Zanussi ZTH485

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 104 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Zanussi ZTH485 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,1

m***************@g******** 03-08-2022

Duurt lang voordat de was droog is

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

De eerste wasdroger die wij kochten met een warmtepomp. De waterafvoer gaar via een slangetje. Wat een ellende met deze droger. Ik doe er alleen dekbedovertrekken in en de handdoeken. De rest gaat op het rek en het liefst buiten. Als er een dekbedovertrek in de droger gaat, geeft hij aan dat hij 2.35 uur nodig heeft om te drogen. Niet dus! Afgelopen weekend heb ik een 95 graden was in de droger gehad. Theedoeken en handdoeken uit de keuken. De droger heeft maar liefst 5 uur gedraaid om de was te drogen. Als ik de was op een rek gehangen had, was het ook in 5 uur tijd droog geweest. Gelukkig gebruik ik de droger alleen in het weekend, met goedkopere stroom. Ben terug geweest naar de verkopende winkelier, maar die geeft aan dat het normaal is bij een warmtepompdroger dat hij lang draait voordat de was droog is. Is niemand naar komen kijken, terwijl ik nog in de garantietijd teruggegaan ben. Nooit meer voor mij een droger van dit merk.

Minpunten

• duurt erg lang voordat de was droog is
  • geen respons van de winkelier
  • was duur in aanschaf

Arno 07-12-2019

Arno

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Ik lees vaak in de beoordelingen van zth485 dat hij energie zuinig zou zijn. Maar de droogtijd is extreem lang. Volgens mij is de machine per uur voordelig maar draait hij extra lang. Is het voordeel weg.

Pluspunten

• Condens afvoer
  • Uitstel van stary

Minpunten

• Lange voordat de was droog is
Officiele reactie van AEG-Electrolux 11-12-2019

Goedemiddag, vervelend om te horen dat het apparaat er lang over doet. Indien er eventueel een storing is opgetreden kunt u contact opnemen met onze servicedienst via 0172 - 468 300. Met vriendelijke groet, Anjuli Zanussi Webcare

Aaje 16-03-2019

Heeft 7 jaar lang ok gewerkt maar toen ineens dood!

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

In 2012 gekocht en sinds gemiddeld hooguit 1 x week gebruikt. Deed het prima tot enkele weken terug (maart 2019) en tijdens droogbeurt ineens geen enkele reactie meer; stroompaneel geeft geen enkel signaal meer. Open gehad maar kon nergens iets vinden dat kapot zou zijn of vervangen kon worden (zekering bv). Wel veel droogstof binnenin ookal gebruikte we het apparaat niet zo vaak en maakte we het steeds goed schoon. Filter werd ook regelmatig schoongemaakt. Van binnen ziet het apparaat er ook niet echt degelijk uit; allemaal beetje goedkope makelij.
Kortom duurzaamheid is nul!

Pluspunten

• kan zuinig werken
  • goedkoop

Minpunten

• korte duurzaamheid!
  • eco/zuinige stand droogt onvoldoende

RicardoB 02-03-2019

SLECHT

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Product gekocht in de hoop dat deze goed zou zijn, qua prijs en kwaliteit.
Het was echter een ramp. Alle reviews die vertellen over hun problemen, hebben wij ook ervaren, koop dit product niet!

Silvia 15-02-2019

droog resultaat wisselend

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Van de 10 wassen zijn er 6 niet goed droog. De overige 4 zijn redelijk goed. Ik denk dat mogelijk de vochtsensor niet goed werkt. Als de was niet goed droogt gaat hij stinken en kan je weer opnieuw beginnen. Ik volg alle schoonmaak instructies en centrifugeer mijn was al extra. We hebben hem nu 4 jaar. En niet echt tevreden.

Pluspunten

• Prijs
  • bediening

Minpunten

• droogresultaat

Matthijs 31-01-2019

Ontzettend lange droogtijden

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Deze droger is een miskoop geweest. Nu is hij gelukkig na 2 jaar overleden en ga ik op zoek naar een goede droger.
Een gemiddelde droogsessie van zo'n 3 kg tot 5 kg kan soms 8 uur in beslagnemen. Daarbij zijn de kleren vaak nog klam.

Robert 11-01-2018

Zanussi warmtepompdroger ZTH 485

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Energiebesparen en ook nog goedkoper in het gebruik, goede argumenten om deze droger te kopen. Droogtijd was wel iets langer volgens de verkoper maar dat was voor ons niet erg, overdag toch aan het werk en ‘s nachts slapen we. De praktijk: 1) na ieder droogbeurt alle filters optimaal reinigen omdat de droogtijd anders makkelijk 5 uur wordt. 2) inmiddels 2 dure reparaties moeten doen. De eerste: Het ding draaide niet goed rond. Zanussi reparateur erbij: condensator had nog maar half vermogen en kreeg de trommel niet rond: kosten €121,59 (waarvan 62,46 voorrijkosten en €22,59 voor de condensator). De tweede: de machine gaat herrie maken en dat wordt alleen maar erger. Lokale reparateur erbij gehaald (dat nespaarde al flink op de voorrijkosten). Een plastic wieltje van de aandrijflijn had veel speling. Nog een geluk dat het ding niet geknapt is anders was de schade nog veel hoger geweest volgens de monteur. Kosten €90,60 (waarvan €40,60 voor het wieltje). Totale reparatiekosten inmiddels €212,19. Mijn inschatting is dat de kosten om de machine te maken lager zijn. Mijn conclusie: inferieure machine met inferieure componenten. Dit moet bij de fabrikant bekend zijn. Kosten bewust bij de consument neergelegd. Ik heb na de eerste schade een om compensatie gevraagd maar dat werd afgewezen. Ik denk dat ik het nog maar keer ga proberen maar weinig hoop dat dit gaat lukken. Zanussi en de zustermerken zoals AEG gaan bij mij in de ban. Slecht bedrijf. Mijn advies: niet kopen, zoek een warmtepompdroger (wantbhet concept is heel goed) van een goed merk.

Minpunten

• Slechte kwaliteit
  • Matige droogprestatie
  • Te lange droogtijd
  • Klantgerichtheid fabrikant ver beneden de maat.

Hans van Gemerden 13-10-2017

Wat een slecht apparaat

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Er gaat van alles kapot, door losse snaar veel herrie, alle soorten foutcodes, nu 3 jaar oud en weg ermee, nooiiiiiiiiit meer Zanussi, wat een waardeloos product. En probeer ze maar eens aan de lijn te krijgen en garantie tot aan de deur, Ben er helemaal klaar mee.

Minpunten

• Herrie
  • Slecht drogen
  • Eindeloos lange programma's
  • Veel fouten
  • Telefonisch contact zeer moeilijk

Ko 24-09-2017

Top Droger, doet wat hij moet doen!

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

We hebben de Zanussi nu bijna 4 jaar en hij werkt prima, in de gebruiksaanwijzing staat dat je de filters met regelmaat moet schoonmaken, het is iets meer werk dan de oude maar door alles schoon te houden werkt hij prima.
De gemiddelde droog tijd is 2,5 / 3 uur voor een volle trommel en het energie verbruik t.o.v. De oude droger is 40% minder. We vinden het een topmachine, wel een kant tekening als hij draait zetten we een raam en deur op een kiertje want het apparaat heeft zeker verse aanvoer nodig!

Pluspunten

• Stil
  • Grote wassen ook netjes droog
  • Energie zuinig
  • Duurzaam
  • Simpele bediening

Minpunten

• Verse aanvoer van lucht nodig
  • Iets meer schoonmaak van filters

ontevreden Zanussi klant 15-09-2017

Koop geen Zanussi ZTH485

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

de droger doet - niet overdreven - 5 uur over een droogbeurt. En dan is de was nog niet goed droog. Bij bellen van de Zanussi klantenservice krijg ik te horen dat dat normaal is. Reden dat ik deze warmtepompdroger kocht is dat hij energiezuiniger zou zijn. Mooi niet dus. Nu, 5 jaar later, is hij kapot - hij gaat soms wel en soms niet aan. Wat een miskoop.

Minpunten

• droogtijd
  • energieverbruik

R.W.A. Kersten 06-09-2017

in het begin goed, na garantie komen mankementen

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Gekocht in 2012. Dus inmiddels hebben we er behoorlijk wat ervaring mee. Het ding is 2x gemaakt en nu geven we hem op... In het begin deed hij zijn werk nog goed. Goede droge was en niet al te lange droogbeurten. Dit werd gedurende de jaren steeds langer, ondanks goed schoon houden van de diverse filters. Het enige dat zo'n ding hoeft te doen is drogen zodat je het in de kast kunt leggen. In het begin ging dat goed. Maar al met al kunnen we nu stellen dat het ding dat ooit een aanrader was van de Consumentenbond niet zo duurzaam blijkt te zijn in de letterlijke zin. 5 jaar levensduur is vrij kort! De volgende wordt geen Italiaan maar een Duitser vermoed ik.

Pluspunten

• relatief niet duur in aanschaf

Minpunten

• veel onderhoud
  • gaat niet lang mee

Koen 19-04-2017

enorme miskoop (maar wel met 5 jaar extra garantie).

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

In januari 2012 kochten we dit type wasdroger bij BCC Zaandam. Het zou de beste keus zijn, en energiezuinig. Een voorgevoel leek ons te doen besluiten er vijf jaar extra garantie bij te nemen a 99.95 Euro, de ServicePlus polis. Doen we anders nooit, garantie bijkopen. Nu wel. Hadden we dat niet gedaan dan hadden we ons allang van dit vreselijke onding ontdaan. Maar ja, garantie hè, en het leven is al duur genoeg. Garantie is geldig t/m januari 2019.
Al vanaf het begin viel ons op dat de display een eigen versie van tijd kende. Waar de display 2:35 voor drogen aangaf (toch flink. Onze vorige droger deed er korter over, maar goed), ging de droogtijd al snel richting 4 uur of meer. En dat was nog maar in het begin. Gaandeweg deed de droger er langer over en als er wat te veel droogwas inzat (handdoeken) dan kwam het er na die 4 uur of meer nog steeds vochtig uit.
We hebben toch aardig wat geduld gehad met het ding, maar in december 2013 lieten we een monteur komen, toen een drogerbeurt richting 7 uur ging. Hij werd ook niet meer warm. Waar ons dit bij de aankoop bij BCC niet werd gezegd, werd ons nu door de monteur wél gezegd: namelijk dat er een filtertje was onderaan de machine die ook schoongehouden diende te worden. Wisten wij veel. Dat was nieuw voor ons, en we dachten dat daarmee de kous af was en het probleem verholpen.
Het probleem was echter allerminst verholpen, want al heel snel ging deed de droger zeker twee maal over de aangegeven tijd van 2:35 minuten. Echter er treedt dan ook wat gewenning op, hoe vervelend ook. We doen de meeste drogerwassen in het weekend, en dan denk je “toch weer eens bellen voor een reparatie” en dan is het weer doordeweeks en denk je er niet aan. Tot het weekend zich weer aandient, etc.
Intussen deed de drogerwas er langzamerhand zo’n 7 a 8 uur over. Vervolgens ging het gepaard met veel herrie: gedonder met de lagers. Het was zomer 2015, drie jaar na de aankoop (grappig hoe uitval van dat apparaat samenvalt met een periode die nét na de normale garantieperiode van 2 jaar ligt. Maar wij hadden 5 jaar éxtra garantie gekocht).
En kort daarna wilde het ding op een kwade dag helemaal niet meer opstarten. In juli 2015 dus voor de tweede keer een reparatie aangevraagd. En uitgevoerd. De monteur meldde ons dat er veel gelazer was met dit type droger. Dat lag dus niet aan ons.
Drie maanden later nogmaals een monteur van Electrolux laten komen daar de droger er 8 a 9 uur over deed. Het was nu volgens de monteur toch weer onze schuld (!). Hij maakte een reparatiebon en liet ons deze niet tekenen: later vonden we de ongetekende bon bovenop de droger op zolder. Naar aanleiding van die bon kwam er een faktuur a €110 van Electrolux. Die gingen we absoluut niet betalen, want a) het apparaat deugt niet en b) we hebben een geldige garantie tot en met januari 2019 en c) de vorige monteur meldde duidelijk dat dit type niet deugt (zoals ook hier op kieskeurig.nl duidelijk te lezen is) en d) er was geen getekende werkbon. Electrolux zag geen reden tot coulance: wíj waren nalatig in onderhoud, de machine was prima. Er kwamen twee aanmaningen en er werd gedreigd met een incassobureau. Een brief van ons aan (verkoper) BCC deed gelukkig wonderen: kort erna werd de faktuur van Electrolux gecrediteerd. Alleen ons apparaat deed het nog steeds niet goed.
In september 2016 hebben we maar weer een monteur laten komen, toen de drogerwas er inmiddels zo’n 10 a 12 uur over deed. Het lag aan het instrumentenbord of hoe dat heet. Nieuw instrumentenbord is er vervolgens in gezet. Droger deed er hierna al snel weer 5 tot 6 uur over. Wij die filtertjes schoonmaken. Had nul zin.
Nu zitten we in april 2017 en hebben we gisteren voor de vijfde keer sinds 2012 een monteur laten komen. De drogerwas doet er namelijk 12 uur over zonder droog te zijn na die 12 uur, je kunt beter gaan blazen. De monteur zei: het is onze schuld. En we zouden een faktuur krijgen voor gemaakte kosten (nogmaals: garantie loopt tot en met januari 2019. Het apparaat deugt niet). Geklaagd bij Electrolux en daar te horen gekregen, en ik citeer: “technicus geconstateerde dat het slechte droogresultaat te maken heeft met slecht onderhoud aan de filters. Er zijn kosten berekend omdat er geen defect is vastgesteld en de gemaakte kosten in dat geval niet onder de garantie vallen. Ik zie geen reden hiervan af te wijken”.
En dus moeten we de faktuur maar weer afwachten waarna het welles-nietes weer begint van voren af aan.
Ik hoop op hulp van BCC zoals ze ons de vorige keer hielpen toen er een faktuur kwam.
Deze slechte recensie geldt dus
a) deze afschuwelijke miskoop van een droger van Zanussi
b) het ongelooflijk starre en klantonvriendelijke Electrolux.
Van BCC, de verkoper van dit vreselijke onding, verwacht ik iets positievers op dit moment. Ondertussen: vermijd dit type droger, like the plague. En vermijd Electrolux ook.

Pluspunten

• de stekker past in het stopcontact

Minpunten

• ondeugdelijk apparaat, door 1 monteur toegegeven
  • doet UREN over drogen
  • beschadigt je was

Bettie 21-02-2017

Grote deur en inhoud

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

De eerste aantal keren drogen was ik nog tevreden maar al snel werd de tijd van drogen langer, wasgoed was niet droog, stond op sterk droog, dekbedhoes altijd in elkaar gedraaid( openingsgat maakte ik op vele plekken dicht zodat er niets in kon.
Deur is, als eindelijk de tijd om is, helemaal vochtig en de rubber afsluitring zit vol met vochtdruppels.
Ruikt totaal niet fris als was eruit komt.
Soms doe ik alles nog een keer in de droger. Kost je behoorlijk energie . Nooit meer deze droger. Heel jammer!

John 23-01-2017

Doet na ruim 3 jaar he le maal niet meer de zanushit zth385

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Deze warmtepompdroger duur gekocht, doet na ruim 3 jaar niets meer. Klantenservice geeft aan langs te willen komen a 62,50 euro exclusief arbeid. Deze zanussi gaat waar hij thuishoort: naar de vuilstort. Nooit geen electrolux apparaten meer in mijn huis.

Hoekstra 01-11-2016

Slechte droger

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Zelfde hier als bij vorige reviews.
Na 4 jaar plotseling dood. Werd slechts 1 x per week gebruikt.
Deze gaat naar de stort en nooit meer Zanussi.
We hadden ook een Bosch warmtepompdroger gekocht. Deze voldoet wel prima.

D. Verspuuij 02-10-2016

Miskoop

Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Ik schaar me volledig in de overwegend zeer negatieve reviews van deze droger. Het apparaat heeft ons veel geld gekocht maar we hebben ons laten overtuigen dat een warmtepompdroger de toekomst is, het zou veel energie besparen en daarmee beter zijn voor het milieu. Maar er niet bij werd verteld dat een gemiddelde droogbeurt zo maar vijf tot zes uur kon duren. En dat het ding na twee jaar al ineens niet meer zou ronddraaien. Heeft een monteur opgelost maar weer twee jaar verder is hij plots dood. Om maar niet te spreken over dat hij bij een halve vulling al niet meer de kracht had te starten met roteren, moesten we het gewicht eerst naar rechts draaien, en bij elke break weer. En de stof overal inderdaad, ook binnenin. Absolute miskoop, kan eigenlijk geen positieve punten opnoemen. Nooit meer een Zanussi voor ons.

Minpunten

• extreem lange droogtijd
  • niet duurzaam

Meijer 15-11-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Na ruim 2 jaar heeft de warmtepomp het begeven. Kortsluiting en de garantie is over. De ervaring met het drogen waren zeer matig dus mijn vrouw blij dat ze weer over mag naar een gewone luchtdroger. Net als bij koelkasten zou er 5 tot 10 jaar garantie op de warmtepomp moeten zitten.

S.Th.C. Broekema 16-11-2015

Oh ja, begin NIET aan een "gewone luchtdroger" Indien u dat toch doet zullen de electriciteitskosten vele malen hoger uitvallen als drogen met een warmtepompdroger!!!

S.Th.C. Broekema 16-11-2015

Hallo,
Het is absoluut niet normaal dat reeds na 2 jaar de warmtepomp het begeeft. U moet naar de winkelier gaan waar u de droger heeft gekocht en deze moet zorg dragen (ook al is de fabrieksgarantie verlopen)
voor reparatie. Een warmtepompdroger gaat ongeveer 8 jaar mee en in uw geval moet u kunnen verwachten dat de warmtepomp niet reeds nà 2 jaar stuk gaat.
Neem eventueel (als u lid bent) kontakt op met de Consumentenbond!!

zandenvan 14-09-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

We hebben deze droger nu 3 jaar in ons bezit en droogresultaat is maar matig duurt eigenlijk te lang, wel goede mogelijkheden en gebruiksgemak
Nu probleem dat machine met geen mogelijkheid meer is in te schakelen en display dood is. Ik lees dit vaker en naar onze mening mag dit met machine van 3jr oud nog niet voorkomen en zeker niet bij het gebruik wat wij ermee doen < gem 1x per 2wk>
Ik ga bellen met Zanussi en laat hun reactie later hier achter, ff afwachten dus.
3 jr terug 700 euro voor deze machine betaald bij S&F.

S.Th.C. Broekema 15-09-2015

U moet hier niet bij Zanussi zijn maar bij uw leverancier, in uw geval dus bij S&F.
Een droger moet minstens 8 jaar mee gaan dus kunt u nog een beroep doen op de garantie zoals vermeld door de consumentenbond.
Bent u daar lid van dan kunt u, indien uw claim door de verkoper wordt afgewezen, dit aankaarten bij deze bond.

Hildeki 18-10-2015

wij hebben net hetzelfde probleem, na 3 jaar doet hij ineens niets meer, gewoon dood! Hebben jullie dit aangekaart en is het opgelost of? Garantie duurt toch maar 2 jaar dus consumentenbond inschakelen heeft dat dan zin?

Binder1 06-06-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Deze warmte pomp wasdroger met ordernummer BKI469377 bij Bemmel & Kroon gekocht, s'middags voor 16.00uur besteld en de volgende dag keurig afgeleverd en uitgepakt. Mooie droger, geluidsarm, gemakkelijk in gebruik. Door de warmtepomp geeft de machine haast geen warmte af aan de omgeving. De filters zitten makkelijk en zijn goed te reinigen. Echt een aanrader deze machine

Fam. Hesen 12-03-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Apparaat nu iets meer dan 2 jaar in bezit. Net na het verstrijken van de garantietermijn van 2 jaar deed de machine ineens niks meer, bleek de printplaat kapot te zijn en de hele aansturingsmodule vervangen te moeten worden....omdat het net buiten de garantietermijn was hoefde ik alleen de voorrijkosten en uurloon te betalen maar nog altijd 125 euro of zo....als je internet naspeurt kom je deze klacht bij heel veel mensen tegen. Gebeld met Zanussi servicecentre: nee, dit was alleen bij de "oude" types...ja,ja, wel erg toevallig... Op zich een prima droger, maar schandalig dat hij zo snel al kapot gaat en ik geloof niet dat het toeval is...voor ons voorlopig geen Zanussi apparaat meer!

marcospr 13-01-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Wij hebben dit apparaat 2 jaar in gebruik en zijn er erg ontevreden over: 1) Het drogen duurt erg lang. 2) Filter moet vaak schoon gemaakt worden (als je dat niet doet, duurt het drogen nog langer). 3) De was krimpt meer (waarschijnlijk door het lange drogen). 4) Energierekening is in 2013 en 2014 met € 280 (!) per jaar omhoog gegaan. Erg verdacht als je bedenkt dat we hiervoor een Miele condensdroger hadden die minder zuinig zou moeten zijn en we geen extra elektrische apparaten de afgelopen jaren hebben aangeschaft.

mumstheword 22-01-2015

Ik had ook bij Miele moeten blijven :( Dit apparaat is al bijna 2 jaar een bron van ergernis. Doorverkopen kan ik niet met een goed geweten. De was komt er ALTIJD klam uit. Zet je hem opnieuw even aan , dat stopt 'ie gelijk weer. ( sensoren zijn VEEL te gevoelig) Dan maar gokken op hoeveel tijd je nog moet geven met de tijd-knop. Ik kan wel huilen elke keer en zo goedkoop was hij niet . En een condensor hoef ik ook niet meer. Direct naar buiten met dat vocht

S.Th.C. Broekema 15-09-2015

Natuurlijk dienen de filters steeds schoongemaakt worden. Des te beter werkt uw Zanussi.
U moet er natuurlijk zelf ook een beetje aan doen, het gaat niet vanzelf nietwaar?

Edje51 02-01-2015
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

We hebben deze droger al meer dan twee jaar, en zijn er best tevreden over. Droogtijden van meer dan twee uur komen bij ons niet voor.
Maar onlangs begon de machine langzamerhand veel herrie te maken (metaal op metaal geluid, dat je hoort als de motor draait.
Uiteindelijk zelf opgelost. Ik denk dat wij niet de enige zijn met dit probleem: poelie zit los op as van de motor, de poelie die de ventilator aan de achterkant van de machine aandrijft. Als volgt op lossen: aan de achterkant zit een beschermkap van het aandrijf systeem (met vele schroeven bevestigd). Die hoef je er niet af te halen, links onder zit een klepje, dat met slechts een schroef is bevestigd. Als je dit klepje opent, zie de nylon poelie zitten. Draai met een ringsleutel de moer op de motoras vast. (waardoor geen speling meer optreedt wat betreft de poelie.) Je kunt ook vrij makkelijk het boven- en de rechter zij-paneel er afschroeven, en de motor inspecteren.
Ik moet zeggen, deze machine oogt simpel en degelijk. Ik hebt contact opgenomen met de website van Zanussi (per mail), men reageert relatief snel, en men stelde voor een service monteur te sturen. Dat is natuurlijk niet goedkoop. Maar het is gelukkig niet meer nodig. Overigens is het wel jammer dat ik op internet geen service/technisch documentatie kon vinden, waarmee ik kon zien hoe de machine in elkaar zit, en hoe ik hem moest openen.
Afijn, de machine loopt nu weer heerlijk rustig. Wij kunnen weer verder!

Edje51 06-09-2017

Edje51: Opnieuw een groot probleem met de droger, hij is plotseling geheel "dood", alsof hij niet is aangesloten. Kennelijk een veel voorkomend probleem, als je hier even verder kijkt. Na enig onderzoek: de oorzaak is een voedingschip op de elektonica-unit, die defect raakt. Deze unit wordt kennelijk ook in andere merken wasdrogers toegepast. Ook die merken hebben er last van.
Wat nu? Op youfixit.eu (Sorry dat ik even reclame maak!) kan je vinden hoe je de unit demonteert, en vervolgens op kunt sturen ter reparatie. Ik moet zeggen: helemaal top, de droger doet het inmiddels weer.
Ik moet er wel bij zeggen: de demontage en vervolgens montage van de elektronica is een lastige klus. Je bent gewaarschuwd! Eerst een foto maken hoe de stekers zitten!

PietS 21-10-2015

Dank je wel Edje51, ik had exact het zelfde euvel maar kon het niet vinden; de lagers van ventilator al gesmeerd maar geen verbetering. Tot ik jouw review las. Top, dank je.

T1985 17-06-2014
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Ik ben erg blij met de wasdroger, maar heb wel twee kleine problemen ervaren die in mijn geval gelukkig zonder monteur op te lossen zijn: zeer lange droogtijd en veel lawaai na enkele jaren. Hieronder staan twee tips waarmee beide problemen bij mij verholpen zijn. Ondanks deze twee problemen ben ik blij met de droger, die in verhouding tot andere drogers niet zo heel veel heeft gekost.

Lange droogtijd
Ten eerste merkte ik dat de droogtijd steeds langer werd, tot meer dan 5 uur ipv 1u40min. Dit kwam doordat het rooster achter het klepje, linksonder aan de voorzijde van de machine, verstopt zat. Deze even schoonmaken deed wonderen; de droogtijd ging terug naar de normale tijd.

Lawaai
Een ander issue was dat de droger na enkele jaren erg veel lawaai begon te maken. Dit kwam doordat bij de verbindingssnaar tussen de motor en de trommel, het wieltje bij de motor wiebelde. Dit kun je ontdekken door de achterkant van de droger eraf te halen. Je ziet dan onderaan twee wieltjes, verbonden met een draad. Als je een van beide wieltjes heen en weer kunt bewegen, dan zit die los. In mijn geval kon ik hem steviger vastdraaien en dat verhielp het probleem. Later heb ik het wieltje alsnog vervangen omdat er een barstje in zat waardoor hij weer ging wiebelen. (Het wieltje heb ik besteld bij een vanalles-onderdelenwinkel.)

J1enter 16-01-2014
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Deze droger beschouw ik als een miskoop. Een normale droogsessie duurt zo goed als de hele dag. Het apparaat geeft ongeveer 2,5 uur aan als droogtijd voor bijvoorbeeld een halve trommel ondergoed. Uiteindelijk is hij minimaal 5 uur lang aan het draaien.

J1enter 26-01-2014

Mijn eerdere (negatieve) review moet ik terugnemen. Het blijkt dat er een roostertje is, waarvan ik niet wist dat het er zat. Dat had ik in de 2 jaar dat ik dit apparaat bezit, nooit schoongemaakt. Het bleek compleet te zijn verstopt met stof. Daarom deed de droger het steeds minder goed.

Nu doet de droger het fantastisch! Het rooster dat ik bedoel zit aan de voorzijde, linksonder.

Gast1971 21-12-2013
Geschreven voor: Zanussi ZTH485

Op zoek naar een goede, energie zuinige droger bij deze machine uitgekomen.
2 jaar redelijk tot goede ervaring, totdat er wel wat vaker water onderin de machine ligt.
Eerst denk je filters er niet goed ingezet, maar het werd erger.
Zanussi gebeld (machine is 27 maanden oud nu), voorrij kosten worden berekend, das logisch, Eur70, das minder. Nu is de machine, met coulance, voor het luttele bedrag van Eur230 gerepareerd. anders zou de reparatie Eur 680 gaan kosten. Dat terwijl de machine 2 jaar geleden Eur600 heeft gekost

Je zou verwachten dat een merk als Zanussi wel wat langer als 2 jaar mee zou gaan. helaas.

Ik zeg, bezint eer gij begint aan Zanussi.

jagert 14-03-2014

Helaas hebben wij ook een probleem met onze droger25 maanden na aanschaf. Zanussi komt niet tegemoet in de kosten, wil ons een dure monteur met reparatie voor vast bedrag aansmeren (kost meer dan een goedkope droger die niet na 2 jaar kapot is).
Koop Nooit iets van Zanussi!!! Service nul en snel kapot