Informatie over loopbanden

Fitnessgadgets komen en gaan, maar de loopband blijft populair onder het fitnessapparatuur. Vooral in de winter is het een geliefd alternatief voor een looptraining buiten. Met dit fitnessapparaat kun je jouw conditie verbeteren en lichaamsvet verbranden. Houd er wel rekening mee dat de belasting op de spieren iets anders is dan bij het lopen op de weg. Een kwestie van wennen.

Bekijk alle loopbanden

Loopvlak

Een goede loopband is te herkennen aan een breed en dus comfortabel loopvlak. Bij een smal loopvlak is de kans groter dat je per ongeluk een misstap maakt. Om het comfort te vergroten beschikken sommige modellen over een zogenaamd schokabsorberend loopvlak. Hierdoor belast je jouw spieren en gewrichten aanzienlijk minder.

Motor

Het vermogen van de motor is een belangrijke eigenschap van een loopband. Een sterke motor gaat langer mee, zeker bij intensieve trainingen. Kies dus niet voor een goedkope loopband met een zwakke motor; uiteindelijk ben je meer geld kwijt. Bovendien heeft een goede motor als voordeel dat deze niet veel geluid maakt, zo kun je in alle rust trainen.

Ergometer

Indien de loopband is voorzien van een weergave van de prestatie in watt, wordt het fitnessapparaat een ergometer genoemd. Met een ergometer zie je de hoeveelheid arbeid die je verricht tijdens het hardlopen. De nauwkeurige berekening van de ergometer maakt het vergelijken van inspanningen in verschillende trainingssessies eenvoudig.

Rollers

Een ander belangrijk onderdeel van de loopband zijn de rollers die de loopband geleiden. Hoe groter de rollers, hoe minder moeite het de motor kost om een bepaalde snelheid aan te houden. Het toerental (RPM) wordt namelijk op deze wijze verlaagd. Een bijkomstig voordeel is dat dit slijtage tegen gaat en de loopband dus een langere levensduur heeft. Ook nu adviseren we niet voor een goedkope loopband met kleine rollers te kiezen, uiteindelijk ben je duurder uit.

Hartslagmeting

Door middel van ECG (elektrocardiogram) kunt je jouw hartritme meten tijdens de training. De gegevens kunnen gekoppeld worden aan individuele trainingsprogramma’s op de loopband. Eén van de manieren om jouw hartslag te meten tijdens het trainen, is via het handpulse systeem. Bij dit systeem zijn er sensoren op de handvaten geplaatst. Ook kunt u uw hartslag meten door middel van oorpulse, een polsmeter of een cardio pulse set. Een cardio pulse set wordt vaak als optie aangeboden bij een loopband. Zo’n set bestaat uit een band voor om de borst en een apparaat om aan te sluiten op de loopband.

Let op: niet iedere loopband heeft zo’n aansluiting.

Trainingsprogramma

De mogelijkheden en de programma’s van de loopband zullen waarschijnlijk een doorslaggevende rol spelen in je keuze. Zo is er bijvoorbeeld verschil in het aantal trainingsprogramma’s en de mogelijkheid om een hellingshoek aan te geven.

Verschillende trainingsprogramma’s zijn:

Cardio
Bij een cardiotrainingsprogramma gaat het om de gemeten hartslag. Wanneer je aan je uithoudingsvermogen of figuur wilt werken, zorg er dan voor dat je een constante hartslagwaarde aanhoudt. Met een hogere hartslagwaarde verbeter je je conditie, een constante lagere hartslagwaarde zorgt ervoor dat je afvalt.

Intervaltraining
Een intervalprogramma is een goede training om aan je conditie te werken. Pieken, waarbij je je hartslag omhoog brengt, worden afgewisseld met periodes van lagere inspanning. Na elke piek krijgt je lichaam weer de gelegenheid om te herstellen. Intervaltrainingen kunnen worden uitgevoerd op tijd of op afstand.

Vetverbranding
Om gewicht te verliezen is het belangrijk om gedurende een langere periode (vanaf 45 minuten) je hartslag laag en constant te houden. Voor deze training is een loopband met een instelbare snelheid en hellingshoek vereist.

Inklapbaar model

Bij het aanschaffen van een loopband is het verstandig om rekening te houden met hoeveel ruimte je hebt om het apparaat neer te zetten. Heb je een klein appartement en wil je nog wat bewegingsruimte overhouden, dan is het verstandig om te kiezen voor een inklapbaar model.