Canon Speedlite 430EX II

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon Speedlite 430EX II op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,1

NJ 27-10-2016

Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Slechte flitser, nooit laten vallen en doet het niet op mijn canon 5d mark2 en 60d beide geven geen flitssignaal icoon maar is wel competabel met de camera's.

kolearnik 05-12-2014
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Hele goede flitser, heb hem nog niet zo lang. Gebruik hem op de 100d. Heel goed draaibaar en gemakkelijk in gebruik.
Heb deze gekocht op aanraden van een vriend. Is geschikt voor amateur fotografie.
Ben er erg blij mee.

PietvanSchendel 21-12-2013
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Geweldige flitser. het is heel goed mogelijk om het licht te doceren, waardoor je niet van die kapot geflitste foto's krijgt. Heel mooie flitser.

Mark van Veghel 08-11-2013
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Flitser werkt op 4 AA penlight batterijen (die ook oplaadbaar te koop zijn). De flitser werkt perfect samenb met mijn Canon EoS700D. Belichting is veel beter dan de flitser van de camera zelf, en scherpstellen gebeurt met IR licht dus zonder de hinderlijke flitsen (vóór de opname). De flitskop kan worden gedraaid naar een wit plafond of muur, en evt. kan je de flitser nog als extra slave-flitser gebruiken. Al met al een erg fijne en probleemloze flitser.

Piet uit Den Bosch 17-09-2013
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Compleet goed apparaat met een minpuntje en dat is het gewicht dat is wat aan de zware kant vooral met batterijen, maar alles werkt goed, reden genoeg voor het aanschaffen van dit apparaat met veel mogelijkheden.

stankeulen 23-12-2012

Wauw! Wat een ding!

Deze flitser gebruik ik op mijn 7D en 500D. Aangezien alles van Canon is werkt het vlekkeloos samen. Ik maak er reportages op feesten mee, en deze flitser heeft me nog nooit in de steek gelaten.

Over de oplaadtijd ben ik alleen te spreken met volle batterijen. Naar mate de batterijen leger raken, hoe langer de oplaadtijd duurt. Daarbij gebruik ik ook altijd alkaline, en geen oplaadbare batterijen. Voor €10,- heb je bij de IKEA 50 AA Alkaline, en daar heb ik een half jaar mee gedaan (met intensief gebruik!).

Gebruik van het apparaat heb je zo onder de knie. Kwestie van 3 knopjes induwen.

Product is ook van goeie kwaliteit. Deze flitser is in twéé jaar zo'n 100.000x afgegaan.
Nog geen krasje of los knopje te bekennen, nog altijd die schitterende glans van toen die uit de doos kwam.

Aangezien ik veel feesten en evenementen fotografeer, en maar één flitser heb op twee camera's, moet ik er nog een aanschaffen. Daarbij gaat de 430EX II op de 500D, en de nieuwe wat ik binnen korte tijd ga aanschaffen, de pas uitgekomen 600EX-RT, op mijn 7D. Omdat ik al zo tevreden ben over de 430EX II en het maximale uit mijn kennis wil halen, vertrouw ik blind op de grote broer; de zojuist genoemde 600EX-RT. Maar dat is puur uit eigenwijsheid, want ik weet dat als ik een beetje realistisch blijf, ik aan de 430EX II eigenlijk al genoeg heb :)

Kortom, dikke aanrader dit apparaat!

Jan_Sl 03-01-2013

Helemaal mee eens: ik gebruik de flitser nu 4 jaar (op de 40D) en alles voelt nog net zo degelijk en gaat nog net zo soepel als toen. Bediening via body (voornamelijk flitser over- of onderbelichten) en de high-speed flits of 2e gordijn via knopje op de flits.
Dat met die batterijen klopt wel: mijn setjes oplaadbare batterijen zijn nu 4 jaar oud en na opladen zijn ze na ong. 30 foto's alweer bijna leeg (dan duurt het 20-30 sec voordat ik de volgende flits kan geven). Jouw tip om niet-oplaadbare te gebruiken neem ik in overweging !

Michel72NL 22-07-2011
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Na een tijdje reviews van flitsers lezen en kijken (youtube) besloten om voor de 430EXII te gaan en Metz en Sigma te laten voor wat het is.

Tot nu toe de flitser enkel binnenshuis geprobeerd en werkt geweldig (ook met wireless trigger), verder nog te combineren met een 580 die als master op de DSLR of als master met wireless trigger de 430 (nu slave) aanstuurt.

De bediening is niet helemaal intuitief maar gewoon even lezen en het hoe en wat wordt duidelijk.

Een zeer fijne functie is dat je een specifieke funtie op de functieknop kunt vastzetten.

Bediening van de flitser kan via body en via verlicht lcd scherm op de flitser zelf.

Nog een handige functie is FEL (Flash Exposure Lock), op deze manier kan een instelling die vaker gebruikt wordt opgeslagen worden zonder dat deze hoeft worden ingesteld of berekend.

Op het tweede gordijn flitsen werkt (daar hebben third party flitsers nog wel eens moeite mee, en dat is netjes gezegd...).

EdMa2 02-11-2011

Begrijp ik goed dat de 430 ook door de 600d draadloos kan worden aangestuurd.of is-ie alleen draadloos aan te sturen met de 580 als master?

JanSl 05-10-2010
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Ik heb deze flitser al een jaar in bezit en heb er nog geem moment spijt van gehad. Hiervoor een Metz flitser op een Minolta body en dat was het toch niet helemaal.
De 430EX II heeft een zeer goede communicatie (TTL-II) met de body, waardoor hij altijd op het juiste moment en de juiste tijdsduur flitst. Ik gebruik 'm met een Canon 40D en bedien de flitser altijd via de body. De meest gebruikte functie is enkele stapjes onder- of overbelichten (in geval van indirect flitsen). Het richtgetal van 43 is ook meer dan voldoende. Uiteraard heb ik er een diffuuskapje bijgekocht.

Voor het flitsen met een groothoeklens zit er een ingebouwde "licht-breker" die het flitslicht meer naar opzij flitst. Het geknipper op het display herinnert je eraan, want met het diffuus-kapje erop zie je dit niet altijd.

Het voetje is d.m.v. een schuifje vast te zetten wat snel en makkelijk gebeurt. Mijn vorige flitser had een draaischijfje en dat duurt te lang.

De oplaadtijd is sterk afhankelijk van de batterijen. Met (nagenoeg) volle batterijen is de flitser meteen klaar voor de volgende foto. Neem wel altijd tenminste 4 extra penlites mee. Ook overdag met veel schaduw moet je flitsen en dan kan'ie na een dag leeg zijn.

Even snel de high-speed stand of "2e gordijn sluiter" instellen kan makkelijk met een knopje op de flitser. Hij is nog redelijk compact zodat hij best goed is mee te nemen.

staraad 03-05-2010
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Prima flitser,Met ruim voldoende mogelijkheden voor de (gevorderde) amateur.
Een optionele omnibouncer is een welkome aanvulling.

Kris2007 07-02-2010
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Een geweldige Flitser!Helemaal boven mijn verwachting. Gebruik de flitser op een Canon 450D.

De flitser is makkelik aan de camera te bevestigen en heeft een metalen voetje wat zeer stevig oogt. Gebruik zelf, hoge capaciteit oplaadbare batterijen (type AA, 4 batterijen nodig). De flitser laadt met verse batterijen heel snel op en de batterijen gaan zeker lang genoeg mee, wel raad ik aan een extra setje als reserve te houden , op een gegeven moment zal de laadtijd namelijk steeds langer gaan duren.

Na het een en ander gelezen te hebben over hoe een flitser het beste kan gebruiken, komen de foto's bijna altijd zoals ik ze wil hebben. Vaak richt ik de flitser naar achter of zijwaarts naar achter, zodat het licht indirect het te belichten object belicht. Veel experimenteren om uit zoeken wat men zelf mooi vindt. Flitser is voor huis/tuin/kantine/kleine zaal krachtig genoeg.

De flitser doet het naar mijn idee automatisch vrij goed, maar biedt daarna genoeg mogelijkheden om snel aanpassingen naar wens te doen ( lees gebruikershandleiding!of instuctie DVD )Het is vaak de fotograaf die een slechte foto maakt, niet de camera of flitser. Mijn foto's zijn nu aanmerkelijk zachter en warmer, wat natuurlijker en mooier oogt.

De flitser komt trouwens met een robuust opbergtasje en een voetsteun.

Donald-Duck 17-04-2009
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Dit is een super flitser en er is er maar 1 beter dan deze en dat is de 580 ex II vandaar dat hij een negen krijgt en de 10 krijgt de 580 ex
Maar als amateur flitser absoluut de top, en onderbelichting ja dat had ik ook de eerste keer totdat ik de moeite nam om de handleiding erbij te pakken, en ja is simpel richt de flitser onder een hoek van 45 graden naar boven of neem meer afstand tot je onderwerp
en je foto is perfect belicht

Gans 20-12-2008
Geschreven voor: Canon Speedlite 430EX II

Ook ik heb het probleem met onderbelichte foto's in de stand P of automaat. Ik heb een Canpn 400D. De gebruiksaanwijzing is hier niet duidelijk over, bij TTL zou je toch goede foto's moeten krijgen. Als ik nu de antwoorden van het forum moet geloven moet je elke keer gaan omrekenen afhankelijk de afstand van het voorwerp. Dat vind ik vreemd. Kan dat dan niet anders?