Hallo Eml75, Werkt deze RDS/TMC-ontvanger goed bij de tomtom via 125??.Ben ook van plan deze combinatie te kopen. Grt Marco

EML75 12-05-2012

Ja rds/tmc werkt super hoor, deze zit in de lader en die zul je dus wel altijd aan moeten sluiten als je rds/tmc wilt gebruiken. Maar geeft keurig aan waar de files staan (op de route of in de buurt, kun je instellen.

Carl_Ngein 02-05-2012

Hallo EML75,
Ben je er nu nog steeds positief over? Werkt de RDS/TMC ontvanger nog steeds goed? Ik ovedrweeg namelijk om mijn oude TomTom One Europe door deze Via 125 te vervangen, maar aarzel nog door een aantal vorige negatieve reviews. Indien mogelijk graag zsm reactie. Bij voorbaat dank.

Orion2007 20-10-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Heb de TomTom Via 125 gekocht vanwege 4 GB opslag ruimte om zo het downloaden van gedeeltes van kaarten te omzeilen. Ook het grotere scherm was voor mij een pluspunt. Waar ik me echter enorm aan stoor is dat ik Map Share™- technologie, QuickGPSfix en het maken van een back-up nog steeds niet kan gebruiken, ondanks dat dit wel bij de voordelen staat op de site van TomTom.
Na contact opgenomen te hebben met TomTom wordt ik verwezen naar een andere site waarop staat dat het op dit moment nog niet mogelijk is om hiervan gebruik te maken. Ook wordt gesteld dat ik in Map Share wijzigingen kan aanbrengen voor mezelf. Maar Map Share is het delen van wijzigingen met anderen, en dat kan dus nog niet. Vind dit misleidend adverteren van TomTom, ook omdat na maanden dit nog steeds niet is opgelost.

tjeg 22-08-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

apparaat is prima.ben er mee naar biaritz geweest en deed precies waar hij voor dient. vooral die live service is prima met google search erbij.mensen met problemen moeten eens zoeken bij jou tomtom forum,hier zijn een boel antwoorden te krijgen zoals kaarten downloaden.apparaat zelf geeft aan dat hij aan het downloaden is en nadien als het klaar is geeft mijn tomtom aan dat er geen nieuwe update's meer voor jouw tomtom zijn. wel geeft je apparaat daana aan dat je bent verbonden maar je kunt hem dan gerust loskoppelen van je pc.dus mijn tomtom op je pc geeft aan of er update's zijn. het is heel simpel maar je moet het even doorhebbenen het gaat alleen maar via mijn tomtom en niet via tomtom home. na laatste update kun je nu ook vier via-punten instellen. al met al een prima apparaat. had eerst een becker z201 maar die gaf de geest.enigste nadeel van deze tomtom via 125 vindt ik dat je bij een nieuwe route naar het buitenland eerst de kaart moet opgeven van het land waar je heen wild en dat hoefde bij de becker niet maar dat is voor mij gewoon even wennen geweest. verder dus zeer tevreden..

Pieter Laban 09-08-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Ben er zeer tevreden over!

Werkt zoals het hoort, veel mogelijkheden. Het handsfree bellen werkt geweldig! Ben ook zeer goed geholpen bij de ANWB, echt goed advies! Heb helemaal geen minpunten voor dit apparaat, Dus kan ik niks anders dan een 10 geven! Beste koop ooit!

Walter Mertens 2 05-08-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Waardeloos toestel! Erg onhandig om in de wagen te bevestigen en te verwijderen. Een rondrit plannen is onmogelijk: er kan slechts 1 "via" ingegeven worden. Uiterst domme routeberekening: probeert je zelfs als je de snelste route vraagt constant langs onverharde en doodlopende boswegen te sturen. Ik heb dit toestel gedurende 1 week in de Vogezen proberen te gebruiken, en heb meer frustraties opgelopen dan wanneer mijn vrouw de kaart leest! Ook de website van Tomtom, waar je zogezegd de software na aankoop kunt updaten ("garantie op de meest recente kaart") is waardeloos: het toestel reboot konstant, en er wordt helemaal niets geüpdate! Ik weiger in de toekomst dit onding nog te gebruiken!

afb007 18-10-2011

Ik ben het helaas met je eens. Het apparaat voldoet slecht en mist de functie reisplan maken. Daar had ik hem juist voor gekocht, want mijn oude tomtom, waar ik wel tevreden over ben, begint kuren te vertonen. Ik gebruik hem bijna uitsluitend tijdens vakanties en dan is deze functie onmisbaar. Toen ik achter het gemis van de functionaliteit kwam wilde ik hem terugbrengen. Dit bleek niet mogelijk vanwege het geactiveerd live abonnement. Toen was ik om het netjes uit te drukken redelijk verdrietig. Ook de belangrijkste functionaliteit (niet voor mij) het van A naar B begeleiden blijkt ook slechter dan bij mijn vorige tomtom. Ik ben tomtom fan af, helaas.

Harrie Wennekers 31-01-2012

Hallo Walter, ook ik wil graag mijn ongenoegen kwijt over de Tom Tom. Met name over de update van vorig najaar. Sinsdien is het echt een ergernis, nog nooit zo vaak zat hij er naast en zelfs straten waar ik een jaar daarvoor al was geweest kende hij nog niet.
Daarvoor was ik altijd goed te spreken maar nu ben ik er flauw van. Ik zoek echt wat anders.

Groeten Harrie.

Ben Schotel 19-10-2011

helemaal mee eens: alle genoemde problemen ondervind ik ook.

R70 03-08-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Sinds medio juni dit navigatiesysteem in ons bezit. De Via 125 heeft ons zonder een enkel probleem o.a. heen en terug naar Tsjechie gebracht. En ook binnen Tsjechie bleek dit systeem een betrouwbaar en gebruikersvriendelijk navigatiesysteem. Een waardevolle reisgenoot.

De duurzaamheid kunnen wij na 1 kwartaal gebruik niet beoordelen maar het syteem maakt een robuuste indruk.

Al met al een dikke aanbeveling!

Ben Schotel 12-07-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Mijn via 125 doet niet wat hij moet doen: keuze "type route" werkt niet.
Keuze "browse as images" bij "prepare route" die mijn tomtom one had, ontbreekt bij de Via.
De service is belabberd: telefonisch is Tomtom niet bereikbaar ("vakantiedrukte") en de beantwoording van e-mails duurt dagen en is dan onbevredigend.

Junior B. 12-05-2011
Geschreven voor: TomTom Via 125 - Europe

Bij mij wel prima beheer via mytomtom. supermakkelijk in gebruik, prima grootte en fantastische routebegeleiding. Een beetje jammer van het enigszins schokkerig beeld tijdens het Irijden: mogelijk door te lage resolutie in verhouding tot de schermgrootte? Mijn vorige navigatiesysteem was een Navman: misschien ben ik hierdoor verwend en is dit een typische Tomtom beeld. In ieder geval zeker een aanrader!