Nokia Lumia 800 16 GB / blauw

• Test panel 8,2 nov 2011

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 104 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia Lumia 800 16 GB / blauw op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ilia 27-04-2014

Ik was tevreden over de Nokia Lumia 800. Was..., omdat de telefoon geen teken van leven meer geeft na wisselingen sim-kaartje. Ik heb alle tips/trucs geprobeerd (verschillende knopjes ingedrukt houden, hele dag/nacht aan lader), maar de telefoon is niet meer aan de praat te krijgen. Zwart beeld. Geen geluid. De garantietermijn was net een maand voorbij.

wimgeluk 08-02-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 800 16 GB / wit

Ik heb de Nokia Lumia 800 van mijn werkgever ontvangen. Ik ben erg tevreden over de telefoon.
Ik gebruik mijn eigen telefoon (Samsung Galaxy S4) ernaast voor privégebruik. Ik vind de Lumia vergeleken met mijn S4 niet eens heel erg tegenvallen. De mogelijkheden vind ik persoonlijk wat minder, omdat Android veel meer apps aanbiedt in de Playstore. Daar maak ik erg veel gebruik van.

Pluspunten:
Automatische aanpassing van de lichtintensiteit van het scherm aan de ruimte waarin je je bevindt.
Koppelingen met andere Windows-items verloopt perfect (Outlook, Personen, SkyDrive, Office, enz.)
De telefoon voelt ontzettend degelijk aan, zeker in combinatie met het telefoonhoesje.
Een simpel iets als een klepje voor de oplader-aansluiting. Geen stof of viezigheid meer.
De accu. Gaat bij mij gerust 2 dagen mee (met wifi en/of mobiel internet ingeschakeld).
Ondersteund Flash.
Heeft een groot geheugen en vrij snelle processor.
(Offline) navigatie.

Minpunten:
Het scherm is aan de kleine kant (zeker vergeleken met de S4).
Een Windows-phone werkt nou net even anders dan het merendeel van je vrienden dat een Android-toestel of een Iphone heeft.
Je kunt vrij weinig instellen. Een Android heeft ontzettend veel instellingen, bij Windowsphone worden veel dingen voor jou bepaald.

Kortom, een leuke, degelijke Windows-telefoon, die zeker de moeite waard is. Wil je echter net even wat uit je telefoon halen en zelf instellen, koop dan een Android.

Aly 2633 14-09-2013

De batterij is een ramp. Soms weken lang pas na 8 dagen leeg, dan weer weken na 20 uur leeg. Alle functies die stroom eten uitgeschakeld, niets helpt. Ik gebruik hem nu alleen nog om mee te bellen. Diep teleurgesteld en geen vertrouwen meer in dit toestel.

koetjes48 02-01-2014

Is een nadeel van veel toestellen, ik heb ook een BB Z10 daar heb ik het zelfde probleem.
Om daarom dit toestel op alle punten zo negatief te beoordelen geeft een verkeerd beeld.
Ik ben met het toestel zeer tevreden en kan leven met de beperkte accu capaciteit.

Koerier 03-01-2014

Ik ben het eens met Koetje, Batterij capaciteit is bij iedere smartphone een probleem, momenteel heb ik een Iphone 5 en dat is net zo een drama maar zou echt geen ander toestel meer willen.
Nokia Lumia 800 is op zich best een goede telefoon, ik ben alleen maar overgestapt vanwege een conflict tussen mij en Nokia en dat heeft nog niet eens iets te maken met de telefoon maar om een peper duur oortje die achteraf niet blijkt te werken met deze telefoon ;)

KlaasYools 29-05-2013

Ik heb de Lumia 800 gekocht voor het werk en om tijdens de dagelijkse rit wat breder inzetbaar te zijn via tethering (WiFi sharing). Ik ben lang weggebleven van wat andere mensen smartphones noemen. Hoewel ik mijn Nokia 5800 en 500 best wel smartphone noemde, blijkt dat mensen vinden dat smartphones vooral gigantisch groot en onhandig moeten zijn en draaien op een software systeem dat meerdere fabrikanten gebruiken (en dus gaat het eigenlijk totaal niet meer om het merk, maar wel om het OS, maar goed...).

Ik had dus al gehoord van de Lumia reeks en vond ze er wel erg goed uitzien en de interface was veel sneller dan de generieke Androids (waar ik helemaal geen vriendjes mee ben). En blijkbaar hadden ze ook een aanvaardbaar batterijleven. Veel positievere reacties dan van eigenaars van andere smartphones (en die elk jaar vervangen omdat de oude 'eigenlijk' toch wel traag was).

Als designer bij een webbedrijf (yools.com) ben ik gevoelig aan interfaces en functionaliteit en had ik gehoord van enkele zaken die mij het leven wat makkelijker zouden maken. Op het eerste zicht leek de telefoon alvast aan alle eisen te voldoen. Prachtig scherm, geen onnodig complexe menus (sorry, ik vind iPhones - in tegenstelling tot iPads) eigenlijk onhandig gezien het aantal knopjes dat verspreid zit over de interface en sommige veelgebruikte functionaliteiten die 3-4 kliks wegzitten) en een aanvaardbaar batterijleven: comfortabel een werkdag en als je hem niet constant zit te bepotelen zelfs een stukje meer dan dat. Kortom, het leek me een prachtig toestel. En dat is het ook. Ware het niet dat ik sommige zaken enorm vind missen in het Windows operating systeem.

Een klein zaakje dat ik vroeger vaak gebruikte was de 'profiles' functie van Nokia. Als je ooit een Nokia gehad hebt dan weet je dat 'profiles' een handige functie is om je telefoon snel te switchen van een 'vergadering' stand naar bijvoorbeeld 'luidruchtige omgeving' stand: het volume van de ringtone, het type ringtone, sms volume, alarm,... zo kan je een aantal instellingen maken en snel switchen als je een vergadering in gaat of in de auto zit. Die functionaliteit ontbreekt dus totaal in Windows Phone. Nu goed, zo hard mis ik het intussen niet meer. Maar toch.

Daarnaast is er het kalender-alarm. Dat gaat gewoon even kort af en dat is het dan. Je kan ook geen andere toon kiezen. Daardoor mis je wel eens een alarm. Mijn vroegere Nokia's gingen een minuutje aan een stuk door om je aandacht te vragen en als je dan nog niet reageerde gingen ze zelf in 'snooze' stand. Na een door jou bepaalde tijd ging het alarm dan nog eens af. Ook die functionaliteit is weg. Als je niet reageert op het alarm dan is het weg. Op het scherm kan je dan nog kiezen voor snooze, maar dat gebeurt dus niet automatisch. En ook door de vrij korte en niet zo superopvallende toon mis je gegarandeerd af en toe een alarm. Pijnlijk, Microsoft en Nokia!

Nog een vervelend iets bij de kalender alarmen is het feit dat je de alarmtijd niet zomaar op iets kan zetten. Als je een afspraak hebt om pakweg 18u, kan je niet een alarm laten afgaan 45 minuten of twee uur op voorhand. De korte selecties van 5, 10, 15, 30 en 60 minuten zijn aanvaardbaar, maar waarom springt het dan naar 18 uur, 1 dag, 1 week? Waarom hier beperken en niet gewoon een 'custom' mogelijkheid of gewoon ingave van een specifiek tijdstip?

Ringtones... Ik ben zo geen ringtone freak. De standaard keuze is meer dan ruim genoeg, maar niet zo mijn 'zin'. Ik heb graag een ringtone die 'gewoon' is en niet mijn persoonlijke muziekvoorkeur de wijde wereld in stuurt. Maar vaak wil je wel eens een eigen toontje gebruiken, of het nu gaat om een popsong of de klant van een oude telefoon, die mogelijkheid heb je niet zomaar: MP3's moeten onder een bepaalde lengte blijven én moeten voorzien zijn van de juiste tags om te gebruiken als ringtone. Ik begrijp die keuze ergens, om niet door 20.000 songs te moeten scrollen, maar dat kan je ook oplossen door een mapstructuur. Maar die heb je niet echt op Windows Phone - de 'Zune' applicatie om te synchroniseren steunt een en al op tags. Het is dus niet zo simpel. En de SMS tone veranderen in iets op maat gaat al helemaal niet. Bovendien heeft Nokia de klassieke sms ringtone gehalveerd in lengte, dus ook daar mis je af en toe iets als de telefoon in je broekzak zit en niet super hoorbaar. Ook de vibratie is beperkt te noemen en uiteraard ook erg kort bij een SMS.

Daarnaast zijn er nog ettelijke kleine zaken die storen in het dagelijkse gebruik. Je hebt een extra app nodig van Nokia om business cards door te sturen. Je kan wel 'terug' naar een vorig scherm maar niet 'vooruit'. Je kan ook niet echt multitasken - 'terugkeren' gaat, maar daarna weer 'vooruit' gaat niet. Open je dus bijvoorbeeld je emails, en dan klik je op een link, dan kan je wel terug naar je emails maar daarna niet meer terug naar je browser. En de meeste applicaties hebben geen 'toelating' van Nokia om op de achtergrond te draaien. Bij een wekker-applicatie (de standaard wekker is ook weer vrij beperkt) is dat erg vervelend: die moet je laten open staan. Ben je bijvoorbeeld 'van wacht' en krijg je 's nachts een telefoontje, dan moet je die applicatie weer opnieuw openzetten. Of wat zeg je van een telefoon die AAN moet staan om op te laden? Ook is mijn batterijduur stevig achteruit gegaan nu ik bij een andere provider zit die een veel minderen ontvangst heeft. Ik haal met moeite een werkdag als ik op de trein mail check of even tether.

Zoals al gezegd in het begin: kan je Nokia deze zaken verwijten? Want het operating system is natuurlijk Microsoft. En van hen zijn we toch wel hevig gebruiksvriendelijke en vernieuwende systemen gewoon die power users zalig vinden. Maar echt... het Windows Phone systeem is absoluut nog niet volwassen. Dat geldt voor deze 7.8 maar ook voor de 8 die nu uit is. Veel verschil zit er absoluut niet tussen (behalve onderhuids, hardware-sturing) wat maakt dat de interface opmerkingen nog steeds gelden.

Al bij al, als je van een oude Nokia naar een Windows Nokia overschakelt, bereid je dan maar voor om je te irriteren aan ettelijke ongemakken. Maar gegarandeerd vind je ook vele dingen super. Het is écht wel een goed toestel en in de basis een goed systeem, maar de typische gebruiksvriendelijkheid die Nokia al lang voert rond 'gewone' gebruik van de telefoon (bellen sms,...) is soms ver te zoeken. Elke dag word je daarmee geconfronteerd. Ook mis ik een groot T9-toetsenbord - al was het op het scherm. De enige optie is een schermtoetsenbord met kleine knopjes wat echt niet makkelijk typt.

Dus... vele telefoons zijn hier al de revue gepasseerd. Android is me te 'technisch' en zit al helemaal vol met omwegen en rare nietszettende pictogrammen. IPhones vind ik nog minder gefocust op gebruikersvriendelijkheid bij 'normale' telefoon-acties met vele menu's en knoppen. Deze Windows Phone sprak me véél meer aan, zeker omwille van de looks en het interface PRINCIPE, maar de eigenlijke uitwerking en het dagdagelijkse gebruik laat voor mij nog altijd veel ruimte voor verbetering. Hopelijk wordt Windows 10 of 11 iets beter. Met een Nokia historiek sinds 1998 is de verleiding groot om terug te grijpen naar mijn Nokia 500. Maar ik ben er zeker van dat er vooruitgang zal zijn. MS en Nokia zullen gegarandeerd samenwerken om dit systeem te laten rijpen en er een winner van te maken. Tot dan... wacht ik ongedulding en lichtjes gefrustreerd af.

Tonio 2002 30-05-2013

Hallo Klaas,
beetje late review; deze Nokia is allang opgevolgd door de 820/920/925/720 ed serie.
Beter is je energie te steken in een recentere telefoon.
Voor de 920 hoeft dat niet meer; heb ik al voor je gedaan.

Consumenteur 25-05-2013

Er is weinig uitwisseling mogelijke met anderen als het gaat om het gebruik van apps. ( o heb je een Windows Phone.... tsja dan werkt dat niet, moet je even navragen.....).
Geluidskwaliteit is matig. Opladen gaat langzaam.
Heb je wel eens updates opgehaald? Als je het niet wekelijks bijhoudt zit je een HALF UUR !! aan de pc. En niet weglopen want.... na elke update weer even je telefoon aanmelden....
Je ziet ook niet hoelang het updaten gaat duren. Je ziet welke stap het systeem gevorderd is ( er zijn 10 stappen in elke update) maar dan duur een bepaalde stap 5 minuten en denk je (hoe lang duurt deze stap?....).
Weinig vrienden hebben deze telefoon dus alles mag je zelf uitzoeken. Leuk als je veel tijd hebt, maar niet als je de telefoon voor je werk nodig hebt.
Problemen?
Wat dacht je van het volgende:
Op internet je hotmailtjes bekijken doe je via Windows Live. Prima. Type je accountnaam in en kje wachtwoord en je kunt aan de slag. Type nu PRECIES dezelfde accountnaam en precies hetzelfde wachtwoord in je telefoon in .... EN ...... "Wachtwoord onjuist...." Ik kan nu al 6 weken niet vanuit mijn telefoon werken met hotmail.......
Ga dan even hulp zoeken op internet...... Maar het antwoord staat er niet bij...
Ga dan even naar een store.... Dat zal voor mij dan op vrijdagavond of zaterdag moeten.... LEKKER DRUK.... Zie je het voor je.... Meneer ik heb even een vraag je over mijn account.......
Kortom...Spijt als haren op mijn hoofd dat ik hiervoor heb gekozen.

mikuip 13-04-2013

Erg mooi toestel maar erg traag tijdens het omschakelen. van Home screen naar whatsapp of smsduurt gewoon 3 seconden. Je ziet ook de blauwe wachtstreep in beeld.

Tel heeft geen bijzondere apps en doet dit al vanaf het begin.

Ik zie dat het volgens iedereen een snel toestel is. bij ons echt niet. gewoon erg traag!!
Uitzetten etc helpt niets.

Geert88 29-03-2013

Ik heb de Lumia 800 nu een half jaar. Mijn eerste smartphone, hiervoor een aantal Nokia's gehad die goed bevielen. De paar keer dat ik een ander merk telefoon had werd ik zeer teleurgesteld, waardoor het voor mij niet moeilijk was om ook met de smartphone voor een Nokia te kiezen. Ik wist dat het aantal app's beperkt was, ik wist van te voren dat de levensduur van een smartphone beperkt is, maar ik wist ook dat ik met Nokia in elk geval iets degelijks zou kopen. Na een half jaar moet ik zeggen dat de Lumia 800 mij toch teleurstelt.

Mijn grooste teleurstelling is de batterij. Vrienden met een HTC hebben beduidend langere levensduur van de batterij. Als ik weet dat ik langer dan 16 uur niet in staat ben op te laden, zet ik de telefoon zo veel mogelijk uit, dan red ik het soms net een hele dag, terwijl de HTC's volop gebruikt worden en nog iets van 30% over hebben aan het eind van de dag. Ter verduidelijking: Ik gebruik mijn telefoon NIET en heb hem voornamelijk uit, en bij mij is hij na 16 uur ongeveer leeg, de HTC's worden volop gebruikt en hebben aan het eind van de dag nog voldoend over.

Dan de app's. Ik wist dat dit beperkt zou zijn voor de Lumia 800. Mij is wijsgemaakt dat langzaam maar zeker alle app's ook voor Windows Phones gemaakt zouden worden en dat de meest belangrijke dingen er op den duur op gezet zouden kunnen worden. Weer een teleurstelling. App's geschikt maken wordt nauwelijks gedaan, tenzij ze in eerste instanie meteen voor Window's Phone gemaakt worden. Stelt toch atijd teleur als je vrienden dngen wel kunnen die jij niet kunt.

Daar komt nog de degelijkheid bij. Hij voelt aan alsof hij de tegels van de stoep kan breken. Ik heb hem twee keer laten valen, en er was niks aan de hand. Maar nu heb ik dan toch een probleem dat ik onder degelijkheid plaats. De werkelijke oorzaak weet ik niet, maar ik vind dat het bij degelijkheid hoort. Sinds anderhalve week kan ik heel slecht opladen. Ik heb al een oplader te leen omdat ik dacht dat de oplader kapot zou zijn. Nu blijkt echter inmiddels dat ook met de leenlader opladen niet meer mogelijk is. Van alles geprobeerd, maar er is geen leven meer in de Lumia 800 te krijgen.

Ik heb weinig tot geen ervaring met andere merken, maar als ik om mij heen kijk valt mij op dat HTC's overal geprezen worden. Ik zeg het als soort van Nokia-fan met soort van pijn in mijn hart, maar mijn advies aan de potentiële koper is: koop iets anders en kijk daarbij vooral naar HTC.

Dre66 19-07-2013

Beste Geert88
ik heb mijn nokia lumia 800 een half jaar in bezit nog geen problemen mee gehad hij draait op
Wp7,8 de nieuwste update ik snap de mensen niet die dit toestel aanschaffen maar achteraf niet
Tevreden zijn elke telefoon heeft wel iets aan te merken dat vrienden om jou heen meer kunnen
met hun toestel daar moet je niet naar kijken je koop hem voor jezelf en niet voor je vrienden.
Bekende apps heeft iedereen wel denk ik mijn vrienden hebben Whatsapp,facebook,twitter,wordfeud,ruzzle,kenteken info,weer app,ect.ect en ik heb het hier over
mijn windows phone,dat er nog niet voldoende app zijn komt omdat het allemaal nog in ontwikeling
is android of iphone zijn ook met weinig apps begonnen en kijk hoeveel die er nu hebben!
Kortom ik zal altijd nokia blijven gebruiken omdat het mooie telefoons zijn.

Groet Andre

Coenox 06-11-2013

Kijk ook naar wat het toestel wel kan. Hebben je vrienden gratis wereldwijd off line navigatie? Kunnen zij hun scherm in fel zonlicht aflezen? Er is één teleurstelling die ik wel met je deel, en dat is de batterijduur. Bij mij scheelt het al als ik tussendoor 3G uitzet. Wel jammer, maar het helpt.

maurits99 02-03-2013

ik vind dit een zeer fijne mobiel omdat hij makkelijk te bedien is en gewoon heel erg fijn is
mijn vrienden zijn nog steeds jaloers "omdat ik zo'n mooi scherm heb. en omdat hij gewoon super cool is. er zijn alleen een paar nadelen.
-ik ben me oortjes kwijt en ik kan nergens dezelfde vinden
-bij youtube hapert het beeldscherm vaak terwijl het geluid gwn doorgaat
-ik moest op het begin wel ff zoeken waar de sim kaart er in moes
-de appstore is nogal beperkt
voor de rest is deze mobiel een echte aanrader

Frank2424 01-02-2013

Mooie interface, maar toch erg sloom met websites, laden van whatsapp, kan veel applicaties niet aan. De zune synchroniseer software is gecompliceerd en niet al te best.. & het meest vervelende is dat de batterij al na 6 maanden extreem snel op gaat...

maurits99 02-03-2013

ik weet niet wat jij met je mobiel doet maar ik heb daar totaal geen last van.
mischien moet je is wat minder grote sites proberen want een mobiel kan ook niet alles hebben

NokiaLumia800 31-01-2013

De Nokia Lumia 800 nu 3 dagen in mijn bezit en ik ben er nog steeds net zo enthousiast over als aan het begin! Gekocht voor 200euro en via de Cashback actie van Nokia nog een 51,50 terug gekregen! Windows Phone is makkelijk te begrijpen en te bedienen. Zit nu te wachten op de update van 7.5 naar 7.8!

Pluspunten:
- Het scherm, het scherm is super helder. Mooi scherp en zwart is ook echt zwart.
- Snelheid, over de snelheid van het toestel hoef ik niet te klagen. Windows Phone loopt hier soepel op, hij is nog geen een keer vast gelopen! Mijn telefoon hiervoor daar integen liep al vast als ik mijn scherm unlockte.
- Instellingen, je kan veel instellen. Al is het soms wel moeilijk om het te vinden. Gister ongeveer een halfuur naar de T9 functie lopen zoeken...
- Batterij, ik lees dat veel mensen de batterijduur erg kort vinden. Ik vind het prima. Eergister een hele dag met batterij besparing aan vanaf 7.00 tot ongeveer 21.30 en nog ruim 40% batterij over! Gisteren geen batterij besparing aan een aan het eind van die dag, 7.00 tot 22.00 nog 20% over. Beide dagen regelmatig Twitter, Facebook en internet gebruikt. Zelfs nog een aantal apps gedownload!

Minpunten:
- Het klepje, het klepje voor de usb poort lijkt erg breekbaar. Als je hem alleen opent als je de kabel erin wilt stoppen zal er niks mee gebeuren. Ga je er de hele dag mee spelen is er een kans dat hij een keer afbreekt.

Verder zijn er voor mij geen minpunten.

Conclusie, als je het toestel gebruikt om social media te checken, internetten en apps gaat gebruiken, en het niet al te erg vind om hem elke avond op te laden is dit een prima toestel!

Dre66 19-07-2013

Beste nokialumia800,

Blij dat u positief bent over dit toestel ik heb hem zelf ook in een blauwe uitvoering.
Ik lees alleen dat u als minpunt de batterij duur kort vind maar welke smartphone gaat
s'avonds nou niet aan de oplader?
En wat dat klepje betreft ik laad hem s'avonds/s'nachts op dus geen last dat het klepje
af zal breken.

Groet Andre

Morriss 21-01-2013

Ik vind de Nokia Lumia 800 een erg goed en mooi toestel. Ik heb het apparaat nu enkele weken en het bevalt me erg. Het apparaat is erg snel en vloeiend, heeft een prima camera en een erg mooi scherm. Er zijn echter wel enkele (eventuele) nadelen; de USB-ingang is beschermd met een klepje wat er voor zorgt dat het stijlvol is en geen stof etc. inkomt maar dit klepje is niet heel sterk. Dit is geen enkel probleem als je de telefoon op bijvoorbeeld een tafel oplaad maar ik was gewend om mijn telefoon naast mijn kussen neer te leggen, dit is nu alleen niet zo'n goed idee meer. Er is nog één groot nadeel en dat is dat het geluid bij het bellen erg zacht is waardoor je bijvoorbeeld buiten of op een andere drukke plaats weinig hoort. Het geluid voor een hoofdtelefoon en de speaker is wel goed.
Bij mijn telefoon deed zich ook nog één raar verschijnsel op en dat is dat als het apparaat op schermvergrendeling vaak de WIFI uitschakelt. Dit is erg vervelend want dan haalt de telefoon geen Whatsapp berichten en e-mails op. Dit probleem heb ik pas sinds enkele dagen en doet zich niet voor als er muziek word gestreamd of als de telefoon maar voor een korte periode (paar minuten) op schermvergrendeling word gezet.

Officiele reactie van Nokia 25-01-2013

Hallo Morriss, Bedankt voor je mooie review! Het is normaal dat Wifi wordt uitgeschakeld zodra het scherm wordt uitgezet, tenzij de lader is aangesloten, dan blijft deze aan.
Betreft het belvolume, dit kan je tijdens het gesprek aanpassen door de volume toetsen te gebruiken, wanneer je dit niet tijdens een gesprek doet zal dit enkel voor de beltoon en overige media van toepassing zijn.

Veel plezier nog met je Lumia 800

mvg. Mike, Nokia Care

peterj79 27-01-2013

Ik wil even reageren op de reactie van nokia care. Blijkbaar leest nokia ook deze reviews. Maar ik wacht al ruim 3 weken op mijn antwoordt van nokia care, Ik heb wel een customer reference gekregen. Misschien moet nokia wat minder deze reviews lezen en wat meer meet tijd besteden aan het leeg maken van hun mailbox

peterj79 16-01-2013

Heb helaas weinig aan deze telefoon kunnen testen, Bij het nieuw uit de doos halen viel de telefoon al op de grond. Met als gevolg een gebroken glas en het display doet het niet meer.
Kortom een telefoon die volgens mij niet echt tegen een stootje kan. Mijn oude samsung is al diverse keren perongeluk gevallen maar ik heb er nog nooit problemen mee gehad. En volgens mij valt dit niet onder de garantie. Dus echt balen. Nooit geen nokia meer

nietbelangrijk350 10-01-2013

Tot nog toe alleen nokia telefoons gehad en zeer tevreden geweest. Vooral over de e52. De lumia 800 is ook een super telefoon qua snelheid, design en look maar er zijn nog een aantal serieuze verbeterpunten.

+ Punten:

+ Snelheid
+ Soepel, reageert goed op aanrakingen
+ Gratis Nokia rijden, geen internet nodig maar op basis van GPS
+ Snel positie gevonden

- - Punten (Zware min punten):

- Batterij na 1,5 tot 2 dagen helemaal leeg (en dan heb ik geen internet, bluetooth en gps aanstaan)
- Als je het volume naar beneden zet voor muziek, spelletjes oid is ook gelijk het beltoonvolume zachter. Dit is echt ongelofelijk irritant. Sowieso is het volume al zacht van de beltoon.
- Trilt voordat de beltoon afgaat wat heel goed is maar stopt met trillen als de beltoon begint.

- Punten (minder zware min punten):

- Wifi ontvanger is niet erg sterk
- Foto's kunnen niet met bluetooth verstuurd worden
- Om de alarmtijd bij een agendapunt aan te geven moet je altijd eerst op "meer details" klikken
- Geen weeknummers in de agenda
- Kan niet inzoomen bij het filmen

Eindconclusie, ik zou de telefoon niet direct aanbevelen. Nu ik deze heb bevalt hij redelijk maar als ik dit vooraf wist had ik de lumia 800 niet gekocht.

Anoniem 04-01-2013

Sinds januari 2012 ben ik in het bezit van een Lumia800. Ik ben erg tevreden over functionaliteiten van het toestel maar heb continu last van technische problemen. Na reparatie krijg ik steeds een nieuw toestel dat binnen twee maanden weer kapot gaat.

1e telefoon: Viel direct uit wanneer hij van de oplader werd gehaald

2e telefoon: Reageerde niet meer bij het bellen, waardoor ophangen onmogelijk was (kapotte lichtsensor)

3e telefoon: Speaker vervormde het geluid bij het bellen waardoor de tegenpartij niet te verstaan was (probleem deed zich direct bij de eerste oproep voor)

4e telefoon: Reageerde niet meer bij het bellen, waardoor ophangen onmogelijk was (kapotte lichtsensor)

Ik heb viermaal mijn telefoon ter reparatie aangeboden, steeds krijg ik een nieuw toestel terug dat het ook niet erg lang volhoudt. Het derde toestel werd zelfs defect aan me geleverd.

Nokia claimt dat ik simpelweg pech heb gehad en neemt geen enkele verantwoordelijkheid.

Ik adviseer iedereen die het prettig vindt om de 2 maanden z'n toestel 3 weken kwijt te zijn voor reparatie deze Lumia 800 aan te schaffen.

brigitteva 16-05-2013

ik heb ook een lumia 800 en die was ook niet goed vanaf begin. Na tel gesprek viel hij uit. Na opgestuurd voor reparatie begon na week ongeveer het zelfde, bij opnemen voor binnenkomend gesprek viel hij uit. Nadien bij gebruik van bv gps, paar foto's nemen etc. Vraag me af of dat nu met alle windows phones is. Je leest toch veel pech verhalen. Ik vind op zich wel super om mee te werken. Ik zou desnoods een ander kopen maar durf niet echt!

brum79 03-01-2013

ik heb de lumia 800 nu 1,5 maand naar tevredenheid gebruikt maar sinds deze week doet zich een ernstig probleem voor: ik heb afwisselend geen geluid meer bij alle functies en op alle speakers(oor/ oordopjes/ speaker onderaan) het geluid tijdens bellen kan ik alleen nog maar horen via oordopjes, en als ik deze loskoppel hoor ik niets meer via de telefoon zelf en kan niemand mij horen. ik heb de diagnostics-app laten draaien en deze geeft constant aan dat de oordopjes aangesloten zijn ook terwijl dit niet zo is. het is bij het afspelen van media nog veel vreemder, het geluid komt dan weer wel en dan weer niet uit de telefoon en wanneer ik de dopjes aansluit hoor ik daar wel muziek, als ik ze eruit haal hoor ik niets op de telefoon. als ik de diagnostics (audio loop-back) laat draaien lukt het afspelen op de telefoon wel en vervolgens weer niet?! ik snap er niets meer van en vind de telefoon erg onbetrouwbaar, ik gebruik hem zowel zakelijk als privé maar met deze onbetrouwbaarheid ben ik erg ontevreden, ik stuur hem terug en hopelijk is het een maandagochtend-geval...

Officiele reactie van Nokia 04-01-2013

Hoi Brum79, het lijkt er op alsof er een defect aan het headset contact is ontstaan. Mocht je 'm nog niet hebben opgestuurd zou je eventueel eens een harde reset kunnen proberen om uit te sluiten dat er geen fout in de software is ontstaan. Mocht dit niet helpen is opsturen de beste optie.

gerbenvg 02-01-2013

Erg fijne telefoon. en hoewel de geluidskwaliteit wat minder is dan je zal hopen en de mogelijkheden van WP7.5 nog niet optimaal zijn is het toch een heerlijk toestel. Vooral de sterke punten die nokia altijd al gehad heeft doen het weer enorm sterk. Het systeem werkt soepel, de vormgeving is briljant en net als de oude toestellen, is het mij nog niet gelukt om hem kapot te krijgen!

philippines 25-12-2012

De nokia lumia 800 white vorige week thuis gekregen en ik kan niet anders zeggen dan, wauw!

Ten eerste, wat een prachtig design! werkelijk de mooiste en meest sexy smartphone op de markt! (nog steeds)
Ook de kwaliteit van de gebruikte materialen is helemaal des nokia's, stijlvol en bulletproof.

Nu is een mooie phone natuurlijk heel fijn maar uiteindelijk gaat het om de prestaties, ook hier slaat nokia met de lumia 800 de spijker op zijn kop.

Ik heb mij zeer goed georienteerd alvorens een keuze te maken, niet alleen phones vergeleken op droge specificaties maar ook het gebruik van de verschillende platforms in de praktijk getest.
Nu is het natuurlijk deels een kwestie van smaak, maar dit is in het kort mijn bevinding van de verschillende OS.

android: heel customizable maar daardoor ook een beetje rommelig, het voelt voor mij aan als een hele hoop losse apps die nooit echt een geheel vormen. Daarbij het minst stabiele OS van de 3 die ik heb getest.

IOS: heel weinig te tweaken, op zichzelf een duidelijke interface/OS maar wel heel erg statisch en na zoveel jaren iphone op zijn zachts gezegd de minst innovatieve en dus saaie OS op de markt. Elke iphone op zichzelf gezien is stijlvol, betrouwbaar OS, goede specs, maar als je ze naast elkaar zet ontkom je er niet aan dat zowel de hardware als het OS niet vernieuwend genoeg is en met een prijskaartje waar je van achterover valt een "slechte" koop.

windows phone OS: precies genoeg vrijheid om mee te tweaken, grafisch erg mooi, (zeker in combinatie met het clear black amoled scherm op de nokia lumia). Wat vooral indrukwekkend is is hoe ALLES met elkaar samen werkt en één geheel vormt, hoe diep je ook graaft! bravo MS! Natuurlijk kent het nog wel zijn probleempjes maar windows phone is een verfrissende nieuwe speler in smartphone land waar we nog veel van gaan horen.

Conclusie: het sexy, minimalistische design, icm met het zeer smoothe Windows phone OS en de zeeer scherpe prijs van zo'n 230 euro maakt de nokia lumia 800 een niet te kloppen smartphone!

mave94 22-12-2012

De Nokia Lumia 800 heb ik sinds enkele weken in bezit. Ik ben er super tevreden mee, hoewel er uiteraard ook wat minpuntjes zijn. ik zal enkele dingen/apps kort toelichten.

Bij deze telefoon zitten standaard een aantal apps:
Personen - Dit zijn je contacten, welke gekoppeld kunnen worden met je Facebook, Hotmail, Gmail en andere mailaccounts. Ook contacten importeren vanaf je oude telefoon gaat met bluetooth binnen een handomdraai. Sommige contactn komen er echter dubbel in te staan, maar met de koppelfunctie is dit met twee keer klikken geregeld. Ook verschijnen hier Facebook en Twitterupdates, maar dan op een andere manier.

Internet Explorer - Aangezien Windows Phone van Microsoft is, staat er standaard IE op. Hier heb ik verder niet echt veel bijzonders op aan te merken.

Microsoft Office - Zeer handig als je even een Word- of Exceldocumentje wilt maken. Heel makkelijk te synchroniseren met Skydrive. Ook kun je hiermee PowerPoints maken.

Kalender - Mooie vormgeving. Aankomende afspraken komen zowel op de kalendertegel op de homepage als op het vergrendelingsscherm te staan. Dit is heel handig. Je kan ook instellen dat je Facebook-evenementen in je agenda worden geschreven. Kan ook worden gesynchroniseerd met Windows Live kalender en Google kalender.

Nokia Drive - Mooie navigatiefunctie van Nokia. Het ziet er heel mooi uit en kan ook offline worden gebruikt.

Nokia Music - Mooie app van Nokia, wat uit geselecteerde categoriën random nummers uit een database afspeelt. Met deze app kunnen ook concerten in de buurt worden weergegeven. Ik heb wel het idee alsof dit in Nederland nog niet echt werkt. Ik vind deze app er soms langer over doen met opstarten.

Xbox/Games - Mooi design. Het schijnt dat je dit ook met je Xbox kan laten communiceren. Wel jammer dat je voor veel apps moet betalen. Zo betaal je voor Angry Birds $1,- en voor Sonic CD $5,-.

Muziek en Video's - Laatst afgespeelde nummers bevatten ook nummers uit Nokia Music, Soundrivin (Soundcloud mobiel), en radio-apps. Muziek op je telefoon zetten was ingewikkelder dan gedacht. Je moet van de site van Microsoft het programma Zune downloaden. Dit in tegenstelling wat de handleiding zegt (zune.net), want daar doet hij het niet. Het duurde redelijk lang voor ik door had hoe ik muziek op mijn telefoon kan zetten. Het prgramma laat automatisch geselecteerde mappen synchoniseren met de telefoon. Wel jammer dat het zom omslachtig moet.

Verder zit er ook standaard Nokia Maps, Buienradar, een fotobewerkingsprogramma, alarm, rekenmachine, Cardswith.me en Sports Tracker op.

Marketplace - De marketplace is duidelijk en overzichtelijk. Er zijn echter wel een beperkt aantal apps beschikbaar. Zo is er bijvoorbeeld geen app voor ING, My Vodafone en Dropbox. Ook hier geldt weer dat, meer als bij iOS of Android, je voor meerdere apps moet betalen.

Vormgeving - De vormgeving is prachtig; het interface oogt heel rustig, zeker met de zwarte achtergrond.

Geluidskwaliteit - De Nokia Lumia heeft geen Beats Audio. De geluidskwaliteit is niet heel goed. Jammer.

Design - Het scherm loopt mooi vloeiend over in het omhulsel. De USB-poort en SIM-kaart zijn heel mooi weggewerkt.

Degelijkheid - Heb het toestel al meerdere keren laten vallen en er is nog niets mee gebeurd. Het is wel handig om het bijgeleverde beschermhoesje eromheen te doen voor extra bescherming.

Batterijduur - De duur van de batterij is niet zo kort als ik van tevoren had gelezen. Met gemiddeld gebruik doe ik er zo'n 16-18 uur mee. Het toestel gaat automatisch in batterijbesparingsmodus wanneer dat nodig is. Het uitschakelen van Wifi en Dataverbinding scheelt al veel batterijduur.

Kortom, het is een mooie telefoon, gebruiksvriendelijk en heeft een strak design. Als je veel muziek luistert zou ik deze telefoon niet kopen en eerder naar Samsung of HTC gaan kijken, omdat de geluidskwaliteit gewoon niet goed is. Ook jammer dat het zetten van muziek op de telfoon erg omslachtig gaat. Verder is het een prima telefoon en zeker een aanrader!

dummkopf 24-11-2012

Echt een onwijs mooi toestal deze Lumia 800. En dat Windows Phone is ook erg in de haak. Navigatie werelds. je download gewoon alle kaarten. Ook voor het buitenland. Zeker nu IOS zo blijft hangen en oubollig wordt. Wat was ik tevreden de eerste paar maanden. Veel beter dan m'n oude iphone 3Gs. Maar na verloop van tijd ga je toch merken dat het toestel z'n gebreken heeft. De batterij is veel te snel leeg bij gewoon dagelijks gebruik. De zogenaamde update hiervoor werkt voor geen meter. Snoer meenemen naar werk is gewoon een must. Meeste apps lijken goed te werken. Ja thuis of op je werk waar een wifi netwerk aanwezig is. Maar wil je eens lekker gaan hardlopnen of racefietsen gebruik makend van het degelijke Endomundo, dan valt hij echte elke keer na een x-tal munuten gewoon uit. Of blijkt bij thuiskomst dat hij toch geen route heeft vastgelegd. Hoe moeilijk kan het zijn om gps te vangen? jazeker alle sportapps hebben het. Over whatsapp hebben we het al helemaal niet. En multitasken kan je ook vergeten. Je ziet het, dit ondervind je pas na langdurig gebruik. Helaas.
Toppunt is het volgende. Sinds een maand springt het beeldccherm bij bellen of gebeld worden gewoon op zwart. Ik kan dan niets meer. Niet ophangen of wat dan ook. Na lang googlen heb ik een tijdelijk oplossing gevonden. De duim op de linkerbovenkant houden. Zo springt het scherm weer aan en kan ik ophangen. Onwijs irritant en onbruikbaar natuurlijk. En nee de beschermfolie zit er niet op en de sensor kan niet schoner. Opgestuurd naar Nokia met een duidelijke uitleg. En gisteren weer retour ontvangen. En wat blijkt. Er is niets aan gedaan. Precies nog hetzelfde euvel. Wat een afgang van Nokia zeg. Ik heb meteen weer een reparatie aangevraagd, maar nog niets van Nokia vernomen. Voor mij nooit meer een Nokia. Elk toestel heeft wel eens iets. Maar anno 2012 kan dit gewoon niet. Een telefoon behoort zeker minimaal een 1,5 jaar goed te werken, daar betaal ik toch een aardig bedrag voor. Afijn, het is maar mijn mening en geen feit. Doe je voordeel ermee.

Officiele reactie van Nokia 05-12-2012

Hallo Dummkopf, Wat verlend om te lezen. Kan je ons het imei nummer geven? We controleren dan graag wat er wel is hersteld of wat er fout is gegaan. Heb je inmiddels al iets vernomen van de Online Repair service?

Betreft de Endomundo app klopt het dat dit soort apps inactief worden wanneer het scherm uit is geschakeld. Dit is een gevolg van het windows phone 7 platform en betreft geen fout in het toestel of de app.

dummkopf 15-03-2013

Dag allemaal,
We kregen een verzoek van Kieskeurig om eens na te gaan of wellicht onze mening over dit product in de tussentijd veranderd is.
Om een lang verhaal kort te maken. Dat is het zeker. De Nokia 800 werkt fantastisch tot nu toe. Uiteindelijk is het een nieuw toestel of het oude met het allernieuwste WP 7.x nogwat geworden. Geen idee. Maar het is een wereld van verschil. Ook het scherm werk weer. So far so good. Een aanrader. En zeker met WP8.

En dit is aan Nokia gericht.
Als ik het voor het zeggen zou hebben bij Nokia, zou ik de service aan klanten geheel omgooien. Wat een ramp is dat. De laatste jaren nog nooit zoiets meegemaakt. Slechter kan niet.
In totaal heb ik voor EURO 30,- of meer aan belkosten met jullie "servicelijn" verbeld. Het aanmelden en volgen van een toestel dat ter reparatie wordt aangeboden is veel te omslachtig. Zeker als je hem voor een tweede, en derde keer aanmeldt. Dan moet je weer geheel nieuw beginnen.
Eenmaal door de malle molen heen krijg je een envelop toegestuurd. Dat werkt wel goed. Petje af.
Maar vervolgens hebben we de telefoon nog twee keer opgestuurd. De eerste keer hebben ze onderdelen vervangen, maar het scherm was nog steeds stuk. De tweede keer duurde weken eer we de envelop ontvingen. Dit omdat men al de vorige order zag staan met hetzelfde imei-nummer. Daar gaat iets fout dus qua klantgerichteheid. Nokia kon dit niet oplossen. Via een twitterbericht kreeg ik hulp van Businesssupport at proassist.nl. Die hadden het binnen een paar minuten voor elkaar.
Dus tweede poging opgestuurd. En ja hoor, we kregen alles weer mooi ongerepareerd retour omdat het imeinummer niet klopte. Dat was juist. We hadden er een kleine "x" achter geplaatst zodat we hem wel konden aanmelden. Nummer klopte precies. Onwijs kortzichtig en niet flexibel. Zou ik zo me mijn klanten omgaan... man o man. Fijn dus nog een derde keer aangemeld en opgestuurd. En ja hoor. Weer retour met de melding dat er niets gevonden is. Maar wat blijkt. Nu werkt alles wel zoals het hoort. En nog beter. De telefoon werkt beter als destijds van vlak na de aanschaf. Maar wat een moeite en ergenis dit ons heeft opgeleverd. Erg jammer, omdat het uiteindelijk wel kan.
Voor wat het waard is, leer ervan Nokia.

m.030 25-10-2012
Geschreven voor: Nokia Lumia 800 16 GB / wit

Eerst wil ik even zeggen dat iedereen zijn eigen wensen heeft, en iedereen het toestel op een andere manier kan beleven.

Ik had voor de Nokia lumia gekozen omdat ik het persoonlijk een mooi design vond. En een mooi besturingssysteem. Hiervoor had ik een Blackberry Blold 9700.
Ik vond het een snel telefoontje. Alleen zwaar vervelend dat ie alles sychroniseerd met je Hotmail contacten. Waardoor mijn telefoonboek heel vol was. Ook deed mijn whatsapp het niet. Ik kon er wel op. Maar ik had geen lijst met namen en nummers. Ik kon zelf geen conversatie starten. HEEL VErVELEND! En als anderen met mijn een conversatie startten zag ik alleen een nummer. Moest elke keer met mijn oude toestel dat nummer draaien om te weten wie mijn een berichtje stuurde. BAGGER! En als muziekliefhebber merk je gewoon dat de geluidskwaliteit gewoon minder is.Het is minder van kwaliteit en heel zacht. Ook miste ik een equalizer. En de acuduur VRESELIJK. Ik kwam er niet eens een schooldag mee door. Nee ik zat er niet de heletijd op. Muziek luisterde ik er al niet mee op. En alleen een paar whatsappjes. Dat bij elkaar heb ik er voor gekozen mijn lumia te verkopen aan iemand die hem misschien minder gebruikt. Er geen muziek op hoeft te luisteren. Die misschien niet iemand op hotmail is de op 29 feb jarig is en daardoor whatsapp het wel doet. Ben nog nooit zo ontevreden geweest over een toestel.
Ik wil gewoon kunnen whatsappen. Muziek kunnen luisteren en dat ik er dan toch sowiso en dag mee kan. Gelukkige van een Samsung Galaxy Note.

HPPM 26-10-2012

Hoi m.030,
Weet niet waarom je zoveel problemen met Whatsapp had?
Werkt gewoon hoor en het importeren van contacten doen andere telefoons ook op een zeldde manier.
Bij mij kon ik de contacten in m'n oude telefoon, m'n gmail en facebook soepel samenvoegen. Erg handig en snel (zo'n 250 contacten...)
Als ik gebeld wordt, of whatsapp, netjes plaaatje uit facebook en naam contact erbij. Ook fotootje bijvoegen is simpel.

Ben het ermee eens dat de accuduur aan de magere kant is, maar wifi en bluetooth uitschakelen scheelt hééél veel.

Geluid is inderdaad aan de zachte kant en kon beter. Had hoervoor een N900 met echt stereo geluid - was super. Maar waarvoor heb je een equalizer nodig? Ik luister alleen perfect opgenomen muziek:) Oortjes helpen en is ook wel zo sociaal zodat niet iedereen kan meeluisteren...

brandweermk 16-11-2012

nou ik heb inderdaad hetzelfde met de whatsapp, doe alles met de whatsapp.
Fout bij lezen van contactpersonenlijst: Specified argument was out of the range of valid values.

Dit komt waarschijnlijk doo reen bekende fout met het laden van apparaatcontactpersonen op WP7. Zoek in je contactpersonenlijst een contactpersoon met een verjaardag op 29 februari en voeg een jaar toe of verwijder deze.

Wat een bullshit verhaal, ik ben ook klaar met de lumia, niet alleen om dit, ook om de software problemen. nu 3 keer terug gestuurd geweest.
Voor een ieder die overweegt deze telefoon aan te schaffen. bedenk je nog een keer

Officiele reactie van Nokia 01-11-2012

Beste M.030, Je hebt gelijk, ieder heeft zijn eigen wensen. Jammer om te lezen dat je niet blij bent met jouw Lumia 800.

Het toestel is inderdaad gebaseerd op Windows Live en gaat hier je contact mee synchroniseren. Hierdoor ben je wel altijd verzekerd van een back-up! Wanneer je bijvoorbeeld je contacten liever in bij google of je exchange server opslaat en dus niet alle live contacten in je lijst wilt zien, kan je dit uitschakelen via instellingen, -> personen; contactenlijst filteren en zo precies aan/uit zetten wat je wilt.

Betreft Whatsapp zou ik je adviseren de app te verwijderen en opnieuw te installeren. Vervolgens kijk je via ... ,instellingen, tik op favorieten om te kijken hoeveel contacten er zijn herkend.

Mvg, Mike, Nokia Care

mm.te.r 01-10-2012

'n Mooi design en besturingssysteem.

Alleen: het volume van bellen en muziek luisteren is te laag. Een telefoongesprek buiten is niet te voeren ... erg frusterend. Dit schijnt een veel voorkomende klacht te zijn. Ik hoop dat Nokia dit in de volgende update oplost!

Het scherm is krasgevoelig. De scherm beschermingsstikkers die verkocht worden zijn te klein voor dit scherm.

Officiele reactie van Nokia 04-10-2012

Hallo, Het volume kan tijdens een gesprek met de volume keys (aan de rechter zijkant) worden aagepast van 0 to 10. Bij het luisteren van muziek kan dit tussen 0 en 30 worden geregeld. Er is hier geen sprake van een software of productie fout. Indien dit bij jouw niet is aan te passen adviseren we een harde reset uit te voeren via instellingen, info, fabrieksinstellingen. Wanneer het dan nog niet is opgelost kan je met de Lumia het beste terug gaan naar de winkel van aankoop of gebruik maken van onze online repair service.

mjhh 13-10-2012

Scherm kras gevoelig? Hebben we het hier wel over een nokia lumia.
Ik heb nog nooit zon hufterproofe telefoon gehad.

HPPM 22-09-2012

Wat een gaaf toestel en wat is ie zwart! Heb 'm net een paar dagen, dus kan nog weinig over de degelijkheid zeggen. Ik lees bij sommige reviews over GROTE problemen, maar dat lijkt me niet iets structureels bij Nokia (niet zoals de antenne problemen bij de I-Phone 4 indertijd...)
Waarom deze en geen Samsung of I-Phone?
1. Ik heb een zwak voor Nokia (heb net mijn N900 buiten gebruik gesteld - helaas. Maar ja, Meamo is niet meer).
2. De vormgeving vind ik erg goed geslaagd, het supersterke glas loopt iets bol en sluit strak aan op de behuizing (van plastic). De Nokia voelt degelijk aan, hoewel ik mijn twijfels heb over de levensduur van het dekseltje waarmee de micro usb is beschermd. Moet toch dagelijks open om te laden. Voor mijn gevoel is de tijd dat de batterij het volhoudt ook wat lager dan andere toestellen, maar ja dat kan ik pas later beoordelen.
3. Verder vind ik de reviews van Windows Phone erg positief en ik ben geen Bill Gates fan. En inderdaad, wat werkt dat soepel en mooi. Het OS is erg "licht", daarom presteert de Lumia 800 ook goed met slechts een enkele processor aan boord. Opstarten doet ie veel sneller dan een I-Phone.
4. Importeren van contacten is eenvoudig en dubbele contacten (telefoon/facebook/mail) worden gekoppeld - werkt super handig.
5. Tot slot, de abonnement prijs van het toestel ligt wat lager dan de I-Phone 4S of Samsung Galaxy S3. Qua prestaties doet ie zeker niet onder voor die 2 (Heb ze beide getest).

Het is wel zo dat Windows Phone iets minder te pimpen is, maar ja ik kan mijn tijd wel beter besteden:) Gewoon een OS recht toe recht aan en doet wat het moet doen met een ruime keuze aan apps.

David1989 09-09-2012

Ik heb het toestel al een half jaar en ben super tevreden. Hij is extreem degelijk (zoals nokias dat zijn), ik heb hem echt al 30 keer laten vallen en heb bijna geen schade. Daarbij heeft hij alle apps die je nodig hebt, van offline navigatie voor de hele wereld (gratis) tot bankieren, alles zit erop. Het design vind ik ook erg mooi en origineel. het enige minpuntje is de camera, hij maakt wel goede, scherpe foto's maar er treed een licht kleurverschil op. Maar verder zou ik hem zo weer kopen.

appie1966 06-08-2012

hallo, ik ben van een htc sensation overgestapt op een lumia 800, nog geen moment spijt gehad van deze keuze ,het is gewoon een zeer goed toestel en sterk .
heb hem een keer of 4 uit mn handen laten vallen en hij doet het nog steeds,heb er wel het beschermhoesje om , die doet zijn werk dus ook goed.
kortom zeer te spreken "hulde voor nokia"

Arny1 08-08-2012

Ik ben het met je eens appie alleen begrijp ik niet dat vodafone nog steeds geen windows apps ondersteunt terwijl ze die toestellen wel verkopen.

bevanel 02-08-2012

Helaas is m'n Lumia alweer terug. Abo van T-Mobile is verbroken en daarmee moest ook de Lumia terug.
Maar na 3 maanden was ik de Lumia wel gaan waarderen, maar erg moeizaam. Het gemak waarmee bijvoorbeeld Facebook en Whatsapp werken was echt heel mooi gedaan. Foto's delen via soc.media of mail was ook simpel.
Maar dat was het wel. Met diverse apps is nog wat te doen, maar het is dan toch behelpen.
De overstap van de Nokia XM 5800 (Symbian) naar de Lumia 800 (WP) viel me tegen. Windows Phone kan dan goed werken en er zeer gelikt uitzien, de dingen die volgens mij met Symbian beter werkten waren er een paar te veel. Ik miste dagelijks de profielen, de camera was iets beter van de Lumia maar die drie jaar betere technologie zag ik niet terug. Muziek luisterend gaat het volume omlaag. Helaas ging daarmee ook het belvolume omlaag.
In de Marketplace kan ik gen reminder vinden die mij herinnert aan een gemist bericht of oproep. Dus ben je verplicht om steeds te kijken of je nog gebeld bent of een bericht hebt gemist. Er licht ook geen lampje op of zoiets.
De accu is dagelijks een ergernis. Als je alles uitschakelt doe je er drie dagen mee misschien. Maar ja, je hebt 'm niet om er niks mee te doen hé? Dus ben je verplicht om meerdere malen per dag netwerk uit te schakelen of zelfs over te gaan op 'vliegtuigmode'. Eind juni was ik op een festival en kon ik net 5 uur foto's en video's maken en een beetje whatsappen.... maar die avond duurde 7 uur en ik kwam dus 2 uur tekort. En dat met een bij aanvang volledig geladen accu!!
Zeer positief vond ik de apps van accuweather en de regenvoorspeller. De wekker was handig omdat er meerdere tijdstippen in te plaatsen zijn met elk een ander alarmmuziekje. En met die alarmmuziek kom ik toch weer op een negatief ding van de Lumia. Ringtones moeten apart op de mobiel geplaatst worden en mogen maar 30 of 40 seconden lang zijn. Je kan dus niet zomaar een mp3 uit een album kiezen. Dat stuitte me al direct tegen de borst. Waarom zo moeilijk?? En om het nóg moeilijker te maken mag je de telefoon ook nog met het gedrocht "Zune" aan je pc hangen en synchroniseren. Foto's en video's worden gesynchroniseerd. Berichten en notities niet.
De agenda die ik in Outlook heb kan ik alleen via een 'work-around' via een 'live.nl-account' op de Lumia zien. Erg onhandig en omslachtig.
De aansluiting om de accu te laden of de Lumia aan te sluiten aan de pc is ook niet slim gemaakt. Een klein klepje dat geopend moet worden om de kabel te plaatsen, maar wat je dus ook bewust moet sluiten. Het klapje komt niet echt robuust over, het blijft dus open staan. Een wegklap of wegschuif klepje zou een stuk handiger zijn denk ik.
Al met al: de Lumia is geen slecht toestel, maar het is zeker niet het vlaggenschip waarvan ik dacht dat Nokia dat nu weer zou hebben. Het ziet er fraai uit allemaal, maar onder die bling-bling-2011-laag lijkt het wel 2007. Ik gebruik sinds een week weer m'n ouwe XM5800, ik mis de facebook-app van de Lumia, verder eigenlijk niks. En dat met een toestel dat 4 jaar geleden werd geïntroduceerd!!!

bevanel 02-08-2012

De Lumia moest terug omdat ik het contract met T-Mobile kon stoppen. Ik had op meerdere plaatsen én geen mobiel internet en op diverse plaatsen niet eens bereik om te bellen!! Vandaar de 'helaas'