Gardena Aquazoom 250/2 - Reviews

HenkD 10-06-2016 Product jaar of meer in bezit

Mooi maar slecht

Na uitvoerig de mogelijkheden van de diverse sproeiers te hebben afgewogen heb ik toch gekozen voor de duurste Gardena Auquazoom 350/2.
Het leek na de aankoop de perfecte sproeier maar nu enige tijd verder blijkt hij wel heel snel defect te zijn. Het blijkt namelijk dat de oranje stelringen om het sproeioppervlak te beperken na enige tijd gewoon lam zijn en de sproeier alleen nog maar het maximale oppervlak kan besproeien.
Gardena heeft op de klacht geantwoord dat het waarschijnlijk een een of ander palletje is wat niet goed werkt maar dat dit in de "turbine"zit en niet kan worden vervangen en het kostentechnisch sowieso niet gerepareerd kan worden. Dus met andere woorden, jammer maar helaas.
Omdat ik van meerdere mensen heb gehoord dat zij hetzelfde probleem hebben raad ik iedereen aan om deze sproeier zeker niet aan te schaffen. De specificaties zijn zonder meer goed maar de kwaliteit en de service zijn slecht.

DaveM 19-06-2015 Product paar weken in bezit

Mijn "merkloze" zwenksproeier, 15 jaar oud, begon kuren te vertonen, moest daarom een nieuwe aanschaffen. Er zijn veel sproeiers te koop, maar daar ik dit keer een "merk" sproeier wilde hebben besloot ik voor een Gardena te gaan, dit merk heeft een goede naam en reputatie.

Probleem: Gardena heeft zoveel verschillende sproeiers, het is niet makkelijk de juiste sproeier te kiezen. Vele mensen denken "een sproeier is een sproeier en zolang er water uitkomt is het in orde" maar dit is volkomen verkeerd gedacht. Het hangt volkomen van de soort tuin af welke sproeier de voorkeur dient te hebben, ik heb b.v. een tamelijk grote tuin met 3 verschillende grasveldjes waarvan 2 met zeer afwijkende vormen en 1 onderverdeeld in een groot en klein rechthoekig vlak. En daarbij ook nog eens verschillende groen/planten/bomen zones, daarom was voor mij een z.g. zwenksproeier de enige juiste sproeierkeuze.

Gelet op de afmetingen van mijn tuin kwam ik tot de conclusie dat ik zou moeten kiezen voor de Gardena Classic Polo 220, de Gardena Comfort Aquazoom 250/1 en de 250/2. De Polo 220 viel af daar op deze sproeier niets in te stellen is, over bleven de Aquazoom 250/1 en 250/2. Maar daar ik zoveel verschillende raar gevormde opppervlaktes en vormen heb moest ik een sproeier hebben met zoveel mogelijk instelmogelijkheden, en aangezien de Aquazoom 250/2 zulks heeft besloot ik voor deze sproeier te gaan.

In te stellen is o.a de breedte van het sproeien, en het grote voordeel van de 250/2 is dat afzonderlijk de breedte van zowel links als rechts (traploos) afzonderlijk instelbaar is, bij de 250/1 kan enkel de breedte in het algemeen ingesteld worden. Ook de reikwijdte van de sproeier is (eveneens traploos) instelbaar, en uiteraard ook de sproeihoek traploos. Kortom, een ideale sproeier voor mijn "moeilijke" tuin.

Nu de praktijk: heb de sproeier meer dan een week dagelijks in gebruik, en ik ben erg enthousiast. Deze sproeier kan zo veel vanwege de vele instelmogelijkheden en bereikt daardoor iedere hoek van mijn tuin. Overigens staat de sproeier stabiel. Ik bespaar ik aanzienlijk op het watergebruik daar de sproeier in relatief korte tijd de gehele tuin sproeit.

Ik kan geen negatieve punten aangegeven daar ik enkel positieve ervaringen beleefd heb. Over de duurzaamheid van de sproeier kan ik (nog) niets zeggen, daarvoor heb ik 'm te kort. Wel kan ik aangeven dat de srpoeier geheel uit kunststof bestaat.

Mensen met een groot grasoppervlak in de tuin kunnen misschien beter voor een Gardena Aquazoom uit de 350-serie gaan, deze is bouwgelijk met de Aquazoom 250/2, enkel het sproeibereik van de 350-serie is groter. Aan te raden is dat voordat u besluit tot aankoop van een Gardena Aquazoom u vooraf op de website van Gardena de specificaties van zowel de 250-serie (beginnend met de 250/2!) als de 350-serie vergelijkt en vervolgens voor de sproeier kiest die nodig is voor uw tuin-grasoppervlakte. Maar normaal gesproken voldoet de 250/2 en is daarbij aanzienlijk goedkoper dan de 350-serie.

Conclusie: de Gardena Comfort Aquazoom 250/2 is de beste zwenksproeier die ik tot nu gehad heb, en sproeit zeer effectief en daarnaast waterbesparend alle mogelijke tuinvlaktes. Dit goede resultaat is te danken aan de vele instelmogelijkheden, die ook nog eens allemaal traploos regelbaar zijn.