Canon PowerShot SX20 IS zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon PowerShot SX20 IS zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Ron van Leeuwen54 28-04-2011

Na lang zoeken en veel informatie te hebben ingewonnen ben ik o.a. door de test van de Consumentenbond, de apart in te stellen sluitertijd en diafragma, de enorme zoommogelijkheid, het draaibare scherm en zoekergebruik en de losse plaatsing van een flitser besluiten deze camera te kopen. Via kieskeurig had ik de goedkoopste leverancier bij mij in de buurt gevonden. Ik heb de camera nu 9 maanden en hij is klasse! Fantastische beeldkwaliteit, veel mogelijkheden. zeer degelijk uitgevoerd. Doet zeer lang met een set AA batterijen. De enorme zoom van 20 x werkt perfect en blijft zelfs uit de hand voldoende scherpe foto's maken. Enig puntje van kritiek is de standaard flitser die niet automatisch opklapt bij te weinig licht en weinig opbrengst heeft. Ik heb daar inmiddels een canon flitser bijgekocht en ook die loopt hand in hand qua bediening met de camera. Kortom, een hele koop!

Nogames 02-07-2010

Deze camera nadert, qua gebruik mogelijkheden, heel dicht de spiegel reflex camera Canon 1000D, vandaar dat deze camera een goede aanvulling is op mijn huidig set. Toch heb ik er lang over gedaan voor ik deze koos, het feit dat hij veel weg heeft van een DSLR en dezelfde vormgeving heeft plus een aantal goede eigenschappen zoals uiterst compact en het toch een profesionele camera is plus het feit dat ik definitief kies voor het merk Canon heeft bij mij de doorslag gegeven.
Haar scherpe foto's en toch een mooi contrast en diepte werking precies wat ik zocht als gebruiks camera tijdens vakanties en kleine uitstapjes.
Tuurlijk heeft deze camera kleine onhebbelijkheden maar de vallen in het niet bij zijn prestaties.

joko 07-04-2010

Flink rondgekeken en uiteindelijk op deze camera terechtgekomen. Mijn motivatie was vooral het kantelbare scherm en de mogelijkheid mijn oplaadbare AA-batterijen te kunnen blijven gebruiken. Ook de mogelijkheid eventueel een losse flitser te kunnen gebruiken gaf de doorslag. De automatische stand is handig maar resultaten op anderen standen zijn vele malen beter. Lekker rommelen met instellingen, kleuraccenten en kleurwissels geeft bijzondere resultaten. Filmen kan bij elke instelling, dus ook met kleuraccenten. Ik heb bijvoorbeeld een langsvarende gele loodsboot gefilmd in een zwart/wit achtergrond. Bij maximale zoom van een takelblok bovenin een bouwkraan (op ruim 100 meter van mijn standpunt) worden de schakels van een ketting haarscherp weergegeven. Met een HDMI-kabel (los bijkopen) weergegeven op mijn 104cm plasma heb ik al oh's en ah's gehoord. Geweldige camera!

Rene de wit 08-03-2010

Ik ben zwaar teleurgesteld in de prestaties van de SX20! Binnen:
a. de auto wit bans (AWB) is zeer incapabel om de juiste kleur warmte en tint te vinden.
b. foto's zonder flits, veel ruis, en snel bewogen door lage sluitertijd, weinig licht door grote lens!
Buiten:
a. Ook AWB probleem, kleuren zijn zeer onnatuurlijk.
b. In landschap zijn de inzoomfotos niet scherp en bavatten veel ruis.
HD Filmen: zeer goede kwaliteit beeld, maar ook weer die AWB die zich steeds aanpast waardoor de kleuren van objecten tijdens het filmen veranderen, dat is echt geen gezicht.

Batterijgebruik is OK.

Verder zit ik steeds per ongeluk met m'n duim op het rasterknope te drukken.

Mijn powershot A60 uit 2002 maakt mooiere fotos, het probleem is dat deze maar 2mln picsels heeft.

Joop Hilversum 15-02-2010

Hallo Boxtra,
Wat de Update betreft heb je gelijk want het is idd niet mogelijk, maar de winkelier ging informeren en kwam terug met de boodschap over de Update en op deze site spraken ook heel wat mensen over info op een kaartje zetten wat maar niet lukte enz. enz. maat uiteindelijk gekozen voor de 430EX II van Canon, kost een paar centen maarja.
Vr.Gr, Joop.

canonmen 05-02-2010

Super camera, maakt mooie plaatjes .Zelf vind ik de foto,s niet onder doen voor een spiegelreflex maar dat is een persoonlijke mening.IK heb diverse spiegelreflex camera,s gehad en je zit altijd te zeulen met de lensen en je hebt vaak last van stof op de sensor.Natuurlijk is het wel zo dat je deze camera niet kan vergelijken met een spiegelreflex wat de snelheid betreft .Maar ik ben toch van mening dat canon hier een goede camera voor weinig geld op de markt heeft weten te brengen.

Steffie49 01-02-2010

Wij hebben deze prachtige camera nu bijna twee maanden in bezit en tot nu bijzonder gelukkig met het apparaat.
Na wat aanpassing van de scherpte met 2 punten in My colors-Custom (we vonden de scherpte een beetje soft-focus)en het proberen van de, bijna, oneindige mogelijkheden zijn we zeer tevreden met de resultaten.
Uitermate handig is de superzoom, gezichtsdedectie,en het draaibare scherm.
Bij het supervergroten zij er wel blauwe en groene schaduwen te zien(Fringe)maar ik vergroot toch niet tot A-0 en staat de camera op 8 mega pixel wat ook de "noise" reduseert.
Weliswaar niet te vergelijken met een full-sensor spiegelreflexcamera, is de SX 20 IS en zeker gezien de prijs-kwaliteit verhouding, een prachtig apperaat.

Het lensdopje stop ik in mijn zak

WePe 29-12-2009

Sinds een paar dagen de SX20 in bezit. Lang getwijfeld tussen de Panasonic FZ38 en deze SX20, want ik had een Panasonic TZ3, naar volle tevredenheid, ik wilde allleen wat meer en geen spiegelreflex met meerdere lenzen. Het flitsschoentje en de draaibare display en waren doorslaggevend voor de Canon. Ook lag deaze wat beter in de hand en voelde steviger aan. Drie dingen vallen tegen. De lensdop, wat een armetierige constructie! En de kwaliteit van de foto, is in vergelijking met mijn Panasonic TZ3 (7 Mb)niet veel beter. Ondanks de 12 Mb sijn de foto's even groot als met de 7Mb. Dus ergens worden de JPG files gecomprimeerd, wat kwalitietsverlies opleverd. En scherpstellen is nou niet zijn sterkste functie. Ik denk dat ik gauw een externe flister aanschaf, want indirect flitsen is tosch wel een stuk mooier

Rita11 09-12-2009

Het lens kapje is idd vervelend dat er geen koordje aanzit maar dat heb ik zelf opgelost door er een gaatje in te maken en een koordje erdoor heen en aan de camera vastgemaakt nu kan ik m er zo afgooien en hij blijft lekker hangen:) ik gebruik mnu het meest in de auto stand omdat ik nog niet precies weet wat alles betekend en je moet idd ook ff aan je flitser denken om m uit te klappen want dat vergeet je nog wel eens en is je foto te donker. Verder ben ik tot nu toe tevreden met deze camera maar zelf zou ik wel iets meer van al die instellingen willen weten dus denk toch maar eens een foto boekje aan schaffen.

pgj 08-12-2009

Heb SX20 sinds een paar dagen. Ben bijna net zo tevreden als over de S3 die ik een aantal jaar heb gehad, en die ik helaas uit mijn handen liet vallen.
De bediening vind ik prettiger, het display is groter dan de S3.
Nadelen die ik ontdekt heb:
- beeld van de zoeker is grover, maar deze wordt wellicht niet door iedereen gebruikt
- hij lijkt langzamer te reageren dan de S3, maar wellicht heb ik een snellere geheugenkaart nodig. ik gebruik de oude kaart nog

rikian 01-12-2009

Heb deze camera paar dagen geleend en de foto's vergeleken met mijn "budget" spiegelreflexcamera een Pentax K-M + Sigma zoomlens 18-200. Wat een verschil, De foto's van de Pentax zijn toch echt veel mooier, zuiverder en verschoond van ruis. Wat mij opviel bij de Canon sx20 is dat er al bij een laag iso (80-100) behoorlijk wat ruis op zit, als ik dit vergelijk met de Pentax is er bij de Canon net zoveel ruis bij iso 80 als er bij de Pentax op iso 400 zit. In de groothoek stand viel het mij op dat er behoorlijk wat lensvervorming is, gebouwen die voorover gebogen lijken, verticale objecten die krom lijken te staan etc. Ook viel het mij op dat het midden van de foto wel mooi scherp is maar naar de zijkanten toe wordt het langer hoe onscherper, tegen de hoeken van de foto vondt ik het echt onacceptabel onscherp worden. Iets anders wat ik opmerkte was de grootte van de bestanden, Mijn Pentax is ook een 10mp camera en een foto is ongeveer 3.5 mb groot, bij de Canon (ook 10 mp) is een foto ongeveer 1.5 mb groot. Dit betekent dat er HEEL VEEL compressie wordt toegepast om er een jpeg bestandje van te maken en dat kan je goed zien, fijne details zijn weggepoetst door de sterke compressie. Voor de serieuze fotograaf is het belangrijk te weten dat deze camera geen RAW heeft. De filmfunctie heb ik niet uitgeprobeerd. Afsluitend ben ik van mening dat deze camera niet geschikt is voor iemand die echte kwaliteitsfoto's wil hebben, vergeleken bij mijn goedkope reflexcamera is dit toch wel een enorme stap terug.

Fenris 24-11-2009

Prachtig toestel. Ik ben het al enkele weken uitvoerig aan het testen en ben erg tevreden over de degelijkheid en de beeldkwaliteit. Ik was al heel gelukkig met mijn vorige (kleine) compact digitale Powershot A80 waarmee ik meer dan 9000 opnamen heb gemaakt.(Die had maar 4MP, maar een bijzonder goede lens en een digic II processor). Ik heb nu de Powershot SX20-IS gekozen omwille van de 12MP, de beeldkwaliteit, de veelzijdigheid, de soepele en krachtige zoomlens, het kantelbare LCD-scherm, de elektronische viewer en de HD filmmogelijkheid. Andere keuzes waren de Powershot G11 (maar die is m.i. vrij duur en niet echt beter dan de vorige succesrijke G10), maar die had maar een bepert (5x) zoombereik (tot equiv. 140mm), en geen HD filmmoptie. De EOS 450D met standaardobjectief vond ik minder, omdat deze 'instap'-DSLR zeer licht aanvoelt, een stuk groter is dan de SX20-IS en dat de beeldkwaliteit tot 400 ISO niet echt beter lijkt (cameralab e.a. reviews). Bovendien had de standaard meegeleverde lens van de Eos 450D een te klein zoombereik en geen echte groothoek.
De SX20-IS is voor mij een goed alternatief: een , volautomatisch toestel (met goede zoomlens) voor wie dat wil, maar het is ook volledig manueel in te stellen. Dit toestel heeft de all-in-one veelzijdigheid van een DSLR, maar is een stuk handiger om overal mee te nemen. Bovendien werkt de SX20 met 4 standaard AA batterijen en die zijn overal verkrijgbaar. Ik gebruik zelf oplaadbare 2500mA NiMH-batterijen.
De prijs/kwaliteitsverhouding van de Canon PS SX20-IS lijkt mij zeer goed.
Minpunten van de SX20-IS zijn: geen RAW-opnameformaat, de flits klapt niet automatisch uit, trage continu opname (± 1 beeld/sec); de gebruikers handleiding wordt enkel op cd aangeleverd, de losse lenskap raakt gemakkelijk zoek.

BvS 12-11-2009

Heb alle types en merken tegen elkaar afgewogen om tot een keuze te komen, tot uiteindelijk de Canon sx20 en Panasonic Lumix DMC-FZ38 overbleven. Men is over het algemeen vol lof over de foto kwaliteit van de FZ38, maar als ik deze site bekijk waar foto's van beiden opstaan (beide camera's worden er vergeleken en bestempeld als aartsrivalen) overtuigt de FZ38 mij niet dat de foto's beter zijn dan van de sx 20. In tegendeel (full zoom foto's):

Bovendien zie je via onderstaande links duidelijk dat de sx20 zonder haperen opneemt bij HD filmen als je in- en uitzoomt terwijl de FZ38 dan duidelijk hapert en zoekt naar scherpte. Ook is de geluidskwaliteit van de sx20 veel beter en klaagt men hierover bij de FZ38. Bekijk maar eens onderstaande filmfragmenten en laat jezelf overtuigen. De sx 20:

en de FZ38:

De voordelen van de sx20 worden (voor mij althans) duidelijk als je bovenstaande 3 links bekijkt. bijv. extra flitser/kantelbaar scherm/scherpte blijft behouden bij HD filmen/iets meer zoom.

Heb de sx 20 nu een paar dagen en geen moment spijt van !

Rissan66 10-11-2009

Was reeds in het bezit van de Powershot S2 IS, wat ik al een goede camera vond en waarmee ik mooie foto's heb gemaakt. Na enkele collega's, na advies, al de overstap naar de SX 10 IS te hebben zien maken besloot ik het zelf ook te doen. toen bleek dat de SX 10 niet leverbaar was maar de SX 20 wel geen moment geaarzeld. De camera heeft mij sinds de aanschaf geen moment teleurgesteld. De indeling van de knoppen en programma's is even wennen, in vergelijking met de S2, maar de onsteuning van de camera zelf helpt je er geweldig bij. Bij de keuzes van Tv, Av en M, om wat te noemen, geeft de camera steeds in de zoeker of op scherm de mogelijke instelling, sluitertijd, diafragma of beide aan, die via het draaiwieltje aan de achterzijde zijn in te stellen. De camera levert prachtige nachtfoto's (in Auto stand) op, waarbij het resultaat zelfs uit de hand uitstekend is. Natuurlijk zijn het lensbereik (28mm tot 560mm), de iso waarden (nu tot 1600) en de optische zoom (tot 20x) en het aantal megapixels (12,1) echt een plus aan deze hybride. Canon zelf levert geen extra lensen of kappen, buiten de meegeleverde zonnenkap,zoals bij de S2, maar derden zijn al in dit gebied gedoken en online zijn al voorzet lenzen en filters verkrijgbaar, die middels een convertor ring zo op de camera geplaatst kunnen worden. Ook, zoals eerdere recensenten al opmerkte, maakt het gewicht, zo'n 200 gram zwaarder dan de S2, dat de camera lekker in de hand ligt.

theo krabben 12-10-2009

Ik sluit me helemaal aan bij de review van peter zuid(zie hieronder)Kleine aanvulling nog: zonder het naar alle richtingen kantelbare scherm was hij een stuk minder leuk geweest.Ik ga er nog wel een koordje voor de lensdop bijkopen.Verder ben ik heel blij met deze fantastische camera!

peter zuid 07-10-2009

Heb de Canon PowerShot SX20 IS nu 3 weken in bezit en heb de camera uit en te na getest. De camera voelt erg degelijk aan en ligt met zijn wat zwaardere gewicht erg lekker in de hand. Heb de Panasonic DMZ-FZ38 ter vergelijk in een winkel bekeken en vastgehouden. Dan valt vooral het lage gewicht van de Panasonic op. Die voelt naar mijn indruk niet degelijk aan en ligt ook niet lekker in de hand, maar dit is dus persoonlijk! De Canon laat zich kinderlijk makkelijk instellen. Begin met de A van automaat en leer vervolgens de andere instellingen. De instellingen laten zich snel intuïtief en via icoontjes makkelijk instellen. Binnen heb je al snel de flitser nodig anders worden de foto's korrelig vanwege de hoge ISO instelling. Dit is met gebruik van de flitser helemaal op te lossen en krijg je mooie scherpe foto's. Buiten maakt hij werkelijk schitterende foto's met sprankelende kleuren. Ik heb zelf verschillende camera's gehad van compact tot spiegelreflex maar deze is tot nu toe mijn nummer 1.
De camera heeft een heerlijke zoom van 28 mm tot 560 mm. Daarnaast als je wilt kun je via digitale zoom uitzoomen tot 80 maal!!!. De foto's boeten dan wel duidelijk in kwaliteit in en zul je daarnaast echt een statief moeten gebruiken, maar de standaard 20 X zoom is heerlijk en je hebt daardoor ook werkelijk geen andere lens meer nodig.
Kortom een heerlijke compacte camera die alles in zich heeft en waarmee je werkelijk schitterende foto's maakt met een zee aan instelmogelijkheden van auto tot volledig handmatig. Fijn ook dat ie gebruik maakt van gewone AA batterijen. Deze zijn zo te vervangen en overal te verkrijgen dus zit je nooit zonder. Camera's met een batterijpak hebben eigenlijk altijd een reserve batterij nodig die duur in aanschaf is en na verloop toch enorm aan capaciteit inboet.

CanonRobert 23-09-2009

Na jaren de PS S3IS te hebben gebruikt, de SX10 en/of SX1 te hebben overwogen, nu dan toch eindelijk de SX20 gekocht.
Erg mooie camera met een groot zoom bereik, door de flits- schoen nu ook met de externe flitser (270EX) te gebruiken.
Mooi groot duidelijk display,
drukknoppen zijn erg handig geplaatst, wat je niet kunt zeggen van het multi- functionele keuze draaiwieltje,dat je snel aan raakt als je de camera in één hand wil houden.
Hiermee bedien je onbedoeld de timer, wijzig je de ISO instellingen, macro opnamen of handmatige scherpstelling.
De camera is een stuk zwaarder (ca. 700 gram met batterijen),dan de S3IS maar ligt hierdoor goed in de hand.
HD opnamen zijn mogelijk en is met 12.1 mega pixels ruim voorzien. SD kaartje 8GB,
De lens via een adapter ring voorzien van een 58 mm UV filter, nu nog wel een andere
lensdop en zonnekap aanschaffen.

sx 20 070 20-09-2009

ik ben erg tevreden over deze camera heb hem nu 2 weken en heb al veel foto's geschoten het is egt geweldige kwaliteit en je kan egt heel ver in zoemen egt GEWELIDIG