Panasonic DMC-TZ5 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 89 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Panasonic DMC-TZ5 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

adapter 05-06-2010

Hallo iedereen,
Ik heb deze DMC-TZ5 nu al 2 jaar en vind het een geweldige camera en waar hij voor dient is prachtige kwaliteit foto's maken en dat doet deze camera.
Ga niet zeuren over filmen of accu's.
Filmen doe je met een filmcamera en niet met een fototoestel.
En wat die accu betreft.
Ik kom net van 8 dagen vakantie terug en mijn accu is nog niet leeg (standaard accu) en ik heb zo'n 250 schitterende foto's gemaakt met verschillende instellingen.
De foto's met flits zijn iets minder of je moet ze van dichtbij nemen.
Veel mensen vragen naar het merk camera als ze de foto's zien.
Gr. een tevreden fotograaf.

Zeedijk 17-04-2010
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Ik was niet ontevreden met deze camera, alleen de filmmodus valt tegen. Als je een beetje pech hebt is ie continue bezig met scherpstellen en blijft het beeld vaag.

Nu recent krijg ik de melding "Please turn camera off and then on again". Een spelletje dat de camera veeeeeel langer vol houdt dan ik. Op google nagezocht en dan blijkt het een probleem dat vaker voor komt bij deze camera. Ik denk dat ik nu binnen twee jaar al weer op zoek moet naar een nieuwe camera, want ik verwacht dat de reparatiekosten niet opwegen egen een nieuwe camera.

Duurzaam, nihil dus!

Albert_201 26-01-2010

TZ5 een jaar geleden gekocht
daar goede reviews hier en voorgaande toestel (Canon PowerShot A710IS)traag reageerde.

TZ5 pluspunten :
- groothoeklens (= 28 mm),
- klein toestel (= gemakkelijk mee te nemen),
- gebruiksvriendelijk met de vele automatische instellingen
- neemt mooie foto's wanneer volle zon

TZ5 minpunten :
- fotokwaliteit daalt snel (ruis) naarmate licht minder word
- stelt vlug scherp maar vaak is fotokwaliteit niet goed
- op camerascherm ziet foto er beter uit dan op pcscherm/afdruk
- geen levendige kleuren, dof

Fotokwaliteit was veel beter met mijn Canon of zelf bij 4 jaar oude Aldi Medion camera.

sportspier 02-09-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Het is een supercamera. Er zitten ontzettend veel mogelijkheden op die voor een amateurfotograaf zeer makkelijk te snappen en uit te voeren zijn. Met name de burstfunctie is helemaal top wanneer je heel snel achter elkaar actiefotos wilt maken. iedere foto is scherp genomen, ondanks het zeer snel achter elkaar schieten van de fotos. Ik heb deze camera in combinatie met een 8gb sandisk extreme lll sdhc kaartje. Dit is een supersnelkaartje waar je 1700 fotos met de hoogste resolutie op kunt maken. tevens kun je er anderhalf uur mee filmen. Kaartje is voor 40 euro via internet te verkrijgen. De accu gaat heel lang mee. Na een dag intensief fotograferen en filmen en fotos terugkijken, was deze nog maar voor 2/3 leeg. Nogmaals deze camera is een superaanrader voor een superprijs!!!!

Strontvlieg08 27-07-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Ik heb deze camera gekozen omdattie zo goed werd aangeprezen. Ik wou graag even kwijt hoe super blij ik ben met deze camera! Hij maakt super foto's, hele mooie kleuren, makkelijk te gebruiken! Ik wil hem graag aanbevelen want je zult geen spijt krijgen!

solo 19-06-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

hallo,heb deze camara nu een paar weken,aangeschaft ivm vakantie,twijfelde eerst nog over de canon SX200 maar toch voor de tz5 gekozen,ivm goede reviews ook kan je met de tz5 zoemen onder het filmen bij de canon kan dit niet.de tz5 maakt goede foto,s heb een aantal test foto,s gemaakt in verschillende instelstanden en omstandigheden zoals macro/scene mode/ IA /modus normale foto waarbij je wat handmatig kunt instellen zoals bijv.(iso waarde en wit ballans.ben over de tz5 erg tevreden.laat de vakantie nu maar komen

remco1975 04-06-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Ik heb de camera nu bijna een jaar en ik vind hem geweldig. Heb hem al 2 keer meegenomen op vakantie en hij maakt erg mooie foto's. Iedereen die de foto;s ziet is overtuigd. Ze zijn vooral erg scherp. Ook met IA functie maak je bijna geen lelijke foto's. Als je nog meer in verdiept kun je met functie handmatige nog betere foto's maken. Ook de verschillende kant en klare instellingen de scene mode is geweldig. Zon ondergang foto's zien er echt mooi uit dan. Ik heb hiervoor de canon ixus fotocamera gehad, maar voor mij nooit geen canon meer.

Guidoroelandt 05-05-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Heb deze camera nu een maand, aangeschaft wegens een hike-vakantie door de fjorden van Noorwegen.

Ben na een week vakantie zeer tevreden over de foto's.
Hier een aantal voorbeelden.

Voordelen van de camera:
- Snel
- Goede zoom en focus
- Gebruiksvriendelijk
- goede batterij duur, heb er zeker 400 foto's mee kunnen maken.
- Erg scherpe foto's
- Goede macro's

Nadelen:
- Ruis bij hogere iso waardes in het donker. (maar mij is verteld dat alle compacte camera's in deze prijsklasse dat hebben)
- Tijdens het zoomen in de filmmodus duur het steeds weer even tot de camera gefocused is.
- Bij zeer fel licht, dus bij bijv. richting de zon filmpen of tegen weerspiegelende voorwerpen, kunnen er paarse strepen op het beeld verschijnen. Deze zijn echter niet op de foto te zien, wel op de film.

Digitony 03-05-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Sinds een maand heb ik nu deze Panasonic TZ5 en ik moet zeggen naar volle tevredenheid. Ik gebruik hem naast mijn reflexcamera (Canon D400) om flexibeler te zijn onderweg. Aan de kwaliteit van de Canon kan hij uiteraard niet tippen, maar het is dan ook geen reflexcamera! Maar als een goede tweede camera die overal makkelijk is mee te nemen en ook goede eigenschappen heeft, zoals de 10x zoom, vele instelmogelijkheden, een goede filmfunctie, enz. is dit een echte aanrader. Het enigste minpunt is de toch wel snel zichtbare ruis. Maar de voordelen zijn er meer dan nadelen.

Grandmastertje 23-04-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Zat te twijfelen tussen Canon, Nikon en Panasonic. Heb al een Nikon D50 spiegelreflex en wilde een camera die overal mee naar toe kan. De TZ 5 kwam als beste en mooiste uit de bus. Heb heel veel huiswerk gedaan en toen in de winkel me laten overtuigen van alle drie. Ben er erg blij mee. Heb hem een paar dagen, dus moet nog even wennen, maar de foto's die ik heb gemaakt zijn subliem en scherp. Ook vanuit een rijdende auto. Camera is supersnel en maakt ook mooie foto's bij donker. Ook zonder flits, bij lamplicht.
Je moet wel idd ietsje pietsje verstand hebben van instellingen. Het is een super zoom camera voor mensen die net iets meer willen dan alleen maar domweg klikken. Voor een spiegelreflex gebruiker die even snel een camera mee wil hebben op een tripje, is het een perfect apparaat. Voor ieder ander ook, maar dan moet je wel de gebruiksaanwijzing goed lezen en meer willen dan een normale doorsnee foto.

Ben zeer onder de indruk van deze camera, ondanks alle negatieve berichten hieronder toch gekocht en totaal geen spijt !!!

HasHis 12-04-2009

Goedemiddag allemaal,

Heb nu de TZ5 een tijdje in huis en heb ook al meer als 2000 foto's gemaakt.

Onlangs terug uit nieuw zeeland en de foto's vallen zwaar tegen. Toestel kan niet goed omgaan met verschillende lichtomgevingen. Het was een beetje sluierbewolking en foto's zijn zwaar onderbelicht.

Het vervelende is dat dit toestel een zeer mooi en helder LCD scherm heeft waardoor je bedrogen thuis komt want op je toestel ziet een genomen foto er heel mooi uit maar eenmaal thuis valt het zwaar tegen. Daarnaast kan de AI stand niet alles aan zoals het beweerd wordt..je moet nog steeds veel voor de handmatige optie kiezen waarbij je niet moet vergeten om steeds je instellingen te wijzigen voordat je een volgende foto neemt.

Filmjes zijn wel goed van kwaliteit maar zoals ook vele mailen gelezen hier is de microfoon om een zeer onhandige plek geplaats waardoor je steeds met je vinger erop zit dus geen geluid.

Al met al heb ik achteraf toch niet heel tevreden met dit toestel.

hido 20-03-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Na 3 ixus camera's een eerste panasonic met goede referenties.

Snelheid ( lens en scherpstelling ) valt tegen.

Enkel echt bruikbaar bij voldoende licht en stilstaande onderwerpen.

Waarde toestel voor 50 % bepaald door de lens.

Intussen al een opvolger met betere specificaties en concurenten met manuele instellingen.

Hi-burstmode slechts 2.5 mp en hoge iso-waardes

Henk199 02-03-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

De camera nu al een aantal weken in bezit, heb hem gekozen vanwege het formaat met de 10x optische zoom: die tot nog toe goed werkt. De filmkwaliteit is mooi meegenomen, alhoewel het geluid niet al te best is, maar koop dan een filmcamera
Ik heb al zeker 1000 foto's geschoten. In het begin kreeg ik de foto's niet allemaal even mooi, maar naar mate je de functies weet en hoe die werken, kun je mooie foto's maken.

je maakt de mooiste foto's met deze camera buiten als het mooi weer is, en dat is voor mij juist de reden om foto's te maken:). in de sneeuw(skiën) heb ik ook héle redelijke foto's gemaakt.

Als je snel foto's wil maken bijvoorbeeld van mountainbiken kun je de camera op sportstand zetten, je kunt dan wel snel foto's maken, maar als het te donker wordt: echt grauw-grijs weer en in redelijk donker bos heb ik m op de automatische stand gezet met sluitertijd 1/200, met flitser aan. naar verbazing maakt de camera zelfs dan ook nog goede/mooie foto's die niet bewogen zijn als er iemand langs komt fietsen. met deze laatste stand kun je overigens binnen weer geen mooie foto's maken. zet de camera op de iA-stand, genoeg tijd nemen en je hebt fantastische foto's.

De kritiek van mensen op de camera over foto-kwaliteit die ik heb gelezen, zullen gewoon een spiegelreflex moeten kopen of, moeten naar mijn mening de uitgebreide gebruiksaanwijzing nog eens doornemen. HD kwaliteit voor filmen is goed, je kunt ook de hele zoom gebruiken voor het filmen, alleen focust hij dan wat veel onder het filmen.

Een zeer tevreden gebruiker.

woodyy 01-03-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Perfecte camera niets mis mee, kritieken snap ik niet. Ben er inmiddels achter dat erg veel mensen niet weten hoe ze moeten fotograferen. Onscherpe foto's onstaan meestal omdat de camera niet (lang genoeg) stil word gehouden.

Point en shoot werkt gewoon niet met een digitale camera. koop dan een analoge met rolletje die op oneindigt staat.

Dit is een camera die ik uit eigen ervaring iedereen kan aanraden en ook op veel sites zeer goed getest is maandag ochtend modellen kunnen er natuurlijk alijd tussen zitten.

De IA stand werkt ook perfect waanneer je op een onderwerp richt en de knop half indruk je ziet dan in het scherm welke setting hij pakt, staat die je niet aan laat dan de knop los beweeg de camera een beetje richt opnieuw en druk weer half in als hij de autofocus scherp heeft, doordrukken. Je moet er dus ff de tijd voornmen maar je hebt dan ook echt fantatische foto's.

En voor diegene die willen filmen, koop een filmcamera.

stickymike 22-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Ik heb deze camera nu ongeveer zes maanden. Buiten maakt deze camera mooie foto's als je stilstaande objecten fotografeert maar als het beweegt zijn ze vaak onscherp en binnen vind ik het helemaal niks ,als er wat minder licht is trekt hij het gewoon niet veel ruis of onscherp of donker.Nou zul je dit wel met handmatige instellingen kunnen oplossen maar dit vind ik niet de oplossing.Een camera moet op auto stand gewoon goede foto's
maken en je moet niet bij elke foto alles zelf moeten instellen.Het scherm achterop is trouwens wel super.Voor kwaliteit foto geef ik een zes omdat er altijd veel mislukte foto's bijzitten(vooral binnen).

bwkriek 21-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Op zich best leuke camera, echter vergeleken met mijn vorige compactcamera, een Fujifilm FinePix F31fd stelt de TZ5 toch teleur. De binnenopnames zijn in de helft van de gevallen onscherp. Zeker bij weinig licht, maar daar hebben de meeste camera's last van.

Voordelen:
grote optische zoom, degelijkheid, display 460.000 pixels. Filmpjes in HD, ook zoomen tijdens filmen. Fotokwaliteit buiten bij veel licht.

Nadelen: kijkhoek LCD-screen is zeer matig. Fotokwaliteit binnen. Scrollen door de foto's in weergavemenu traag.

rfbonte 16-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Ik begrijp niet goed hoe deze camera europese camera van het jaar is kunnen worden.
Hij stelt mij teleur, vooral bij binnen fotografie.
4 van de 5 foto's zijn bewogen/onscherp.
Flits helpt, maar heeft wel een erg kort bereik.
Oorzaak van de matige binnen beelden is dat de camera steeds een erg lage sluitertijd kiest, of snel hoge iso waardes wat weer beeldruis oplevert.
Alleen buiten met mooi weer en erg veel licht pas echt mooie foto's

Vorige camera was een canon digital ixus 500 (5Mega pixel) en die was aanzienlijk beter.
Pluspunten:
Groot zoembereik
Metalen body
HD-ready filmpjes (met continue belichten en scherpstellen en zoomen mogelijk)

Minpunten:
Slecht binnen mee fotograferen
Bij filmen regelmatig focusseren (beeld wordt even onscherp)
Geen zoeker

Qua specificaties en prijs een 9
In gebruik een mager 6je.

Adp 14-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Wat een geweldig toestel zeg, 1 dag in bezit en het is gelijk of hij als gegoten zit,...SUPER..!!

Wilde eerst voor de FZ28 gaan, maar de verkoper maakte mij attent op de afmetingen en de minimale verschillen.
Daarnaast heeft de FZ5 een metalen buitenkant wat hem toch wel robuuster aan laat voelen als de FZ28.
Ook is de FZ5 veel handzamer qua formaat.(de vrouw wil ook fotograveren)
En er zit toch wel een prijsverschil in van zo'n 100,- €,....
Dus overall,...de FZ5 is DE goede keus.

Ad.

Wesley84 10-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zilver

Dit toestel nu 14 dagen in mijn bezit. Toestel ligt lekker in de hand en is niet te klein. Heb tot op heden alleen foto's gemaakt in AI stand en ik moet zeggen dat deze foto's tot zover mooi van kleur en detail zijn. Moet nog heel wat experimenteren met het toestel, want de mogelijkheden zijn legio. Geen spijt tot dusver van deze aankoop.
Handleiding leest wat lastig soms, maar is wel zeer uitgebreid.

BlackLimousine 10-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Zeer mooi en solide toestel.
Heb het toestel nu 14 dagen in mijn bezit en ben er zeer gelukkig mee. Ik ben maar een amateurfotograaf en fotografeer tot nu toe alleen maar in de AI stand. Ik moet zeggen dat het toestel mooie foto's maakt, zeker de kleuren zijn mooi. Verder vind ik de details op de foto ook zeer natuurlijk en scherp.
Moet nog wat gaan uitproberen met de overige mogelijkheden, die er volop zijn, van dit toestel. Geen spijt van de aankoop. Volgens mij ook nog voor een redelijke prijs dit toestel gekocht, dit door de eenmalige aktie van een winkelketen die de btw als korting gaf. Voor mij is het een wereldtoestel. Ook zijn de foto's makkelijk d.m.v. de usb-kabel op de computer te plaatsen, niet nodig om er software voor te installeren.

FotoSmurf 06-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Per saldo is de Panasonic Travel Zoom 5 voor echte reisfotografie ondanks ogenschijnlijk sterke troeven toch een teleurstellende camera, want;

Na grondige selectie op basis van lovende testrapporten de Panasonic TRAVEL-Zoom TZ5 gekozen vanwege 28mm groothoek, 10x optische zoom tot 280mm tele met zeer goede optische beeldstabilisatie en het Leica kwaliteitsoptiek.

Heb de camera tijdens zware reis 2 maanden op zn TRAVEL kwaliteiten getest en ben deels teleurgesteld maar misschien verwacht ik toch wat onterecht SLR kwaliteiten van deze COMPACT travel zoom.

Voor stilstaande objecten in vol daglicht waarbij er alle tijd is om te kaderen, te focussen en te belichten levert de TZ5 met zn zeer ruime optische
zoom en beeldstabilisatie voor een compactcamera absoluut indrukwekkende resultaten.

Voor ALLE andere (reis)situaties schiet de TZ5 ruimschoots te kort omdat het zoomen te traag gaat, het focussen veels te traag gaat, het lcd scherm in vol zonlicht slecht zichtbaar blijft en bij low light en vanaf enige mate van zoom de autofocus langdurig hunt en dat dus veels en veels te traag gaat en last but not least stelt het flitsertje ook niks voor.

En onder wat ruigere TRAVEL omstandigheden is dat lamellen lensdop systeem veels te kwetsbaar en bovendien veels te traag als je de lens wilt sluiten bij aankomende stofwolken.

Kortom: voor het statische TRAVELwerk OK en voor het ook maar iets dynamischer en ruigere TRAVELwerk absoluut NOT OK.

En dan nog iets anders hinderlijks: bij ook maar zeer geringe tegenlichtomstandigheden, zelfs als de zon ver buiten het beeldveld blijft vertoont het lcd scherm een hinderlijke paarse strepen zone die weliswaar niet op je foto komt (maar die bij video weer WEL in het beeld opgenomen wordt) maar die het kaderen vrijwel ondoenlijk maakt.

Per saldo is de TZ5 daarom voor reisfotografie ondanks ogenschijnlijk sterke troeven toch een teleurstellende camera.

walsem 04-02-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Fantastisch toestel, mooie foto's! Vergt wel even wat testwerk voor het beste resultaat, maar dan heb je ook wat. Zeer degelijke behuizing en een eenvoudig menu. Kind kan de was doen. Filmpjes zijn werkelijk super. Ik heb voor een prikkie de component kabel aangeschaft en het beeld op een 37 HD ready scherm is werkelijk prachtig. Nadeel van het filmen is alleen de grote opslagcapaciteit. Een paar grote sd kaartjes is wel vereist!

pana 27-01-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Eerst f100fd gekocht 2 weken geprobeerd en toen ingewissel voor de tz5 en gehouden.Plus f100fd t.o.v. tz5;LCD helderder ook bij weinig licht en grotere inkijkhoek (makkelijk bij terug kijken met meerderen mensen),maakt bij weinig licht zonder flits snel scherpe foto`s met minder ruis.Plus tz5 t.o.v. f100fd;10maal zoom + macro of 54x zoom +(digitaal)+ macro, resultaat verbluffend grote musjes van achter uit de tuin (30m) op je LCD en scherp,film is beter + zoom, menu is uit gebreider en makkelijker,accu indikatie beter en houd het iets langer vol.

wnijen 10-01-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Ik heb de tz5 nu een paar maanden in bezit en ben erg tevreden. Scherpe kleurrijke foto's zowel binnen als buiten. Voor de stabiliteit mode 2 gekozen, geeft de beste resultaten. De iso beperkt tot 800 en de flits op auto. Het toestel reageert snel, zowel na het aanzetten als na het afdrukken. Het sandisk extreme2 kaartje is wat overbemeten met 8gb, geeft in de hoogste kwaliteit de mogelijkheid voor 1790 foto's. Prachtig groot en duidelijk 3 inch lcd scherm. Ik heb er wel een cover overheen geplakt, want hij steekt uit aan de achterkant en is daarme kwetsbaar. Kortom volop mogelijkheden, goede foto's 10 maal zoom en makkelijk mee te nemen. Degelijkheid heb ik beoordeeld op gevoel, hij is zwaar en voelt stevig aan. Laten vallen is bij alle toestellen toch een kwestie van geluk hebben, daar worden ze niet op gemaakt.

j de haan 09-01-2009
Geschreven voor: Panasonic DMC-TZ5 zwart

Ik had al eerder de TZ1 en de FZ18, weet dus wat Panasonic kan. Nu de TZ5 gekocht na lang zoeken en testen gelezen te hebben van verschillende camera,s.De TZ5 komt er uitstekend uit, dus vandaar.
Nu 3 dagen foto,s mee gemaakt te hebben en stukjes film, heel blij met de camera. Bediening was ik gewend van de TZ1, is ook nu heel makkelijk en soepel. ziet er ook prima de camera.
De 10 optische zoom is zoals verwacht en heel fijn de groothoek. voortreffelijk en dan heb je ook de extra zoom nog.
Foto,s waren meer dan goed, en de film een verademing, ( hD kwaliteit ). heel hoge resolutie fantastisch gewoon zoals de hele camera. heel veel opties te veel om op te noemen.