Philips Fidelio HiFi-stereohoofdtelefoon X1

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips Fidelio HiFi-stereohoofdtelefoon X1 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

74Marcel 23-10-2014

Voor €199 bij Amazon gekocht en zojuist weer teruggestuurd.
Hij is op veel punten echt goed, maar voor dit geld verwacht ik toch net even iets beters.

Ik heb hem op een Objective2 met ODAC aangesloten, net als mijn AKG K712. Ik heb naar 320 kbit MP3's en naar FLAC bestanden geluisterd.
Ik zocht een open koptelefoon met een heerlijk warme klank en goede bas, die toch redelijk in de buurt kwam van de gedetailleerdheid van de K712.

In principe had ik dat wel gevonden in deze X1; warme klanken als gevolg van dat hij in het hogere gebied een klein dipje heeft. Dit levert een klein beetje detailverlies op en bepaalde instrumenten krijgen iets minder nadruk dan ik gewend ben. Daar ging ik ook al wel van uit en dat is echt geen onoverkomelijke ramp aangezien je nog steeds meer dan genoeg detail hoort, en ik voor het horen van zo veel mogelijk details mijn andere koptelefoon al heb. (Je kunt de X1 natuurlijk niet echt vergelijken met een neutrale studiokoptelefoon.)

De bas van de X1 is superstrak bij elektronische muziek en hij reageert goed bij snelle, complexe muziek waarbij veel klanken door elkaar snel van links naar rechts en weer terug schieten.
Zware brullende gitaren komen zeer goed tot hun recht. Warme, donkere stemmen krijgen nog meer gevoel in zich en zware cello's hebben overtuigende emotie, heerlijk!
Uiteraard hebben gesloten koptelefoons vaak nog meer power in de lagere gebieden, maar dat gaat vaak ten koste van de details, instrumentscheiding en soundstage. Dat is verhoudingsgewijs allemaal prima in orde met de X1. Sommige nummers heb ik serieus nog nooit zo mooi gehoord als met deze X1!

Waar ik echter echt niet mee kon leven was de sibilance van deze koptelefoon; te sterke s- en t-klanken ten opzichte van de rest van de muziek. Dit leidt enorm af en verpest het nummer waar je naar luistert. Wat nog erger is: het doet me gewoon fysiek pijn aan de oren!

Een koptelefoon met warm geluid wil ik op hoog volume kunnen gebruiken voor rock en metal, maar ook voor als ik helemaal op wil gaan in rustige, donkere stemmen, zware cello's etc. Dan passen die scherpe s-klanken er echt niet bij. Ik moet wel zeggen dat het enorm verschilt per nummer waar je naar luistert: bij sommige hoor je dat absoluut niet en bij andere hoop je dat je snel genoeg op stop kunt klikken voor er weer een s- of t-klank komt.
Misschien dat dit met een andere versterker veel minder erg is, maar ik ben bang dat bij "warmere" versterkers de nadruk op de lagere tonen te sterk wordt en het geluid uit balans raakt en de lagere tonen modderig gaan worden.

Qua draagcomfort vind ik de kleine oorschelpen niet echt prettig omdat ik die grote van de K712 gewend ben. Ze zitten echter wel prettig zonder problemen met mijn bril op te leveren.
Het velours voelt jeukerig aan op mijn huid en de relatief kleine beugel geeft weinig speelruimte om alles comfortabel af te stellen; ik bleef maar schuiven met de oorschelpen omdat het nooit echt lekker zat. Ik merkte wel dat als ik het iets zou verbuigen, dat de pasvorm wel zou verbeteren, maar dat wilde ik niet doen omdat ik al merkte dat ik hem waarschijnlijk terug wilde gaan sturen vanwege het scherpe geluid.

Het gewicht is ook een beetje wennen, je oren worden vrij warm en de hoofdband is vrij warm en iets jeukerig op mijn kaalgeschoren hoofd. Toch zou ik hier nog wel mee kunnen leven als die scherpe tonen niet in het geluid zaten.
Qua draagcomfort en de sibilance is het gewoon een verademing om de AKG weer op te zetten, ook al mis je daarbij wel de warmte van de X1 in het geluid.

Wat duurzaamheid betreft: zeer robuust gemaakt, maar zoals bekend is, moet je de velours oorschelpen er echt af scheuren en er nieuwe op lijmen als deze versleten zijn.

Mocht je een versterker hebben die de scherpe s- en t-klanken wat verzacht en is draagcomfort niet echt een belangrijke issue, dan zou ik zeggen dat dit echt wel een aanrader is!

Ikzelf moet nu alleen wel verder op zoek gaan naar een warm klinkende koptelefoon zonder te felle hoge tonen, maar wel met genoeg detail. Gaat het de X2 worden, of een Sennheiser HD 650? Beiden zijn toch boven het budget wat ik in gedachten had.

gdenheeten 21-10-2014

Hifi kwaliteit en dus niet van dat overstuurde geluid van de hedendaagse meeste populaire koptelefoons. Dat dient soms ook zijn doel, maar deze is voor de echte muziek purist, en ideaal voor je luistersessies thuis.

Als je wilt weten hoe de muziek daadwerkelijk hoort te klinken zoals het werd opgenomen, koop je deze Philips X1. Ik ben er echt héél blij mee!

Tim20 08-05-2014

Uiterlijk/materiaal:
Hij oogt op het begin wat groot, zeker als ik mijn vorige headphone erlangs leg. Dit komt denk ik ook omdat de X1 een over-ear headphone is. De kwaliteit van de gebruikte materialen vallen meteen op. Het glimmende aluminium geeft de headphone een massieve uitstraling. Het bruine leer van de hoofdband vind ik ook erg mooi. Voor het draagcomfort heeft Philips memory-foam gebruikt op de oorschelpen. Dit zit erg lekker en wordt bij mij niet warm. De automatisch verstelbare band draagt ook bij aan het sublieme draagcomfort van deze headphone.

Het geluid:
Levensecht, kraakhelder en zuiver zijn de eerste woorden die me te binnen schieten.
Wanneer je met deze headphone naar klassieke muziek luistert, is het net alsof je daadwerkelijk in een concertzaal zit. Eerst was ik helemaal geen fan van klassieke muziek, maar sinds ik de X1 in bezit heb, begin ik het steeds meer te waarderen. Beethoven en Mozart komen dan ook met regelmaat uit de X1.

Ik heb ook andere genres uitgeprobeerd, niets dan lof voor de X1; wat een goede balans tussen de hoge en middentonen.
Bij mijn vorige headphone was de bass erg benadrukt. Hierdoor hoorde je de andere tonen minder. Bij de X1 is dit zeker niet het geval. Dit wil niet zeggen dat de bass niet aanwezig is, integendeel: de bass van de X1 is juist enorm krachtig.

Tot slot:
Deze headphone heeft mijn muziekervaring naar een veel hoger niveau getild. Ik hoor geluiden die me eerder nog nooit opgevallen waren. Ik kan de X1 dan ook aan iedereen aanbevelen. Het prijskaartje liegt er niet om, maar je krijgt er niets dan kwaliteit voor terug. De aansluiting vind ik echter wel minder slim van Philips. Ik denk dat veel meer mensen door een 3.5mm jack muziek luisteren dan door een 6.5mm. Ze hadden het dus beter om kunnen draaien: 3.5 aansluiting en 6.5 adapter. Beetje aan de lompe kant zo. Maar omdat ik de X1 binnenshuis gebruik niet heel storend.

BasG1975 25-01-2014

Draagcomfort:

De Philips X1 zit an sich wel comfortabel, alleen op bepaalde punten een beetje strak. Ik verwacht dat dit naar verloop van tijd zal verbeteren naar mate de hoofdtelefoon ingedragen is.

Hij is een klein beetje zwaarder dan mijn vorige headsets, maar ik ervaar het niet als TE zwaar. Heb 'm nu als gamer al meerdere uren achter elkaar op mijn hoofd gehad en op geen enkel moment het gevoel gehad dat hij niet lekker meer zat.

Vormgeving:

Ik vind de vormgeving erg mooi. Hij ziet er solide uit en de materiaal keuze is van een degelijke kwaliteit. Het enige minpuntje vind ik dat de oorschelpen niet verwijderbaar zijn. Mochten de oorschelpen vuild worden naar een verloop van tijd dan zal het lastig zijn deze schoon te maken dan wel te vervangen.

Een ander klein minpuntje. Philips heeft gekozen voor een 6.3mm Jack met een adapter naar 3.5mm. mischien dat dit voor een audiofiel logisch is met het gebruik op een stereo instalatie, maar voor het gebruik met een mp3 speler en het gebruik met pc componenten was een 3.5 jack met een adapter naar 6.3mm logischer geweest.

Geluidskwaliteit:

Ik kan hem aleen maar vergelijken met mijn vorige headsets (gaming headsets uit een goedkoper segment +/- 100e)en het kwaliteits verschil is enorm. Nooit geweten dat een headset zo lekker kan klinken, wat een heerlijk geluid.
Ik ben geen audiofiel en al helemaal geen expert op het gebied van geluid, maar ik vind het geluid goed in balans, zowel laag, midden als de hoge tonen klinken uitstekend.

Duurzaamheid:

Ben pas enkele dagen in bezit van de X1, dus kan geen eerlijk cijfer geven over de duurzaamheid. Maar het voelt allemaal erg degelijk aan, dus ik verwacht geen gebreken op de korte termijn.

soundbar 31-08-2013

Geweldig klinkende en degelijk gebouwde hoofdtelefoon. Jammer dat de oorschelpen niet vervangbaar zijn zoals bij andere dure merken. Heb hem bij Correct gekocht, iets onder de 200 euro. Bij Bol lovende review geschreven over deze hoofdtelefoon, alleen vermeld dat ze aan de hoge kant zaten met hun prijs. Helaas review verwijderd op hun site. Zo blijven er natuurlijk alleen lovende kritieken over. Duurzaamheid zit denk ik wel goed.

MvdT 24-06-2013

Mooie koptelefoon, zowel qua geluidskwaliteit als uiterlijk.
Zeer ruimtelijk en open geluid met een mooi bas fundament.
Erg jammer is dat een grote klink stekker aan het aansluitsnoer zit, terwijl erg veel apparaten een mini klink stekker gebruiken. Met het verloopstuk wordt het dan een te grote constructie, met een kwetsbare buig-hefboom op de bron.
Duurzaamheid durf ik niet hoger te geven gezien mijn slechte ervaringen met veel Philips producten.
Maar al met al een product met goede prijs/prestatie verhouding.

kape 10-06-2013

Sinds drie weken deze X1 in bezit. Een zeer fraai klinkende hoofdtelefoon. Heb jaren met een Marantz electrostaat gespeeld, die erg mooie hoge tonen weergaf. Deze Philips is zeker niet minder in het hoog en de laagweergave is zelfs stukken beter. Het totaalbeeld is fenomenaal. Geen enkele vervorming; zeer relaxed. Bovendien eindelijk eens een hoofdtelefoon die perfect op je hoofd zit, zonder warme oortjes te krijgen. Je kunt uren luisteren, zonder moe te worden. Zeker voor de prijs € 249,- vind je m.i. geen betere. Jammer dat Philips er geen kabeltje voor tablets en smartphones bij doet. Nu zit je met een verloopplug, die een geweldig obstakel vormt. Dat is dan ook meteen het enige puntje van kritiek, verder niets dan lof.

gerardyeah 13-05-2013

Uitstekende hoofdtelefoon. Eindelijk heb ik een goede gevonden. Behalve van popmuziek of synthetische muziek houd ik ook van akoestische muziek bv koormuziek of orkestmuziek. Ik heb al diverse hoofdtelefoons geprobeerd bv beyerdynamic DT 990 pro, sennheiser HD598 (klinkt alleen behoorlijk via een hoofdtelefoonversterker) en HD558 (veel te weinig laag) maar ook bv AKG Q701 (schoenendoosklank). Deze werden aanbevolen op sites als trusted reviews en headphoneinfo.com. Ook in What hifi en andere engelse bladen keek ik aanvankelijk. Het viel me echter op dat deze mensen hoofdtelefoons en luidsprekers vaak testen met popmuziek. Ik denk dat dit niet de goede manier van apparatuur testen is. Hifi-Choice is, denk ik, een beter blad. Het gaat er volgens mij om dat audioapparatuur muziek moet kunnen laten klinken zoals het klonk toen het werd opgenomen. Output en Input moeten gelijk zijn. Studio- of pop-muziek , hoe creatief ook, is dus daarvoor ongeschikt. Je zit dus altijd vast aan akoestische muziek waarvan je weet hoe dat moet klinken. Alleen dan kun je vergelijken. Ik zit regelmatig bij concerten met partituurmuziek ofwel klassieke muziek of hedendaagse muziek maar met akoestische instrumenten of zangstemmen zonder versterking of luidsprekers. Als ik daarna dit soort concerten thuis hoor (vanaf een CD, SACD of radio) via een aanbevolen hoofdtelefoon dan valt het vaak tegen. Meestal klinken vooral de strijkers of violen te hoog of scherp. De lage tonen van de contrabas zijn nauwelijks te horen, alleen wat boventonen. De Philips X1 heeft een warmer maar natuurlijker klankbeeld dan de genoemde hoofdtelefoons en ook zijn de lage tonen van de contrabas nu wel normaal hoorbaar en met een ‘strakke’ impulsweergave dus niet met een ‘wollige’ bas zoals veel hoofdtelefoons klinken. Of popmuziek op deze hoofdtelefoon ook beter klinkt is een kwestie van smaak denk ik. Als je alleen naar popmuziek luistert dan moet je afgaan op je eigen voorkeur en zijn er tal van hoofdtelefoons met bijzondere klankkleuren en eigenschappen. Bij popmuziek is het juist de bedoelding om creatief met het geluid om te gaan en is er veel synthetisch opgewekt geluid . Toch denk ik dat popmuziek op de X1 klinkt zoals de producer het heeft bedoeld. Nog iets: vaak wordt hoog opgegeven over de hoge detaillering van een hoofdtelefoon. Maar ook dit komt door die extra weergave van hoge tonen. Zet je hogetonen regelaar maar eens verder open dan hoor je ook meer details of achtergrondgeluiden. De X1 laat ondanks zijn warmere klank toch alle details horen. Detaillering heb ik getest met een Test Compact Disc van het blad Luister: de X1 is beter of gelijk aan de eerder genoemde hoofdtelefoons. Ik beluister de X1 meestal vanaf mijn computer via de Fiio E7, een DAC/hoofdtelefoonversterker. De Fiio E7 (zeer goed en goedkoop) waarmee het geluid meestal iets ‘schoner’ klinkt dan via een CD-speler/versterker. Mijn “normale” versterkers zijn marantz PM6003 en sony TA-FE370. Vooral de sennheiser HD598 klinkt bv heel anders via de hoofdtelefooningang van deze beide versterkers: te veel en wollig laag. Maar aangesloten op de Fiio E7 of mijn ‘gewone’ hoofdtelefoonversterker Pro-Ject Head Box II klinkt hij weer prima. De Fiio E7 kan als DAC (digitaal-analoog converter) werken op de computer maar ook zonder DAC gebruik vanaf een versterker op bv de aux uitgang. Ik hoorde geen verschil.

annemarie2u 17-04-2013

Samenvatting:
De Fidelio X1/00 is een hoofdtelefoon van de allerhoogste kwaliteit. Design en een ongeevenaard geluid gaan hand in hand met dit top-model van Philips waaraan geen enkele concessies zijn gedaan. De prijs is er wel naar maar de hoofdtelefoon zal je zeker niet teleur stellen: het biedt juist een uitstekende prijs/kwaliteit verhouding! Houd wel rekening mee dat je omgeving ook wat hoort van het geluid wat er door de oorschelpen wordt verspreid.

Uitgebreide review:
Algemeen:
De Fidelio X1/00 hoofdtelefoon is een pracht exemplaar. Dit top model van de nieuwste serie Fidelio hoofdtelefoons van Philips, samen met nog de L1 en M1, is een waar paradepaardje.
Als VIP-tester van Insiders was ik geselecteerd om dit top-model te testen. Vooraf heb ik daarnaast uitgebreide informatie op locatie mogen ontvangen wat me een nog beter beeld heeft gegeven van het ontwerpen van een nieuwe hoofdtelefoon.
Het allereerste wat opvalt aan de hoofdtelefoon is het geweldige design. Wanneer je daarna het geluid ervan kan testen ben je direct verkocht. Maar om niet meteen te hard van stapel te lopen heb ik nu eerst de hoofdtelefoon enkele weken getest om een volledig beeld te krijgen van de positieve en negatieve punten van de X1. De hoofdtelefoon heb ik zowel uitgeprobeerd op een uiteenlopende range aan muzieksoorten, als ook tijdens het spelen van games en het kijken van (HD) films en televisie.
Belangrijk om te vermelden is dat deze hoofdtelefoon geschikt is voor thuisgebruik (of op het werk achter slot en grendel). Hij is niet geschikt voor gebruik onderweg, daarvoor kan beter gekozen worden voor de moddellen M1 of L1.

Design en gebruiksgemak:
Het design is zeer degelijk, de hoofdtelefoon ziet er practhig uit en is gemaakt van robuuste materialen. Strak aluminium, een prachtig metalen frame en een hoofdband van luxe kalfsleer. Past perfect op ieders hoofd, daar ben ik van overtuigd. Door het gebruik van hoogwaardige materialen kan de hoofdtelefoon als wat zwaar worden ervaren (363 gram zonder kabel). Ik zelf vond dat geen probleem, maar adviseer wel dit van te voren even zelf te ervaren in een winkel.
De oorkussens zitten heerlijk over de oren en zijn prettig zacht. De kussens bestaan uit memory foan omgeven door zacht velours wat een optimaal draagcomfort biedt. Het gehele oor wordt omsloten, en dat is erg prettig. Wel zijn deze kussens niet vervangbaar mocht dat in de toekomst eventueel nodig zijn.
De kabel kan worden losgekoppeld van de hoofdtelefoon zodat je kan kiezen tussen langere en kortere kabels afhankelijk van de plek waar je hem gebruikt (achter de PC een kortere kabel, achter de televisie een langere kabel vanaf de Stereo-set). De huidige kabel van 3 meter biedt veel bewegingsvrijheid. Het zou een waardevolle toevoeging zijn als Philips er standaard een korte en lange kabel bij zou leveren omdat velen het ook met draagbare apparatuur willen gebruiken. Hiervoor is de lange kabel niet praktisch in gebruik, echter met de bijgeleverde kabelbinder kan deze korter worden gemaakt.

Geluid:
Niet alleen het design is verbluffend mooi, het belangrijkste onderdeel, namelijk de geluidskwaliteit is extreem goed. De X1 biedt een prachtig helder, warm en open geluid, pefecte weergave van de bas en een zeer groot frequentiebereik (10Hz-44kHz). De bas is wat benadrukt, maar zeker niet te nadrukkelijk aanwezig. Zelf heb ik dit als positief ervaren. De midden en hoge tonen zijn werkelijk waar loepzuiver. De lage tonen worden ook perfect weergegeven zonder vervormingen. Al met al is het geluid perfect gebalanceerd.
Tijdens het spelen van games was het geluid werkelijk fantastisch waardoor een extra intense spelervaring ontstaat, wat goed geluid veel kan doen!
Qua muziek sta je versteld van het enorme bereik in de muziek die je luistert en je hoort muziekdetails die je nog niet eerder opgevallen zijn. Muziek komt hiermee volledig tot zijn recht. Er gaat werkelijk waar een wereld voor je open! Philips kan zich hiermee meten met de high-end concurrenten op dit gebied.
Wat je ook doet en waar je ook naar luistert met deze hoofdtelefoon zul je een ervaring beleven die je niet eerder hebt ervaren. Het zuigt je in je favoriete muziek, brengt je games tot leven alsof je er zelf in zit en televisie wordt zelfs een live-wedstrijd thuis.

Accessoires:
De X1 wordt geleverd in een prachtige opbergdoos voorzien van duidelijke handleiding. De kabel is exclusief afgewerkt met textiel en deze wordt aangesloten op een vergulde 6,3 mm connector en een 3,5mm adapter. Tevens wordt er een praktische kabelclip bijgeleverd waarom je de lange kabel kunt binden.

Pluspunten:
- Prachtig design
- Materiaalgebruik / degelijkheid
- Perfecte geluidskwaliteit
- Optimaal draagcomfort

Minpunten:
- Geluidsafscherming (omgeving kan meegenieten)
- Prijs

Doolie66 15-04-2013

De X1 mogen testen voor The Insiders. Mooie vormgeving en hoogwaardige materialen gebruikt om deze hoofdtelefoon te produceren.
Heerlijk helder geluid je hoort echt de kleinste details. Mooie bas maar niet te overheersend. Zowel muziek als films zijn echt een genot om naar te luisteren.
Enog nadeel is de half open constructie bij hoog volume kunnen je huisgenoten meegenieten van jou muziek. Maar dit weegt niet op tegen het fantastische geluid van deze hoofdtelefoon.

erveja 15-04-2013

Philips Fidelio X1 getest voor The Insiders.
Degelijke uitvoering,zachte oorkussens goede kwaliteit van kabel .
Positief is dat de kabel vervangbaar is zodat je , als je de koptelefoon op meerdere plaatsen gebruikt , de kabel kan laten liggen : een langere kabel in de living voor TV of HiFi en een kortere voor PC of iPhone . . . een kabel van 3 meter is niet echt handig op een iPhone.
Zeer goede geluidskwaliteit helder en open geluid,goede basweergave , soms iets teveel bas.
Geluidskwaliteit en frekwentiebereik zijn beter dan mijn vorige (draadloze Sennheiser) , die was wel al meer dan 10 jaar oud ...
Rendement van de koptelefoon is volgens mij laag, op de iPhone en iPad moet ik het volume meestal helemeel open zetten.
Ik wou de koptelefoon ook gebruiken op mijn digitaal drumtoestel en ook daar is het volume te laag en zal er een extra versterker tussen moeten komen.
Negatieve punten:
Spijtig dat de oorkussens niet vervangbaar zijn, het fluweel zal bij intensief gebruik slijten en vuil worden.
Omgevingsgeluid is nog goed hoorbaar . (kan ook een voordeel zijn , je hoort de deurbel nog …)
Prijs aan de hoge kant.

schroemel 13-04-2013

Positief:
ik heb de headset zowel bij games als muziek uitgeprobeerd. Het geluid as heel erg mooi. Het was puur en de klanken kwamen goed door. De headset paste goed op het hoofd en voelde net al te zwaar aan. Het omsloot de oren goed, waardoor er ook geen externe ruis bij kon komen. Verder was de draad heel lang, zodat ik ook veel beweging met mijn hoofd had zonder dat de aansluiting meteen uit het apparaat ging. Ook bij de games leek het wel of ik midden in het spel zat, waardoor de spelbeleving werd ge-intensiveerd.

Verder was het wel handig dat er 2 verschillende aansluiting bij zaten, voor zowel een dikke als een dunne ingang. Dit maakte het heel handig en zorgde er ook voor dat ik niet opnieuw kosten hoefde te maken om een andere plug te vinden.

Negatief:
De draad was heel lang, dat was prettig, maar er was geen manier om de draad een beetje in te korten, zodat het niet in de weg lag. Misschien is het wel handig om een extra klemmetje of iets dergelijks aan de draad te maken om de draad eventueel een stukje op te rollen. Verder vond ik de plug ook erg uitsteken, waardoor ik het idee heb dat het el snel kapot kan gaan als ik de koptelefoon bijvoorbeeld gebruik bij een MP3 speler en buiten ben. Als ik het af en toe gebruik voor bijvoorbeeld een computer kan het wel, maar het is praktischer als de plug wat minder lang of wat flexiber is.

Algemeen oordeel
Ik ben zeer tevreden over de headset. Ieder product heeft wel een aantal minder kanten, maar overall gezien vind ik hem heel goed geluid geven en fijn zitten. Dit zijn denk ik wel de belangrijkste vereisten. De nadelen wegen dan ook bij lange na niet op tegen de voordeel. Ik zou het product een 8 geven overall!

ikbenmarieke 12-04-2013

Wat een heerlijke hoofdtelefoon. Geluid, comfort, design echt de beste koptelefoon die ik tot nu toe heb gehad! Het is geen afgesloten systeem, wat betekent dat je niet helemaal bent afgesloten van de buitenwereld, dat is prettig. Nadeel is dan wel dat de mensen om je heen ook mee kunnen 'genieten' van wat jij aan het luisteren bent. Dat kan irritant zijn. Verder vind ik het bijgeleverde snoer niet handig. Het is erg lang en heeft standaard een grote plug met een verloopstekkertje voor een kleinere plug. Aangezien ik de meeste muziek luisteren vanaf de iphone/ipad wordt het dan een heel circus. Ik heb daarom een nieuw snoertje gekocht. Wat wel handig is, is dat het snoer ook met een stekkertje aan de koptelefoon zelf vastzit, dus makkelijk te switchen van het ene naar het andere snoer. Ik denk wel dat dat iets is om over na te denken bij Philips. Lever er een extra snoertje bij voor draagbare apparatuur, of maak het snoer standaard voor een kleine plug met een adapter voor een grotere. Het maakt voor aan je tv of receiver niet zoveel uit als de stekker wat langer is, maar juist bij een kleinere iphone is die lange verloopstekker geen gezicht.
Maar mijn 'gezeur' over het snoer is echt het enige dat ik kan aanmerken op de fidelio!!

Frankvdbl 12-04-2013

Voor al wie geen zin heeft om mijn volledige review te lezen, begin ik met de conclusie: de Philips Fidelio X1 is een uitstekende high-end hoofdtelefoon met volgens mij de beste prijs/kwaliteitverhouding op de markt.

En dan nu mijn gedetailleerde bespreking:
Fidelio is niet alleen de enige opera die Beethoven ooit schreef, maar ook de naam van de nieuwe muziekserie van Philips producten die menig muziekliefhebber gelukkig maken.

Mijn vrouw en ik zijn echte melomanen die constant met muziek bezig zijn. Mijn vrouw omdat ze zelf instrumenten bespeelt en klassiek geschoold is, en ik omdat ik al sinds mijn prille jeugd enthousiast ben voor alles wat met muziek te maken heeft.

Thuis hebben wij dan ook goede geluidsinstallaties en wij luisteren heel vaak via een hoofdtelefoon. Ja, je kan wel zeggen dat wij al een mooie verzameling hoofdtelefoons hebben liggen. Tot voor kort vooral high-end materiaal uit Japan (Audio-Technica, Sony), Duitsland (Sennheiser) en de Verenigde Staten (Bose), maar nu dus ook uit Nederland.

Want met de Philips Fidelio X1 heeft de fabrikant uit Eindhoven een prachtige hoofdtelefoon afgeleverd die perfect is voor iedereen die thuis van schitterende muziek wenst te genieten zonder aan kwaliteit in te boeten.

Het design

De Philips X1 moet waarschijnlijk de mooiste hoofdtelefoon zijn die er ooit gemaakt zijn. Je hoeft me niet te geloven, bekijk zelf de foto’s maar: een heel strakke vorm, echt kalfsleder en stevig (maar licht) aluminium, de hoofdband zit perfect (one size really fits all!) en de oorschelpen zitten als gegoten. Ik heb ze uren lang opgehad zonder te merken dat ze er nog waren.

Philips heeft (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Bose) niet gekozen voor een “noise-cancelling” hoofdtelefoon maar voor een zogenaamde “open-back” versie, waardoor er een beetje geluid door de schelpen sijpelt. Dat is een voordeel volgens mij, omdat je niet volledig van de buitenwereld wordt afgesloten.

Gelukkig heeft Philips niet enkel geïnvesteerd in het uiterlijk van de zijn hoofdtelefoons, maar de geluidskwaliteit is net zo verbluffend als zijn design.

Het Geluid

Een goede hoofdtelefoon zorgt ervoor dat kwaliteitsvolle muziek volledig tot haar recht komt, terwijl muziek van een inferieure kwaliteit (bijvoorbeeld MP3’s, iPods etc…) toch beluisterbaar blijven. De X1 slaagt met vlag en wimpel op beide criteria.

Minder goede opnames (met bijvoorbeeld veel ruis of met slechte versterking) zijn toch aangenaam om naar te luisteren, en dankzij de goede bassen krijgt zelfs een zielloos mp3’tje een ziel.

Doe jezelf een plezier en luister naar Massive Attack’s Heligoland op de X1. De meergelaagde productie van de song komt volledig tot zijn recht en de harde ritmes zijn toch mooi te onderscheiden.

De accessoires

De X1 komt geleverd in een mooie opbergbox en een duidelijke handleiding. De signaalkabel is aangenaam afgewerkt met textiel en wordt aangesloten op een vergulde 6,3 millimeter connector en een eveneens vergulde 3,5 millimeter adapter.

Bovendien wordt de X1 geleverd met een handige kabelclip waarrond je de 3 meter lange OFC-kabel kunt winden.

Conclusie: De Philips Fidelio X1 is in mijn ogen een hoofdtelefoon van de hoogste klasse met een uitstekende prijs/kwaliteitverhouding. Als je op zoek bent naar een goed gebalanceerde hoofdtelefoon die er goed uitziet zonder aan geluidskwaliteit te boeten, dan is de X1 geknipt voor jou.

jeschurun 11-04-2013

Dit apparaat heb ik mogen testen voor The Insiders.

Het geluid van deze headset is gewoon perfect, het geeft zelfs nog een beter geluid dan een versterker die ik aangesloten heb op mijn pc.

Het is ook geen straf om deze headset op je hoofd te hebben. Het is aangepast aan je hoofd, met een aparte steun voor over je hoofd. Ook zijn de geluidsonderdelen bekleed met zachte pluche, dat een makkelijk gevoel geeft bij de oren.

Het basgeluid van de headset is uitmuntend! En door de vormgeving zijn de achtergrondgeluiden nauwelijks te horen. Ook vind ik het lange snoer erg fijn, zodat ik flink wat bewegingsvrijheid heb.

Enige nadeel is de prijs... Maar voor dat geld heb je wel een perfecte headset.

Wildcardxxl 08-04-2013

Koptelefoon ontvangen via The Insiders

Goede beginners koptelefoon voor mensen die zich willen wagen aan audiofiele apparatuur.

Comfort en design zit erg goed, uiteraard is dit per persoon afhankelijk daar je alleen voor jezelf kunt beslissen of het goed voor jezelf zit.

Ik heb een vrij groot hoofd en je hoeft zelf niks aan te passen, gewoon opdoen en de koptelefoon past zichzelf aan, hij valt voor mij erg lekker.

Wat wel opvalt is dat de audio jack vrij fragiel overkomt, nog geen problemen er mee gehad maar het valt wel op.

Wat erg belangrijk bij deze koptelefoon is dat je niet een te krachtige voorversterker op deze koptelefoon zet omdat de koptelefoon prima rechtstreeks functioneert en al direct een erg plat geluid produceert, het enige wat deze koptelefoon nodig heeft is een iets soepelere treble en een klein beetje een boost in de mid-range geluiden.

Ik geloof dat voor de gemiddelde consument de X1 ook meer geschikt is als laat ik zeggen een Beyer dynamics 770 Pro.

Er zit geen microfoon bij deze koptelefoon en daarom heb ik het laagste cijfer aangehouden.

Alissa1969 08-04-2013

De Fhilips Fidelio X1 koptelefoon ziet er erg luxe en degelijk uit, zelfs de doos. Ik vind hem er mooi uitzien, maar mijn dochter van 9 niet. Het draagcomfort is ook fantastisch. Blijft goed op je hoofd zitten bij het hele gezin, mijn dochter kan er zelfs Just Dance mee doen. De oorschelpen zijn lekker zacht. Het snoer is lang, maar voor mij net iets te kort om lekker op de bank tv te zitten kijken, vind ik wel een nadeeltje. Maar ik denk dat er wel verlengsnoeren te krijgen zijn. Er zit een clip op waar je het snoer om heen kan binden. Heerlijk om er mee achter je computer te zitten en mee in bed te liggen. Ik heb nu een draadloze Sennheiser dat is lekker om er mee door huis te kunnen lopen, maar wint het qua geluid niet van de Philips Fidelio X1. Het geluid van de Philips X1 is heel mooi. Ik hou niet van te veel bas en bij deze koptelefoon is het precies goed. Het stereo geluid is ook zeer goed. Muziekinstrumenten zijn goed te onderscheiden. Je kan hem overal op aansluiten, zit ook een verloopstekkertje bij. Ik mag deze koptelefoon testen maar ik denk dat ik hem wel houd! Positief nadeel: Als je de koptelefoon af doet klinken de speakers van je apparaten niet mooi meer.

Myranx 26-03-2013

Ik heb als Insider de kans om de Philips Fidelio X1 thuis te testen en ik heb hem nu 2 weken in bezit en ik moet zeggen dat qua geluidskwaliteit de X1 tot nu toe de beste hoofdtelefoon is die ik tegen ben gekomen. Ook het draagcomfort is, zonder te overdrijven, echt super. Ik heb niet zo'n groot hoofd, maar door de ingenieuze elastische (onder)band blijft de X1 erg goed op zijn plek zitten! Ik gebruik een hoofdtelefoon voornamelijk in een thuisstudio, om zangopnames te maken en terug te luisteren en hiervoor is de X1 uitermate geschikt. Er zit een erg lang snoer aan, nu is dat voor mij geen noodzaak, maar ik kan me voorstellen dat het voor thuis gebruik erg prettig is, omdat je zo nog behoorlijk wat bewegingsvrijheid hebt. Het geluid via mijn tablet is erg goed en ook films krijgen er een extra dimensie bij.
De prijs is wel aan de hoge kant, maar sinds de VIP avond weet ik dat er heel wat komt kijken bij de ontwikkeling van een hoofdtelefoon. De kwaliteit en prijs staan daarom, naar mijn mening, goed met elkaar in verhouding.

++ Zeer goed geluid
++ Draagcomfort
- Prijs

Nicootje66 13-02-2013

Deze hoofdtelefoon is ECHT helemaal te gek !
Een paar weken geleden de Fidelio hoofdtelefoon aangeschaft. Ik gebruik deze voornamelijk in mijn Home Studio. Bij 1e recordings is sprake van 'direct' geluid ( nog niet afgemixed) Een hoofdtelefoon moet van goede huize komen om alle frequentie gebieden van de instrumenten goed aan te kunnen. En dat doet deze hoofdtelefoon. Wat een super geluid, kraakhelder, duidelijk definieerbaar, kortom helemaal goed en een perfect hulp bij het afmixen!
Good Job PHILIPS !