Sony Cyber-shot HX DSC-HX9V zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 53 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX9V zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

FrankL68 16-06-2013

Heb al eerder een review gegeven.
Inmiddels heb ik de camera al een tijd in bezit. Ik ben nogwel tevreden, maar niet over de service van Sony. Ik heb nog nooit een firmware update gehad en dat is wel nodig. De laatste tijd gaat het filmen slechter. In en uitzoomen gaat stotterend. Als ik uitzoom, dan gaat hij eerst inzoomen, dan weer uitzoomen dan weer inzoomen. Wordt er gek van. In en uitzoomen eindigt altijd met een schokje. Foto's zijn prima, tot je op 100% de foto gaat bekijken. Het lijkt wel aquarel.
Fotograferen in het donker gaat prima. Beter dan mijn spiegelreflex.
Nee, mijn volgende camera wordt een Canon. Nog nooit slechte ervaringen hier mee gehad.

Interanette 03-01-2013

Ik ben erg tevreden over deze camera. Maar helaas waren de belichtingsmeter en de flits na 11 maanden al defect. De camera is nu al dik 2 maanden in reparatie en de Sony-helpdesk is niet bereikbaar. Mails worden niet beantwoord en na 20 minuten telefonisch in de wacht te hebben gestaan wordt je afgescheept met "Wij kunnen daar niets aan doen, bel het reparatie centrum maar in Bergen op Zoom" De enige reparatie service in dienst van Sony in Nederland. Het valt mij op dat Sony haar potentiële klanten wel goed weet te bereiken en daar alle aandacht voor heeft maar in geval van klachten zijn ze niet thuis. Mocht ik in de toekomst een nieuwe camera aanschaffen dan zoek ik eerst uit op internet of de klantenservice van het betreffende merk ook echt service biedt.

Ellenhx9v 28-08-2012

Deze camera in Juni aangeschaft en wat ben ik er blij mee. Mooie vakantiefoto's kunnen maken en ook de functie macro met wazige achtergrond is super!
Haarscherpe foto's terwijl je niet zo'n vaste hand hebt. Vogels in vlucht supermooi vastgelegd, zelfs met flink inzoomen. Video-opnames zeer scherp en goed van geluid. Ik, als huis/tuin/keuken fotograaf ben erg blij met dit mooie apparaat. Serieopnames zijn zeer handig en scherp.Ook de weergave op de computer (geen speciaal programma vooraf geïnstalleerd) zijn mooi en scherp. Tot nu toe 2 kleine minpuntjes; de flitser komt omhoog op de plaats waar je de camera vasthebt. Even aanleren om de camera anders vast te houden. Het LCDschermpje is snel erg vies en niet zo makkelijk schoon te maken en vochtige doek durf ik niet te gebruiken...heeft iemand tips?? Ik vind het een zeer fijne camera.

Mr Rick2 29-08-2012

Schoonmaken van het scherm doe ik met een microvezeldoekje (action) gaat prima. in de vakantie op het strand de hx9v in het zand laten vallen, alles onder het zand maar na het schoonmaken geen spoor van gekraak in de lenzen.. M.a.w. de Sony kan best tegen een "stootje"
Na bewerken, belichting kleur etc gaat verassend goed met faststone imageviewer.

HereIsTom 30-08-2012

Schoonmaken doe ik ook met een microvezel sponsdoekje van de Action, werkt prima en ook handig voor spiegels, TV en ramen ;-)
Flitser zit inderdaad op rare plek, maar als je eraan gewend bent is het goed te doen.

Wim Versteeg 10-07-2012

Aansluiting voor statief zit te dicht bij batterijvakje zodat een snelkoppel plaatje zoals van een Gorillapod niet bruikbaar is. De optische kwalteit was matig in vergelijk met mijn oude Leica D-Lux 3. Bediening erg langzaam en de correctie en handinstellingen omslachtig om in te stellen. Het wegschrijven van een hoeveelheid "burst" foto's naar het geheugen duurt veel te lang en werd ergelijk. Draaiknop voor instellingen is slecht geplaatst op de hoek en de manuele scherpte instellingsring rondom de menu knop werkt erg onnauwkeurig. De menu knoppen daarin worden tegelijkertijd onwillekeurig ingeduwd.De autofocus was regelmatig langdurig aan het zoeken. Vooral foto's op macro stand mislukten qua scherpte, maar waren ook vaak onverklaarbaar overbelicht. Ik wilde een vervanging voor mijn Leica D-Lux 3 maar dat is deze camera in de verste verre niet. Het materiaal van de camera hield niet lekker vast en ik vond de pianozwarte afwerking nogal goedkoop ogen. Menu layout op het schermpje was met grove letters en cijfers en slecht afleesbaar. Bij het inladen van foto's in mijn Mac kwamen er allerlei BIN en CPI en INT en INP en BNP en BDM bestanden mee en het videoformaat MTS werd niet herkent door Quick TIme en iMovie. Daarbij waren de video opnamen bij pennen van de camera erg schokkerig en vervormd. Videokwaliteit zou in zg HD-resolutie zijn maar ik vond het maar een fractie beter dan van mijn 5 jaar oude Leica. Daarbij produceert mijn oude cameraatje geen schokkerige beelden tijdens het bewegen. Ik wil een goede snelle compactcamera om altijd bij me te hebben met videomogelijkheid voor registratie en snapshots. Voor mijn werk gebruik ik professionele Nikon camera's. Ik heb de Sony teruggebracht naar de winkel en wacht nu de NIkon V1 of de opvolger van de Leica D-Lux 5/Panasonic LX5 af. De Sony is misschien geschikt voor mensen die van gimmick's houden.

Niek1111 18-08-2012

Dit is inderdaad een onzin review van Wim Versteeg. Vermoedelijk uit frustratie dat video's in AVCHD formaat niet door zijn PC goed geïmporteerd zijn. De door Sony bijgeleverde software voorkomt dat, Wim wellicht moet je dit installeren.

Ik heb de Sony HX9V zelf ook, als opvolger van de Panasonic TZ5, waar ik zeer tevreden over ben. Da's overigens dezelfde camera als de Leica D-Lux die Wim had, alleen dan zonder het Leica logo, wat hem onnodig dubbel zo duur maakt.

De Sony is aanzienlijk beter dan de Panasonic/leica, stelt zeer snel scherp, geeft goede foto's, ook bij matig licht en zonder flits (flits is eigenlijk het enige zwakke punt, gezichten worden hierdoor flets). Ook geeft de Sony prachtige softwrematige vervaging (’bokeh'), echt subliem.

Wim zit er helaas naast, jammer... Zijn 4 trekt het gemiddelde naar beneden, maar zal Sony's succes niet afremmen.

Hans19632 09-08-2012

Sorry, ik bedoelde de DSC-RX100 i.p.v. HX100.

Mr Rick2 01-08-2012

Ik ben juist zeer tevreden met de DSC-HX9V en je review komt totaal niet overeen met de provisionele reviews die te vinden zijn op internet. Schrokkerige beelden met video opnames heb ik geen last, meestal komt dit door een hardwareprobleem van je pc, en de kwaliteit van de foto's zijn buitengewoon goed te noemen. Ik heb m'n canon spiegelreflexcamera ingeruild en nog geen seconde spijt gehad van de DSC-HX9V. Na duizend opnames en nog niet 1 mislukt kan ik alleen maar zeggen: de Sony DSC-HX9V is een topcamera met prachtige mogelijkheden, de HDR functie is m'n favoriete instelling.

Reem 11-07-2012

Misschien moet je volgende keer jezelf beter van tevoren informeren over wat je koopt. Hoe hij er uit ziet en video formaten kan je makkelijk van tevoren zien/uitvinden (lang leve het internet?). Deze camera is een goede camera voor 'mee op vakantie', een 'point and shoot'(dankzij de goede automatische stand), het is geen camera waar je als een prof allerlei dingen gaat instellen. De video kan nooit maar een fractie beter zijn dan je 5 jaar oude Leica. Dan gaat er gewoon iets verkeerd. Hij is juist een van de beste fotocamera's (in deze prijscategorie) op het gebied van video. Of je hebt een te trage pc om de Full-HD video's in hoge bitrate af te kunnen spelen. Mbt Mac's: even zoeken via Google had je al een stuk geholpen, zie https://discussions.apple.com/thread/3017059?start=0&tstart=0

mausems 06-08-2012

Met alle respect maar ben het ook niet met je eens, ik heb sinds jaren weer prachtige foto,s van mijn vakantie kunnen nemen! Zo,n 80 tot 90 procent van al mijn foto,s waren mooi tot zeer mooi...
En dit alles in de automatische stand (ben geen professional), ik wou een camera die eenvoudig mooie foto,s kon maken en dat maakt deze camera helemaal waar.

Hans19632 09-08-2012

Kijk eens naar de HX100 van Sony.

Deze camera is snel, geeft mooie, en bij lage iso, echt scherpe foto's en is maar iets groter dan de HX9.

Het uiterlijk en menu structuur moet je bevallen maar dat kan je ook van te voren bekijken.

Heeft wel minder zoom en is een stuk duurder.

Groeten,
Hans.

HereIsTom 03-08-2012

Inderdaad een onzin review van Wim Versteeg, of je hebt het niet over de HX9V.
De HX9V maak prima foto's en prachtige filmpjes, dus dit een prima camera!
Kijk maar eens in 1080p naar dit filmpje dat is gemaakt met de HX9V; http://www.youtube.com/watch?v=GO-wVFuIKpI&hd=1

SjoerdC 03-07-2012

Een half jaar geleden gekocht als opvolger van een Canon. Keuze is gemaakt vanwege de burst-functie die bij kindjes erg handig is en ook zeer goed werkt. De camera en de menu`s zijn dummyproof en je moet echt je best doen om slechte foto`s te maken.
De flitser zit alleen op een domme plek, links bovenop waar ik altijd mijn hand heb om een camera vast te houden. Het is knap irritant om de flitser steeds onder je vingers omhoog te voelen komen.
Na drie maanden kon ik het toestel niet meer opladen en moest het opgestuurd worden. Toen ik het na 10 (!!!!!!!) Weken terugkreeg deed de autofocus het niet meeren was het beeld niet meer scherp te stellen. De verkoper wilde niets anders doen dan het toestel weer opsturen. Als dit de service en betrouwbaarheid van Sony is dan was dit het laatste product dat ik van ze heb gekocht. Van deze aankop heb ik in ieder geval spijt.

Roxanne100 18-06-2012

De kwaliteit van de foto's is goed. Ik heb deze camera nu 2 weken. Ik heb alleen nog foto's genomen op de "makkelijke" stand. Binnenkort op vakantie dus wordt hij beter getest. Ik heb wel met bewondering gekeken naar de video die hij had opgenomen. Dat is verbazingwekkend, zo goed en scherp. Mijn ouders hebben een dure JVC videocamera en deze verslaat hij gewoon.

HereIsTom 08-06-2012

Ik heb de HX9V nu ongeveer een jaar in mijn bezit en moet zeggen dat het een prachtige camera is! Hij maakt werkelijk schitterende foto's en video's. Mensen die hier klagen dat de kwaliteit niet goed is hebben of hun instellingen niet goed staan of kunnen gewoon niet fotograferen! ;-)
In de de automatische stand i+ maakt hij perfecte foto's en ook de GPS is erg leuk om te later te kunnen zien waar je de foto's precies hebt gemaakt. Ook de Panorama functie is erg leuk en handig.
Kortom dit is een prima camera waarmee je dus makkelijk mooie foto's en video's kunt maken!

patmes 19-06-2012

Als ik foto's maak in de hoogste kwaliteit met de i+ stand en ik open een foto in 100% dan is het aquarel achtig. Is dit bij u ook zo. Filmen doet hij perfect.

Amahusu 16-06-2012

Na vele winkels (ook online) te hebben bezocht blijven er nog 2 camera's over. HX9V en HX10V. Specificaties kan ik op internet zien. Wat is manual focus. De HX10V heeft deze optie niet; de HX9V wel. Zij er voor- en nadelen als ik de optie wel of niet heb.

Groet,,

Robin

Bert999 02-06-2012

De kwaliteit van de foto's is onder de maat. De lens vertekent enorm op zowel groothoek als telestand. Niet instelbare jpeg compressie zorgt in veel gevallen voor een slecht eindresultaat. Het wegschrijven van een foto, ook op een snelle sd kaart, duurt veel te lang. Elke seconde een foto maken is niet mogelijk. Je mist daardoor goede fotomomenten. De gps heeft vaak heel veel tijd nodig om de locatie te bepalen. De flitser zit op een heel onhandige plaats, zodat je de camera nauwelijks goed kan vasthouden. Kortom een inferieur product.

HereIsTom 04-06-2012

Inderdaad een vreemde review! Heb je het wel over de HX9V? Alles wat je beschrijft klopt niet! Hier maakt mijn HX9V juist perfecte foto's ook in telestand, heb je de instellingen wel goed staan?
Ook schrijft hij hier heel snel foto's weg op de SD kaart en kan ik wel elke seconde een foto maken. En de GPS duurt ongeveer 1 minuut als hij lang heeft uitgestaan.
Dus je review klopt niet echt of je hebt het over een ander toestel of er mankeert iets aan jou toestel en moet je terug naar de winkel!

B.E. 14-06-2012

Zie de test op: http://www.photographyblog.com/reviews/sony_cybershot_dsc_hx9v_review/conclusion/
Deze test laat weinig onduidelijk over de kwaliteit van deze camera.
Ik denk dat Bert999 een defecte camera heeft of geen goede instellingen gebruikt.
Ik ben met name over de kwaliteit bij slechte lichtomstandigheden erg tevreden. Zeker als ik deze vergelijk met een Lumix TZ5.

Bert999 12-06-2012

Veel van deze bevindingen zijn ook in een vorm terug te vinden op bijv. dpreview. Mijn beoordeling van de camera is uiteraard relatief tov ervaringen met andere camera's. Je verwacht van een nieuwe camera een gelijke of betere prestatie dan van een oud 'point and shoot' model (bij mij de fujifilm f31fd). Ik kan begrijpen dat beginners de foto's bekijken op een beeldscherm en de kwaliteit geweldig vinden. Overigens heeft HereIsTom gelijk voor wat betreft de telestand. De vervorming doet zich voornamelijk voor in de groothoek stand. Voor een point&shoot camera is een opstarttijd van 1 minuut voor de gps natuurlijk veel te lang. Als memory-card gebruik ik een panasonic class10 16g sd kaart. Afgezien van de burst-stand is het hiermee niet mogelijk om snel achter elkaar foto's te maken. Deze camera heeft wel tot iets positiefs geleid: Ik neem weer wat vaker mijn grote, zware spiegelreflex mee, om echt goede foto's te maken :-)

B.E. 03-06-2012

Erg vreemd dat al deze bevindingen van Bert999 niet uit de vele professionele tests blijken.

mausems 29-05-2012

Ben erg onder de indruk van deze camera, zelfs in de automatische stand maakt hij geweldige foto,s.
En de zoom functie werkt optimaal, zelfs bij 16x zoomen zijn de foto,s nog goed scherp...
(en dit alles in automatische stand)

Mausems 03-06-2012

p.s. hier nog even een filmpje opgenomen door deze camera!

groet Mausems

SamR. 26-05-2012

De Sony DSC-HX9V nu enkele weken in bezig en ben zeer tevreden over dit toestel. Er zitten talloze functies op die ik nog lang niet allemaal heb uitgetest. Hij is mee geweest op vakantie naar de Franse Alpen en heeft een keer een tikje met een steen gehad, maar geen beschadigingen ontdekt. Hieronder staan even de +'en en -'en op een rijtje:

+ punten:
> maakt mooie, heldere foto's, ook bij weinig licht
> scherpstellen duurt niet lang, kan snel klikken
> panormafunctie is geweldig, mits je de camera goed zonder al teveel schokken heel en weer kan bewegen
> maakt hele mooie filmpjes en geluidskwaliteit is ook erg goed. Op mijn laptop kon ik de filmpjes alleen niet helemaal goed terugkijken, slecht beeld, ligt aan de instelling van mijn computer en niet aan de camera, want op mijn tv kon ik ze wel haarscherp terugkijken
> makkelijk te bedienen, erg gebrukisvriendelijk, het is door de talloze mogelijkheden soms wel even zoeken naar de juiste instellingen
> batterij gaat lang mee. Hij was pas leeg na 2 dagen heel intensief gebruik, en dan had ik hem echt vaak aan staan
> beeldstabilisatie is erg goed, ook bij trillingen geen bewogen foto's
> ben erg blij met de groothoeklens die er op zit. Ook van dichtbij krijg je nog vrij veel op de foto. Je hoeft dus geen meters achteruit te lopen om alles goed op de foto te zetten

- punten:
> close-up foto maken van een bloem wil nog niet echt lukken. Ik krijg ze niet scherp. Gezien de talloze mogelijkheden zal er vast wel wat aan te doen zijn, maar ik ben er nog niet achter

Ik ben heel blij met deze aankoop. Het is geen spiegelreflexcamera, dus ik vind de prijs-kwaliteit-verhouding erg goed. Ik raad hem dus sterk aan!

FrankL68 02-06-2012

Ik heb met close-ups maken geen probleem. Het maakt niet uit in welke stand ik het zet (foto of filmstand). Als ik de camera dichtbij! op iets richt, komt het macro bloemetje in beeld.
Zorg er wel voor dat je uitgezoomd bent (F3,5 a F4) en voldoende licht hebt.
Je kan dus niet een macrofoto maken op een halve meter afstand, dan blijft de foto wazig.
Ik kan van een bloem op 3cm afstand een hele mooie macro maken

Reem 29-05-2012

"> na het indrukken van de rode 'opneemknop' duurt het nog 3-5 seconden totdat de camera ook daadwerkelijk begint te filmen. Klein minpuntje "

Dat is alleen zo als je het filmknopje indrukt terwijl je hem niet al met de draaischijf in filmmodus hebt gezet.

Neemt niet weg dat ik het zelf een onhandig knopje vind om in te drukken.

SamR. 02-06-2012

Bedankt voor de tip FrankL68!
Ik ga het eens proberen. Zelf ben ik ook maar een amateurfotograaf, dus ik wist er ook het fijne niet van. Gelukkig bestaat er iets handigs genaamd 'Kieskeurig.nl' :)

suusje1965 06-05-2012

ik heb heel wat camera's al gehad (Olympus SP590uz, SP510uz, Canon ixus, Sony DSC-p200, panasonic dmc-t10) en geprobeerd nog veel meer... deze camera is tot nu toe de allerbeste! Ik vind de zoom mogelijkheid geweldig en zelfs helemaal ingezoomd zijn de foto's scherp. Je moet weten dat ik een enorme zeurpiet ben en echt hoge eisen stel aan scherpe foto's. Zelfs lopend met beweging heb je nog scherpe foto's. Er is een hoop nog in te stellen. Enige nadeel van de fotocamera vind ik is dat je weinig schrijven erbij krijgt dus je moet veel zelf uitvinden. Maar als je een beetje handig bent kom je daar wel uit. Hij is klein, degelijk, maakt snel foto's, start snel op, veel eenvoudige opties bij de SCN-stand voor als je zelf niet na wil denken... Maar ook in de auto stand ziet de camera alles ... is het een landschap, kiest hij landschap, is het een portret, kiest hij portret... beweegt je onderwerp volgt hij de sportstand. Ik neem mijn petje af.. heb een Canon spiegelreflex (EOS 450D) maar overweeg zelfs die te verkopen, heb nu echt een maatje voor het leven! Ben het sjouwen met de lenzen meer dan zat en deze kan alles... ver en dichtbij. Superding!

dakotie 15-05-2012

Ik ben ook tevreden over dit toestel. Heb begin deze maand wat concert filmpjes gemaakt maar vreesde wel een beetje voor het geluid. Het geluid is zeker wel redelijk. Ik heb veel slechter geluid gehoord bij andere camera's, ook mijn Canon videocamera geeft slechter geluid bij concerten dan deze Sony. Geluid van enkele oude canon digi's was wel net iets beter en van de oude panasonic ook. Beeld is echt heel mooi (stelt automatisch scherp als je onscherp begint). Na ongeveer 70 a 80 minuten filmen is de batterij wel leeg. Met de oude canon ixus kon ik makkelijk 2 keer zo lang filmen.

Roan- 07-05-2012

Mag ik vragen of je er ook mee gefilmd hebt? Ben benieuwd naar het geluid bij bijv. opnames van een concert. Kan de speaker dat aan? Alvast bedankt!

vissertje10 16-04-2012

Nu 14 dagen in mijn bezit,mooie camera,scherpe foto,s
ook digitaal,en binnen met weinig licht ook top
voor de rest moet ik alles nog uitpluizen,er zit zoveel op
jammer van het beknopte boekje,maar gelukkig kun je alles intern in het menu op zoeken
ben zeer tevreden hiermee,zeker ook omdat de prijs nu zeer laag is voor zo,n camera

ssuvaal 05-04-2012

makkelijk in gebruik mooie foto's ook bij minder licht
iets onhandig de aansluiting voor het opladen.
al aardig wat foto's op computer gezet gaat simpel

Mr Rick2 03-04-2012

Na jaren gebruik van m'n Canon spiegelreflexcamera ben ik overgestapt op de Sony DSC- HX9V en ik kan niet anders concluderen dat de Sony een ongelofelijk goede compact camera is. Zelfs onder zeer slechte lichtomstandigheden (schemerlicht) maakt deze Sony spectaculair goede beelden. Ik ben bijzonder blij met deze camera en ik mis de spiegelreflex niet, ben eindelijk af van het gezeul met een tas vol lenzen, De filmpjes zijn ook bijzonder goed en misschien wel beter dan onze jvc digitale videocamera. Absoluut een aanrader vandaar een vette 10 voor de DSC- HX9V.

edwinweert 06-04-2012

Dat is nou precies de reden waarom ik ook van de spiegelreflex af wil: dat gezeul met een tas vol lenzen.
Neem aan dat je dus ook een telelens had? Ben je nu net zo tevreden over je ingezoomde foto's als toen met je telelens?

DKM 27-03-2012

Zaterdag nieuwe camera gekocht. Erg blij mee.

Ik heb er al redelijk veel foto's gemaakt. Goede kwaliteit zowel volledig ingezoomd.

Het enige wat ik raar vind dat er niet een oplader bij zit. Dat je het toestel via een netwerkadapter aan het stroom moet leggen op de accu op te laden.

Maar verder is het een geweldig toestel.

Musicliefhebber 08-04-2012

Als je hem officieel gekocht hebt, zit er gewoon een oplader bij :-)

HereIsTom 28-03-2012

Kijk eens bij mijn antwoorden, daar staat een link naar een goedkope stopcontactlader en extra accu.

Rene 41 12-03-2012

Een paar honderd foto's en bijna 100 filmpjes verder. Even kort een review
Foto's zijn na veel instellingen proberen, prima te maken, ook 's avonds (EV/ISO. Overdag zijn de foto's helemaal ok. Softwarematig achteraf kan veel foutjes te herstellen, maar de basis foto's zijn echt bovengemiddeld voor een compactcamera.

De ++++
Krachtige gestabiliseerde zoom
Panoramafoto's (sleuren)
Highspeed foto's burst 10 p/s
Snelheid wegschrijven foto's / filmpjes
Ruis is redelijk acceptabel tot 400 ISO, ook bij filmen goed te doen.

De ----
Trage start van het filmen (na 2 sec pas actie)
Windplop op mic (bovenop ipv voorzijde toestel)
Full HD 50/p overkill is niet te bewerken of te branden (blue Ray)
Opslagformaat AVCHD /mt2s wordt niet gelezen door Mac / Apple
Films alleen goed zichtbaar met eigen software van Sony (PMB) ook niet voor de MAC te importeren.
Zwakke lamellen op de lens een dop zou beter zijn.
Flitser is knalhard en niet te regelen.

PHoogstr 03-07-2012

HerelsTom; ik zie geen link met een stopcontact lader en extra accu.

ramrod 13-03-2012

Dat je Apple de filmpjes niet kan lezen is geen min van dit toestel maar van Apple , ik werk zelf ook met een Apple maar kan prima alle filmpjes op mn IMac afspelen , wel even de juiste player op je Apple zetten .Ook het importeren gaat prima (FCP X)zonder de sony software ,

HD 50p is geen overkill ,je moet het even omzetten ,dit is wel een extra handeling , daarna kan je het met FCP X of zo prima bewerken , en een dvd branden is uit de tijd ...;-) , gewoon op je media speler zetten en je hebt een geweldige video kwaliteit .

HereIsTom 14-03-2012

Full HD 50/p filmpjes gemaakt met deze camera zijn prima te bewerken hoor, kijk hier maar;

HereIsTom 23-04-2012

Hoi Rene,
Ik heb dit gevonden, misschien kun je er iets mee op je Mac;

Rene 41 15-03-2012

Hallo Ramrod en HT
bedankt voor jullie reactie. Mijn Macbook pro pakt alleen de films van 50P / fps niet goed, hij zet in I movie dan en 60 met een streep er door heen als ware het een 60 p / fps filmpje en dat is het niet. Windows doet het prima. Hoe krijg ik die 50p filmpjes op de mac ok, ik kan niet via PMB downsizen naar FX of FH maar alleen naar VGA,. Heeft één van jullie een goede tip?

Wiersmu 09-03-2012

Geweldig toestel. Zes weken in verschillende en moeilijke omstandigheden in Ecuador (jungle, Andes, Galapagos). Geweldige zoom, prachtige plaatjes - ook in donkere vochtige jungle- scherpe foto,s, heel veel mogelijkheden waaronder makkelijke en zeer bruikbare panorama mogelijkheid.
Dit is mijn beste toestel tot op heden (na veertig jaar fotograferen).

HereIsTom 11-03-2012

Ja is een mooie camera inderdaad! Ik ben wel benieuwd naar jou foto's van die mooie plaatsen, heb je ze misschien ergens online staan?
Anders kun je ze bij www.webshots.com plaatsen?

Shirley2909 11-03-2012

Ja ik ben ook wel eens benieuwd naar die foto's!!

groetjes shirley

_mandarijn_ 26-02-2012

Ik ben van een kleine compact camera (Canon Ixus 120) en een grote spiegelreflexcamera (Sony A230) overgestapt naar dit tussenmodel. Na een uitgebreid internetonderzoek, waarbij ik ook testfoto's van fotografie test sites heb bekeken, heb ik gekozen voor de Sony HX9V. Ik heb er geen greintje spijt van! De foto's zijn bijzonder mooi. Met een Nikon SLR en een andere Canon Ixus op hetzelfde punt testfoto's gemaakt en de foto's van deze Sony zaten qua kwaliteit dichter bij de SLR dan bij de compacte Ixus. Dat verbaasde mij zeer.
De mogelijkheden van dit toestel lijken eindeloos, ik heb ze nog niet allemaal uitgebreid getest. De panorama mogelijkheid vind ik geweldig. Foto's 's avonds zijn prima, weinig ruis. Wel duurt het bij 'ingewikkelde' foto's (weinig licht, achtergrond onscherp maken, etc) iets langer voordat de foto's zijn opgeslagen. Het helpt zeker om een SD kaart te gebruiken die sneller kan schrijven, ik gebruik er nu een die 19 mb/s kan schrijven en dat is voldoende.
GPS heb ik uitgezet, omdat de accu minder lang meegaat.
Al met al zeer tevreden met deze aankoop en zeker een aanrader voor iedereen!

HereIsTom 26-02-2012

Ik heb een Class 10 SD kaartje en dan gaat het wegschrijven erg snel, ook heb ik de GPS altijd aan en merk niet dat de accu nu veel sneller leeg gaat.

smartass69 18-02-2012

Ik heb deze gekocht en na 5 dagen teruggebracht.

Er jammer want voort de rest klopte alles aan dit toestel.

Wat EEN SLECHTE FOTOS MAAKT DIT TOESTEL ZEG!!

Alleen geschikt voor afdrukken op 15x10 (std fotoformaat)

Zoek maar eens fotos op dit modelnr via google en bekijk ze 100% zoom dus 1op1.

Vlek na vlek na vlek na vlek, lijkt wel een aquarel schilderij.

Bekijk deze fotos van zijn grotere broertje de DSC-HX100V maar eens, zo waren de mijne ook allemaal.

Niet kopen anders kom je van een koude kermis thuis.

Hans19632 24-02-2012

Ik vind het er eerlijk gezegd niet slecht uitzien voor een compact camera.

Een goede spiegelreflex zal betere kwaliteit leveren maar dat is niet helemaal een eerlijke vergelijking lijkt mij.

HereIsTom 19-02-2012

Gek dat iedereen hier erg tevreden is over deze camera behalve jij? Zou het misschien niet aan jou toestel liggen? Hier maakt hij namelijk wel perfecte foto's!

Excalibur82 12-05-2012

Ik vind de beoordeling sterk overdreven. Ik heb mijn vorige Panasonic Lumix TZ3 vergeleken met de Sony om het aquarel effect te onderzoeken. Bij ISO 100 is het effect nauwelijks te merken. Bij een hogere ISO waarde zie je het aquarel effect wel. Overigens alleen als je een foto op 100% weergeeft. Als je uitzoomed (wat op vrijwel elk scherm gebeurt om de foto volledig weer te geven) merk je er eigenlijk niets van.
Bij deze wat test foto's:

(bij de bloemen is de linker foto de Sony, de foto van het gebouw is om het verschil tussen een 28 mm lens en een 24 mm lens te laten zien qua bereik)

fiem 04-03-2012

Je hebt helemaal gelijk! Mensen die de fotokwaliteit goed vinden bekijken de foto alleen op klein formaat!
Ik had de hx7v maar heb deze ook meteen weer verkocht. Het is echt baggerkwaliteit. En mensen die zeggen 'koop dan een spiegelreflex als je goede kwaliteit wilt' dat is natuurlijk onzin! Ik heb een Canon Ixus 220 en een Powershot sx220 en op 100% dan zie je nog steeds goede lijnen en is de foto niet blokkerig als de Sony.
De beeldkwaliteit is echt bagger. De andere functies zijn we top! Maar als Sony op de markt komt met zo'n toestel met de beeldkwaliteit van Canon, dan zou ik hem zo kopen. Maar zolang de beeldkwaliteit nog slechter is dan de Ixus 65 die we 6 jaar geleden hadden zijn deze toestellen echt weggegooid geld. Behalve als je alleen kleine foto's bekijkt/afdrukt.

bigjohn19612 07-03-2012

Hij is verkozen als beste product van 2011/2012 en niet voor niets. Als je denkt dat dit toestel slechte foto's maakt, dan doe jij iets fout. Ik heb naast dit toestel nog een Canon EOS 7D en de scherpte van de foto's kan onder normale omstandigheden wedijveren met de foto's van dit toestel.

bartjan 09-03-2012

Als je niet akkoord gaat met de fotokwaliteit van dit toestel, dan heb je er goed aangedaan om het terug te brengen.
Maar ikzelf zou dit toestel NOOIT terugbrengen. Want het is het schitterendste "compact" toestel dat ik had. Ik heb na 8 maanden nog geen toestel gevonden met betere features.
Ik krijg van iedereen complimenten als ze de foto's zien op mijn 24-inch scherm. De HD-filmpjes zijn eveneens helder, scherp en stabiel.
Ook ik vermoed dat er a) iets mis was met je toestel waardoor je het terecht hebt terug gebracht (ik had dat ook ooit eens met een toestel waarover iedereen tevreden leek) of b) je instellingen zijn niet OK.

Hans19632 12-03-2012

Ik heb nog eens naar de foto's in je link gekeken en moet je inderdaad gelijk geven, op volledige grote zijn de foto's niet mooi maar dan is het formaat ongeveer 46 x 35 cm.

Als je iets uitzoomt zijn de foto's beter.

Ik heb zelf een WX-10, met waarschijnlijk dezelfde sensor, en die heeft het ook maar wel in wat mindere mate, ik vermoed dat het aantal megapixel gewoon te hoog is voor dit soort camera's met dit formaat sensor.

Kwaliteit foto's een 3 vind ik wel een beetje overdreven omdat het eigenlijk alleen de beoordeling is van de foto's op 100% grote.

jaapbs 07-05-2012

Ik kan me wel vinden in deze review. Ik had een ander Sony uit de DSC-HX serie en precies dezelfde foto effecten. De fotos zijn op een agressieve manier nabewerkt waardoor ze erg lelijk zijn als je inzoomt. Ik heb de camara omgeruild voor een Canon SX230 HS die veel betere/mooiere foto's maakt. De Sony heeft een betere bediening dan de Canon maar de foto kwaliteit van de Canon is veel beter dan die van de Sony.

Rem99 29-02-2012

@ HereIsTom

Helaas is niet iedereen tevreden met deze camera (lees hiervoor mijn review of Google op 'HX9V JPEG compression'). Op internet zijn meer mensen die hier last van hebben of hebben de camera inmiddels terug gebracht. De beschrijving in deze review dat foto's lijken op een 'aquarel schilderij' klopt. Ik heb de HX9V vergeleken met de DMC-TZ20 en daarbij is mij dit ook opgevallen dat de HX9V tekort schiet qua foto kwaliteit.

sorry link vergeten

Sen62 20-02-2012

Het kan niet zo zijn dat je de beeldkwaliteit van deze Sony beoordeelt met 3. Als je hiermee niet tevreden bent koop maar dan een spiegelreflex camera van 600-700 honderd euro.

schre585 06-02-2012

Ja, wat moet ik nou over deze camera schrijven...
Het positieve: de filmpjes zijn prima. Ook heel praktisch dat je tijdens het filmen tussendoor ook foto's kan maken terwijl de filmfunctie gewoon door blijft gaan.
De foto's buiten zijn erg mooi en duidelijk. Het toestel is erg handzaam en eenvoudig hanteerbaar.

Nu de negatieve punten:
Voor de familiefoto's binnen moet je deze camera niet kiezen! De flits floept opeens tevoorschijn. Even schrikken als je daar niet op rekent en hoe moet je nu de camera vasthouden...?
Foto's met flits gemaakt zijn erg roodachtig van kleur. Op de monitor lijkt het zelfs alsof de foto's kompleet zijn overbelicht. Op de computer zie je dat dit nog wel meevalt, maar een goede afdruk is daarna alleen mogelijk met een goed Fotoshop-programma.
Ik gebruik zelf DXO en print daarna met Q-image zodat een afdruk er nog goed kan uitzien.
Verder zit er geen pictbridge op deze camera. Niet zo verwonderlijk want zonder fotobewerking zouden foto's rechtstreeks op een fotoprinter er toch niet uitzien...
Al met al een leuke camera met veel mogelijkheden, maar om daar nu allerlei prijzen aan te geven gaat me toch iets te ver.

vissertje10 23-04-2012

Wilt u mij aub ff uitleggen hoe ik kan filmen en tevens een foto maken,bij lukt dit niet hoor

Met vriendelijke groet

Bert

smartass69 18-02-2012

Ik heb deze gekocht en na 5 dagen teruggebracht.

Wat EEN SLECHTE FOTOS MAAKT DIT TOESTEL ZEG!!

Niet kopen anders kom je van een koude kermis thuis.

Review van Pim 04-12-2011

Ik was opzoek naar een camera waarmee ik zowel foto's op reis (landschap foto's) mee kan maken alsmede foto's voor mijn webshop (macro foto's).

Tevens wilde ik een camera die ik gewoon aan kan zetten en waarmee direct een foto kan maken, zonder dat ik eerst allerlei instelling moet selecteren om eindelijk een goed foto te kunnen nemen.

Om bovenstaande te vinden ben ik middenklasse camera's (200 - 350 euro) gaan vergelijken, ik kwam in dit middenklasse segment tot een top 4 (willekeurige volgorde):

- Panasonic Lumix DMC-TZ20
- Canon PowerShot SX30 IS
- Olympus SZ-30MR
- Sony DSC-HX9V

Na het lezen van veel reviews op internet (bv. kieskeurig.nl en Amazon.com) gekozen voor de Sony DSC-HX9V.

Dit is absoluut een goede keuze geweest, raad hem aan iedereen aan. De automatische stand werkt prima, heldere foto's met goede kleurbalans, eenvoudige bediening instelling (bv. ISO) en de accu gaat lang genoeg mee (deze laat je in het toestel op, met GPS aan gaat het gebruik wat sneller, maar dit is bij elke camera met GPS).

Ik geef niet zo snel hoge cijfers, dus de relatief hoge cijfers die ik geef voor deze camera zeggen genoeg!

In veel winkels kom je deze camera niet tegen om zelf even te testen, wel zijn kleine broertje de HX7V. Wat ik gelezen heb in reviews is dat de HX7V bij weinig licht wat meer moeite heeft om foto's scherp te krijgen.

Ook zie je vaak in de winkel de Lumix DMC-TZ20 (heeft een vriend van me). Deze was mijn tweede keus. Wat mij heeft overtuigt om de Sony DSC-HX9V te kopen is dat foto's bij weinig licht zowel buiten als binnen, scherper zijn op de Sony DSC-HX9V in vergelijking tot de Lumix.

Wil je iets minder geld uitgeven aan een camera, dan raad ik je de Casio Exilim EX-H30. Ik heb zelf de Exilim 7.2 (eenvoudiger model). De Casio Exilim EX-H30 komt ook goed naar voren in de reviews die ik heb gelezen, maar heb deze camera zelf niet kunnen testen.

Succes met je keuze!

Fernando Lynch 19-12-2011

Beste Pim,

We waren aan het twijfelen tussen een HX7V of een HX9V, maar na het lezen van je revieuw waren we er stellig van overtuigd dat de keuze duidelijk zal vallen op de HX9V.

Zeer bendankt voor je kritische review!

Chapeau!

Groeten,
Fernando Lynch

Jola. 14-12-2011

Hoi, ook wij zijn op zoek naar een nieuwe camera en zijn van plan deze te kopen.
Waar we al wel verschillende adviezen over gehad hebben is dat het een verschil kan maken wat voor geheugenkaart je gebruikt.
Is het zo dat een sonycamera beter functioneert met een sonygeheugenkaart?
Misschien kan jij ons hier iets meer over vertellen?

BartJan 20-11-2011

Had ook al een Sony (W380) eerder maar geraakte het kwijt. Dit toestel dan maar gekocht omdat het goede recensies kreeg en vooral omwille van de Eisa Award. En ik moet zeggen dat deze cam volledig voldoet aan de beloftes.
In vergelijking met mijn vorig toestel is het wel omvangrijker en wat minder "portable".Het ziet er zeer stevig en degelijk uit. Maar ik heb er bij mijn trips geen last van alsof ik er zou mee moeten sleuren. Het past wel altijd in je broekzak of jas. De zoom is echt wel goed. En zelfs als je beweegt tijdens het inzoomen dan blijft de foto zelf nog helder en scherp.
En ook de HD-video is zeer goed: zelfs als je loopt tijdens het filmen blijft alles stabiel. En de stereo-klank klinkt goed ook al is natuurlijk de wind een spelbreker.
En ik heb nog nooit een apparaat gezien met zoveel mogelijkheden (alles wat je kan bedenken zit erin,ook 3D foto). Bijgevolg moet je het toestel wel goed leren gebruiken anders mis je de vele finesses en features ervan.
Ik ben dus absoluut tevreden met deze fantastische Sony!

arend728 16-11-2011

als vervanging van m'n 4 jaar oude panasonic fz18
wel een verbetering, iets mooiere foto's en duidelijk
veel betere filmpjes met een makkelijk te gebruiken
zoominstelling.
wel ff wennen aan het kleine formaat wat de stabiliteit
niet te goede komt.
nog niet alles uitgeprobeert maar dat komt nog.
overigens gaat m'n oude panasonic fz18 nog dapper
mee naar m'n eventuele reisbestemming!

annemarie38 29-11-2011

Ik heb ook de panasonic fz 18 en kijk ook naar deze Sony camera. Klinkt goed dat de kwaliteit van de foto's beter is dan de fz18. Heb ik wel een vraagje.
Bij het inzoomen van de foto's worden ze dan niet vaag als een aquarel?? Want dat heb ik al een aantal keren gelezen en ben erg aan het twijfelen of ik wel afstand wil doen van m'n trouwe fz18...(alhoewel de kwaliteit van de foto's ook niet altijd super is).
Het vaag worden van de foto's is me voornamelijk opgevallen bij binnenfoto's. Kan dit kloppen??

ro.es 28-09-2011

Update. Ik heb de camera nu een half jaar en inmiddels veel foto´s genomen in de meest uiteenlopende omstandigheden. De foto´s overdag zijn van uitmuntende (reflex camera) kwaliteit, natuurgetrouw en goed uit belicht. De kwaliteit van het toestel voelt kwalitatief stevig aan en is makkelijk mee te dragen.

De batterij is voldoende maar had beter gekund. Het opladen met batterij in de camera is onhandig net als de positie van de flitser. De HD video opname functie is van een zeer hoge kwaliteit.

Jammer genoeg de avond foto´s van objecten of gebouwen schieten vaak te kort. maar wanneer je bijv. avonds portret foto´s van dichtbij neemt. met flits dan is de kwaliteit uitstekend.

Ook deze Sony blijft een compact camera als is het wel een hele goede.

Mijn bevindingen na een half jaar gebruik:

Uitstekend:

Positie flitser
Batterij
Batterij opladen

jan roomer 27-09-2011

fotokwaliteit(kleur/scherpte) is zondermeer zeer goed(vergelijkbaar met mijn Olympus systeemcamera)
Bediening door het menu niet zo voor de handliggend als mijn vorige Panasonic TZ3.Optische stabilisatie perfekt bij 16x zoom en weinig licht.Goede fotoos bij schemerlicht(tot 800asa).Groot nadeel: lcd scherm bij zonlicht bijna onzichtbaar!!!(dat was bij mijntz3 ,en is bij de nieuwe tz20 wel perfekt)Heb na veel vergelijken tussen Panasonic TZ20 en deze Sony gekozen voor de iets betere fotokwaliteit v/d Sony,ook omdat van mijn TZ3 de kleurkwaliteit bedroevend was en dit een vaker gehoorde klacht van de TZ serie is.TZ20 zou dus nu mijn voorkeur krijgen!