Nepreviews? Dit is wat Kieskeurig.nl ertegen doet

Kieskeurig.nl streeft al jarenlang naar betrouwbare reviews op ons platform. Naar aanleiding van het recente nieuws dat het kabinet nepnieuws wilt aanpakken, geven wij extra transparantie over onze manier van het verzamelen van reviews en de waarborging van de betrouwbaarheid van deze reviews.

De Consumentenbond heeft onlangs onderzoek gedaan naar hoe makkelijk het is om nepreviews te plaatsen of te kopen. Helaas onderscheppen ook wij dagelijks nepreviews, zoals reviews die zijn geschreven door medewerkers van een webshop of fabrikant. Tijd om nog maar eens te laten zien op welke manier Kieskeurig.nl nepreviews zoveel mogelijk probeert te voorkomen.

Waar moet een review aan voldoen?
Om de kwaliteit van de reviews op Kieskeurig.nl te waarborgen, toetsen wij de reviews aan de hand van een aantal criteria. Wij letten daarbij onder andere op de volgende punten:

a) De review moet toegevoegde waarde bieden aan andere consumenten en goed onderbouwd zijn. Met een motivatie welke enkel bestaat uit woorden als ‘prima, super of goed’ help je andere consumenten niet bij het doen van een aankoop en keuren we hierom dan ook af.

b) Geen beledigende, suggestieve en/of aanstootgevende taal.

c) Geen e-mailadressen, namen en/of telefoonnummers.

d) De reviewer mag niet gegarandeerd beloond worden voor het achterlaten van de review.

e) Bij een productreview moet worden aangegeven of het product gekocht, gekregen of getest is.

Meer lezen over reviews op Kieskeurig.nl? Klik dan hier >>

Handmatig

Onze reviews worden allemaal door ons gelezen en handmatig beoordeeld. Alle reviews (zowel positief als negatief) moeten voldoen aan onze voorwaarden en worden binnen 24 uur op dezelfde manier beoordeeld.

Allereerst kijken we of de review van toegevoegde waarde is en of er geen beledigende, suggestieve en/of aanstootgevende taal in staat. Maar daarmee houdt de controle niet op; dat is eigenlijk pas het begin. Want de volgende stap is het checken van de review op een aantal punten. Welke punten dat zijn, zie je hieronder.

Controlepunten

Ip-adres: alle ip-adressen worden bekeken. Zien we veel reviews binnenkomen vanuit één ip-adres, dan controleren we dit adres uiteraard uitvoerig. Het komt regelmatig voor dat één gebruiker meerdere reviews probeert te plaatsen bij hetzelfde product of bij telkens dezelfde webshop. De ip-check filtert deze pogingen ertussenuit.

E-mailadres en gebruikersnaam: plaatst een reviewer regelmatig reviews? Dan zien we dit terugkomen in het systeem zodra hij of zij een nieuwe review indient. Daarbij letten we op het e-mailadres en de gebruikersnaam of een combinatie van deze twee. We controleren dan altijd of deze persoon niet verdacht vaak een review plaatst over een bepaald type product of over dezelfde webshop.

Inhoud van de review: op het moment dat een review wordt gecontroleerd, zien we de eerder geplaatste reviews ook in ons systeem. Hierdoor is het mogelijk om goed te letten op een steeds terugkerende opbouw in de review, gebruik van bepaalde woorden of opbouw van de zinnen. Op deze manier onderscheppen we ook dubbel geplaatste reviews (die wellicht wel met een andere gebruikersnaam, e-mailadres of ip-adres zijn geplaatst).

Cijfer van de review: zien we (binnen een korte periode) veel hoge of extreem lage cijfers binnenkomen bij een product of (web)winkel, dan is dat voor ons aanleiding om deze reviews grondig onder de loep te nemen. Het hoeft natuurlijk niet altijd iets te zeggen: heel veel mensen zijn namelijk gewoon ontzettend tevreden of juist enorm ontevreden over een product of webshop.

Steekproeven

Kieskeurig.nl voert regelmatig steekproeven uit. Dat gebeurt willekeurig. Daarnaast worden reviews die niet door de normale controle komen altíjd extra gecheckt. Met de steekproef-methodes controleren wij of er echt iets is gekocht en op welke manier een fabrikant of (web)winkel jou heeft gevraagd een review bij ons achter te laten.

Steekproef factuur: hiermee controleren wij of degene die een review schrijft, het product daadwerkelijk heeft gekocht en/of een aankoop heeft gedaan bij de webshop waarover hij een recensie schrijft. Daarmee wordt de kans dat een product- of shopreview niet echt is, aanzienlijk verkleind.

Steekproef product/shop review: Kieskeurig.nl heeft regels voor het vragen om reviews opgesteld waaraan de fabrikanten en (web)winkels zich moeten houden. Zo mag een reviewer niet gegarandeerd beloond worden met een cadeau of korting als hij of zij een review op Kieskeurig.nl achterlaat. Ook mag de webshop of fabrikant niet vragen om uitsluitend positieve reviews. Een koper direct na aankoop (in de winkel of per e-mail) om een review vragen mag ook niet.

Om dit continu te blijven monitoren, vragen wij onze reviewers dan ook of dit gebeurt en zo ja, wat de fabrikant of (web)shop precies heeft gedaan of gevraagd (inclusief het bewijs).

Steekproef testpanel: op Kieskeurig.nl staat er bij de review vermeld of het product gekocht, gekregen of getest is. Bij alle reviews die afkomstig zijn uit een testpanel vragen wij bij de reviewer op via welke partij hij/zij dit product heeft mogen testen en op welke manier er om de review is gevraagd. Ook voor testpanelpartijen gelden bepaalde voorwaarden voor het vragen van een review. Deze regels zorgen ervoor dat we weten dat de review op een eerlijke manier verkregen is en er vanuit de testpanelpartij niet aangestuurd is op het schrijven van een (te) positieve review.

Goed om te weten

Kieskeurig.nl zal nooit zomaar reviews op verzoek van de fabrikant of web(winkel) verwijderen. Wij passen hoor en wederhoor toe en vragen bij zowel de reviewer als de fabrikant /web(winkel) bewijs op. Daarnaast bieden wij fabrikanten en (web)winkels de mogelijkheid te reageren op de review, zodat een bezoeker ook eventueel zelf de situatie kan beoordelen.

Wat kun je doen als je een review niet vertrouwt?

Zoals gezegd doen we er alles aan om nepreviews te voorkomen. Maar zie jij als bezoeker of als (web)winkel of fabrikant een review die je niet helemaal vertrouwt? Laat het ons dan weten, zodat wij zo snel mogelijk actie kunnen ondernemen. Je kunt ons mailen op info@kieskeurig.nl.