Fossil The Carlyle HR

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 27 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fossil The Carlyle HR op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

Eric 24-10-2019

Misschien wel de beste smartwatch van dit moment

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

De bouwkwaliteit is uitstekend, de roestvrijstalen kast is keurig afgewerkt. Ook de onderkant is van metaal.
Minpuntjes zijn wel dat het bandje stug is (half leder, half siliconen), en dat het stuk waar de hartsensor zit van plastic is, en niet van bv glas. En het was verrassend te zien dat het beeldscherm niet bedekt is met saffierglas maar met gewoon gehard glas.

Het is wel mijn eerste Android wear horloge waarvan de interface soepel en zonder haperingen loopt. Hoewel de processor maar een kleine upgrade is van oudere modellen, maakt dat de hele ervaring wel een stuk prettiger.

Aan de andere kant is het vergeleken met mijn ervaringen met bv. de Huawei Watch van vier jaar eerder, toch ook wel teleurstellend hoe weinig voortgang er op dit moment zit in de ontwikkeling van smartwatches...

Pluspunten

• Degelijke bouw
  • Soepele interface
  • Veel ingebouwde watchfaces

Minpunten

• Weinig vernieuwend
  • Bandje is stug, en maar half leder
  • Kwetsbaar glas
  • Net één dag batterijduur

Martijn 24-10-2019

Mooi smartwacht met looks van normaal horloge

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

Via Theinsiders heb ik deze smartwatch mogen testen. Na het bericht dat ik mijn horloge op kon halen, heb ik thuis uiteraard zo snel mogelijk de verpakking geopend.
Wat een mooi horloge, op het eerste gezicht ook stevig en dat het tegen een stootje kan. Helaas moesten er 3 schakels uitgehaald worden bij de juwelier, omdat er niets bij zat om dit eenvoudig zelf te doen.. Kosten a 10 euro (persoonlijk wel een minpuntje) Koppelen aan mijn telefoon was makkelijk en snel, inmiddels het horloge een paar weken in gebruik. Ik gebruik de meegeleverde Cardiogram waarmee ik iedere 5 minuten een meting van mijn hartslag heb. Welke ik later kan terugzien in de app op de telefoon. Met de optie uitgebreid gebruik, en de cardiogram op iedere 5 minuten.. ben ik zeer tevreden met het accuverbruik.. ('s Morgens 7.00 tot 23.00 dan staat de accu op ca 55 a 60 % resterend, als ik m s nachts uit zou zetten redt ie het 2 hele dagen...) Al met al zeer tevreden en een absolute verbetering ten opzichte van de Fossil Sportwatch, die ik ook heb mogen testen. Google assistent is vooral een leuke gadget, als je het geluid aanzet praat ie meestal terug inderdaad, maar ik gebruik dit niet vaak.

Horloge zit hartstikke lekker, is volledig waterdicht en krast niet snel. Horlogescherm zou wat mij betreft iets langer mogen blijven branden als je ernaar kijkt. Nu na ca 10 seconden inactief is het scherm uit. Maar dat draagt natuurlijk ook bij aan de langere accuduur..

Pluspunten

• mooi design
  • accu houd het langer dan 1 dag vol
  • waterdicht
  • draagcomfort

Minpunten

• geen tool meegeleverd om zelf bandje in te korten
  • prijs is vrij hoog

RoyC 24-10-2019

Doet wat het moet doen

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Na een eerdere generatie getest te hebben van de Fossil Smartwatch was ik destijds weinig enthousiast. Als bezitter van een Iphone neem je uiteraard een gok of een smartwatch, draaiende op Google software, wel goed linkt met je telefoon. Destijds was dat allesbehalve het geval en had ik het idee dat ik maar de een kwart van de functies kon gebruiken. Daarbij kwam kijken dat de functies alles behalve volledig werkte.

Nu met de Fossil gen 5, is dat een compleet ander verhaal. De Gen 5 biedt een groot pakket aan functies aan, die allemaal op zich goed werken. Van de fitnessapp waarbij je je workouts registreert, tot aan de hartslagmeter en je telefoon meldingen die binnenstromen op je watch.

Toch mistte ik een aantal dingen. Als iphone fan, weet ik wat een Apple Watch kan en hoe naadloos alles overloopt, en toch mis ik ergens dat gevoel met de Google Software. Het werkt, maar net niet altijd even perfect. Bovendien heb je allemaal extra apps nodig voor bijvoorbeeld gezondheid die Apple zelf ook al aanbied.

Om het positief te houden was ik dit keer wel zeer te spreken over de batterij functies. Vorige keer was dat een van mijn grootste minpunten maar de verbeterde batterijduur en snelle oplader maken daarin volledig het verschil.

Al met een al een positieve ervaring maar niet een zonder haken en ogen.

Pluspunten

• Verbeterde batterij met verschillende standen

Minpunten

• IOS niet volledig naadloos

Daan Boon 23-10-2019

Prachtige smartwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Wat een prachtige smartwatch. Naar mijn mening de mooiste in deze catergorie. Zeker omdat ik fan ben van Fossil. Het strakke uiterlijk en het mooie lederen horlogebandje maken dit tot een prachtige smartwatch. Horloge werkt snel en is makkelijk te koppelen met je smartphone. Veel handige apps en je kunt alles naar wens instellen. Ik heb het horloge altijd aanstaan, daardoor gaat de accu vrij snel leeg. In de avond is het prachtig om het horloge aan te hebben staan. Accu is zoals eerder vermeld best wel snel leeg, maar ik leg hem elke avond aan de oplader.

Pluspunten

• Prachtig
  • Veelzijdig
  • Snel

Minpunten

• Accu

DaT 23-10-2019

The sky lijkt de limit, leuk!

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Een mooi horloge met veel opties via wear OS. Leuk om mee te spelen en uit te proberen. De wijzerplaat is bijv. volledig zelf in te delen. Uiteindelijk zul je een beperkt aantal dagelijks gaan gebruiken al was het maar omdat voor iedere meer uitgebreide optie ook een app gedownload moet worden voor meer over-/inzicht. Telefoneren via het horloge is mogelijk al is de spraakoptie momenteel (nog) in de testfase .
De batterijduur is beperkt echter is dat niet bij iedere telefoon en smartwatch als je hem intensief gebruikt? Er zijn meerdere optie-mogelijkheden om de batterijduur te verlengen.
Wat persoonlijk opvalt is dat de bluetooth connectie met mijn iphone XR matig is (en ja de toestellen zijn dicht bij elkaar). In 2-3 weken heb ik het horloge nu 3x moeten resetten om weer een verbinding tot stand te krijgen. Dit lijkt nog niet opgelost.
Waar je ook bewust van moet zijn is dat er veel info van je wordt gevraagd en dat alles wordt gedeeld via je account (google). Hier moet je mee akkoord gaan. En anders.. moet je niet aan een smartwatch beginnen. Kom je hier overheen, dan is het een leuk horloge waarbij het uitkijken is naar de volgende update om te zien wat er nu weer mogelijk is. The sky lijkt de limit (bijv met google assistant).

Pluspunten

• design
  • mogelijkhedne

Minpunten

• accu
  • connectiviteit

Fire007 22-10-2019

Geen aanrader als je een iPhone gebruikt

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Allereerst wil ik aangeven dat ik de Fossil ftw4026 getest heb in combinatie met een iPhone 7 (ios13). Hierop heb ik mijn review gebaseerd.

Uiterlijk:
De smartwatch zit bij ontvangst leuk ingepakt in een eenvoudig strak doosje. Er zit een korte handleiding bij waarmee je het gebruik van de smartwatch kunt starten. Dit is vrij eenvoudig. Er zit ook een oplaadkabel bij maar die kun je alleen op een usb aansluiting gebruiken. Zelf gebruikte ik de adapter van mijn telefoon.
De smartwatch zelf vind ik er mooi uitzien. De ronde vorm en het formaat van het scherm zijn precies goed. Mooi zwart in combinatie met het leren bandje is het net een normaal horloge. Tot dat je op het scherm tikt.

Gebruik:
De installatie en het leggen van de connectie tussen smartwatch en telefoon is heel eenvoudig met de korte handleiding die bij het horloge zit.
Helaas moet je voor het gebruik een heel aantal apps installeren op de telefoon om fatsoenlijk gebruik te kunnen maken van de smartwatch. Maar uiteindelijk werkt de connectie tussen telefoon en smartwatch dan naar behoren. Helaas kun je niet van alle iPhone apps volledig gebruik maken op de smartwatch zoals het met een Android telefoon kan. Ook maakt de smartwatch niet altijd een connectie met mijn telefoon en dan moest ik de wearOS app openen. Helaas werkte dit niet iedere keer en heb ik in 3 weken gebruik de smartwatch ook 3 keer moeten resetten om de verbinding te krijgen.

Batterijduur:
De batterijduur heb ik geprobeerd te testen met de smartwatch altijd aan (de tijd bedoel ik dan) en dat het scherm pas aan gaat als ik hem kantel. Bij de eerste optie gaat hij bij mij een dag mee. Bij de tweede optie reed ik anderhalve dag. Op zich vind ik dat prima. Dan kan ik hem opladen als ik slaap. Maar bij wat intensiever gebruik gaat de batterij wel iets minder lang mee en moet je hem tussendoor nog een keer opladen.

Conclusie:
Een leuk en mooie smartwatch, maar voor gebruik met de iPhone zou ik hem niet aanraden. Verder is de software op de smartwatch wel eenvoudig in gebruik.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gebruik

Minpunten

• Batterijduur bij intensief gebruik
  • Connectiviteit met een iPhone

TheSander562 22-10-2019

Goede kwaliteit maar slechte accuduur

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Voor de eerste keer een Wear OS horloge gebruikt en in het begin is het even kijken hoe het werkt, want het was allemaal nieuw voor mij.
Ook om hem te opladen in het begin was even lastig hoe ik hem op de lader moest neerleggen. Maar uiteindelijk is het vrij simpel als je het eenmaal weet en doorhebt.
Verder ziet de horloge er super mooi uit, mooi scherm met goede kwaliteit en je hebt enorm veel keuzes om de wijzerplaat aan te passen naar jouw style.
Koppelen met telefoon ging zeer snel en was vrij gemakkelijk om te doen. Gewoon de Wear OS app openen en de app leidt de weg.
Apps installeren kan via het horloge en gaat op zich goed voor de apps die er zijn, maar helaas mis je toch bepaalde apps waaronder de betaal apps van de Nederlandse banken zoals Rabo Wallet om te kunnen betalen met je horloge (via NFC), want die functionaliteit heb je met Google Pay wel maar dat is niet beschikbaar in Nederland.
Verder is het goed te gebruiken als sport horloge, GPS signaal is prima, hij pakt hem vrij snel en houdt je goed bij met het hardlopen bijvoorbeeld. Ook de hartslag is vrij accuraat vergeleken met mijn andere smartwatches.
De interface van het horloge is makkelijk te gebruiken als je er eenmaal gewent mee bent, je kan met je vinger over het scherm bewegen om onderdelen weer te geven, of je kan de kroon aan de zijkant gebruiken als je natte vingers hebt bijvoorbeeld.
Ook wel handig is de Google Assistent die erop zit, natuurlijk heb je er internet voor nodig om het te gebruiken maar het is wel leuk als je je telefoon niet bij je hebt en iets wilt vragen over je agenda of leuke feitjes.
Het is alleen jammer van de batterij duur, die is zeer matig. Na een dag stage heb je al gauw 80 procent van je batterij gebruikt, maar dan heb je wel 2 keer je fietstocht bijgehouden en muziek geluisterd via het horloge. (Niet heel lang omdat hierdoor je batterij natuurlijk nog sneller leeg gaat).

• Veel wijzerplaten
  • Goede kwaliteit scherm

Minpunten

• Accuduur
  • Wel NFC, maar geen draadloze betalingen
  • Weinig apps

Daniel 22-10-2019

Mooi design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Ik heb dit horloge 1 maand getest voor the insiders. Mooi design en makkelijk te installeren/koppelen met mijn smartphone (Samsung).
Daarna werd het wat lastiger, want de meegeleverde handleiding was vrij summier. Vandaar ook dat ik waarschijnlijk niet alles heb gebruikt wat erin zat.
Berichtjes worden doorgegeven op het scherm en eris in te stellen of dit met een vibratie gaat of met geluid. Uiteindelijk benje je dus continu bewust van binnenkomende berichten, daar kies je dan ook voor. Als je alle meldingen uitzet heb je dan ook geen smartwatch nodig lijkt mij.
De wekker was een eyeopener voor mij, wakker worden op een vroeg tijdstip zonder dat de rest van het huis dat ook wordt.
Als iemand die nog geen smartwatch had heb ik de testperiode als interessant ervaren, maar mede doordat ik niet alle functionalitetien heb gebruikt (door de summiere handleiding) en de last om mijn pols zal ik voorlopig geen smartwatch gaan aanschaffen.
Echter ben je er al wel aan gewend, dan is dit model zeker een aanrader zowel in design als gebruik.

Pluspunten

• vibrerende wekker
  • mooi design

Minpunten

• accuduur
  • kwetsbaar bij stoten
  • handleiding
  • laat geen foto/afbeelding zien op scherm

Woutertje 22-10-2019

classic design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Bij het open van de doos werd ik meteen blij met het design. Wat een mooi horloge. Het is inmiddels mijn 3de Fossil smartwatch en ze worden echt steeds mooier. Hij is merkbaar sneller en gaat zeker langer mee met zijn batterij. Qua instellingen enz is het gelijk aan de andere generaties. Echter de batterij modusen zijn aangepast wat zeker fijn is om het aan te kunnen passen naar de omstandigheden. Daarnaast ben ik zelf heel blij met de "Oké Google"functie. Ik gebruik hem met regelmaat om alle verlichting in huis uit en aan te zetten. De hartslag meter meet goed en houd het constant bij ook bij een rondje hartlopen gaat het goed. Daarnaast is het erg leuk om de wijzerplaten aan te passen. Als ik naar kantoor ga pas ik hem aan naar classic en bij hardlopen naar modern. Dus tot nu toe een zeer mooi en handig horloge.

Pluspunten

• Hartslagmeter
  • design
  • GPS

Minpunten

• batterij zou langer mee mogen gaan

Pascal Sckers 22-10-2019

Goed werkbaar met de iPhone!

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Het product bevalt super goed, erg mooi design en werkt wonder boven wonder erg goed met een iPhone. Er zitten wat nadelen aan, zoals het niet kunnen beantwoorden van whatsappjes, maar dat doe je toch niet snel op zo'n klein schermpje.

Pluspunten

• Super strak en licht ontwerp
  • Goed bedienbaar en helder display
  • Werkt erg goed met iPhone

Minpunten

• De batterij duur mocht iets langer zijn

Wimwamboterham 22-10-2019

Super mooi en degelijk design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

Het is een super mooi horloge die zeker gezien mag worden. Helaas valt het smart deel mij tegen. Koppeling en verbindingen zijn goed maar functionaliteit sluit niet aan bij mijn verwachtingen.

• Degelijke kwaliteit

Minpunten

• Smart functies niet toereikend

Tim 21-10-2019

Smartwatch met een prachtig design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

De smartwatch wordt geleverd in een doos met een doorzichtige bovenkant, waardoor het design van de smartwatch er direct uitspringt. In de doos vind je de smartwatch, een usb-lader en het instructieboekje. Helaas heeft Fossil ervoor gekozen om alleen een usb-lader mee te leveren en geen lader voor het stopcontact.

Door het downloaden van de Wear OS app, kan de smartwatch eenvoudig gekoppeld worden. Het koppelen aan een iPhone ging heel gemakkelijk en binnen no-time staat alles ingesteld.

Na het gehele koppelingsproces kunnen zaken als apps en wijzerplaten ingesteld worden. Fossil heeft standaard een aantal wijzerplaten beschikbaar, waardoor er voor iedereen een geschikte tussen zit. Apps kunnen vanaf de smartwatch in de Play store gedownload worden. Standaard zijn er ook al enkele apps aanwezig, waaronder Spotify en Nike Run Club.

De smartwatch laat zich eenvoudig bedienen door het touchscreen en de drie knoppen. Door te drukken op de middelste knop kom je direct bij alle apps terecht. Door aan de middelste knop te draaien kun je door apps en meldingen heen scrollen. Aan de andere twee knoppen is het mogelijk om snelkoppelingen naar bepaalde apps toe te voegen.

Door de middelste knop ingedrukt te houden of door ‘ok Google’ te zeggen, wordt de Google assistent geactiveerd. De Google assistent is met name handig voor zaken zoals het bedienen van slimme verlichting en het instellen van timers en herinneringen. Over het algemeen werkt de Google assistent goed, alleen een enkele keer werkt deze zeer langzaam of helemaal niet.

De schermkwaliteit is zeer goed. Het scherm is in de zon voldoende leesbaar en de helderheid past zich automatisch aan. Door het eenvoudig kunnen veranderen van wijzerplaten, blijft je horloge nieuw aanvoelen. Het touchscreen reageert goed op aanraking.

In de Wear OS app kan ingesteld worden van welke apps je meldingen op je smartwatch wil ontvangen. Het afleveren van meldingen gaat d.m.v. een trilling en eventueel een geluidssignaal, waardoor je geen enkele melding meer mist. Het is helaas niet mogelijk om snel op meldingen te reageren of om een voorvertoning van een foto op bijvoorbeeld WhatsApp te bekijken.

Er zijn een aantal verschillende modi beschikbaar om de accu te besparen. Ook is het mogelijk om een aangepast schema te volgen, waarbij alles naar wens ingesteld kan worden. De batterijduur is hier dan ook mede van afhankelijk. Persoonlijk gebruik ik de modus voor dagelijks gebruik, waarbij het scherm altijd aan staat. De accuduur is hierbij voldoende te noemen, maar een iets langere batterijduur was fijn geweest. Aan het einde van een volledige dag heb ik nog ongeveer 20 à 30 procent over. De smartwatch laadt binnen 60 minuten op tot 80%.

• Schermkwaliteit

Minpunten

• Accuduur

John Kuijpers 21-10-2019

Functioneel mooi en goede smartwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Ik heb dit horloge tot op dit moment uitgebreid getest voornamelijk voor dagelijks gebruik en voor het sporten. Apps zijn makkelijk in gebruik en alles is zee eenvoudig te installeren. Nadat je Wear OS gedownload hebt kun je aan de slag. Keuze mogelijkheid in apps is enorm en alle meldingen zijn zelf lerend en erg makkelijk. Met 1 druk op de knop kun je je workout kiezen. Handig is als batterij op is kun je tijd blijven lezen.

• makkelijk in gebruik
  • uitgebreide mogenlijkheden
  • genoeg opslag voor apps en muziek

Minpunten

• batterij gaat kort mee bij hoge intensiviteit

Colin 21-10-2019

Erg mooi design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Van alle smartwatches die ik ken heeft deze het beste design. Het leren bandje is van goede kwaliteit en van een afstand is het moeilijk om te zien dat het geen analoog horloge is. De grootte van het scherm is precies goed, en de ronde vorm oogt mooi. De schermkwaliteit is ook erg goed.
WearOS werkt snel en effectief; ik heb nog geen enkele foutmelding gehad. De hartslagmeter is ook erg fijn en meet je hartslag gedurende dag. Enige minpunten zijn dat de batterij vrij snel leeg is op de volledige stand. Fossil heeft hier wel rekening mee gehouden door andere batterijstanden aan te bieden waardoor het horloge een aantal dagen meegaat.
Naar mijn mening zijn er zijn nog weinig innovatieve apps die het echt waard maken om een smartwatch te hebben ten opzichte van alleen een smartphone. De enige functies die ik tot nu toe gebruikt heb zijn de hartslagmeter, stappenteller/fitness app, en Google Maps. Ik zou hem dus alleen aanraden als je deze functies dagelijkt gebruikt en je niet tevreden bent met de capaciteiten van je smartphone.

• Gebruiksgemak
  • Hartslagmeter

Minpunten

• Korte batterijduur
  • WearOS heeft weinig innnovatieve apps

Michiel 21-10-2019

Mooie smartwatch, tegenvallende accuduur

Instellen/koppelen
Het koppelen van het horloge is een fluitje van een cent, gaat zeer gemakkelijk en duidelijk. De mogelijkheden qua instelling zijn goed, je kunt veel instellen en het systeem is dusdanig simpel opgebouwd dat een handleiding niet noodzakelijk is.

Het horloge (uiterlijk)
Wat mij direct opvalt is dat de leren band van binnen van kunststof is, iets wat ik zelf minder fijn vindt, maar boven er voor zorgt dat het een beetje een goedkope uitstraling heeft. Erg jammer, want het horloge zelf ziet er zeer mooi uit.

Het horloge (innerlijk)
Zoals al gemeld, simpele interface en genoeg mogelijkheden om je mee te vermaken en je voorkeuren in te stellen. De knoppen zijn in te stellen als een soort snelkoppelingen, wat zeer handig is voor onderdelen/apps die je veel gebruikt. De wijzerplaten zijn veelal te bewerken, al vindt ik het jammer dat je niet bij elke wijzerplaat elke kleur kunt kiezen (meestal zijn het 3 of 4 kleuren). Wat fijn is, is dat je veel verschillende onderdelen kan instellen (stappenteller, accu, datum etc). Tevens is het handig dat er meerdere instellingen voor het scherm mogelijk zijn (altijd aan, wanneer je je pols beweegt of een spaarstand die alleen tijd weergeeft). De stappenteller en hartslagmeter werken fijn en (voor zover ik kan controleren) goed.

Opladen/accu
Een belangrijk onderdeel als je het mij vraagt. Wat tegenvalt is dat er geen lichtnetadapter bijgevoegd wordt, maar alleen een USB kabel (echter kom je daar ook wel overheen). Het opladen van 0 naar 100% duurt iets langer dan een uur, wat ik wel snel vindt. De accu valt echter enigszins tegen. Als je je wifi/bluetooth altijd aan hebt, het scherm alleen aan laat gaan als je je pols beweegt, je hartslag iedere 5 minuten gemeten wordt, dan gaat hij een dag mee. Echter als je dan tussentijds nog wat gaat spelen, dan red je die dag niet.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Instelmogelijkheden

Minpunten

• Accuduur

Leo 20-10-2019

Mooi klokje, accuduur beter dan vorige versie.

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Mooi klokje van Fossil. Uitpakken en vlotjes gekoppeld.
Kast is mooi compact en bandje stijlvol.
Eerder een gen 3 mogen testen, maar die haalde de dag niet. Deze gen 5 redt het langer dan een dag. Nog niet extreem lang, maar werkbaar.
Smartwatch functies prima. Voor sporten iets minder geschikt.

Pluspunten

• Looks
  • Snel weer opgeladen

Johan D B 20-10-2019

Stijlvol en snelle smatwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Een mooie uitziende klok, die zowel stijlvol als modieus is.
Ik moest eerst nog wel even aan de besturing wennen omdat mijn iPhone door iOS update vervelend deed, maar nu ben ik toch zeer enthousiast.
Vooral de mogelijkheden als hardlopen trainen en sporten is deze veel nauwkeuriger in het bijhouden van hartslag, stappen en staandoelen.
Ontvangst van pushberichten gaat soepel en is goed afleesbaar, zelfs telefoneren via de Watch is bijzonder goed verstaanbaar en soms gewoon handig.
Voor mij een welkome aanvulling deze GEN5 watch

Pluspunten

• Mooi
  • Snel

Minpunten

• Geen duidelijke handleiding
  • Matige batterij

Bunman 20-10-2019

Mooi en snel

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

Na enkele weken het horloge te hebben getest, kan ik zeggen dat ik tot dusverre zeer tevreden ben. De batterijduur is voor mij acceptabel (1,5 dag bij normaal gebruik). De software reageert snel en alle apps draaien goed. De hartslagmeter functioneert ook goed maar deze gebruik ik niet actief omdat ik het horloge niet gebruik in combinatie met sporten.
Het materiaal voelt goed en solide aan.
Het enige minpunt wat ik kan aangeven is dat ik soms merk dat de middelste, grote knop onbedoeld wordt ingedrukt en dat bijv. google assistent wordt geactiveerd. Dit gebeurt wanneer ik bijv. op een tafel leun.
Verder is dit het enige 'minpuntje' wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken. Al met al een fijn, degelijk en mooi horloge. Een aanrader!

Rick 20-10-2019

Een bijzondere verrassing

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

De Fossil Gen 5 smartwatch, een Wear OS-horloge met premium functies, waaronder NFC, GPS, fitness-tracking, hartslagmeting en meer. Ik test de Generation 5 nu al een week en gebruik hem als mijn fulltime smartwatch.

Het instellen van de smartwatch ging niet helemaal soepel aangezien het pas in een later stadium mogelijk was om mijn account te kopppelen.

Wat de prestaties betreft, is de Fossil Gen 5 een van de beste die ik tot nu toe in mijn handen heb gehad. De interne architectuur in de Snapdragon Wear 3100 processor van Qualcomm is bijna antiek (het ontwerp van de processor zelf niet) desondanks zorgt ervoor dat Wear OS mooi blijft werken.

De levensduur van de batterij is helaas niet zo sterk. Zelfs met de nieuwe uitgebreide modus die wordt aangeboden, red je het niet twee volle dagen - en dat is met heel veel functies minder. Bij normaal gebruik (geen speciale apps, "always on display", BT aan en "touch" ook altijd aan) gaat hij nog geen 12 uur mee. Daarom zou ik bij dit horloge ook aanraden hier en daar wat extra laders te verstoppen (thuis, werk etc.)

Er is een ingebouwde luidspreker voor gesproken feedback van Google Assistent en voor het aannemen van oproepen op de smartwatch zelf. Dit heeft gelukkig geen invloed op de waterbestendigheid van de Fossil Gen 5.
De fitnessfuncties zijn overvloedig en goed geïmplementeerd.
Mijn vorige smartwatches hadden geen "always on display" en dit is een welkome toevoeging.

Ondanks enkele nadelen zou ik geen andere smartwatch willen: Alleen al vanwege het uiterlijk van het horloge. De meeste smartwatches hebben van die rubber bandjes. Dat zit natuurlijk hartstikke lekker. Echter wanneer je iets netter draagt zoals een pak dan ga je natuurlijk niet rondlopen met een horloge met "goedkope" rubber bandjes. Horloges zijn voor veel mensen een stijl-accessoire. Dit zijn veel fabrikanten echter vergeten bij de ontwikkeling van smartwatches. Voor mijn gevoel is dit een van de weinige smartwatches die als stijl-accessoire gedragen kan worden.

• Helder scherm
  • Always on display
  • Wear OS werkt vlot

Minpunten

• Zwarte rand om scherm
  • Batterijduur

wouterbenk 19-10-2019

Ideale smartwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

Wat een mooi horloge is dit. Alle smartfuncties die je kan bedenken zitten op deze smartwatch. Hij ziet er mooi uit, werkt vloeiend en is heel nauwkeurig. Alles wat je zoekt in een smartwatch heeft deze fossil carlyle. Je kan onnoemelijk veel watch interfaces gebruiken. De batterij van dit horloge gaat een volle dag mee als je alle functies aan hebt. Ik kan niet anders zeggen dan dat deze smartwatch een aanwinst is.

Pluspunten

• Helder scherm
  • Lange batterijduur
  • Oogstrelend design

Melie85 18-10-2019

Carlyle watch, modern en stijlvol

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Hierbij mijn review over dit horloge.

De verpakking van het horloge was stijlvol en stevig. Vervolgens het horloge uitgepakt maar zag geen gebruiksaanwijziing. Na verder zoeken bleek deze in de bodem van het doosje te liggen. Vol enthousiasme probeerde ik het horloge te activeren, maar helaas, batterij moest eerst opgeladen worden. Nadat ik dat had gedaan vond ik het onduidelijk hoe ik apps kon toevoegen om meldingen te krijgen zoals bijv. WhatsApp.

Later bleek dat je die automatisch binnen kreeg en in de app van je telefoon kon aangeven of je deze melding wilde ontvangen of niet. Prima! Koppelen met WiFi ging makkelijk en ook met mijn Iphone. Daarna het menu ontdekken en dingen personaliseren ging ook makkelijk. Mooi duidelijk scherm en vrij goed te customizen naar je eigen smaak. Horloge ziet er stijlvol uit en de leren band is goed afgewerkt. Ik heb dunne polsen dus was eers bang dat er wellicht niet genoeg gaatjes in het bandje zouden zitten, maar het tegendeel bleek.

Nu tweede dag nog steeds druk aan het ontdekken wat het horloge allemaal kan. Wat ik wel een nadeel vind is dat wanneer ik mijn telefoon niet in de buurt heb, ik geen meldingen binnen krijg. Ondanks dat het hrologe is verbonden met WiFi en mijn telefoon ook. Volgens de gebruiksaanwijzing zou het dan gewoon moeten kunnen. Afijn, tweede dag dus misschien heb ik zelf nog niet een instelling goed gedaan. De app op de telefoon is ook erg handig en overzichtelijk. Het horloge houdt keurig je hartslag bij, maar vraag me af wat de toegevoegde waarde is.

Pluspunten:
Desgin
Werkt eenvoudig
Waterdicht (kan er mee zwemmen)

Nadeel:
Snel leeg
Koppelen met iPhone is matig
Batterij is snel leeg

Wilko 18-10-2019

Leuke smartwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

De Fossil gen 5 (FTW4026) is een prachtig horloge om te zien. Het minimalistische design en mooi afgewerkte display maken dit een zeer nette smartwatch. De bruine lederen bandjes stralen een luxe gevoel uit. Mocht je graag deze bandjes willen vervangen dan is dit vrij makkelijk doordat je ze met een schuifje "los" kan klikken/schuiven.

Na het openen van de doos wist ik niet hoe ik het horloge aan moest zetten. Nadat ik het horloge aan bijgeleverde oplaadkabel had gekoppeld ging deze vanzelf aan. Het instellen van het horloge is vrij simpel, je volgt een paar stappen op het horloge zelf en op je smartphone.

Ik gebruik het horloge zelf icm een iPhone. In het begin voelt de interface van het horloge wat traag aan, waarschijnlijk komt dit doordat deze op de achtergrond systeemupdates en appupdates uitvoert. (waarschijnlijk loopt het geheugen wat vol bij het uitvoeren van deze updates) Na 1 uur in gebruik te hebben is de interface al een stuk sneller.

De watch interface (de klok) is makkelijke aan te passen door het scherm een aantal seconden ingedrukt te houden. Fossil levert zelf een aantal custom designs mee. Ook is het mogelijk om een ander design te downloaden in de PlayStore.

Verder ook spotify getest, het duurde even voordat ik dit aan de gang heb gekregen om deze te koppelen aan mijn huidige spotify account. De hartslagmeter is leuk om te gebruiken tijdens het sporten, deze meet tevens hoeveel calorieen je hebt verbrand.

De batterij duur bij een wat intensiever gebruik (zeker als die vrij nieuw is) vond ik wat matig. 10 uurtjes red die in mijn geval net. Ik moet wel zeggen dat ik alles aan heb staan.

Dan de koppeling met een ios device (iPhone) ik vind het jammer dat je voor een wearOS horloge hier nog steeds een dedicated app voor nodig hebt die altijd moet open staan op je telefoon. In de app zelf kan je wel makkelijk aangeven waar je allemaal pushberichten van wil ontvangen.
Let op dit kan je pas instellen nadat een willekeurige app op je telefoon een pushbericht verstuurd heeft (in het begin zal het lijstje dus leeg zijn)

Al met al een gave smartwatch met een stoer design, de koppeling met een iPhone en de batterijduur vind ik wat matig, dus daarom een 7 als eindcijfer

• Functionaliteit
  • Hartslagmonitor
  • Notifications op het scherm

Minpunten

• Batterijduur
  • iOS integratie

Renard 18-10-2019

Goed leesbaar scherm en mooi design

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR grijs

De Fossil gen5 scoort bij mij ten eerste al op het uiterlijk. Dit is een horloge naar mijn smaak met goede Smart functionaliteit. Ik gebruik hem met een iPhone en dan zijn er nogal wat mensen die zeggen dat je nogal wat mist.. Maar als ik dan hoor wat ik mis dan valt het met dat missen toch echt wel mee.

Ik hou met het horloge gekoppeld aan de iPhone mijn bewegingen bij en ik zie wat er aan berichten binnenkomt. Daarnaast is het voor mij belangrijk dat ik weet welke afspraken ik heb staan en dat er een indicatie is als het tijd is om hiervoor op pad te gaan. Fijn dat deze Smartwatch ook geluid heeft.

WearOS heeft voor mij de functionaliteit die ik verwacht. De batterijduur is prima, zelf helemaal niet aan lopen sleutelen (wat wel kan). Het bevalt me juist dat het horloge gewoon zonder geknutsel ook goed is: spotify, mail, whatsapp, binnenkomende gesprekken en afspraken - werkt gewoon allemaal prima.

Pluspunten

• Look & Feel
  • Speaker
  • Eenvoudig in gebruik
  • Geheugen
  • Zakelijker dan veel andere SmartWatches

Coatan 18-10-2019

Eindelijk een goede smartwatch!

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR zwart

Eindelijk een Android smartwatch die lekker werkt, goed draagt, mooi is en zeker een dag mee gaat.

Ik gebruik een smartwatch voornamelijk als verlengstuk voor mijn telefoon. Daarvoor is deze absoluut geschikt en ik gebruik volgens mij nog maar een kwart van de mogelijkheden. Dit horloge draait op Wear OS en draait heerlijk. Apps openen vlot, spraakcommando's worden goed ontvangen.

Ik heb de variant met het siliconen bandje en draagt heerlijk. Veel smartwatches voelen vaak als koelkasten, maar deze voel je niet. Deze is lekker ligt en het bandje draagt comfortabel. Alleen als je je hand ver buigt kan je wel eens per abuis een knop indrukken.

Het design van het horloge is mooi, randen zijn netjes afgerond. Knoppen van degelijke kwaliteit. Het scherm is iets kleiner dan het lijkt. Er zit nog een zwarte rand omheen. Maar totaal niet storend.

Vaak wordt Google Assistant aangehaald als iets handigs, maar ik vind het nog steeds een gimmick. Het werkt wel aardig, maar lang niet altijd even zoals ik zou willen.

De batterijduur is vaak een probleem bij smartwatches. Ook hier kan het een probleem zijn, maar je kan het met de software van Fossil finetunen naar wens zodat alleen aanstaat wat jij wil. Als je alle sensors en netwerken aanzet dan is de accu zo leeg en redt je niet 1 dag. Maar zoals gezegd normaal gebruik redt je makkelijk 1 dag.

De opslag van dit horloge is groot, maar ik begrijp niet goed waarvoor. Je kan wat meer apps erop zetten, maar dan loopt ie weer sneller leeg omdat deze toch steeds weer iets vragen van het horloge. Je kan Spotify bijvoorbeeld niet offline erop plaatsen zodat je met alleen een bluetooth headset kan sporten. Je moet altijd hiervoor je telefoon bij je hebben.

Ik vind het een erg fijne horloge.

Pluspunten

• Software
  • Comfort
  • Accuduur

Minpunten

• Accuduur

Onderduiker 18-10-2019

Een knappe smartwatch

Geschreven voor: Fossil The Carlyle HR

Knap is ie, de nieuwe Fossil Carlyle! Slank, modieus, hip en klassiek tegelijk. Voor wat betreft de buitenkant heeft Fossil het dik voor mekaar. Maar laten we eerlijk zijn, een smartwatch koop je niet alleen voor de buitenkant. De specificaties zijn overal te vinden. Het heeft weinig zin om die hier weer op te ratelen, dat ga ik dus ook niet doen. Ik ben in het bezit van een 4 jaar oude sony smartwatch 3, welke ik tot voor kort nog elke dag om mijn pols had. Had ik behoefte aan een nieuwe? Nee eigenlijk niet. Hij doet het nog altijd uitstekend. Dit weekend de Carlyle om mijn pols geknoopt. Mooier, sneller, scherper en meer functies. Eigenlijk in alles een overtreffende trap, op één ding na. En daarbij kom ik denk ik op de zwakste schakel van deze nieuwe Fossil. Met mijn sony kom ik gemakkelijk de dag door, met de Carelyle lukt dit meestal wel, maar ook vaak niet. Als de dag vroeg begint en laat eindigt laat ie het afweten. Er zijn wel wat instellingen te wijzigen om de batterijduur te verlengen, maar daarmee maak je de smartwatch ook minder smart. Op het net is veel kritiek te lezen op android wear van google. Ik begrijp het niet zo goed. Alles werkt bij mij prima. De vrijheid in de keuzes van de programma's is heel erg fijn. Er zijn veel apps te vinden in de play store welke fijn samenwerken met de smartwatch. Bijvoorbeeld de swim app is onmisbaar voor mij. De Carlyle is gelukkig waterdicht en gaat bij mij twee keer per week een uur het water in. De fossil bezit een speaker en een microfoon. Daarmee moet het ook mogelijk zijn om te bellen zonder je telefoon uit je zak te halen. Het lukt mij niet om dat goed voor elkaar te krijgen. De verbinding stottert en is dermate slecht dat het onbruikbaar is voor mij. Als iemand tips heeft hoor ik het graag. Zou ik de telefoon aanbevelen? Ik weet het nog niet. De Fossil gen 5 is mooi, heel mooi zelfs. Combineer dit met snelheid en een scherpe look en we zijn er............of toch niet..........dat ene minpuntje maakt mij aan het twijfelen.

Pluspunten

• Mooi
  • Snel
  • Android wear dus veel apps
  • Waterdicht
  • Speaker

Minpunten

• Accuduur
  • Flinke zwarte rand om het display
  • Niet zo goed afleesbaar op zonnige dag