Canon PowerShot SX20 IS zwart

Review type:

Gemiddelde beoordeling

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX20 IS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Help anderen en geef jouw mening over dit product. We verloten iedere maand onder alle reviewers 2 x € 250,-.

8,7

Schrijf een review

Echte reviews van echte gebruikers, door ons gecontroleerd op betrouwbaarheid.

Ron van Leeuwen54 28-04-2011
  • Product half jaar of langer in bezit

Algemene score

9,0
Na lang zoeken en veel informatie te hebben ingewonnen ben ik o.a. door de test van de Consumentenbond, de apart in te stellen sluitertijd en diafragma, de enorme zoommogelijkheid, het draaibare scherm en zoekergebruik en de losse plaatsing van een flitser besluiten deze camera te kopen. Via kieskeurig had ik de goedkoopste leverancier bij mij in de buurt gevonden. Ik heb de camera nu 9 maanden en hij is klasse! Fantastische beeldkwaliteit, veel mogelijkheden. zeer degelijk uitgevoerd. Doet zeer lang met een set AA batterijen. De enorme zoom van 20 x werkt perfect en blijft zelfs uit de hand voldoende scherpe foto's maken. Enig puntje van kritiek is de standaard flitser die niet automatisch opklapt bij te weinig licht en weinig opbrengst heeft. Ik heb daar inmiddels een canon flitser bijgekocht en ook die loopt hand in hand qua bediening met de camera. Kortom, een hele koop!

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Goed
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

Nogames 02-07-2010
  • Product paar weken in bezit

Algemene score

9,0
Deze camera nadert, qua gebruik mogelijkheden, heel dicht de spiegel reflex camera Canon 1000D, vandaar dat deze camera een goede aanvulling is op mijn huidig set. Toch heb ik er lang over gedaan voor ik deze koos, het feit dat hij veel weg heeft van een DSLR en dezelfde vormgeving heeft plus een aantal goede eigenschappen zoals uiterst compact en het toch een profesionele camera is plus het feit dat ik definitief kies voor het merk Canon heeft bij mij de doorslag gegeven.
Haar scherpe foto's en toch een mooi contrast en diepte werking precies wat ik zocht als gebruiks camera tijdens vakanties en kleine uitstapjes.
Tuurlijk heeft deze camera kleine onhebbelijkheden maar de vallen in het niet bij zijn prestaties.

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Goed
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

joko 07-04-2010
  • Product paar weken in bezit

Algemene score

9,0
Flink rondgekeken en uiteindelijk op deze camera terechtgekomen. Mijn motivatie was vooral het kantelbare scherm en de mogelijkheid mijn oplaadbare AA-batterijen te kunnen blijven gebruiken. Ook de mogelijkheid eventueel een losse flitser te kunnen gebruiken gaf de doorslag. De automatische stand is handig maar resultaten op anderen standen zijn vele malen beter. Lekker rommelen met instellingen, kleuraccenten en kleurwissels geeft bijzondere resultaten. Filmen kan bij elke instelling, dus ook met kleuraccenten. Ik heb bijvoorbeeld een langsvarende gele loodsboot gefilmd in een zwart/wit achtergrond. Bij maximale zoom van een takelblok bovenin een bouwkraan (op ruim 100 meter van mijn standpunt) worden de schakels van een ketting haarscherp weergegeven. Met een HDMI-kabel (los bijkopen) weergegeven op mijn 104cm plasma heb ik al oh's en ah's gehoord. Geweldige camera!

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Goed
Goed

Reageer

Rene de wit 08-03-2010
  • Product paar weken in bezit

Algemene score

4,0
Ik ben zwaar teleurgesteld in de prestaties van de SX20! Binnen:
a. de auto wit bans (AWB) is zeer incapabel om de juiste kleur warmte en tint te vinden.
b. foto's zonder flits, veel ruis, en snel bewogen door lage sluitertijd, weinig licht door grote lens!
Buiten:
a. Ook AWB probleem, kleuren zijn zeer onnatuurlijk.
b. In landschap zijn de inzoomfotos niet scherp en bavatten veel ruis.
HD Filmen: zeer goede kwaliteit beeld, maar ook weer die AWB die zich steeds aanpast waardoor de kleuren van objecten tijdens het filmen veranderen, dat is echt geen gezicht.

Batterijgebruik is OK.

Verder zit ik steeds per ongeluk met m'n duim op het rasterknope te drukken.

Mijn powershot A60 uit 2002 maakt mooiere fotos, het probleem is dat deze maar 2mln picsels heeft.

Review criteria:

Slecht
Onvoldoende
Onvoldoende
Onvoldoende
Voldoende

Reageer

Joop Hilversum 15-02-2010
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

9,0
Hallo Boxtra,
Wat de Update betreft heb je gelijk want het is idd niet mogelijk, maar de winkelier ging informeren en kwam terug met de boodschap over de Update en op deze site spraken ook heel wat mensen over info op een kaartje zetten wat maar niet lukte enz. enz. maat uiteindelijk gekozen voor de 430EX II van Canon, kost een paar centen maarja.
Vr.Gr, Joop.

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

canonmen 05-02-2010
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

9,0
Super camera, maakt mooie plaatjes .Zelf vind ik de foto,s niet onder doen voor een spiegelreflex maar dat is een persoonlijke mening.IK heb diverse spiegelreflex camera,s gehad en je zit altijd te zeulen met de lensen en je hebt vaak last van stof op de sensor.Natuurlijk is het wel zo dat je deze camera niet kan vergelijken met een spiegelreflex wat de snelheid betreft .Maar ik ben toch van mening dat canon hier een goede camera voor weinig geld op de markt heeft weten te brengen.

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

Steffie49 01-02-2010
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

9,0
Wij hebben deze prachtige camera nu bijna twee maanden in bezit en tot nu bijzonder gelukkig met het apparaat.
Na wat aanpassing van de scherpte met 2 punten in My colors-Custom (we vonden de scherpte een beetje soft-focus)en het proberen van de, bijna, oneindige mogelijkheden zijn we zeer tevreden met de resultaten.
Uitermate handig is de superzoom, gezichtsdedectie,en het draaibare scherm.
Bij het supervergroten zij er wel blauwe en groene schaduwen te zien(Fringe)maar ik vergroot toch niet tot A-0 en staat de camera op 8 mega pixel wat ook de "noise" reduseert.
Weliswaar niet te vergelijken met een full-sensor spiegelreflexcamera, is de SX 20 IS en zeker gezien de prijs-kwaliteit verhouding, een prachtig apperaat.

Het lensdopje stop ik in mijn zak

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

WePe 29-12-2009
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

9,0
Sinds een paar dagen de SX20 in bezit. Lang getwijfeld tussen de Panasonic FZ38 en deze SX20, want ik had een Panasonic TZ3, naar volle tevredenheid, ik wilde allleen wat meer en geen spiegelreflex met meerdere lenzen. Het flitsschoentje en de draaibare display en waren doorslaggevend voor de Canon. Ook lag deaze wat beter in de hand en voelde steviger aan. Drie dingen vallen tegen. De lensdop, wat een armetierige constructie! En de kwaliteit van de foto, is in vergelijking met mijn Panasonic TZ3 (7 Mb)niet veel beter. Ondanks de 12 Mb sijn de foto's even groot als met de 7Mb. Dus ergens worden de JPG files gecomprimeerd, wat kwalitietsverlies opleverd. En scherpstellen is nou niet zijn sterkste functie. Ik denk dat ik gauw een externe flister aanschaf, want indirect flitsen is tosch wel een stuk mooier

Review criteria:

Goed
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

Rita11 09-12-2009
  • Product paar weken in bezit

Algemene score

8,0
Het lens kapje is idd vervelend dat er geen koordje aanzit maar dat heb ik zelf opgelost door er een gaatje in te maken en een koordje erdoor heen en aan de camera vastgemaakt nu kan ik m er zo afgooien en hij blijft lekker hangen:) ik gebruik mnu het meest in de auto stand omdat ik nog niet precies weet wat alles betekend en je moet idd ook ff aan je flitser denken om m uit te klappen want dat vergeet je nog wel eens en is je foto te donker. Verder ben ik tot nu toe tevreden met deze camera maar zelf zou ik wel iets meer van al die instellingen willen weten dus denk toch maar eens een foto boekje aan schaffen.

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Goed
Goed
Goed

Reageer

pgj 08-12-2009
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

8,0
Heb SX20 sinds een paar dagen. Ben bijna net zo tevreden als over de S3 die ik een aantal jaar heb gehad, en die ik helaas uit mijn handen liet vallen.
De bediening vind ik prettiger, het display is groter dan de S3.
Nadelen die ik ontdekt heb:
- beeld van de zoeker is grover, maar deze wordt wellicht niet door iedereen gebruikt
- hij lijkt langzamer te reageren dan de S3, maar wellicht heb ik een snellere geheugenkaart nodig. ik gebruik de oude kaart nog

Review criteria:

Uitstekend
Uitstekend
Goed
Uitstekend
Uitstekend

Reageer

rikian 01-12-2009
  • Product afgelopen week in bezit

Algemene score

6,0
Heb deze camera paar dagen geleend en de foto's vergeleken met mijn "budget" spiegelreflexcamera een Pentax K-M + Sigma zoomlens 18-200. Wat een verschil, De foto's van de Pentax zijn toch echt veel mooier, zuiverder en verschoond van ruis. Wat mij opviel bij de Canon sx20 is dat er al bij een laag iso (80-100) behoorlijk wat ruis op zit, als ik dit vergelijk met de Pentax is er bij de Canon net zoveel ruis bij iso 80 als er bij de Pentax op iso 400 zit. In de groothoek stand viel het mij op dat er behoorlijk wat lensvervorming is, gebouwen die voorover gebogen lijken, verticale objecten die krom lijken te staan etc. Ook viel het mij op dat het midden van de foto wel mooi scherp is maar naar de zijkanten toe wordt het langer hoe onscherper, tegen de hoeken van de foto vondt ik het echt onacceptabel onscherp worden. Iets anders wat ik opmerkte was de grootte van de bestanden, Mijn Pentax is ook een 10mp camera en een foto is ongeveer 3.5 mb groot, bij de Canon (ook 10 mp) is een foto ongeveer 1.5 mb groot. Dit betekent dat er HEEL VEEL compressie wordt toegepast om er een jpeg bestandje van te maken en dat kan je goed zien, fijne details zijn weggepoetst door de sterke compressie. Voor de serieuze fotograaf is het belangrijk te weten dat deze camera geen RAW heeft. De filmfunctie heb ik niet uitgeprobeerd. Afsluitend ben ik van mening dat deze camera niet geschikt is voor iemand die echte kwaliteitsfoto's wil hebben, vergeleken bij mijn goedkope reflexcamera is dit toch wel een enorme stap terug.

Review criteria:

Slecht
Goed