Sony Cyber-shot HX DSC-HX200V zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Cyber-shot HX DSC-HX200V zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

Rosbiefislekker 06-08-2013

Doordat mijn oude toestel na een regenbui gesneuveld is, heb ik deze gekocht. Super goed toestel, degelijk en werkt zoals een digitale fotocamera moet werken. kan ver inzoomen en dan nog haarscherpe foto's maken.

Gebruik hem ook af en toe als verrekijker.

Er zit een handige (hangt er van af hoe je het bekijkt) gps locator in gebakken. Deze is aan en uit te zetten, zeker handig als je weinig batterij vermogen over hebt. Er zit ook een route ding (weet niet hoe die heet,) deze werkt, maar snap niet helemaal hoe. soms klopt de route met de weg die ik gereden ben en soms kilometers uit de richting. Zeer handig als je op reis gaat en op een snelle en makkelijke manier wilt zien waar je geweest bent. TIP! Wel de GPS functie uit zetten in het vliegtuig! is namelijk verboden om hem aan te laten staan.

W. Sengers 30-07-2013

Zeer goede camera, kwaliteit is echt goed, getwijfeld tussen sony, canon of nikon, uiteindelijke voor de sony gekozen ook mede door beste filmkwaliteit bij 50 fps.

H.W.1 05-04-2013

Deze camera is een vervanging voor de Sony H50, waar al wat jaren mee gewerkt is en heel veel foto's mee zijn gemaakt met alle tevredenheid.

Deze camera valt niet tegen hij neemt perfect en scherpe foto's zelf met totaal alle zoom wat hij heeft ook digitaal met goede details. Wat ik ook vindt is dat je hem lekker met de hand kan scherp stellen en voor de rest ook handmatig alle instellingen kan doen wat je wil.
De zoom is voor mij genoeg wat je nog uit de hand kan doen en beweeg je wat vangt de stabilisator het goed op en hoef je niet altijd met een statief te lopen.
De kleuren zijn perfect en de flits heeft genoeg bereik.
Voor mij is het een goede vervanger en doet wat ik wil.
Ik wil niet als een muilezel met allerlei lenzen te lopen sjouwen en als het moet een snelle shot maken wat hij ook goed doet zonder instellingen.
Heb ook nog getwijfeld om voor de HX300 te gaan , deze vond ik te duur en heb aan deze meer dan genoeg.

Ron 65 07-01-2013

Deze camera maakt mooie foto's ,snel en gemakkelijk te bedienen.Een super zoom bereik.
Het enige nadeel vind ik dat je er geen UV filter voor kan plaatsen.

Patrickaap 28-09-2012

Ik vind dat deze echt prachtige foto's kan maken. Mochten mensen dit willen zien, dan kan dat hier:

De mogelijkheden zijn echt super. Diafragma kun je zelf instellen, sluitertijd, ISO waarde etc etc.... De Accu gaat bij mij zeker 3 uur mee met alleen foto's maken.

Kortom, ik vind het zeer zeker een aanrader!! Je betaald er voor, maar je hebt er zeker veel voor terug.

ro.es 20-09-2012

Ik heb mijn kortgeleden 200V verkocht en daarvoor de nieuwe compact DSC- RX 100 voor teruggekocht. De HX200V is een goede travel camera, beter als veel van zijn concurrenten. Een nadeel is dat foto´s bij uitvergroting, deze snel aan scherpte verliezen. DE CZ F2.8 heeft zijn kwaliteiten maar met fotos genomen op tele afstand, heeft de lens zijn beperkingen in scherpte.

Met de telelens op deze Sony krijg je zaken wel enorm dichtbij. Camera ligt verder goed in de hand, en is het menu goed doordacht zoals dat bij alle Sony´s cameras het geval is. Sony is niet goedkoop maar de prijs/kwaliteit verhouding van de camera is goed. Bij twijfel zou ik deze camera beslist verkiezen boven de HX20V.

avignon 22-08-2012

Mocht je nog twijfelen, houd er dan rekening mee dat er een Carl Zeiss lens in zit. Over het algemeen zijn alle camera's goed. Als je goed fotograferen kan. Dan kan de lens de doorslag geven. Ik fotografeer met de SLR. En in het verleden heb ik gefotografeerd met de compact Sony f828 en deze geeft geweldige foto's, met name te danken aan de Carl Zeiss lens. En dat heeft geen enkel ander merk!!!!

martien-grandia 03-08-2012

Werkelijk alles uit de kast gehaald om een goede camera te krijgen. Had een Panasonic FZ38, maar bleef zitten met hinderlijke ruis. De knoop doorgehakt en een andere camera. Vervolgens naast elkaar gezet: Nikon P510, Sony HX200V, Panasonic FZ150 en de Canon HX40.
Via de service van MediaMarkt is het mogelijk ze aan te schaffen en binnen 14 dagen te testen en terug te brengen.

Maar goed, voors en tegens tegen elkaar weggestreept. De Panasonic leverde minder ruis op dan in het verleden, maar de plaatjes 'leefden' niet. Dat deden de Sony-afbeeldingen wel. De Canon was goed, maar de autofocus ontzettend langzaam, met name binnenshuis. Het scherptestlblokje bleef maar 'schipperen' en moest het afleggen tegen de Sony. De Nikon p150 was qua fotokwaliteit goed, maar kan niet automatisch scherpstellen tijdens het filmen. Viel daarom af.
Beste keuze leek de Sony 200v. Echter de foto's leken op het schermpje perfect, ook van goede scherpte. Alleen wat viel dat tegen op de computer! Het lijkt scherp. Ga maar eens inzoomen. Maak maar eens eens een foto binnen met de instelling dat ruis en blur automatisch verminderd worden. Er worden 6 foto's achter elkaar gemaakt en gecombineerd tot 1. Ga hier maar eens een uitsnede van maken, en dan wel een realistische. Bijv. een kat staat er beeldschermvullend op. Maak een uitsnede van de kop.... Wat een slechte foto blijft dan over! En dan heb ik alles eraan gedaan om het beste uit de camera te halen. In de A-stand, diafragma f8, meeste scherptediepte enz enz, maar het blijft niet goed. Ga maar eens inzoomen op de foto. Het is net of het beeld ...
Het is net of het beeld helemaal vertroebeld is. Helaas gewoon niet wat je zoekt. Daar betaal je dan heel veel geld voor. O ja, bloemenfotografie is uitstekend buiten. Maar dat wat je verwacht van de foto komt er niet uit, het valt zo tegen op de computer. Heb er ook collega's naar laten kijken en die gaven hetzelfde aan.

Daarmee wil ik niet aangeven dat Sony slecht is. Heb nu een Sony alpha 35. En dan zie je wat fotografie echt is. Wat is dat mooi! Bijv: de 200v gaat qua diafragma niet verder dan f8, de alpha 35 gaat tot f22. En dat zie je echt! De 200v probeert wel een spiegelreflex te evenaren, maar je ziet pas hoe het echt kan als je de spiegelreflex van sony qua afbeeldigen hebt gezien. Om scherptediepte te creeren gaat de 200v standaard op f2.8 zitten in de automaat, dat levert een niet scherpe foto op. Een f5 op de alpha 35 levert een ongekende scherpte foto op. De foto is daar op de computer netzogoed als op het schermpje van de 200v. Echt, zet ze maar eens naast elkaar, dan zie je pas verschil. En dat zie je niet als je reviews leest, maar de praktijk wijst het uit. Heb nu een 18-200 lens, 11x zoom tov 30x, maar de alpha 35 geeft zoveel meer dat ik dát er wel voor over heb! Tijdens het filmen hoor je wel meer dat de camera scherpstelt als bij de hx200v, maar daar krijg je wel een ongekende scherptediepte voor terug.... Samenvattend is de grotere beeldchip in de reflex echt superieur, het is echt zo.

goldentong 04-08-2012

Martien welke instellingen heb je gebruikt met het testen van de 200v .
Die zijn namelijk ongelofelijk uitgebreid .
ben ook bezitter van een sony alpha 77.
en ja zijn verschillen in beeld kwaliteit tussen deze twee camera's geen raw bij de 200v maar ja de meeste foto amateurs kunnen toch niet goed uit de voeten met raw .
Voor mij is de 200v een zeer goede camera voor die prijs . prachtige beelden mee gemaakt in natuurparken
Gr Folkert.

ro.es 29-07-2012

Ik gebruik deze Sony alweer enige tijd. keer op keer ben ik nog steeds verrast door de uiteindelijke kwaliteit van de geschoten fotos. Qua belichting en scherpte is de Carl Zeiss 27mm - F2.8 lens een hoogwaardig stukje techniek. De aanwezige instellingen maken creatief fotograferen wel heel makkelijk voor iedere enthousiast. Veel scherpte tot in de details en zijn de kleuren zeer natuurgetrouw. Popup flitser is uitstekend, video maken is eveneens van een zeer goede kwaliteit.

Tenslotte heeft deze Sony een prima (profesionele) look en kan ik er weinig op aanmerken. Een alles kunner en absolute aanrader. Een 10 plus dus.

Veenker 05-06-2012

Werkelijk fantastische camera. Moet alle mogelijkheden nog uitvinden, maar de foto's en video's zijn tot nu toe geweldig mooi.
Er zit een zeer summiere handleiding bij, maar die heb je niet nodig, want een complete handleiding zit in de camera zelf.
Ben meer dan tevreden over deze aankoop.

H.Zweistra 06-07-2012

Maar, helaas, waar kan ik gegevens over het gebruik van GPS vinden? Hoe kan ik die informatie gebruiken in Google Earth?
Wie o wie kan hier helpen?

ro.es 02-06-2012

Super tevreden met deze camera. De resultaten doen mij keer op keer versteld staan. Zijn evenredig aan die van een Nikon of Canon instap reflex camera. Zonder het gedoe dan van verwisselbare lensen.

De HX200 neem je niet zo snel mee als een broekzakmodel. Vandaar heb ik ook de Sony DSC HX20V erbij gekocht om met het zelfde gebruikersgemak en kwaliteit te kunnen blijven fotograferen. Qua mogelijkheden en functionaliteit zijn beide camera´s nagenoeg hetzelfde.

Het enige verschil tussen deze beide Top camera´s van Sony is dat deze HX200V een grotere lens opening heeft van 2.8 en een ingeboude flitser welke dubbel zo krachtig is. Zodat de belichting van deze camera in moeilijke omstandigheden nog meer aankan. Het resultaat is keer op keer verbluffend. De Leica telelens is een hoog staaltje van techniek.

De compacte HX20V heeft een Sony G lens, welke eveneens van een evenredige kwaliteit is.

Een van de handige extra´tjes van deze camera is dat je het geluid op Sluiter kan instellen, voor het reflex camera effect.

Deze camera is snel, menu zit begrijpelijk in elkaar en met de 2 automatische standen kan een goede foto nemen eigenlijk niet meer mis gaan. Veel handige snelle instellingen zoals tegenbelichting en een Custom knop. Bespaar niet op een snelle SD card en evt. op een extra batterij met externe batterij lader als je lang onderweg bent.

Mikki 06-05-2012

moeilijk te zeggen, had hiervoor de DSC h 50 en super tevreden. oom eerlijk te zijn had ik meer verwacht van deze camera. Dichtbij maakt hij mooie plaatjes, alleen landschappen vind ik tot nu beetje tegenvallen. Bloemen / gras lijkt smurie en niet scherp. ik hoopte op loepzuivere foto's. Ik heb de camera in de P stand staan voor de levendige kleuren, de focus etc op automatisch. nogmaals dichtbij is alles goed, alleen landschappen met zoom vallen nog tegen

Petervl57 09-05-2012

Ik heb een aantal sample-foto's van deze camera gezien en ik snap je frustratie over de landschapsfoto's helemaal. Datzelfde probleem had ik met de voorganger van deze camera de HX100V. Het was een droomcamera, behalve als het gaat om de problemen die je ook benoemd bij de HX200V. Wat jammer. Ik had gehoopt dat Sony de kritiek ter harte zou nemen en de scherpte van foto's (de kritiek op de smeureffecten) zou gaan verbeteren. Maar kennelijk is dat niet zo. Een gemiste kans. Ik ben - na een aantal maanden gewerkt te hebben met de HX100V - overgestapt op de canon SX40 vanwege deze problemen. De komst van de HX200V zal daar niks aan veranderen, vrees ik....

Mikki 07-05-2012

oja, tele foto's zijn genomen met maximaal 30x optische zoom. 60 x helder beeldzoom en 120 x digitale zoom heb ik (vanzelfsprekend) niet gebruikt

Mikki 15-05-2012

Ben dan geen kenner en een smurrie maker, maar de camera is de deur al uit. OP aanraden een ander toestel genomen en eerste de beste klik goed. Mischien is mijn vereachtingspatroon gewoon wat hoger dan uw camera kennis

Phebe59 27-06-2012

Mikki, wat heb je dan nu gekocht en bevalt die wel helemaal?

henktalma 1935 14-05-2012

Dit is geen kenner van fototoestellen.Hij maakt er zelf smurrie van.

Patan 27-04-2012

Na een vergelijk tussen nikon, canon en de hx100v van sony voor deze camera gekozen. Werkelijk machtig ding, mooie strakke foto's bij schemer en donker.Had hiervoor ook andere sony camera's, ook goed.
Nu alles erop en eraan.
gekozen om de sensor en zoom en flitsbereik.Goede grip en voelt stevig stabiel aan.

Martinz1 28-04-2012

Is het mogelijk om landschapsfoto's te laten zien, ik ben benieuwd naar de kwaliteit van deze opnames.
Alvast bedankt voor de moeite.

Groet M

patan 02-05-2012

Dat wil ik wel, maar ff kijken hoe dat gaat

ro.es 09-04-2012

Mijn 4e Sony camera, en werd even een afweging met het maken van een keuze tussen de nieuwe Nikon P510 en deze Sony.

Gezien ik ook al div. Nikons reflex heb gehad en nog overwoog om een D5100 te nemen, daar onze dochter een Nikon D3100 heeft, heb ik toch voor deze camera gekozen.

En waarom bijv. geen Panasonic FZ150? Ik heb in het verleden 2 keer Lumix toestellen gehad (werden overal geprezen), maar altijd hinderlijke ruis in de foto´s. Dat blijft hangen en vandaar geen camera van Panasonic meer. Voor het overige is Panasonic een top merk.

Dus deze Sony gekocht. Ten eerste; goede ervaringen. Deze Sony schiet werkelijk perfecte foto´s en doet dat in alle omstandigheden en zo ook in het donker! Het is een camera met een Top van een flitser aan board, met een flitsbereik tot maar liefst 12.4 m. Daarbij opgeteld het gemak van een hoge kwaliteit Carl Zeiss groothoek/telelens.

De mooie foto´s was al zo bij mijn vroegere Sony DHC 1. En waar gaat het nu om, juist ja om goede gedetailleerde foto´s te maken, en dat doet deze Sony DC HX200V nog beter en gemakkelijker als zijn voorgangers. De goede belichting is van zijn sterke punten.

Ook toont de camera kwaliteit in afwerking en zit alles op de juiste plaats. De Carl Zeiss lens is gewoon Top, alhoewel de Sony G lens er ook mag zijn. Die zit in de bekroonde DC HX9V die ik ook heb.

Het menu van dit nieuwe Sony Top model is logisch en zijn er voor de creatievelingen onder ons, een keur aan instellingen. Voor het snelle ´´altijd raak´´ shot zijn er 2 auto instellingen. Het opstarten van de camera, het in en uit zoomen, Video opnemen het werkt allemaal even goed met altijd een perfect resultaat.

Foto´s kunnen schieten tijdens een video opname is handige optie. Overigens zijn de video´s van een ongekende kwaliteit. Ook daar heb je geen aparte video camera meer voor nodig.

De batterij lijkt me sterk genoeg en lang mee gaan, trouwens bij Sony nooit te klagen gehad hiermee.

Voor de gewone vakantie fotografie, goede moment opnames, steden en/of natuur fotografie of mooie portret fotografie heb je geen reflex nodig. Dit staat natuurlijk los van de duurdere professionele reflex camera’s voor reclame en/of modellen fotografie. Maar dat is een ander verhaal.

Deze Sony ziet er overigens wel uit als een reflex. Ik sta met deze Sony in een korte tijd wederom keer op keer versteld van het resultaat, foto´s op de PC uitvergroten en tot in de details zo scherp en met mooie natuurgetrouwe kleuren.

Kan het nog beter? Ik denk van niet, los van allerlei additionele functies die nog te verwachten zijn de komende jaren.

Misschien is de prijs nog iets aan de hoge kant, maar het is een stukje techniek wat je er voor terug krijgt.

Een goede aankoop en ben ik er zeer tevreden mee, vandaar een 10. Zal later na de vakantie nog eens een update posten.

Ik hoop dat mijn verslag jullie helpt met het maken van een keuze in het overvolle aanbod van cameras.

Tania007 16-04-2012

Momenteel twijfel ik tussen de Nikon P510 en deze Sony HX200V. Ik geraak er maar niet uit... Het toestel moet dienen op wildlife/safari.
Het is mij vooral om het maken van foto's te doen en hecht weinig belang aan de videomogelijkheden.
Ondanks mijn lijstje hieronder, weet ik het nog niet. Alle info en hulp welkom :-)

Waarom wel Nikon:
- lens 24 tot 1000 = betere groothoek, groter zoombereik.
- 16 megapixel is voldoende.
- flitsvoetje aanwezig (in het bezit van een Nikon-flitser).
- oplader via stopcontact meegeleverd = handig op reis.

Waarom geen Nikon:
- traagste sluitertijd = 8 seconden.
- Batterijlevensduur.
- onder voorbehoud: GPS zou vaker niet dan wel werken (reviews op internet).

Waarom wel Sony:
- Leica lens is lichtgevoeliger.
- traagste sluitertijd = 30 seconden.
- GPS werkt super op de HX9V, dus waarschijnlijk ook op deze HX200V.
- goede batterijlevensduur.

Waarom geen Sony:
- lens "maar" 27-810.
- geen flitsvoetje aanwezig.
- geen batterijoplader via het stopcontact meegeleverd, enkel via USB. Dus extra aan te kopen.
- opmerkelijk duurder dan de P510.

bijonsthuis 08-02-2013

er zijn ook reviews die wel tevreden zijn over de scherpte. Hoe kan dat nu? Kun je me wat foto's laten kijken van de uitvergrotingen?

liapronk5 22-04-2012

is hij ook snel?
ik ben een vogelaar en moet het van de snelle momenten hebben,anders mis ik precies HET OGENBLIK.
graag wat inzicht!
en hoe bevalt de zoeker?

lia

p215 10-04-2012

Waarom heb je niet voor de nikon p510 gekozen?
Ik sta coor dezelfde keus en kom er niet uit.....

Marcel Kummel 05-04-2012

Na mijn Nikon DLSR en J1 (hype-toestel) - ervaringen ben ik klaar met het wisselende lenzen gedoe. Met de aanschaf van de nieuwe Sony DSC HX 200V ben ik hartstikke blij. Een machtig toestel, uitstekende (beeld) kwaliteit, een geweldige zoom en veel creatieve mogelijkheden. Een alleskunner op het werk, thuis, buiten en op vakantie! Het heeft mij vele omzwervingen gekost, maar ik heb nu eindelijk een toestel dat aan al mijn eisen voldoet. Super!

rob steenbeek 06-04-2012

hoi, ik overweeg of de Panasonic DMC-FZ150 of wellicht deze sony.
De voorloper (hx100) van Sony bleef in de mix iets op deze panasonic achter.
Kan deze Sony het op tegen de Panasonic?
Het belangrijkste vind ik dat de videoweergave goed is, omdat hij ook mijn camera (geen HD) moet vervangen.
Foto's zijn volgens mij van beide super.
Ik wacht jouw reactie af.

Gr,
Rob

Remco4279 07-04-2012

Hallo

Ik twijfel op dit moment tussen de sony hx 200v, de nikon p510 en de canon sx40.
Als ik de vele reviews van de canon en de nikon lees dan neig ik, kijkende naar deze twee, naar de canon. Van de sony zijn echter nog weinig reviews beschikbaar.

Wie kan mij verder op weg helpen?

Grt
Remco