Zanussi ZTH485 - Reviews

warmtepompdroger
A+ (new)
Vulgewicht
7 kg

Beoordeling op basis van 95 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

7,4

D. Verspuuij 02-10-2016 Product half jaar of langer in bezit

Miskoop

Ik schaar me volledig in de overwegend zeer negatieve reviews van deze droger. Het apparaat heeft ons veel geld gekocht maar we hebben ons laten overtuigen dat een warmtepompdroger de toekomst is, het zou veel energie besparen en daarmee beter zijn voor het milieu. Maar er niet bij werd verteld dat een gemiddelde droogbeurt zo maar vijf tot zes uur kon duren. En dat het ding na twee jaar al ineens niet meer zou ronddraaien. Heeft een monteur opgelost maar weer twee jaar verder is hij plots dood. Om maar niet te spreken over dat hij bij een halve vulling al niet meer de kracht had te starten met roteren, moesten we het gewicht eerst naar rechts draaien, en bij elke break weer. En de stof overal inderdaad, ook binnenin. Absolute miskoop, kan eigenlijk geen positieve punten opnoemen. Nooit meer een Zanussi voor ons.

Minpunten

• extreem lange droogtijd
  • niet duurzaam

mumstheword 20-03-2015 Product jaar of meer in bezit

3,5
Al 2 jaar een grote bron van ergernis en je zit ermee. Zijn de sensors te gevoelig ? Maar de was komt er nooit helemaal droog uit. Altijd een vochtige walm die je bril doet aanslaan als je de was eruit wil halen. Zet je hem weer aan , valt ie gewoon weer stil.Je kan dan evt wel weer wat manueel tijd bijgeven maar ook niet handig of voordelig.Ik maak ook steeds alle filters schoon (soms onderbreek ik zelfs een cyclus om pluis weg te halen). Ik kan wel huilen. De was ruikt ook niet fris. Ik wil ook nooit meer een condensor. Vocht direct naar buiten laten zuigen!

I-Know 21-03-2015

Nooit meer een Zannussi voor ons en iedereen die het maar weten wil. Een grote teleurstelling. Zannussi aangeschreven nooit iets van vernomen. Het is gewoon een grote leugen dat deze drogers zo ontzettend zuinig zouden zijn. ONZIN. Een simpele luchtdroger is veel goedkoper, gaat langer mee, dus op het termijn is deze velen malen goedkoper en energiezuiniger en milieu vriendelijker...

S.Th.C. Broekema 17-11-2015

I-Know heeft het helemaal mis dat een "simpele" luchtdroger veel goedkoper zou zijn en ook nog eens langer mee zou gaan.
Alles wat u hierboven aanhaalt is grote onzin want met een luchtdroger bent u veel, en veel duurder uit Qua electriciteitskosten (gebruikt veel meer en dus slecht voor het milieu en voor jouw beurs!!)

Johnwtt 13-12-2013 Product jaar of meer in bezit

In het begin was het een fantastisch apparaat. Snel droog en weinig droogkosten. Na ongeveer een half jaar ging de droogtijd omhoog tot minimaal 8 uur per droogbeurt. Dit kon worden ingekort door de lamellen van de warmtepomp te reinigen (voor zover mogelijk). Garantie hadden we inmiddels niet meer en volledige reparatie was te duur. Dus helaas hebben we hem vorige week bij het vuil moeten zetten...

Michaelrietbroek 07-10-2013 Product kwartaal in bezit

4,4
Na 2x gebruikt te hebben en de machine erg lang aan het drogen was een monteur ingeschakeld. Monteur ging om 13 uur weg. Was om 1630 in de droger gestopt en nu nog steeds niet klaar. We zijn 5 uur later. Is dit dan nog wel zuinig. Langere duur x ampère is net zo duur maar alleen een stuk irritanter. Ik laat me graag adviseren.

Konkes 29-05-2013 Product jaar of meer in bezit

7,4
Een drama, apparaat doet er ruim 7 uur over om 6 handdoeken droog te krijgen..Moet bij gebruik raam en deur openhouden op advies van de monteur, apparaat moet frisse lucht kunnen "opzuigen", anders presteert hij niets.
Zal best in stroomgebruik iets zuiniger zijn, maar dat effect verdwijnt omdat hij uren bezig is.
Geen tweede
Zanussi voor mij.

Assie66 30-05-2013

Hallo Konkes, klinkt hetzelfde als mijn verhaal(Assie 66).
Ik zou weer bellen voor een monteur en hopelijk krijg je nu een andere monteur aan de deur.
Anders erom vragen bij Electrolux.
Ik heb ook 2 x dezelfde monteur gehad die een raar verhaal verkondigde maar de derde keer kreeg ik iemand die er wel verstand van had en toen was het probleem zo ontdekt.
Nu bevalt de droger prima.
Succes

Frank61Ooz 28-09-2012 Product paar dagen in bezit

Hoe deze ooit zulke recensies kan krijgen is mij een raadsel. Na de eerste droogpoging een foutmelding E60 gekregen, na een eindeloos gezoek eindelijk op het internet gevonden dat dit een fout was waarbij we 30 minuten het apparaat uit moesten schakelen en opnieuw moesten proberen. Lekker met een nieuw apparaat. Na een nacht rust gegeven te hebben opnieuw een poging gedaan. hij draait nu al 10 uur en geeft nog steeds 1 minuut droogtijd aan (al 2 uur), we gaan zo slapen dus ik zet hem maar uit. Oh ja, en van het Zanussi service centrum mag je hem NIET open doen want dan raakt hij van de leg. waardeloos apparaat. morgen bellen en terug met dit ding, we kopen wel een andere. Ik begin er niet meer aan bij Electrolux.

Officiele reactie van Zanussi 01-10-2012

Wij vinden het zeer vervelend dat uw Zanussi wasdroger niet naar tevredenheid werkt. Graag zouden wij samen met u een oplossing zoeken. U kunt daarvoor contact opnemen met de afdeling Consumer Care (0172-468 172).

Nikki
Afdeling Consumer Care Webteam

Frank61Ooz 04-10-2012

Even een update, monteur is geweest (spoedservice), machine is defect, gehele sturing moet vervangen worden, onderdeel moet uit Duitsland komen duurt enkel dagen en wordt dus volgende week. Let wel DIT IS EEN NIEUWE DROGER! Monteur was niet blij met de telefonische commentaren van Electrolux. Fijne eerlijke monteur.
We hebben met dit weer natuurlijk ook niet kunnen drogen. Koopjeskampioen regelt voor ons dat we morgen een nieuwe droger krijgen, ander merk! Prima service van Koopjeskampioen.

ontevreden Zanussi klant 15-09-2017 Product half jaar of langer in bezit

Koop geen Zanussi ZTH485

de droger doet - niet overdreven - 5 uur over een droogbeurt. En dan is de was nog niet goed droog. Bij bellen van de Zanussi klantenservice krijg ik te horen dat dat normaal is. Reden dat ik deze warmtepompdroger kocht is dat hij energiezuiniger zou zijn. Mooi niet dus. Nu, 5 jaar later, is hij kapot - hij gaat soms wel en soms niet aan. Wat een miskoop.

Minpunten

• droogtijd
  • energieverbruik

R.W.A. Kersten 06-09-2017 Product half jaar of langer in bezit

in het begin goed, na garantie komen mankementen

Gekocht in 2012. Dus inmiddels hebben we er behoorlijk wat ervaring mee. Het ding is 2x gemaakt en nu geven we hem op... In het begin deed hij zijn werk nog goed. Goede droge was en niet al te lange droogbeurten. Dit werd gedurende de jaren steeds langer, ondanks goed schoon houden van de diverse filters. Het enige dat zo'n ding hoeft te doen is drogen zodat je het in de kast kunt leggen. In het begin ging dat goed. Maar al met al kunnen we nu stellen dat het ding dat ooit een aanrader was van de Consumentenbond niet zo duurzaam blijkt te zijn in de letterlijke zin. 5 jaar levensduur is vrij kort! De volgende wordt geen Italiaan maar een Duitser vermoed ik.

Pluspunten

• relatief niet duur in aanschaf

Minpunten

• veel onderhoud
  • gaat niet lang mee

Koen 19-04-2017 Product half jaar of langer in bezit

enorme miskoop (maar wel met 5 jaar extra garantie).

In januari 2012 kochten we dit type wasdroger bij BCC Zaandam. Het zou de beste keus zijn, en energiezuinig. Een voorgevoel leek ons te doen besluiten er vijf jaar extra garantie bij te nemen a 99.95 Euro, de ServicePlus polis. Doen we anders nooit, garantie bijkopen. Nu wel. Hadden we dat niet gedaan dan hadden we ons allang van dit vreselijke onding ontdaan. Maar ja, garantie hè, en het leven is al duur genoeg. Garantie is geldig t/m januari 2019.
Al vanaf het begin viel ons op dat de display een eigen versie van tijd kende. Waar de display 2:35 voor drogen aangaf (toch flink. Onze vorige droger deed er korter over, maar goed), ging de droogtijd al snel richting 4 uur of meer. En dat was nog maar in het begin. Gaandeweg deed de droger er langer over en als er wat te veel droogwas inzat (handdoeken) dan kwam het er na die 4 uur of meer nog steeds vochtig uit.
We hebben toch aardig wat geduld gehad met het ding, maar in december 2013 lieten we een monteur komen, toen een drogerbeurt richting 7 uur ging. Hij werd ook niet meer warm. Waar ons dit bij de aankoop bij BCC niet werd gezegd, werd ons nu door de monteur wél gezegd: namelijk dat er een filtertje was onderaan de machine die ook schoongehouden diende te worden. Wisten wij veel. Dat was nieuw voor ons, en we dachten dat daarmee de kous af was en het probleem verholpen.
Het probleem was echter allerminst verholpen, want al heel snel ging deed de droger zeker twee maal over de aangegeven tijd van 2:35 minuten. Echter er treedt dan ook wat gewenning op, hoe vervelend ook. We doen de meeste drogerwassen in het weekend, en dan denk je “toch weer eens bellen voor een reparatie” en dan is het weer doordeweeks en denk je er niet aan. Tot het weekend zich weer aandient, etc.
Intussen deed de drogerwas er langzamerhand zo’n 7 a 8 uur over. Vervolgens ging het gepaard met veel herrie: gedonder met de lagers. Het was zomer 2015, drie jaar na de aankoop (grappig hoe uitval van dat apparaat samenvalt met een periode die nét na de normale garantieperiode van 2 jaar ligt. Maar wij hadden 5 jaar éxtra garantie gekocht).
En kort daarna wilde het ding op een kwade dag helemaal niet meer opstarten. In juli 2015 dus voor de tweede keer een reparatie aangevraagd. En uitgevoerd. De monteur meldde ons dat er veel gelazer was met dit type droger. Dat lag dus niet aan ons.
Drie maanden later nogmaals een monteur van Electrolux laten komen daar de droger er 8 a 9 uur over deed. Het was nu volgens de monteur toch weer onze schuld (!). Hij maakte een reparatiebon en liet ons deze niet tekenen: later vonden we de ongetekende bon bovenop de droger op zolder. Naar aanleiding van die bon kwam er een faktuur a €110 van Electrolux. Die gingen we absoluut niet betalen, want a) het apparaat deugt niet en b) we hebben een geldige garantie tot en met januari 2019 en c) de vorige monteur meldde duidelijk dat dit type niet deugt (zoals ook hier op kieskeurig.nl duidelijk te lezen is) en d) er was geen getekende werkbon. Electrolux zag geen reden tot coulance: wíj waren nalatig in onderhoud, de machine was prima. Er kwamen twee aanmaningen en er werd gedreigd met een incassobureau. Een brief van ons aan (verkoper) BCC deed gelukkig wonderen: kort erna werd de faktuur van Electrolux gecrediteerd. Alleen ons apparaat deed het nog steeds niet goed.
In september 2016 hebben we maar weer een monteur laten komen, toen de drogerwas er inmiddels zo’n 10 a 12 uur over deed. Het lag aan het instrumentenbord of hoe dat heet. Nieuw instrumentenbord is er vervolgens in gezet. Droger deed er hierna al snel weer 5 tot 6 uur over. Wij die filtertjes schoonmaken. Had nul zin.
Nu zitten we in april 2017 en hebben we gisteren voor de vijfde keer sinds 2012 een monteur laten komen. De drogerwas doet er namelijk 12 uur over zonder droog te zijn na die 12 uur, je kunt beter gaan blazen. De monteur zei: het is onze schuld. En we zouden een faktuur krijgen voor gemaakte kosten (nogmaals: garantie loopt tot en met januari 2019. Het apparaat deugt niet). Geklaagd bij Electrolux en daar te horen gekregen, en ik citeer: “technicus geconstateerde dat het slechte droogresultaat te maken heeft met slecht onderhoud aan de filters. Er zijn kosten berekend omdat er geen defect is vastgesteld en de gemaakte kosten in dat geval niet onder de garantie vallen. Ik zie geen reden hiervan af te wijken”.
En dus moeten we de faktuur maar weer afwachten waarna het welles-nietes weer begint van voren af aan.
Ik hoop op hulp van BCC zoals ze ons de vorige keer hielpen toen er een faktuur kwam.
Deze slechte recensie geldt dus
a) deze afschuwelijke miskoop van een droger van Zanussi
b) het ongelooflijk starre en klantonvriendelijke Electrolux.
Van BCC, de verkoper van dit vreselijke onding, verwacht ik iets positievers op dit moment. Ondertussen: vermijd dit type droger, like the plague. En vermijd Electrolux ook.

Pluspunten

• de stekker past in het stopcontact

Minpunten

• ondeugdelijk apparaat, door 1 monteur toegegeven
  • doet UREN over drogen
  • beschadigt je was

Bettie 21-02-2017 Product half jaar of langer in bezit

Grote deur en inhoud

De eerste aantal keren drogen was ik nog tevreden maar al snel werd de tijd van drogen langer, wasgoed was niet droog, stond op sterk droog, dekbedhoes altijd in elkaar gedraaid( openingsgat maakte ik op vele plekken dicht zodat er niets in kon.
Deur is, als eindelijk de tijd om is, helemaal vochtig en de rubber afsluitring zit vol met vochtdruppels.
Ruikt totaal niet fris als was eruit komt.
Soms doe ik alles nog een keer in de droger. Kost je behoorlijk energie . Nooit meer deze droger. Heel jammer!

John 23-01-2017 Product half jaar of langer in bezit

Doet na ruim 3 jaar he le maal niet meer de zanushit zth385

Deze warmtepompdroger duur gekocht, doet na ruim 3 jaar niets meer. Klantenservice geeft aan langs te willen komen a 62,50 euro exclusief arbeid. Deze zanussi gaat waar hij thuishoort: naar de vuilstort. Nooit geen electrolux apparaten meer in mijn huis.

Hoekstra 01-11-2016 Product half jaar of langer in bezit

Slechte droger

Zelfde hier als bij vorige reviews.
Na 4 jaar plotseling dood. Werd slechts 1 x per week gebruikt.
Deze gaat naar de stort en nooit meer Zanussi.
We hadden ook een Bosch warmtepompdroger gekocht. Deze voldoet wel prima.

Joannes 22-08-2016 Product half jaar of langer in bezit

condenserende droger Zanussi ZTH475

Een condenserende droger Zanussi ZTH475 gekocht bij Krëfel op 19/7/2012 (599,-€) . Na ongeveer 2 jaar ging droogtijd alsmaar langer duren. Onderaan bakje met filter stapelde zich water op en machine ging in storing. Leegmaken bakje en ander filters (in deur en aan ronding van opening) hielpt slecht enkele minuten en toestel viel telkens weer uit. Nu (22/08/16), ongeveer 4 jaar na aankoop is display dood en start toestel niet meer op. Ga zelfs de moeite niet nemen om een reparatie te laten doen.
Kortom, eigenlijk heeft dit toestel (en deze technologie) nooit zijn verwachtingen ingelost. Wij keren terug naar de vertrouwde droogkast technologie met uitlaat naar buiten (onze vorige droger (geen Zanussi of electrolux) heeft 10 jar trouwe dienst bewezen zonder problemen).

Onze corrigerende acties:
1. voor alle zekerheid geen Zanussi (electrolux) om uit te sluiten dat de problemen merk-gebonden zijn
2. geen condenserende droogkast om uit te sluiten dat de technologie faalt voor deze toepassing
3. niet meer aankopen bij Krëfel: reden = na aankoop van onze droger kwam er 1 maand later een promotie van hetzelfde type bij Krefel. ER stond in folder een hoger bedrag doorgestreept (749 €) en eronder de promotieprijs van 599 €. Dit was exact dezelfde prijs die we betaald hebben zonder promotie. Krefel past blijkbaar sluikse technieken toe om de consument de indruk te geven dat hij een buitenkansje krijgt. Niet goed bezig als je het mij vraagt. En Krefel houdt daarmee impliciet de consument voor een idioot.

Pluspunten

• mooi design
  • gebruiksgemak

Minpunten

• defect na 4 j
  • slechts 2j garantie
  • lange droogtijden
  • vaak reinigen filters
  • kostprijs

Meijer 15-11-2015 Product jaar of meer in bezit

5,2
Na ruim 2 jaar heeft de warmtepomp het begeven. Kortsluiting en de garantie is over. De ervaring met het drogen waren zeer matig dus mijn vrouw blij dat ze weer over mag naar een gewone luchtdroger. Net als bij koelkasten zou er 5 tot 10 jaar garantie op de warmtepomp moeten zitten.

S.Th.C. Broekema 16-11-2015

Hallo,
Het is absoluut niet normaal dat reeds na 2 jaar de warmtepomp het begeeft. U moet naar de winkelier gaan waar u de droger heeft gekocht en deze moet zorg dragen (ook al is de fabrieksgarantie verlopen)
voor reparatie. Een warmtepompdroger gaat ongeveer 8 jaar mee en in uw geval moet u kunnen verwachten dat de warmtepomp niet reeds nà 2 jaar stuk gaat.
Neem eventueel (als u lid bent) kontakt op met de Consumentenbond!!

S.Th.C. Broekema 16-11-2015

Oh ja, begin NIET aan een "gewone luchtdroger" Indien u dat toch doet zullen de electriciteitskosten vele malen hoger uitvallen als drogen met een warmtepompdroger!!!

zandenvan 14-09-2015 Product jaar of meer in bezit

5,8
We hebben deze droger nu 3 jaar in ons bezit en droogresultaat is maar matig duurt eigenlijk te lang, wel goede mogelijkheden en gebruiksgemak
Nu probleem dat machine met geen mogelijkheid meer is in te schakelen en display dood is. Ik lees dit vaker en naar onze mening mag dit met machine van 3jr oud nog niet voorkomen en zeker niet bij het gebruik wat wij ermee doen < gem 1x per 2wk>
Ik ga bellen met Zanussi en laat hun reactie later hier achter, ff afwachten dus.
3 jr terug 700 euro voor deze machine betaald bij S&F.

S.Th.C. Broekema 15-09-2015

U moet hier niet bij Zanussi zijn maar bij uw leverancier, in uw geval dus bij S&F.
Een droger moet minstens 8 jaar mee gaan dus kunt u nog een beroep doen op de garantie zoals vermeld door de consumentenbond.
Bent u daar lid van dan kunt u, indien uw claim door de verkoper wordt afgewezen, dit aankaarten bij deze bond.

Hildeki 18-10-2015

wij hebben net hetzelfde probleem, na 3 jaar doet hij ineens niets meer, gewoon dood! Hebben jullie dit aangekaart en is het opgelost of? Garantie duurt toch maar 2 jaar dus consumentenbond inschakelen heeft dat dan zin?

Binder1 06-06-2015 Product paar dagen in bezit

Deze warmte pomp wasdroger met ordernummer BKI469377 bij Bemmel & Kroon gekocht, s'middags voor 16.00uur besteld en de volgende dag keurig afgeleverd en uitgepakt. Mooie droger, geluidsarm, gemakkelijk in gebruik. Door de warmtepomp geeft de machine haast geen warmte af aan de omgeving. De filters zitten makkelijk en zijn goed te reinigen. Echt een aanrader deze machine

Fam. Hesen 12-03-2015 Product jaar of meer in bezit

5,8
Apparaat nu iets meer dan 2 jaar in bezit. Net na het verstrijken van de garantietermijn van 2 jaar deed de machine ineens niks meer, bleek de printplaat kapot te zijn en de hele aansturingsmodule vervangen te moeten worden....omdat het net buiten de garantietermijn was hoefde ik alleen de voorrijkosten en uurloon te betalen maar nog altijd 125 euro of zo....als je internet naspeurt kom je deze klacht bij heel veel mensen tegen. Gebeld met Zanussi servicecentre: nee, dit was alleen bij de "oude" types...ja,ja, wel erg toevallig... Op zich een prima droger, maar schandalig dat hij zo snel al kapot gaat en ik geloof niet dat het toeval is...voor ons voorlopig geen Zanussi apparaat meer!

marcospr 13-01-2015 Product jaar of meer in bezit

5,4
Wij hebben dit apparaat 2 jaar in gebruik en zijn er erg ontevreden over: 1) Het drogen duurt erg lang. 2) Filter moet vaak schoon gemaakt worden (als je dat niet doet, duurt het drogen nog langer). 3) De was krimpt meer (waarschijnlijk door het lange drogen). 4) Energierekening is in 2013 en 2014 met € 280 (!) per jaar omhoog gegaan. Erg verdacht als je bedenkt dat we hiervoor een Miele condensdroger hadden die minder zuinig zou moeten zijn en we geen extra elektrische apparaten de afgelopen jaren hebben aangeschaft.

mumstheword 22-01-2015

Ik had ook bij Miele moeten blijven :( Dit apparaat is al bijna 2 jaar een bron van ergernis. Doorverkopen kan ik niet met een goed geweten. De was komt er ALTIJD klam uit. Zet je hem opnieuw even aan , dat stopt 'ie gelijk weer. ( sensoren zijn VEEL te gevoelig) Dan maar gokken op hoeveel tijd je nog moet geven met de tijd-knop. Ik kan wel huilen elke keer en zo goedkoop was hij niet . En een condensor hoef ik ook niet meer. Direct naar buiten met dat vocht

S.Th.C. Broekema 15-09-2015

Natuurlijk dienen de filters steeds schoongemaakt worden. Des te beter werkt uw Zanussi.
U moet er natuurlijk zelf ook een beetje aan doen, het gaat niet vanzelf nietwaar?

Edje51 02-01-2015 Product jaar of meer in bezit

We hebben deze droger al meer dan twee jaar, en zijn er best tevreden over. Droogtijden van meer dan twee uur komen bij ons niet voor.
Maar onlangs begon de machine langzamerhand veel herrie te maken (metaal op metaal geluid, dat je hoort als de motor draait.
Uiteindelijk zelf opgelost. Ik denk dat wij niet de enige zijn met dit probleem: poelie zit los op as van de motor, de poelie die de ventilator aan de achterkant van de machine aandrijft. Als volgt op lossen: aan de achterkant zit een beschermkap van het aandrijf systeem (met vele schroeven bevestigd). Die hoef je er niet af te halen, links onder zit een klepje, dat met slechts een schroef is bevestigd. Als je dit klepje opent, zie de nylon poelie zitten. Draai met een ringsleutel de moer op de motoras vast. (waardoor geen speling meer optreedt wat betreft de poelie.) Je kunt ook vrij makkelijk het boven- en de rechter zij-paneel er afschroeven, en de motor inspecteren.
Ik moet zeggen, deze machine oogt simpel en degelijk. Ik hebt contact opgenomen met de website van Zanussi (per mail), men reageert relatief snel, en men stelde voor een service monteur te sturen. Dat is natuurlijk niet goedkoop. Maar het is gelukkig niet meer nodig. Overigens is het wel jammer dat ik op internet geen service/technisch documentatie kon vinden, waarmee ik kon zien hoe de machine in elkaar zit, en hoe ik hem moest openen.
Afijn, de machine loopt nu weer heerlijk rustig. Wij kunnen weer verder!

PietS 21-10-2015

Dank je wel Edje51, ik had exact het zelfde euvel maar kon het niet vinden; de lagers van ventilator al gesmeerd maar geen verbetering. Tot ik jouw review las. Top, dank je.

Edje51 06-09-2017

Edje51: Opnieuw een groot probleem met de droger, hij is plotseling geheel &#34;dood&#34;, alsof hij niet is aangesloten. Kennelijk een veel voorkomend probleem, als je hier even verder kijkt. Na enig onderzoek: de oorzaak is een voedingschip op de elektonica-unit, die defect raakt. Deze unit wordt kennelijk ook in andere merken wasdrogers toegepast. Ook die merken hebben er last van.
Wat nu? Op youfixit.eu (Sorry dat ik even reclame maak!) kan je vinden hoe je de unit demonteert, en vervolgens op kunt sturen ter reparatie. Ik moet zeggen: helemaal top, de droger doet het inmiddels weer.
Ik moet er wel bij zeggen: de demontage en vervolgens montage van de elektronica is een lastige klus. Je bent gewaarschuwd! Eerst een foto maken hoe de stekers zitten!

T1985 17-06-2014 Product jaar of meer in bezit

Ik ben erg blij met de wasdroger, maar heb wel twee kleine problemen ervaren die in mijn geval gelukkig zonder monteur op te lossen zijn: zeer lange droogtijd en veel lawaai na enkele jaren. Hieronder staan twee tips waarmee beide problemen bij mij verholpen zijn. Ondanks deze twee problemen ben ik blij met de droger, die in verhouding tot andere drogers niet zo heel veel heeft gekost.

Lange droogtijd
Ten eerste merkte ik dat de droogtijd steeds langer werd, tot meer dan 5 uur ipv 1u40min. Dit kwam doordat het rooster achter het klepje, linksonder aan de voorzijde van de machine, verstopt zat. Deze even schoonmaken deed wonderen; de droogtijd ging terug naar de normale tijd.

Lawaai
Een ander issue was dat de droger na enkele jaren erg veel lawaai begon te maken. Dit kwam doordat bij de verbindingssnaar tussen de motor en de trommel, het wieltje bij de motor wiebelde. Dit kun je ontdekken door de achterkant van de droger eraf te halen. Je ziet dan onderaan twee wieltjes, verbonden met een draad. Als je een van beide wieltjes heen en weer kunt bewegen, dan zit die los. In mijn geval kon ik hem steviger vastdraaien en dat verhielp het probleem. Later heb ik het wieltje alsnog vervangen omdat er een barstje in zat waardoor hij weer ging wiebelen. (Het wieltje heb ik besteld bij een vanalles-onderdelenwinkel.)